Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲ تير ۱۳۹۰ برابر با  ۲۳ ژوئن ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ تير ۱۳۹۰  برابر با ۲۳ ژوئن ۲۰۱۱
۱تير : قنبری: نرخ بيکاری ۳۰ درصد است و هشت ميليون نفر بيکارند

ایران  در آئینه آمار(۶۴)

۱ تیر ۱۳۹۰ـ ۲۲ ماه ژوئن ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۱تير : قنبری: نرخ بيکاری ۳۰ درصد است و هشت ميليون نفر بيکارند

رهانا:وقتی برای اولين بار از سوی دولت مطرح شد که در سال ۸۹ بيش از ۱٫۵ ميليون شغل ايجاد شده است و در سال ۹۰ بيش از ۲٫۵ ميليون شغل ايجاد خواهد شد دولتمردان بی شک انتظاری جزء تحسين شدن نداشتند.

جلسه روز يکشنبه هفته جاری مجلس نيز نشان داد که نماينده های مردم نمی توانند بپذيرند بيش از ۱٫۵ ميليون شغل ايجاد شده و نرخ بيکاری به ۱۱ درصد در حالی کاهش يافته که اطلاعات و شاخص های اقتصادی ديگر کشور اين موضوع را تاييد نمی کنند.

داريوش قنبري، از اعضای فراکسيون کارگری مجلس هم هرچند در روز يکشنبه در مورد نرخ بيکاری چندان سخن نگفت اما وقتی فرصت سخن گفتن برايش فراهم می شود، از برآوردهای عجيبی درباره نرخ بيکاری کشور سخن می گويد.

شايد مهم ترين آمار اين نماينده مجلس بيکاری بيش از هشت ميليون نفر ايرانی است که وی به آن اشاره مي‌کند.

داريوش قنبری مي‌گويد: من نرخ بيکاری موجود را در کشور همين ۳۰ درصد می دانم. البته آمارهای رسمی نرخ بيکاری را بيش از ۱۴ درصد و تعداد بيکاران را بيش از سه ميليون بيکار اعلام می کند، اما در اين آمارها زنان و دانشجويان را محاسبه نمی کنند در صورتی که دانشجويان بعد از مدتی به خيل بيکاران می پيوندند و بايد برای آن ها اشتغال ايجاد شود. از سوی ديگر سربازان هم در اين آمارها شاغل محسوب می شوند، در حالی که اين قشر نيز بعد از مدتی بيکار خواهند شد. با محاسبه سربازان و دانشجويان جميعت بيکاران کشور به هشت ميليون نفر می رسد.

۱۱تير : بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه بيش از يک ميليون نوجوان 13 تا 19 ساله از خانه فرار مي‌کنند

افشان برزگر/ راديو کوچه:بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه بيش از يک ميليون نوجوان 13 تا 19 ساله از خانه فرار مي‌کنند که حدود 80 درصد از اين افراد را دختران تشکيل مي‌دهند. هر چند که 20 درصد نوجوانان فراری را پسران تشکيل مي‌دهند، اما با توجه به اين‌که دختران نسبت به آسيب‌های پيش‌رو آسيب‌پذيرترند، فرار دختران از خانه بيش از پسران مورد توجه قرار مي‌گيرد که اين حساسيت در جامعه سنتی ايران به مراتب بيش‌تر است.

بر اساس آخرين آمارها، سالانه 300 تا 400 دختر فراری توسط پليس دستگير مي‌شوند که بيش‌تر اين دستگيري‌ها نيز در ترمينال‌ها، ايستگاه‌های راه‌آهن و پارک‌ها صورت مي‌گيرد. هم‌چنين به‌طور متوسط روزانه بيش از 50 مورد فرار از منزل به شهرداری تهران گزارش مي‌شود.

