Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰ برابر با  ۱۹ اکتبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰  برابر با ۱۹ اکتبر ۲۰۱۱
۲۶مهر : ۲۳ درصد حوادث ساختمانی منجر به فوت کارگر مي‌شود

ایران در آئینه آمار(۷۱)

۲۶مهر ۱۳۹۰ـ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۲۶مهر : ۲۳ درصد حوادث ساختمانی منجر به فوت کارگر مي‌شود

کلمه

مدير کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه با اعلام اينکه ۳۷ درصد کل حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان است، گفت: ۲۳ درصد اين حوادث منجر به فوت نيروی کار می شود.

به گزارش مهر، محمد اصابتی با اعلام اينکه ۳۷ درصد حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی رخ می دهد، گفت: بيش از ۲۱ درصد از کل حوادث ساختمانی هنگام عمليات گودبرداری و آماده سازی زمين به وقوع پيوسته که از اين ميزان ۲۳ درصد حوادث منجر به فوت کارگران شده است.

 

۲۶مهر : افزايش ۲٠درصدی قيمت آب در سال‌جاری

آفتاب/ خبرگزاری مهر

 

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا از برنامه افزايش 20 درصدی قيمت آب تا پايان سال جاری و احتمال اجرای پلکان دوم هدفمندی آب خبر داد.

 

۲۶مهر: ۲۰ درصد از کارگران استان تهران امسال اخراج شدند

ايلنا: نماينده کارگران در کميته اصلاح قانون کار اعلام کرد: طی سال جاری ما بين ۱۵ تا ۲۰ درصد از کارگران فعال در واحدهای توليدی استان تهران اخراج شدند.

وی با تاکيد بر لزوم حمايت‌های ويژه دولت از واحدهای توليدی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر واحدهای توليدی کشور به علت کمبود نقدينگی نسبت به تعديل نيروی کار اقدام کرده‌اند.

 

23مهر : افشاگری تکان‌دهنده :سود سه‌هزار ميلياردی از واردات گوشت با توصيه يکی از وزرا!

رسانة قانون:نايب رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس از سود سه هزارميلياردتومانی گروه امير منصور آريا از واردات گوشت قرمز با توصيه يکی از وزرای دولت خبر داد و تا کيد کرد اين گروه با استفاده از اين رانت نزيک به سه هزار ميليارد تومان سود داشته‌اند.

عباسعلی نورا نماينده زابل و زهک در گفت‌وگو با خبرنگار قانون با اشاره به فعاليت‌های اقتصادی غيرقانونی گروه امير منصور آريا، گفت: اخير مدارکی به دست ما رسيده است که نشان مي‌دهد يکی از وزراء دستور داده 1400 ميليارد تومان اعتبار به شرکت‌های امير منصور آريا ارائه شود تا اين مجموعه شرکت‌ها واردات داشته باشند.

وی ادامه داد: اين گروه در نتيجه واردات گوشت قرمز 200 درصد سود کرده‌اند و با داشتن 1200 ميليارد تومان واردات گوشت، توانسته‌اند به صورت خوشبينانه سه هزار ميليارد تومان سود کسب کنند.

نورا معتقد است در صورت محاسبه سود اين فعاليت‌ها درآمدی بالغ بر ده‌ها هزار ميليارد تومان به اين گروه تعلق گرفته است. اين موضوعات نبايد از ديد قوه قضاييه پنهان بماند. اين گروه اگر فرصت پيدا مي‌کردند سه هزار ميليارد تومان دولت را بازمي‌گرداندند و شک نبايد کرد که نيازی به اين سه هزارميليارد تومان نداشتند و از محل رانت‌هايی که داشته‌اند ميلياردها سود برده‌اند.

وی در ادامه مي‌گويد: اين گروه حتی قادر بودند 5هزار ميليارد تومان هم به دولت بازگردانند و با توجه به درآمدهای بالايی که داشته‌اند سه هزار ميليارد تومان برای آن‌ها رقمی نبوده است.

اين عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس افزود: تا آنجايي‌که اطلاع دارم اين گروه علاوه بر واردات گوشت در واردات غلات، فولاد، راه آهن، جاده‌سازی دو طبقه، دامداري، کشتارگاه و بانک‌داری و فوتبال دست داشته‌اند. وی در ادامه خاطر نشان کرد که ظاهراً اين گروه برای خود حکومت تشکيل داده بودند.

 

۲۲مهر :نرخ بيکاری تا پايان سال به ۲۰ درصد مي‌رسد

ايلنا: عضو شورای عالی اشتغال گفت: در صورت عدم پرداخت يارانه به واحدهای توليدی نرخ بيکاری تا پايان سال جاری از ۱/۱۱ درصد به ۲۰ درصد افزايش مي‌يابد.

