Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ برابر با  ۳۰ می ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲  برابر با ۳۰ می ۲۰۱۳
در دیدار دو کاندیدا با هاشمی چه گذشت؟

پس لرزه های رد صلاحیت ها ـ بخش پنجم

 

دیگ جوش جمهوری اسلامی  و تنور سرد انتخاباتی

 

سایت خبری راه کارگرـ در فضای یخبندان انتخاباتی کنونی که با "مهندسی" بیت رهبری ایجاد شده است، تمامی تلاش ها بر این بوده است که تقابل دو خط سیاسی، خط ادامه مسیر ویرانگر تاکنونی، یا خط عقب نشینی از این پرتگاه، صورت نگیرد. شاید این اصلی ترین علت "مهندسی" زودهنگام بوده است تا جائی که رضا سراج  از نیروهای بسیجی رژیم و کارشناس مسائل سیاسی به صراحت بیان کرده است. او این تقابل را « گفتمان تغییر جای گفتمان عدالت» و یا « گفتمان مذاکره و عدم مذاکره با آمریکا» می نامند و بر این باور است که اقدام شورای نگهبان راه را بر این تقابل بسته است. با این حال اکنون، اصولگرایان بر سر این که کدام گزینه می تواند از این گفتمان دفاع کند به چند دستگی گسترده ای دچار شده اند. انتخاب اصلح خط تاکنونی، سعید جلیلی است که به نظر می  رسد کاندیدای اخص باند قدرت حاکم و حتی کاندیدای با چراغ خاموش باندی احمدی نژاد باشد. اما اصولگرایان بر این گزینه توافق ندارند و حال که دیگر رهبر ژرِیم فصل الخطاب نیست، در تلاشند تا گزینه های دیگر را به میدان آورند  با حمایت از او راه را بر کاندیدای اخص باند قدرت که ادامه دهنده ی سیاست های ویرانگر دولت محبوب رهبر است، ببندند. تلاش باند قدرت بر این استوار شده که تا با حذف تمامی رقبا، حتی انتخابات شوراهای شهر و روستا را آنچنان "مهندسی" کند تا تمامی برکشیده شدگان، از مجریان برنامه هایشان باشند. از این روست که تمامی کاندیداهای منصوب به اصلاح طلبان و تمامی کاندیداهای نزدیک به باند احمدی نژاد ـ مشائی بطور کامل رد صلاحیت شده اند.

راه جمهوری اسلامی به سوئی می رود که انتخابات رقابتی حتی میان باندهای قدرت و جناح های درونی نظام اسلامی نیز ناممکن شده و کاملأ به  انتخابات فرمایشی ملوکانه تبدیل شود. به این ترتیب دیگر نیاز زیادی به تقلب های گستردۀ انتخاباتی نخواهد بود و دیگر بهانه به دست مردم نخواهند داد تا مبارزات درخشان ضداستبدادی 88 را بوجود آورند. تمامی تلاش های باند قدرت در "مهندسی" همه جانبه انتخابات در آن است که فرصت بهره برداری را از مردم در هر سطحی بگیرند. آن ها علاوه بر "مهندسی" همه جانبه، دستورالعمل های امنیتی شدیدی نیز صادر کرده اند و هم زمان فضای کامل امنیتی بر کشور حاکم ساخته  و اعلام کرده اند که حتی برخی از مرزهای کشور را نیز خواهند بست. وحشت باند قدرت از مردم در فضای آماده انفجار به گونه ای است که خواب از چشم حاکمان ربوده است. مردمی که در صف های نان گرفتار آمده اند، روز به روز از کار بیکار می شوند و به صف طویل بیکاران می پیوندند، مردمی که حقوق معوقه شان را دریافت نمی کنند، مردمی که به نان شب محتاج شده اند و حق نفس کشیدن هم ازشان گرفته شده است، همچون بشکۀ باروتی هستند که با یک جرقه منفجر خواهد شد. این را حاکمان بهتر از همه می دانند و از این رو شمشیر را تمامآ از رو بسته اند. نباید به این جانیان فرصت داد. فضای یخبندان انتخاباتی نیز می تواند فرصت هائی برای سازماندهی اعتراضات توده ای، برای با هم بودن، برای ساختن شبکه های همیاری ایجاد کند. هیچ فرصتی برای سازماندهی اعتراضات توده ای را نباید از دست داد. ایران را بسوی عراقی دیگر به پیش می برند، نباید اجازه داد  ایران به عراقی دیگر تبدیل شود.

 

علت رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی روشن شد

۱۳۹۲/۳/۸ - ۳۶ : ۱۴

رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی: طرح مباحثی چون توقف فرآیند هسته‌ای، مذاکره با آمریکا و به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی آقای هاشمی می‌توانست کشور را دچار دوگانگی در حاکمیت کند/ تسلط این گفتمان بر کشور به بی‌ثباتی و بحران دامن می‌زد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، محورهای سخنان این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی که ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان شده به شرح زیر است:

 

-انتخابات برای ایران مهم است و برای کشورهای منطقه نیز مهم است، ایران کشور مرکز در منطقه محسوب می‌شود و منطقه ما و خاورمیانه به نوبه خود مرکزیت جهانی دارد و به تعبیری می‌توان گفت ایران به دلیل موقعیت‌هایی که به لحاظ انقلاب خود و بیدرای اسلامی دارد مرکزِ مرکز است.

-اسلام اصالت را در برابر اومانیسم به انسان معنوی داده است.

-پارادایمی که در کشور پس از انقلاب مطرح شده پارادایم سلطه ناپذیری بوده و ایران به عنوان مرکز سلطه ناپذیری در برابر پارادایم آمریکای لاتین در جهان مطرح شده است.

-انتخابات مهمترین تحول سیاسی در کشور مرکز است و اهمیت فزاینده‌ای دارد و بازیگران جهانی آن را رصد می‌کنند، بررسی‌ها نشان می‌دهد آمریکا و غرب از دو سال قبل برای این انتخابات برنامه‌ریزی کرده‌اند.

-آمریکا می‌خواهد با بی ثباتی در ایران، ما را به پای میز مذاکره بکشاند.

-با نگاهی به نشست‌های مؤسسات مطالعات راهبردی می‌بینیم آنها در تلاش‌اند مسیر تغییر در منطقه را از بهار عربی به بهار ایرانی تغییر دهند و مردم را به خیابان‌ها بکشانند.

-این موسسات با حضور برجسته‌ترین نظریه‌پردازان از گفتمان‌های 20 ساله اخیر جمهوری اسلامی برآورد گرفته‌اند و رصد کرده‌اند. آنها آرایش انتخابات را به‌گونه‌ای طرح ریزی کرده بودند که نماد گفتمان تغییر در جمهوری اسلامی یک نماد حداکثری باشد و بتواند از فیلتر صلاحیت‌ها عبور کند، این نماد باید بتواند تغییر را تبدیل به گفتمان و مطالبه از درون حاکمیت کند و در نهایت به گزینه تغییر برسد.

-از سال 84 به بعد دو گفتمان به وجود آمد، اول گفتمان اشرافیت که نماد آن آقای هاشمی بود و گفتمان عدالت که آقای احمدی‌نژاد داعیه‌دار آن بود.

-برخی طراحی کرده بودند که گفتمان تغییر جای گفتمان عدالت را بگیرد.

-گفتمان دیگری که در این عرصه مطرح شده گفتمان مذاکره و عدم مذاکره با آمریکا بوده است.

-تجزیه ایران به دو قسمت بلوچستان و آذربایجان همواره وجود داشته که هیچ وقت به موفقیت نرسیده است.

-نظریه پردازان آمریکایی معتقدند که برای مهار کشور ایران تنها تا پایان دوره اوباما فرصت هست.

-آقای هاشمی در مباحثی که مطرح کرده‌اند خود بیان می‌کنند که به دنبال تغییر هستند.

-الگوهای تغییر آقای هاشمی توقف فرآیند هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، مذاکره با آمریکا و به رسمیت شناختن اسرائیل بوده که اینها با اصول انقلاب اسلامی در تعارض است.

-طرح این مباحث از سوی آقای هاشمی می‌توانست کشور را دچار دوگانگی در حاکمیت و امنیت ملی بکند و این گفتمان تغییر می‌توانست کشور را با خطر مواجه کند.

-رد صلاحیت آقای هاشمی باعث شد تغییر گفتمان مقاومت و عدم سازش اتفاق نیفتد، اگر این گفتمان پیش می‌رفت فرصت‌سوزی بیشتری در بعد اقتصادی اتفاق می‌افتاد و کشور را به سمت بی‌ثباتی و بحران پیش‌ می‌برد.

-کشور با استراتژی خود سناریوی دشمن را رصد کرد و بازی دوسر برد آمریکا و غرب را به بازی دوسر برد برای نظام بدل کرد.

-آرایش سیاسی در انتخابات و بررسی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد انتخاباتی دو مرحله‌ای در پیش داریم، اولا جامعه هنوز صد در صد انتخاباتی نشده و اگر مبارزات انتخاباتی بین درون یک گفتمان باشد نیز اشکالی وجود ندارد.

-آن گفتمانی در انتخابات پیروز است که در دسترس و کارآمد باشد و برگه‌های کارآمدی خود را رو کند.

-نیازی به اجماع در بین اصولگرایان نیست و در مرحله دوم گفتمان به سمت اصولگرایی چرخش و نهایی می‌شود.

-بحث رسیدن به اصلح مهم است و باید با یک مدل بومی به آن برسیم نه بر اساس یک مدل وارداتی.

-گزینه حداقلی دولت آن فردی است که کلید دارد.

-اولین گام حماسه سیاسی با هوشمندی شورای نگهبان در شناخت و به هم ریختن پازل دشمن رقم خورده است.

-اعلام تعداد آرا از سوی برخی جریان‌ها طراحی بی‌ثباتی است.

 

 

'تاسف' اسرائیل از رفتن محمود احمدی نژاد

"اگر شخص باهوش تری جای او بود کار ما سختر میشد"

 

بی بی سی : محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، هشت سال از هر تریبونی برای فشار بر نقاط حساس اسرائیلی‌ها استفاده کرد. او کشتار میلیون‌ها یهودی به دست آلمان نازی (هولوکاست) را افسانه خواند و بارها وعده داد که اسرائیل به زودی از صفحه روزگار محو می‌شود.

موضع گیری های تند آقای احمدی نژاد، آن هم از تریبون سازمان ملل متحد، بارها با اعتراض جمعی دیپلمات های غربی مواجه شد.

خشم و انزجار اسرائیلی ها از شخصیت جنجالی آقای احمدی نژاد اما به معنی آن نیست که اکنون از کنار رفتنش خوشحال باشند.

دن شوفتان، رئیس مرکز مطالعات امنیت ملی دانشگاه حیفا به بی بی سی فارسی می گوید: "احمدی نژاد چهره زشت رژیم ایران است. بنابراین از نظر اسرائیل او برای نشان دادن ماهیت رژیم به افرادی که شاید ساده لوح باشند بسیار مفید بوده است."

او می افزاید: "اگر شخص باهوش تری جای او بود اما همچنان به ساخت بمب اتمی ادامه می داد، از تروریسم در دنیا حمایت و با مردمش وحشیانه برخورد می کرد، کار ما برای متقاعد کردن افکار عمومی جهان سخت تر می شد. اما احمدی نژاد کار ما را راحت کرد. بنابراین ما به نوعی از پایان دوره رئیس جمهوری او متاسفیم."

ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند.

مقام های جمهوری اسلامی همچنین ترور چند دانشمند هسته ای خود را به سازمان جاسوسی موساد نسبت می دهند.

محمود احمدی نژاد به زودی عرصه قدرت را ترک می کند اما برنامه اتمی ایران جایی نخواهد رفت.

صرف نظر از این که چه کسی جانشین رئیس جمهوری ایران می شود، سانترفیوژهای ایران تحت نظر آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، به احتمال زیاد همچنان منبع تنشی بین ایران و اسراییل باقی خواهد ماند.

 

باطل‌السحر توطئه‌ها (يادداشت روز)

حسام الدين برومند

کیهان 9 خرداد 92

انتخابات 24خرداد از منظرهاي مختلفي قابل تحليل و واکاوي است. آنچه اين روزها و در فاصله دو هفته مانده به انتخابات قابل اعتناست گفتار و رفتار طرف خارجي است که به تکاپو افتاده تا با عمليات‌هاي رواني و رسانه‌اي به نوعي خط نفوذ در ميدان انتخابات را رهگيري نمايد.

