Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۱ برابر با  ۱۱ آوريل ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۱  برابر با ۱۱ آوريل ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

ایران در آئینه آمار(۸۹)

۲۳ فروردین ۱۳۹۱ـ ۱۱ آوریل ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ابعاد تازه‌ای از قرارداد مخابرات برای خريد تجهيزات شنود از چين

دلالان به جان«برنج» هم افتادند

سقوط ۶۱ پله‌اى شاخص عملکرد زيست محيطى ايران طى ۶ سال

تهديد 560 هزار تبعه افغانی ساکن تهران به دستگيری و اخراج

کاهش سن ابتلاء به بيمارى قلبی عروقی و افزايش ابتلاءهم‌چنان عمده‌ترين مشکل سلامت کشور

رئيس اتحاديه چايکاران:۵۵ هزار خانوار کارگری در مشکلات شديد معيشتی به سر مي‌برند.

گزارش جديد مرکز آمار ايران؛ دسترسی تنها ۱۱ درصد مردم به اينترنت پرسرعت

مراجع تقليد ومجازات سنگسار: ۱۵زن و مرد در ايران به اتهام «زنا» در انتظار حکم سنگسار

دولت آقای هاشمی با حدود ۱۴۰ ميليارد و خاتمی با ۱۶۰ ميليارد دلار کشور را ادره کرد، ولی رئيس جمهور با ۶۰۰ هزار ميليارد دلار در آمد ارزی نتوانسته شاخص‌های اقتصادی کشور را بهبود دهد.

دولت، يک شبه ۳۵ هزار ميليارد تومان به مرتضوی داد

اخراج بي‌سر و صدای ۳۰ درصد کارگران واحدهای توليدی طی چند هفته در سال «حمايت ازکاروتوليد»

نرخ رسمی تورم پايان سال ۱۳۹۰ اعلام شد: ۲۱٫۸ درصد

وزارت بهداشت با ۲۵۰۰ ميليارد تومان کسری بودجه

کارگران توان تامين ۶۰درصد از نيازهای اساسى خود را ندارند

سالانه ۷۰ هزار نفر در ايران به سرطان مبتلا مي‌شوند

رشد ۲۱۰ درصدی روزهای ناسالم پايتخت در سال ۹۰

خشکسالی در ۹۳ درصد از مساحت کشور

مهر و آبان سال ۹۰ هر روز ۳۱۰ شهروند تهرانی مرگ ناگهانی ناشی از آلودگی هوا داشته‌اند

معاون وزير راه: مسکن ۱۱ درصد گران شد؛ اجاره‌بها ۱۲ درصد

 

۲۳فروردين : ابعاد تازه‌ای از قرارداد مخابرات برای خريد تجهيزات شنود از چين

سحام نيوز: با گذشت يک ماه از افشای فروش تجهيزات نظارت، رهگيری و شنود مخابراتی-الکترونيکی به ايران توسط چين، خبرگزاری رويترز ادعا می کند به اسنادی دست يافته که نشان می دهد اين قرارداد منعقد شده، اما شرکت چينی زد.تی.ای می گويد بنا ندارد اين تجهيزات را به ايران ارسال کند.

به گزارش بی بی سي، ماه گذشته اعلام شده بود که يک شرکت مخابراتی چينی با وجود تحريم های بين المللی تجهيزات نظارت، رهگيری و شنود مخابراتی  الکترونيکی به ايران فروخته است .

بر اساس اين گزارش، تجهيزاتی به ارزش ۱۳۰ ميليون دلار که بخشی از آن را کامپيوترهای پيشرفته ساخت آمريکا تشکيل می دهند.

بر اساس گزارش مذکور، تجهيزات آمريکايی که دراين قرارداد ذکر شده اند ۱۰ ميليون دلار ارزش دارند اگر چه گفته شده اين تجهيزات مربوط به بخش نظارتی و کنترلی مخابرات نيستند اما با توجه به گسترش دامنه تحريم های آمريکا عليه برنامه هسته ای ايران، انتشار اين گزارش با واکنش هايی روبرو شده است.

 

۲۳فروردين : دلالان به جان«برنج» هم افتادند

آفتاب: دبير انجمن برنج ايران از افزايش قيمت برنج ايرانی در بازار خبر داد و گفت: متاسفانه کيفيت برنج‌های عرضه شده در مراکز فروش در پايتخت بسيار پائين تر از کيفيت برنج‌هايی است که در مراکز فروش شمال کشور عرضه مي‌شوند.

به گفنه دبير انجمن برنج ايران، اجرای قانون هدفمند کردن يارانه ها تاثير غبر مستقيم بر افزايش قيمت برنج داشته و اين موضوع نيز به عنوان عاملی ديگر در گران شدن اين کالا نقش داشته است.

عليزاده با بيان اينکه وقتی به اواخر تيرمی رسيم شوک جديدی به بازار برنج وارد می شود و توليد 500 هزار هکتار برنج از شاليزارهای شمال کشوردر مرداد و شهريور موجب افت قيمت برنج در بازار می شود، گفت: اين روند از ابتدای فصل پائيز تغيير می کند به طوري‌که قيمت برنج تا شب عيد مجددا افزايش پيدا می کند.

وی افزود: به‌طور متوسط قيمت برنج درجه يک طارم محلی در تيرماه سال گذشته در شهرهای شمالی کشور در حدود 3300 تومان و در تهران در حدود 3600 تومان بود که اين رقم شب عيد در شهرهای کشور به حدود 3700 تومان و در پايتخت نيز به حدود 4300 تومان رسيد.

