Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ برابر با  ۲۵ می ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲  برابر با ۲۵ می ۲۰۱۳
اعتراض به ردصلاحیت» در «بازی هفتمین رئیس‌جمهور

پس لرزه های رد صلاحیت ها ـ بخش سوم

 

در «بیابان جمهوری اسلامی چه می گذرد؟»

 

سایت خبری راه کارگر ـ رشد بحران در درون حاکمیت جمهوری اسلامی آنچنان ابعادی گرفته است که حتی سری ترین حرف ها و روال تصمیم گیری های نهادهای حاکمیت نیز با سرعت افشا شده و در دنیای گسترده رسانه ای منتشر می شود. روال تصمیم گیری شورای نگهبان در رد صلاحیت ها نیز از جمله این سری ترین تصمیمات است که اکنون روند آن به بیرون درز کرده است. بر پایه آخرین اطلاعات، روشن شده است که نگرانی بیت رهبری و وزارت اطلاعات و سپاه «برادران قاچاقچی»  از دورخیز مردم برای بهر ه برداری از شکاف ایجاد شده در بالای حاکمیت، آن ها را به واکنش واداشته است و تصمیم اولیه شورای نگهبان را ملغی کرده و تصمیم جدیدی را به آنها دیکته کرده اند. حضور وزیر اطلاعات و فرمانده سپاه در شورای نگهبان و دیکته تصمیم جدید بیت رهبری با این استدلال بوده است که  حرکت مردم در این دوره گسترده تر و خطرناکتر از حرکت مردم  در سال 88 خواهد بود. این جوهر تصمیم جدید بیت رهبری و باند نظامی ـ امنیتی اش بوده است که از ترس مردم حاضر شده اند بساط بازی انتخاباتی در میان باندهای حاکم را به هم بریزند و جز کاندیداهای بیت رهبری و دکورهایش، بقیه کاندیداها  را رد صلاحیت کرده اند.

بالا گرفتن بحران حکومتی ریشه در شکست های کامل  سیاست های رهبر رژیم در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی دارد. این ورشکستگی همه جانبه آنچنان وضعیتی ایجاد کرده که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به اطلاعات دست اول و دقیقی دسترسی دارد، وضعیت کشور را به «بیابان» تشبیه کرده است که در آخرین بیانیه خود با عاریت گرفتن از شعر حافظ  شاعر نامدار  ایران  می گوید : « «در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم/ سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور». جالب است که او در این بیانیه «تیرهای زهرآگین» یاران رهبر رژیم و بویژه «تک تیرانداز» بیت رهبری، حسین شریعتمداری را به خار مغیلان تشبیه کرده است. آیا می شود بهتر از این وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور را بیان کرد. زندگی مردم در  «بیابان» جمهوری اسلامی  آنچنان به مرز فاجعه نزدیک شده   که علیرغم تصور برنامه ریزان راهبردی رژیم که با سرکوب جنبش ضداستبدادی مردم در 88 که فکر می کردند تا سی سال آینده  «پلنگان خوی پلنگی رها کرده اند» اکنون در یک نظرسنجی درونی و گسترده دیده اند که نه، «پلنگان منتظر فرصتند» تا بازی سران رژیم را بر هم بریزند و از شکاف های گسترش یابنده در بالای رژیم استفاده کرده  و پا به میدان بگذارند. و این دورخیز مردم آنچنان ترسی در یاران رهبر و هم پالکی هایش ایجاد کرده است که تمامی بساط بازی میان جناح ها را هم بر هم زده اند.

اما «پلنگان» که خوی پلنگی رها نکرده و منتظر فرصتند، راه های جدیدی خواهند یافت. این ارتش میلیونی مردم فرودست در «بیابان» جمهوری اسلامی برای نجات از این وضعیت بیکار نخواهد نشست. توده های مردم همواره آفرینده ی شگفتی های غیرمنتظره بوده اند و این بار هم چنین خواهد بود.

 

 

جزئیات رای گیری درشورای نگهبان: آراء ۷ به ۴ در تایید صلاحیت هاشمی بود

مه 24, 2013

جزئیات رای گیری درشورای نگهبان: آراء ۷ به ۴ در تایید صلاحیت هاشمی بود، دخالت سپاه و وزیر اطلاعات ویادآوری نظرخامنه ای برای تغییر آرا

جرس: شورای نگهبان پس از نشستی با وزیر اطلاعات و فرمانده سپاه و شنیدن آمار رای آوری هاشمی رفسنجانی٬ در یک رای گیری غیر رسمی و در غیاب برخی اعضا٬ نظر خود را در رابطه با احراز صلاحیت هاشمی عوض کرده است.بنا بر گزارشهای رسیده به منابع جرس، در دور اول رای گیری شورای نگهبان٬ آرا این شورا ۷ به ۴ به احراز صلاحیت هاشمی بوده است و با خارج شدن این خبر از شورای نگهبان و در میان مسوولین٬ حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، به همراه معاونان وزارت اطلاعات و فرمانده سپاه در شورای نگهبان حضور پیدا کرده و طی بحث و گفتگویی با شورای نگهبان و بیان نگرانی ها و نکته های مورد اشاره آقای خامنه ای در عدم حرکت کشور رو به عقب٬ نتایج نظر سنجی بسیج را به این شورا ارایه داده اند.

مطابق این نظر سنجی آقای هاشمی با احتساب شروع نشدن تبلیغات حدود ۵۶ درصد آرا و بالاترین رای را در بین نامزدها دارا بوده است . مطابق همین نظر سنجی در صورت احراز صلاحیت هاشمی و شروع تبلیغات پیش بینی می شده که با توجه به پنانسیل و اشتیاق ایجاد شده در بین مردم ایشان بتوانند حداقل ۱۵ در صد دیگر هم آرا خود را افزایش دهند که د رمجموع ایشان را با ۷۱ در صد آرا از سایر کاندیدا ها جلو انداخته و به صورت یک مرحله ای ایشان رییس جمهور یازدهم شود.

با اتکا براین استدلال و در یک جلسه نیمه رسمی بدون حضور آیت الله شاهرودی و برخی دیگر اعضا٬ شورای نگهبان رای گیری دوباره ای انجام می دهد و اینبار با آرا ۶ به ۴ به عدم احراز صلاحیت آقای هاشمی رای می دهند. در این بین ۳ حقوقدان شورای نگهبان به همراه آیت الله مومن همچنان رای به احراز صلاحیت آقای هاشمی می دهند.

پس از درز این خبر به خارج از شورای نگهبان٬ علی لاریجانی به ملاقات رهبری می رود و از وی در خواست می کند که با شرایط پیش آمده٬ ایشان از اعلام این نتایج به این شکل جلوگیری نمایند و اجازه حضور آقای هاشمی را در انتخابات با توجه به بحرانها و مساله آشتی ملی بدهند که رهبری در پاسخ اعلام می کند که هیچ قصدی برای دخالت در نظر شورای نگهبان ندارد و این شورا مطابق قانون کار خود را به درستی انجام داده است.

با این برخورد رهبری، لاریجانی به دیدار هاشمی می رود و مساله را مطرح می کند و از او می خواهد که برای حفظ آبروی نظام و خود شخص هاشمی انصراف دهد ولی ایشان هم مطرح می کنند که من نمی توانم به مردم دروغ بگویم و من به خاطر مردم آمده ام و انصراف نخواهم داد.

لازم به ذکر است که سخنگوی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی هم پس از این و پیش از اعلام نتایج برای اصرار بر انصراف آقای هاشمی و جلوگیری از آبرو ریزی احتمالی برای نظام خدمت آقای هاشمی می رسد ولی همان پاسخ را از آقای هاشمی میگیرد.

از این رو شورای نگهبان نیز پس از ناامیدی از انصراف هاشمی نتایج بررسی صلاحیتها را یک روز پیش از موعدی که بیان کرده بودند اعلام می کنند.

 

نتایج نظرسنجی موسسه افکارسنجی «خرد» در مورد نتیجه انتخابات چه بود؟

 

ندای سبز آزادی : شنیده های خبرنگار ندای سبز آزادی حاکی است، پیش از اعلام رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط شورای نگهبان، موسسه افکار سنجی(نظرسنجی) «خرد» وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نسبت به پیروزی قاطع او در انتخابات ریاست جمهوری به مسوولان عالی نظام هشدار داده است.

اظهارنظر افراد نزدیک به ستاد هاشمی و برخی گزارش های منتشر شده در روزهای گذشته حاکی است که در فاصله پنج روزه ای که شورای نگهبان برای اعلام اسامی نامزدها درخواست وقت اضافه کرد، رایزنی های فشرده ای درباره کاندیداتوری هاشمی در جریان بوده است. همزمان، بر اساس آنچه که هاشمی خود نیز در جمع اعضای ستادهای انتخاباتی اش تایید کرد، فشارهای زیادی بر او برای انصراف از کاندیداتوری وارد شده است.

گفته می شود که در این زمان، موسسه «خرد» وابسته به وزارت اطلاعات اقدام به یک نظرسنجی‌ در سطح ملی کرده که نتایج آن توسط حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در جلسه اعضای شورای نگهبان بیان شده است. نتایج این نظر سنجی حاکی از پیروزی قطعی هاشمی در انتخابات بوده است.

در گزارش حیدر مصلحی به اعضای شورای نگهبان، میزان رای هاشمی به سونامی‌ تشبیه شده و گفته شده که این نتیجه بدتر از «فتنه» و دوم خرداد خواهد بود.

گفته می شود یکی از دلایل اتخاذ تصمیم رد صلاحیت بر همین اساس بوده است.