چند روز پيش جان کري و وندي شرمن دو مقام ارشد سياست خارجي آمريکا به صحنه آمدند تا به قول خودشان از اهميت‌هاي انتخابات 14ژوئن- 24خرداد- رونمايي نمايند.

از همين روي است که ترجيع‌بند سخنان مقام‌هاي آمريکايي اين است که «منتظر انتخابات ايران» هستيم.

درباره اين انتظار گفتني‌هاي زيادي هست ولي نکته اصلي اين است که طرف غربي از دالان انتخابات ايران به سنجش و ارزيابي ميداني سياست‌هاي خود در برابر جمهوري اسلامي متمرکز شده است.

به عبارت ساده‌تر حريف در مواجهه و چالش‌هاي راهبردي با ايران به يک دو راهي تاريخي رسيده است.

اميد طرف‌ غربي اين است که انتخابات در پيش رو در ايران، او را از اين دو راهي نجات بدهد و به يک برآورد غيرمتزلزل برساند.

اين دو راهي درباره نوع مواجهه و رويکردي است که نمي‌داند بايد چه سياستي را در مقابله با ايران اسلامي در پيش بگيرد.

البته سياست مواجهه حريف با ايران طي سه دهه گذشته يک چالش راهبردي براي دستگاه سياست خارجي آمريکا بوده است.

براي همين است که مراکز مطالعاتي و رسانه‌اي غربي، گاهي اين سردرگمي و استيصال در برابر ايران را به بيرون درز مي‌دهند. نمونه‌ها دراين‌باره زياد است اما از جمله آنها مي‌توان به گزارش خواندني فارين پاليسي اشاره کرد که در ذيل اين بحث از يک واقعيت پرده برداشت و اذعان کرد؛ «مشکل اينجاست که ما نمي‌توانيم در مواجهه با ايران، اين کشور را تحليل کنيم».

مقارن با دو راهي ترديد‌آميز طرف غربي در مواجهه با ايران که البته به سردرگمي سياست‌هاي آفندي بر ضد جمهوري اسلامي گره خورده است؛ تلاش‌ها و تحرکاتي در حال انجام است که صحنه را بهم بزند و حريف از موقعيت انفعال و نظاره‌گري محض خارج شود.

گويا در فاصله کوتاه مانده به انتخابات کشورمان، اين نقش به کساني داده شده که مستقيما در سال‌هاي اخير بر موضوع ايران متمرکز بوده‌اند و اکنون در پوشش تحليلگران مراکز مطالعاتي درصدد هستند يک بازي رسانه‌اي و عمليات رواني چند لايه‌اي را کليد بزنند تا بر فضاي داخلي و خط اعمال نفوذ بر انتخابات ايران تأثيرگذار باشند. مقاله دو روز پيش دنيس راس در روزنامه واشنگتن‌پست نمونه‌اي است که نشان مي‌دهد اين عمليات رسانه‌اي و رواني براي پالس دادن به عده‌اي و جرياني در داخل است تا به اصطلاح فضا را بشکنند و- خواسته يا ناخواسته- جدول دشمن را پر کنند.

گفتني است؛ دنيس راس مشاور سابق اوباما است که سابقه حضور در شوراي امنيت ملي آمريکا را نيز داراست و از جمله طراحان پروژه صلح اسلو در زمان رياست‌جمهوري بيل کلينتون بوده است.

او اکنون و در حالي که اصرار دارد بايد تا قبل از انتخابات 14 ژوئن، مواجهه در برابر ايران هسته‌اي مشخص شود؛ رويکرد «آخربازي» در قبال برنامه هسته‌اي کشورمان را پيشنهاد داده است.

نوشته دنيس راس در واشنگتن‌پست، مشخصا دو مطلب را تصريح مي‌کند؛ 1-سياست پيشگيرانه و بازدارنده در برابر ايران جواب نمي‌دهد چون فشارهاي اقتصادي- بخوانيد اعمال انواع تحريم‌ها- در تغيير برنامه هسته‌اي ايران ناکارآمد بوده است. 2- بايد تهديد به حمله را براي ايران باورپذير کنيم.

هرچند سخنان دنيس راس که اکنون مشاور انديشکده «سياست خاور نزديک واشنگتن است» موضوعيت ندارد ولي درباره رفتار و گفتار آمريکايي‌ها و مراکز کمک‌کننده به تصميم‌گيران آمريکايي در مواجهه با ايران از دالان انتخابات 24 خرداد گفتني‌هايي هست؛

يکم- مارس 2012 و در اجلاس سالانه لابي آيپک، اوباما به صراحت اعلام کرد که سياست دولتش در مواجهه با برنامه هسته‌اي ايران، سياست بازدارندگي است و نه سياست مهار.

جان کري وزير امور خارجه آمريکا نيز اواخر سال گذشته بر همين سياست و مواجهه با ايران تاکيد کرد و گفت؛ «من تکرار مي‌کنم، سياست ما مهار ايران [هسته‌اي] نيست بلکه سياست پيشگيرانه خواهد بود.»

اکنون سوالي که به ميان مي‌آيد اينکه چرا در آستانه انتخابات کشورمان، آمريکايي‌ها- ولو از زبان مقامات غير رسمي ولي نزديک به مراکز تصميم‌ساز آمريکايي- سياست مهار ايران را پمپاژ مي‌کنند و بر اين نکته اصرار مي‌ورزند که؛ «تهديد به حمله را بايد براي ايران باورپذير کنيم.»

آيا اين تغيير فاز کارکرد انتخاباتي دارد و در راستاي خط تاثيرگذاري بر انتخابات 24 خرداد دنبال مي‌شود يا واقعا مقدمه و بستري است براي آنچه که سياست مهار ايران خوانده‌اند؟

شواهد و قرائن نشان مي‌دهد طرح سياست مهار ايران در شرايط کنوني يک عمليات رواني است که تلاش مي‌کند راديکال کردن فضا را سوگيري نمايد.

خروجي اين عمليات رواني که احتمالا در روزهاي آينده با پروپاگانداي رسانه‌اي حريف به فضاي داخلي ايران پررنگ‌تر سرايت خواهد کرد اين است که بحران و چالش سياست خارجي ايران را القا نمايد.

اين فرمول که بر «باورپذيري حمله به ايران» تاکيد شده است پس ازآن صورت مي‌گيرد که هفته گذشته نيز يک لايحه ضد ايراني در کنگره تصويب شد و واشنگتن متعهد شده در صورت حمله احتمالي رژيم اسرائيل به ايران از اين رژيم حمايت کند.

اين تکاپوها در آستانه انتخابات ايران براي اين است تا فضايي را تحميل کنند که از دل آن عقب‌نشيني در برابر زورگويي‌ها و باج‌خواهي‌هاي آمريکا و غرب بدست بيايد. اما سوال کليدي اين است که حقيقت ماجرا چيست؟

دوم- سياست بازدارندگي و پيشگيرانه که آمريکايي‌ها طي سال‌هاي اخير با ادعاي واهي حرکت ايران به سوي تسليحات هسته‌اي در پيش گرفته‌اند در حالي است که نه تنها اين ادعا ثابت نشده و ارزيابي آنها درباره جمهوري اسلامي غلط اندر غلط است، بلکه امروز به اذعان تحليلگران و مراکز راهبردي غربي اين سياست به شکست انجاميده است.

اساس سياست بازدارندگي و پيشگيرانه آمريکايي‌ها در مواجهه با ايران، تحريم‌ها بوده است و برآورد آنها اين بود که تحريم‌ها با مختصات به اصطلاح فلج‌کنندگي و گزندگي ملت ايران، رفتار رهبران و مسئولان جمهوري اسلامي را تغيير مي‌دهد.

چرا رفتار ايران را تغيير مي‌دهد؟ چون مدعي بودند پيامدهاي تحريم‌ها، نارضايتي فراگير اقتصادي و اعتراضات اجتماعي ايجاد مي‌کند. براي همين مي‌پنداشتند «سياست بازدارندگي»، «برنامه هسته‌اي ايران»، «تحريم‌ها» و «انتخابات 24 خرداد» به يک نقطه تلاقي مي‌رسد و آن تغيير رفتار ايران خواهد بود اما اکنون اين برآورد- بخوانيد آرزو- محقق شده است؟

سوم- سخنان کنوني دنيس راس و توصيه به گذر از سياست پيشگيرانه به سياست مهار يک معناي روشن دارد و آن اين است که به اين باور رسيده‌اند که رفتار مسئولان ايران در مقابل آمريکا تغيير نکرده است.

البته اين اذعان در حالي است که پيش از آن جيمز کلاپر مدير اطلاعات ملي آمريکا نيز به اين مسئله اعتراف کرد.

رسانه‌هاي آمريکايي و از جمله واشنگتن پست هم چندي پيش با تاکيد بر ناکارآمدي تحريم‌ها نوشت؛ «حکومت ايران هيچ اثري از تسليم نشان نمي‌دهد.»

بنابراين پمپاژ سياست مهار عليه ايران معناي ديگري هم دارد و آن اين است که آمريکا علي‌رغم تمام دسيسه‌ها و توطئه‌ها در سال‌هاي اخير براي متوقف کردن ايران در برنامه صلح‌آميز هسته‌اي، اکنون باورمندانه، ايران هسته‌اي را پذيرفته است.

اين نکته‌اي است که انديشکده مطالعات امنيت ملي اسرائيل در گزارشي به قلم دو تحليلگر صهيونيستي «اميلي بي‌لاندو و افرايم آسکولاي» به چالش سياست‌هاي آمريکا در برابر ايران اذعان مي‌کند.

چهارم- و بالاخره بايد گفت ادعاي سياست مهار درباره ايران اعتراف به اين واقعيت است که دستاوردها و پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران بر اثر «مقاومت» نتيجه داده است.

پيش از «سياست پيشگيرانه» و «سياست مهار» درباره ايران مراکز تصميم‌ساز و اتاق فکرهاي آمريکايي از «استراتژي ترکيبي» دم مي‌زدند. يعني يک استراتژي با ترکيبي از «فشارها» و «تلاش براي خارج کردن ايران از مقاومت» که اکنون به وضوح محرز شده در اين استراتژي هم ناکام بوده‌اند.

يادآور مي‌شود فريد زکريا فعال رسانه‌اي آمريکايي طي مقاله‌اي در «ديلي استار» راه مواجهه با ايران را تشديد تحريم‌ها و فشارها و القاي بي‌نتيجه بودن «مقاومت» برشمرده بود.

بنابراين الگوي مقاومت ايران اسلامي در برابر باج‌خواهي‌ها و افزون‌طلبي‌هاي آمريکايي‌ها، از يکسو دليل شکست سناريوها و توطئه‌هاي آنهاست و از سوي ديگر رمز پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي است که حريف را سردرگم کرده و سياست‌ها و استراتژي‌هاي او در مواجهه با ملت ايران را متزلزل نموده است.

حسام الدين برومند

 

 

 

 در بيانيه انتخاباتي شماره 3 اين جبهه تاکيد شد:

 درخواست جبهه اصلاح‌طلبان ايران براي ايجاد اجماع بين روحاني و عارف

 اميدواريم آقايان هاشمي رفسنجاني و سيدمحمد خاتمي براي ائتلاف مذکور اقدام مناسب به عمل آورند

مردم سالاری ـ 1392/03/09

 

 جبهه اصلاح‌طلبان ايران با صدور بيانيه انتخاباتي شماره3 از عدم احراز صلاحيت نامزد حداکثري و اجماعي اين جبهه يعني استوانه اساسي انقلاب و نظام آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني و همچنين تنها نامزد حزبي و اختصاصي اين جبهه يعني دکتر کواکبيان ابراز تاسف نموده و از آقايان دکتر حسن روحاني و دکتر محمدرضا عارف مي‌خواهد که از تکرار تجربه تلخ سال 84 عبرت بگيرند و با ائتلاف و اجماع خودشان پيشتاز ترجيح مصلحت کشور بر مصلحت شخصي بوده و آمال افراطيون مخالف اعتدال را خنثي نمايند. در همين بيانيه از هيات نظارت مرکزي نظارت بر شوراهاي اسلامي شهر و روستا خواسته شده است که با رد صلاحيت‌هاي غيرمنطقي دين خود را به نفع دنياي ديگران نفروشند.