محمد عطارديان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا ميزان بدهی دولت را به پيمانکاران ۱۴ هزار ميليارد تومان اعلام کرد و افزود: دولت برای ايجاد اشتغال بايد بدهی خود را به پيمانکاران بخش خصوصی پرداخت کند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به پيش نويس اصلاح قانون کار فعلی تصريح کرد: در حال حاضر برخی از مواد پيش نويس به ضرر کارگران است. و بايد اصلاح شود.

دبير کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمايی از برگزاری جلسات مشترک بين نمايندگان کارفرمايی و کارگری به منظور رفع ابهامات پيش نويس خبر داد و گفت: طی يک ماه آينده نمايندگان کارگری و کارفرمايی به جمع بندی نهايی مي‌رسند.

 

۲۲مهر : در جدول رتبه‌بندی جهانی تورم: «ايران سوم از آخر»

دويچه ‌وله به نقل از "رئيس کميسيون فضای کسب و کار، کارآفرينی و مقررات" اتاق بازرگانی تهران، در جدول رتبه‌بندی تورم در بين ۱۶۰ کشور دنيا، ايران در رتبه سوم از آخر است. احمد پورفلاح با اشاره به رقم ۳/ ۱۷ درصدی تورم در ايران گفت: «اکنون تورم در ۱۳۰ کشور دنيا تک رقمی است.» وی ايران و مصر را تنها کشورهای خاورميانه عنوان کرد که تورم دو رقمی دارند. وی در ادامه اضافه کرد: «بسياری از کارشناسان رقم تورم را (در ايران) بيشتر از اين مي‌دانند.» احمد پورفلاح در عين‌حال مدعی شد: «البته اگر تورم ناشی از سرمايه گذاری باشد پديده بدی نيست چرا که ترکيه و برزيل هم در مقاطعی که سرمايه گذاری زيادی در اقتصاد خود داشتند نرخ تورم‌های بسيار بالايی داشتند

 

۲۲مهر : گزارش سالانه سازمان ملل از وضعيت وخيم حقوق بشر در ايران:علاوه بر ۲۵۲ اعدام رسمي، کزارش هايی از ۳٠٠ اعدام مخفی ديگر...

بی بی سی

 

اعدام در ملاء عام از مواردی است که سازمان ملل غيرانسانی می خواند

 

بان کی مون دبير کل سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود درباره وضعيت حقوق بشر در ايران از افزايش اعدام ها، موارد قطع عضو، بازداشت های خودسرانه، محاکمه های غيرعادلانه، شکنجه و سرکوب فعالان حقوق بشر، وکلا، روزنامه نگاران و فعالان مخالف در اين کشور ابراز نگرانی کرده است.

گزارش همچنين به افزايش قابل توجه مجازات اعدام از جمله در ملاء عام از ابتدای سال ۲۰۱۱ تاکنون اشاره می کند و می گويد که اعدام زندانيان سياسی و مجرمان زير هجده سال گزارش شده است.

اعدام ها

در بخشی از اين گزارش درباره مجازات اعدام آمده است: "به گفته عفو بين الملل، علاوه بر ۲۵۲ مورد اعدامی که رسما در سال ۲۰۱۰ اعلام انجام شده، گزارش هايی هست که ادعا می کند ۳۰۰ اعدام مخفی ديگر عمدتا در زندان وکيل آباد مشهد انجام شده است."

 

"به گفته يک منبع رسمي، حدود ۱۴۰ اعدام در فاصله اول ژانويه تا ۲۰ ژانويه ۲۰۱۱ انجام شده که بعضی منابع آن را تا ۱۸۵ اعدام می دانند."

در اين گزارش آمده است که کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ماه فوريه ضمن ابراز نگرانی از شمار افزايش شديد آمار اعدام در ايران از ابتدای ۲۰۱۱ از ايران خواست موقتا اعدام ها را متوقف کند. اين سازمان از ايران خواسته است حذف مجازات اعدام از نظام جزايی را بررسی کند.

 

حقوق زنان

 

اين گزارش اشاره می کند که مقام های ايرانی افزايش شمار زنان در مجلس، شوراهای محلي، پست های عالی دولتی و مديريتی و همچنين آموزش عالی را پررنگ کرده اند.

"برای مثال گزارش می شود که شمار زنان در پست های مديريتی در وزارت آموزش، از ۴۵ نفر در سال ۲۰۰۵ به ۴۸۲ نفر در سال ۲۰۱۱ افزايش يافته است. در سال آموزشی قبلي، ۳۹۰ هزار و ۳۰۶ دختر وارد سيستم آموزش عالی شدند که معادل افزايش ۲۷۰۰ درصدی ظرف سه دهه است."

