Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
آمار ایران در آئینه آمار(۵۶)

آمار ایران در آئینه آمار(۵۶)

 

۱۵ اسفند ۱۳۸۹ـ ۶ مارس ۲۰۱۱

 

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۱۵اسفند :هر خانوار ايرانی ماهانه ۳۰۰ هزار تومان کم مي‌آورد

جهان نيوز، گزارش نتايج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ايران در سال ۱۳۸۸ که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، نشان می دهد که تراز دخل و خرج خانوارهای ايراني، منفی است و هر خانوار ايرانی به طور متوسط ماهانه ۳۰۰ هزار تومان کم مي‌آورد.

به گزارش جهان نيوز، اين گزارش که هزينه و درآمد خانوارهای ساکن مناطق شهری ايران در ۷۵ شهر و ۸هزار و ۶۱۷ خانوار نمونه را بررسی کرده، نشان مي‌دهد که در سال ۸۸، متوسط هزينه ناخالص سالانه يک خانوار شهری حدود ۱۲۷ ميليون و ۱۳۹ هزار ريال (ماهانه حدود ۱۰ ميليون و ۵۹۵ هزار ريال) بوده که نسبت به سال قبل از آن ۱۰٫۱ درصد افزايش داشته است.

در سال مورد بررسی متوسط درآمد پولی و غيرپولی ناخالص سالانه يک خانوار شهری هم حدود ۱۲۳ ميليون و ۹۴۹ هزار ريال (ماهانه حدود ۱۰ ميليون و ۳۲۹ هزار ريال) اعلام شده که ۷۱٫۸ درصد آن را درآمد پولی ناخالص و ۲۸٫۲ درصد آن را درآمد غيرپولی تشکيل داده است. بنابراين گزارش، در سال ۱۳۸۸ کل درآمد پولی و غيرپولی ناخالص خانوار نسبت به سال قبل از آن ۹٫۵ درصد افزايش داشته است.

ميزان افزايش درآمد پولی ناخالص خانوار معادل ۱۱٫۷ درصد و درآمد غيرپولی ۴٫۳ درصد بوده است. به اين ترتيب در سال ۱۳۸۸ خانوارهای ايرانی در دخل و خرج خود ۳ ميليون و ۱۹۰ هزار ريال کسری بودجه داشته‌اند. از کل مبلغ هزينه‌های خانوار حدود ۳۰ ميليون و ۱۶۸ هزار ريال معادل ۲۳٫۷ درصد سهم گروه هزينه خوراکي‌ها و آشاميدنی بوده که نسبت به سال ۱۳۸۷ معادل ۹٫۸ درصد افزايش داشته است.

يافته‌های اين بررسی مويد آن است که در بين درآمدهای پولی ناخالص خانوار، درآمد از مزد و حقوق بخش دولتی و عمومی ۵ درصد، درآمد از مزد و حقوق بخش خصوصی ۸/۹ درصد، درآمد از مشاغل آزاد غيرکشاورزی ۱٫۹ درصد، درآمدهای متفرقه ۳۶٫۴ درصد و درآمد حاصل از فروش کالاهای دست دوم ۷٫۴ درصد نسبت به سال قبل از آن افزايش و درآمد از مشاغل آزاد کشاورزی کاهش داشته است.

 

هزينه و درآمد در استان‌ها

 

بررسی متوسط هزينه ناخالص سالانه يک خانوار ساکن در مناطق شهری استان‌های مختلف نشان مي‌دهد که استان تهران با حدود ۱۷۷ ميليون و ۳۷۱ هزار ريال (ماهانه حدود ۱۴ ميليون و ۷۸۱ هزار ريال) بيشترين و استان سيستان و بلوچستان با حدود ۸۱ ميليون و ۷۳۱ هزار ريال (ماهانه حدود ۶ ميليون و ۸۱۱ هزار ريال) کمترين هزينه را به خود اختصاص داده‌اند. از نظر متوسط درآمد ناخالص سالانه يک خانوارشهري، استان تهران با حدود ۱۷۹ ميليون و ۲۳۹ هزار ريال (ماهانه حدود ۱۴ ميليون و ۹۳۷ هزار ريال) بيشترين و استان خراسان شمالی با حدود ۷۷ ميليون و ۳۴۴ هزار ريال (ماهانه حدود ۶ ميليون و ۴۴۴ هزار ريال) کمترين درآمد را دارا بوده‌اند.