به گزارش مهر،دبير انجمن برنج ايران تصريح کرد: امسال قيمت هر کيلوگرم برنج در شهرهای شمالی کشور به طور متوسط در حدود 4000 تومان و در تهران نيز به بيش از 4500 تومان رسيده است در حالی که متاسفانه کيفيت برنج‌های عرضه شده در مراکز فروش در پايتخت به دليل فعل و انفعالاتی که بر روی آن صورت می گيرد، بسيار پائين تر از کيفيت برنج‌هايی است که در مراکز فروش شمال کشور عرضه می شوند.

 

۲۳فروردين : سقوط ۶۱ پله‌اى شاخص عملکرد زيست محيطى ايران طى ۶ سال

خبرگزارى ميراث فرهنگى

6 سال از زمانى که رتبه ايران در سال 2006 در ليست شاخص عملکرد زيست محيطي، روى عدد 53 به عنوان بهترين رکورد ايران ايستاد مي‌گذرد. حالا در سال 2012، ايران رکوردى با 61 پله سقوط داشته و در رده 114 ام ايستاده است. هر چند محمدجواد محمدي‌زاده، رييس سازمان محيط زيست اين آمارها را بى اعتبار مي‌خواند.

خبرگزارى ميراث فرهنگى- گروه محيط زيست- ليست شاخص عملکرد زيست محيطى سال 2012 ايران را در رده 114 ام جهان نشان مي‌دهد. در اين ليست که هر دو سال منتشر مي‌شود، ايران از روندى صعودى و رو به بهبود در دوره اصلاحات به جايگاهى نگران کننده در آخرين سال‌هاى دولت دهم مي‌رسد

مرورى بر روند نزولى رتبه ايران در ليست EPI نشان مى دهد که جايگاه ايران در سال (1376) 2000، 78 بوده است و در سال 2006، به بهترين جايگاه يعنى جايگاه 53 ام در برده بندى شاخص عملکرد زيست محيطى رسيده است. رکورد جايگاه 53 هرگز تکرار نشده است. پس از آن از سال 2006 به بعد تا سال جارى اين روند به شکل نزولى طى شده است، هر چند سال 2010 نسبت به سال 2008 بهبودى نسبى اما نه چندان چشمگير داشته است.

فاطمه واعظ جوادى/ محمد جواد محمدى زاده 2006 تا 2012

در سال 2006، فاطمه واعظ جوادى به رياست سازمان رسيد. اين انتخاب به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و همان گونه که پيش بينى مي‌شد، عملکرد واعظ جوادى عملکرى بسيار ضعيف و پراشتباه بود. سير نزولى ايران در شاخص عملکرد زيست‌محيطى در اين دوره آغاز شد. اما با وجود پيش بينى سياست هاى مخرب دولت نهم و انفعال رييس تازه سازمان محيط زيست، در سال 2008، ايران رتبه 67 را در شاخص عملکرد محيط زيستى به دست آورد، رتبه اى بسيار بهتر از آن چه پيش‌بينى مي‌شد.

او اضافه مى کند: «در نتيجه چنين سياست‌هايي، در بيش از 70 دشت ايران بيش از 2 متر افت ارتفاع آب‌هاى زيرزمينى رخ داد و در جنوب تهران بيش از 36 سانتي‌متر نشست زمين اتفاق افتاد، اين رقم از آن جا اهميت دارد که نشست 4 ميلى متري، بحرانى تلقى مى شود

همه اين موارد مواردي‌اند که پايدارى اکولوژيکى سرزمين ايران را کاهش داده و موجب شده است که ريزگردها 22 استان ايران را تحت تاثير قرار دهند.

 

23فروردين: تهديد 560 هزار تبعه افغانی ساکن تهران به دستگيری و اخراج

مهر

مديرکل اتباع خارجی استانداری تهران اعلام کرد: بر اساس قانون اتباع خارجی غيرمجاز ساکن استان تهران که حدود 560 هزار نفر هستند تا پايان خردادماه فرصت دارند اگر متاهل هستند پاسپورت بگيرند و اگر مجرد هستند کشور را ترک کنند در غير اينصورت دستگير می شوند.

عيسی موسوی نسب در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه بر اساس آخرين آمارها بيش از يک ميليون و ۵۰۰هزار اتباع خارجی غيرمجاز در کشور ساکن هستند گفت: سهم تهران از اتباع غيرمجاز 560 هزار نفر گزارش شده که البته اين تعداد بيشتر است زيرا بسياری از اتباع که قاچاقی وارد کشور شده و در تهران هستند مدارک شناسايی ندارند.

موسوی نسب اعلام کرد: تاکنون 45 هزار اتباع غيرمجاز متاهل تهرانی با حضور در استانداری تهرانی رواديد دريافت کرده اند و از سال گذشته تاکنون 180 هزار اتباع غيرمجاز مجرد هم تهران را ترک کرده اند.

 

۲۳فروردين : کاهش سن ابتلاء به بيمارى قلبی عروقی و افزايش ابتلاءهم‌چنان عمده‌ترين مشکل سلامت کشور

ايسنا

 

قائم‌مقام وزير بهداشت گفت: افزايش بيماران قلبی عروقی و کاهش سن مبتلايان به اين بيماری به عمده‌ترين مشکل سلامتی کشور تبديل شده است.