اما اين گزارش به ادامه ارعاب، آزار و گاه بازداشت يا منع سفر فعالان حقوق زنان در دوره ياد شده اشاره می کند.

در اين گزارش همچنين به محدوديت هايی که اقليت های مذهبی به خصوص جامعه بهاييان با آن روبرو هستند اشاره شده است.

بازداشت اعضای جامعه بهايی ايران و ادامه نقض آزادی مذهب يا اعتقاد از موارد نگرانی اين سازمان است.

در گزارش دبير کل سازمان ملل متحد به حداقل ۲۷ خبرنگار که زندانی شده اند و چندين نفر آنها احکام سنگين گرفته اند اشاره شده است.

 

۲۲مهر: صادرات پسته و فرش به صفر رسيد

شفاف: صادرات، واردات، خودکفايي؛ اين سه واژه کليدی شايد بيش از هر چيز اقتصاد کشور را تحت تاثير قرار مي‌دهد چرا که افزايش صادرات، به خصوص صادرات غير نفتی و کاهش واردات کالاهای اساسی و رسيدن به خودکفايی در بحث توليد نشانه‌هايی است از پيشرفت اقتصادی و طی کردن پله‌های ترقی.  اما دکتر «مهدی غضنفری»، وزير صنعت معدن و تجارت معتقد است: «نسبت واردات به صادرات غيرنفتی در شش سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است».

 

 

 

غضنفری خاطر نشان کرد: در طی ۶ سال دولت‌های نهم و دهم حجم تجارت خارجی کشور بسيار افزايش يافت و سرجمع صادرات و واردات به عنوان يک پارام‌تر مثبت لحاظ گرديد از سوی ديگر نسبت واردات به صادرات غيرنفتی از ۴ برابر به ۲ برابر کاهش يافت.

اين اظهارات غضنفری در حالی مطرح مي‌شود که بنا بر گزارش آماری که گمرک کشورمنتشر کرده است، در بين ۱۰ قلم کالای اول صادراتی که «قير نفت» هم در آن محاسبه شده است، خبری از پسته با کد تعرفه «۰۸۰۲۵۰۱۰»، که تا سال قبل رتبه دهم صادرات را به خود اختصاص داده بود و به سختی با ۸۷/۱ درصد از صادرات نام خود را در بين ۱۰ قلم عمده صادراتی در نيمه اول ۸۹ حفظ کرده بود، يا فرش که با کد تعرفه «۵۷۰۱۱۰۰۰» که با وضعی مشابه رتبه هشتم را تا سال قبل در بين صادرات غيرنفتی از آن خود کرده بود نيست.

حتی سيمان با کد تعرفه «۲۵۲۳۲۹۰۰» که در شش ماهه نخست سال قبل در رتبه نهم صادرات غيرنفتی کشور قرار داشت نيز امسال ديگر به چشم نمي‌خورد.

بنا براين گزارش، ميزان صادرات قطعی کالاهای غيرنفتي، بدون احتساب ميعانات گازي، در نيمه نخست سال جاري، به مقدار ۱۱۶/۳۲ هزار تن و به ارزش ۶۰۴/۱۵ ميليون دلار بوده است که نسبت به سال قبل، از نظر وزن ۴۹/۷ درصد و از نظر ارزش ۹۲/۲۴درصد، افزايش داشته است. ضمنا سهم محصولات پتروشيمی از کل ارزش صادرات غيرنفتی (بدون احتساب ميعانات گازی)، ۸۸/۴۷ درصد بوده است.

در نيمه نخست سال جاري، حدود ۶۰ درصد از سهم وزنی و ارزشی صادرات را سوخت‌های معدني، محصولات شيميايی آلي، مواد پلاستيکي، ميوه‌های خوراکی و سنگ‌های فلزات تشکيل داده‌اند. اين فصول، در سال گذشته نيز در مجموع با سهم کمتری نسبت بمدت مشابه سال جاري، رتبه‌های يکم تا پنجم را به خود اختصاص داده بودند.

در صادرات غيرنفتی نيز زياد غيرمعدنی و غيرنفتی عمل نشده است. در اين بخش عمده صادرات کشور را فروش مواد معدنی به خود اختصاص داده است. گفتنی آنکه در بين پنج فصل عمده صادرات که مجموعا ۴/۶۱ درصد کل صادرات را به لحاظ وزن و ۶/۵۹ درصد را به لحاظ ارزش به خود اختصاص دادند، سوخت‌ها، روغن‌ها و موم‌های معدنی ۴/۲۸ درصد، محصولات شيمی آلی ۱۳ درصد، مواد پلاستيکی و مصنوعات از اين مواد ۷/۹ درصد، ميوه‌های خوراکی ۵ درصد و سنگ‌های فلزات ۲/۳ درصد را به خود اختصاص دادند.

