Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ برابر با  ۰۲ سپتامبر ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸  برابر با ۰۲ سپتامبر ۲۰۱۹
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

(۳۰ مرداد – ۵ شهریور)

 

 

چهارشنبه ۳۰ مرداد ۹۸: شعبه ۶۹ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست ولی الله فتاحی با این استدلال که: « تجمعات دانشجویی داخل دانشگاه‌ها فاقد وصف مجرمانه است» حکم برائت یاسمن محبوبی دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران را صادرکرد. یاسمن محبوبی در جریان یکی از تجمع های دانشجویان در دی ۹۶ بازداشت شده بود. در همین روز جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سیما بهروزی مهدی آبادی، شهروند بهایی ساکن یزد در دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد. وی پیشتر به دلیل فعالیت در فضای مجازی تحت عناوین مختلف در دادسرای یزد تفهیم اتهام شده بود. گفته می شود در جلسه دادگاه که روز ۲۷ مرداد برگزار شد، اتهامات خانم بهروزی مهدی آبادی به دلیل عضویت و اظهار نظر وی در یک کانال تلگرامی مرتبط با آئین بهایی استخراج شده بود. در این روز گزارش " برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر" در باره‌ی “مجرم انگاری نظام‌مند مدافعان حقوق بشر در ایران” منتشر شد. در این گزارش آمده است که دولت ایران با هدف جلوگیری از فعالیت‌های حقوق بشری و ضربه زدن به آزادی بیان وکلا و مدافعان حقوق بشر ، به‌صورت نظام‌مند علیه آنها جرم انگاری می‌کند و از مقامات ایرانی ایران خواسته شده تا فوری و بدون قید و شرط کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر را آزاد کند. در همین روز جمعی از معلمین و فعالین صنفی فرهنگیان با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت چهار تن از همکاران خود به نام‌های هوشنگ کوشکی، هاشم خواستار، جواد لعل محمدی و محمدحسین سپهری خواهان آزادی بی قید و شرط تمام معلمان، فعالین زنان، کارگران، دانشجویان و فعالان سیاسی و مدنی شدند.

 

پنجشنبه ۳۱ مرداد: شهلا جهانبین همسر عباس واحدیان شاهرودی؛ نویسنده و فعال مدنی ساکن مشهد عصر این روز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. عباس واحدیان شاهرودی روز یکشنبه ۲۷ مردادماه بازداشت شده بود. در همین روز امیرحسین محمدی فرد سردبیر نشریه‌ی “گام” و از متهمین پرونده‌ی اعتراضات هفت تپه به درخواست صدها تن از فعالان حوزه‌های مختلف پاسخ مثبت داد و اعتصاب غذای پنجاه روزه‌ی خود را شکست. در این روز در شهر سنندج اسحاق روحی فعال کارگری در دادگاه انقلاب این شهر به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. در زندان اوین نیز فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی زندانی عقیدتی، که یک ماه گذشته را در بازداشت و در سلول انفرادی به سر برده از روز جمعه ۲۵ مردادماه دست به اعتصاب غذا زد. اعتصاب غذای خانم مظلوم در اعتراض به بلاتکلیفی یک ماهه بدون تفهیم اتهام صورت گرفته است. در این روز ماموران امنیتی شهلا انتصاری فعال حقوق زنان و از امضاکنندگان نامه‌ی چهارده نفره را در رشت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

 

جمعه ۱ شهریور: کمیسیون فرهنگی کانون نویسندگان ایران در اعتراض به حکم زندان سه نویسنده (رضا خندان، بکتاش آبتین و کیوان باژن) نشست ادبی "عصر نقد داستان" را برگزار و آن را به رضا خندان (مهابادی) تقدیم کرد. در همین روز محمد نظری، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه که از ۲۵ سال پیش بدون مرخصی تحمل حبس می‌کند، با انتشار نامه ای سرگشاده از سازمان‌های حقوق بشری خواست که به وضعیت او و سایر زندانیان عقیدتی توجه کنند.

