Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ برابر با  ۱۹ فوريه ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰  برابر با ۱۹ فوريه ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۸۳)

۲۹بهمن ۱۳۹۰ـ ۱۸ فوریه ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

افزایش بیکاری در حالیکه جمعیت فعال جویای کار رو به کاهش است

سال ۱۳۹۱، سال اخراج کارگران از کارخانه های بزرگ

حداقل دستمزد کارگران نمی‌تواند کمتر از ۵۰۰ هزارتومان باشد

 بي‌خانمان‌ها در ايران وضع خوبی ندارند و وضع زنان بي‌خانمان بدتر است

۲۵ درصد از کارخانجات صنعتی رسما تعطيل شدند

گرانتر شدن درمان در سال ۹۱:بيش از ۶۰ درصد هزينه سلامت و درمان را مردم می دهند

افزايش۴۴/۷درصدى قيمت مسكن و خوراك/ نرخ سبد هزينه خانوار ۸۰۰ هزار تومان

۲۶بهمن: بيش از دو سوم منابع آب ايران هدر مي‌رود

26بهمن: واردات پرتقال و نارنگی خارجی عليرغم اعلام کافی بودن محصولات داخلی

۴۰ درصد جمعيت شاغلين کشور بيمه نيستند

کارگران معادن طبس روزانه ۱۵ ساعت در اعماق زمين کار مي‌کنند

نزديک ۱۰۰۰۰ نماز خانه با متراژيک ميليون و ۳۰۰ مترمربع ايجاد شده و ۲۰۱۰نمازخانه ديگر در حال احداث

۲۰بهمن :  ۴ميليون دانشجوی ايرانی در خارج؛ ۲۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه ها

بودجه ۹۱ با ۳۰ هزار ميليارد تومان کسری بسته شد

۱۸بهمن :مرگ روزانه ۶۰ ايرانی در تصادفات جاده‌ای

 

۲۹بهمن : افزایش بیکاری در حالیکه جمعیت فعال جویای کار رو به کاهش است

بیکاری همچنان رو به افزایش است،اما آمارها نشان می دهد که شمار جمعیت فعال جویای کار رو به کاهش است. براساس آمارها تعداد بیکاران از ۲ میلیون و ۶۷۵ هزار نفر در سال ۸۴، به ۲ میلیون و ۸۴۰ هزار نفر در سال ۸۸ رسیده است و به این ترتیب نرخ بیکاری از ۵/۱۱ درصد به ۹/۱۱ درصد افزایش یافته است. همچنین آمار بهار ۸۹ از وجود ۳ میلیون و ۵۲۹ هزار نفر بیکار در کشور حکایت دارد که نرخ بیکاری ۵/۱۴ درصدی را به دنبال داشته است. با این حال نتایج طرح آمارگیری و نیروی کار نشان می دهد که «جمعیت فعال» (شامل مجموع افراد شاغل و نیز افراد جویای کار) از ۲۳ میلیون و ۲۹۰ هزار نفر در سال ۱۳۸۴، به ۲۳ میلیون و ۸۴۰ هزار نفر در سال ۱۳۸۸ رسیده است. این آمار به معنای آن است که طی یک دوره چهارساله هر سال حدود ۱۴۰ هزار نفر وارد بازار کار شده‌اند. این آمار در حالی که ایران دارای جمعیت جوان است و بالاترین جمعیت در گروه سنی ۳۰-۲۰ سال قرار دارند، نتیجه گسترش کمی آموزش عالی در سال‌های اخیر و رفتن جوانها به دانشگاهها برای تعویق بیکاری، افزایش ناامیدی از جستجوی کار به خاطر بیکاری گسترده و از این رو قرار نگرفتن در حوزه آمار “جمعیت فعال” است.