از سوی دیگر، مقاومت رهبر جمهوری اسلامی برای اصلاح نظر شورای نگهبان نیز موید نگرانی او از نتایج این نظرسنجی است. آنطور که احمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری گفته، خامنه ای در دیداری با او و چند تن دیگر از روحانیون حکومتی، دخالت در کار شورای نگهبان را «غلط» خوانده است. علم الهدی گفته است: «حضرت آقا در دو روز گذشته که ما خدمت ایشان رسیدیم می‌فرمودند که قانون وظیفه احراز و تشخیص را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است. بنابراین احراز و تشخیص چیزی نیست که بنده بخواهم دستور بدهم و با دستور حل نمی‌شود….باید افرادی که صلاحیتشان احراز نشده از مسیر قانون پیگیری کنند و قطعاً شروع راه پیگیری قانونی رجوع به رهبری نیست.» این درحالی است که رهبر جمهوری اسلامی پیش از این سابقه رد نظر شورای نگهبان را داشته است و مقاومت فعلی او برای پرهیز در این دخالت از آنجا ناشی می شود که بر اساس نظرسنجی وزارت اطلاعات، ورود هاشمی به انتخابات را به معنی پیروزی قاطع او می داند.

 

آخرین بیانیه رفسنجانی: سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور

آفتاب: سرویس سیاسی – آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدور بیانیه ای انتخاباتی خطاب به مردم ایران دلایل حضورش در عرصه انتخابات را تشریح و توصیه کرد: اگر اعتلای کشور و عزت و رفاه ملت در سایه نظام اسلامی هدف اعلاء و آرزوی همه ماست، رواست مشکلات و تلخی‌ها ما را از ادامه این راه مقدس بازندارد.

متن کامل بیانیه انتخاباتی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح ذیل است:

 

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

فعسی ان تکرهوا شیئاً و یجعل الله فیه خیراً کثیرا (سوره نساء – آیه ۱۹).

 

ملت شریف، فهیم و متدین ایران اسلامی

 

از سال ۱۳۳۷ که عملاً وارد مبارزه علیه استبداد و استعمار شدم و اوج آن وقتی بود که امام (ره) رسما” نورافکن مبارزه را بدست گرفتند تا امروز، همواره آنچه در توان جسمی و فکری خود داشتم، در جهت ایجاد عدل و اعتدال و اعتلای ملی، نشر معارف اسلام به ویژه مکتب اهل بیت(ع) و خدمت برای تأمین رفاه و آرامش مردم در نظام اسلامی، به‌کار گرفتم و تاکنون در این راه، ناملایمات و تیرهای زهرآگینی را به جان خریده و خواهم خرید و همیشه دعا و لطف خداوند و حمایت مردم به من روحیه ‌داده و خواهد داد.

از حدود یک سال پیش که زمزمه انتخابات ریاست جمهوری شروع شد، هر وقت فرصت دیدار با اقشار و صنوف مختلف مردمی، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران ۸ سال دفاع مقدس، شخصیت‌ها، بزرگان دینی و دانشگاهی، فرهنگی، سیاسی، قضایی، هنرمندان، کارگران، صنعتگران، کشاورزان، ورزشکاران، زنان، جوانان و حقوقدانان برایم فراهم می‌شد، تأکید می‌کردند “در این مرحله که کشور دچار مشکلات و معضلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و مهم‌تر از آن، تهدید و تحریم خارجی و تفرقه سیاسی شده، انتظار دارند برای پاسداری از خون شهدا و رنج جانبازان و آزادگان و خانواده‌های ایثارگران و اعتلای کشور و رفاه فرزندان این مرزبوم وارد میدان شوم”.

با توجه به آشنایی کاملی که با موانع حضور و مشکلات پیش رو داشتم و علی‌رغم میل خود و بستگان، برای کمک به خلق حماسه سیاسی، که آن‌را پیش شرط رسیدن به حماسه اقتصادی مورد تاکید رهبری می‌دانم در آخرین لحظات فرصت قانونی، ثبت‌نام کردم.

اینک خاضعانه از تمامی شما مردم عزیز ایران اسلامی و همه شخصیت‌ها و بزرگان دینی و علمی و دوستانی که چه قبل از ثبت‌نام و چه در مدت کوتاه پس از آن، اینجانب را مورد لطف و محبت صمیمانه خود قرار دادند، به‌ویژه کسانی که در سراسر کشور با برپایی ستادهای خودجوش مردمی، زحماتی را متحمل و متقبل شده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم و توصیه می‌نمایم که فرصت تقویت وحدت و همدلی را که در ستادها، میان نیروهای معتدل اصلاح‌طلب و اصولگرا ایجاد شد، به عنوان حُسن آغازی برای تداوم این حرکت حفظ کنند.

اگر اعتلای کشور و عزت و رفاه ملت در سایه نظام اسلامی، هدف اعلا و آرزوی همه ماست، رواست در این راه مشکلات و تلخی‌ها، ما را از ادامه این راه مقدس باز ندارد؛ زیرا برای حفظ نظام مقدسمان و ملت و کشورمان تحمل سختی‌ها و بی‌حرمتی‌ها شیرین است.

«در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم/ سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور»

 

از شورای نگهبان انتظار سعه صدر و دوراندیشی بیشتری داشتیم

مه 24, 2013

سنی آنلاین

مولانا عبدالحمید در بخشی از سخنان خود در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان، به موضوع رد و تأیید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه این روزها در کشور مطرح است موضوع رد و تأیید نامزدهای ریاست جمهوری است که توسط شورای نگهبان رد یا تأیید صلاحیت شده اند که بنده نیز به عنوان یک شهروند ایرانی که احساس مسئولیت و وظیفه می کنم مطالبی پیرامون این موضوع عرض می کنم.

 

امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه های نماز جمعه امروز(3 خرداد 1392) خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که کشور با انوع بحران‏ها مواجه است، انتظار می رفت در قسمت تأیید و رد صلاحیت‏ها با سعه صدر و دوراندیشی بیشتری برخورد شود. اما اکنون که اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده از سوی شواری نگهبان اعلام شده است، متاسفانه هنوز هم دغدغه هایی در این مورد وجود دارد.

ایشان در ادامه با توجه به رد صلاحیت «هاشمی رفسنجانی» از سوی شورای نگهبان، اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی که از چهره های ملی و انقلابی کشور به شمار رفته و از جمله سیاستمدارانی است که در داخل و خارج از کشور مردم با ایشان آشنا هستند، از سوی اعضای شورای نگهبان رد صلاحیت شده است.

مولانا عبدالحمید ادامه داد: مردم امیدوار بودند که با توجه به اینکه کشور با بحران‏های گوناگونی مواجه است، فردی به میدان بیاید که بتواند بحران‏ها را کاهش داده و مشکلات سیاسی و اقتصادی مردم را حل کند. بنده قبلا نیز این موضوع را یادآوری نمودم که سیاست و اقتصاد با یکدیگر گره خورده اند و رفع مشکلات اقتصادی زمانی ممکن است که تعدیلات سیاسی صورت گیرد.

ایشان خاطرنشان نمود: رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی باعث پریشانی بخش بزرگی از ملت ایران شده است. اگر چه در دوران ریاست جمهوری ایشان نیز انتقاداتی در مورد برخی عملکردها وجود داشت، اما از آنجایی که ایشان انسان هوشمندی است در سال‏های اخیر در ایشان تحول ایجاد شده است. لذا امید این بود که ایشان بتواند بحران‏های کشور را حل کرده و نظام اسلامی را از چالش نجات دهد.

مولانا عبدالحمید در پایان اظهار امیدواری نمود که مسئولین و دست اندرکاران، به ویژه اعضای شورای نگهبان در تصمیم خود تجدید نظر کنند.

 

اعتراض به ردصلاحیت» در «بازی هفتمین رئیس‌جمهور!            

2013/05/24

گفتم گفت

 فرهاد جعفری ـ از هواداران احمدی نژاد

1)

ساعت حرکت قطارم را طوری انتخاب کرده بودم که صبح نسبتاً زود به تهران برسم تا بتوانم اطاقی در مجتمع فرهنگیان تهران (نزدیک به میدان حر) بگیرم و بعدِ آنکه دوشی گرفتم، به شورای نگهبان در همان نزدیکی مراجعه و نسبت به رد صلاحیتم اعتراض کنم. اما قطار دو‌سه ساعتی تاخیر داشت و در نتیجه ساعت 11، تازه به باشگاه فرهنگیان رسیدم و نتیجه این شد که تا ساعت 3 و نیم بعدازظهر معطل ماندم تا اطاقی خالی شود.

2)

در قطار، برحسب اتفاق؛ با روزنامه‌نگاری همسفر شدم که بعضی سردبیران و همکارانِ امروزش، برو بچه‌های "یک‌هفتم" بودند. جوان خوش‌فکر، خوش‌برخورد و محترمی که بسیار بیش از سنش می‌دانست و این؛ احترام‌برانگیزترش هم می‌کرد.

یک‌ساعتی از حرکت‌مان از مشهد نگذشته بود که پیامک‌های دوستانی که از فهرست کاندیداهای تائیدصلاحیت‌شده مطلع شده بودند یک به یک رسید تا مرا از رد صلاحیتم مطلع کنند.

امری که چندان غیرقابل‌پیش‌بینی نبود. نظم ایدئولوژیک ـ الیگارشیکِ حاکم؛ فاقد «زمینه‌ی اجتماعی» و «اعتمادبه‌نفس کافی» برای رقابت با حتا منتقدی چون من است که تقریباً هیچ‌کس او را نمی‌شناسد و همه‌ی دار و ندارش در چهار و نیم میلیون‌تومان خلاصه می‌شود و هیچ حامی و پشت و پناهی هم در میان «صاحبان سرمایه و صاحبان قدرت» ندارد.