در اين مدت، کشورهای هند، سنگاپور، ترکيه، جمهوری کره، اندونزي، ژاپن و روسيه، بيشترين افزايش ارزش را در بين بيست کشور عمده مقصد محصولات صادراتی داشته‌اند.

از ديگر سو بلژيک، ايتاليا، هلند و فيليپين بيشترين کاهش واردات از ايران را در نيمه نخست امسال داشتند.

تراز تجاری کشور در نيمه نخست سال ۱۳۹۰ با کسری ۹۲۰/۱۳ميليون دلاری مواجه بوده است. در مدت مذکور، ارزش واردات ۴۲/۶۵ درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را به خود اختصاص داده است. در اين مدت، تراز بازرگانی خارجی کشور (بدون احتساب نفت، گاز و خدمات) با ۹۷کشور دنيا، منفی و با ۷۹ کشور ديگر مثبت بوده است.

واردات بي‌رويه از کشور چين نيز مزيد بر علت مي‌شود تا افزايش صادرات و کاهش واردات شک برانگيز باشد. واردات کالاهايی چون فرش و حتی صنايع دستی و همچنين کالاهايی چون سنگ مرمر، گوانت، آيينه ماشين قاب شده، سوزن دو زندگي، رفوگري، سنگ پا، سنگ قبر، کبريت، مداد پاکن، نخ دندان و مرکباتی چون پرتقال و... از کشور چين اين نگرانی را ايجاد مي‌کند که ميزان واردات برخلاف آمارهای منتشر شده باشد.

 

۲۱مهر :آمار تکان‌دهنده کودک آزاری در ايران

قانون- آمارها نشان می دهد اورژانس اجتماعی در سال گذشته به 7400 مورد کودک آزاری رسيدگی کرده است.

به گزارش خبرآنلاين، آمار کودک آزاری به حدی وحشتناک است که نمی توان تصور کرد. سامانه 123 اورژانس اجتماعی که تنها در تهران و چند شهر بزرگ کشور فعال است، روزانه بيش از 20 مورد کودک آزاري، را ثبت و رسيدگی می کند. به بيان ديگر، ابعاد اين آسيب اجتماعی به اندازه ای گسترده است که نمی توان حد و مرزی برای آن قائل شد، چون آماری که توسط بهزيستی داده شده تنها برای کودک آزاريهايی است که اطلاع داده شده است، نه همه کودک آزاريها.

اين در حالی است که تحقيقات ميدانی نشان می دهد ميزان واقعی کودک آزاريها، 20 برابر تعدادی است که اعلام می شود.

معاون پيشگيری از آسيب‌های سازمان بهزيستی درباره جنبه های آشکار اين آسيب، توضيح داده: "درسال کاری 89 بيش از هفت هزار و 400 مورد کودک‌آزاری نيز مورد رسيدگی قرار مي‌گيرد. در حالی که سالانه بيش از 214 هزار نفر با اين خط تماس مي‌گيرند و 11 هزار مورد تيم‌های سياردر محل حاضر مي‌شوند."

سيمای کريه کودک آزاری در ايران

 

برخی از جامعه شناسان معتقدند افزايش کودک آزاری به دليل مشکلات اقتصادی و ازدواجهای اجباری است. در اين بين، برخی از حقوقدانان نيز خلاء قانونی برای مجازات کودک آزاران را عامل ديگری برای افزايش کودک آزاری مطرح می کنند.

از سوی ديگر، برخی چهره های علمی با ارائه گزارشهايی درصدهای دقيقی را برای کودک آزاری عنوان می کنند که به روشني، منبع و ماخذ آن معلوم نيست. علی کاشي، عضو هيات علمی پژوهشکده تربيت ‌بدنی وزارت علوم وقوع 50 درصد از همسر آزاري‌ها و 38 درصد از کودک‌آزاري‌ها به مصرف مواد توهم‌زا نسبت می دهد و می گويد: "سوء مصرف مواد اعتيادآور باعث از هم پاشيدگی زندگی شخصی افراد مي‌شود، روان‌گردان‌ها و توهم‌زاها از مهم‌ترين مواد مصرفی هستند که به سرعت شيوع يافته و توسط جوانان و نوجوانان در کل دنيا مورد استفاده قرار گرفته‌ و منجر به بروز مشکلات حاد و مزمن برای آنها شده‌اند."

 

گزارش های تکان دهنده

 

پژوهشی که سال گذشته درباره کودک آزاری انجام شده بود نشان داد 66 درصد کودک آزاری ها از سوی مردان اعمال می شود و دختران بيش از پسران در معرض کودک آزاری قرار می گيرند. همچنين 25 درصد کودک آزاری ها در خانواده های طلاق اتفاق می افتد. اين در حالی است که آمارها نشان می دهد 50 درصد والدين ايرانی معتقدند تنبيه برای کودک لازم است و 40 درصد والدين نيز به تنبيه بدنی گرايش دارند.