بيش از 90 درصد از فرارها از خانه در سنين نوجوانی و در دوران بلوغ اتفاق مي‌افت

به همين دليل نيز به جرات مي‌توان گفت که ناسازگاری والدين با نوجوانان علت اصلی فرار دختران از خانه است که نتايج تحقيقات انجام شده نيز اين موضوع را تاييد مي‌کند، به‌طوری که بر اساس آمارها عامل 20 درصد از فرارها، ناسازگاری با والدين، 16 درصد اغفال، 15 درصد وضعيت اقتصادي، 12.5 درصد طلاق والدين، هفت درصد گرايش به مسايل انحرافي، 12 درصد ازدواج‌های اجباری و تحميلی نوجوانان، سه درصد اعتياد والدين و پنج درصد مشکلات روانی اعلام شده است.

به اعتقاد روان‌شناسان اگر تمام اين عوامل را در کنار يک‌ديگر قرار دهيم، سهم والدين به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم در فرار دختران از خانه به 70 درصد خواهد رسيد.

مسئله نگران‌کننده در بحث دختران فراري، کاهش سن فرار از خانه است، به‌طوری که سن فرار دختران از 16 سال به 14 سال کاهش يافته و هر سال 15 تا 20 درصد به آمار دختران فراری اضافه مي‌شود.

هنگامی که دختران به قصد فرار، پای از خانه بيرون مي‌گذارند، به‌دليل نداشتن پشتوانه مالی و عاطفی لازم دچار بسياری از آسيب‌هايی مي‌شوند که در هنگام فرار هيچ‌گاه به ذهن‌شان خطور نمي‌کرد، به‌طوری که بنابر تحقيقات صورت گرفته دختران در همان 24 ساعت اول فرار از خانه، مورد سو‌استفاده جنسی و تجاوز قرار مي‌گيرند.

هم‌چنين افراد متبحر که اکثرا دلالان باندها هستند، با حضور در اماکنی هم‌چون پارک‌ها و ترمينال‌ها که معوملن دختران پس از فرار به آن‌جا مي‌روند، سوژه‌های مورد نظر را بر اساس نحوه رفتار و استرس موجود در حرکات‌شان شناسايی و با دادن وعده آينده بهتر، آن‌ها را جذب گروه‌ها و باندهای خلاف‌کار مي‌کنند، به‌طوری که نتيجه تحقيقات نشان مي‌دهد که 90 درصد دختران پس از فرار از خانه معتاد مي‌شوند که 25 درصد آن‌ها هروئين، 28 درصد ترياک، 15 درصد حشيش و 31 درصد سيگار مصرف مي‌کنند که اين اعتياد پيامد فعاليت آن‌ها در باندهای خريد و فروش و قاچاق مواد مخدر برای کسب درآمد است.

 

در کنار نبود پشتوانه عاطفی و مالی و کم تجربگي، عامل موثر ديگری که راه را برای تشديد آسيب‌ها بر روی اين دختران مي‌گشايد، بي‌سوادی و کم سوادی آن‌هاست، به‌طوری که اطلاعات جمع‌آوری شده از دختران دستگيرشده نشان مي‌دهد که اکثر آن‌ها کم‌سواد بوده و سواد 70 درصد آن‌ها در حد مقطع راه‌نمايی است و مابقی آن‌ها دارای سواد ابتدايی و يا بي‌سواد هستند.

بر اين اساس و طبق بررسي‌های انجام شده تنها 14 درصد خانواده‌ها، پس از بازگشت فرزندشان رفتار مناسبی با آن‌ها داشته‌اند، اما در 86 درصد مابقی وضعيت اصلن به اين شکل نيست، به‌طوری که 36 درصد از اين دختران مورد تعرض و سو‌استفاده جنسی اعضای خانواده قرار مي‌گيرند، 33 درصد مورد ضرب و شتم و تحقير قرار گرفته و زندانی مي‌شوند، شش‌درصد به گدايی و 13 درصد نيز به خريد و فروش مواد مخدر وادار مي‌شوند.

 

۲۶خرداد : با حداقل دستمزد چند متر خانه می توان اجاره کرد؟

دادنا: شيب تند اجاره بها در سال ۸۹ و سقوط سريع توان مالی اجاره نشينها رکورد شکن شده است.