دكتر ساکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينکه کاهش آمار مبتلايان به بيماري‌های قلبی عروقی در کشور نيازمند تغيير رفتارها و شيوه تغذيه، ديدگاه‌ها و کنترل استرس دارد، افزود: وادی سلامت و افزايش آن در جامعه نيازمند حرکت عظيمی است که تنها در سايه همکاری دستگاههای مسئول در اين امر امکانپذير است.

ساکی با بيان اينکه خوشبختانه در کشور با توجه به کنترل بيماري‌های عفونی و کارکردهايی در بخش غيرواگير و غيرعفوني، تمامی دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند، اظهار کرد: بر اين اساس طبق گزارش‌هاى وزارت بهداشت طول عمر مفيد مردم در کشور افزايش يافته، به طوری که اين سن در زنان به 74 سال و در آقايان به 72 سال رسيده است.

وی در پاسخ به اينکه سهم پرداخت مردم در هزينه‌های سلامت به چه ميزان است؟ خاطر نشان کرد: طبق مصوبات مجلس در خصوص تشکيل شورای سلامت و يکسان کردن بيمه‌ها در کشور قرار شده بود، سهم پرداخت مردم در جهت امورات درماني‌شان از 30 درصد فراتر نباشد، اما مردم همچنان بيش از سهم خود پرداخت مي‌کنند.

 

۲۲فروردين : رئيس اتحاديه چايکاران:۵۵ هزار خانوار کارگری در مشکلات شديد معيشتی به سر مي‌برند.

ايلنا:رئيس اتحاديه چايکاران اعلام کرد: به دليل عدم پرداخت مطالبات چايکاران از سوی دولت، ۵۵ هزار خانوار کارگری در مشکلات شديد معيشتی به سر مي‌برند.

او با بيان اينکه چايکاران به سختی گذران معيشت مي‌کنند تصريح کرد: با توجه به اين که برداشت محصول به صورت فصلی صورت مي‌گيرد از اين رو بخشی از مشکلات کارگران فعال در اين صنعت به دليل عدم اعمال سياست‌های حمايتی در مواقع بيکاری است.

او با بيان اين که قيمت چای در طول سالهای اخير با افزايش تورم همراه نبوده است تصريح کرد: اين عدم افزايش قيمت چای در صورتی است که تمام اقلام مصرفی معيشتی چايکاران افزايش پيدا کرده و کشاورزان در حال حاضر زير خط فقر زندگی مي‌کنند.

۲۲فروردين : گزارش جديد مرکز آمار ايران؛ دسترسی تنها ۱۱ درصد مردم به اينترنت پرسرعت

کلمه: بر اساس گزارشی که به تازگی از سوی مرکز آمار ايران منتشر شده است، تنها ۱۱ درصد از ايرانيان به اينترنت پرسرعت (ADSL ) دسترسی دارند.

خبر آنلاين اعلام کرده که گزارش جديد مرکز آمار ايران نشان می دهد که تنها حدود يک دهم ايرانيان از اينترنت پرسرعت بهره می برند و اين در حاليست که ۶۵ درصد کاربران ايرانی اينترنت پرسرعت را ترجيح می دهند. مقايسه ميزان دسترسی و کيفيت خدمات اينترنتی حتی با کشورهای در حال توسعه همسايه نشان دهنده زير استاندارد بودن اين آمار است.

در همين مورد، نهادهای بين‌المللی از جمله اتحاديه ارتباطات راه دور سازمان ملل، توسعه کشورهای در حوزه فناوری اطلاعات را دسترسی کاربران به اينترنت بين‌الملل با سرعت حداقل ۵۱۲ کيلو بيت مي‌دانند و اين در حاليست که اين سرعت حدبالای اينترنت و به نوعی «آرزوی تقريبا دست نيافتنی» مردم ايران شده است، چرا که اگر سرويسی با اين سرعت هم ارايه می شود به نظر می آيد اين تنها يک عدد است و در عمل سرعت اينترنت بسيار پايين تر از اين حد است..

از طرف ديگر بنا بر همين گزارش، با اينکه مردم ايران در بين کشور های خاورميانه در بين پر کاربرترين کشورهای استفاده کننده اينترنت هستند، اما رتبه ی کشورمان در بين ۱۷۲ کشور، ۱۵۸ است که بسيار تاسف آور به نظر می آيد. نهاد «آمار جهانی اينترنت» در گزارش ماه جون خود در سال ۲۰۱۰ اعلام می کند که حدود ۴۳ درصد ايرانيان از خدمات اينترنت استفاده می کنند و به نظر می رسد اين رغم بالايی باشد، با آنکه نوع دسترسي، کيفيت ارائه خدمات، فيلترينگ و مسايلی از اين دست جايگاه اينترنت در ايران و به خصوص نزد دولت را با پرسش اساسی رو به رو می کند.

 

۲۲فروردين : مراجع تقليد ومجازات سنگسار: ۱۵زن و مرد در ايران به اتهام «زنا» در انتظار حکم سنگسار هستند

مردمک:پنج مرجع تقليد در ايران، در پاسخ به سوالی درباره حذف قانون سنگسار، آن را حکمی الهی خوانده و گفته‌اند که «فقيه جامع‌الشرايط» و «حاکم شرع» مي‌تواند به تشخيص خود اجرای اين حکم را اجرا نکند يا اجرايش را به تعويق بيندازد.

اما آيت‌الله ناصر مکارم شيرازی صراحتاً گفته که مي‌توان جايگزينی برای حکم سنگسار قرار داد.

