Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ برابر با  ۱۹ آوريل ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵  برابر با ۱۹ آوريل ۲۰۱۶
سردشت و مریوان نیز به اعتصاب بانه پیوستند

گسترش اعتصاب بازاریان کردستان ایران

 

سردشت و مریوان نیز به اعتصاب بانه پیوستند

 

در ادامه اعتراض و اعتصاب بانه، مردم و ساکنین شهرهای مریوان و سردشت نیز اعتصاب کرده و اعلام کردند که همپای اعتصاب مردم در بانه در اعتراض به سیاست ها و فشارهایی که جمهوری اسلامی ایران به کاسبکاران و کولبران وارد می کند،  اعتصاب کرده و خواهان تغییر سیاست های جمهوری اسلامی ایران در این رابطه شدند.

بازاریان شهر بانە در اعتراض بە بستە شدن مرزها و مابر کولبری و… دست بە اعتصاب عمومی زدە اند، در ادامه این اعتصاب،  ساکنین و کاسبکاران شهرهای مریوان و سردشت نیز  اعتصاب کرده و شهر را به حالت تعطیلی درآورده اند.

بر اساس اخبار رسیده به جمعیت حقوق بشر کوردستان اعتصاب مردم این دو شهر در حالی است که شمار زیادی از کسبه و بازاریان شهر بانه در عتراض به بسته شدن مرزها و معابر کولبری و افزایش اجاره بهای مغازه ها و کرایه بار در این شهرستان،   به اعتراض و تجمع  خود ادامه داده و از بازگشایی مغازه ها و محل کسب خود امتناع کردند.

شهرهای سردشت، بانه و مریوان،  مناطقی هستند که از لحاظ امکان و فرصت های کاری و شغلی با کمترین امکانات روبرو بوده و مردم مجبور هستند برای امرار معاش به شغلهای کاذب مانند کولبری روی آورند.

. در واکنش به  اعتصاب در بانه، معاون سیاسی امنیتی استاندار سنە (کوردستان)  اظهار داشته بود که “با توجه به اینکه مرزها و معابر کولبری استان منبع درآمد بسیاری از مردم این استان هستند، به طور جدی پیگیر بازگشایی مرزهای استان هستیم که امیدواریم این تلاش‌ها در اسرع هنگام به نتیجه برسد”. علیرضا آشناگر همزمان تاکید کرده که با توجه به طولانی بودن “این فرایند” نمی توانند زمان مشخصی را برای بازگشایی مرزها تعیین کنند.

فعالیت های بازرگانی در مرزهای رسمی و غیر رسمی استان های سنە، ارومیە و کرماشان  در شرق کوردستان بیش از شش ماه است که به شدت کاهش یافته است. مقام های رسمی استان سنە علت این امر را سوق دادن مردم به مصرف کالاهای داخلی عنوان کرده اند.

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار سنە اواخر اسفند ماه در گفتگو با رسانه ها عنوان کرده بود که “امیدواریم با اقدامات انجام شده در آینده شاهد این باشیم که مصرف کالای داخلی برای مردم برند ومایه افتخار باشد”. فرماندار بانه امروز یکبار دیگر تاکید کرده که با هماهنگی با استانداری استان سنە در حال پیگیری برای بازگشایی معابر کولبری و مرزی این شهرستان هستند.

به گفته راشد عذیری “همه معابر استان هاي غربي با توجه به سياست هاي جديد و بنابر مصلحت انديشي بسته شده و و اين موضوع در همه استان هاي مرزي در حال پيگيري است”.

روز گذشته اصناف و بازاریان بانه در مقابل فرمانداری این شهر تحمع کرده بودند و خواستار بازگشایی معابر مرزی شده بودند. معابر مرزی و کولبری استان های سنە، ارومیە و کرماشان شرق کوردستان نقشی مهم در امرار معاض و فعالیت های بازرگانی در این استان ها بازی می کنند. امروز نیز مردم و ساکنین شهرهای سردشت و مریوان به این اعتصاب پیوسته و فعالیت‌های عادی در شهر را به حالت تعطیلی درآورده آمد و گفته اند که همپای شهروندان بانه ای به اعتراضات پیوسته و خواهان رسیدگی به وضعیت شغلی و درآمدی خود هستند.