 

شنبه ۲ شهریور: مرضیه امیری روزنامه نگار روزنامه‌ی شرق و از بازداشت‌شدگان تجمع روز جهانی کارگر، که ۲۲ مرداد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه محاکمه شده بود به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. در همین روز کیومرث مرزبان، نویسنده و طنزپرداز که نزدیک به یک سال گذشته را در زندان اوین در بازداشت به سر برده‌است، به حکم قاضی صلواتی رییس شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۲۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد. جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای مرزبان اواخر تیرماه سال جاری برگزار شده‌بود. در این روز جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات پروین محمدی، از فعالان کارگری و عضو اتحادیه آزاد کارگران در دادگاه انقلاب اسلامی کرج برگزار شد. در همین روز حسن سعیدی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد و از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر در تهران، به حکم قاضی افشاری رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت استفاده از وسایل مخابراتی هوشمند و عضویت در احزاب و گروه های و دستجات سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

 

یکشنبه ۳ شهریور : گیتی پورفاضل، نویسنده، وکیل بازنشسته دادگستری و عضو کانون نویسندگان ایران، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. هنوز تاریخ دقیق بازداشت او معلوم نشده است. گیتی پور فاضل از امضاکنندگان نامه‌ی ۱۴ نفره است پس از انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت شدند و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند. در همین روز دادگاه مطبوعات مدیر مسئول خبرگزاری حکومتی ایلنا و مصاحبه شونده با این خبرگزاری را به اتهام "نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی" به اتفاق آرا مجرم شناخت. این دادگاه همزمان مدیرمسئول هفته نامه "پایتخت کهن" را نیز به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام مجرم شناخت. در همین روز پگاه آهنگرانی، بازیگر سینما و تئاتر هنگام سفر به گرجستان متوجه شد که ممنوع الخروج شده است . به گفته‌ی خانم آهنگرانی این اتفاق به دلیل پرونده‌ای‌ست که بعد از اعتراضات سال ۸۸ علیه وی گشوده و به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. شب پیش از این روز، ماموران امنیتی زهرا جمالی یکی دیگر از ۱۴ امضاکننده‌ی نامه به رهبر جمهوری اسلامی را در منزل خواهرش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

 

دوشنبه ۴ شهریور : ۹ تن از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه هر کدام به ۸ ماه حبس تعزیری و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شدند که تا پایان مدت تعیین شده‌ی دادگاه در تعلیق خواهد بود. یک کارگر دیگر نیز از اتهامات منتسب تبرئه شد. جلسه دادگاه این کارگران در تاریخ ۲۳ مردادماه در دادگاه شوش برگزار شده بود. در همین روز انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران با صدور بیانیه ای ضمن اعلام نگرانی بابت صدور حکم حبس طولانی مدت و شلاق علیه مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق از مسئولین خواست که در مرحله‌ی تجدیدنظر ضمن علنی کردن مفاد اتهامات و اسناد مثبته انتساب جرم، شفافیت مورد نظر دستگاه قضائی را به آزمون بگذارند.

 

سه‌شنبه ۵ شهریور : در این روز خبر بازداشت علی باقری، فعال مدنی شهرستان شازند، منتشر شد. ماموران امنیتی روز یکشنبه سوم شهریور او را بازداشت و به زندان اراک منتقل کردند. گفته می شود بازداشت وی برای اجرای حکم ۴ سال و شش ماه حبس تعزیری او بوده است. اتهامات او "توهین به رهبری" و “کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی بی سی فارسی” است. در همین روز رهام یگانه، فرید لطف آبادی و هیراد پیربداقی از زندان اوین آزاد شدند. این سه نفر در اواسط مردادماه هنگام برگزاری دادگاه متهمان پرونده‌ی هفت تپه، مقابل ساختمان دادگاه بازداشت شده بودند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©