 

متن کامل اين اطلاعيه به شرح زير مي‌باشد:

 

هرچند که جبهه اصلاح‌طلبان ايران قريب به يک‌سال است با برنامه‌ريزي و تلاش گسترده جهت مشارکت حداکثري و حضور تمامي سلايق سياسي در يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با اجتماع جمعي از احزاب سياسي اصلاح‌طلب و آزاد‌انديش در چارچوب نظام و با تعهد و پايبندي به حق آزادي و احساس مسووليت و درک اين موقعيت تاريخي تلاش خويش را براي حفظ و صيانت از راهبرد استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي و تحکيم عدالت به معناي برخورداري شهروندان ايراني از حقوق انساني و به ويژه احياي حق آزادي انتخاب، حق آزادي بيان و قلم، حق آزادي حريم خصوصي، حق رفاه و امنيت اجتماعي و ساير حقوق انساني به کار گرفت و با شناخت از هدررفت سرمايه‌هاي عظيم انساني و از دست‌رفتن فرصت‌هاي مطلوب سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در عرصه‌هاي داخلي و بين‌المللي و نيز با درک آثار زيانبار ناشي از تصميم‌سازي‌هاي شتاب‌زده در اداره کشور و براي جلوگيري از بحران‌هاي ناشي از بيکاري، فقر، تورم و آسيب‌هاي اجتماعي و همچنين براي پايداري و مانايي نظام جمهوري اسلامي ايران به دنبال نامزد حداکثري همچون يار هميشگي امام خميني عزيز(ره) و شخصيتي که به تعبير آن راحل عظيم‌الشان «هاشمي زنده است تا نهضت زنده است» که در تمامي عرصه‌ها، همواره با روحيه صبر و مدارا، سازندگي، آزاديخواهي و شجاعت، امين و حفيظ ملت بزرگ ايران‌زمين بوده‌اند يعني آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود.

 

اما متاسفانه با کمال ناباوري و برخلاف توصيه مقام معظم رهبري مبني بر خلق حماسه سياسي و مشارکت حداکثري و حضور تمامي سلايق و مغاير با مبناي ميزان راي ملت و جمهوريت نظام به عنوان رکن رکين نظام جمهوري اسلامي شاهد عدم احراز صلاحيت رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بوديم. هرچند بايد از ايشان تشکر کرد که اساسا ثبت‌نام و حضور در چنين عرصه‌اي را با فداکاري و بزرگواري پذيرفتند اما انتظار از شوراي نگهبان غير از اين بود که صرفا با توجيه کهولت سن بزرگ‌ترين مجتهد دلسوز نظام و شخصيت انقلابي در طول 34 سال پس از پيروزي انقلاب را احراز صلاحيت نکند. در همين جا بايد بر نقش تحزب و جايگاه آن در نظام جمهوري اسلامي ايران به صورت مضاعف تاسف خورد که علي‌رغم تاکيد اصل 26 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران شاهد آن بوديم که شوراي نگهبان قانون اساسي نامزد اختصاصي اين جبهه(شامل 18 حزب اصلاح‌طلب قانوني و شناسنامه‌دار) و تنها نامزد حزبي در بين نامزدها يعني دبير کل حزب مردم‌سالاري را احراز صلاحيت نمي‌کند؛ اما برخي افراد به مراتب ضعيف‌تر و بدون برنامه و فاقد مديريت و عناصر غيرسياسي و غيربرخوردار از دانش مذهبي احراز صلاحيت مي‌شوند. بگذاريم و بگذريم.

 

جبهه‌اصلاح‌طلبان ايران با توجه به وضعيت پيش آمده (که نه نامزد اجماعي و حداکثري دارد و نه نامزد حزبي و اختصاصي) از آقايان دکتر حسن روحاني و دکتر محمدرضا عارف مي‌خواهد که از تجربه تلخ سال 84 عبرت بگيرند و با اجماع و ائتلاف خويش نشان دهند که مصلحت کشور را برمصلحت شخصي ترجيح داده و آمال افراطيون را خنثي مي‌کنند و البته در اين مسير اعضاي اين جبهه آمادگي براي هرگونه اقدام تبليغاتي، مطبوعاتي، تشکيلاتي، ستادي و برنامه‌ريزي براي پيروزي نامزد اجماعي دارند.

 

هرچند اميدواريم با اقدام مناسب و مشترک آقايان هاشمي‌رفسنجاني و سيدمحمدخاتمي شاهد ائتلاف و اجماع مذکور باشيم و مجددا شاهد همان شور و نشاطي باشيم که در آغاز ثبت‌نام نامزدهاي انتخاباتي بوديم. ملت سرافراز ايران همانگونه که مطلع‌اند تاکيد چند باره ما اجماع بوده است بارها ما حجت و برهان خويش را برهمگان بيان کرديم که هم اکنون تنها يک روزنه براي جلوگيري از تکرار روند کنوني سيستم اجرايي و خروج از وضعيت فعلي باقي‌مانده است و آن هم اجماع و ائتلاف دو نامزد مذکور.

 

در پايان از هيات مرکزي نظارت برانتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا که اين روزها بسياري از نامزدهاي اصلاح‌طلب و معتدل را صرفا با عناوين غيرمنطقي رد صلاحيت کرده‌اند مي‌خواهيم که بدانند ممکن است روزي ماجرا برعکس شود و نمايندگان ديگري بخواهند براي سرنوشت امثال شما تصميم‌ بگيرند لذا به نفع خودتان است که براي دنياي ديگران بيهوده دين خويش را به هدر ندهيد و از حقوق اساسي مردم يعني حق انتخاب شدن و انتخاب کردن به خوبي دفاع نمائيد.

 

مشاوران خاتمی و هاشمی برای «نامزد واحد» طرح دادند

اصلاح‌طلبان در انتظار «دود سفید»

9 خرداد 1392

از میان روحانی و عارف یک نامزد در میدان رقابت باقی‌می‌ماند و در صورت پیروزی وی، دیگری معاون رییس‌جمهور می‌شود

گروه سیاسی شرق ، طاهره ریاحی: هنوز «دود سفید» از دودکش اصلاح‌طلبان برنخاسته اما خبرها حاکی از آن‌است که جمعی از مشاوران هاشمی و خاتمی در حال نهایی‌کردن طرح اجماع اصلاح‌طلبان هستند گرچه تاکنون این طرح نهایی نشده و به تصویب بزرگان جریان اصلاحات نرسیده، اما روزهای آینده تصمیماتی درباره این طرح، نهایی و اعلام خواهد شد. این طرح شامل چهار محور اصلی است. مرحله نخست برگزاری جلسه مشترک با حضور هاشمی، خاتمی، روحانی و عارف با هدف اجماع است. مرحله بعدی طرح اعلام حمایت رسمی، علنی و عملی هاشمی و خاتمی از نامزد واحد در مرحله تبلیغات تا مدد‌رسانی به او در تشکیل دولت آینده. مرحله سوم و چهارم به‌ترتیب معرفی نامزد دوم به‌عنوان معاون اول و فعال‌شدن ستادهای هر دو نامزد را تشکیل می‌دهد.

امید دوباره برای حضور و اجماع

این طرح پس از آن از سوی مشاوران خاتمی و هاشمی مطرح شد که اعلام نامزدی آیت‌الله هاشمی موجی مثبت در سطح جامعه را در پی داشت. هر چند این موج با عدم احراز صلاحیت آیت‌الله تبدیل به یک شوک بزرگ و ناامیدی در پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل شد اما حالا نامزد اعتدال‌گرای انتخابات 92 که می‌گوید علاقه فراوانی به فراجناحی بودن دارد، گزینه منتخب طیفی است که نامزد حداکثری خود در انتخابات را از دست داده بودند. از سوی دیگر خاطره تلخ انتخابات 84 و تشتت آرا سبب شده تا اصلاح‌طلبان از تعدد نامزدهای انتخاباتی خودداری کرده و بر اجماع پافشاری کنند. پایگاه اجتماعی منتسب به آنها هم این روزها با صدور بیانیه‌ها و امضای طومار از آنها می‌خواهد که هرچه زودتر اجماع کنند. اما ایده اصلی و اولیه طرح اجماع چگونه شکل گرفته است. محمدجواد حق‌شناس، عضو حزب اعتمادملی و از مشاوران رییس دولت اصلاحات با تایید وجود این طرح به «شرق» می‌گوید: «پس از اعلام عدم احراز صلاحیت آیت‌الله هاشمی که نامزد حداکثری اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل بود با توجه به درخواست‌های زیاد و مکرر پایگاه اجتماعی اصلاحات ایده‌ای مطرح شد که بر اساس آن یکی از دو نامزد نزدیک به اصلاح‌طلبان به نفع دیگری کناره‌گیری کند. اما این نامزد باید مورد حمایت و اجماع آقایان هاشمی و خاتمی هم باشد.» او افزود: «‌فرمولی که در این اجماع مدنظر بود این است که یکی از آقایان روحانی یا عارف به‌عنوان نامزد انتخابات و دیگری به‌عنوان معاون اول او در عرصه انتخابات حضور داشته باشد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد حسن روحانی رای بالاتری نسبت به محمدرضا عارف دارد و احتمال اجماع روی روحانی با توجه به مشخصات او بیشتر است بنابراین سمت معاون اولی طبق توافق اولیه به محمدرضا عارف خواهد رسید.» 

او با اشاره به اینکه رای‌دهنده ایرانی نسبت به اینکه دیگران بخواهند برای او تصمیم بگیرند واکنش نشان می‌دهد، گفت: اتفاقی که در دوم خرداد 76 افتاد و ما شاهد بروز حماسه بزرگ 2 خرداد بودیم، این بود که بخشی عمده از آرای خاتمی را آرای سلبی ایشان تشکیل می‌داد و بخشی را آرای ایجابی اما آرای سلبی و خاکستری به آرای بالفعل خاتمی تبدیل شدند. این اتفاق در وضعیت کنونی هم مشاهده می‌شود. اگر روند تبلیغات و انتخابات به سمتی برود که مردم احساس کنند گزینه مورد اعتماد آنها موقعیت حضور ندارد، به‌طور عقلانی تلاش می‌کنند تا از بین نامزدهای موجود گزینه‌ای را انتخاب کنند که بتواند محور مختصات منافع ملی و امنیت ملی را مورد توجه قرار دهد و مورد اعتماد و حمایت آقایان ناطق نوری، هاشمی و خاتمی سه‌چهره اصلی جریان سیاسی کشور باشد که با توجه به نظرسنجی‌ها و بررسی سوابق امکان اجماع بر حسن روحانی تقویت می‌شود.

او در توضیح این نظرسنجی‌ها می‌گوید: «کوشش جدی دو نامزد نزدیک به اصلاح‌طلبان پس از عدم احرازصلاحیت آیت‌الله نشان از احساس مسوولیت آنها دارد و به نظر می‌رسد بر اساس این نظرسنجی‌ها شاهد یک مثلث رقابتی بین حسن روحانی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف باشیم

خبرهای خوش از اجماع اصلاح‌طلبان

نجفقلی حبیبی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز به «شرق» می‌گوید: ‌این طرح وجود دارد اما اینکه چنین چیزی تا چه اندازه به نتیجه برسد بسته به نظر بزرگان و نامزدها دارد اما کلیات این خبر تایید می‌شود و امید است روزهای آینده جزییات را هم منتشر کنیم.»

حمیدرضا جلایی‌پور هم درباره خبر منتشرشده از اجماع اصلاح‌طلبان به «شرق» گفت: تا جایی که من اطلاع دارم با توجه به موج نگرانی در مردم که خودش را به طور آشکاری در حمایت از هاشمی نشان داد و به نظر می‌رسد هنوز هم این موج با عدم‌احراز صلاحیت آیت‌الله هاشمی در بین مردم هست؛ لذا کسانی که نگران کشور هستند از هاشمی و خاتمی انتظار موضع‌گیری دارند. او افزود: آنها در حال حاضر مشغول رصدکردن مواضع حسن روحانی و عارف هستند تا به جمع‌بندی برسند. و ما هم امیدواریم یکی از این عزیزان به نفع دیگری کناره‌گیری کند و اجماع حاصل شود.