بر اساس آمارهای رسمی تنها در استان سنە ۱۹۸ هزار شهروند ساکن در مناطق مرزی عضو تعاونی مرزنشینان بوده و به صورت رسمی و از معابر کولبری به فعالیت های بازرگانی اشتغال دارند. شهروندانی که بسته شدن معابر مرزی به صورت مستقیم بر تامین نیازهای روزانه آنها تاثیر نهاده است.

نرخ بیکاری در استان سنە در کنار دیکر استان شرق کوردستان یعنی کرماشان در کنار استان سیستان و بلوچستان ایران ، با نرخ بیکاری ۲۸ درصد یکی از بالاترین نرخ های بیکاری در شرق کوردستان و ایران را دارا است.

 

جمعیت حقوق بشر کوردستان

--------------------------------

امروز اعتصاب بازاریان در شهر مریوان.

این اعتصاب در روز سه-شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ برابر با ۱۹ آوريل ۲۰۱۶ به منظور بسته شدن مرزها از سوی سپاه باسداران٬ که اجازه کسب و کار به کاسبکاران را نمی دهند و مردم شریف مریوان به حمایت از کاسبکاران اعتصاب کردند.

-----------------------------------------------

تداوم اعتصاب بازاریان در بانه

بنا به گزارش‌های رسیده, بازاریان و مغازه‌داران شهر بانه شرق کردستان همچنان به اعتصاب اعتراضی خود تا دو روز آینده ادامه می‌دهند. این درحالی است که فرمانداری بانه و استان سنه به مطالبات اعتصاب‌کنندگان پاسخ مثبت نمی‌دهند.

مرکز خبر - فرات سه‌شنبه ۱۹ آوریل ۲۰۱۶، ساعت ۱۱:۰۲

بنا به گزارش‌های رسیده, بازاریان و مغازه‌داران شهر بانه شرق کردستان همچنان به اعتصاب اعتراضی خود تا دو روز آینده ادامه می‌دهند. این درحالی است که فرمانداری بانه و استان سنه به مطالبات اعتصاب‌کنندگان پاسخ مثبت نمی‌دهند. جمع زیادی از بازاریان سردشت و مریوان هم به اعتصاب بانه پیوستند.

این اعتصاب‌ها در محکومیت مسدودکردن دروازه‌هیا مرزی و ممانعت از کسب معیشت کولبران, افزایش کرایه مغازه‌ها و غیره است. اعتصاب شهروندان بانه در سومین روز ادامه دارد و اعتصاب در مقابل فرمانداری ادامه می‌یابد.

هیأتی از سوی اعتصاب‌کنندگان با فرماندار بانه دیدار کردند. آنها تصمیم گرفتند که همچنان به اعتصاب خود و تعطیلی بازار ادامه دهند و هیأت آنها به دیدارهای خود در دو روز آتی با مقامات ریم ادامه دهند.

دو روز پیش بازاریان شهرهای سردشت و مریوان هم حمایت خود از کاسبکاران بانه را اعلام داشته و بازار را تعطیل کردند.

رژیم ایران در شش ماه گذشته هرگونه کاسبکاری در مرزهای شرق کردستان را ممنوع کرده است. خشونت نیروهای مرزی تاکنون منجر به جانباختن تعداد زیادی از کولبران و کاسبکاران کورد شده است.

--------------------------

دومین روز اعتصاب اصناف و بازاریان بانه

 Sunday, April 17, 2016

NNSROJ: علی رغم تلاش مسئولین استان کُردستان برای پایان دادن به اعتصاب کسبه و بازاریان شهر بانه، این اعتصاب وارد دومین روز خود شد.