 

۲۹ بهمن : سال ۱۳۹۱، سال اخراج کارگران از کارخانه های بزرگ

خبر اخراج گسترده کارگران از آغاز سال جدید در حالی از سوی طحانپور مطرح شده است که مهدی میرعبداللهیان دبیر انجمن صاحبان صنایع استان تهران نیز در دومین جشنواره تجلیل از مدیران برتر و اشتغالزا گفت: ۲۱ درصد کارخانجات نیمه فعال و ۱۶ درصد رو به تعطیلی هستند و ۲۵ درصد نیز عملا تعطیل شده‌اند و تنها 38 درصد از کارخانجات داخلی فعال هستند.

 

۲۹ بهمن : حداقل دستمزد کارگران نمی‌تواند کمتر از ۵۰۰ هزارتومان باشد

مردمک

علیرضا محجوب توضیح داده است که ملاک شورای عالی کار، نرخ تورم ۲۱ درصدی است که بانک مرکزی اعلام کرده است.

به گفته آقای محجوب، از آنجا که تغییراتی در قیمت‌ها و سبد معیشتی خانوار رخ داده، تعیین نرخ تورم شاخص مشخصی ندارد و نرخ تورم اعلام شده قابل قبول نیست.

این نماینده مجلس معتقد است از آنجا که سال آینده به لحاظ اقتصادی سال سختی است، در بحث دستمزد باید تصمیمات بهتری گرفته شود و حداقل دستمزد کارگران که در حال حاضر ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان است، دست کم تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

پیش‌تر علی‌اکبر عیوضی، عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران خط فقر را ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرده و گفته بود که دستمزد کمتر از ۰۰ ۵هزار تومان در سال آینده معیشت خانوار کارگری ۴ نفره و بیش از آن را به مخاطره می‌اندازد.

سال گذشته، شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۰ را با ۹ درصد افزایش، ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین کرد؛ مبلغی که گفته می‌شد یک سوم خط فقر اعلام شده است.

قانون کار جمهوری اسلامی، اعضای شورای عالی کار را موظف کرده است که برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، درصد تورمی را که بانک مرکزی اعلام می‌کند، در نظر بگیرند.

چند روز پیش، محمود بهمنی اعلام کرد که نرخ تورم برای دی‌ماه سال جاری ۲۱ درصد و نرخ تورم ماه آذر را ۲۰. ۶ درصد بوده است.

برخی گزارش‌های منتشر شده حکایت از آن داشت که با توجه به افزایش تدریجی نرخ تورم در ماه‌های اخیر، دستمزد سال آینده کارگران شاید تا حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.

 

۲۸بهمن : بي‌خانمان‌ها در ايران وضع خوبی ندارند و وضع زنان بي‌خانمان بدتر است.

مردمک:نعيمه دوستدار:بي‌خانمان‌ها در ايران وضع خوبی ندارند و وضع زنان بي‌خانمان بدتر است. آمارشان در حال افزايش است اما فکری برای آنها نشده است.

طبق گزارشی که در ايران منتشر شده، تناسب آماری بين مردان و زنان بي‌خانمان در حال تغيير است و بررسی آمار افراد بي‌سرپرست جمع‌آوري‌شده در شهر تهران، نشان مي‌دهد امسال زنان بيشتری بي‌خانمان شده‌اند.

هم‌اکنون در هر شبانه‌روز، سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، به ۱۶۰۰ بي‌خانمان خدمات‌رسانی ‌مي‌کند که به گفته معاون اين سازمان، ۷۰ تا ۷۵ درصد آن‌ها را معتادان پرخطر تشکيل ‌مي‌دهند.

امسال، تعداد واحدهای گشتی جمع‌آوری افراد بي‌خانمان را ۵۰درصد بيشتر کرده‌اند؛ به همين دليل، تعداد دستگيري‌ها هم بيشتر شده و آمار زنان بي‌خانمان بيشتر به نظر رسيده است. اعتياد و افزايش مهاجرت بي‌خانمان‌ها از شهرستان‌ها هم دلايل ديگر بالارفتن اين آمار است. شرايط آب و هوا هم موجب تغيير تعداد بي‌خانمان‌ها مي‌شود.