 

کسری بودجه خانوار طی ۱۰ سال گذشته

 

گزارش بانک‌ مرکزی از متوسط درآمد و هزينه خالص خانوارهای ايرانی طی سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۸ نشان مي‌دهد که طی ۱۰ سال موردنظر، هر ساله ميزان هزينه‌های خانوار نسبت به درآمدهای آن بيشتر بوده است. براساس اين بررسي، مجموع درآمدهای پولی و غيرپولی خالص سالانه يک خانوار ايرانی در سال ۱۳۷۹ معادل ۲۳ ميليون و ۵۷۱ هزار و ۸۹۵ ريال بوده است. در حالی که ميزان درآمد يک خانوار ايرانی در سال ۱۳۸۸ به رقم ۱۱۶ ميليون و ۶۷۹ هزار و ۶۱۰ ريال افزايش يافته است. متوسط هزينه خالص سالانه يک خانوار ايرانی در سال ۱۳۷۹ معادل ۲۷ ميليون و ۱۷۱ هزار و ۲۵۶ ريال و اين رقم در سال ۱۳۸۸ معادل ۱۱۹ ميليون و ۷۷۴ هزار و ۳۸۱ ريال گزارش شده است.

 

 

 ۱۵اسفند :فقط ۱۳درصد از زنان ايرانى مشغول به كار هستند/رتبه ۱۱۶ برای زنان ايران در آمارجهانی فعاليت اقتصادی

 

ايلنا: بر اساس گزارش سازمان كار هم‌اكنون 13درصد از زنان ايرانى مشغول به كار هستند كه اين آمار در مقايسه با آنچه قرار بود به آن دست پيدا كنيم در رتبه پايينى قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، فاطمه مقيمى رئيس موسسه كانون زنان بازرگان ايران در همايش هم‌انديشى كانون زنان بازرگان با عنوان اين مطلب كه اين كانون گام نخست خود را به شناسايى زنان كارآفرين در داخل و خارج اختصاص داده است گفت: تشكيل بانك اطلاعاتى از بانوان اقتصادى تنها مسئوليتى نبود كه كانون زنان بازرگان بر عهده داشت. ما در زمينه اخذ مجوزهاى مورد نياز زنان در قالب قوانين جمهورى اسلامى نيز اقداماتى را انجام داده‌ايم.

وى افزود: بر همين اساس قصد داريم كه با تشكيل كميته متشكل از خبرنگاران زن روند اطلاع‌رسانى زنان بازرگان را نيز سرعت بخشيم.

رئيس هيات موسس كانون زنان بازرگان ايران در ادامه با اشاره به پايين بودن نرخ مشاركت زنان در ايران در مقايسه با مدل‌هاى مشابه بين‌المللى گفت: در پنج سال اخير همراه با افزايش آموزش زنان نرخ مشاركت اين افراد رشد قابل توجهى داشته است.

وى متذكر شد: براساس برنامه چهارم توسعه پيش‌بينى شده بود نرخ مشاركت زنان در سال 88، 16.2 درصد و مردان 69.2 درصد باشد كه با توجه به آمار مراكز آمار ايران اين موضوع هنوز محقق نشده است.

به گفته مقيمى زنان ايرانى هنوز نتوانسته‌اند به جايگاهى كه قانون برايشان در نظر گرفته است دست پيدا كنند.

اين فعال اقتصادى در ادامه متذكر شد: آمارهاى مجمع جهانى اقتصاد حاكى از مشاركت 42 درصدى زنان در فعاليت‌هاى اقتصادى است. براساس آمارهاى اين مجمع زنان 4 هزار و 475 دلار و مردان 11 هزار و 363 دلار درآمد دارند كه با بررسى اين آمار درمي‌يابيم مردان دو برابر زنان درآمد دارند.

رئيس هيات موسس كانون زنان بازرگان ايران گفت: براساس آمار مجمع جهانى اقتصاد ايران در رتبه 116 از حيث فعاليت‌هاى اقتصادى زنان قرار دارد كه اين آمار در گذشته جايگاه 118را نشان مي‌داد.

وى تاكيد كرد: براساس گزارش سازمان كار هم‌اكنون 13درصد از زنان ايرانى مشغول به كار هستند كه اين آمار در مقايسه با آنچه قرار بود به آن دست پيدا كنيم در رتبه پايينى قرار دارد.

براساس اين گزارش مريم مجتهدزاده، رئيس مركز امور زنان و خانواده رياست جمهورى نيز با عنوان اين مطلب كه رشد اقتصاد سرمايه‌دارى موجب جدايى محل كار از خانه و حوزه عمومى و خصوصى شده است گفت: علم و تكنولوژى دست به دست هم داده‌اند كه زنان از نقش اصلى خود با عنوان مادر و همسر دور بمانند و نتوانند در جايگاه اصلى خود ايفا نقش كنند.