اجاره نشينی برای ايرانی ها موضوعی دلخواه نيست، سالهاست که عبارت اجاره نشينی يعنی خوش نشينی را از زبان کسی نمی شنويم.

نگاهی به روند رشد اجاره بها نشان می دهد طی سالهای ۷۱ تا ۸۹ متوسط اجاره بهای يک واحد مسکونی از حدود ۲۱۴ تومان به ۱۰۵۰۰ تومان افزايش پيدا کرده است البته با توجه به نرخ رشد تورم شايد اين رقم رشدی تاحدی متعارف بوده باشد يعنی همان نکته ای که توسط کارشناسان اقتصادی مورد اشاره قرار می گيرد و البته مقايسه اين نرخ اجاره بها با حداقل دستمزد اعلام شده طی سالهای گذشته نشان می دهد متوسط توان اجاره نشينان در شهر تهران معادل پرداخت حدود ۳۷ مترمربع حفظ شده است ولی متاسفانه در سال ۸۹ می بينيم که اين معادل به شکلی بی سابقه شکسته شده است و برای نخستين بار طی دو دهه گذشته نسبت حداقل حقوق با نرخ اجاره بها در سال ۸۹ به زير ۳۰ متر مربع تنزل کرده و به ۲۹ متر می رسدو البته با توجه به رشد اجاره ها در همين روزهای نخست سال می توان برآورد کرد در شهر تهران اجاره ۲۹ متر فضای مسکونی با ۳۳۰ هزار تومان دستمزد به کاری شاق تبديل شده است.

 

مقايسه دستمزد و اجاره بها

 

افزايش اين نرخ در سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸ بر اساس گزارش مرکز امار ايران نشان از افزايشی حدود ۳۴٫۴ درصد دارد رشدی که البته نمی توان آنرا کم سابقه دانست ولی در عمل با توجه به شرايط اقتصادی کشور و اجرای قانون هدفمندسازی يارانه ها به معنی وارد شدن فشار مضاعف به اقشار ميانی جامعه تلقی می شود و متاسفانه تحولات سه ماهه نخست سال جاری نشان می دهد که روند افزايش اجاره ها متوقف نشده است و قبل از آغاز فصل نقل و انتقالات شاهد رشد اجاره بها درحدی بوديم که وزارت مسکن ناچار شده است دوباره به دنبال اجرای طرح اخذ ماليات از خانه های خالی برود ولی هم مسئولين و هم مردم می دانند که اين طرح تا زمانی که ساختارهای مالياتی و اطلاعات اقتصادی افراد شفاف نشده باشد به نتيجه نمی رسد.

 

۲۴خرداد :ايران از نظر حفظ حقوق اساسی شهروندان خود در سراسر جهان در رتبه آخر

عصر ايران :يك موسسه بين المللی در آمريكا در گزارش سالانه خود از ميزان حاكميت قانون در 66 كشور جهان ، وضعيت ايران را نيز بررسى كرد.

به گزارش عصر ايران بنياد " پروژه عدالت جهانى " كه يك سازمان چند مليتى است گزارش سال 2011 خود كه دومين گزارش اين نهاد از وضعيت حاكميت قانون و رعايت حقوق اساسى شهروندان در 66 كشور جهان است را منتشر ساخت و قرار است متن نهايى اين گزارش در كنفرانس هفته آينده مجمع عدالت جهانى در بارسلونا ارايه شود.

در گزارش اين بنياد درباره ايران 8 شاخص زير مورد بررسى قرار گرفته كه رتبه ايران در مقايسه با 4 كشور ديگرمنطقه و 65 كشور ديگر جهان كه به همراه ايران در اين گزارش مورد بررسى قرار گرفته اند ، به شرح زير است :

 

1- محدوديت قدرت دولتى : ايران در اين شاخص در رتبه آخر در كشورهاى منطقه و از ميان 66 كشور بررسى شده در جايگاه 59 قرار دارد.

 

2- فقدان فساد : ايران در اين شاخص از ميان 5 كشور خاورميانه و شمال آفريقا در جايگاه سوم قرار دارد و از ميان 66 كشور جهان در رتبه 37 قرار دارد.