جلایی‌پور درباره احتمال اجماع بر حسن روحانی می‌گوید: «با اینکه آقای روحانی اعلام کرده یک اصولگرای میانه‌رو است و به نظر می‌رسد در سیاست داخلی تفاوت‌هایی با اصلاح‌طلبان داشته باشد اما سیاست خارجی، سیاست اقتصادی و اعتدال او بسیار به مواضع اصلاح‌طلبان نزدیک است. او با اشاره به اینکه پایگاه اجتماعی منتسب به اصلاح‌طلبان انتظاراتی از آنها دارد و به آینده امیدوار است، گفت: بعید نیست که روزهای آینده اصلاح‌طلبان که کاندیدای حداکثری آنها هاشمی بوده است؛ دوباره به اجماع نزدیک شوند و از یکی از کاندیداهای موجود حمایت کنند.»

اجماع اصلاح‌طلبان کار اصولگرایان را سخت می‌کند

اجماع اصلاح‌طلبان بر یک گزینه در شرایطی که اصولگرایان از یک سبد رای استفاده می‌کنند و ائتلاف‌های آنها هم به شکست انجامیده اصولگرایان را نگران‌کرده است. حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات‌رییسه مجلس با بیان اینکه فضای انتخابات به داغ‌ترین روزهای خود نزدیک می‌شود، به «خانه ملت» گفت: «اصولگرایان باید با اجماع مانع دومرحله‌ای‌شدن انتخابات شوند. قطعا با اجماع اصلاح‌طلبان بر روی یک گزینه از میان عارف و روحانی کار برای اصولگرایان مشکل خواهد شد. نباید این نکته را فراموش کرد که حامیان دولت در میتینگ‏های جلیلی حضور پیدا می‌کنند و احتمال قرارگرفتن دولت در صف‌بندی وی وجود دارد.»

ستادها نمی‌دانند

نعمت‌زاده رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی می‌گوید: «‌از موضوع اجماع بی‌خبرم در صورت مشخص‌شدن این خبر حتما در مورد آن صحبت خواهم کرد.» امیرحسین متقی مسوول روابط با رسانه‌های ستاد روحانی هم با اظهار بی‌اطلاعی از این مساله به «شرق» گفت: «هر چند معتقدیم ظرفیت اجماع بر آقای روحانی وجود دارد اما این خبر باید از سوی منتشر‌کنندگان آن تایید شود چراکه تاکنون با ستاد در مورد این اخبار هماهنگی نشده است.»

 اعضای ستاد عارف می‌گویند اجماع اصلاح‌طلبان با محمدرضا عارف صورت خواهد گرفت. حسن رسولی سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه قرار است بر روی آقای روحانی اجماع شود و آقای عارف هم معاون اول ایشان شود، گفت: «من از اجماع مجدد بی‌اطلاعم ولی به هر ترتیب معتقدم که ما اصلاح‌طلبان با تکیه بر اصول باید از کمترین فرصت در جهت مورد توجه قراردادن دموکراسی در صحنه استفاده کنیم و در صورت تحرک پرشتاب طی روزهای آینده می‌توانیم حول محور تنها کاندیدای اصلاح‌طلب که به صورت یکه و تنها پرچم اصلاحات را به دوش گرفته است، حرکت کنیم و اگر هوشمندانه عمل کنیم می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم.»

او افزود: «با آقای روحانی قرابت‌های زیادی وجود دارد اما اگر بنایی به اجماع باشد، اجماع در بین حوزه همگون موثر است. البته ما با آقایان هاشمی و خاتمی رایزنی‌های متناوبی داریم و نشست و برخاست‌هایی انجام می‌شود و امیدواریم با تغییر در فضای جامعه آنچه که خیر و صلاح است پیش ‌آید.» سخنگوی ستاد انتخابات عارف در پاسخ به این پرسش که اگر در نظرسنجی‌ها روحانی از عارف بالاتر باشد، آقای عارف به سمت اجماع با روحانی حرکت می‌کند، اظهار کرد: «در اجماع اصل اعتنا به تفکر اصلاح‌طلبانه است و کاندیداگرفتن در درجه دوم اهمیت قرار دارد. روحانی تا زمانی که به عنوان نامزد فراجناحی مطرح است، شبیه آقای غرضی است. تاکنون هیچ بحثی بین ستاد عارف و روحانی برای اجماع نبوده است.»

هاشمی در حال رصد برنامه‌ کاندیداهاست

خبر اجماع اصلاح‌طلبان و حمایت هاشمی و خاتمی در حالی نقل محافل سیاسی است که محمد هاشمی رییس دفتر ریاست مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام با تاکید بر اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تاکنون از کاندیدایی اعلام حمایت نکرده است، می‌گوید: «آیت‌الله هم‌اکنون در حال رصدکردن برنامه‌های کاندیداها برای اداره کشور است.» او افزود: «البته اصلاح‌طلبان اخیرا با آقای خاتمی جلسه‌ای داشته‌اند تا درباره چگونگی ورود به انتخابات، حمایت یا عدم‌حمایت از کاندیداهای موجود منتسب به این طیف تصمیم‌گیری کنند. البته بنده از خروجی این جلسه اطلاعی ندارم. او در پاسخ به این سوال که زمان برگزاری جلسه حزب کارگزاران برای تصمیم‌گیری درباره انتخابات ریاست‌جمهوری چه وقت خواهد بود؟» گفت: «احتمالا در یکی دو روز آینده جلسه حزب برگزار خواهد شد و در آن برای مسایلی که مطرح کردید تصمیم‌گیری می‌شود. بعد از آن مواضع رسمی حزب از طریق سخنگو اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

 

‌انگاره‌های «نامزد واحد»

صادق زیباکلام . تحلیلگر سیاسی

شرق ـ پنج شنبه 9 خرداد1392

ثبت‌نام آقای هاشمی موجی از شور و شوق در انتخابات به راه انداخت. خیلی‌ها با آمدن ایشان مصمم شدند که بر تردیدهای‌شان فایق آیند و در انتخابات شرکت کنند. یکی پس از دیگری، چهره‌ها و شخصیت‌های شاخص اصلاح‌طلب به همراه تشکل‌های وابسته به آنان از آمدن آقای هاشمی استقبال کرده و پشت سر ایشان قرار گرفتند. اما همه اینها با ردصلاحیت یا عدم احراز صلاحیت ایشان به‌سرعت فروکش کرد. در عوض حالتی از سرگشتگی بر اردوگاه اصلاح‌طلبان سایه‌افکن شد. برخی از طرفداران این جریان همچنان معتقدند با توجه به ظرفیت بالقوه بالای اصلاح‌طلبان (که ثبت‌نام هاشمی‌رفسنجانی آن را به نمایش گذارد)، رهبری اصلاحات نبایستی بگذارد تا آن شور و اشتیاق از میان رفته و باید هرچه سریع‌تر یکی از دو نامزد غیراصولگرا را با عنوان نامزد اصلی اصلاح‌طلبان معرفی کنند. در ابتدا آقایان هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی و در مرحله بعدی، سایر چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب باید پس از رایزنی و توافق اعلام کنند که دکتر حسن روحانی یا دکتر محمدرضا عارف نامزد اصلی اصلاح‌طلبان شده‌اند و در صورت پیروزی هر یک، دومی به‌عنوان معاون اول وی تعیین خواهد شد. طرفداران «نظریه اجماع» بر این باورند که اولا شانس روحانی یا عارف در صورت معرفی رسمی آنها از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خیلی هم پایین نبوده و حتی اگر بخشی از حمایت گسترده‌ای که برای هاشمی به راه افتاده بود، به سمت عارف یا روحانی سرازیر شود، آنان به‌راحتی می‌توانند چهره‌های اصولگرا را شکست دهند. یا دست‌کم آنان را در دور دوم شکست دهند. به علاوه و در صورت عدم موفقیت، با تحرک و شرکت گسترده در انتخابات، اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند که نیروی مهم سیاسی، اجتماعی بوده و اصولگرایان نمی‌توانند در اداره مملکت، آنان را نادیده بگیرند.

اما در مقابل این رویکرد، گروه دیگری از اصلاح‌طلبان قرار دارند که استدلال می‌کنند اجماع روی عارف یا روحانی، در عمل به معنای پذیرش این اصل و رویه غیردموکراتیک است که اصولگرایان برای اصلاح‌طلبان تعیین تکلیف کرده و به آنان بگویند که هاشمی‌رفسنجانی یا خاتمی نمی‌توانند نامزد شما باشند اما عارف و روحانی می‌توانند. اصلاح‌طلبان با معرفی‌نکردن نامزد دیگری در این انتخابات، اعتراض مدنی خود را به اصولگرایان به نمایش گذارده‌اند. به علاوه آنان معتقدند که به فرض هم که رهبری اصلاحات روی روحانی یا عارف به اجماع برسند و آن را اعلام رسمی کنند، خیلی معلوم نیست که بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان چه میزان از این اجماع استقبال کرده و در 24 خرداد، پای صندوق‌ها حاضر شده و به نامزد مورد اجماع رهبری اصلاحات رای دهند. استدلال سوم آنان این است که با اجماع روی عارف یا روحانی، رهبری اصلاحات در مواجهه با موضوع «تعیین صلاحیت» یا «احراز صلاحیت» که معمولا مورد بحث میان طرفین بوده است، مساله را حل نکرده‌اند.  رهبری اصلاحات به کدامیک از این دو گزینه باید تن دهد؟ آنچه مسلم است اصلاح‌طلبان فرصت زیادی برای تصمیم‌گیری ندارند. هاشمی و خاتمی به همراه مشاورین خود، می‌بایست گرد هم جمع شوند و بالاخره با رسیدن به تصمیم روشن، شفاف و شجاعانه، به این دوگانگی پایان دهند. البته تصمیم بسیار دشواری است اما آنها می‌بایستی این تصمیم را اتخاذ کنند و قرص و محکم پای تصمیم خود، بایستند. جایگاه رهبری یک جنبش اجتماعی می‌طلبد که بعضا تصمیمات دشواری اتخاذ کنند. نکته دوم که رهبری اصلاحات می‌بایست در نظر داشته باشد، این است که هر تغییر و تحولی در ایران، هر حرکتی ولو اندک در جهت گسترش دموکراسی و اصلاح وضعیت موجود، لاجرم از صندوق رای می‌گذرد و مسیر دیگری نداریم ولو آنکه اصولگرایان دسترسی به صندوق رای را برای اصلاح‌طلبان دشوار کرده باشند.

 

بالاگرفتن اختلافات و تلاش برای وحدت نمایی اصلاحات

 

با بالا گرفتن اختلافات و بگو مگوها میان دو نامزد جریان اصلاحات طرحی به نام "نامزد واحد" را کلید زده اند تا شاید بتوانند اختلافات ریشه ای را که میان دو حزب اصلاح طلب و کارگزار را برای مدتی کوتاه پنهان کنند.

پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۰

به گزارش جوان آنلاین، با توجه به نوع افکار تندرو و نسبتا میانه‌رویی که در دو تفکر اصلاح‌طلبی و کارگزاران حضور دارند، به نظر می رسد طرح وحدت میان عارف و روحانی  بسیار سخت تر از آن است که گمان می کنند. واقعیت این است که اختلاف اصلاح‌طلبان به‌مراتب خیلی بیشتر از اختلاف میان کاندیداهای اصول‌گراست. بالاگرفتن بگو مگو ها میان طرفداران این دو نامزد اصلاح طلب این واقعیت را تایید می کند. 

این روزها در فضای رسانه ای اصلاح طلبان طرحی به نام "نامزد واحد" را کلید زده اند  تا شاید بتوانند اختلافات ریشه ای را که میان دو حزب اصلاح طلب و  کارگزار از ابتدا بوده، در این مقطع زمانی حتی اگر به شکل ظاهری هم که شده  کنارگذاشته و وحدت نمایی کنند تا شاید هرآنچه رای  دارند را در سبد یکی بریزند.

تلاش های گسترده و طولانی پشت پرده تا قبل از این در محافل به شکست انجامیده است، زیرا تمام سعی جریان موسوم به اصلاحات بر این بود که باید یک نامزد وارد انتخابت شوند، ولی دیدیم که افراد این جریان همگی اقدام به نام نویسی کردند و هر روز علیه یکدیگر در رسانه ها و سخنرانی ها و نشست های خبری موضع گرفتند و تاکید کردند تا آخر در رقابت می مانند و به نفع آن یکی کنارنخواهند رفت. 