رئيس مركز امور زنان و خانواده رياست جمهورى متذكر شد: از دست‌آوردهاى اخير ايران در اجلاس وزراى زن كشورهاى اسلامى و صدور بيانيه 42 ماده‌اى بود كه در بندهاى مختلف آن كه جزء بسته پيشنهادى ما به شمار مي‌رود همگرايى زنان كشورهاى اسلامى مدنظر قرار گرفته است.

وى افزود: در اين بسته پيشنهاد تعامل هدفمند زنان بازرگان مورد تاكيد قرار گرفته است و ما معتقديم اقدامى كارآفرين است كه بايد در آن به جايگاه زنان نيز توجه ويژه‌اى بشود چرا كه در يك اقتصاد هوشمند حفظ خانواده از بحران‌هاى اجتماعى فارغ از دفاع از حريم زن و مرد مهم‌ترين معقوله‌اى است كه بايد به آن توجه شود.

مقيمى خاطر نشان كرد: در نظام ايران و در دولت دهم كه با رويكرد تحكيم بنياد خانواده برنامه‌ريزى شده است اصرار فراوانى بر رعايت عدالت و توازن در جهت جذب زن در حوزه تجارت و بازرگانى صورت گرفته است

 

 

۱۵اسفند :دو هزار هکتار از مراتع آذربايجان غربی طعمه حريق شد

 

آژانس خبری موکريان.از ابتدای امسال تاکنون حدود دو هزار هکتار از جنگل ها و مراتع آذربايجان غربی در آتش سوخته است.

به گفته يک کارشناس محيط زيست در آذربايجان غربي، اين استان دارای بيش از 100 هزار هکتار جنگل می باشد که متأسفانه از اول سال جاری به ويژه در فصل پاييز تاکنون بيش از دو هزار هکتار از جنگلها و مراتع در اين استان طعمه حريق شده است.

گفتنی است عمده دلايل آتش سوزيها، بارندگی های پراکنده، کاهش نزولات آسمانی و خشکی مراتع و جنگل ها و...اعلام گرديده است.

 

 ۱۴اسفند : رشد انتقال ايدز از معتادان تزريقی به انتقال جنسی در شرايط فقدان آموزش/۴۳۴مبتلا به HIV در کردستان

ايسنا

رييس دانشگاه علوم پزشكى كردستان گفت: روند انتقال بيمارى ايدز از طريق معتادان تزريقى به سوى انتقال جنسى پيش مي‌رود که در اين زمينه بايد سطح آموزش و اطلاع‌رسانى در جامعه را افزايش دهيم و مردم را نسبت به اين مسايل بيشتر آگاه كنيم.

رييس دانشگاه علوم پزشكى استان كردستان به راه‌اندازى مركز نگهدارى معتادين به عنوان هجدهمين دانشگاه علوم پزشكى كشور اشاره و عنوان کرد: با توجه به تغيير الگوى انتقال ويروس ايدز از معتادين تزريقى به ارتباط جنسي، ايجاد اين مراكز در استان‌ها ضرورى است.

وى تعداد مبتلايان به ويروس HIV در استان كردستان را 434 مورد اعلام و اظهار کرد: از اين تعداد، 26 نفر را بانوان تشكيل مي‌دهند كه هر ساله حدود 37 مورد بيمار جديد ايدزى در استان ثبت مي‌شود.

به گفته وى 88 درصد اين افراد از طريق تزريق و 6.5 درصد از طريق رابطه جنسى به ايدز مبتلا مي‌شوند.

وى به برنامه استراتژيك كنترل و پيشگيرى از عفونت ايدز اشاره و عنوان کرد: اين برنامه پنج ساله از امسال آغاز و تا سال 93 ادامه دارد.

رييس دانشگاه علوم پزشكى كردستان در پايان، از تمام دستگاه‌هاى مرتبط با مقوله سلامت در استان خواست اين دانشگاه را در راه‌اندازى اين مركز و مراحل بعدى آن مورد حمايت قرار دهند

 

 

 

۱۴اسفند : روزانه ۶هزار دختردر جهان قربانی ختنه ميشوند/در مناطق محروم غرب و جنوب ايران هنوز ختنه صورت ميگيرد.