با شروع فصل پاييز و زمستان، ورود افراد به گرم‌خانه‌ها ۲۰ تا ۳۰‌درصد افزايش مي‌يابد. بيش از ۹۰‌درصد آن‌ها افرادی هستند که داوطلبانه به گرم‌خانه‌ها مراجعه مي‌کنند. اگر در بررسي‌های اوليه معلوم شود اين افراد اعتياد دارند، به مراکز ترک اعتياد معرفی مي‌شوند و شهرداری بخش قابل توجهی از هزينه‌شان را مي‌پردازد. افرادی هم که نياز به اقامت تمام وقت داشته باشند به سامان‌سرا‌ها منتقل مي‌شوند.

 

کدام زن‌ها بي‌خانمان مي‌شوند؟

 

مرکز نگهداری لويزان، از اوايل سال۱۳۹۰ به صورت ويژه برای نگهداری از زنان بي‌خانمان تهرانی معرفی شده است. گروه هدف اين مجموعه، زنان متکدي، بي‌خانمان، در راه مانده و کارتن‌خواب هستند. اين مرکز زير نظر سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، ۲۴‌ساعته فعال است.

در مرکز نگهداری لويزان، ۲۵‌نفر کار مي‌کنند و از حدود ۱۰۰‌نفر نگهداری مي‌شود. مددجو‌ها مدام تغيير مي‌کنند. رييس مرکز نگهداری لويزان گفته که ۹۰‌درصد زنان در اين مرکز معتادند و ميانگين سنی آن‌ها بين ۲۰ تا ۳۵‌سال است.

به نظر مي‌رسد دليل اصلی بي‌خانمان‌شدن زنان، اعتياد است. ۵۰ تا ۵۵‌درصد از زنان بي‌خانمان اعتياد دارند. زنان معتاد که اغلب درگير مسائل ديگری هم هستند، در خانواده‌ها جايی ندارند. بيشتر آن‌ها طلاق گرفته‌اند يا همسران و پدران معتاد و زندانی دارند. بعضی هم از خانه فرار کرده‌اند. به دليل استفاده از روش‌های تزريقي، در بين بي‌خانمانان بيماري‌های پرخطر شايع‌تر است‌.

 

گرمخانه زنانه، برای شب‌های بي‌سرپناهی

 

سازمان رفاه شهرداری تهران اعلام کرده که در هر شبانه‌روز به ۱۲۰‌زن بي‌سرپرست سرويس ‌مي‌دهد و به طور متوسط روزانه ۵ تا ۱۰‌زن در شهر تهران جمع‌آوری ‌مي‌شوند.

 

۲۸بهمن: ۲۵ درصد از کارخانجات صنعتی رسما تعطيل شدند

مهر

مهدی ميرعبداللهيان در دومين جشنواره تجليل از مديران برتر و اشتغالزا گفت: در حال حاضر 90 بنگاه صنعتی به لحاظ حجم فعاليت در رتبه‌های برگزيده کشوری جای دارند، اين درحالی است که متاسفانه در حال حاضر صرفا 38 درصد از کارخانجات داخلی فعال هستند.

دبير انجمن صاحبان صنايع استان تهران افزود: 21 درصد کارخانجات، نيمه فعال و 16 درصد رو به تعطيلی هستند و 25 درصد نيز عملا تعطيل شده‌اند.

وی تصريح کرد: هم اکنون برای راه‌اندازی هر شغل نيازمند 100 ميليون تومان سرمايه‌گذاری هستيم در حالی که به نظر مي‌رسد حفظ اشتغال موجود بايد در اولويت قرار گيرد.

همچنين در اين مراسم، رضا قصری رئيس انجمن صاحبان صنايع تهران با انتقاد از عدم تخصيص يارانه‌های بخش صنعت در فاز اول هدفمندی يارانه‌‌ها، گفت: اجرای طرح هدفمندی يارانه‌ها اگرچه گام مثبتی در کشور به شمار مي‌‌رود، اما در فرايند قطع وابستگی بنگاه‌ها به يارانه‌های دولتي، دولت ابتدا بايد گام به گام بنگاه‌ها را حمايت کند و سپس به قطع کامل يارانه‌ها بپردازد.