شمار زیادی از کسبه و بازاریان شهر بانه در تداوم اعتراض به بسته شدن مرزها و معابر کولبری و افزایش اجاره بهای مغازه ها و کرایه بار در این شهرستان، امروز ۲۹ فروردین نیز به اعتراض خود ادامه داده و از بازگشایی مغازه ها و محل کسب خود امتناع کردند.

http://www.nnsroj.com/fa/detiles.aspx?id=60551

------------------------------------------------

گسترده شدن دامنه اعتصاب کسبه و بازاریان کُردستان  ایران

 Monday, April 18, 2016

   

NNSROJ: در تداوم اعتصاب کسبه و بازاریان بانه، کسبه و بازاریان شمار دیگری از شهرهای شرق کُردستان نیز در اعتراض به بسته شدن مرزها دست به اعتصاب زدند.

 

در حالی که اعتصاب کسبه و بازاریان شهر بانه وارد سومین روز خود شد، امروز ۳۰ فروردین، کسبه و بازاریان شهرهای سردشت، پیرانشهر و مریوان نیز با اعتصاب و بستن محل کسب خود خواهان بازگشایی مرزها و کاهش اجاره بها و بار شدند.

 

منبعی مطلع در شهر بانه در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی روژ اظهار داشت که علی رغم تلاش مسئولان استانداری و فرمانداری، بازاریان این شهر بر ادامه اعتصاب خود تاکید می کنند.

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان  روز گذشته اظهار داشته بود که "با توجه به اینکه مرزها و معابر کولبری استان منبع درآمد بسیاری از مردم این استان هستند، به طور جدی پیگیر بازگشایی مرزهای استان هستیم که امیدواریم این تلاش‌ها در اسرع هنگام به نتیجه برسد".

 

علیرضا آشناگر همزمان تاکید کرده بود که با توجه به طولانی بودن "این فرایند" نمی توانند زمان مشخصی را برای بازگشایی مرزها تعیین کنند.

 

برخی خبرهای تایید نشده حکایت از صدور مجوز بازگشایی محدود مرزهای شهرستان بانه دارد.

 

بر اساس خبرهای رسیده به پایگاه خبری و تحلیلی روژ، مقام های استانداری کُردستان به نمایندگان کسبه و بازاریان بانه اعلام کرده اند که از روز ۳۱ فروردین به مدت یک ماه مرزها بازگشایی می شوند تا کالاهایی که در آنسوی مرز مانده اند را به شهر بانه منتقل کنند.

 

این خبر هنوز از سوی مقام های رسمی تایید و یا تکذیب نشده است.

 

ادریس یکی از کسبه شهر سردشت به NNSROJ می گوید "بسته شدن مرزها تاثیر مستقیمی بر زندگی و سطح درامد ما داشته است. مرزها برای اقتصاد ما از همان درجه از اهمیتی برخوردار است که محصولات داخلی برای اقتصاد ایران دارا است، چراکه هیچ متبع دراومد دیگری نداریم، پیشاز بسته شدن مرزها باید به فکر چاره ای برای منبع درامد ما کنند".

 

هیمن نیز که در بازار تاناکورای مهاباد مغازه دار است به روژ می گوید "بسته شدن این مرزها تاثیر مخربی بر فعالیت های اقتصادی ما داشته است، این نوروز بازار بی رونقی را شاهد بودم، به این دلیل که محصولات تازه و نو در مغازه نداشتم، متاسفانه نبود سندیکا و صنف مستقل موجب عدم اتحاد بازاریان و کسبه شده است".

 

شایان ذکر است که فعالیت های بازرگانی در مرزهای رسمی و غیر رسمی استان های کُردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه بیش از شش ماه است که به شدت کاهش یافته است. مقام های رسمی استان کُردستان علت این امر را سوق دادن مردم به مصرف کالاهای داخلی عنوان کرده اند.

http://www.nnsroj.com/fa/detiles.aspx?id=60554

-------------------------------------------------------------

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©