 

3- نظم و امنيت : جايگاه آخر از ميان 5 كشور منطقه و جايگاه 41 از ميان 66 كشور مورد بررسى

 

4- رعايت حقوق بنيادين شهروندان : جايگاه آخر در منطقه و جايگاه آخر در جهان

 

5- دولت باز : جايگاه سوم در منطقه و جايگاه 41 از ميان 66 كشور مورد بررسى در جهان

 

6- اجراى قوانين : جايگاه سوم منطقه و جايگاه 25 از ميان 66 كشور

 

7- دسترسى شهروندان به محاكم قضايى : جايگاه سوم منطقه و رتبه 28 در جهان

 

8- عدالت قضايى موثر : جايگاه سوم منطقه و جايگاه 38 در جهان

 

گفتنى است در اين گزارش از ميان 5 كشور بررسى شده در خاورميانه و شمال آفريقا امارات متحده عربى جايگاه نخست را در 7 شاخص بررسى شده كسب كرده است و تنها در شاخص رعايت حقوق بنيادين شهروندان ، كشور لبنان در جايگاه نخست منطقه و امارات در جايگاه دوم قرار گرفته است.

 

۲۴خرداد: ۱۴ ميليارد و ۴۳٠ ميليون دلار کالای قاچاق به کشور وارد شد

به گزارش سرويس اقتصادی برنا، معاونت پژوهشي، آمار و اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ميزان برآورد حجم قاچاق کالا در سال 1389 را اعلام کرد.

براساس اين گزارش، با بررسی سوابق و اقدامات موجود از مراجع ذي‌ربط و بر اساس بررسي‌های علمی و پژوهشی مبتنی بر روش کشفيات، در چارچوب آمار رسمی از مکشوفات قاچاق کالای گمرک جمهوری اسلامی ايران و نيروی انتظامی در سال 1389، ميزان کل برآورد حجم قاچاق کالا در سال گذشته، 14ميليارد و 430 ميليون دلار و به تفکيک قاچاق ورودی 13ميليارد و520 ميليون دلار و قاچاق خروجی 913 ميليون دلار اعلام شد.

مقايسه اين برآورد با آمار حجم قاچاق اعلام شده در سال 1387 در حوزه واردات که 16 ميليارد دلاربوده است و نشان از کاهش حجم قاچاق در کشور دارد.

در ارتباط با قاچاق کالاهای صادراتی نيز با تاکيد بر قاچاق سوخت (گازوييل) حجم قاچاق صادراتی 0.913ميليارد دلار است که نسبت به مقايسه با سال 1387 که 3 ميليارد و 200ميليون دلار بود کاهش قابل توجهی را نشان مي‌دهد که ناشی از سهميه‌بندي، کنترل و قيمت‌گذاری واقعی و همچنين شوک ناشی از اجرای هدفمندی سوخت در حوزه قاچاق در سال 1389 است.

 

 

۲۴خرداد: اقامت يک شب در تركيه ارزان‌تر از شيراز!

به گزارش ايسنا، اميرحسين جعفری به‌عنوان مدير بخش ايرانگردی هلدينگ تخصصی گردشگری ايران با اشاره به افزايش ۲۵ درصدی قيمت هتل‌های داخلي، گفت: اين افزايش نرخ در استان‌های فارس، تهران و شمال كشور اتفاق افتاده است. چرا ما كه كار اصلي‌مان توسعه تورهای داخلی است، بايد برای سفر به كردستان و كرمانشاه ۳۵۰هزار تومان بپردازيم. با اين قيمت‌ها، چه كسی در اين تورها شركت مي‌كند.

او ادامه داد: فقط حدود ۲۰۰ هزار تومان از اين ۳۵۰ هزار تومان، برای هتل هزينه و بقيه آن صرف حمل و نقل و تغذيه مي‌شود. كار كردن در اين شرايط خيلی سخت است.

