Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ برابر با  ۲۶ می ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴  برابر با ۲۶ می ۲۰۱۵
تغییر صفحه شطرنج سیاسی اسپانیا پس از انتخابات شهرداریها

اسپانیا از تغییر استقبال می کند

 

تغییر صفحه شطرنج سیاسی اسپانیا پس از انتخابات شهرداریها

تهیه کننده Francisco Fuentes

یورو نیوز

انتخابات شوراها و شهرداریهای اسپانیا برای نخستین بار در تاریخ سیاسی این کشور همراه با پیشی گرفتن یکی از افراد مورد حمایت حزب چپگرای پودموس در شهر بارسلون ازاحزاب دیگر از جمله حزب مردم است. خانم آدا کولائو، ۴۱ ساله و متولد شهر بارسلون یک مبارز اجتماعی است و رهبری نهاد “خسارت دیدگان وام مسکن” (PAH) را بر عهده دارد. او توانسته در این دور از انتخابات بیشترین میزان رای را در این شهر به خود اختصاص دهد.

 

خانم کولائو رهبری ائتلاف احزاب کوچک چپگرا را در بارسلون بر عهده دارد.

 

او درباره نقش احزاب کوچک در سیاست امروز اسپانیا گفت: « به گمانم مشخص است که در پایان یک دوره سیاسی قرار داریم که در آن سیاست از پیش توسط احزاب بزرگ اداره می شد و رای دهندگان هر چهار سال با این احساس پای صندوقهای رای می رفتند که می دانستند توانایی تغییر شرایط را ندارند.»

 

او روز دوشنبه ۲۵ ماه مه و یکروز پس از انتخابات در جمع هوادارانش گفت: « از امروز به بعد باید نحوه سیاست ورزی را تغییر دهیم و گشایش کامل را در سیاست پدید آوریم. اینگونه خواهیم توانست از هر آنچه که در تمامی امور می گذرد، آنچه که دزدیده می شود و یا توسط مقامات بالای حزبهای حاکم اداره می شود با خبر شویم. همه چیز باید به نظمی دوباره درآید.»

 

هنگام مبارزات انتخاباتی، خانم کولائو با آگاهی از اهمیت هر رای برای مبارزه با ساختار نهادینه شده قدرت، ارتباط مستقیم با شهروندان داشت. او همچنین برای محبوبیت بیشتر با پابلو ایگلسیاس، رهبر حزب پودموس و خوزه موخیکا، رییس جمهوری پیشین اروگوئه در عموم ظاهر شده بود.

 

برای فهم بهتر انتخابات شهرداریهای اسپانیا، کارلوس مارلاسکا، خبرنگار یورونیوز به دیدار فرناندو ولسپین، استاد علوم سیاسی دانشگاه مستقل مادرید رفته است.

 

یورونیوز: این انتخابات در برگیرنده چه نتایجی سیاسی بوده است؟

 

فرناندو ولسپین: باید به دو نکته توجه داشت. نخست شکست چشمگیر حزب حاکم، حزب مردم است و دیگری ارزش نمادین پیروزی احزاب کوچک در شهرهایی چون مادرید و بارسلون است که با احزاب بزرگ رقابت کردند. در خصوص شهرهایی چون بارسلون و مادرید، احزاب کوچک انتخاب نخست رای دهندگان به شمار می آیند.

 

یورونیوز: آدا کولائو، فعال اجتماعی، و مانوئلا کارمنا یک قاضی سابق توانسته اند بدون وابستگی به حزبی خاص برنده انتخابات شهرداریهای بارسلون و مادرید شوند. وجه تشابه این دو زن چیست؟

 

فرناندو ولسپین: هر دو نماد ارزشهای جنبشهای ضد سیستم در سخت ترین لحظات بحران هستند و می توانند در اطراف خود مردمانی را گرد آورند که الزاما در گذشته به گرایشهای آنها رای نمی دادند. این مردم نماد حساسیت نوظهوری هستند که از فردای بحران اقتصادی در اسپانیا پدید آمد.

