Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ برابر با  ۰۹ اگوست ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰  برابر با ۰۹ اگوست ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

 (۱ تا ۸ مرداد ۱۴۰۰)

 

جمعه ۱ مرداد ۱۴۰۰

 

- سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در این روز با اشاره به کشته شدن هشت نفر در اعتراض‌های اخیر خوزستان از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا استفاده از سلاح‌ و زور علیه معترضان را متوقف کنند. همچنین این سازمان خواستار آزادی فوری دستگیرشدگان و محافظت از زندانیان در مقابل شکنجه و بدرفتاری شده است.

 

- در پی انتشار یک فراخوان در صفحه‌ی شخصی اینستاگرام مبنی بر حمایت از مردم خوزستان، محمد نیازی، امید سعیدی و مصطفی ارفعی از جوانان ساکن جاده ساوه تهران، در این روز بازداشت و به قرنطینه‌ی زندان تهران بزرگ منتقل شدند.

 

- منیره عربشاهی، فعال مدنی و مادر یاسمن آریانی از فعالان مدنی مخالف حجاب اجباری، با پایان روزهای مرخصی درمانی‌اش در این روز به زندان کچویی کرج بازگشت.

 

شنبه ۲ مرداد

 

- بیش از ۹۰ کارتونیست طی بیانیه‌ای که با عنوان «پویش هنر برای خوزستان» در این روز متشر شد، از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کردند.

 

- حسن صادقی، سعید اقبالی، مطلب احمدیان، سعید ماسوری و محمد علی (پیروز) منصوری، زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج، با انتشار نامه‌ای در این روز ضمن حمایت از اعتراضات مردم خوزستان، سرکوب معترضین را محکوم کردند.

 

- در این روز خبر رسید که اینترنت شهرهای اهواز، آبادان، سوسنگرد، دزفول، الیگودرز، خرمشهر و ایذه همچنان قطع است و تنها بعضی مودم‌های خانگی امکان دسترسی به شبکه‌ی اینترنت را دارند.

 

- بیش از ۲۳۰ وکیل دادگستری با انتشار بیانیه‌ای در این روز از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کردند.

 

- به دنبال شیوع گسترده کرونا در بند زنان زندان اوین، گیتی پورفاضل، عضو کانون نویسندگان ایران، وکیل بازنشسته‌ی دادگستری و زندانی سیاسی به کرونا مبتلا شد.

 

- کانون صنفی فرهنگیان گیلان با انتشار بیانیه‌ای در این روز «سرکوب خونین مردم مظلوم خوزستان» را محکوم کرد.

 

- جمعی از زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ، با نگارش نامهای در این روز ضمن حمایت از اعتراضات مردم خوزستان و لرستان، سرکوب معترضین را محکوم کردند.

 

- در پی تظاهرات مردم آذربایجان در حمایت از اعتراضات خوزستان در این روز خبر رسید اولدوز قاسمی و صمد لادوندی‌ توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شدند.

 

- دادگاه انقلاب شهرستان آمل در این روز سیاوش امامی، را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۳ ماه و ۱ روز حبس تعزیری محکوم کرد.

 

یکشنبه ۳ مرداد

 

- گیتی پورفاضل، عضو کانون نویسندگان ایران، وکیل بازنشسته دادگستری و زندانی سیاسی که در پی مثبت اعلام شدن نتیجه تست کرونا به همراه شماری از زندانیان دارای علائم به قرنطینه زندان منتقل شده بود، با تودیع قرار کفالت ۲۰۰ میلیون تومانی در این روز از زندان اوین به مرخصی اعزام شد.

 

- سپیده قلیان زندانی سیاسی تبعیدی در زندان بوشهر در این روز اعلام کرد به خاطر ظلم‌ها و بی‌حرمتی‌هایی که در حق خود و پدر و مادرش روا شده است و انتقال به زندان‌های متعدد، تا تشکیل دادگاهش دست به اعتصاب غذا زده است.