پیامک‌ها که رسید و فهرست نامزدهای تائیدصلاحیت‌شده را برای همسفرهایم خواندم؛ هر سه با لبخندی تلخ از آن فهرست استقبال کردند و یکی‌شان که از همه‌ی ما مسن‌تر بود گفت: «چه حماسه‌ی محقری»!

3)

پیش از آن‌که در مجتمع فرهنگیان تهران اتاقی نصیبم شود؛ به همراه ده‌پانزده مسافر دیگر که منتظر خالی‌شدن اتاق‌ها بودند؛ تماشاچی اخبار ساعت دوی شبکه‌ی اولِ تلویزیون جمهوری اسلامی بودیم. در چهره‌ی جوان‌ها و میانسال‌ها، به‌طور جداگانه دقیق شدم. جوان‌ها پوزخند می‌زدند و آن را با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند و میان‌سال‌ها؛ اهدافِ "خلاصه‌شده در یک‌جمله‌"ی نامزدها را که می‌شنیدند؛ به تاسف سر تکان می‌دادند و رو برمی‌گرداندند.

یکی از مسن‌ترها؛ با دیدن تصویر «سعید جلیلی»؛ به آهستگی به همسرش گفت: «کاندیدای آقای خامنه‌ای‌ست».

که به سیاق رای‌گیری‌های دودهه‌ی اخیر؛ سرنوشتش را پیشاپیش روشن کرد!

4)

شب؛ بیننده‌ی اخبار شبانگاهی بودم و دیدم که سخنگوی شورای نگهبان گفت: «قانون جای هیچ‌گونه اعتراضی به رد صلاحیت‌ها نگذاشته و به اعتراض‌های احتمالی رسیدگی نخواهد شد». این یعنی این‌که: «بی‌خود خودتان را خسته نکنید. هیچ روزنه‌ای باز نیست!».

با این‌حال، روز بعد و نزدیک ظهر؛ وقتی به دنبال تهیه‌ی بلیط بازگشت به مشهد بودم و گذارم به میدان منیریه‌ افتاد؛ سری هم به شورای نگهبان زدم و نامه‌ی وزارت‌کشور را نشان نگهبان دم در دادم و خواستم که اجازه دهد تا با مراجعه به دفتر شورای نگهبان، متن اعتراض کتبی خود به نظر شورای نگهبان را ثبتِ دفتر اندیکاتورشان کنم!

اما گویا که با نوکر پدرش صحبت می‌کند پرسید: «مگه نشنیدی صحبتای "دکتر کدخدائی" رو؟! نظر شورای نگهبان اعتراض نداره».

با خنده پرسیدم: «همون آقایی که جنگ نرفته اما کتاب جنگ خونده؟!».

و این را که گفتم؛ راهم را گرفتم و رفتم و گوش ندادم که دربانِ شورای نگهبان، داشت چه می‌گفت.

روز قبل از حرکتم، مصاحبه‌ای از سخنگوی محترم خوانده بودم که در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفته بود "خیر! من جنگ نرفته‌‌ام اما کتاب‌های جنگ را خوانده‌ام!" و من؛ ضمن این‌که حسابی خندیده بودم؛ صداقت و راستگوئی‌اش را (صرفاً در همین مورد خاص) ستوده بودم.

5)

پیش از آنکه راه بیفتم و به مشهد برگردم؛ در خانه‌ی دوستی روزنامه‌نگار؛ در میان خبرهای سایت‌ها خواندم که «رئیس‌جمهور» گفته است «مسئله‌ی تائید صلاحیت آقای مشایی را شخصاً و از طریق رهبری پیگیری خواهد کرد و در نظامی که ولایت‌‌فقیه مسئول آن است؛ یقیناً هیچ ظلمی در حق هیچ مظلومی رخ نخواهد داد».

که خبرها البته عکس آن را گواهی می‌کنند و تا این لحظه که چهارروز از اعلام فهرست نامزدها می‌گذرد؛ برخلاف تصور همفکران و رقبایش در الیگارشی؛ هیچ تحرکی از او در این زمینه گزارش نشده است.

6)

در مستندی که بزرگمهر شرف‌الدین درباره‌ی احمدی‌نژاد می‌سازد؛ به او گفتم: یکی از مهم‌ترین میراث احمدی‌نژاد برای جامعه‌ی ایرانی آن است که او سطح بازی‌های سیاسی را آن‌چنان ارتقاء داد و به سطحی از پیچیدگی‌ رساند که قریب‌به‌اتفاق تحلیگران و ناظران صحنه‌ی سیاست در ایران، از پیش‌بینی رفتار احتمالی‌اش عاجزند. و این؛ حقیقتاً لذت‌بخش است که با کسی بازی کنی (حالا در کنارش یا در برابرش) که واجد این سطح از هوش و درک سیاسی باشد. چون تا پیش از او؛ باید با بازیگران کودنی روبرو می‌شدی و بازی می‌کردی که جز زور و گردن‌کلفتی، هیچ در آستین نداشتند.

روزی؛ دوستی که کم و بیش احمدی‌نژادی هم هست؛ از عمق دلش و با لحنی که استیصال و التماس از آن می‌بارید می‌گفت: «خدایا این احمدی‌نژاد پس کی از بازی کنار می‌رود که ما بتوانیم بفهمیم چی به چی‌ست و کی به کی؟!».

و من‌که مرده بودم از خنده گفتم: خودش که می‌گوید "ساعت 9 صبح روز 24 مرداد ماه"!

7)

از کنارکشیدنِ موقت احمدی‌نژاد از صحنه و عدم مشاهده‌ی هرگونه تحرکی از سوی او؛ همان چیزی را می‌فهمم که در همه‌ی 8 سال گذشته از رفتار مشابه او می‌فهمیدم: «گوئی در پشتِ صحنه، میان جناح‌های سه‌گانه اما اکنون دوگانه‌شده‌‌ی شبکه‌ی خویشاوندی؛ نبردِ پنهانی در جریان، و تیرهایی درحال پرتاب‌شدن است که سیاستِ صبر و سکوت و کناره‌جوئی او را ایجاب می‌کند»!

این یعنی: برای هرگونه نتیجه‌گیری؛ هنوز زود است.

همین‌طور که: برای تصمیم‌گیری درباره‌ی «بایکوتِ ملی و فراگیر» یا «مشارکتِ گسترده» در «بازی هفتمین رئیس‌جمهور»؛ هنوز فرصت کافی هست.

 

توصیه‌ام به همه‌ی آزادی‌خواهان و برابری‌طلبان (اعم از سکولار و اسلامگرا، اعم از چپ و راست) این است که:

تا حد ممکن و تا اطلاع ثانوی؛ از گرم‌کردن صحنه‌ی رای‌گیری آینده (حتا در حد حضور در کمپین‌های تبلیغاتی نامزدهای فعلاً موجود یا حتا نوشتن درباره‌ی آن) خودداری کنید.

 

نامه آيت‌الله موسوي اردبيلي

به آیت الله هاشمي:

نامهرباني‌ها چيزي از قدر و منزلت شما نمي‌كاهد

 

نامهرباني‌ها چيزي از قدر و منزلت شما نمي‌كاهد

بسم‌الله الرحمن الرحيم

محضر برادر گرامي جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي هاشمي رفسنجاني زيدعزه

سلام عليكم و رحمه‌الله و بركاته

برخود لازم مي‌دانم از فداكاري و اقدامات خيرخواهانه شما تشكر نمايم. نامهرباني‌ها و تنگ نظري‌ها چيزي از قدر و منزلت شما نمي‌كاهد. خدمات شما در خاطر و نگاه ملت شريف ايران خواهد ماند و اجر شما نزد خداوند عليم و خبير محفوظ است ان‌شاءالله. عبدالكريم موسوي اردبيلي

 

مجمع مدرسین و محققین:

ردّ صلاحیت آن جناب به تحریک افرادی صورت گرفت که به حاکمیت ملت و حق مردم در تعیین سرنوشت باور ندارند،..

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله آقای هاشمی رفسنجانی دامت برکاته

سلام علیکم

ولادت باسعادت امیرالمؤمنین امام علی (ع) و سالروز فتح خرمشهر را به حضرت­عالی تبریک عرض می کنیم.

اقدام شجاعانه و فداکارانه آن­جناب در ثبت نام و اعلام آمادگی برای بردوش کشیدن بار مسئولیت اجرایی کشور در شرایط خطیر کنونی و پاسخ مثبت به درخواست­های عدیده مراجع عظام و علمای اعلام و طبقات مختلف مردم مسلمان و خیرخواهان این مرز و بوم و علاقه­ مندان به اعتلای جمهوری اسلامی، همچون آبی گوارا در کام تشنه ملت شریف ایران بود. استقبال گرم و همه جانبه اقشار و طبقات گوناگون ملت پاسخ بزرگوارانه ­ای به محبت­ها و خدمت­های شما بود.

همه آنان که امروز پروای محنت­ و دشواری های مردم و خطرات متوجه به نظام را دارند و فردای بهتری را برای ایران آرزو می­ کنند ثبت نام شما را انجام وظیفه­ ای از سوی یکی از یاران نهضت اسلامی امام خمینی (ره) تلقی نمودند. پانزده خرداد امسال پنجاهمین سال از آغاز نهضت است و باید به شما و همه کسانی که از روز نخست تا امروز آرمان­های اسلامی و مردمی این نهضت بزرگ را فراموش نکرده­ اند تبریک گفت.