ايلنا: يك كارشناس ارشد حقوق بين‌الملل گفت : حتی اگر يک دختر يا يک زن ايرانی در سال ، بدون رضايت خويش قربانی اين عمل شود بايد در کنار آن قربانی ايستاد و نسبت به آن اعتراض كرد

به گزارش خبرنگار ايلنا، اويس حامد توسلی كارشناس ارشد حقوق بين‌الملل با ارائه مقاله‌اى از دکتر سوده حامد توسلی ، استاد دانشگاه و وکيل پايه يک دادگستری در آخرين جلسه ماهانه انجمن حمايت از حقوق کودکان ، كه به مناسبت ششم فوريه برابر با هفدهم بهمن و روز جهانى مبارزه با ختنه دختران تهيه شده بود ،به ختنه دختران به عنوان شديد ترين نوع کودک‌آزاری اشاره كرد و با علام اينكه اين اقدام در ايران چندان رواج نبوده اما مواردى گزارش شده است خاطر نشان كرد: اين بى عدالتى حتی اگر تنها در مورد يک فرد ا عمال شود ، بی عدالتی است و بايد با تمام توان در برابر آن ايستادگی کرد تا هم از تسری آن به ديگر افراد جامعه پيش‌گيری شود و هم نفس بي‌عدالتی از بين رود.

حامدتوسلی با ارائه تعريفى از ختنه دختران از سوی سازمان جهانی بهداشت گفت: بين 130 تا 160 ميليون دختر و زن در قاره‌های آسيا و آفريقا ختنه شده هستند و سالانه بيش از 2ميليون دختر و زن در اين دو قاره تحت يکی از انواع ختنه‌های چهارگانه‌ی فوق قرار مي‌گيرند. تخمين زده مي‌شود روزانه حدود 6 هزار زن و دختر در جهان قربانی اين عمل مي‌شوند. يعنی هر 15 ثانيه 1 نفر!!! کارشناسان سازمان جهانی بهداشت معتقدند حدود 80% زنان و دختران ختنه شده در قاره‌ی آفريقا و 20% از آنان در قاره‌ی آسيا هستند.

به گفته وى اين رسم بَدَوی در برخی از کشورهای آفريقايی و عربی آنچنان رواج دارد که در سال 2003 ميلادی برای مقابله با اين سنت غير منطقی ، 6 فوريه برابر با 17 بهمن از طرف بسياری از نهادهای معتبر بين‌المللی و مدافع حقوق بشر به عنوان (روز جهانی عدم هر گونه مدارا با مثله کردن زنان و دختران) نام گرفت و پس از مدتی به‌عنوان (روز جهانی مبارزه با ختنه‌ی زنان و دختران) مشهور شد.

سوده حامد‌توسلی با اشاره به تاريخچه ختنه دختران گفت: اصولاً مورخين در مورد پيشينه‌ی تاريخی ختنه (Circumcision) چه از نوع مردانه‌ی آن و چه از نوع زنانه‌ی آن به يک نظر واحد و قاطع دست نيافته‌اند. برخی از مورخين بر اين باورند که عمل ختنه از هزاران سال پيش در بين برخی اقوام بشر وجود داشته است و ابتدا در بين ساکنين اطراف رود نيل ديده شده است. اين افراد برای اثبات ادعای خود به نقاشي‌ای اشاره مي‌کنند که در مصر کشف شده و در آن عمل ختنه را در دوران باستان به تصوير کشيده است.

وى ادامه داد: برخی ديگر با بررسی موميايي‌های به‌جا مانده از دوران مصر باستان بر اين باورند که در برخی از اين موميايي‌ها آثار ختنه مشخص است همچنين دسته‌ی ديگری وجود دارند که پيشينه تاريخی ختنه را مربوط به قوم يهود مي‌دانند و اعتقاد دارند که ختنه ابتدا در بين آنها ديده شده است و نوعی عمل مذهبی و يا حتی نوعی قربانی دادن در راه خدا بوده است.

وی سپس افزدود: سازمان ملل متحد در تلاش است تا پايان سال 2015 ميلادی ختنه‌ی اجباری زنان و دختران را ريشه کن کند و يا دست کم به حد اقل برساند که در همين راستا 13 کشور آفريقايی نظير سنگال، کنيا، بورکينافاسو، جيبوتي، ساحل عاج و مصر با وضع قوانينی برای افرادی که به صورت غيرقانونی اقدام به ختنه‌ی دختران و زنان مي‌نمايند ، جريمه‌های نقدی سنگين و حتی مجازات حبس را پيش‌بينی کرده‌اند.

حامدتوسلی به نمونه مصر اشاره کرد که ؛کشور مصر در مرحله ی نخست در سال 1997 در پی مرگ يک دختر 11 ساله بر اثر شدت خونريزی و عفونت ناشی از ختنه، ختنه‌ی زنان را ممنوع اعلام کرد و در گام بعدی در سال 2008 مجلس شورای ملی مصر ختنه‌ی زنان را جرم تلقی کرده و برای آن مجازات‌هايی را مشخص کرد.همچنين بايد به اين نکته اشاره کرد که ختنه‌ی زنان در بسياری از کشورهای غربی و توسعه يافته نيز ممنوع و غير قانونی است.