وی همچنين خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت اعطای تسهيلات بلندمدت به بنگاه‌هايی که افزايش هزينه‌های کابردی حامل‌های انرژي، 0.3 درصد سرمايه در گردش آنها باشد را در دستور کار دارد که مديران بنگاه‌های صنعتی بايد از اين ظرفيت استفاده کنند

۲۶بهمن :گرانتر شدن درمان در سال ۹۱:بيش از ۶۰ درصد هزينه سلامت و درمان را مردم می دهند.

خبرآنلاين: اوضاع سلامت در ايران خوب نيست. اين اعترافی است که حتی مسوولان وزارت بهداشت هم به آن معترفند. اما اينطور که از شواهد بر می آيد؛ اوضاع بدتر هم می شود.

به گزارش خبرآنلاين، وزير بهداشت هفته گذشته اعلام کرد بيش از 60 درصد هزينه سلامت و درمان را مردم می دهند. اکنون معاون درمان وزير بهداشت از گرانتر شدن درمان در سال 91 گفته است.

واقعی شدن تعرفه ها، يعنی افزايش هزينه ها. معاون وزير بهداشت دراين باره به ايسنا گفته: "در تعرفه بخش خصوصی اعتقادمان بر آن است که بايد تعرفه بخش هتلينگ رشد کند و اين بخش رشد واقعی را نداشته است. بخش حق‌الزحمه نيز به نظر مي‌رسد رشدهای مناسب را در طول ساليان گذشته داشته است. در تعرفه‌های بخش خصوصی مانند سال گذشته پيشنهادمان رشد بالای 20 درصدی است."

تعرفه بخش دولتی گرانتر می شود: "به نظر مي‌رسد تعرفه‌های بخش دولتی برای واقعی شدن بايد در حد 35 تا 40 درصد رشد کند اما اين موضوع به معنای تحميل هزينه به مردم و دولت نيست و به شرطی است که اعتبارات بخش دولتی بيايد در بخش بيمه‌ای و به صورتی مناسب ساماندهی و تنظيم شود."

به گفته او ميزان رشد تعرفه‌های بخش دولتی در گذشته بسيار کم بوده است: "برای آن که خدمات اين بخش نظم بهتری يابد لازم است اعتبارات به صورت تجميعی داده شود؛ يعنی دولت همه اعتبارات بخش درمان را ببرد در محل تعرفه و از محل تعرفه پرداخت شود. البته بايد سازمان‌های بيمه‌گر هم توان پرداخت به موقع آن را داشته باشند؛ يعنی اگر تعرفه افزايش يابد و اعتبارات بخش دولتی قطع شود اما سازمان‌های بيمه‌گر قدرت پرداخت نداشته باشند، باز فشار هزينه‌ها به مردم وارد مي‌شود. در اين زمينه يک حرکت همه جانبه لازم است."

 

۲۶بهمن: افزايش۴۴/۷درصدى قيمت مسكن و خوراك/ نرخ سبد هزينه خانوار ۸۰۰ هزار تومان

ايلنا: عضو كميته مزد استان تهران از افزايش 44.7 درصدى تورم مسكن و خوراك در سال جارى خبر داد.

فرامرز توفيقى در گفتگو با خبرنگار ايلنا با بيان اين كه سهم خانوارهاى كم درآمد در زمينه مسكن و خوراك در سبد هزينه خانوار كارگرى به ترتيب 46.5 و 62.5 درصد برآورد شده است ياد آور شد: طبق بررسي‌هاى صورت گرفته خانوارهاى كارگرى 9.3- درصد در تامين نيازهاى خود با كمبود بودجه مواجه هستند.

او با بيان اين كه نرخ سبد هزينه خانوار كارگرى بيش از 800 هزار تومان در سال جارى برآورد شده است ياد آور شد: در ماه هاى پايانى منتهى به پايان سال نرخ اقلام خوراكى به شدت افزايش يافته است.