 

یورونیوز: قدرت عظیم حزب مردم به عنوان حزبی که از سال ۲۰۱۱ قدرت حاکم را در دست دارد متزلزل شده است. حضور آقای راخوی در رقابتهای انتخاباتی شهرداریها و جان گرفتن اقتصاد از رمق افتاده نتوانستند مانع این تزلزل سیاسی شوند. نتایج این انتخابات چه پیامدی را برای دولت آقای راخوی در بر خواهد داشت؟

 

فرناندو ولسپین: آقای راخوی مجبور به تغییرات اساسی در گفتمان سیاسی و افراد صاحب قدرت پیرامون خواهد بود. در غیر اینصورت او در انتخابات عمومی پیش رو با مشکل جدی روبرو خواهد شد. به گمانم نحوه سیاست ورزی او در شهرهایی چون مادرید و والنسیا و همچنین در مناطقی که فساد بسیار هست دچار شکست شده است.

 

یورونیوز: دو حزب همیشه مطرح در سیاست اسپانیا، حزب مردم و حزب سوسیالیست (PSOE) که همواره ۷۰ درصد آرا را به خود اختصاص می دادند اکنون قدرت پیشین خود را ندارند. مناسبات تازه قدرت بین احزاب چگونه خواهد بود؟

 

فرناندو ولسپین: به گمانم نتایج انتخابات چشم انداز سیاست اسپانیا را دست کم در خصوص قدرت در دست دو حزب اصلی آشکار کرده است. آنها ۵۰ درصد آرا را در دست دارند و قدرت آینده شان بستگی به نحوه مناسباتشان با دیگر احزاب دارد. به گمانم احزاب چپ یک نقطه همگرایی دارند ولی این به معنی بالا رفتن آرای احزاب کوچک نخواهد بود. به سخن دیگر، نتایج انتخابات انقلابی بود برای اینکه احزاب کوچک در ساختار قدرت نقشی نداشتند، ولی از این پس در ساختار قدرت سهیم خواهند بود.

 

یورونیوز: وضعیت پیش رو در حالیکه هیچ حزبی در بسیاری از مناطق و شهرها اکثریت مطلق آرا را بدست نیاورده چیست؟

 

فرناندو ولسپین: رای دهندگان اسپانیایی دچار یک تناقض شده اند. برای همین نیز با دقت روند اتفاقات را دنبال می کنند تا ببیند احزاب کوچک چگونه وارد مناسبات قدرت می شوند. از سوی دیگر، شهروندان خواهان این هستند که احزاب کوچک ساختار قدرت را در دست گیرند و برای همین خواهان ائتلاف احزاب کوچکتر با احزاب بزرگتر هستند. احزاب در بلاتکلیفی به سر می برند. این عدم قطعیت در انتخابات عمومی ماه نوامبر شکل تازه تری به خود خواهد گرفت.

...................................................

اسپانیایی ها از تغییرات استقبال می کنند

انتخابات اسپانیا؛ شهرداری مادرید و بارسلونا در دست مخالفان دولت

مانوئلا کارمنا و آرا کولائو، شهرداران آینده مادرید و بارسلونا، نمادهای تغییرات سیاسی در اسپانیای امروز هستند.

نقطه مشترک هر دو آنها آن است که از سوی حزب چپگرای افراطی پودموس، پشتبانی شده اند. نخستین برنامه کاری آنها مذاکراه برای شکل دادن به ائتلافی برای مدیریت مناطق تحت کنترلشان است.

پابلو ایگلسیاس، بنیانگذار و رهبر حزب پودموس می گوید: «دستور العمل کار ما بسیار روشن است. ما دست هایمان را بسوی همه دراز می کنیم اما هر کسی که می خواهد با ما به توافق برسد باید در نظر داشته باشد که راه ما در سیاست ورزی آینده باید از آنچه تا کنون انجام شده است متفاوت باشد.»

 

تمایل به تغییر در میان شهروندان اسپانیایی، نتیجه انتخابات روز یک شنبه را تغییر داد. بازنده واقعی این انتخابات حزب محافظه کار مردم بود که شکستی جدی را تجربه کرد. این حزب در مادرید اکثریت ندارد و برای شکل دادن به اکثریت باید با احزابی مانند حزب شهروند که حزب لیبرال میانه است وارد گفتگو شود. اما آلبرت ریورا رهبر این حزب تمایلی برای ائتلاف با محافظه کاران ندارد.