وی سپس به ايران اشاره کرد و گفت در ايران نيز در برخی مناطق روستايی و محروم هرمزگان ، بوشهر و خوزستان در جنوب کشور و همچنين در برخی نقاط دور افتاده‌ی استان‌های ايلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان و جنوب آذربايجان غربی ، يعنی در حاشيه‌ی غربی کشور گاهی اين پديده مشاهده شده است؛ هرچند تعداد موارد ختنه‌ی زنان و دختران در غرب و جنوب ايران در مقايسه با برخی کشورها بسيار ناچيز است اما بايد تلاش کرد تا همين موارد محدود نيز ديگر تکرار نشوند. زيرا آنقدر دلايل مدافعان اين عمل ضعيف بوده و عوارض ناشی از آن شديد که بي‌شک منطق امروز بشر آن را رد می کند.

سوده حامدتوسلی سپس به موارد آسيب‌های ختنه دختران و زنان اشاره کرد ه و در آخر با استناد به مفاد پيمان‌نامه جهانی حقوق کودک و کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان اشاره کرد و گفت در کنوانسيون حقوق کودک و کنوانسيون رفع هرگونه تبعيض از زنان ماده ای که مستقيماً از ختنه‌ی دختران و زنان نام برده باشد به چشم نمي‌خورد. اما در هر دو کنوانسيون موادی وجود دارد که با اين بحث به نوعی در ارتباط هستند.

وى بااشاره به كنوانسيون حمايت از حقوق كودكان و اينكه ختنه‌ی دختران خردسال با تمامی چهار اصل فوق در تضاد آشکار است افزود: در کنوانسيون حقوق کودک چهاراصل زيربنايی وجود دارد که اصل عدم تبعيض (ماده‌ی 2)،اصل رعايت منافع کودکان (ماده‌ی 3). اصل حق زيست و رشد مناسب (ماده‌ی 6) و اصل بها دادن به ديدگاه‌های کودک (ماده 12 ) از جمله مواردى بوده كه ختنه دختران بر اساس تمام اين مواد رد شده است.

 

 ۱۳اسفند: خشکسالی در راه و نگرانی کشاورزان

ايلنا:

بر اساس گزارش هاى سازمان هواشناسي، خشكسالى در سال آينده نيز ادامه خواهد داشت و در طى سال 89 كه تنها چند روزى به پايان آن مانده، برنامه ريزان اقتصادى برنامه جامعى براى اين پديده مزمن تدوين نكرده اند و اين نگرانى وجود دارد كه سال جديد نيز بى برنامگى ها در خصوص حشكسالى ادامه يابد.

در حاليكه سال هاى گذشته بودجه هاى جداگانه اى براى پرداخت خسارات ناشى از خشكسالى به كشاورزان تخصيص داده بودند در سال 89 اثرى ازچنين بودجه اى نبود.

حالا كه يك بار ديگر خشكسالى سايه خود را بر سر اقتصاد ايران گسترانيده است، اجراى سياست هاى اقتصادى را با خطر مواجه كرده است.

بر اين اساس متوسط بارش‌هاى كشور از ابتداى سال آبى جارى تا پايان هفته اول آذر ماه با 72 درصد كاهش در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته به 11 ميلي‌متر رسيد. اين ميزان در مقايسه با دوره درازمدت 40 ساله نيز 66 درصد كاهش يافته است. همچنين در هفته گذشته 28 استان، روزهاى بدون باران را سپرى كردند و فقط دو استان خراسان شمالى و مازندران بارش باران داشتند. استان‌هاى خراسان شمالى و مازندران هركدام با يك ميلى متر بارندگى در هفته گذشته، بارش‌هاى خود را به ترتيب به 18 و 126 ميلي‌متر رساندند.

استان‌هاى يزد، بوشهر و خراسان جنوبى از ابتداى سال آبى جارى (مهرماه) همچنان بدون باران گزارش شده‌اند. بيشترين بارش باران از ابتداى سال آبى جارى تاكنون در استان گيلان با 188 ميلي‌متر ثبت شده است كه در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته 27 درصد كاهش نشان مي‌دهد. استان‌هاى فارس، كهگيلويه و بويراحمد، لرستان، چهارمحال و بختيارى و خوزستان از ابتداى سال آبى جارى تاكنون به ترتيب با كاهش 95، 98، 84، 90 و 76 درصدى بارش در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه شدند. با كاهش شديد بارندگي‌هاى كشور كه در دوره درازمدت 40 ساله بي‌سابقه بوده، استان تهران نيز با كاهش 18 درصدى بارش‌ها در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته مواجه بوده است.

