Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ برابر با  ۲۲ ژانويه ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸  برابر با ۲۲ ژانويه ۲۰۲۰
بلاتکلیفی، بی‌خبری و جشن تولد در جهنمی به نام قرچک

بلاتکلیفی، بی‌خبری و جشن تولد در جهنمی به نام قرچک

 

دو ماه از بازداشت موقت دبیر اسبق شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران می‌گذرد؛ قاضی پرونده وی از پذیرش وثیقه تأمین‌شده برای آزادی موقتش امتناع کرده، همچنان به‌صورت غیرقانونی در زندان قرچک نگهداری می‌شود، مسئولان این زندان نیز مانع انتقال وی به مراکز درمانی شده‌اند؛ در یک‌کلام، او همچنان بلاتکلیف است

 

دو ماه از بازداشت موقت سها مرتضایی، دانشجوی ستاره‌دار دانشگاه تهران می‌گذرد و علی‌رغم صدور قرار وثیقه و تأمین آن از سوی خانواده، ابوالقاسم صلواتی، قاضی شعبه۱۵ دادگاه انقلاب به بهانه عدم حضور مالک از پذیرش آن امتناع کرد. علاوه براین، به گفته نزدیکان وی در مصاحبه‌ای با رادیو زمانه، صلواتی حاضر به پذیرش محمدهادی عرفانیان و مصطفی نیلی، وکلای این  دانشجوی بازداشتی نشده است.

 

متهم؛ بازیچه قاضی و بازپرس

 

هرچند دیروز سالروز تولد سها مرتضایی بود و انتظار می‌رفت این روز را نه پشت میله‌های ندامتگاه قرچک بلکه در کنار دوستان و عزیزانش جشن بگیرد اما رفتار سلیقه‌ای و کارشکنی‌های قاضی پرونده، مانع از تحقق این اتفاق شد. البته این نخستین باری نیست که این فعال صنفی بازداشتی بازیچه تصمیمات و رفتار سلیقه‌ای قضات و مسئولان دادگاه انقلاب و دادسرای مقدس اوین می‌شود. اوایل دی‌ماه سال جاری، بازپرس شعبه یک دادسرای اوین قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی  برای این دانشجویی بازداشتی صادر کرد اما تنها چند روز پس‌ازآن، مسئولان قوه قضائیه به او اعلام کردند پرونده وی به دادگاه انقلاب ارجاع شده و تا زمان تعیین شعبه و  برگزاری جلسه رسیدگی به پرونده وی باید در زندان بماند. موضوعی که منجر به اعتراض این دانشجوی محروم از تحصیل، اعتصاب غذای ۱۷ روزه او در واکنش به این رفتار مسئولان قوه قضائیه شد. هرچند مرتضایی ۲۲ دی‌ماه بنا به خواست دوستانش و وعده مسئولان این زندان  از اعتصاب غذای خود دست کشید اما بنا به اظهارات نیلی، وکلایش همچنان از عوارض آن رنج می‌برد.

 

البته این تنها فشارها بر این فعال صنفی و  دانشجویی در زندان نبوده است. انتقال این دانشجوی بازداشتی به زندان قرچک، برخلاف قانون، ممانعت مسئولان زندان قرچک از  انتقال وی به مرکز درمانی برای بهبود عوارض ناشی از اعتصاب غذا، جلوه‌های دیگری از این فشارهاست.

 

دانشگاه و حراست؛ مجریان اتاق فکر واجا

 

البته دانشگاه و وزارت علوم نیز در مسیر سرکوب، دست در دست قوه قضائیه و نهادهای امنیتی بوده است. شهریورماه سال جاری مرتضایی علی‌رغم کسب رتبه ۱۰ کنکور دکتری علوم سیاسی، از تحصیل در این مقطع محروم شد. وی در گفت‌وگو با ایرناپلاس و روزنامه همدلی اعلام کرده بود «حراست وزارت علوم و دانشگاه تهران» خواستار «ستاره‌دار شدن وی» شده بودند. این فعال صنفی نیز در واکنش به این اقدام مسئولان وزارت علوم اقدام به تحصن در دانشگاه  تهران کرد؛ اقدامی که حدود ۲۱ روز به طول انجامید.

 

اواخر آبان ماه و هم‌زمان با آغاز اعتراضات مردم در سراسر کشور و دانشگاه تهران، نهادهای امنیتی این دانشجوی ستاره‌دار را به طرز مشکوکی و خلاف رویه از خوابگاه ربوده و بازداشت کردند. بعلاوه، کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور در گزارشی از تهدید و فشار بر خانواده این دانشجو در ایام تحصن خبر داد. بنابراین گزارش، رئیس حراست و  معاون فرهنگی دانشگاه تهران به مادر این فعال صنفی اعلام کردند در صورت تداوم تحصن، دو سال نیم بر مدت محکومیت وی افزوده خواهد شد یا در صورت رضایت وی ، فرزندش به بیمارستان روانی انتقال و به او  شوک الکتریکی داده می‌شود.

این دبیر اسبق شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران در پی حوادث دی‌ماه سال ۹۶ بازداشت و با حکم دادگاه انقلاب به شش سال حبس تعزیری، دو سال محرومیت از عضویت در  احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی در دادگاه بدوی محکوم شد.

دانشگاه ما

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©