تعهد شما به اسلام و انقلاب در دوران مبارزه و دفاع مقدس در زندان­ ها و شکنجه­ گاه­ ها و جبهه­ های نبرد تأیید شده است. همچنین مدیریت و تدبیر شما در همراهی امام و انقلاب و بازسازی یک کشور جنگ­ زده بر همگان آشکار شد. صبر، سکوت و پایداری شما از نگاه ملت دور نیست. مردم ایران صلاحیت شما را در عمل دیده­ اند و به کارآمدی شما در برون­ رفت از مشکلات امید داشتند.

ردّ صلاحیت آن جناب به تحریک افرادی صورت گرفت که به حاکمیت ملت و حق مردم در تعیین سرنوشت باور ندارند، و این اقدام نه تنها سلب فرصتی مغتنم از مردم و نظام بلکه ممانعت از حضور و مشارکت پرشور مردم در حمایت از نظام جمهوری اسلامی است.

بهانه واهی ذکر شده نیز بدعتی جدید و خروج از چارچوب قانون است و مسئولیت این اقدامات بر عهده کسانی است که از آغاز نه با نهضت امام خمینی (ره) همراهی کردند، نه به جمهوری اسلامی دلبسته ­اند و نه برای ملت حقی را به رسمیت می شناسند و متأسفانه خود را میراث­دار انقلاب می نامند.

درد و دریغ از دوستانی است که خود در تأسیس این نظام سهم داشته­ اند و اینک با تغافل و سکوت، آفات و آسیب­ های وارد بر آن را نادیده می گیرند.

از خداوند بزرگ برای آن جناب و همه خدمتگزاران اسلام و ایران توفیق و سربلندی مسألت داریم و روزهای خوش و فردایی روشن را برای ملت شریف ایران آرزومندیم.

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

 

در بيانيه‌اي تأكيد شد

هاشمي رفسنجاني: همه بايد براي تحقق حماسه سياسي بسيج شويم

مرجع : روزنامه جوان

گزارشگر : علی رضائی

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۰۱

پس از عدم احراز صلاحيت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني براي كانديداتوري و حضور در عرصه رقابت‌هاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، بسياري از سايت‌هاي خبري بيگانه و طيف اپوزيسيون، تحركاتي را در راستاي برانگيختن ايشان، در دستور كار قرار دادند و انتظارشان بر اين بود كه آيت‌الله هاشمي با بيش از ۵۰ سال سابقه انقلابي در پازل آنها قدم بگذارد و عليه منافع ملي و نظام جمهوري اسلامي مواضعي را اتخاذ كند.

 

تلاش و تصور باطل ضدانقلاب درباره هاشمي

با اعلام اسامي نهايي افراد تأييد صلاحيت شده توسط شوراي نگهبان، روزنامه‌نگاران و عناصر ضدانقلاب در خارج از كشور به بيان تحليل خود در اين رابطه پرداختند و براي تهييج آيت‌الله هاشمي و هوادارانشان تلاش فراواني كردند. اين افراد كه عمدتاً از ميان پناهندگان فراري هستند و در زمان حضورشان در ايران كمترين خدمات را به كشور خود داشته‌اند، آنچنان دچار توهم و تخيل شده‌اند كه تصورشان بر اين است كه مي‌توانند شخصي با سال‌ها سابقه انقلابي و خدمات گسترده به انقلاب و نظام را به سمت خواست‌هاي خود بكشانند. افرادي همچون حسن يوسفي اشكوري، عبدالرضا تاجيك، اردشير اميرارجمند، سعيد برزن، نيك‌آهنگ كوثر، سهند سهيلي، محمد‌تقي كروبي، اكبر گنجي، علي كشتگر، مهران جنگلي و محسن سازگارا از جمله چهره‌هاي شاخص جريان ضد انقلاب هستند كه در آخرين تلاش‌هاي خود به دنبال سوءاستفاده از ردصلاحيت آقاي هاشمي و تحريك وي براي برهم زدن آرامش در انتخابات بودند كه به نظر مي‌رسد آقاي هاشمي با تجربه‌اي كه از مسائل گوناگون در انقلاب كسب كرده‌اند، راه درست و منطقي را براي حركت در مسير انقلاب انتخاب كرده و جبهه ضدانقلاب بار ديگر در پياده‌سازي نقشه‌هاي خود با شكست مواجه شده است.

در اين بين اما نيك‌آهنگ كوثر، روزنامه‌نگار و كارتونيست ضد انقلاب واقعيت را بهتر از ساير دوستان خود دريافته و با ادامه روند گذشته خود در حمله به هاشمي، اين بار روشنفكراني را مورد حمله قرار داد كه پيش از اين از هاشمي حمايت كرده‌اند و در تقدير از او قلم زده‌اند زيرا او بر اين نكته واقف است كه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني خود را مديون انقلاب و نظام جمهوري اسلامي مي‌داند و به هيچ قيمتي حاضر به فدا كردن خود پاي منافع ضدانقلاب نيست.

حماسه سياسي

 

موضع رسمي آيت‌الله هاشمي

اما در برابر دعوت‌هاي مكرر ضدانقلاب از آيت‌الله هاشمي براي حركت در ادامه مسير ميرحسين موسوي و مهدي كروبي و خروج از دايره قانون، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اولين موضع‌گيري پس از اعلام شوراي نگهبان مبني بر عدم احراز صلاحيت ايشان براي پست رياست جمهوري، در ديدار مسئولان و اعضاي ستاد انتخاباتي خود ضمن بيان اينكه «در شرايط پيش آمده وجدانم آسوده است؛ همه بايد براي تحقق حماسه سياسي مدنظر مقام معظم رهبري تلاش كنيم»، تأكيد كرد: «جامعه امروز، نياز به وحدت و آرامش براي عبور از شرايط دشوار كنوني را دارد و بايد ضمن پرهيز از نااميدي با روحيه اميد و آرامش و اتخاذ تصميمات جهادي، عقلايي براي حل تدريجي مشكلات كشور چاره‌انديشي كرد. بنابراين همه بايد تلاش كنيم تا حماسه سياسي مدنظر رهبري ايجاد شود تا بتواند مقدمه‌اي براي حماسه اقتصادي در كشور باشد و نبايد ضربه‌اي متوجه نظام شود.»

 

بيانيه آيت‌الله هاشمي پس از عدم احراز صلاحيت نيز همچون سه بيانيه قبلي ايشان در فاصله زماني بين ثبت‌نام براي كانديداتوري در انتخابات تا اعلام رأي شوراي نگهبان، نشان مي‌دهد كه برخلاف اهداف بيگانگان و خواست‌هاي طيف اپوزيسيون و پناهندگان فراري، نگاه ايشان معطوف به تقويت وحدت و همدلي در كشور است.

 

در بخشي از اين بيانيه آمده است: «اينك خاضعانه از تمامي شما مردم عزيز ايران اسلامي و همه شخصيت‌ها و بزرگان ديني و علمي و دوستاني كه چه قبل از ثبت‌نام و چه در مدت كوتاه پس از آن، اينجانب را مورد لطف و محبت صميمانه خود قرار دادند، به‌ويژه كساني كه در سراسر كشور با برپايي ستادهاي خودجوش مردمي، زحماتي را متحمل و متقبل شده‌اند، تشكر و قدرداني مي‌كنم و توصيه مي‌نمايم كه فرصت تقويت وحدت و همدلي را كه در ستادها، ميان نيروهاي معتدل اصلاح‌طلب و اصولگرا ايجاد شد، به عنوان حُسن آغازي براي تداوم اين حركت حفظ كنند.»

اظهارات حبيب‌الله عسگراولادي درخصوص ديدار اخيرش با هاشمي رفسنجاني نيز مؤيد اين مطلب است كه ايشان هيچ گاه تحت تاثير جبهه منافقان رفتار نكرده و نخواهد كرد. رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري در اين ارتباط مي‌گويد: «در چند روز گذشته با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني ديدار كردم. ايشان در آن ديدار گفت من قصد نامزد شدن در انتخابات را نداشتم زيرا هم از نظر سني و هم كارهاي زياد و مسئوليت نمي‌خواستم وارد شوم. اشخاص بسياري اصرار كردند و احساس مسئوليت كردم كه ثبت‌نام كنم.

 

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني خود تشخيص داده بود كه سنش مناسب رياست‌جمهوري نيست و در آن ديدار به بنده بعد از اطلاع از عدم احراز صلاحيت گفت كه از شوراي نگهبان سپاسگزارم كه اين بار سنگين را از روي دوش من برداشت. احساس مسئوليت، بار سنگيني بود كه شوراي نگهبان آن را برداشته و من از شوراي نگهبان تشكر مي‌كنم. آيت‌الله هاشمي گفت همانگونه كه من در انتخابات شركت مي‌كنم همه آحاد جامعه نيز براي تحقق حماسه سياسي بايد در انتخابات شركت كنند و به پاي صندوق‌هاي رأي آيند.» عسگراولادي در اين باره معتقد است: «موضع‌گيري خوب آيت‌الله هاشمي رفسنجاني هم تولي به ولايت بود و هم تبري از نقشه‌هاي شوم دشمنان انقلاب و اسلام و از اين جهت بايد از ايشان تقدير كنيم.»

 

معيار قانون است و ميزان رأي ملت

آيت‌الله هاشمي با آنكه براي فعاليت در مناصب مختلف داراي صلاحيت هستند و سال‌هاي ابتداي انقلاب با حكم بنيانگذار جمهوري اسلامي و اكنون با حكم مقام معظم رهبري مشغول خدمت‌رساني به نظام هستند، اما به تشخيص شوراي نگهبان براي پست رياست جمهوري داراي صلاحيت شناخته نشدند.‌ آقاي هاشمي بر حركت در مدار قانون و مصالح نظام و انقلاب تأكيد كرده‌اند. بنابراين بر ساير افراد كه بسيار كمتر از ايشان در خدمت انقلاب بوده‌اند واجب است تا همچون ايشان از قانون تمكين كنند و با احترام به رأي شوراي نگهبان هر اعتراضي هم اگر دارند فقط از مسير قانون پيگيري كنند.