 

آلبرت ریورا، رهبر حزب شهروند می گوید: «حزب شهروند وارد دولتی نمی شود که خودش رهبریش نمی کند، ما فقط جز کرسی هایی مثل شهرداری و ریاست مناطق، کرسی دیگری نداریم. »

 

خبرنگار یورونیوز از مادرید می گوید: «شهردار مادرید تغییر خواهد کرد اما این تغییر نیاز به ائتلاف میان تشکل های مختلف دارد. در فقدان اکثریت مطلق در تمام مناطق و بسیاری از شهرداری هایی که انتخابات در آنجا برگزار شده، سناریوی ائتلاف در سطح ملی تقویت می شود. اسپانیا در حال ورود به عصر جدیدی است، عصر مذاکرات میان احزاب. موضوعی که در اسپانیا کمتر شاخته شده و به شیوه های جدیدی از سیاست ورزی در این کشور نیاز است.»

..................................

پیروزی مخالفان دولت اسپانیا در انتخابات محلی

بارسلون و شهرهای بزرگ اسپانیا زیر پرچم چپ!

• جنبش مخالفان دولت اسپانیا به رهبری حزب چپگرای پودموس پیروز بزرگ انتخابات شورای شهر و شهرداری های اسپانیا شده است ...

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

دوشنبه  ۴ خرداد ۱٣۹۴ -  ۲۵ می ۲۰۱۵

جنبش مخالفان دولت اسپانیا به رهبری حزب چپگرای پودموس پیروز بزرگ انتخابات شورای شهر و شهرداری های اسپانیا شده است. در این انتخابات، حزب پودموس که به خاطر مبارزه علیه ریاضت اقتصادی شهرت یافت، به همراه دیگر احزاب مخالف دولت توانسته است در بیشتر شهرهای اسپانیا از جمله بارسلونا بر حزب مردم پیشی بگیرد.

 

به گزارش یورونیوز، پیروزی جناح مخالفان – که با نام ایندیگنادوس یا خشمگینان شناخته می شوند- در این شهر یک امتیاز بزرگ برای معترضان به برنامه های ریاضت اقتصادی دولت ماریانو راخوی، نخست وزیر این کشور محسوب می شود.

پابلو ایگلسیاس، بنیانگذار و رهبر حزب پودموس پس از این پیروزی گفت: «امشب یک شب جادویی در اسپانیاست. روزهای بعد روزهای آغازین تغییرات است. بعد از انتخابات اروپا من گفته بودم که تغییرات در اسپانیا ممکن است و این مساله حالا به واقعیت تبدیل شده است. من فکر می کنم این بهار تغییرات برای ما پیروزی در انتخابات نوامبر را علیه حزب مردم به ارمغان خواهد آورد.»

مانوئلا کارمنا، قاضی بازنشسته ‍ی ۷۱ ساله نیز یکی دیگر از چهره های حاضر در جناح مخالف دولت است که برای کسب مقام شهرداری مادرید در این انتخابات شرکت کرده بود. این جناح توانسته ۲۰ کرسی از شورای شهر مادرید را از آن خود کند. در مقابل، حزب محافظه کار مردم نیز با یک کرسی بیشتر، ۲۱ جایگاه شورای شهر پایتخت را به دست آورده است. به نوشته‍ی مطبوعات اسپانیا، مانوئلا کارمنا در صورت ائتلاف با دیگر احزاب نظیر سوسیالیست یا پودموس، از شانس زیادی برای انتخاب شدن به عنوان شهردار مادرید برخوردار است.

آدا کولائو، چهره‍ی دیگر جنبش ضد دولتی خشمگین ها در بارسلون در صدر لیست قرار گرفته و نامزد حزب محافظه کار پشت سر وی قرار دارد. مطبوعات اسپانیا وی را شهردار مسلم بارسلونا معرفی می کنند. با اینحال، وی برای رسیدن به مقام شهرداری این شهر باید با دیگر احزاب مخالف دولت ائتلاف کند.

وی پس از اعلام نتایج اولیه گفت: «امشب اتفاق مهمی افتاد. پیروزی ما مثل پیروزی داوود علیه جالوت است. این نامزدی اجازه داد که در عرض چند ما، بارسلون و شهرداری این شهر به دست مردم بیافتد.»

آدا کولائو به دلیل به راه اندازی کارزار حمایت از کسانی که خانه هایشان را در بحران اقتصادی از دست داده اند، مشهور شد. از آغاز بحران اقتصادی در اسپانیا، صدها هزار نفر به علت عدم توانایی در بازپرداخت اقساط وام مسکن، مجبور به واگذاری خانه هایشان به بانک ها شده و بی خانمان شده اند.