 

۱۳اسفند : رشد آمار افسردگی و اضطراب نگران کننده است/رشد اضطراب ار 22%به34%طی يکسال!

 

ايلنا: سومين همايش انجمن جامعه شناسی ايران در دانشگاه شهيد بهشتی با حضور جمعی از اساتيد روانشناسی برگزار شد.

 

اکنون در کلانشهری مانند تهران ما با عوامل متعدد که باعث اختلالات روانی شهروندان می شود مواجه هستيم عواملی نظير: ترافيک، مشکلات اقتصادی و کاري، آلودگی هوا، عدم بهره گيری از اوقات فراغت، عدم ارتباط با آشنايان و همسايگان که دوری از صله رحم است، تراکم جمعيت که بطور مستقيم بر کيفيت روانی و بهداشت روانی شهروندان تاثير می گذارد.

ايازی همچنين گفت: در يک نظرسنجی از جامعه هدف اين نظرسنجی 34% افراد دارای علائم اختلالات روانی خصوصا اضطراب و افسردگی بودند و اين نظرسنجی و پژوهش که در سال 87 انجام شده است نسبت به نظرسنجی مشابه در سال 78 که 22% بوده 12% رشد را در گسترش استرس و اضطراب نشان می دهد که جای نگرانی دارد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه گفت: وقتی که مديريت شهر به بحث های اجتماعی و فرهنگی می پردازد بايد که برای کنترل و پيشگيری از اين وضعيت برنامه داشته باشد که خوشبختانه با طرح های و برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی نظير برگزاری جشنواره های اوقات فراغت که مورد توجه انجمن بين المللی اوقات فراغت قرار گرفته است و يا سامانه های نشاط در محلات تهران، توسعه حمل و نقل عمومی که موجب کسب رتبه سوم در کلانشهرهای جهان شديم، توسعه ورزش شهروندي، توسعه خانه های سلامت به تعداد 374 خانه سلامت يعنی هر محله يک خانه سلامت و اجرای برنامه های راهبردی با 14 رويکرد نظير تحکيم خانواده، راه اندازی کانون های مشاوره روانی در جهت کنترل رشد اختلالات روانی شهروند حرکت می کنيم و اين برنامه ها توسط شورای راهبری روانشناسی که جمعی از اساتيد حاضر در اين همايش عضو آن هستند طراحی و توسط مديريت فرهنگی شهر اجرا می شود.

 

 

 

 

۱۲اسفند : ۲۲۰ هزار ايرانی در زندان‌هايی با ۸۵ هزار ظرفيت

راديو آلمان

 

به گفته رئيس سازمان زندان‌ها، ظرف ۱۸ ماه گذشته تعداد زندانيان ايران ۵۵ هزار نفر افزايش يافته و به ۲۲۰ هزار نفر رسيده است. اما زندان‌ها تنها برای ۸۵ هزار نفر جا دارند. گروهی به رغم تامين قرار در زندان مانده‌اند.

غلامحسين اسماعيلی رئيس سازمان زندان‌های جمهوری اسلامي، در واکنش به سخنان رئيس قوه قضائيه، ضمن تشريح مشکلات زندان‌های ايران گفت که پيام اين مقام در مورد ضرورت برخورد قاطع با برهم‌زنندگان نظم اجتماعی از سوی برخی همکاران وی بد تفسير شده است.

اسماعيلي، شدت عمل و زندانی کردن مرتکب شوندگان جرايم خشن و سازمان يافته را ضروری دانست، اما تاکيد کرد که اتخاذ سياست قاطع نبايد به معنای آن باشد که افراد بی حساب و کتاب به زندان بيافتند.

 

کمبود شديد جا در زندان‌ها

رئيس سازمان زندان‌ها، توضيح داد که زندان‌های ايران برای نگهداری ۸۵ هزار زندانی ظرفيت دارند، اما در حال حاضر تعداد زندانيان به ۲۲۰ هزار نفر رسيده است. اسماعيلی افزود:«در دوره يک‌سال و نيمه مسئوليت من، ۵۵ هزار نفر بر تعداد زندانيان سراسر کشور افزوده شده، اما حتی ۵۵ متر هم به فضای زندان‌ها اضافه نشده است

رئيس سازمان زندان‌ها در همايش دادستان‌های عمومی و انقلاب سخن مي‌گفت. اين همايش روز چهارشنبه (۱۱ اسفند) و يک روز پس از تظاهرات مخالفان در ايران عليه بازداشت موسوی و کروبي، برپا شد. يکی از بحث‌های عمده همايش، نحوه برخورد قوه قضائيه با دستگيرشدگان ناآرامي‌های اخير بود.