 

۲۲فروردين : «احمدي‌نژاد با ۶۰۰ هزار ميليارد دلار درآمد نتوانست اقتصاد را بهبود دهد»

ايلنا: عضو فراکسيون اقليت مجلس با اعلام اينکه درآمد ارزی دولت احمدي‌نژاد تا کنون حدود ۶۰۰ ميليارد دلار بوده است، گفت: با توجه به اين رقم شاخص‌های اقتصادی کشور بايد به طور فوق العاده‌ای بهبود پيدا مي‌کرد که نکرده است.

به گفته خباز مقرر شده بود نرخ بيکاري، تورم و سود تسهيلات يک رقمی و نقدينگی بخش خصوصی نيز به طور کامل مهار شود اما گويا دولت استراتژی قوی اقتصادی ندارد.

خباز همچنين با اشاره به سفر خود به شلمچه و مناطق جنگی تصريح کرد: انتظار بيشتری از دولت داريم تا تلاش مضاعفی برای رفع مشکلات کربلای ايران که ۵۵ هزار شهيد تقديم نظام جمهوری اسلامی ايران کرده است کند.

وی گفت: دولت آقای هاشمی با حدود ۱۴۰ ميليارد و خاتمی با ۱۶۰ ميليارد دلار کشور را ادره کرد، ولی رئيس جمهور با ۶۰۰ هزار ميليارد دلار در آمد ارزی نتوانسته شاخص‌های اقتصادی کشور را بهبود دهد.

خباز در ادامه گفت: رئيس چمهور تا کنون نتوانسته است به قول‌هايی که در زمينه کاهش نقدينگی و تک رقمی کردن رشد اقتصادی داده است جامع عمل بپوشاند.

 

 ۲۲فروردين : « دولت، يک شبه ۳۵ هزار ميليارد تومان به مرتضوی داد »

خبرآنلاين

شهری - يکشنبه هفته آينده عبدالرضا شيخ الاسلامي، وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعی استيضاح می شود. اما علاوه بر رايزنی های سياسي، تلاش های اقتصادی هم برای منتفی شدن اين استيضاح ادامه دارد.

اميد کريمی: هفته گذشته سعيد مرتضوي، مديرعامل جديد صندوق تامين اجتماعی ناگهان خبر داد بدهی 1100 ميليارد تومانی تامين اجتماعی را به مراکز درمانی و بقيه طلبکاران پرداخت می کند.

اين درحالی است که تامين اجتماعی يکی از بزرگترين طلبکاران دولت است و مديران اين صندوق بارها از دولت خواسته بودند بدهی ها را تسويه کند. اکنون علی اکبر خبازها، رئيس کانون بازنشستگان صندوق تأمين اجتماعی خبر از پرداخت تمام و کمال اين بدهی ها داده است؛ 35 هزار ميليارد تومان.

خبازها دراين باره به خبرآنلاين می گويد: "بدهی 35 هزار ميليارد تومانی دولت به صندوق تأمين اجتماعی در قالب سهام شرکت‌ها، بانک‌ها و هتل‌ها پرداخت شد. در سال 89 بدهی دولت به صندوق تأمين اجتماعی 25 هزار ميليارد تومان بود که در سال 90 به 35 ميليارد تومان رسيد. در اين راستا دولت بدهی خود به تأمين اجتماعی را تا سال 90 تسويه کرد."

محمود احمدی نژاد، رييس جمهور در فروردين سال 90، بدهکاری های دولت به تامين اجتماعی را رد کرده بود.

زمستان گذشته، رحمت الله حافظي، مديرعامل پيشين صندوق تامين اجتماعی درباره بدهی های دولت به تامين اجتماعی به خبرانلاين گفته بود: "آقای رئيس جمهور در اولين نشست مطبوعاتی سال 90، گفتند که بدهی به اين معنا که ما پولی از سازمان تامين اجتماعی گرفته باشيم و حالا به آن بدهکار باشيم، وجود ندارد؛ که اين حرف صحيحی است منتها تکاليفی به عهده سازمان گذاشته شده که عملياتی را انجام بدهيم و در ازای آن دولت هم تعهداتی دارد؛ بنابراين اسم اين موضوع را بدهی نگذاريم بهتر است که در اين صورت اين موضوع صحت دارد. اين تعهدات بر اساس گزارش حسابرس قانونی که مرجع محسوب مي‌شود، تا پايان سال 88، 18 هزار و نهصد ميليارد تومان بوده، تا پايان سال 89، طبق برآورد خودمان، چون هنوز آن مرجع قانونی تاييد نکرده، حدود پنج هزار ميلياردتومان به آن اضافه مي‌شود که مي‌شود 23 هزار ميليارد تومان. پيش‌بيني‌مان هم اين است که در سال 90، هفت هزار ميليارد تومان اضافه شود، يعنی 30 هزار ميليارد."

حافظی درباره پرداخت اين بدهی گفت: "سهام برخی کارخانجات دولتی را به نام سازمان تامين اجتماعی مصوب کرد که منتقل شود که اينها طبعا بايد از آن 31 هزارميليارد تومان کسر شود. علت اينکه ما نمي‌توانيم اين را کسر کنيم و عدد واقعی را اعلام کنيم اين است که برخی از اين سهام هنوز قيمت گذاری نشده است. ما منتظريم که سازمان خصوصي‌سازی قيمت گذاری و اعلام کند تا ما بتوانيم قيمت دقيق آن را اعلام کنيم. تا زمانی که اين اتفاق نيفتد، هروقت حرف از تعهدات دولت بشود، ما مجبوريم که به هر دو کفه ترازو اشاره کنيم که حقی پايمال نشود."