 

- کانون صنفی معلمان همدان با انتشار بیانیه‌ای در این روز با این عنوان که: «پاسخ استمداد تشنگی، به جای آب با خشاب داده شد» از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کردند.

 

- هم‌زمان با اختلال اینترنت در استان‌های خوزستان و آذربایجان برای سانسور اخبار و ممانعت از دسترسی شهروندان به خبرهای اعتراضات مردمی، در این روز خبر  آغاز بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی در جلسه‌ی علنی مجلس شورای اسلامی نیز منتشر شد.

 

- شماری از هنرمندان استان فارس با انتشار بیانیه‌ای در این روز از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کردند و خواستار رفع مشکلات آن‌ها شدند.

 

- حبیب لاجوردی، بنیانگذار و مدیر پروژه‌ی تاریخ شفاهی ایران در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد، که از سال ۱۳۵۷ در تبعید به سر می‌برد، در این روز در شهر واشنگتن آمریکا درگذشت.

 

-  ابراهیم صدیق همدانی و فرزندش سالار صدیق همدانی در این روز  با رای شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۱ ماه حبس تعزیری شدند. آنها از اتهامات “عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام و قیام مسلحانه در زندان” تبرئه شدند.

 

در این روز محمد محمودی که در جریان تجمعات اعتراضی شهروندان تبریز در حمایت از اعتراضات خوزستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، طی  تماسی تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به زندان تبریز خبر داد.

 

دوشنبه ۴ مرداد

 

- در حالی‌که روزنامه همشهری در این روز از توقف بررسی «طرح صیانت از حقوق کاربران» از طرف مجلس خبر داد و آن را «مقاومت عقلای مجلس در برابر دیوارکشی اینترنتی» توصیف کرد، سخنگوی مجلس گفت که این طرح از دستور کار خارج نشده، بلکه امروز نوبت به بررسی آن نرسید.

 

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در این روز خبر از تعیین وقت محاکمه‌ی فرزانه زیلابی، وکیل مدافع کارگران هفت‌تپه، به اتهام «نشر اکاذیب» در دادگاه عمومی اهواز برای پنجم مرداد داد و «هر گونه پرونده‌سازی» برای او را محکوم کرد.

 

- انجمن صنفی سراسری روزنامه‌نگاران با انتشار بیانیه‌ای در این روز «طرح ساماندهی پیام‌ رسان‌های ‌اجتماعی» را مغایر با حقوق قانونی روزنامه‌نگاران، رسانه‌ها، مردم و نیازهای جامعه دانسته و آن‌ را در جهت محدودسازی گسترده‌ی حق دسترسی به اطلاعات و منابع اطلاعات و مانع فعالیت قانونی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران برشمرد.

 

- نرگس ادیب، زندانی سیاسی بیمار بدون رسیدگی پزشکی دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند. خانم ادیب که از مشکلات متعدد پزشکی همچون ناراحتی تنفسی، بیماری برونشیت و آسم رنج می‌برد، علیرغم درد مفاصل و اعزام به بیمارستان جهت انجام ام آر آی تاکنون نتایج آزمایش و یا دارویی در این خصوص دریافت نکرده است.

 

- آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان لاکان رشت، با انتشار نامه‌ای در این روز از اعتراضات اخیر مردم کشور حمایت کرد.

 

 سه شنبه ۵ مرداد

 

- در این روز خبر رسید مدیر چند کانال تلگرامی در آزادشهر، به دلیل آنچه که «اقدام به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی علیه دستگاه‌های دولتی» عنوان شده، توسط پلیس فتا بازداشت شد.

 

- اصغر امیرزادگان، معلم و فعال صنفی معلمان، در این روز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» بازداشت و پس از تفهیم اتهام در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان فیروزآباد به زندان این شهر منتقل شد.

 

- حامد عاشوری، نوکیش مسیحی در این روز جهت تحمل دوران محکومیت ۱۰ ماهه خود، راهی زندان مرکزی کرج شد.