توفيقى با انتقاد از عدم محاسبه نرخ سبد معيشت خانوار كارگرى در تعيين مصوبه مزدى كارگران ياد آور شد: با اجراى قانون هدفمندى يارانه ها و در پى آن افزايش نرخ تورم كارگران در تامين معيشت خود با مشكلات فراوانى مواجه شده اند اما شوراى عالى كار هر ساله طبق مصلحت واحدهاى توليدى تورم و سبد معيشت واقعى را در تعيين دستمزد كارگران لحاظ نمي‌كند.

 

۲۶بهمن: بيش از دو سوم منابع آب ايران هدر مي‌رود

صدای آلمان

بنا به گفته‌ی علی نيکزاد، وزير راه و شهرسازي، بخش قابل توجهی از نفت و فراورده‌های نفتي، پساب‌های صنعتی و مواد شيميايی وارد آب‌های خليج‌فارس مي‌شود. او در ادامه خاطر نشان کرد که اين مواد مهم‌ترين عناصر آلاينده‌ی خليج‌فارس محسوب مي‌شوند.

علی ذبيحي، قائم‌مقام وزير نيرو نيز در اين همايش، با اشاره به منابع آبی کشور گفت که منابع آبی ايران سالانه بالغ بر ۴۷۰‌ ميليارد مترمکعب برآورد مي‌شود، که نيمی از آن بر اثر تعريق و تبخير هدر مي‌رود و بخش قابل توجهی از آن نيز به دريا مي‌ريزد.

وی افزود، در نتيجه حدود ۱۱۰ ميليارد مترمکعب آب قابل دسترسی است که از اين ميزان شش ميليارد مترمکعب به آب شرب و سه ميليارد مترمکعب به صنعت اختصاص مي‌يابد و حدود ۹۰ ميليارد مترمکعب در بخش کشاورزی مصرف مي‌شود. ذبيحی گفت متأسفانه به‌علت نبود مکانيسم‌های مناسب آبياري، بخش عمده‌ای از اين آب هدر مي‌رود.

 

26بهمن: واردات پرتقال و نارنگی خارجی عليرغم اعلام کافی بودن محصولات داخلی

فارس

از ديروز تخليه محموله‌های نارنگی پاکستانی و پرتقال ترکيه در ميادين ميوه‌ و تره‌بار مرکزی تهران آغاز شده است و از آنجا در سطح شهر توزيع مي‌شود.

 

اين در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی اخيرا از کافی بودن مرکبات و سيب در داخل خبر داده بود و وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز با قرارداد ذخيره‌سازی با مباشران اقدام به ذخيره‌سازی مي‌نمود.

 

در اين ميان مباشران از ذخيره‌سازی مناسب و حتی وجود دوبرابری ظرفيت ذخيره‌سازی خبر مي‌دادند که قرارداد ذخيره‌سازی صدهزار تنی مرکبات و سيب با آنها بسته شده بود. حتی مسئولان با تاکيد به فراوانی توليد داخل از سپری کردن عيد بدون ميوه خارجی خبر داده بودند.

 

اما دو هفته پيش خبرهايی مبنی بر کاهش تعرفه مرکبات و سيب به 4 درصد از سوی هيئت دولت شنيده شد که پيش از آن واردات اين محصولات از سوی وزارت جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شده بود.

وزير جهاد کشاورزی در تازه‌ترين اظهارنظر خود در مورد واردات مرکبات و سيب اعلام کرد؛ پيشنهاداتی مبنی بر مجوز صدور واردات به ما رسيده اما از نظر وزارت جهاد کشاورزی تنها به دليل اينکه نارنگی کشور به زمان شب عيد نمي‌رسد نياز به واردات دارد و در بقيه اقلام توليد داخل مناسب بوده و نياز به واردات نيست.

اگرچه رفع ممنوعيت واردات مرکبات و سيب و کاهش تعرفه به 4 درصد به صورت رسمی از سوی دولت اعلام نشده است اما واردات پرتقال و نارنگی از ديروز شروع شده و در ميادين تره‌بار توزيع مي‌شود.