برانگيختن هيجانات عمومي و موج سواري روي احساسات مردم راهي نيست كه افراد را به مقصد برساند آنچنان كه تجربه تاريخي نيز اين موضوع را ثابت كرده است. مردم از فتنه‌گري و آشوب بيزار هستند و هنوز حوادث تلخ سال ۸۸ را فراموش نكرده‌اند و مي‌دانند بسياري از خسارت هايي كه بر نظام تحميل شد ناشي از آن فتنه عميق بود، بنابراين مردم از هم اكنون تا روز انتخابات و پس از آن در صحنه حاضر هستند و اجازه تكرار فتنه‌اي ديگر را نخواهند داد. كانديداهاي رياست‌جمهوري هم كه خير ملت و نظام را مي‌خواهند بايد تا پايان اعلام نتايج انتخابات يازدهم رياست جمهوري بر اين نكته واقف باشند و در عمل ثابت كنند كه همگي بر اين اصل معتقدند: «معيار قانون است و ميزان رأي ملت»

 

سرلشگر فیروزآبادی: درود بر شورای نگهبان با استقامت

فیروزآبادی:شورای نگهبان ملت ایران را شادمان کرد

۱۳۹۲-۰۳-۰۳, ۱۳:۲۶

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: شورای نگهبان و ولایت فقیه دو شاخصه اصلی راه امام هستند درود بر شورای نگهبان که با استقامت ایستاد ما از همه اعضای شورا متشکریم که ملت ایران را شادمان کردند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: شورای نگهبان و ولایت فقیه دو شاخصه اصلی راه امام هستند درود بر شورای نگهبان که با استقامت ایستاد ما از همه اعضای شورا متشکریم که ملت ایران را شادمان کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار حسن فیروز آّبادی در جریان برگزاری نماز جمعه این هفته تهران در خطبه های پیش از نماز ضمن تکریم و بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: جهاد دری از درهای بهشت است خدا آن را برای اولیای خاص خود گشوده است سه خرداد سالروز فتح خرمشهر را گرامی و بزرگ می شماریم و معتقدیم سه خرداد مصداق واقعی جهاد، فتح ارزش ها و فتح الفتوح در قرآن حکیم است.

وی در ادامه گفت: این بار رجب نیز با خرداد همراه شده است و ماه خرداد ماه امام است امام فرمودند نباید حماسه خرمشهر به فراموشی سپرده شود و ما باید دقت کنیم و ببنیم شهدای عزیز و روح امام از ما چه می خواهند و پیام فتح خرمشهر چیست.

سردار فیروزآبادی ولایت محوری را پیام فتح خرمشهر دانست و افزود: مگر پیام فتح خرمشهر جز ایستادگی در برابر استکبار و دشمن شناسی و حضور پرشور در همه صحنه ها از جمله حماسه سیاسی انتخابات است راه امام شاخصه دارد. ولایت فقیه و شورای نگهبان دو یادگار مهم امام برای حرکت در صراط مستقیم اسلام ناب و انقلاب هستند.

وی ادامه داد: درود بر شورای نگهبان که با استقامت ایستاد و ما از همه اعضای این شورا متشکریم که ملت ایران را شادمان کردند.

 

حسن روحانی: هاشمی مرد قهر نیست

آفتاب: حجت‌الاسلام حسن روحانی درباره عدم احراز صلاحیت هاشمی گفت: حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از بانیان انقلاب اسلامی، یار دیرین امام و نزدیک‌ترین همراه مقام معظم رهبری در مقاطع حساس بوده‌اند. بنده از پیش از انقلاب با ایشان همراه و در سی‌وچند سال گذشته نیز همواره در کنار ایشان بوده‌ام؛ در مجلس، سال‌ها با ایشان کار کرده‌ام؛ در طول دفاع مقدس که ایشان فرماندهی جنگ را برعهده داشتند، به عنوان رییس ستاد قرارگاه خاتم‌الانبیا، همکاری بسیار نزدیکی داشته‌ایم و تاکنون این پیوند را به‌رغم همه فشارها و پیامدها حفظ کرده‌ام.  کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه گفت: ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی در انتخابات تاریخ‌ساز جاری، موجی از امید را در میان عموم مردم ایران برانگیخت و می‌توانست آغازی بر وقوع حماسه سیاسی تلقی شود. بنده در همان روز ثبت‌نام، از حضور ایشان در انتخابات، استقبال و آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردم. متاسفانه به هر دلیل، شرایط لازم برای این حضور فراهم نشد و به‌رغم همه ویژگی‌های این مرد تاریخ‌ساز، شورای محترم نگهبان نتوانست صلاحیت ایشان را برای اداره دولت آینده احراز کند. وی افزود: عده‌ای می‌خواهند ایشان و علاقه‌مندانشان را به سمت قهر از انتخابات بکشانند اما شناخت قدیمی و مذاکرات با ایشان به من ثابت کرد که هاشمی مرد قهر نیست بلکه استقامت در اعتلای کشور، قانون‌پذیری و خیرخواهی برای ملت را وجهه همت خویش قرار داده است. مطمئنم یاران وفادار ایشان هم راضی نمی‌شوند در اثر قهر با صندوق، کشور را از نقش‌آفرینی و توانمندی‌های خود محروم کنند.  روحانی با بیان اینکه مشوق اصلی من در این امر، ایشان بوده‌اند افزود: در ملاقات اولیه، ضمن خطیردانستن شرایط کشور، حضور من در انتخابات را ضروری دانستند. در ملاقات امروز (روز جمعه) هم مرا به پایداری و استقامت در ادامه مسیر تشویق کردند ولی هشدار دادند تخریب‌ها و حملات بسیاری در انتظارم خواهد بود. وی افزود: برنامه «دولت تدبیر و امید» حاصل بازنگری انتقادی تجربیات سیاستگذاری و اجرایی دولت‌های پیشین، از جمله دولت سازندگی است.

 

ادعایی‌ که‌ ردصلاحیت‌ شده‌‌ها هم‌ مطرح‌ نکردند!

حمله شدید مقام آمریکایی به شورای نگهبان

تاریخ انتشار : شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۲:۱۴

وزیر خارجه آمریکا روند رد صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ایران را ناعادلانه خواند و این ادعایی است که هیچ‌یک از کاندیداهای رد صلاحیت شده هم آن را مطرح نکرده‌اند.

 به گزارش جهان به نقل از فارس، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در تل‌آویو واکنش تندی به رد صلاحیت برخی کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری ایران داشت.

وی روند بررسی صلاحیت‌ها را ناعادلانه خواند و اینگونه مدعی شد که «گروهی غیرمنتخب (شورای نگهبان) برخی از کاندیداها را صرفاً  بر اساس این انتخاب می‌کنند که چه کسانی منافع نظام را نمایندگی کنند، روندی است که به سختی می‌توان آن را آزاد، شفاف و عادلانه دانست.»

شورای نگهبان از جمله نهادهای تضمین‌کننده مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران است که وظیفه دارد هر قانون تصویب شده در مجلس شورای اسلامی را با قانون اساسی و قوانین شرعی اسلام مطابقت دهد. وظیفه دیگر این شورا، نظارت بر کلیه انتخابات کشور است.

6 مجتهد عادل و 6 حقوقدان در این شورا عضویت دارند که در خصوص صلاحیت‌های نامزدهای ریاست جمهوری نظر می‌دهند.

اعتراض آقای کری به رد صلاحیت کاندیداها در حالی صورت گرفته که هیچ‌یک از کاندیدای رد صلاحیت شده، علی‌رغم عدم احراز صلاحیت، انتخابات ایران را ناعادلانه ندانسته‌اند.

 

غرب و جبهه انتخاباتي ايران (يادداشت روز)

کیهان ـ چهارم خرداد

 

انتخابات رياست‌جمهوري در هر کشوري يک پديده صرفا «داخلي» به حساب مي‌آيد. در اين ميان بسيار معدود کشورهايي هستند که تاثير انتخابات آنان مرزهاي ملي را درمي‌نوردد و به اين دليل بسيار کم پيش مي‌آيد که روساي‌جمهور و يا دولت‌هاي ساير کشورها قبل و حين برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در يک کشور به ابراز نظر و موضعگيري درباره کيفيت و نحوه برگزاري انتخابات و يا کانديداهاي رياست‌جمهوري بپردازند. کمااينکه چنين ابراز نظري از سوي ديگران پذيرفته نمي‌شود. انتخابات رياست‌جمهوري در ايران يکي از موارد «نادر» به حساب مي‌آيد و توجه ويژه‌اي را در سطح بين‌المللي به خود معطوف مي‌نمايد در اين ميان همراهان جمهوري اسلامي در سطح بين‌المللي و منطقه‌اي انتخابات ايران را يک علامت مثبت و نشانه تداوم افکار، انديشه‌ها و جايگاه موثر ايران نگاه مي‌کنند و مخالفان جمهوري اسلامي درصدد برمي‌آيند تا با حاشيه‌سازي، انتخابات ايران را غيرواقعي، غيرملي و غيرموثر نشان بدهند.