به گفته او 54 شرکت دولتی در اين ليست بودند.

 

اما فهرستی که دولت روز 19 فروردين امسال به تامين اجتماعی واگذار کرده است؛

 

- نيروگاه طوس 100 درصد سهام

 

- نيروگاه بندر عباس 100 درصد سهام

 

-کارخانه فولاد خوزستان باقيمانده سهام دولت

 

- شرکت سنگ آهن شرق ايران 100 درصد

 

- هتلينگ خيلج فارس باقی مانده سهام دولت

 

- بانک تجارت باقی مانده سهام دولت

 

- بانک صادرات باقی مانده سهام دولت

 

- بانک ملت باقی مانده سهام دولت

 

- پست بانک باقی مانده سهام دولت

 

- شرکت ايران ال ان جی باقی مانده سهام دولت

 

- شرکت فولاد اصفهان باقی مانده سهام دولت

 

- پالايشگاه اصفهان باقی مانده سهام دولت

 

- شرکت حفاری شمال باقی مانده سهام دولت

 

- شرکت خدمات مديريت و آب و برق صبا باقی مانده سهام

 

- شرکت صنايع مس ايران باقی مانده سهام دولت

 

- شرکت پتروشيمی کرمانشاه باقی مانده سهام دولت

 

- شرکت پتروشيمی فناوران باقی مانده سهام دولت

 

- پتروشيمی مارون باقی مانده سهام دولت

 

- شرکت پالايش و پژوهش خون 100 درصد

 

- پلايشگاه بندرعباس باقی مانده سهام دولت

 

- شرکت ملی انفورماتيک باقی مانده سهام دولت

 

- شرکت هتل های هما باقی مانده سهام

 

اما پرداخت تمام بدهی های دولت به تامين اجتماعي، کمتر از يک هفته مانده به استيضاح وزير کار، تعاون و رفاه، معنی ای غير از حمايت قوی و کامل دولت از مرتضوی ندارد. پيش از اين هم مرتضوی اعلام کرده بود تا دو هفته همه بدهی های تامين اجتماعی را تسويه می کند. اين درحالی است که حداقل همه مديران تامين اجتماعی در 8 سال گذشته توان گرفتن بدهی هايشان از دولت را نداشتند و البته اختلافات مالی چند 100 ميليارد تومانی با وزارت بهداشت و مراکز درمانی مختلف داشتند.

با اين حال اين بدهی ها پرداخت شده است و البته تامين اجتماعی از چيزی که بود هم بزرگتر خواهد شد؛ اکنون تامين اجتماعی بزرگترين سازمان اقتصادی ايران است. با واگذاری سهام دولت در شرکت هايی که در بالا آمد به تامين اجتماعي؛ اين صندوق فربه تر هم می شود.

 

21فروردين : اخراج بي‌سر و صدای ۳۰ درصد کارگران واحدهای توليدی طی چند هفته در سال «حمايت ازکاروتوليد»

کلمه

خبرگزاری کار ايران از اخراج ۳۰ درصد از کارگران واحدهای توليدی سراسر کشور از ابتدای سال ۹۱ خبر داد و با اشاره به وضعيت بحرانی اين واحدها، هشدار داد که با ادامه روند فعلي، تا پايان سال جاری بخش عمده‌ای از کارگران فعال در واحدهای توليدی اخراج می شوند.

 

کارگران فقط برای زنده ماندن تلاش می کنند

 

در گزارش خبرگزاری ايلنا به نقل از فرامرز توفيقي، وی با تاکيد بر اينکه در حال حاضر کارگران فقط برای زنده ماندن تلاش می کنند، گفته است: کارفرمايان ديگر توان اداره واحدهای توليدی را ندارند، طی سال ۹۰ هم کارفرمايان با حذف نظام رفاهی و برخی از کالاهای اساسی کارگران، سعی کردند بنگاه توليدی را با حداقل‌ها اداره کنند.

 

 

۲۰فروردين : نرخ رسمی تورم پايان سال ۱۳۹۰ اعلام شد: ۲۱٫۸ درصد

کلمه: بانک مرکزی نرخ رسمی تورم سال ۱۳۹۰ را ۲۱٫۸ درصد اعلام کرد. اين در حالی است که بسياری از کارشناسان اقتصادی معتقدند رقم واقعی تورم، بيش از ۳۰ درصد است.

بر اساس اعلام اداره آمار بانک مرکزي، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در منــــاطق شهری ايران در اسفند ماه ۱۳۹۰ به عدد ۳۰۹٫۳ رسيد که نسبت به مـــــــاه قبل، ۴/۳ درصد افزايش يافته و در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور ۲۱٫۸ درصد افزايش داشته است.

همچنين نرخ تورم در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹ (دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۰ نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۱۳۸۹) معادل ۲۱٫۵ درصد اعلام شده است.

بر اساس قانون، بايد حقوق کارکنان دولت در ابتدای هر سال به ميزان تورم پايان سال قبل اضافه شود. اين در حالی است که دولت احمدی نژاد در سالهای گذشته، زير بار اجرای اين قانون نرفته و در آخرين موارد، حداکثر شش درصد به حقوق کارمندان اضافه کرده است.