بسیاری از چهره های این جریان اذعان دارند که نباید فرصتی را که نظام برای حضور سیاسی آنها در اختیارشان قرار داده است از دست بدهند به همین دلیل علی رغم ژست های ظاهری که می گیرند در محافلشان تاکید دارند که باید در این رقابت حساس قدرتمندانه شرکت کنند و به هر نحوی شده راهی برای نفوذ و بازگشت به عرصه قدرت باز کنند.

استراتژی روحانی در تبلیغات این است که با ادبیاتی خاص و به زبان آوردن مواضعی ، اقبال طیف تندرو اصلاح طلبان را در برای خود جذب کند؛ اما عارف نیز با همین استراتژی سعی می کند از روحانی عقب نماند. 

این چند روز اخباری در رسانه‌ها منتشر شد که حکایت از بالاگرفتن اختلافات میان عارف و روحانی داشت. برخی رسانه ها با بازخوانی اختلافات این دو نفر در سالهای گذشته نشان دادند که اختلافات آنها ریشه ایست و این رقابت سیاسی هم بر آن افزوده است.

خبرهایی نیز حاکی از آن‌است که جمعی از مشاوران هاشمی و خاتمی در حال نهایی‌کردن طرح اجماع اصلاح‌طلبان هستند، گرچه تاکنون این طرح نهایی نشده و به تصویب بزرگان جریان اصلاحات نرسیده، اما روزهای آینده تصمیماتی درباره این طرح، نهایی و اعلام خواهد شد. 

به هر حال مجددا برخی چهره ها فشار هایی را برای به اجماع رساندن اصلاح طلبان با کمک هاشمی و خاتمی در پشت صحنه آغاز کرده اند .  جمعی از مشاوران هاشمی و خاتمی در حال نهایی‌کردن طرح اجماع اصلاح‌طلبان هستند گرچه تاکنون این طرح نهایی نشده و به تصویب بزرگان جریان اصلاحات نرسیده است.

در این میان اختلاف میان اصلاح طلبان و اپوزیسیون، نیز بالا گرفته است . به دنبال تحرکات برخی اصلاح طلبان برای فاصله گذاری با فتنه سبز و بازگشت به چارچوب حاکمیت این فاصله و اختلاف نیز شدت گرفته است. در حالیکه طیفی از اصلاح طلبان تندرو  گزینه تحریم  و آشوب گری را در دستور کار داشتند.

 گفته می شود برخی عناصر خارج شده در کشور به محافل اصلاح طلب تندرو در داخل، این پیام توام با گلایه و اعتراض را منتقل کرده اند که شما با وعده ساختارشکنی، بایکوت حاکمیت و ایجاد انسجام میان اپوزیسیون و پیشبرد پروژه براندازی! ما را به خارج کشور فرستادید اما حالا خودتان از آن ادعاها عقب نشینی کرده و عملا مهر ابطال به جنبش سبز می زنید.

یادآور می شود پیش از این عباس عبدی از طیف رادیکال حزب مشارکت- که در سالهای نه چندان دور حتی شعار خروج از حاکمیت را می داد- طی سلسله مقالاتی تاکید کرد جنبش سبز حرکتی رمانتیک و کور بود که در عمل ظرفیت های فعالیت اصلاح طلبان را بر باد داد و به دنبال وادار کردن کسانی چون خاتمی به خودکشی و انتحار بود. 

با این وصف یکی از سؤالات مهمی که باید از سوی اصلاح طلبان و حامیان فتنه سبز پاسخ داده شود این است که آیا پا نهادن در فتنه سبز، انتحار بود یا تصمیم به فاصله گذاری با فتنه و سیاست و تحریم؟

چالش میان دو جریان داخلی و خارجی در حالی است که در داخل و در میان اصلاح طلبان نیز با اختلاف نظرهای جدی مواجه می شود. به عنوان مثال در حالی که محمدرضا خباز (عضو حزب اعتماد ملی و فراکسیون اقلیت مجلس) خاتمی را محور مناسبی برای تجدید فعالیت اصلاح طلبان می داند، مرتضی سجادیان عضو مرکزیت کارگزاران سازندگی به انتقاد شدید از خاتمی پرداخته است. خباز به باشگاه خبرنگاران گفته است: محوریت خاتمی برای جمع شدن اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری موثر است اما معنای محور بودن خاتمی این نیست که وی نامزد انتخابات شود.

اما مرتضی سجادیان مدیر مسئول روزنامه توقیف شده کارگزاران معتقد است: پرچم هدایت اصلاح طلبان برای فعالیت در انتخابات ریاست جمهوری باید به دست کسی غیر از خاتمی سپرده شود. کسانی باید محور فعالیت های اصلاح طلبان باشند که در چارچوب نظام فعالیت خود را انجام داده اند. با توجه به انتقاداتی که در این راستا به خاتمی داریم، او نمی تواند محور اصلاح طلبان باشد.

وی همچنین در گفت وگو با «مهر» درباره کمرنگ شدن فعالیت موثر اصلاح طلبان اظهار داشت: اصلاح طلبان به دلیل مصالح نظام و جلوگیری از سوء استفاده عناصر بیگانه از آنان فعالیت و حضور پررنگی در صحنه سیاست ندارند.

عضو شورای مرکزی کارگزاران افزود: اپوزیسیون خارج نشین همیشه در کمین هستند تا صحبت و اظهارنظری از سوی اصلاح طلبان صورت بگیرد که آن را پیراهن عثمان کنند و در جهت منافع و عقده های روانی خود از آن بهره گیرند بنابراین بخاطر مصالح نظام سکوت کردیم.

سجادیان گفت: این حضور باید پررنگ تر شود اما به گونه ای که موجب سوء استفاده عوامل بیگانه نشود.

به گزارش دانا، وی گفت: افراد منطقی و چهره های معتدل زیادی در جریان اصلاحات وجود دارند که می توانند هدایت این جریان را برعهده بگیرند تا حضور پررنگ تری در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم.

به نظر می رسد اگر اصلاح طلبان یک آسیب شناسی جدی از عملکرد گذشته خود داشته باشند و بخواهند داخل نظام حرکت کنند کسی مانع آنها نیست ولی باید از همگرایی با آمریکا و غرب دست بردارند تا در نظر مردم جایگاهی داشته باشند.

 

روزنامه جمهوري اسلامي

09/03/1392

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني:

بيداري عمومي و هوشياري مردمي از بهترين سرمايه‌هاي نظام است

 

بخش خبري: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني ديروز در ديدار اعضاي شوراي مركزي معاونت تبليغات ستاد انتخاباتي خود، با اشاره به آيه "فبشّر عبادالذين يستمعون القول و يتبعون احسنه" گفت: با استناد به اقوال مفسران "عبادي" بندگان خاص خدا هستند كه همه حرف‌ها را مي‌شنوند و از بهترين‌ها پيروي مي‌كنند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، در تشريح روند حضور خود در همه انتخابات نظام اسلامي، گفت: در هيچ مقطعي مثل اين دوره از سوي اقشار مختلف مردم تحت فشار نبودم كه وارد عرصه شوم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: لازم مي‌دانم از مردم بزرگوار در سراسر كشور و همه بزرگان علمي و ديني، علما و شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي به ويژه بيت معزز امام راحل(ره) كه طي اين مدت مرا از طريق نامه، پيغام، بيانيه و تلفن مورد لطف و محبت خود قرار دادند، خاضعانه تشكر كنم.

وي افزود: طبع اسلام و منطق قرآن، تبادل آرا و انتخاب احسن است و من هم در اين مقطع وقتي پيام‌هاي مراجع، علما و سخنان گروه‌ها و اصناف مختلف جامعه از زنان و مردان، كارگران و كشاورزان، دانشگاهيان و حوزويان و به خصوص شوق و اشتياق جوانان را ديدم و شنيدم، با علم به موانع آشكار و پنهان پيش رو و آگاهي از مشكلات كشور در ابعاد داخلي و خارجي، نمي‌خواستم بين مردم، وجدان خودم و بارگاه الهي شرمنده شوم و خدا را شكر كه به وظيفه‌ام عمل كردم.

عضو مجلس خبرگان رهبري، در بخش ديگري از سخنان خويش با اشاره به مشكلات و معضلاتي كه طي سالهاي اخير براي كشور و مردم ايجاد شد، گفت: بيداري عمومي و هوشياري مردمي كه طي سالهاي اخير و در مواجهه با شعارهاي بدون پشتوانه ايجاد شد، يكي از بهترين سرمايه‌هاي نظام اسلامي براي ضرورت حاكميت عقل و تدبير در امور اجرايي است.

وي رياكاري‌ها و تمسّك به خرافات و سوءاستفاده از احساسات پاك مردم در مسائل ديني و فرهنگ انتظار را از شيوه‌هاي نخ‌نما شده و سياسي‌كاري دانست و گفت: مردم در طول تاريخ ثابت كرده‌اند كه تلفيق تمدن ايراني و فرهنگ اسلامي، نمي‌گذارد دروغ و تهمت، حاكميت پايدار داشته باشند، وقتي موج‌سازي‌ها فرو نشست و حباب‌ها از بين رفتند، دريا به ذات خويش كه رجوع به قطرات آب است، برمي‌گردد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، با اشاره به افراط‌كاري‌هاي خوارج در زمان حضرت علي(ع) كه منجر به شهادت ايشان در محراب مسجد كوفه و هنگام نماز شد، گفت: تحجر وقتي سبك و سياقي در تفكرات شد، در طول تاريخ تداوم يافت و در انقلاب اسلامي هم با اينكه شخصيتي چون امام(ره) آن را رهبري مي‌كرد، بقاياي اين تفكر زماني در كمون و الان در سطح جامعه هستند و كارهاي خود را برخي آگاهانه و گروهي ديگر ناآگاهانه، قربه‌الي‌الله انجام مي‌دهند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش پاياني سخنان خويش با تشكر از زحماتي كه افراد و اشخاص بي‌شماري براي تهيه مقدمات برگزاري ستاد و خلق حماسه سياسي كشيده‌اند، گفت: يكي از اهداف حضور من در بُعد سياست خارجي، كم كردن كينه‌هاي مذهبي و تقويت وحدت بين شيعه و سني در جهان اسلام بود كه همين هدف، اجر ما و شما را در دنيا و آخرت خواهد داد.

در آغاز اين ديدار، معاون تبليغات ستاد انتخابات آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، گزارشي از فعاليت‌ها و برنامه‌ها ارائه كرد و پس از آن چند تن از حاضران به بيان ديدگاه‌هاي خويش در خصوص مسائل مختلف پرداختند.

 

"مردم را شاد کردید ،غافلان تحمل نکردند"

نامه آیت الله راستی کاشانی به هاشمی

 

در ادامه قدردانی مراجع معظم از حضور امیدآفرین آیت الله هاشمی رفسنجانی در صحنه انتخابات 92،آیت الله راستی کاشانی نیز طی نامه ای به ایشان نوشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ، در متن این نامه آمده است:

 

بسمه تعالی

 

آیت الله آقای هاشمی رفسنجانی دامت تاییداته

 

جنابعالی با حرکت فداکارانه و از خود گذشتگی؛ برای رضای حق تعالی؛ با هدف پاسداری از مذهب حقه و گسترش مکتب اهل بیت عصمت و طهارت؛ پیگیری اهداف عالی بنیانگذار جمهوری اسلامی؛ عقلانیت و اعتدال و جلو گیری از افراط و انحراف؛ در عرصه انتخابات حاضر شدید.

اگرچه غافلان و بدخواهان حضور شما را تحمل نکردند؛ لیکن با این اقدام و پاسخ مثبت به تقاضای عمومی؛ در پیشگاه تاریخ و روح بلند امام راحل سربلند و سرفراز خواهید بود.

خدای را شاکرم؛ شما که از ارکان نظام و از اصحاب برجسته حضرت امام قدس سره و فرزند معنوی ایشان و حامی ولایت فقیه و امین رهبری هستید؛ این چنین مورد اقبال عمومی قرار گرفته؛ مایه ایجاد شور و نشاط و امید در ملت مسلمان ایران شدید.

برخود لازم دانستم علاوه برارج نهادن به این خیرخواهی شما؛ صبر و پایداری و مظلومیت شما را در برابر آماج کینه ها و ناسزاها و تهمت‌های ناروا یادآور شده، استقامت شما را برای حفظ نظام و آرمانهای امام، ستودنی و بیادماندنی بدانم.