انتخابات رياست‌جمهوري ايران بطور قطع در سطح منطقه‌اي از نظر فرم برگزاري و نسبت دقيق آن با توده‌هاي مردم- و غير حزبي بودن آن- و از نظر نظم انتخاباتي- برگزاري در وقت خود- و از نظر ميزان مشارکت بي‌بديل به حساب مي‌آيد. در اطراف مرزهاي ما پاکستان و ترکيه دمکراسي‌هاي ديرپاتري دارند. پاکستان از 1326 و ترکيه از 1303 انتخابات حزبي را برگزار مي‌نمايند و از نظر سابقه انتخاباتي به ترتيب 32 و 55 سال از ايران جلوتر هستند ولي با اين وجود در جمهوري اسلامي است که انتخابات موضوعيت پيدا کرده و دمکراتيک‌ برگزار مي‌شود. در ايران شخصيت‌هاي مختلف‌ مردمي بدون داشتن حزب و گروه هم مي‌توانند در انتخابات شرکت نموده و برنده انتخابات هم باشند ولي در اين دو کشور امکان ندارد خارج از گروهها و ائتلاف‌هاي رسمي کسي به قدرت برسد. انتخابات در اين دو کشور گاه و بيگاه با تأخير و عدم توافق مواجه مي‌گردد و در بسياري از موارد دوره‌هاي نخست‌وزيري و رياست‌جمهوري افراد تمديد مي‌شود و البته به دليل بروز رخدادهاي بعدي و عدم وجود يک قدرت تعادل‌دهنده در بسياري از موارد هم دوره نخست‌وزيري يا رياست‌جمهوري يک فرد يا يک حزب کوتاه مي‌شود کمااينکه در همين روزها گفته شد که زرداري جزو معدود روساي‌جمهوري در پاکستان بود که دوره خود را به 4 سال رساند.

انتخابات در ايران به نسبت کشورهاي منطقه در يک چارچوب «بومي» برگزار مي‌گردد به عبارت ديگر انتخابات رياست‌جمهوري در ايران برخلاف موارد منطقه‌اي ديگر- از جمله پاکستان و ترکيه- تنها در موضوعاتي به استانداردهاي بيگانه تکيه مي‌کند که با قواعد بومي تلاقي نداشته باشد. ايران برخلاف کشورهاي ديگر در منطقه وجود حزب و گروه را مقدمه لازم براي برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري، مجلس و شوراها نمي‌داند و از اين رو افراد و گروههاي کوچک‌تر مي‌توانند در کنار کانديداهاي حزبي و جناحي در انتخابات مشارکت ورزيده و رقابت نمايند و در اين رقابت از امکانات تبليغي مساوي نظام سياسي بهره‌مند شده و به مناصب هم دست پيدا نمايند. در ايران، صلاحيت کانديداها به لحاظ تطابق با ديدگاهها و منافع ملي از سوي يک نهاد برجسته تخصصي سنجيده مي‌شود و در اين ميان سلامت، توانايي و حسن سابقه افراد مورد توجه قرار مي‌گيرد. از اين رو در نهايت کساني انتخاب مي‌شوند که از نظر «فضايل اجتماعي» و «مطلوبيت‌هاي اجتماعي» دست کم از معدل فضايل مردم ايران برخوردار باشند اين در حالي است که در کشورهاي ديگر ملاک اجازه دستگاه رسمي براي حضور فرد در عرصه انتخابات، برخوردار بودن از پشتوانه حزبي و... است و در اين ميان در اکثر موارد کساني انتخاب مي‌شوند که نصاب اجتماعي لازم را ندارند. در عرصه تبليغات رياست جمهوري هم در ايران کانديداها در يک فرايند همسان تبليغاتي حضور مي‌يابند و مردم ايران مي‌توانند آنان را بطور مستقيم تجربه نموده و از اهداف و برنامه‌هاي آنان آگاه شوند در حاليکه در کشورهاي ديگر صاحبان رسانه و ثروت، احزاب و افراد را به قدرت مي‌رسانند و در آنها از عدالت انتخاباتي خبري نيست.

دقيقاً از همين روست که انتخابات در کشورهاي ديگر نشانه ميزان مقبوليت يک حزب يا گروه است و در ايران از اين نظر که احزاب و جريان‌هاي سياسي حرف اول را نمي زنند و حرف اول به «مردم» تعلق دارد، مقبوليت آرمان‌ها و اصول انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي محک مي‌خورد از اين روست که کشورهاي رقيب و يا مخالف ايران در منطقه روي انتخابات ايران حساسيت داشته و از اين دريچه به ارزيابي پايايي روندها، اصول و آرمان‌هاي ايران نگاه مي‌کنند. اين دسته از کشورها تمايل زيادي دارند تا ايران از روند مستقلانه خود جدا شده و اصول و آرمانهاي انقلاب خود را کنار بگذارد. اين دسته از کشورها از آنجا که تداوم پشتيباني مردم از نظام را مهمترين عامل بقاء آرمانهاي انقلابي در ايران مي‌دانند، انتخابات را از دو منظر کمي و کيفي زير نظر مي‌گيرند و سعي دارند بر آن تأثير بگذارند که البته در اين راه از ابزار لازم برخوردار نيستند.

در سطح بين‌المللي هم انتخابات ايران مورد توجه ويژه قرار مي‌گيرد. آمريکايي‌ها کتمان نمي‌کنند که دستگاه‌هاي اطلاعاتي و رسانه‌اي خود را براي اثرگذاري بر انتخابات ايران فعال کرده‌اند. موضعگيري صريح معاون وزير خارجه و سخنگوي کاخ سفيد آمريکا عليه بررسي صلاحيت‌ کانديداها توسط شوراي نگهبان منعکس‌کننده ميزان حساسيت آمريکايي‌ها روي روند و به خصوص جنبه‌هاي «بومي» انتخابات که تضمين کننده استقلال ايران است، مي‌باشد. در همين روزها يکي از عناصر ايراني وابسته به وزارت امور خارجه آمريکاـ کريم سجادپور- طي مقاله مفصلي در «رند» انتخابات 92 ايران را براي سياست‌هاي خارجي آمريکا در منطقه خطرناک توصيف کرد. او در سايت مؤسسه رند نوشت:‌«بررسي‌ها مي‌گويند که در نتيجه انتخابات ژوئن 2013، ايران سياست خارجي سرسختانه‌تري در پيش مي‌گيرد و اين به معناي آن است که نقش ايران در مسائل منطقه‌اي به خصوص در حد فاصل خليج‌فارس تا درياي مديترانه پر رنگ‌تر مي‌شود.» اين موضوع نشان مي‌دهد که آمريکا در عرصه اطلاعاتي و تبليغاتي به دنبال جريانات تطبيق پذيرتر بوده و ورود شوراي نگهبان به بررسي صلاحيت اين افراد را مانع ورود کانديداهاي انطباق‌پذير يعني کساني که منافع ملي را قرباني هماهنگي با سياست‌هاي آمريکا مي‌نمايند، مي‌داند.

دربار انگليس نيز در همين روزها در سايت «چتم‌هاوس» از زاويه‌اي ديگر انتخابات رياست جمهوري را يک موقعيت ثبات‌ساز براي ايران ارزيابي کرد. «علي انصاري» در مقاله خود نوشت به طور قطع ايران با اين انتخابات ثبات و سرسختي بيشتري پيدا خواهد کرد. اگر رفتار غرب در انتخابات رياست جمهوري سال 1388 ايران را ملاک ارزيابي دقيق از نگاه و برنامه غرب درباره انتخابات ايران به حساب آوريم مي‌توانيم بگوييم تبديل انتخابات به چالش فراگير سياسي و حتي حقوقي عليه ايران يک استراتژي جدي، براي غرب است و وجود نهادي بومي و مستقل به نام شوراي نگهبان مهمترين مانع به ثمر نشستن اين استراتژي است. دقيقا به همين دليل از روزي که شوراي نگهبان نتايج بررسي صلاحيت‌هاي خود را اعلام کرد، محافل سياسي غرب بخصوص محافل آمريکايي و انگليسي به اين جمع‌بندي رسيدند که «در نتيجه انتخابات ژوئن 2013، موضع خارجي ايران سرسختانه‌تر مي‌شود و تحرک خارجي ايران رو به فزوني خواهد گذاشت.»

غرب انتخابات خرداد 92 ايران را از همين حالا يک باخت بزرگ و خطر براي خود ارزيابي مي‌کند. اين انتخابات بخصوص در زماني برگزار مي‌شود که موقعيت سياسي دو هم‌پيمان موثر منطقه‌اي ايران- يعني دولت‌هاي عراق و سوريه- مستحکم‌تر شده و تا حد زيادي بر موج تروريزم بين‌المللي و منطقه‌اي فائق آمده‌اند. پيروزي انتخاباتي ايران بخصوص که انتظار مي‌رود در فضايي امن و با راي بالاي مردم برگزار شود به طور قطع يک سنجه قوي در ارزيابي شکست برنامه‌هاي ضد ايراني غرب هم به حساب مي‌آيد چرا که وقتي بعد از چندين سال تحريم فشرده و تهديد فزاينده، ملت ايران با راي بالا انتخابات رياست جمهوري را به نتيجه رسانده و فردي را با راي قاطع در اين جايگاه بنشانند، نشان مي‌دهد که تحريم‌ها به هيچ وجه توده‌هاي مردم و نيز مسئولان و نخبگان جمهوري اسلامي را در ادامه راه خود دچار ترديد نکرده است. اين در حالي است که فشار غرب در نقطه‌اي قرار داشته که فراتر بردن و حتي ادامه آن براي غرب امکان‌پذير نمي‌باشد. از اين رو اکثر تحليلگران در غرب معتقدند «برگزاري باشکوه انتخابات در ايران، تحريم‌ها و فشارها را در يک دوره زماني چند ماهه به پايان مي‌رساند.»