 

۱۹فروردين : وزارت بهداشت با ۲۵۰۰ ميليارد تومان کسری بودجه

سلامت نيوز : به گزارش سلامت نيوز ؛ حسينعلی شهرياري، ديشب در برنامه نبض شبکه خبر سيما افزود: هم اکنون وزارت بهداشت با 2500 ميليارد تومان کسری اعتبار رو به روست که بخش قابل توجه آن به حذف يارانه‌ها از حاملهای انرژی مربوط می شود که اين اعتبارات از جيب مردم، پزشک و پرستار پرداخت می شود.

وی گفت: در قانون هدفمند کردن يارانه‌ها مشخص شده است که 20 درصد بودجه مازاد هدفمند کردن يارانه‌ها را به دستگاههای دولتی بدهند که تاکنون دولت يک ريال هم پرداخت نکرده است.شهرياری گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه می بايست سهم مردم از هزينه‌های سلامت به 30 درصد برسد اما با ادامه روند کنونی و افزايش قيمت کالا، خدمات و تورم حداقل در سال اول نه تنها سهم مردم کاهش نيافت بلکه ما نگران اين هستيم که سهم مردم از اين هزينه ها افزايش هم پيدا کند.

وی افزود: بودجه امسال بخش سلامت هم چندان اميدوار کننده نيست، بر اساس آن درآمد اختصاصی بيمارستانها بايد ۳۰ درصد افزايش يابد اما سهم بيمه ها فقط ۱۸ درصد افزايش پيدا کرده است. معنای آن اين است که افزايش ۱۲درصدی مابه التفاوت آن را مردم بايد از جيبشان بپردازند که البته ما در مجلس تلاش می کنيم جلوی اين اتفاق با بگيريم.رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: سال گذشته مجلس مقرر کرد دولت 3هزار ميليارد تومان از مازاد درآمد نفتی را به حوزه سلامت پرداخت کند که پس از 8 ماه مقاومت دولت سرانجام در ماههای پايانی سال 2 هزار ميليارد تومان آن را پرداخت کرد.

وی گفت: همچنين بر اساس قانون برنامه پنجم دولت بايد همه ساله 10 درصد از وجوه خالص درآمد مازاد هدفمند کردن يارانه ها را به حوزه سلامت برای بيماران سرطاني، داروهای گران قيمت، ماندگاری پزشکان و... اختصاص دهد که در پيش نويس قانون بودجه امسال هم دولت اين 10 درصد را اختصاص نداده که اميدواريم در کميسيون تلفيق اصلاح شود.شهرياری افزود: در مورد قوانين پرستاری هم پس از تصويب قوانين، همه بخش ها موظف به اجرای آن هستند اما بخش خصوصی احساس می کند که بايد ضوابط و معيارهای خودش را اجرا کند. همان طور که در تعرفه گذاری خدمات درمانی نيز بخش خصوصی تعرفه های جداگانه ای را اعلام می کند به همين علت هم اکنون اختلاف فاحشی ميان دريافتی پرستاران و پزشکان در بخش دولتی و چندين برابر آن در بخش خصوصی وجود دارد.وی ادامه داد: قانون ارتقای بهره وری برای اين تصويب شد تا برای ساعت کار پرستاران در شيفت شب و ايام تعطيل ضريب 5/1 در نظر گرفته شود و کار مداوم بيش از 12 ساعت نداشته باشند اما با وجود تلاش های فراوان در 2 سال اخير شمار نيروهايی که به کادر درمانی جذب شد 17 تا 18 هزار نفر بود که البته برای جذب 10 هزار نيروی ديگر در سال جديد نيز قول مساعد داده شده است ما نيز در مجلس شورای اسلامی می کوشيم که در برنامه پنجم توسعه 40 هزار نفر پرستار، پزشک و گروه پيراپزشکی جذب کنيم.رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: از کارهای مثبت دولت اين است که در سفرهای استانی بيمارستانهايی را در مناطق محروم راه اندازی کرد بود اما متاسفانه برای اين مراکز درمانی نيروی انسانی و چارت تشکيلاتی ديده نشده است به عنوان مثال در بازديد از بيمارستانی در استان لرستان ديديم که تشکيلات و مجوز کادر انسانی و تامين منابع مالی آن را نديده بودند.وی تأکيد کرد: به نظر من شايد هنوز ۵۰ درصد اهداف قانون ارتقای بهره وری هم محقق نشده است چون هنوز به هدف اصلی قانون ارتقای بهره وری که همان کاهش ساعت کاری بود نرسيده ايم.

 

 

۱۹فروردين : « کارگران توان تامين ۶۰درصد از نيازهای اساسى خود را ندارند »

ايلنا: يک فعال کارگری اعلام کرد: کارگران با دستمزد ۳۹۰ هزار تومانی توان تامين ۶۰ درصد از نيازهای خود را ندارند.

عليرضا حيدری در گفتگو با خبرنگار ايلنا افزايش بي‌رويه نرخ خط فقر و اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها را موجب کاهش قدرت خريد جامعه کارگری کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد از کارگران کشور به دليل عدم تامين نيازهای اساسى خود زير خط فقر گذران معيشت مي‌کنند. از اين رو دستمزد کارگران بايد به گونه‌ای افزايش يابد که نه تنها قدرت خريد کارگران کاهش نيابد بلکه توانايی آن‌ها در تامين زندگی نيز افزايش يابد.