بررسی ها در خصوص روابط ميان خانواده و فرزندان نشان می دهد، در مقابل يک مورد کودک آزاری که فاش می شود، حداقل 20 مورد ديگر پنهان می ماند.

به بيان ديگر، شايد بتوان اينطور قلمداد کرد که آمار واقعی کودک آزاری در ايران، روزانه 400 مورد است. يعنی سالی بيش از 146 هزار بار، کودکان ايراني، مورد هجوم والدينشان قرار می گيرند.

تحقيقات نشان می دهد بيش از 90 درصد کودک آزاری ها در محيط خانه اتفاق می افتد و اين در حالی است که پدران با 5/48 درصد، بالاترين و پس از آن مادران با 8/23 درصد در رديف بعدی عوامل کودک آزاری جسمانی در خانواده های کودک آزار قرار دارند.

 

۲۱مهر :۱.۶ميليون خانوار پول قبض گاز را نداده‌اند

آفتاب: سخنگوی كميسيون انرژی مجلس گفت: دولت برای پرداخت يارانه‌های نقدی با كمبود منابع روبرو است و «در حال حاضر ۱.۶ ميليون خانوار از پرداخت بهای گاز مصرفی خود خودداری كرده‌اند و به شركت ملی گاز بدهكارند

عماد حسينی روز چهارشنبه با اشاره به عدم تحقق بخشی از درآمدهای پيش‌بينی شده دولت، ‌از جمله خودداری «يک ميليون و ۶۰۰ هزار خانوار» از پرداخت بهای گاز مصرفی خانگی خود اشاره كرد و گفت: «وقتی اين تعداد از خانوارها بدهي‌های خود را به شركت ملی پرداخت نمي‌كنند، به صورت طبيعی درآمدهای پيش‌بينی شده برای دولت تحقق نخواهد يافت

وی تأكيد كرد كه پرداخت ماهانه «سه هزار ميليارد» تومان يارانه نقدی به مردم در حالی صورت مي‌گيرد كه در حال حاضر دولت «بيش از پنج‌ماه كسری بودجه برای پرداخت يارانه مستقيم به مردم دارد». از فروردين‌ماه و پس از هدفمند كردن يارانه‌ها در ايران، بالا بودن رقم قبض‌های گاز در بسياری از نقاط كشور، اعتراض‌هايی را به همراه داشت و از همان زمان زمزمه‌هايی در فضای مجازی در مورد خودداری از پرداخت گازبها به گوش رسيد.

 

۱۹مهر :پنج هزار پزشک در ايران محکوم به قصور پزشکی هستند

بى بى سى:سازمان پزشکی قانونی ايران اعلام کرده است که روزانه از هشت پزشک در اين کشور شکايت می شود و در حال حاضر ۵هزار پزشک محکوم به قصور پزشکی در اين کشور وجود دارد.

احمد شجاعي، رئيس سازمان پزشکی قانونی می گويد از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ مجموعا ۱۱ هزار و ۱۳۸ مورد شکايت از پزشکان در اين سازمان ثبت شده است.

آقای شجاعی گفته است که رشد ساليانه پرونده های قصور پزشکی در ۵ سال گذشته بيش از ۱۲ درصد بوده است.

۱۹مهر: تورم شهريور ماه از ۲۸ درصد گذشت

به گزارش جهان، نکته ای که بايد به آن پرداخته شود بحث بر سر نرخ های اعلام شده از سوی اين دو مرکز می باشد. بانک مرکزی در ماه های گذشته همواره نرخی را اعلام کرده است که به نظر اکثر کارشناسان حقيقی نبوده و واقعيت های جامعه را نشان نمی دهد.

شاخص نقطه به نقطه برای شهريور ماه امسال نسبت ماه مشابه سال گذشته ۲۸.۳ درصد بوده است. براساس شاخص قيمت مركز آمار، سطح عمومى قيمت ها در تير و مرداد ماه ۹۰ نسبت به تير و مرداد ۸۹، بيش از ۲۷ درصد افزايش داشته است.

ميانگين تورمی که مرکز امار برای شهريور امسال محاسبه کرده است به ۲۲.۴ درصد می رسد. شاخص سالانه همين مركز در مرداد ماه (ميانگين ۱۲ ماهه منتهى به مرداد ۹۰ نسبت به ميانگين ۱۲ ماهه منتهى به مرداد ۸۹) به نزديكى ۲۰ درصد رسيده بود.