سعدالله زارعي

 

1392/03/04 - مردم سالاری

 نکاتي در مورد عدم احرازها

نويسنده : منصور فرزامي

 

 اينکه تمکين در مقابل اجراي مفاد قانون اساسي و حفظ کيان و منزلت قانوني شوراي محترم نگهبان از اوجب واجبات است، هيچ بحثي و امايي نيست و بديهي است آنان که نظام را قبول دارند، ضرورت وجود اين نهاد قانوني را نيز بي‌حرف و حديث مي‌پذيرند‌. ولي هم قانون اساسي و هم عمل شوراي نگهبان بايد از مجاري قانوني، افکار عمومي ‌را اقناع کند و اگر چنين نباشد، اين نظام است که بايد هزينه سنگين اعتباري بپردازد؛

اما پرسش نگارنده اين است که پاسخ ما به فرزندان و آيندگان چيست؟

نخست اگر بپرسند که علي‌رغم اهميت احزاب در حکومت‌هاي مردمي و تصريح قانون اساسي در مورد آن، طرز تلقي ما چيست و جايگاه برگزيده و نامزد حزبي معتقد به نظام که ماه‌ها، شب‌ها و روزها در مجامع مردمي و دانشگاهي درباره اصول متقن قانون اساسي، استدلالي سخن گفته و فرهيختگان و دانش آموختگان و دانشجويان را به نظام و انتخابات، تشويق و ترغيب کرده و در راستاي اهداف جمهوري اسلامي داد سخن داده و پنجاه اولويت برنامه‌ا‌ي خود را هم تقديم داشته در احراز صلاحيت‌ها کجاست، چه جوابي داريم؟

دوم‌: اگر بپرسند که‌هاشمي مورد وثوق امام بود آنچنان که فرماندهي جنگ را به وي سپردند و بعد از شهيد مطهري از همه بزرگان به امام نزديک‌تر بود و اگر بپرسند مگر امام نگفت: «‌هاشمي زنده است، چون نهضت زنده است‌« و اگر بپرسند که مگر‌هاشمي از ايشان حکم نخست‌وزيري مرحوم بازرگان را در برابر چشم ميليون‌ها بيننده در سراسر ايران و جهان، قرائت نکرد؟ و اگر بپرسند که مگر اعضاي نخستين و اصلي شوراي انقلاب منصوب امام نبود؟ و اگر بپرسند که مگر دو دوره رياست مجلس شوراي اسلامي، دو دوره رياست‌جمهوري، رياست مجلس خبرگان و رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را بر عهده نداشت؟ چه خواهيم گفت؟

 

مگر سخنان رهبر معظم را از ياد برده‌ايم که گفت‌: «‌هيچ کس براي من‌ هاشمي نمي‌شود‌.» مگر در دوستي پايدار آنان ترديد داريم؟

 

اگر فرزندان و آيندگان سوال کنند مگر حضرت امام‌(ره) با سني بيشتر از سن‌هاشمي انقلاب را رهبري نکرد و آيا مرحوم آيت‌الله العظمي اراکي‌(ره) در صد سالگي، مسووليت سنگين مرجعيت شيعه را بر عهده نگرفت و آيا بسياري از آنان که اکنون در مجلس خبرگان و شوراي نگهبان حضور دارند مسن‌تر از ‌هاشمي نيستند‌؟ زعماي ما بهتر مي‌دانند که اين انديشه و برنامه‌ريزي است که از کامل عقلان نشات مي‌گيرد نه کهولت سن‌؛ و گرنه پهلوانان و دونده‌هاي قهرمان خود را بر مسند مي‌نشانديم؛ مهم، چيدن مهره‌هاي اهل، مشروع و مقبول بر مسند‌ها و صحيح مديريت کردن آنهاست و گرنه خود بزرگواران مي‌دانند عمل‌زدگي بي‌پشتوانه تعقل و تفکر، چه مصايب اندوه باري را مي‌آفريند .

براستي‌! آيا ياري وفادارتر از‌هاشمي براي رهبر معظم مي‌توان يافت‌؟ آيا روحيه بالا، اعتماد به نفس مثال‌زدني و توکل ايشان را مي‌توان در خيلي‌ها پيدا کرد‌؟ آيا دلسوزتر از ايشان براي انقلابي که خود يکي از معماران آن بوده است، سراغ داريم‌؟ دليل ما آن که، سال‌ها بي‌وقفه در تخريب او گفتند اما وي با سعه صدر و باورهاي قلبي به حرمت نظام دم بر نياورد‌! و اگر گفت از سر شفقت بود .

حال، چرا مدام بر سن بالاي وي تاکيد شد در حالي که همين شوراي محترم نگهبان، مصوبه مجلس را، در مورد سقف سني نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري، خلاف قانون اساسي و شرع تشخيص داد وآن را رد کرد‌. اکنون براي اين تناقض، چه توجيهي هست‌؟

آيا فردا روز، فرزندان و آيندگان از ما نمي‌پرسند که‌ هاشمي که بارها انقلاب را به کمک بزرگان معدود، از مراحل حساس و تنگناها به سلامت گذراند چه مرد ساده لوحي بوده است که اکنون سر مقاله‌نويس نظريه پرداز کيهان او را گرفتار بازي دو سر باختي مي‌بيند و با دلسوزي خاص خود جهت تامين سعادت اخروي‌اش از فقها و حقوقدانان شوراي نگهبان مي‌خواهد تا با عدم احراز صلاحيتش، او را از دامي‌که پيش رويش، گسترده‌اند، نجات دهند‌! براستي شخصيت‌ هاشمي براي آيندگان و تاريخ، آنگاه که ما نيستيم و در سينه خاک خفته‌ايم، چگونه تبيين و تحليل خواهد شد و ما و او را چگونه خواهند ديد؟ و نخواهند گفت که:

 

کجا خفته‌اي اي بلند آفتاب

زجاخيز و بر فرق گردن بتاب

اگر بيمت از طعنه عنصري است

زمانه نشسته بدين داوري است

سخنهايتان يک به يک گوش کرد

تو را ماند و او را فراموش کرد ...

و امروز، روز سخت ماست و‌هاشمي، مرد ميدان روزهاي سخت است، پس آسان او را از دست ندهيم.

 

احمدي نژاد: انديشه بهار هرگز طعم شکست را نخواهد چشيد

خراسان - مورخ شنبه 1392/03/04 شماره انتشار 18412

 

محمود احمدي نژاد تاکيد کرد: ما هستيم و تازه کار ما آغاز شده است و انديشه بهار و خود بهار چيزي نيست که کسي بتواند با پايمال کردن يک جوانه آن را از بين ببرد. انديشه بهار هرگز طعم شکست را نخواهد چشيد. به گزارش ايسنا، رييس جمهور که در آيين اختتاميه جشنواره وبلاگ نويسي و عکس بهار در سالن اجلاس سران حضور يافته بود و برخلاف برخي خبرها، اسفنديار رحيم مشايي او را در اين برنامه همراهي نمي کرد، با بيان اينکه "متاسفانه جاي مرد بهاري خالي است، اما حوصله کنيد"، اظهار کرد: آقاي عزيزي در همين جلسه به من گفت که "باشيد" من در پاسخ به او گفتم که ما هستيم، همه هستيم، تازه کار ما آغاز شده است.

 

نامه ۳۰۰ نفر از جوانان اصلاح طلب به هاشمی: امید بذر هویت ماست

جمعه, ۳ خرداد, ۱۳۹۲

چکیده :بیش از ۳۰۰ فعال جوان اصلاح طلب در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی خواستار تداوم حضور فعال او در عرصه اجتماعی و سیاسی شدند. در بخشی از این نامه آمده است: هشت سالی که بر ایران گذشت سال هایی سخت بوده است. سیاست های پریشان دولت در حوزه های مختلف، کشور را در آستانه...

بیش از ۳۰۰ فعال جوان اصلاح طلب در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی خواستار تداوم حضور فعال او در عرصه اجتماعی و سیاسی شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: هشت سالی که بر ایران گذشت سال هایی سخت بوده است. سیاست های پریشان دولت در حوزه های مختلف، کشور را در آستانه ی بحران های سهمگین قرار داده است. برنامه ی دولت بر برنامه ریزی نکردن بوده و مدیریتشان جایگاه ایران را کاسته است. اوضاع پریشان اقتصادی همه ی ما مردم کشور را در شرایط سختی قرار داده است و از همه هولناک تز بی تدبیری دولت، جایگاه ریاست جمهوری را چنان فروکاسته که ریشخند مردم کوچه و بازار شده است. حضور شما می توانست به این منصب آبرویی ببخشد و عزت از دست رفته را به آن بازگرداند.

 

متن کامل این نامه که در سایت جهش منتشر شده در پی می آید:

 

انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ با ضرباهنگی کند و در فضایی یخ زده آغاز شد، اما حضور شما موجی از شادی ایجاد کرد و دل دوستداران ایران اسلامی را به آفریدن حماسه ی سیاسی گرم کرد. حضور خودجوش مردم و به خصوص جوانان در هنگام ورود حضرتعالی به وزارت کشور گواه ماست. حضور شما دل ها را گرم کرد، امیدها را شعله ور ساخت و جنب و جوشی در دل جامعه انداخت.

رد صلاحیت شما غبار یاس را بر دل ها و جان ها افشاند و حیرت و حیرانی را در نگاه خرد و کلان جامعه نشاند. خبر چنان شوک آور بود که باور کردنش دشوار می نمود. چگونه می توان باور کرد که هاشمی رد صلاحیت شده باشد، با وجود اینکه هیچ کدام از مدعیان امروزی و مسند نشینان تازه به دوران رسیده، نیم پاره از هزار پاره فضیلت هاشمی را ندارند و هیچ کدام از نیرو هایی که در آغاز نهضت اسلامی فعال بوده و اکنون در قید حیات هستند، سابقه ی درخشان هاشمی را ندارند و همانند شما در راه ایران اسلامی فداکاری نکرده و هیچکدام مورد هجمه ی عنیف قرار نگرفته اند. نقش شما در تاریخ معاصر ایران را دوست و دشمن نمی توانند نادیده بگیرند. در سال ۹۲ صداقت شما و درستی تدبیرتان بیش از همه وقت به باور مردم، با گرایش های مختلف نشسته است.