او با بيان اينکه تورم عمومی شامل ۳۰۰ قلم کالا است که به طور عام در جامعه مصرف مي‌شود تصريح کرد: محاسبه نرخ تورم برای خانوارهای کارگری و کارمندی مي‌تواند شامل اقلام خاصی باشد که به طور عام در ميان اين خانوار‌ها استفاده مي‌شود. اين در حاليست که اقلامی که برای خانوارهای کارگری و يا کارمندی محاسبه مي‌شود شايد يک دهم اقلامی باشد که در تورم عمومي، محاسبه مي‌شود.

 

 

۱۹فروردين : سالانه ۷۰ هزار نفر در ايران به سرطان مبتلا مي‌شوند

آفتاب: نعمت‌الله رستمی که به مناسبت برپايی «يازدهمين کنگره سراسری مديکال آنکولوژی و هماتولوژی ايران» که 6 تا 8 ارديبهشت‌ در تهران برپا مي‌شود، سخن مي‌گفت با اعلام اين خبر افزود: متأسفانه دو سوم اين سرطان‌ها در کشور ما در مراحل پيشرفته تشخيص داده مي‌شود که تقريباً غيرقابل درمان است.

 

 

۱۸فروردين : رشد ۲۱۰ درصدی روزهای ناسالم پايتخت در سال ۹۰

ايلنا: بر اساس گزارش کيفيت هوای پايتخت در سال گذشته که از سوی شرکت کنترل کيفيت هوای تهران منتشر شد، روزهای ناسالم سال ۹۰ در مقايسه با سال ۸۹، از رشد ۲۱۰ درصدی برخوردار بود.

 

به گزارش ايلنا، روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداری تهران با تاکيد بر آن نکته که اين گزارش نه سياسی است و نه سياه نمايي، اعلام کرد: در سال ۸۸ تعداد روزهای ناسالم تنها ۴۲ روز بود در صورتی که در سال ۸۹ به ۱۰۴ روز و در سال ۹۰ به ۲۱۸ روز افزايش پيدا کرد.

اين گزارش مي‌افزايد در مقابل، تعداد روزهای ناسالم از ۲۹۱ روز در سال ۸۸ به ۲۴۷ روز در سال ۸۹ و ۱۴۴ روز در سال ۹۰ کاهش يافت، ضمن اينکه تعداد روزهای پاک نيز از ۳۲ روز در سال ۸۸ به ۱۴ روز در سال ۸۹ و تنها ۳ روز در سال ۹۰ کاهش پيدا کرد.

گزارش کيفيت هوای تهران در آخرين ماه سال ۹۰ نيز حاکی است تهران در اسفند ماه يک روز هوای پاک را تجربه کرد و اين تجربه‌ای بود که در ۳۶۵ روز سال ۹۰ تنها ۳ روز تکرار شد، ضمن اينکه در ماه گذشته هوای تهران پاک کرد هوای تهران در ۱۰ روز ناسالم و ۱۸ روز سالم بود.

 

۱۸فروردين : خشکسالی در ۹۳ درصد از مساحت کشور

عباس رنجبر رئيس مرکز ملی خشکسالی در گفت وگو با خبرنگار جامعه فارس با بيان اين مطلب اظهار داشت: بيش از ۹۳ درصد يعنی بخش عمده ای از مساحت کل کشور در يک ماه گذشته (اسفند ۱۳۹۰) تحت تأثير خشکسالی با شدت های متفاوت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس شاخص های پايش خشکسالی مرکز ملی خشکسالی کشور، طی يک ماه گذشته(اسفند ۱۳۹۰) در کل کشور حدود ۷۰ درصد از مساحت کشور به صورت پراکنده در معرض خشکسالی ملايم، ۲۰ درصد از مساحت کشور خشکسالی متوسط و ۳ درصد از مساحت کشور نيز خشکسالی شديد و بسيار شديد داشته اند.

رئيس مرکز ملی خشکسالی کشور خاطرنشان کرد: همچنين استان های خراسان جنوبي، چهارمحال و بختياري، فارس، يزد، کرمان، هرمزگان، کهگيلويه و بويراحمد و بوشهر بيشترين شدت خشکسالی را تجربه کرده اند ضمن اينکه بيش از ۷۰ درصد از مساحت استان های گلستان و سمنان شرايط ترسالی داشته اند.

 

۱۸فروردين: مهر و آبان سال ۹۰ هر روز ۳۱۰ شهروند تهرانی مرگ ناگهانی ناشی از آلودگی هوا داشته‌اند

قدس آنلاين

آمار تاسف بار مرگ و ميرهای ناشی از آلودگی هوا

مرکز تحقيقات محيط زيست دانشگاه علوم پزشکی تهران هم اعلام می کند :ساليانه 3 ميليون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که 90 درصد آنان در کشورهای توسعه يافته هستند . دربعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همين عامل جان خود را از دست می دهند بيشتر از قربانيان سوانح رانندگی است!

پيشتر هم يکی از مسئولان تعداد مرگ و ميرهای شهروندان تهرانی بر اثر آلودگی هوا را با کشته شدگان جنگ تحميلی مقايسه کرده بود و گفته بود تلفات آلودگی هوای تهران در 8 سال گذشته بيشتر از آمار شهيدان دوران 8 ساله دفاع مقدس است!!

حتی يک مقام مسئول در ستاد محيط زيست شهرداری تهران هم اعلام کرد : 70 درصد مرگ و ميرها در تهران ناشی از مشکلات تنفسی و قلبی است که اين مشکلات ارتباط مستقيم يا غير مستقيم با آلودگی هوای تهران دارد .