خبرنگار یورونیوز در مادرید می گوید: «انتخابات در شهر بارسلونا بسیار فشرده بود. نامزد جنبش اعتراضی علیه دولت تا به اینجا پیروز این انتخابات است. با اینحال، هفت حزب سیاسی مختلف، شورای جدید این شهر را تشکیل خواهند داد.»

لیست ارائه شده توسط آدا کولائو توانسته ۱۱ کرسی از شورای شهر بارسلون را از آن خود کند. در حالیکه حزب مردم یعنی حزب حاکم تنها به ۱۰ کرسی دست یافته است. حزب سوسیالیست پنج کرسی را از آن خود کرده و چنانچه این حزب با آدا کولائو ائتلاف کنند، اکثریت شورای شهر را در اختیار خواهند داشت و به این ترتیب آدا کولائو شهردار بارسلون خواهد شد.

 

 

مادرید- ایرنا: انتخابات محلی اسپانیا برای دولت های ایالتی و شهرداری ها که روز یکشنبه برگزار شد، حاکی از سقوط حزب حاکم مردمی و فراهم شدن زمینه سیاسی برای قدرت یابی احزاب چپگرا است.

به گزارش ایرنا ، مردم اسپانیا در انتخابات روز یکشنبه ، صحنه سیاسی کشور را تغییر داده و بر خلاف آرزوها و انتظارات حزب مردمی به آنها پشت کردند.

حزب حاکم در انتحابات ایالتی ، استانی و شهری حمایت و قدرت بسیاری را از دست داده و شهرداری های بسیاری از شهرهای کشور به احزاب چپ رسید.

در عین حال حزب مردمی در مادرید ارای بیشتری را به خود اختصاص داده اند اما میزان رای این حزب در حدی نیست که دولت را تشکیل دهد و به همین دلیل نیاز به ائتلاف دارد و در این راه ممکن است مهمترین شهر اسپانیا را از دست دهد زیرا تعداد رای احزاب چپگرا برای تشکیل دولت ائتلاف بیشتر از رای حزب مردمی است .

حزب مردمی از ۲۴ سال قبل قدرت در ایالت مادرید و شهر مادرید را در دست دارد و از دست دادن این شهر بزرگترین شکست برای این حزب خواهد بود .

همان طوری که نظرسنجی ها پیش بینی می کردند، صفحه ی شطرنج سیاسی اسپانیا تغییر یافت ، به طوری که ائتلاف دو حزب چپگرای سوسیالیست و پودموس که حزبی نوظهور با ریشه جنبش اجتماعی است ، می تواند باعث شود که حزب مردمی شهرداری های بیشتری را در مراکز استان ها از دست دهد.

این در حالی است که مردم در شهر بارسلونا، شهرداری را به دست حزب چپگرای 'کومو' که فقط چند ماهی است بنیانگذاری شده و یک حزب جنبش اجتماعی است، سپردند و پیش بینی می شود حزب حاکم در شهر والنسیا که همیشه شهرداری آن رابرعهده داشت، قدرت را از دست بدهد.

در این مورد، حزب مردمی همچنین در آستانه از دست دادن شهر مهم دیگری نظیر سوییا مرکز ایالت آندالوسیا است.

سقوط حزب مردمی از سوی دیگر باعث خواهد شد که برای انتخابات سراسری که در ماه نوامبر (آذر ) سال جاری برگزار خواهد شد، رای بسیاری را از دست دهد.

مردم اسپانیا در این انتخابات از یک تغییر اساسی برای تعیین سرنوشت کشور دفاع کردند زیرا چندین سال ریاضت اقتصادی، افزایش مالیات ها و کاهش درآمد ها که همراه با فساد مالی سیاستمداران احزاب مردمی و سوسیالیست بود، رای دهنگان را وادار به انتخاب احزاب چپگرا و نوظهور کرد.

٣۵ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۹٨۶ نفر واجد شرایط رای برای شرکت در انتخابات ایالتی و شهرداری ها هستند.

حزب مردمی اکنون باید تصمیم بگیرد آیا شرایط احزاب دیگر برای ائتلاف را قبول می کند یا این که اجازه خواهد داد که احزاب چپگرا بین هم ائتلاف کنند و قدرت را از چنگ این حزب در آورند.

همانطوری که به انتظار می رفت، این انتخابات غیر قابل پیش بینی ترین انتخاباتی بودند که مردم اسپانیا در آن شرکت کردند تا که به ٣۰ سال سلطه دو حزب مردمی و سوسیالیست پایان دهند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©