اين فعال تورهای داخلی گفت: پروازهای خارجی بدون هيچ مشكلی و با قيمت‌های پايين انجام مي‌شوند و مردم نيز آن‌ها را ترجيح مي‌دهند. چگونه است كه هتل‌های كشور‌های ديگر با قيمت‌های ارزان مي‌توانند امور خود را بگذرانند؟!

جعفری پاسخ به اين پرسش را كه چرا هتل‌های ايران با وجود كمبود مسافر و ضريب اشغال پايين هم‌چنان به افزايش نرخ اصرار دارند؟ اظهار كرد: هزينه هتل‌داری بسيار بالاست، به همين دليل، افزايش نرخ را درخواست مي‌كنند؛ ولی چون تعداد هتل‌ها كم است و مردم در هر شرايطی مجبورند از اين اماكن استفاده كنند، هتل‌داران با اطمينان قيمت‌های خود را افزايش مي‌دهند.

او در ادامه به مقايسه نرخ دو هتل پنج ستاره و در يك سطح، در ايران و تركيه پرداخت و افزود: ميانگين قيمت يك شب اقامت در يك هتل پنج ستاره در شيراز ۲۰۰ هزار تومان است. در حالی كه شما با ۸۰ هزار تومان در هتلی در تركيه مي‌توانيد يك شب اقامت كنيد و اتفاقا خدماتی را مانند وعده غذايی كامل و تفريحات نيز عرضه مي‌كند.

 

 

 

 

۲۴خرداد: کاهش سن روسپي‌گری به ۱۲ سال و انکار "متخصص" خودی

تابناک

يک متخصص علوم رفتاری در واکنش به انتشار برخی اخبار در خصوص کاهش سن روسپی گری به 12 سال گفت: ارائه اين گونه آمار و اعداد تنها سبب ايجاد هراس اجتماعی و اختلال در امنيت فکری جامعه مي‌شود.

مجيد ابهری در گفت‌وگو با مهر با بيان اينکه مشخص نيست برخی اخبار و آمار از سوی تعدادی از کارشناسان بر اساس چه مبنا و اطلاعاتی عنوان مي‌شود، گفت: رئيس يکی از انجمن های علمی اعلام کرده سن خودفروشی به 12 تا 18 سال کاهش پيدا کرده است در حالی که ارائه اين گونه آمار و اعداد تنها سبب ايجاد هراس اجتماعی و اختلال در امنيت فکری در جامعه مي‌شود.

وی با بيان اين که اين سخنان تنها برای رسانه های دشمن سوژه درست مي‌کند، گفت: دختر 12 ساله در حدی نيست که اقدام به خود فروشی کند و ممکن است از نگاه آسيب شناسی يک مورد ديده شود، اما نمی توان آن را پايه ارزيابی و آمار قرار داد.

ابهری توضيح داد: دختر در اين سن به لحاظ رشد عقلی به اين حد نرسيده است و علاوه بر آن نياز جسمی اش نيز در حدی نيست که خودفروشی کند.

اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: سن خود فروشی 18 تا 25 سال است نه 12 تا 18 سال.

 

 

 

۲۱خرداد : جدول افزايش قيمتها، دو روايت متفاوت ازبانک مرکزی و مرکز آمار:خوراکی ها و حمل و نقل نزديک 30 درصد

 

خبرگزاری مهر جدول افزايش قيمتها به روايت بانک مرکزی و مرکز آمار ايران را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اقتصاد ايران همواره در ماه‌های فروردين و مهرماه هر سال با افزايش سطح عمومی قيمتها مواجه است و بررسی قيمتها در اين زمانها ‌می تواند به واقعيت نزديک‌تر باشد تا ديگر زمانها.

 

در همين حال، اخيرا مقامات وزارت بازرگانی اعلام کرده‌اند که افزايش قيمتها تنها محدود در چند قلم کالا بوده، اين در حالی است که گزارش مرکز آمار ايران و بانک مرکزی در فروردين ماه امسال چيزی ديگری را نشان مي‌دهد؛ اگرچه اختلافات آماری در اين باره همواره وجود داشته و دارد.