 

چهارشنبه ۶ مرداد

 

- تورج امینی، نویسنده و پژوهشگر بهائی، با اتمام دوران محکومیت ۶ ماهه‌ی خود، در این روز از زندان مرکزی کرج آزاد شد.

 

- بیش از ۱۴۰۰ نفر از متخصصان محیط ‌زیست، هنرمندان، روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و علاقه‌مندان به طبیعت، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه در این روز خواستار اعطای مرخصی به هومن جوکار، مدیر سابق پروژه‌ی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و فعال محیط‌ زیست زندانی شدند.

 

- اعضای مجلس شورای اسلامی در این روز به بررسی طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» رأی مثبت دادند. مقرر شده که این طرح بدون ارجاع به صحن علنی مجلس، در کمیسیون فرهنگی بررسی و در صورت تأئید شورای نگهبان، به صورت آزمایشی اجرا شود.

 

- به دنبال بروز شدید علائم کرونا در میان تعدادی از زندانیان بند زنان زندان اوین و انجام تست از برخی زندانیان، رضوانه احمدخانبیگی، فعال مدنی، که ۸ روز قبل تست کرونایش مثبت اعلام شده بود، در این روز از زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شد.

 

- سازمان گزارشگران بدون مرز در این روز ضمن محکوم کردن«صیانت از کاربران فضای مجازی» در مجلس شورای اسلامی، آن‌را برگرفته از روش سانسور در چین با هدف مسدودسازی کامل دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت جهانی برشمرد.

 

- در این روز ولی‌الله آقاجانی معروف به مهران مافان از اهالی روستای معاف آبکنار از توابع بندر انزلی که چند روز پیش در صفحه‌ی اینستاگرامش در اینترنت فراخوانی برای تجمع مردمی در حمایت از خوزستان نشر داده بود، بازداشت شد.

 

پنجشنبه ۷ مرداد

 

- کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای در این روز ضمن اعلام مخالفت با «طرح قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی»، آن‌را «سرکوب‌گرانه» خواند و نوشت: « دسترسی به اینترنت آزاد و نامحدود را حق همگان می‌داند و بر اساس منشور آزادی‌خواهی و سانسور ستیزی خود، خواهان برچیده شدن تمام اشکال سانسور است.»

 

- سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در این روز خبر از احضار و شکنجه‌ی دو خواهر به نام‌های هاجر و کلثوم ارس‌زاده را در اداره‌ی اطلاعات استان آذربایجان غربی منتشر کرد و گفت از آنها خواسته‌اند تا از برادر خود سنار ارس‌زاده، نویسنده و روزنامه‌نگار ساکن نروژ بخواهند که از فعالیت‌های خود دست بکشد.

 

- در این روز خبر رسید پرونده‌ی شهرزاد نظیفی، شهروند بهائی و از قهرمانان و مربیان موتورکراس زنان ایران، که پیشتر به صورت غیابی به ۸ سال حبس تعزیری و ۳ ماه ارائه خدمات اجباری به افراد دارای معلولیت ذهنی و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود، به دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شده است.

 

- جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین در یادداشتی که در این روز منتشر شد، حمایت خود را از اعتراضات خوزستان و سایر شهرهای کشور اعلام کردند.

 

- سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای در این روز نگرانی خود را از سرکوب خونین اعتراضات خوزستان اعلام کرد. در این بیانیه از مقامات خواسته شده است تا فوراً معترضان بازداشت شده را آزاد کرده و اطلاعات روشنی در خصوص کشته‌شدگان ارائه دهد.

 

- مصطفی دانشجو وکیل زندانی سیاسی سهیل عربی در این روز خبر داد که موکلش در دادگاه حاضر نشده است. وی نوشته و گفته‌های سهیل را مشتمل بر انتقاد، بیان کاستی‌ها و تأکید بر قانون گرایی دانست که نمی تواند مصداق تبلیغ علیه نظام و نشراکاذیب باشد.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©