از باری تعالی سلامت و سعادت، توفیقات وتاییدات شما را در ظل توجهات حضرت بقیة الله الاعظم (عج) مسئلت دارم.

 

16 رجب المرجب 1434

حسین راستی کاشانی

 

هاشمي هنوز هم مي تواند در صحنه انتخابات اثرگذار باشد

منتشره در وبسایت هاشمی رفسنجانی

سليمي نمين مطرح كرد:

هاشمي هنوز هم مي تواند در صحنه انتخابات اثرگذار باشد

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: قطعا با رد صلاحیت هاشمی باید به بازیگردانی او توجه کرد زیرا همچنان می تواند در صحنه انتخابات اثرگذار باشد و معادلات صورت گرفته را برهم بزند.

به گزارش خبرنگار مهر از مشهد، عباس سلیمی نمین، یکشنبه شب در مسجد حضرت زینب (س) مشهد اظهار کرد: احمدی نژاد اگر نمی خواست ماهیت هاشمی تقویت شود مسائل اقتصادی را در هنگام انتخابات رها نمی کرد چرا كه او مدت ها رسیدگی به مسائل اقتصادی را به حال خود گذاشت تا به هاشمی امتیاز دهد.

وی با تاکید بر اینکه فرد گرایی احمدی نژاد او را به مشی هاشمی نزدیک کرد، افزود: در شرایط کنونی قوت های احمدی نژاد بر ضعف هایش برتری ندارد و او با صراحت بر خلاف قانون عمل می کند و با کاندیدای خود به ستاد انتخابات می آید و بعد می گوید در مرخصی بوده ام.

 

حلقه احمدی نژاد از سوی اصولگرایان احساس خطر می کند

 

سلیمی نمین عنوان کرد: برای احمدی نژاد مشکل اصلی قدرت گرفتن و تداوم اصولگرایی در جامعه است و اگر هاشمی به صحنه می آمد همانند احمدی نژاد به فردگرایی معتقد بود.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با تاکید بر اینکه اصولگرایان حلقه احمدی نژاد را به خطر جدی می انداختند، افزود: احمدی نژاد می خواست تا با آمدن فردگرایان و قانون گریزان دچار مشکل نشود.

وی ادامه داد: در جریان دوم خرداد افرادی با رقابت با هاشمی روی کار آمدند و بعد با نقد هاشمی همان جریان، هاشمی رفسنجانی را کاندیدای خود معرفی کرد.

 

وی یادآور شد: طی این سالها احمدی نژاد نیز با پیروی از هاشمی خود را منجی جامعه می داند و در ایجاد این توهم برخی از فرصت طلبان و برخی از ساده اندیشان مقصرند زیرا در این سالها او کسانی را که کارنامه درخشانی نداشتند بر سر کارآورد و به عنوان نمونه معاون اول خود در دولت نهم را که فردی وزین بود در دولت دهم تغییر داد و از آدم فرصت طلبی که در دولت هاشمی سابقه خوبی نداشت استفاده کرد.

 

کاندیداها از تخریب یکدیگر خودداری کنند

 

وي سپس با بیان اینکه برخی از کاندیداها در این دوره از نقاط منفی رقیب برای تخریب استفاده کرده اند، افزود: هر یک از کاندیداها نباید با تخریب و تهمت رقیب را از میدان خارج کنند زیرا این امر تبعات ناخوشایندی را در پی دارد.

سلیمی نمین عنوان کرد: کاندیدایی که بدون اثبات خود و در معرض عدالت قرار دادن قوت هایش درصدد طرح نقاط ضعف رقیب باشد بی تردید با شکست مواجه می شود.

وی یادآور شد: نزدیک دو سال است که دو رقیب عمده یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان تلاش کرده اند تا شرایط دو قطبی را در کشور ایجاد کنند و این شرایط توسط بازیگردانی هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد صورت گرفته است.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: احمدی نژاد طی سال های اخیر از نقاط ضعف هاشمی برای استمرار خود در دولت استفاده کرده و هاشمی نیز از معایب و ضعف های احمدی نژاد بهره برد و این بازی در حال حاضر تا حدود زیادی برهم ریخته است.

سلیمی نمین بیان کرد: اینکه چرا احمدی نژاد و هاشمی به این نقطه رسیده اند که رقیب طرف مقابل باشند نیازمند بررسی است زیرا یکی از اقدام های هنرمندانه در عرصه سیاست این است که رقیب را خود فرد تعیین کند و در این راستا فردی که خود رقیبش را انتخاب نماید موفق خواهد بود.

 

سليمي نمين افزود: اگر رقیب را خود فرد انتخاب کند آنگاه با رای نیاوردن نیز بازهم امکان ماندن در قدرت برایش متصور است.

وی با اشاره به گرایش های غرب گرایانه احمدی نژاد بیان کرد: او از دولت دهم به بعد گرایش های غرب گرایانه پیدا کرد و معتقد بود که همه امور به او بستگی دارد و تنها کسی است که می تواند منجی جامعه باشد.

 

احمدی نژاد به فردي محوري و قانون گريزي روی آورد

 

سليمي نمين تصریح کرد: احمدی نژاد به دلیل توهم گمان کرد که می تواند با فرد محوری  و قانون گریزی امور را به درستی پیش ببرد بنابراین نباید قدرت را ترک کند.

وی اظهار کرد: او تصور کرد که توانسته است جلوی انحرافات را بگیرد بنابراین برای ماندگاری در قدرت انگیزه لازم را پیدا کرد و کار به جایی رسید که کاندیدایی برای انتخابات معرفی و حمایت کرد و این امر در حالی است که دولت در مورد انتخابات نباید دخالت داشته باشد.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: در شرایطی که نباید برای دولت و رئیس جمهور رای آوری کاندیداهای دیگر با اهمیت باشد احمدی نژاد از امکانات دولتی بهره گرفت تا فردی را که مورد نظرش بود به جامعه تحمیل کند.

وی ادامه داد: هرگاه  به احمدی نژاد گفته می شد که چرا در عرصه انتخابات فعالیت می کند اقدامات خود را در این رابطه تکذیب می کرد و می گفت فرد خاصی را به مردم تحمیل نمی کنم.

تلاش های چشم گیر احمدی نژاد و هاشمی برای تاثیر در عرصه انتخابات

وی افزود: در مقابل این سوال از هاشمی نیز پرسیده شد و او گفت بنده در انتخابات نقشی ندارم اما بعد از مدتی مشخص شد که احمدی نژاد و هاشمی تلاش های چشم گیری را برای تاثیر در عرصه انتخابات انجام می دهند.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با تاکید بر این مطلب که احمدی نژاد از دو سال پیش شباهت های بسیاری به هاشمی رفسنجانی پیدا می کند، افزود: او دو سال پیش از نزدیکان و حلقه نزدیک هاشمی رفسنجانی در دولت خود استفاده کرد و در این راستا گزینش های احمدی نژاد نشان می دهد که او راه هاشمی را ادامه می دهد.

وی یادآور شد: احمدی نژاد به نیروهای هاشمی نزدیک شد زیرا می دانست که به دیدگاه هاشمی نزدیک شده چرا كه هاشمی رفسنجانی نیز گمان می کرد منجی است و می تواند  کشور را از مشکلات نجات دهد و این همان باوری است که در احمدی نژاد نیز طی سال های اخیر تقویت شده است.

سلیمی نمین اظهار کرد: احمدی نژاد برای اینکه در قدرت باقی بماند از ابزار هاشمی استفاده کرد و تغییر ماهوی داد و به تدریج این بحث را مطرح کرد که اصولگرا نیست در حالی که با شعار اصولگرایی سرکار آمد.

 

احمدي نژاد خود را مبناي درستي مي داند

 

وی تصریح کرد: هم اکنون او تلاش می کند خود را مبنای صحت و درستی قرار دهد تا جایی که اتومبیل و لباس خود را به حراج می گذارد تا نشان دهد که مبنای ارزش ها است.

وی گفت: فرد محوری احمدی نژاد موجب می شود به مرتضوی اعتقاد پیدا کند و آن قدر او را ارزشمند بداند که با قوه قضائیه درافتد.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تاکید کرد: در دولت دهم ملاک نوع خدمت گذاری، مرتضوی است زیرا احمدی نژاد می خواهد به این وسیله زمینه ماندگاری را در قدرت فراهم کند.

سليمي نمين تصریح کرد: احمدی نژاد طی سال های اخیر اصول را مطلوب نمی داند و در جهت تضعیف آن بر می آید و در نقش یک بازیگردان قوی تلاش می کند جایگاه اصولگرایی را تضعیف کند.

وی ادامه داد: او که با تکیه بر آرمان ها و اصول به صحنه آمد سرانجام پس از اینکه رویکرد قدرت در برابر خدمت را در پیش می گیرد خود را از اصولگرایی جدا می کند و به دیدگاه هاشمی نزدیک می شود.

 

وی با اشاره به ورود هاشمی رفسنجانی به عرصه انتخابات گفت: برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که هاشمی و احمدی نژاد هماهنگ کرده بودند که با هم در یک روز خاص در ستاد انتخابات ورود پیدا کنند تا دایره رقابت در محدوده این دو باقی بماند اما خوشبختانه برای نخستین بار این مسئله منتفی شد و کاندیدای مورد نظر احمدی نژاد و در کنار آن هاشمی از فیلتر شورای نگهبان عبور نکردند و صحنه انتخابات وارد مرحله جدیدی شد.

هاشمي هنوز هم مي تواند در صحنه انتخابات اثرگذار باشد

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه تائید صلاحیت نشدن مشایی و هاشمی بهترین موهبت را برای جامعه فراهم کرده است، افزود: قطعا با رد صلاحیت هاشمی باید به بازیگردانی او توجه کرد زیرا هم چنان می تواند در صحنه انتخابات اثرگذار باشد و معادلات صورت گرفته را برهم بزند.

سلیمی نمین اظهار کرد: هاشمی می تواند در آینده با حمایت از یک کاندیدا صحنه انتخابات را به نفع جریان خود تغییر دهد.

وی تاکید کرد: احمدی نژاد نیز با رد صلاحیت شدن کاندیدایش می خواهد از برخی کاندیداها حمایت و برخی را با انتشار اسنادی تخریب کند.

 

محمدهاشمی:

"آیت‌الله درحال رصد کردن عارف و روحانی است"

کد خبر: ۱۵۱۳۷۷

۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکنون از کاندیدایی اعلام حمایت نکرده است، گفت: وی هم اکنون در حال رصد کردن برنامه های کاندیداها برای اداره کشور است.

محمد هاشمی در گفتگو با مهر، در پاسخ به این سئوال که آیا آقای هاشمی تصمیم به حمایت از کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری گرفته است یا خیر؟ اظهار کرد: ایشان در حال حاضر فقط برنامه های نامزدهای مطرح را رصد می کنند و تاکنون از هیچ کاندیدایی اعلام حمایت نکرده اند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره دیدار آقایان روحانی و عارف با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و این که سایر کاندیداهای حاضر در عرصه انتخابات هم دیدار و یا درخواست انجام دیداری با آیت الله هاشمی رفسنجانی داشته اند یا خیر؟ خاطر نشان کرد: آقایان روحانی و عارف اخیر دیداری با آیت الله هاشمی رفسنجانی داشتند، اما تاجایی که بنده اطلاع دارم، سایر کاندیداها بعد از اعلام رسمی نظر شورای نگهبان دیداری با ایشان نداشته اند.

در پاسخ به این سئوال که بر اساس یادداشت منتشر شده از شما در سایت شخصی آیت الله هاشمی تاکید بر عدم حمایت اصلاح طلبان از کاندیداهای حاضر در عرصه رقابت انتخاباتی داشته اید، افزود: بنده درباره موضع اصلاح طلبان مبنی بر حمایت یا عدم حمایت از یک کاندیدای خاص در انتخابات را از آقای مجید انصاری نقل قول کردم. وی چند را پیش گفته بود که «اصلاح طلبان دو کاندیدا در انتخابات داشتند، یکی آقای خاتمی که ثبت نام نکردند و دیگری آقای هاشمی که اینگونه شد؛ لذا اصلاح طلبان دیگر کاندیدایی ندارند».