هشت سالی که بر ایران گذشت سال هایی سخت بوده است. سیاست های پریشان دولت در حوزه های مختلف، کشور را در آستانه ی بحران های سهمگین قرار داده است. برنامه ی دولت بر برنامه ریزی نکردن بوده و مدیریتشان جایگاه ایران را کاسته است. اوضاع پریشان اقتصادی همه ی ما مردم کشور را در شرایط سختی قرار داده است و از همه هولناک تز بی تدبیری دولت، جایگاه ریاست جمهوری را چنان فروکاسته که ریشخند مردم کوچه و بازار شده است. حضور شما می توانست به این منصب آبرویی ببخشد و عزت از دست رفته را به آن بازگرداند.

حضرت آیت الله هاشمی، وقتی تاریخ ایران بعد انقلاب را مطالعه می کنیم هیچ زمانی به خاطر نمی آوریم که هاشمی مایوس باشد. امروز هم ما به تدبیر و ذکاوت و درایت شما که حاصل تجربه و مجاهدت های نیم قرن اخیرتان است باور داریم و نیز ایمان داریم که ”امید بذر هویت ماست”. باور داریم آبرو و موقعیت امروز شما سرمایه کم نظیری برای نسل جوان و همه کسانی است که دل درگرو آبادانی،عزت و آزادی این ملک دارند و برای رقم زدن سرنوشت خویش احساس مسوولیت دارند تردید نداریم که می توان در چارچوب های قانونی و اخلاقی از حقوق ملت و آینده ی ایران پاسداری کرد. شاید امروز راه ها صعب تر و بد خواهان بیشتر و جهالت دوستان افزون تر باشد اما ما همه صبر پیشه کرده ایم و چشم انتظار تدبیر شما هستیم و باور داریم که با تدبیر شما در کوچه ی یاس نخواهیم ماند.

 

امضا کنندگان نامه:

 

سیده فاطمه اجاق، محمد احتشام، هادی احمد بالف، حامد احمدی، میثاق اختر، احسان ارجمند حقیقی، طیبه اژه ای، حسن اسماعیل زاده، مازیار اعتمادی، حسن افضلی کوشا، مریم اقلیدی، مهدی اکبری، نگین اکرم، سعید الله بداشتی، سیاوش الیاسی، کیوان امام، نگار انسان، علی رضا انصاری، نیما ایوبی، سید علی رضا آقا عمو، علی آمره، مسعود باباپور، امیر بابازاده، روح الله باقر آبادی، محمد امین باقریان، محمد مهدی باقریان، احسان باکری،آسیه باکری، بهمن برنا، احمد بهرامی، حسن بیانی، امیر حسین بیانی، نوید پاشا، میلاد پناهی پور، محبوبه پور بقال محمدی، روح الله تاری، حامد تدینی، سمیه توحید لو، زهرا توحیدی، هدی توحیدی، عباس علی تهرانی، امیر مسعود جمشید پور، حمیده چگونیان، علی رضا حاج علی، طاها حاجی ترخانی، احسان حبیب پور، امید حسینی، سید جواد حسینی،ملیحه سادات حسینی، محمد حضرتی، حسین خانبگی، سید مرتضی خلیلی، علی رضا خوشبخت، فاطمه دادرس، بابک داشاب، فاطمه درویش، مهدی درویش، داود دشتبانی، امیر حسین دوستدار، محمد ذوالقدر، اشکان ذهابیان، علی رحیمیان، میثم رستم لو، امیر حسین رضایی، حمید رفیعی، محمد رمضانزاده، سید صادق روحانی، امین روغنی، مهشید ژیان، سید مرصاد سادات دربندی، مریم سادات یحیوی، علی سبحانی، آرمان سپهر، سهیل سراییان، حسین سربندی، ناهید سلطان زاده، محدثه سنایی فر، حامد سیاسی راد، فاطمه سیف، بهروز شاهرخ نیا، الهام شایانی فر، حسین شرفی، علی شریعتی، حمید شریف، فواد شمس، مهدی شیرزادٰ، محمد امین صادقی، مجتبی صفاخواه، زهرا صفیاری، عرفان صفی پور، مریم صمدی، وحید عابدینی، مهران عباس زاده، راحله عباسی نژاد، علی عبدالحی، سید نادر عجایبی، فاطمه عرب سرخی، محمود عرب، محسن عربی، ستاره عزت آبادی، ساره عظیمی، روزبه علمداری، سروش علی عسگری، علی علی مردانی، محمد صادق علیزاده، زینب غلامی شجاع، بابک غیاثی، سلیمه فاتحی، صالح فتاحی، آزاده فرزانه، سام فرکی، علی رضا فراهانی، علی رضا فلاحتی، مجید فیلی، مرتضی قدیانی، ساره قربانی، هادی قریشی، فائزه سادات قطبی، امین قلعه ای، صادق قوامی، امید کاظمی، سید صدرا کاظمینی، محمد کریمی، امین کشاورز، محسن کلانتری، مهدی گلرو، علی رضا گودرزی، علی ماوایی،احسان مازندرانیٰ، محمد محسنی نسب، هدی محسنی، مهدی محمودیان، علی مرادوند، صادق مرعشی، سیامک مسگر پور، حسین مظفری، مهدی مظفری، وحید مفتخری، ابوذر معتمدی، مهدی مقدم دوست، حسین منوری، سید محسن موسوی بجنوردی، ناهید مولوی، محسن میهمنی، محمد حسین مهیمنی، سعید میانه ای، سیدصدرا میردامادی، مجید میرزایی، مهدی نجفی خواه، علی نحوی، داور نظری، محسن نظری، مهدی نظری، حسین نقاشی، هدی نواب، سعید نوایی، امین نیایی فر، حسین نیکخواه، شهاب واصانی، هومن هادی، سیدمیثم هاشمی، سید مجتبی هاشمی، محمد یاوری منش، یاسر یوسف زادهٰ ، عرفان خدابخشی، نرگس امامی، سهیل اقبالی، شادان مظفری، امیر کاظمی مریمانی، علی تیوایی، مجید کاووسی، احسان میرزایی، رامین اسلامی، نوید یاراحمدی، مهرداد بهروزی نژاد، صبا حاج جعفر، نوید آیینی، امیرحسین نیکزاد، شیوا رستگار، کیارش شیخ الاسلام، علی آرومی، زهرا استانی، ماهور الوند، طاهره کریمی، زهرا نقش بند، آمیتا احمدی، نیلوفر حیدری، غزاله شعاعی، محسن اسفنانی، زهرا کره ای، نرگس کیانی، فرشته کیانی، محمد طهماسبی، سینا چایچی ملکی، شاهین شیرازی، حمید زاهدی، ابوالفضل عبدالملکی، محسن نیکزاد، امیر ولی بیگی، افشین علیپور، سهیل خلیلی، سعید نظری، وحید دولت آبادی، رضا نوری زاده، ساحل صالحی، پویا اربابی، مجید عظیمی، امیربهادر آرت گل، فائزه نظری، فاطمه جلال، امیر صالح علوی نکو، سمیه شعبانی، ریحانه مداح، پریسا ترابی، مرضیه کیان، آزاده عظیمی، حسین تهرانی، امیر حشمدار راوری، عاطفه گوهری، سید عمادالدین محمودی، سمانه نیکفرد، عرفان الیاسی، سعید صادقی، مریم دهقان، نیلوفر خشکناز، سعید احمدیانی، محسن باقری، زهرا جعفری، علی امین الشرعی، سها سقازاده، رضا حسن آبادی، رضا انصاری، مهدی اسکویی، سهیل خدادادی، زینب غلامی، افشین راهداری، احمد صالحی، بهروز کریمی، الهه اسماعیلی، محمد قنبری، احمدرضا معینی، محمدرضا معینی، محمود رضا معینی، فاضل منوچهری، حمیدرضا اسلامیان، مسعود یادگاری، علی دهقان نژاد، نیکی فرهی، نهال خان بیگی، سودابه حاتمی، نیما عبدالله زاده، کوثر باتمان قلیچ، احمد امجد، حسین فضایلی، محمد رضویان، مهدی اسلامیان ،علی آقا محمدی، محمد شجاع، عاکفه وزیری، علی اعرابی، محمد جلال پور امید، حامد کریمی، متینه سلامی، آرمان گیوه چیان، راستی یسری، سوسن راعین، سهیل خدادای، اسماعیل ملکان، میلاد شمس، رضا هلالی، امید آریا مند، امیر قاسمی، علی شهابی، حمید رضا بخشنده، مهسا بهرامی، محمدامین چیتگران، محدثه شیورانی، زهره فروردین، مریم دهقان، سارا شاهدی، سید حسین صدر، الهام اطلاع حریری، مهسا احمدوند، علی عابدی، زهرا آقا میری، الهام شفیع نژاد، علی اسدی، مریم سیاری، معصومه جوشن، محمد فومنی، ربابه فاضل، محمد مهدی زرافشان، معین امین ناصری، محمد امین کاشانی نژاد، فاطمه السادات موسوی، فائزه ممنطقی، آسیه زاهدی، عرفان دلیلی، فرشاد اسماعیلی، عباس شهرابی، رضا خبوک، حمید قهوه چیان، میثم قهوه چیان.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©