اما با نگاهی به چند ماه گذشته می توان گفت در ماه های اخير تورم نقطه به نقطه محاسبه شده توسط مرکز آمار با کاهش مواجه بوده اما در مرداد ماه با افزايشی ۷ درصدی به ۲۷ درصد رسيده است. در همين زمينه طبق امار بانک مرکزی بايد گفت نرخ تورم نقطه به نقطه تيرماه ۲۱.۱ درصد بود، ولی پايان مرداد به ۲۰.۸ درصد رسيده است.

از سوى ديگر، شاخص سالانه بانك مرکزی در شهريور ماه امسال برابر با ۱۸.۳ اعلام شده است. بانک مرکزی نرخ تورم مرداد ماه را ۱۷.۳ درصد اعلام کرده بود که البته در هفته اخير نيز سيد شمس‌الدين حسينی وزير اقتصاد درباره نرخ تورم شهريور ماه گفته بود اين نرخ حدود ۱۷ درصد است.

۱۹مهر: مصوبه ننگين عليه محيط زيست: اختصاص 870 هکتار از زمين های "پارک ملی و پناهگاه حيات وحش کلاه قاضی" به شهرسازی

عصرايران ؛ جعفر محمدی - اگر در همه جای دنيا، دولت ها به عنوان نماينده ملت هايشان، خود را موظف به حفاظت از محيط زيست می دانند و در اين راستا، با هرگونه تعرضی به آن به شدت برخورد می کنند، در ايران، دولتی که مدام دم از "ايران و ايرانيت" می زند، نه تنها به اين وظيفه ذاتی خود عمل نمی کند بلکه برای تخريب محيط زيست، مصوبه هم می دهد!

واقعا شرم آور است در کشوری که قوانين آن، حتی قطع يک درخت را نيز مجاز نمی شمارند و برای متخلفان مجازات های سنگينی در نظر گرفته اند، دولتی ها تصويب کنند که نه يک هکتار و دو هکتار که 870 هکتار از زمين های "پارک ملی و پناهگاه حيات وحش کلاه قاضی" را به شهرسازی اختصاص دهند!

 

18مهر :9 هزار و 38 نفردر پنج ماه اول امسال در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند.

مهر: سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: دو هزار و 348 موتورسوار در پنج ماه نخست امسال در اثر تصادفات جان باختند. اين آمار، تنها 26 درصد از 9 هزار و 38 نفری است که در پنج ماه اول امسال در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند.

 

 

اما گاهی بازگشتی در کار نيست. سواره و پياده اش هم مهم نيست. يک غفلت از عابر، راننده يا موتور سوار، چشمان خانواده ای را تا هميشه منتظر بر در نگاه می دارد. همان طور که دو هزار و 348 موتورسوار در پنج ماه نخست امسال هرگز به خانه بازنگشتند. اين آمار، تنها 26 درصد از نه هزار و 38 نفری است که در پنج ماه اول امسال در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند.

 

نيمی از کشته شدگان حوادث رانندگی گلستان موتور سوارها هستند

 

در استان گلستان نزديک به نيمی از کسانی که در حوادث رانندگی کشته می شوند، موتور سوارها هستند. از 241 نفری که در پنج ماه نخست امسال بر اثر تصادف در استان گلستان کشته شده اند، 119 نفر يعنی 49.4 درصد موتور سوار بودند. هر چند در بوشهر تعداد کل تصادفات آمار زيادی در پنج ماه اول امسال نداشت، اما از همين آمار 152 نفره، 40.8 درصد يعنی 62 نفر از تلفات رانندگي، موتورسوارها بودند.

 

خراسان رضوي؛ بالاترين آمار تلفات موتورسواران

 

اگر فقط از نظر تعداد به آمار نگاه کنيم و نسبت تعداد موتورسواران به کل تلفات رانندگی مد نظر نباشد، خراسان رضوی با 272 کشته، بالاترين آمار ثبت شده مرگ و مير موتورسوارها را در پنج ماه نخست امسال ثبت کرده است. فارس با 202 و تهران با 194 کشته، بعد از خراسان رضوی بيشترين آمار موتورسوارانی را دارند که در پنج ماه اول امسال در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند.

 

خطر در جاده های برون شهری بيشتر است

 

سرعت وسايل نقليه در جاده های برون شهری بيشتر از داخل شهر است و اتفاقات و حوادث رانندگی خطرات بيشتری را برای موتورسواران به همراه دارد. در پنج ماه نخست امسال، 44.9 درصد موتورسوارها در جاده های برون شهری جان خود را از دست داده اند. 39.7 درصد از تلفات هم در جاده های درون شهری رقم خورده است. درصد باقی مانده تلفات موتورسوارها در جاده های خاکی و روستايی بوده است.