این فعال سیاسی در عین حال تصریح کرد: البته اصلاح طلبان اخیرا با آقای خاتمی جلسه ای داشته اند تا درباره چگونگی ورود به انتخابات، حمایت و یا عدم حمایت از کاندیداهای موجود منتسب به این طیف تصمیم گیری کنند. البته بنده از خروجی این جلسه اطلاعی ندارم و برای این که اطلاع دقیق تری کسب کنید بهتر است با خود این دوستان تماس بگیرید.

عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این سئوال که با توجه به عضویت شما در حزب کارگزاران، تصمیم نهایی این حزب برای چگونگی ورود به انتخابات ریاست جمهوری و حمایت از کاندیداهای اصلاح طلب حاضر در صحنه چیست؟ گفت: من فردی تشکیلاتی هستم و منتظرم جلسه حزب کارگزاران تشکیل شود تا تصمیم گیری درباره این مسائل در آن انجام بپذیرد.

 

وی در پاسخ به این سئوال که زمان برگزاری جلسه حزب کارگزاران برای تصمیم گیری درباره انتخابات ریاست جمهوری چه وقت خواهد بود؟ گفت: احتمالا در یکی دو روز آینده جلسه حزب برگزار خواهد شد و در آن برای مسائلی که مطرح کردید تصمیم گیری می شود. بعد از آن مواضع رسمی حزب از طریق سخنگو اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 

علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی:

من در انتخابات از نامزدی کسی حمایت نمی‌کنم

۸ خرداد ۱۳۹۲

دیگربان

علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی با تشکر از سکوت نامزدهای رد صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان گفت که وی در این دوره از انتخابات از «نامزدی» حمایت نمی‌کند.

آقای خامنه‌ای این مطالب را روز چهارشنبه (هشتم خرداد) در دیدار با نمایندگان مجلس نهم بیان کرده است.

وی گفته که «باید از همه نامزدهایی که احراز صلاحیت نشدند و به قول خود عمل کردند و به نظر شورای نگهبان و قانون تمکین کردند، تشکر کنیم.»

اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی دو نامزدی هستند که صلاحیت آن‌ها از سوی شورای نگهبان رد شد وهمچون سایر نامزدها اعتراضی به این مسئله نکردند.

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری٬ برخی از نامزدها از شورای نگهبان به خاطر رد صلاحیت خود تمجید و تشکر کرده‌اند که این اقدام در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است.

بسیاری از نامزدهای رد صلاحیت شده که از چهره‌های کمتر شناخته شده محافظه‌کاران هستند با اعلام تبعیت از نظر شورای نگهبان٬ شانس خود برای ماندن در قدرت را افزایش داده‌اند.

آنها با علم به این که در صورت انتقاد و اعتراض به رد صلاحیت خود با موجی از انتقادها و حملات مواجه شده و رابطه خود با شورای نگهبان را تیره خواهند کرد٬ ترجیح دادند با تمجید از این اقدام شورای نگهبان از اعتراض به رد صلاحیت‌ها خودداری کنند.

در این میان برخی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی و رحیم مشایی تلاش‌هایی برای صدور حکم حکومتی از سوی علی خامنه‌ای برای تائید صلاحیت‌ها آن‌ها آغاز کرده‌اند که این تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

از سعید جلیلی٬ علی‌اکبر ولایتی٬ محمدباقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل به عنوان نامزدهای مطلوب رهبر جمهوری اسلامی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام برده می‌شود.

خامنه‌ای در واکنش به این تحلیل‌ها گفته است: «این حرف‌ها که رهبری طرفدار فلان کاندیداست، واقعیت ندارد. رهبری مثل بقیه مردم یک رأی دارد.»

 

خبرگزاری تسنیم / سرویس: سیاسی ، تاریخ: ۰۸/خرداد/۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹

مقام معظم رهبری

در حال بروز رسانی/رهبرانقلاب در دیدار نمایندگان مجلس:

طرفداری رهبری از یک کاندیدواقعیت ندارد/ کسی نظری از بنده نشنیده و نخواهد شنید

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان مجلس پیش از ظهر امروز با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، در سالروز تاسیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس پیش از ظهر امروز با رهبر انقلاب دیدار کردند.

مهمترین محورهای سخنان رهبر انقلاب به شرح ذیل است:

** ما واقعاً باید تشکر کنیم از همه نامزدها و آنهایی که صلاحیتشان احراز نشد و به قانون تمکین کردند.

** علت اظهارنظر مقامات آمریکایی در خصوص اینکه جمهوری اسلامی به این آسانی تکان بخور نیست، این است که می‌بینند نظام متکی به مردم است.

** همه باید تلاش کنند ‌این انتخابات پرشور و با حضور عمومی مردم انجام بگیرد؛ این حضور موجب مصونیت، اقتدار و امنیت کشور و از بین رفتن تهدید دشمنان می‌شود.

** وقتی مردم یکپارچه و متحد پشتیبان یک نظام باشند، آن نظام مصونیت، اقتدار و قدرت می‌یابد، مانند درخت ریشه دوانده و در اعماق زمین، برکندن آن از جا ناممکن می‌شود.

** مردم ریشه جمهوری اسلامی هستند. اجتماع مردم حول نظام مایه عزت و برکت برای کشور و برای خود مردم است. عزت نظام موجب عزت و مصونیت مردم و امکانی برای حل مشکلات است.

** قوانین انتخابات قوانین خوبی است و بن‌بست ندارد. تا مرحله کنونی روال قانونی جریان داشته است.

** باید از همه نامزدهایی که احراز صلاحیت نشدند و به قول خود عمل کردند و به نظر شورای نگهبان و قانون تمکین کردند، تشکر کنیم. این نشان‌دهنده اهمیت، ارجحیت و فصل‌الخطاب بودن قانون در جامعه است.

** نامزدها وظایف سنگینی دارند و مراقب باشند حرفی که می‌گویند، واقعی، صمیمی و متکی به اطلاعات درست و برآمده از زبان راستگو باشد. اینجور نباشد که برای اینکه مردم به ما رای دهند، همه آنچه ‌ماورای ماست را تخریب کنیم.

** آگاهی و بصیرت مردم ایران در مسائل سیاسی از متوسط جهانی بالاتر است. صدا و سیما حرف‌ها و شخصیت‌های نامزدها را نشان می‌دهد. وسیله تشخیص در اختیار مردم هست.

** نامزدها کاری که می‌دانند درست است و می‌توانند انجام دهند را در قالب برنامه بیان کنند. نباید برای جلب توجه هرچه را ‌به دهان آمد، گفت‌ و آنچه مربوط به نامزدهای دیگر یا واقعیات جامعه است را تخریب کرد.

** نامزدها سعی کنند مردم را با واقعیات مواجه کنند. خداوند به کار صادقانه برکت و کمک می‌دهد. گاهی مصداق کمک الهی این است که توفیق مسئولیت ایجاد شود و گاهی این است که توفیق داده نشود.

** مجلس قطعاً همانطور که امام فرمودند در رأس امور است اما این به این معنی نیست که یک نماینده محترم تصور کند خودش در رأس امور است.

** این حرف‌ها که رهبری طرفدار فلان کاندیداست، واقعیت ندارد. رهبری مثل بقیه مردم یک رأی دارد و کسی در این خصوص از بنده نظری نشنیده، نمی‌شوند و نخواهد شنید.

**‌ فرصت نمایندگی و فرصت خدمت فرصت مغتنمی است. در موقعیت مسئولیت، امتحان‌های الهی سخت‌تر و نفس‌گیر می‌شود. باید با دید نافذ مواضع و مواقع امتحان را شناخت و غفلت نکرد.

** اگر در مجلس عقل، فکر، آرامش و محبت حکم‌فرما باشد و از بلندگوهای مجلس منعکس شود،‌ در جامعه اثر می‌گذارد. اگر تشنج، بغض و کم‌کاری حاکم باشد, باز در رفتار مردم منعکس می‌شود.

** رفتار، خلقیات و چگونگی تعامل نمایندگان در مجلس بر روی رفتار و اخلاق و منش آحاد جامعه اثر می‌گذارد.

** گاهی صندلی‌های خالی مجلس از نصاب مجاز فراتر است. احساس می‌شود که طبق وظیفه عمل نشده است. این گلایه به نمایندگان و رؤسای مجلس در ادوار مختلف مطرح شده است.

** گاهی برخی نمایندگان در رأی‌گیری شرکت نمی‌کنند و در انتهای مجلس گعده می‌کنند. این کار به مصلحت نظام نیست. علاوه بر حضور جسمانی باید با توجه به حرف موافقان و مخالفان حضور معنوی و حضور قلب داشته باشند.

** رعایت تقوا، امانت، اخلاق، احساس مسئولیت و نشاط کار در مجلس، مردم را نسبت به نمایندگان علاقمند و خوشبین و متعهد می‌کند.

 

حذف نام هاشمی‌ از تقویم دانشگاه آزاد

 

انتخاب : دانشگاه آزاد اسلامی به رویه سنوات گذشته اقدام به چاپ تقویم و سالنامه 1392 کرده که در آن جمله تاریخی خمینی درباره دانشگاه آزاد و هاشمی رفسنجانی تحریف شده است.

تقویم های دانشگاه آزاد که انتهای هر سال شمسی چاپ و بین دانشجویان و کارمندان این موسسه آموزشی توزیع می شود امسال تفاوت های عمده ای با تقویم ها و سالنامه های قبلی داشته است.

این تقویم که توسط روزنامه فرهیختگان طراحی و چاپ شده دارای جلد چرمی نفیس و صحافی سیمی است که در مقایسه با تقویم سال های گذشته دانشگاه آزاد کیفیت بسیار مرغوب تر و البته گران تری دارد.

مهم ترین ویژگی سالنامه 1392 دانشگاه آزاد، تحریف جمله تاریخی خمینی  درباره این دانشگاه است. امام خمینی در تنها جمله خود مربوط به دانشگاه آزاد می فرمایند "من اميدوارم كه انشاء الله شما آقايان و سايرين كمك كنيد تا اين دانشگاهي كه به پيشنهاد آقاي هاشمي تاسيس گرديد و پيشنهاد بسيار خوبي بود، فعاليتش زياد گرديده و در همه جا توسعه پيدا كند." با این این حال مدیران جدید دانشگاه آزاد تصمیم به تغییر در این جمله تاریخی و حذف نام آیت الله هاشمی رفسنجانی از تقویم دانشگاه گرفته و به نقل از حضرت امام نوشته اند: "من امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی فعالیتش زیاد گردیده و توسعه یابد."

 

در دیدار دو کاندیدا با هاشمی چه گذشت؟

» سرویس: رسانه هاي ديگر - رسانه ديگر

سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱

منتشره در وبسایت هاشمی رفسنجانی

اکبر ترکان، قائم مقام ستاد انتخاباتی حسن روحانی و حسن رسولی، سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف از دیدار انتخاباتی این نامزدها با اکبر هاشمی رفسنجانی خبر داده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران در ستون «دیگه چه خبر؟» ترکان به نقل از روحانی گفته آقای هاشمی تاکید کرده‌اند که رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام باید تا پایان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری با قدرت در عرصه حضور داشته باشد و بنده هم به‌موقع در این باره اقدام خواهم کرد. رسولی، سخنگوی ستاد عارف با بیان این که وی هر روز با خاتمی دیدار می‌کند و درخصوص دیدار با هاشمی خاطرنشان کرده: این دیدار در ادامه بحث‌های قبلی درخصوص کناره‌گیری آقای عارف در صورت حضور قطعی آیت‌الله هاشمی انجام شده و یک ملاقات شخصی بوده است.

 

 

اعلمی در نامه به هاشمی: تولد سیاسی دوباره مبارک!

منتشره در وبسایت هاشمی رفسنجانی

در بخش‌هایی از این نامه با اشاره به احراز صلاحیت نشدن آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و تعداد دیگری از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری این امر را باعث عاقبت بخیری آن‌ها در دنیای سیاست تعبیر کرده و آورده که آغوش یک ملت به روی‌تان گشوده است.

 اکبر اعلمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه سرگشاده نوشت.

به گزارش ایسنا، در بخش‌هایی از این نامه با اشاره به احراز صلاحیت نشدن آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و تعداد دیگری از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری این امر را باعث عاقبت بخیری آن‌ها در دنیای سیاست تعبیر کرده و آورده که آغوش یک ملت به روی‌تان گشوده است.

