Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ برابر با  ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰  برابر با ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

(۱۴ تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۰)

 

جمعه ۱۴ خرداد  ۱۴۰۰

 

- در این روز حیدر قربانی، کارگر ساختمانی و از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران در دادگاه انقلاب شهرستان شهریار؛ به اتهام «عضویت در دسته یا جمعیت و یا شعبه‌ی جمعیت‌هایی که در داخل کشور با هدف برهم زدن امنیت کشور تشکیل شده است» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»  به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

شنبه ۱۵ خرداد

 

- در این روز پیکر بی‌جان عرفان ساعدپناە، فعال مدنی، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی از دانشگاە خوارزمی تهران، مدرس زبان کردی و عضو هیئت مدیره انجمن زاگرس سنندج و زندانی سیاسی سابق که چند روز پیش از این ناپديد شده بود، در سد قشلاق سنندج توسط مردم کشف شد.

 

یکشنبه ۱۶ خرداد

 

- در این روز خبر رسید با گذشت هجده ماه از زندان علی اسحاق، کارگر زندانی، او به دلیل عدم توانایی در سپردن وثیقه، در این مدت حتی یک بار از حق مرخصی برخوردار نبوده است. دادگاه انقلاب تهران در سال ۹۹ او را به ۵ سال حبس به اتهام عضویت در  سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران و فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم کرد، درحالی‌که این کارگر زندانی هفتاد ساله که با مشکلات شدید قلبی و فشار خون بالا درگیر است، در دهه‌ی شصت به همین اتهام ۸ سال زندان و ۱۲ سال تبعید در شهر خوی را متحمل شده بود.

 

- پوریا سوری، شاعر و ترانه‌سرا، در این روز به استفاده از ترانه‌‌اش، «ایران من»، در برنامه‌ی مناظره‌ی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در صدا و سیما اعتراض کرد. به گفته‌ی سوری پخش بخشی از این ترانه در مناظره‌ی انتخابات ۱۴۰۰ برخلاف اعلام نظر صریح همایون شجریان، خواننده و  سهراب پورناظری، آهنگساز این اثر بوده که بر مبنای آن صداوسیما حق پخش و هرگونه استفاده تبلیغی از این ترانه را ندارد.

 

- در این روز طرحی موسوم به «تشدید مجازات همکاری‌کنندگان با اقدامات کشورهای متخاصم» در مجلس ارائه شد که براساس ماده یک آن، «جاسوسی یا همکاری با دول متخاصم از جمله دولت ایالات متحده آمریکا برخلاف امنیت کشور یا منافع ملی، افساد فی الارض محسوب شده» و با مجازات اعدام روبرو خواهد شد. این ماده شامل «همکاری با سازمانها و نهادهای پوششی وابسته به دستگاههای اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا» نیز هست. درماده‌ی هفتم این طرح، فیلم‌برداری یا عکاسی از جرایم منجر به سلب حیات از جمله اعدام و مواردی مانند قطع عضو یا سوانح یا اقداماتی که «تروریستی» خوانده شده، مجازات دو تا پنج سال حبس را به همراه خواهد داشت. همچنین افراد در صورت ارسال فیلم یا تصاویر فوق به «شبکه‌های معاند یا بیگانه» به حداکثر مجازات، یعنی پنج سال حبس تعزیری محکوم می‌شوند.

 

دوشنبه ۱۷ خرداد

 

- گزارش‌ها در این روز از مرگ ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ خبر دادند. او با اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر»، به ۸ سال زندان محکوم شده بود.

 

- مازیار سیدنژاد، فعال کارگری، که اخیراً حکم سه سال زندان او در دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان تائید شده بود، در این روز توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

 

- در این روز خبر رسید شکیلا منفرد، فعال مدنی، به‌دست زندانیان جرائم عمومی زخمی شده است. برادر این زندانی محبوس در زندان قرچک هشدار داده که جان خواهرش به‌طور جدی در خطر است.

 

سه شنبه ۱۸ خرداد

 

- رئیس پلیس فتای استان آذربایجان‌غربی در این روز از بازداشت یک گرداننده‌ی صفحه‌ی اینستاگرامی در این استان خبر داد. دلیل بازداشت او «انتشار مطالب تنش‌زا در خصوص انتخابات که می‌توانست منجر به تشویش اذهان عمومی شود» عنوان شده است.

 

- پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشجویی دانشگاه تهران پس از گذراندن یک سال حبس بدون ملاقات حضوری و مرخصی، با پایان دوران محکومیت در این روز از زندان اوین آزاد شد.

 

- شهرزاد نظیفی، شهروند بهائی و از قهرمانان و مربیان موتورکراس زنان کشور در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اداره کردن گروه‌ها و دستجات غیرقانونی با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به تحمل ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. او همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به ارائه خدمات اجباری به مدت ۳ ماه روزی ۴ ساعت به منظور نگهداری از بیماران دارای معلولیت ذهنی با هماهنگی اداره کل بهزیستی استان تهران و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

 

- در این روز ۴ سال حبس تعزیری فرهاد محمدی، وکیل دادگستری، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» در دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به ١٠ ماه حبس کاهش پیدا کرد.

 

- نجف مهدی‌پور، روزنامه‌نگار ساکن دره شهر که ۲۸ اردیبهشت توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه در این روز از زندان این شهر آزاد شد‌.

 

- در این روز خبر رسید مریم ابراهیم‌وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده‌ی سینما که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کرد، پس از حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه آزاد شده است.

 

- در این روز هادی حیدری، کاریکاتوریست، سیدافضل موسوی، مدیر مسئول، محمد قوچانی، سردبیر و زینب صفری، خبرنگار روزنامه‌ی سازندگی در پرونده‌ای با شکایت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، در دادسرای فرهنگ و رسانه تفهیم اتهام شدند.

 

چهارشنبه ۱۹ خرداد

 

- عثمان اسماعیلی و محمود صالحی، دو فعال کارگری که پس از مراجعه به دادسرای عمومی و انقلاب سقز در ۲۶ اردیبهشت بازداشت شده بودند، در این روز از زندان این شهر آزاد شدند.

 

- اسماعیل گرامی، بازنشسته و فعال کارگری که از ۱۴ فروردین توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، در این روز در دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تومان جریمه‌ی نقدی محکوم شد.

 

- ویان محمدی، فعال مدنی و دانشجوی اهل شهرستان مریوان که از ۱۰ اردیبهشت ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت شده بود، در این روز با تودیع قرار وثیقه از زندان ارومیه آزاد شد‌.

 

پنجشنبه ۲۰ خرداد

 

- در گزارش دبیر کل سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران که در این روز منتشر شد آمده است که شهروندان معترض، مدافعان حقوق بشر، وکلا و … در معرض تهدید، بازداشت خودسرانه و برخورد قضایی از جمله حبس‌های طولانی مدت و همچنین مجازات اعدام قرار دارند.

 

این گزارش همچنین به اعدام روح‌الله زم اشاره کرده و آن را نقض فاحش آزادی بیان دانسته است.

 

- فرانک جمشیدی، فعال محیط زیست و عضو جمعیت کردستان سبز، پس از احضار به شعبه ۴ اجرای احکام دادگاه انقلاب سنندج، در این روز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و برای تحمل یک سال حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» به زندان سنندج منتقل شد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©