رئيس سازمان زندان‌ها، پس از تاکيد بر تراکم شديد در زندان‌ها گفت:«از جمعيت ۲۲۰ هزار نفری زندانيان ما، ۷۰ هزار نفر با قرار تامين در زندان هستند. ما مي‌توانيم تدابيری اتخاذ کنيم که برخی در زندان نباشند

۱۱ ماه زندان به‌جای ۱۰۰ هزار تومان جريمه

توضيحات رئيس سازمان زندان‌ها نشان مي‌دهد که مجازات‌ها در بسياری موارد تناسبی با نوع جرائم عادی ندارد. وی گفت:«در بازديدهای اخير ۵۰ تا ۶۰ نمونه را جمع‌آوری کرديم که مصاديق عينی و دقيقی برای اين موضوع هستند. مثلا يک محکوم به پرداخت ۱۰۰ هزار تومان جريمه نقدی ۱۱ ماه در زندان مانده بود. نمونه ديگر زنی بود که به اتهام رابطه نامشروع ۱۰۳ روز در زندان مانده بود و بعد به ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد

افزايش تعداد زندانيان، در سال‌های اخير به يکی از بزرگترين مشکلات جمهوری اسلامی تبديل شده است. تا آنجا که رئيس سازمان زندان‌ها اخيرا در نامه‌ای به شورای شهر تهران خواستار تعيين بودجه عمرانی برای زندان اوين شده است. با اين همه، اسماعيل احمدی مقدم فرمانده نيروهای انتظامی روز پنجشنبه (۱۲ اسفند) در مصاحبه با ايسنا از دستگاه قضائی ايران خواست که دستگيرشدگان ناآرامي‌های اخير را با تعهد و ضمانت آزاد نکند و در برخورد با آن‌ها سخت‌گيرتر باشد.

 

گسترش مواد مخدر

در همايش دادستان‌ها، طاها طاهری قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هشدار داد که مسئله گسترش اعتياد، در کنار بسياری ناهنجاري‌های ديگر، اگر مهار نشود مي‌تواند به يکی از بحران‌های اصلی کشور تبديل شود. وی گفت:«متاسفانه امروز ۷۵ درصد مردم دسترسی به مواد مخدر را آسان تلقی مي‌کنند

ويکی ليکس اسنادی را منتشر کرده که نشان‌مي‌دهد ايران در حال حاضر يکی از مهمترين شاهراه‌های قاچاق هروئين به سراسر جهان است و حتی آزمايشگاه‌های متعدد و مدرنی هم برای تبديل ترياک به هروئين در اختيار دارد. روز دوشنبه (۹ اسفند) ۲۹ تن ترياک در فرودگاه بين‌المللی تهران کشف شد. اين محموله با يک هواپيمای خصوصی از چين به ايران رسيده بود.

 

 

 

۱۱اسفند :در طول يک سال ونيم۵۵ هزار نفر به زندانيان ايران اضافه شده است

خبر آنلاين:رئيس سازمان زندانها گفت: در يک سال و نيم گذشته 55 هزار نفر به آمار زندانيان کشور اضافه شده اين در حالی است که حتی 55 متر هم به فضای زندانها اضافه نشده است.

غلامحسين اسماعيلی روز چهارشنبه در همايش دادستانهای عمومی و انقلاب سراسر کشور افزود: در نظام حاکميتی وجود زندان يک ضرورت است بايد از زندان در مرحله اول به عنوان اهرم بازدارنده و در مرحله بعد برای تربيت، بازپروری و اصلاح مجرمان استفاده کنيم و شرايط زندگی اجتماعی خوبی برای آنها فراهم کنيم.

وی با انتقاد از فضای کم زندانها و حجم بالای زندانی در کشور اتخاذ تدابيری برای حل مشکلات کنونی سازمان زندانها در اين بخش را خواستار شد.

اسماعيلی خطاب به دادستانهای عمومی و انقلاب سراسر کشور گفت: در حال حاضر با ظرفيت اسمی 85 هزار نفری زندانهای سراسر کشور بيش از 220 هزار نفر زندانی وجود دارد و در دوره مسئوليت يک سال و نيمه بنده در سازمان زندانها 55 هزار نفر به آمار زندانيان سراسر کشور اضافه شده اين در حالی است که حتی 55 متر هم به فضای زندان‌ها اضافه نشده است.