وی در بخش دیگری از این نامه تاثیر نتیجه احراز صلاحیت نشدن برخی داوطلبان کاندیداتوری از سوی شورای نگهبان را مثبت دانسته و خطاب به هاشمی نوشته است: اشاره به همین نکته کافیست که، راقم به عنوان یکی از قدیمی‌ترین منتقدین شما در زمانی که در اوج قدرت بودید، امروز با فراموش کردن گذشته به یکی از دوستان و همراهان شما تبدیل شده است و مطمئن باشید که منتقدین و حتی مخالفین سرسخت شما هم مانند نگارنده دچار همین دگردیسی و تحول در رویکرد خود نسبت به هاشمی کنونی شده و ابهامات و نکات تاریک گذشته را به تاریکخانه حافظه خود سپردند!

 

وی نامه خود را با این جمله به پایان رسانده است: تولد سیاسی دوباره مبارک و راه نو متکی به مردم مستدام باد!

 

مصاحبه  «قانون» با علی مطهری

سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ تهران ۱۶:۳۰ - ۲۸ مه ۲۰۱۳

مطهری: باید از پیروزی سعید جلیلی در انتخابات جلوگیری کرد

 

علی مطهری می‌گوید پیروزی سعید جلیلی برای کشور خسارت‌بار خواهد بود و او اصلا به خاطر نداشتن تجربه صلاحیت نامزدی در انتخابات را ندارد

علی مطهری می‌گوید پیروزی سعید جلیلی برای کشور خسارت‌بار خواهد بود و او اصلا به خاطر نداشتن تجربه صلاحیت نامزدی در انتخابات را ندارد

 

 

۱۳۹۲/۰۳/۰۷

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در واکنشی دیگر به رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفت که یکی از نامزدهای تاییدصلاحیت شده در این اتفاق دست داشته است.

او همچنین سعید جلیلی را «نامزد تندروها» در این انتخابات نامید و خواستار جلوگیری از پیروزی وی در انتخابات شد.

در گفت‌وگویی با وب‌سایت قانون آن‌لاین که روز دوشنبه، ششم خرداد، منتشر شد، آقای مطهری اظهار داشت که برخی از مسئولان امنیتی کشور، از جمله یکی از نامزدهای تاییدصلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری، با «توجیهات امنیتی» خود به شورای نگهبان «القاء» کرده‌اند که حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مشکل‌ساز خواهد شد.

 

آقای مطهری اگرچه از کسی از نام نبرده است، اما از میان هشت نامزد تایید صلاحیت شده در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران تنها چهره‌ای که هم‌اکنون مسئولیت امنیتی دارد، سعید جلیلی است که دبیری شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

این نماینده مجلس سپس اظهار داشت اکنون که هاشمی رفسنجانی از انتخابات حذف شده است باید از «پیروزی نامزد تندروها جلوگیری کرد» و نامزد تندروها نیز به گفته او کسی جز سعید جلیلی نیست.

به گفته آقای مطهری، پیروزی سعید جلیلی «برای کشور خسارت‌بار خواهد بود» و او اصلا به خاطر «نداشتن تجربه» صلاحیت نامزدی در انتخابات را ندارد.

او خطاب به سعید جلیلی گفت: «شما خود بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که تجربه کافی و صلاحیت لازم برای ریاست جمهوری را ندارید و عده‌ای برای رسیدن به اهداف خود شما را به درون صحنه هل داده‌اند... پیشنهاد می‌کنم انصراف بدهید و ابزار دست دیگران واقع نشوید. انشاء‌الله برای دوره‌های بعد کاندیدا شوید.»

 

نامزدی سعید جلیلی در این دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با حمایت چهره‌ها و گروه‌های محافظه‌کار همراه شده است که از جمله آنها می‌توان محمدتقی مصباح یزدی، روحانی تندرو طرفدار حکومت ایران، را نام برد.

آقای مصباح یزدی که پیش از این محمود احمدی‌نژاد را رئیس جمهور منصوب امام دوازدهم شیعیان معرفی می‌کرد، این بار در مورد سعید جلیلی گفته است که او عاشق ولایت و پای‌بند به اصول و مبانی است.

جبهه پایداری، از احزاب محافظه‌کار تندرو، نیز از حامیان عمده سعید جلیلی به‌ شمار می‌آید.

اما علی مطهری در این گفت‌وگو تلاش کرده است دلایل مختلف رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات پیش روی را ارائه دهد.

او گفت: «اقبال مردم به آقای هاشمی پس از ثبت‌نام نشان می‌داد که ایشان با رأی بالا پیروز انتخابات است. در نتیجه همه زحمات چهارساله افراطی‌ها برای حذف آقای هاشمی به عنوان رأس فتنه بر باد می‌رفت و دروغ‌های‌شان برملا می‌شد. مثلا مردم به رأس فتنه سی میلیون رأی می‌دادند و این برای تندروها که عامل اصلی بحران چهار سال اخیر بوده‌اند، گران و سنگین بود.»

علی مطهری از چهره‌های سیاسی بود که در ماه‌های اخیر تلاش بسیاری برای حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کرد.

در نقطه مقابل، برخی از محافظه‌کاران با متهم کردن آقای هاشمی به دست داشتن در ناآرامی‌های سال ۱۳۸۸ که از آن به عنوان «فتنه» یاد می‌کنند، خواستار رد صلاحیت او در انتخابات بودند.

اما علی مطهری رد صلاحیت آقای هاشمی را «خطای تاریخی» شورای نگهبان می‌نامد که به‌ گفته او باعث ضربه خوردن به خود این نهاد و «تنزل جایگاه» آن شده است.

او گفت: «رد صلاحیت آقای هاشمی کار بسیار زشت و ظالمانه و ناجوانمردانه‌ای بود و ما همچنان به آن اعتراض داریم و نباید به سادگی از کنار آن گذشت، چون موجب می‌شود که در آینده فضای خفقان بر کشور حاکم شود.»

وی افزود: «البته من معتقدم که آقای هاشمی تا حدی چوب رفتار گذشته‌اش را می‌خورد. اگر زمانی که آن رفتار زشت را برای حذف آیت‌الله منتظری انجام دادند ایشان سکوت نمی‌کرد و از مظلوم دفاع می‌کرد امروز این اتفاق برای خودش نمی‌افتاد و آنها این‌ قدر جری و سرکش نمی‌شدند

اشاره آقای مطهری به برکناری آیت‌الله حسین‌علی منتظری از سمت قائم مقام رهبری جمهوری اسلامی در اواخر عمر آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار حکومت فعلی ایران، است. آقای منتظری بعدها در دوران رهبری علی خامنه‌ای بدون محاکمه در دادگاه محکوم به حصر خانگی شد و این مسئله سال‌ها ادامه یافت.

او در نهایت با طرح پیشنهاد تغییر ترکیب شورای نگهبان گفت: «راه این است خبرگان رهبری این پیشنهاد را در دستور کار اجلاس آینده خود قرار دهند تا به رهبری ارائه کنند. کافی است دو تن از فقهای حکیم و روشن‌بین جای دو تن از فقهای فعلی را بگیرند.»

علی مطهری پیش از این نیز در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار صدور «حکم حکومتی» و بازگرداندن آقای هاشمی به انتخابات شده بود.

 

رد صلاحیت 99 درصد کاندیداهای جریان احمدی نژاد/مشایی در انتخابات شوراها/تعطیلی تمام ستادهای مشایی

خرداد ۸م, ۱۳۹۲

ایسنا : بهمن شریف زاده رییس ستاد انتخاباتی دولت بهار در پاسخ به این سوال که آیا ستادهای انتخاباتی مشایی در حال حاضر با توجه به این‌که برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند اسفندیار رحیم‌مشایی به ستادهای خود گفته تا روز سه‌شنبه صبر کنید فعالیت می‌کنند یا نه؟، گفت: چنین چیزی به نقل از آقای مشایی درست نیست و ایشان چنین صحبتی را نگفته‌اند و از طرف دیگر ستادهای حامی آقای مشایی تعطیل شده‌اند.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که ستادهای حامی مشایی بر انتخابات ریاست‌جمهوری فعالیتی ندارند در پاسخ به این سوال که آیا رایزنی رییس‌جمهور در مورد صلاحیت آقای مشایی به نتیجه‌ای رسیده است یا نه؟‌ گفت:‌ از این موضوع خبری ندارم.

شریف‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ستادهای جریان حامی دولت برای انتخابات شورا به فعالیت خود ادامه می‌دهند یا نه؟ گفت: ۹۹ درصد کاندیداهای جریان حامی دولت به دلایل واهی از جمله عدم اعتقاد به اسلام، عدم التزام به ولایت فقیه و عدم التزام به قانون اساسی ردصلاحیت شده‌اند و بنابراین فعالیتی صورت نمی‌گیرد.

 

۱۵ دلیل محافظه‌کاران برای اثبات حمایت احمدی‌نژاد از جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری

۷ خرداد ۱۳۹۲

دیگربان

گروهی از محافظه‌کاران و رسانه‌های آن‌ها در چند روز گذشته ۱۵ «نشانه» برای اثبات اینکه سعید جلیلی گزینه نهایی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است٬ برشمرده‌اند.آنها از «معرفی» سعید جلیلی از سوی احمدی‌نژاد برای تصدی پست دبیری شورای امنیت عالی امنیت ملی با هدف حذف علی لاریجانی به عنوان پله نخست رشد جلیلی یاد کرده‌اند.این محافظه‌کاران همچنین می‌گویند «روحیات» جلیلی شبه احمدی‌نژاد است٬ احمدی‌نژاد و جلیلی تاکنون علیه یکدیگر سخنی به زبان نیاورده‌اند و جلیلی درباره «جریان انحرافی» موضع‌گیری نکرده است.

 

۱۵ دلیل محافظه‌کاران:

۱- سعید جلیلی توسط احمدی‌نژاد برای شورای امنیت و حذف لاریجانی از آن منصب معرفی و رشد سیاسی خود را آغاز کرده است.

۲- سعید جلیلی از لحاظ روحیات شبیه به احمدی‌نژاد است.

۳- هیچ سخنی از سوی احمدی‌نژاد علیه سعید جلیلی به حال شنیده نشده است.

۴- هیچ سخنی علیه احمدی‌نژاد به حال از سعید جلیلی شنیده نشده است.

۵- هیچ سخنی از سعید جلیلی علیه جریان انحرافی یا مشایی از سعید جلیلی شنیده نشده است.

۶- مهدی‌ کوچک زاده و حمید رسایی از هواداران احمدی‌نژاد به حمایت از سعید جلیلی پرداخته‌اند.

۷- بعضی از نیروهای کمتر شناخته شده‌تر احمدی‌نژاد (نیروهای زریبافان) در ستاد جلیلی مسئولیت گرفته‌اند من‌جمله در ستاد تهران.

۸- جبهه پایداری که تحت هدایت محصولی نیروی جدی احمدی‌نژاد است به حمایت از جلیلی پرداخته است.

۹- محمد حسینی٬ وزیر ارشاد احمدی‌نژاد و کانون دانشگاهیان تحت هدایت او به حمایت صریح از جلیلی پرداخته‌اند و این بدون اذن احمدی‌نژاد نبوده است.

۱۰- افرادی چون محمدعلی رامین٬ معاون مطبوعاتی احمدی‌نژاد و واضع بحث هولوکاست در جمع حامیان جلیلی قرار دارند.

۱۱- سیاست‌های اعلام شده جلیلی هیچ تفاوتی با سیاست‌های احمدی‌نژاد ندارد.

۱۲- هواداران جلیلی دشمن‌های مشترکی با احمدی‌نژاد دارند. هاشمی٬ لاریجانی٬ اصول‌گرایان سنتی٬ موتلفه و …

۱۳- حمایت سازندگان مستند «ظهور نزدیک است» از هواداران افراطی رحیم مشایی و احمدی‌نژاد از سعید جلیلی.

۱۴- تعریف و تمجید ایرنا٬ شبکه ایران و روزنامه ایران از سعید جلیلی.

۱۵- محمود احمدی‌نژاد و سعید جلیلی تاکنون گزارش‌ها درباره اینکه جلیلی نامزد پنهان احمدی‌نژاد در انتخابات است را تکذیب نکرده‌اند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©