 

بيشترين مرگ برای جوانان موتور سوار

 

بيشترين گروه سنی که مرگ موتورسوارها در آن اتفاق افتاده، گروه 18 تا 24 سال بود که تعداد آن ها 776 نفر بوده است. همين گروه سنی (18 تا 24 سال)، يک سوم همه تلفات موتور سوارها در پنج ماه نخست امسال هستند. اگر آمار 365 نفره گروه سنی 25 تا 29 سال را هم به آن اضافه کنيم، يکهزار و 85 نفر موتور سوار 18 تا 29 ساله در پنج ماه اول امسال در تصادفات جان خود را از دست داده اند.

 

کاهش درصد تلفات موتورسوارها

 

هر چند در پنج ماه نخست امسال دو هزار و 348 نفر موتور سوار کشته شدند، اما در مقايسه با دو هزار و 749 نفری که سال قبل در همين زمان با موتور سيکلت تصادف و جان باختند، 14.6 ذرصد کاهش ديده می شود.

 

۱۸مهر :وزير بهداشت: فاجعه در انتظار يک و نيم ميليون بيمار ايرانی است

انتخاب : مرضيه وحيد دستجردی می گويد دو و نيم درصد جمعيت کشور در معرض هزينه های فاجعه بار درمان و سلامت خود هستند.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاين، درست يک روز پس از انتقادات شديد اللحن نايب رئيس مجلس از وزير بهداشت، اين وزير، می گويد مشکلات نظام سلامت، ناشی از بودجه اندک است و دو و نيم درصد جمعيت کشور، در معرض هزينه های کمرشکن نظام درمان قرار دارند، هزينه هايی که به گفته مرضيه دستجردي، "فاجعه بار" است.

اکنون مرضيه دستجردی در پاسخ به اين اظهارات می گويد بودجه کل کشور در سالهای اخير 5 برابر شده، ولی بودجه وزارت بهداشت، افزايش چندانی نداشته و بدون رشد بوده است.

اين در حالی است که طبق قانون مصوب مجلس، از هر بشکه نفت که به فروش می رسد، دولت بايد يک و نيم دلار و در مجموع سالانه 3 ميليارد دلار (سه هزار ميليارد تومان) به حساب وزارت بهداشت و درمان واريز کند تا صرف هزينه درمان بيماران صعب العلاج و همچنين ترميم شبکه های بهداشت شهرستانها شود.

ولی با وجود گذشت 7 ماه از سال، اين پول به وزارت بهداشت پرداخت نشده و ديروز بالاترين مقام بهداشتی و درمانی کشور در گفتگو با خبرنگاران، می گويد: " 2.5 درصد جمعيت در معرض هزينه‌های فاجعه بار سلامت قرار دارند و لازم است با اختصاص اعتبارات خاص در جهت کاهش اين ميزان تلاش کرد."

پيش بينها قبل از اجرای قانون هدفمندی يارانه ها، نشان می دهد وزارت بهداشت در سال جاري، تنگناهای مالی فراوانی را تجربه کند، زيرا علاوه بر 2 هزار ميليارد تومان کسر بودجه ای که از سالهای گذشته در اين وزارتخانه، ماندگار شده، هزينه های بخش درمان، افزايش زيادی پيدا کرده است. به طوری که برخی از کارشناسان از افزايش 40 درصدی هزينه های بيمارستانهای دولتی خبر داده بودند. برخی مسئولان درمانی شهرستانها نيز می گويند پول ندارند حقوق پرسنل خود را بپردازند.

اکنون وزير بهداشت می گويد: "به طور متوسط بايد 18 درصد هزينه‌های سلامت از سوی مردم پرداخت شود. قانون برنامه پنجم توسعه نيز سهم مردم در پرداخت هزينه‌های سلامت را کمتر از 30 درصد پيش بينی کرده ولی بررسيهای انجام شده در کشور نشان مي‌دهد مردم 53.9 درصد هزينه‌های سلامت را پرداخت مي‌کنند."

وی سهم ساير بخشها را در تامين هزينه سلامت مردم، بسيار اندک تر از بيماران می داند. به گفته وي، دولت، تنها 20 درصد از هزينه های سلامت را می دهد و بيمه های دولتی و خصوصي، بقيه هزينه ها را می پردازند.

 

18مهر :افزايش 20 تا 40 درصدی هزينه‌های سلامت بعد از هدفمندی

آفتاب: رئيس کل سازمان نظام پزشکی ايران با تاکيد بر افزايش قيمت خدمات و کالاها بعد از اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها در کشور، تصريح کرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد اين افزايش هزينه در بخش سلامت بين 20 تا 40 درصد بوده است.

 

18مهر.پزشکی قانونی: روزانه ۴ ايرانی بر اثر حوادث ناشی از کار مي‌ميرند

کلمه

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در پنج ماه نخست امسال ۶۳۹ نفر به‌دنبال حوادث ناشی از کار در گذشتند. اين آمار نشان مي‌دهد که روزانه در کشور ما بيش از ۴ نفر در نتيجه حوادث ناشی از کار جان خود را از دست مي‌دهند.