وی تاکيد کرد: امروز از جمعيت 220 هزار نفری زندانيان ما 70 هزار نفر با قرار تامين در زندان هستند که مي‌توانيم تدابيری اتخاذ کنيم که برخی در زندان نباشند. همچنين سالانه 30 هزار نفر از افراد بازداشت شده با قرار منع تعقيب و رای برائت از زندان بيرون مي‌آيند و هر سال نيز 35 هزار نفر از کسانی که با قرار به زندان رفتند با قرار موقوفی تعقيب و گذشت شاکی بيرون مي‌آيند.

به گفته رئيس سازمان زندانها، مجازات حبس کمتر از 91 روز وجود ندارد و اين آمار نشان مي‌دهد که در آمار خروجی تنها 21 درصد بيش از سه ماه و 79 درصد کمتر از سه ماه در زندان مي‌مانند.

به گفته وي، در ارتباط با زندانيان غايب تنها در مورد 10 درصد دستور ضبط وثايق زندانيان صادر شده و در 90 درصد صادر نشده که اين امر زندانی را جری مي‌کند.

 

اسماعيلی افزود: اميدواريم بتوانيم تعادلی ايجاد کنيم تا زندان محل نگهداری کسانی باشد که آزادی آنها برای مردم خطرناک است و هم زندان خوبی داشته باشيم و هم زندانبانی ما مشتمل بر امور قضايی و اصلاح و تربيت مجرمان باشد

پيش از اين نيز اسماعيلي، رئيس سازمان زندانهای کشور با اشاره به کمبود 25 هزار نفر کادر زندانبان، از مسئولان خواسته بود رديف و بودجه مناسب برای استخدام اين نيرو را مهيا کنند. آمارهای نيروی انسانی شاغل در زندانهای کشور نشان می دهد کمبود شديد زندانبانها، يکی از اصلی ترين مشکلات ندامتگاه ها و بازداشتگاه ها شمرده می شود. به گفته اسماعيلی در دنيا به طور متوسط به ازای هر سه زندانی يک زندانبان وجود دارد که اين ميزان در کشور ما به ازای هر 13 يا 14 زندانی يک زندانبان است.

 

قوانين جديد، زندانيان بيشتر

 

کارشناسان و مسئولان مختلف بارها گفته اند بيش از نيمی از زندانيان کشور را محکومان مربوط با جرايم مواد مخدر تشکيل می دهد. از سوی ديگر، تصويب قوانين مربوط به مواد مخدر صنعتی و روانگردان در مجمع تشخيص مصلحت نظام که دايره افراد مجرم در اين جرايم را وسيع تر می کند، شلوغی بيش از پيش زندانهای کشور را باعث خواهد شد. زيرا به گفته دادستان کل کشور، بسياری از مواد مخدر صنعتی و روانگردان جديد که قبلا در زمره مواد مخدر غير قانونی شمرده نمی شد با اين قانون، "مواد جرم زا" محسوب می شود و معتادان نيز بار ديگر از "بيماران" به "مجرمان" تغيير ماهيت خواهند داد. پس اگر چنانچه زندانهای کشور که به گفته اسماعيلي، دچار تراکم بيش از ظرفيت و "کف خوابی" زندانيان شده، بيش از پيش شلوغ و غير قابل تحمل شود.

شايد به همين خاطر است که در کلانشهری مانند تهران، سازمان زندانها، دست به دامان شورای شهر شده تا سرانه شهروندی زندانيان را از شورا، مطالبه کند. اين محتوای نامه ای بود که رئيس سازمان زندانها به رئيس شورای شهر داده بود تا برای زندان 6 هزار نفری "اوين" که در اين نامه به "شهرک" تعبير شده بود، بودجه عمرانی بگيرد.

 

۱۱اسفند : قريب به ۳۶۰ تن از کارگران آبادانی در آستانهٔ اخراج قرار گرفته‌اند

هرانا: قريب به ۳۶۰ تن از کارگران آبادانی با پايان سال جديد در آستانهٔ اخراج قرار گرفته‌اند.

 

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، قريب به ۳۰۰ نفر از کارگران پالايشگاه آبادان و ۶۰ نفر از پرسنل شهرداری آبادان در آستانهٔ عيد نوروز و شروع سال جديد، توسط شرکت‌های پيمانکاری در آستانهٔ اخراج قرار دارند.

کارگران مذکور اين اقدام را ضد کارگری وچپاولگرانه دانسته و علت آن را عدم موافقت شرکت‌های پيمانکاری برای پرداخت مزايای مختلف به کارگران عنوان مي‌کنند.

گويا اين گونه شرکت‌ها که در آستانهٔ عيد نوروز کارگران خود را اخراج مي‌کنند، با شروع سال نو نفرات جديدی را به کار مي‌گيرند و به علت بحران بيکاری در کشور گا‌ها حتی متخصصين را به عنوان کارگر ساده مي‌توانند بکار گيرند.

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©