گزارش مرکز آمار ايران نشان می دهد که در فروردين 90 خوراکي‌ها 25.7 درصد، نان و غلات 22.3 درصد، گوشت قرمز و سفيد و فرآورده‌های آنها 29.9 درصد، ماهي‌ها و صدف داران 17.8 درصد، شير، پنير و تخم مرغ 9.4 درصد، روغن و چربي‌ها 24.7 درصد، ميوه و خشکبار 9.2 درصد، سبزيجات (سبزی و حبوبات) 52.6 درصد، پوشاک و کفش 8.7 درصد و حمل و نقل 14 درصد گران شده است.

جدول افزايش قيمتها در فروردين به روايت مرکز آمار گروه‌های کالايی ميزان افزايش

خوراکي‌ها 25.7 درصد

نان و غلات 22.3 درصد

سبزی و حبوبات 52.6 درصد

گوشت قرمز و سفيد و فرآورده‌های آنها 29.9 درصد

ماهي‌ها 17.8 درصد

شير، پنير و تخم مرغ 9.4 درصد

روغن و چربي‌ها 24.7 درصد

ميوه و خشکبار 9.2 درصد

پوشاک و کفش 8.7 درصد

حمل و نقل 14 درصد

 

به گزارش مهر، در همين حال در گزارش بانک مرکزی از افزايش قيمتها در فروردين ماه امسال آمده است: در مقايسه با مدت مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها معادل 25.3 درصد افزايش نشان مي‌دهد. در گروه مذکور شاخص بهای خوراکی ها 25.7 درصد و آشاميدني‌ها 11.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است.

 

جدول افزايش قيمتها در فروردين به روايت بانک مرکزی گروه کالايی ميزان افزايش

خوراکي‌ها 25.7 درصد

حمل و نقل 30 درصد

پوشاک و کفش 15.5 درصد

گوشت 13.3 درصد

روغن و چربي‌ها 62.9 درصد

ميوه‌ها و خشکبار 26.4 درصد

انواع سبزی و حبوب 20.5 درصد

لبنيات و تخم پرندگان 21.6 درصد

آشاميدني‌ها 11.5 درصد

همچنين در فروردين 90 نسبت به فروردين 89 قيمت خوراکی ها 25.7 درصد، غلات و نان 47.9 درصد، گوشت 13.3 درصد، روغن و چربي‌ها 62.9 درصد، ميوه ها و خشکبار 26.4 درصد، انواع سبزي، حبوب و فرآورده‌های سبزی 20.5 درصد افزايش يافته است.

در گزارش بانک مرکزی می خوانيم: در همين مدت قيمت ماهی و حويات دريايی 8.1 درصد، لبنيات و تخم پرندگان 21.6 درصد، قند، شکر، مربا، عسک، شکلات و محصولات قنادی 34.4 درصد و آشاميدني‌ها 11.5 درصد بالا رفته است.

در همين حال شاخص بهای گروه حمل و نقل در فروردين ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد افزايش يافته است. در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسبت به ماه مشابه سال قبل 15.5 درصد افزايش داشته است.

۱۱خرداد :افزايش نرخ تورم پايان ارديبهشت به ۱۴/۲درصد

آفتاب: بانک مرکزی نرخ تورم منتهی به 12 ماهه منتهی به ارديبهشت‌ماه امسال را به نسبت مدت مشابه سال قبل 14.2 درصد اعلام کرد.

بانک مرکزی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران را طی ارديبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد.

بر پايه اين گزارش، خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران براساس سال پايه 100=1383(359 قلم کالا و خدمت) در ارديبهشت‌ماه 1390به شرح ذيل است: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران در ارديبهشت ماه نسبت به ماه قبل 1.7 درصد افزايش يافت.

در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور 21.2 درصد رشد داشته است.

همچنين نرخ تورم در 12 ماه منتهی به ارديبهشت ماه 1390 نسبت به 12 ماه منتهی به ارديبهشت ماه 1388 معادل 14.2 درصد است.

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©