به گزارش ايلنا، هچنين ۲۶۴ مورد از مرگ‌های ناشی از حوادث کار پنج ماه امسال در نتيجه سقوط از بلندی بوده است. اين آمار نشان مي‌دهد که روزانه دو نفر در نتيجه سقوط از بلندی جان خود را از دست مي‌دهند.

محمود خدادوست، رييس مرکز تحقيقات سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: «در پنج ماه سال گذشته ۵۳۸ نفر به دليل حوادث ناشی از کار و ۱۹۶ نفر به علت سقوط از بلندی جان خود را از دست دادند

وی افزود: «مقايسه آمار ۲۶۴ نفری مرگ به دليل سقوط از بلندی در پنج ماه امسال با آمار ۱۹۶ نفر در مدت زمان مشابه سال پيش، ۳۴٫۷ درصد رشد را نشان مي‌دهد

اين مسئول سازمان پزشکی قانونی در تشريح مهمترين دلايل مرگ‌های ناشی از حوادث کار اظهار داشت: «بعد از سقوط از بلندي، برخورد جسم سخت، برق‌گرفتگي، سوختگي، چاه گرفتگی و ساير موارد، دلايل ديگری بودند که جان ۳۷۵ نفر را گرفتند. برخورد با جسم سخت هم با ۱۲٫۹ درصد رشد از ۱۵۵ نفر در پنج ماه نخست سال گذشته به ۱۷۵ نفر در همين بازه زمانی در سال جاری رسيد

 

زنان کمتر در معرض خطرات کاری هستند

 

رييس مرکز تحقيقات سازمان پزشکی قانونی در مورد جنسيت متوفيان ناشی از حوادث کار گفت: «در آمار ۶۳۹ نفری امسال، ۶۳۳ نفر مرد و تنها ۶ نفر زن ديده مي‌شود که مي‌توان نتيجه گرفت، مردها با ۹۹٫۱ درصد از کل آمار، بيش تر از زنان در معرض خطرات ناشی از حوادث کار قرار دارند

خدادوست در مورد افزايش معاينات حوادث ناشی از کار گفت: «معاينات مرتبط با حوادث ناشی از کار نيز در پنج ماه امسال، ۱۶٫۸ درصد رشد داشت، به طوری که ۸ هزار و ۷۵۳ مورد در در پنج ماه سال گذشته به ۱۰ هزار و ۲۲۶ مورد در همين بازه زمانی در سال جاری رسيد

 

۴مهر: ۷ ميليون و ۱۳۵ هزار دانش‌آموزان ايرانی به دلايل اقتصادی و اجتماعی ترک تحصيل کرده‌اند

آفتاب

براساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش در روزهای اخير تعداد دانش‌آموزان کشورمان از 12 ميليون و 800 هزار نفر در سال گذشته با کاهش 500 هزار نفری در سال جاری به 12 ميليون و 300 هزار نفر کاهش يافته که با توجه به تثبيت رشد جمعيت در سال‌های گذشته، کاهش جمعيت دانش‌آموزی حاکی از ترک‌تحصيل دانش آموزان به دلايل اقتصادی و اجتماعی مي‌باشد.

طی سال‌های گذشته يا در حقيقت در يک دهه گذشته با وجود ثبات نرخ رشد جمعيت در حد 1.5 درصد، کاهش جمعيت دانش‌آموزی کشور از 18 ميليون نفر به 12 ميليون نفر، نشان‌دهنده اضافه شدن حدود 6 ميليون دانش‌آموز به جرگه ترک تحصيل‌کرده‌ها است که بسيار نگران‌کننده و دردناک است چرا که بر اين اساس از هر سه دانش‌آموز ايراني؛ يک دانش‌آموز ترک تحصيل مي‌کند و قادر به ادامه تحصيل نيست.

طی 6 سال گذشته در دولت‌های نهم و دهم با وجود ترک‌تحصيل حدود 5 ميليون نفر دانش آموز، حدود 4 هزار ميليارد تومان به نوسازی مدارس از حساب ذخيره ارزی اختصاص يافته اما گزارشی از نحوه تخصيص و خرج‌کرد اين رقم منتشر نشده است که البته از وزارتخانه‌ای که رقم و تعداد دقيق دانش‌آموزان کشور را نمي‌داند چنين ابهاماتی بعيد نيست.

از ياد نبرديم که سال گذشته يکی از معاونان وزارت آموزش و پرورش اعتراف کرد که" ما تازه فهميده‌ايم رقم دانش‌آموزان ما 12 ميليون نفر است نه 14 ميليون".

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©