با اين حال سه سال پيش معاون امور انسانی سازمان محيط زيست کشور با تاييد اثرات زيستی آلودگی هوا در تهران بر انسان تاکيد کرد: مطالعاتی که در مورد تعداد مرگ و مير شهروندان بر اثر آلودگی هوای تهران انجام شده است، جنبه محرمانه دارد!

اما يک سال بعد يعنی سال 89 دکتر ندافی از وزارت بهداشت اعلام کرد در سال، 3641 نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان می بازند؛حداقل 2658 نفر در اثر ذرات معلق ، 15 نفردر اثر تنفس منوکسيد کربن ، 72 نفر بخاطر وجود ازُن و 896 نفر هم در اثر دی اکسيد گوگرد.

در همين سال نيز مديرکل کنترل کيفيت هوای تهران هم جسارت يافت و بر اساس مستندات بانک جهانی خسارات وارده به شهروندان بر اثر آلودگی هوا را روزانه حدود 22 ميليون دلار اعلام کرد.‏ يوسف رشيدی با تاييد تحميل خسارات 8 ميليارد دلاری آلودگی هوا بر شهروندان ايرانی گفت: برآورد بانک جهانی بر اساس مطالعه آمار و اطلاعات چند شهر آلوده ايران بوده و متاسفانه هيچ مرجعی در ايران نتوانسته در اين زمينه تحقيقی انجام دهد و به نظر می رسد اين ميزان خسارت حداقل ِ براورد خسارات آلودگی هوا است.‏

به گزارش آفتاب طبق آمار سال گذشته و بر اساس آمار و ارقام سازمان بهشت ‌زهرا تنها در 2 ماه اول پاييز پارسال،7611 شهروند تهرانی بر اثر ايست قلبی که ارتباط نزديک با آلودگی هوا دارد جان خود را از دست دادند که اگر همين آمار را به روز محاسبه کنيم روزانه 126 شهروند تهرانی ايست قلبی کرده‌اند.

طبق همين گزارش در 6 ماه اول پارسال هم که به علت گرمای هوا انتظار مي‌رفت آلودگی هوای شهر اندکی تعديل شود و شهر از اين حيث وضعيت نسبتا خوبی داشته باشد به علت افزايش غلظت آلاينده‌های زيست‌محيطی که شهر را هر روز در شرايط ناسالم قرار مي‌داد 3068 نفر بر اثر ايست قلبی جان خود را از دست دادند که با احتساب آمار 2 ماهه پاييز تعداد مرگ و مير ناشی از ايست قلبی به 10679 نفر مي‌رسد که اين رقم در سکته قلبی 7963 نفر است که در يک جمع‌بندی کلی مي‌توان گفت از اول فروردين پارسال تا آخر آبان 18642 شهروند تهرانی بر اثر ايست قلبی و سکته قلبی جان خود را از دست دادند !

سکته مغزی از مرگ‌های ناگهانی که گفته مي‌شود آلودگی هوا در بروز آن تاثير دارد بعد از عارضه‌های قلبی بيشترين آمار مرگ و مير در تهران را به خود اختصاص مي‌دهد. بطوريکه شش ماهه اول سال گذشته 1216 نفر بر اثر همين عارضه در تهران جان باختند.

تاسف بار اين که در مهر و آبان سال 90 هر روز 310 شهروند تهرانی مرگ ناگهانی ناشی از آلودگی هوا داشته‌اند.

 

۱۸فروردين : معاون وزير راه: مسکن ۱۱ درصد گران شد؛ اجاره‌بها ۱۲ درصد

ابوالفضل صومعلو در گفتگو با مهر بابيان اينکه هدفمندی يارانه ها سال گذتشته بر بازار مسکن تاثير گذاشت، گفت: اجرای قانون هدفمندی يارانه ها بر قيمت نهاده های مسکن مانند مصالح ساختمانی و حمل و نقل تاثير زيادی داشته است اما با وجود اين، بازار مسکن در سال 90 هم که اوج پيش گرفتن بازارهای رقيب مسکن بود، آرامش خود را حفظ کرد.

وی در خصوص ميزان افزايش اجاره بها و خريد و فروش مسکن در سال گذشته، اظهار داشت: بنده معتقد بودم که اجاره بها به‌طور ميانگين بيش از 10 تا 12 درصد بالا نرفته بود و در خريد و فروش هم حدود 11 درصد افزايش قيمت داشتيم و البته همه مسئولان و نمايندگان مجلس هم اذعان دارند که مسکن سال گذشته آرامش داشت و قيمت آن نيز مطلوب و مناسب بود.

وی در خصوص دريافت دفترچه اقساطی بانک از سوی متقاضيان مسکن مهر، گفت: تاکنون 112 هزار و 546 هزار خانوار در شهرهای بالای 25 هزار نفر و 6 هزار و 564 خانوار در شهرهای جديد دفترچه اقساطی بانک را گرفتند و وارد چرخه پرداخت اقساط بانکی شدند و يک سياستی نيز به کار برده شده که بدون دفترچه خانه را تحويل نمی دهند.

صومعول با بيان اينکه 17 استان در نوبت افتتاح مسکن مهر قرار دارند و مسئولان وقت افتتاح تمام اين واحدها را ندارند، گفت: هم اکنون در پرند، پرديس و هشتگرد مسکن مهر در حد مطلوب و با کيفيت در حال ساخت است و يک واحد 70 متری با همه امکانات تا حداکثر 7 ميليون تومان واگذار می شود در حاليکه 20 متر يا 30 متر را نمی توان در جنوب تهران با 3 برابر اين رقم هم تهيه کرد.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©