براساس اين گزارش، قيمت هر کيلوگرم نارنگی پاکستان يک هزار و 500 تومان و پرتقال ترکيه 1500 تا 1600 تومان در ميدان تره‌بار به فروش مي‌رسد.

 

۲۳ بهمن: ۴۰ درصد جمعيت شاغلين کشور بيمه نيستند

مهر

مديرکل بيمه های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بيمه نبودن 40 درصد جميعيت شاغلين کشور يعنی حدود 8 ميليون خانوار شاغل خبر داد.

دکتر مظفر کريمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اين مطلب افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه ملکف هستيم راهی برای بيمه بازنشستگی تمامی آحاد جامعه پيدا کنيم.

وی با اشاره به اينکه 50 درصد شاغلين کشور مشمول بيمه های اجباری نيستند تاکيد کرد: اين درحالی است که 8 ميليون نفر از خانوار شاغلين در کشور نيز اصلا تحت پوشش بيمه قرار ندارند.

 

 

۲۲بهمن :کارگران معادن طبس روزانه ۱۵ ساعت در اعماق زمين کار مي‌کنند

قانون:کورش شرفشاهی: دبير اجرايی خانه کارگر طبس گفت: کارگران معادن طبس نه تنها از مزايای مشاغل سخت و زيان آور استفاده نمي‌کنند بلکه روزانه بيش از 15 ساعت کار مي‌کنند در حالی حقوق و مزايای اين اضافه کار را دريافت نمي‌کنند.

غلامرضا محمدی با اعلام اينکه اکنون کارگران شاغل در معادن ذغال سنگ طبس در سخت‌ترين شرايط کار مي‌کنند گفت: کارگران شاغل در معادن روزانه بيش از 15 ساعت کار مي‌کنند در حالی که کار در اعماق معدن به عنوان کار سخت و زيان‌آور تعريف شده و کارگر شاغل در معادن بايد روزی 6 ساعت کار کند.

وی با اعلام اينکه معدن‌داران دستمزد لازم را به اين کارگران نمي‌پردازند گفت: کارگری که 15 ساعت کار مي‌کند حدود 600 هزار تومان حقوق مي‌گيرد در حالی که اين دستمزد برای اين ميزان کار عادلانه نيست.

دبير اجرايی خانه کارگر طبس با اعلام اينکه کارگران شاغل در معادن به صورت قرارداد يک ماهه مشغول به کار مي‌شوند گفت: در حال حاضر هيچ کارگر شاغل در معادن ذغال سنگ طبس به صورت دايم کار نمي‌کنند و حداکثر مدتی که يک کارگر در يک معدن شاغل است 6 ماه است و همين امر باعث مي‌شود تا کارگر نتواند مطالبات قانونی خود را از کارفرما بخواهد.

وی از انباشته شدن ذغال سنگ‌های استخراج شده و نبود خريدار ذغال سنگ خبر داد و گفت: به دليل نبود خريدار ذغال سنگ، صد‌ها کارگر معدن کار اخراج شده و در جديد‌ترين مورد، بيش از 300 کارگر معدن کار اخراج شده‌اند.

وی کارگران را به بيماران در حال مرگ تشبيه کرد و گفت: اين کارگران مي‌دانند 99 درصد احتمال مرگشان وجود دارد و تنها به اميد يک درصد ديگر هر روز سر کار خود حاضر مي‌شوند اما درمورد آن نيز مطمئن نيستند.

وی با تاکيد بر اينکه کارگر شاغل در معدن نبايد بيش از 6 ساعت در روز کار کند گفت: اين کارگران اگر به کار در اين مشاغل سخت به صورت فعلی ادامه دهند درمعرض بيماري‌ها و آسيب‌های جدی قرار مي‌گرند.

محمدی با اعلام اينکه در حال حاضر کارگران بسياری را سراغ دارد که به دليل مشکلات ناشی از کار طولانی در معادن به بيماري‌های متعدد مبتلا شده‌اند گفت: متاسفانه اين کارگران بيش از 10 سال نمي‌توانند کار در اين شرايط را تحمل کنند و از ادامه حيات مايوس هستند.

دبير اجرايی خانه کارگر طبس با انتقاد از عملکرد معدن‌داران گفت: معدن‌داران از به کارگيری کارگران با اين شرايط سود مي‌برند. زيرا اگر قانونی کار کنند بايد در 4 شيفت کارگر در معادن داشته باشند و برای هر شيفت بايد هزينه سرويس بدهند در حالی که اکنون کارگران را 2 شيفت به کار مي‌گيرند و هزينه رفت و آمد نيز نمي‌پردازند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت مي‌گويد: بيش از 5 ماه بود که ذغال‌ها فروخته نمي‌شد و در نتيجه معدن‌داران کارگران را اخراج کرده بودند اما اکنون 12 روز است که خريد ذغال شروع شده است.

وی با اعلام اينکه در حال حاضر بيش ‌از 2500 کارگر درمعادن ذغال سنگ طبس کار مي‌کنند گفت: هر لحظه کار خريد ذغال متوقف مي‌شود کارگران به صورت گروهی اخراج مي‌شوند.

 

۲۲بهمن:نزديک ۱۰۰۰۰ نماز خانه با متراژيک ميليون و ۳۰۰ مترمربع ايجاد شده و ۲۰۱۰نمازخانه ديگر در حال احداث

 

ايلنا: مدير کل دفتر برنامه ريزی و تأمين منابع سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشورگفت: «در حال حاضر نيز بيش از ۲ هزار و ۱۰ نمازخانه در سراسر کشور در حال احداث است

به گزارش خبرنگار ايلنا،«داود نعيمی» در چهارمين جلسه ستاد اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: «در طول قانون برنامه چهارم در دولت نهم و دهم، بيش از ۹ هزار و ۳۱۰ نمازخانه با متراژ يک ميليون و ۳۰۰ متر مربع در سراسر کشور ايجاد شده است

وی خاطرنشان کرد: «همزمان با تحويل ۸۵۰ پروژه عمرانی در ايام دهه فجر، ۳۲۹ نمازخانه در سراسر کشور به بهره برداری مي‌رسد

 

۲۰بهمن :  ۴ميليون دانشجوی ايرانی در خارج؛ ۲۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه ها

کلمه

مشاور وزير و مديرکل حوزه وزارتی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری با اعلام اينکه بيش از چهار ميليون دانشجو در خارج از کشور تحصيل مي‌کنند، گفت: «آمادگی پذيرش دانشجويان ايرانی را که در خارج از کشور تحصيل مي‌کنند، در دانشگاه‌های کشور داريم

 

 

۱۸بهمن: بودجه ۹۱ با ۳۰ هزار ميليارد تومان کسری بسته شد

به گزارش خبرنگار مهر، تراز عملياتی لايحه بودجه سال آينده کل کشور منفی بيش از 30 هزار ميليارد تومان است، يعنی هزينه های بودجه اي، 30 هزار ميليارد تومان بيشتر از درآمدهای بودجه ای پيش بينی شده، اين در حالی است که تراز عملياتی در بودجه سالجاری حدود 25 هزار ميليارد تومان بوده است.

براساس لايحه بودجه سال 91 کل کشور، کل درآمدها بيش از 68 هزار و 471 ميليارد تومان و کل هزينه ها بيش از 98 هزار و 508 ميليارد تومان پيش بينی شده است.

همچنين بودجه هدفمندی يارانه‌ها در دل بودجه شرکتهای دولتی - به صورت پنهان- گنجانده شده است. برآوردها نشان مي‌دهد که بودجه هدفمندی يارانه‌ها در لايحه بودجه سال 91 بيش از 70 هزار ميليارد تومان پيش بينی شده است.

دولت اعتبار هدفمندی يارانه ها در بودجه سالجاری را حدود 62 هزار ميليارد تومان تومان پيش بينی کرده بود که مجلس شورای اسلامی آن را به حدود 57 هزار ميليارد تومان کاهش داد.

براساس قانون بودجه سالجاري، بايد 80 درصد از اعتبار هدفمندی يارانه ها به مردم و 20 درصد به بخش توليد اختصاص يابد.

 

۱۸بهمن :مرگ روزانه ۶۰ ايرانی در تصادفات جاده‌ای

ايلنا: «781 نفردر 10 ماه گذشته در تصادفات تهران کشته شده‌اند که اين رقم معادل 78 قربانی به طور متوسط در هر ماه است؛ اين آمار نسبت به مدت مشابه سال پيش که 915 نفر بوده، روند کاهشی نشان مي‌دهد

رييس پليس تصادفات راهور تهران با بيان اين مطلب در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا افزود:« تعداد قربانيان 10 ماه گذشته نسبت به آمارمشابه سال پيش که 915 نفر بوده، 134 مورد کمتر شده است

"فيروز گودرزي‌مهر" افزود « دی ماه امسال 51 نفر به دليل تصادف کشته شده‌اند که اين آمار نسبت به مشابه سال پيش 27 در صد کاهش نشان‌مي‌دهد

وی ادامه داد: « تصادفات در دی ماه سال پيش 70 کشته بر جای گذاشته بود و امسال 19نفر کمتر شده وبه 51 کشته رسيده‌است

 

مرگ روزانه 60 ايرانی در تصادفات جاده‌ای

 

به گزارش خبرنگار ايلنا، رئيس مرکز تحقيقات پزشکی قانونی چندی پيش با بيان اينکه روزانه 60 ايرانی در تصادفات جاده‌ای کشته مي‌شوند، گفت: «در 9 ماه امسال، 16 هزار و 437 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند و اين آمار در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که 19 هزار و 176 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند، 14.3 درصد کاهش نشان مي‌دهد

"محمود خدادوست" با بيان اينکه 12 هزار و 795 نفر از تلفات رانندگی در 9 ماه نخست امسال مرد و سه هزار و 642نفر زن بودند، اظهار داشت:« 10 هزار و 50 مورد از مرگ‌های تصادفات در جاده‌های برون شهري، چهار هزار و 735 نفر در تصادفات درون شهري، يکهزار و 525 نفر در جاده‌های روستايی و محل مرگ 127 نفر نامعلوم گزارش شده است

وی در مورد استان‌هايی که بيشترين تلفات رانندگی را در 9 ماه امسال داشته‌اند، افزود: « بالاترين آمار تلفات حوادث رانندگی با يکهزار و 377 نفر کشته در استان خراسان رضوی ثبت شده و تهران با يکهزار و 305 و فارس با يکهزار و 297 نفر پس از استان خراسان رضوی قرار دارند

 

سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر در جاده‌های ايران کشته مي‌شوند

 

به گزارش خبرنگار ايلنا، ايران از جمله کشورهايي‌ست که آمار مرگ ناشی از تصادفات در آن بالاست. بر اساس آمار، سالانه نزديک به ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر در جاده‌های ايران کشته مي‌شوند.

به گفته "اسدالله جولايی"، رئيس ستاد ديه ايران، از ۱۵ خرداد ۴۲ و همچنين در طول جنگ تحميلی به‌رغم هجوم همه‌جانبه دشمنان، بيش از ۲۳۰ هزار نفر از هموطنان‌مان شهيد شدند ولی در طی ۳۲ سالی که از وقوع انقلاب اسلامی در کشورمان مي‌گذرد تعداد کشته‌های رانندگی ما به بيش از ۸۰۰ هزار نفر کشته و 8 تا ۹ ميليون نفر مصدوم مي‌رسد.

بر اساس آمار‌های رسمي، سالانه يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان، به دليل تصادفات رانندگی کشته و ۵۰ ميليون نفر مجروح مي‌شوند.

به گفته کارشناسان "تراکم بالای خودرو در جاده‌ها، کمبود ظرفيت بزرگراهي، وجود بيش از 2 هزار نقطه حادثه‌خيز در جاده‌ها، کمبود خدمات ايمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی" از عوامل مهم تصادف جاده‌ای در ايران به شمار مي‌آيد.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©