Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ برابر با  ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰  برابر با ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

(۱۶ تا ۲۳ مهر ۱۴۰۰)

 

 

جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰

 

- در این روز خبر اعتراض شهرام ناظری، خواننده‌ی موسیقی ایرانی نسبت به رویکرد صداوسیما در قبال پخش بدون اجازه آثارش منتشر شد.

 

- شاپور احسانی راد، پویا قبادی، اسماعیل گرامی، اکبر باقری و اکبر شیرازی، زندانیان سیاسی محبوس در تیپ دو زندان تهران بزرگ، در این روز به‌دست تعدادی از زندانیانی که به اتهام «شرارت» در آن زندان نگهداری می‌شوند مورد ضرب و جرح قرار گرفتند.

 

شنبه ۱۷ مهر

 

- مژگان کاوسی، نویسنده، محقق و زندانی سیاسی که از ۱۴ مهر از زندان اوین خارج شده و در بازداشتگاه نیروی انتظامی کرج نگهداری می‌شد، طی یک تماس تلفنی در این روز از انتقالش به زندان کچوئی کرج خبر داد.

 

یکشنبه ۱۸ مهر

 

- کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با صدور بیانیه‌ای در این روز ضمن اشاره به اصول قانون اساسی، قانون حقوق شهروندی و قوانین حقوق بشری نسبت به حکم اخراج محمد حبیبی واکنش نشان داد و این حکم را مغایر با اصول قوانین ذکر شده دانست و خواستار تجدید نظر در این حکم شد.

 

- مصطفی نیلی و آرش کیخسروی، وکلای بازداشتی و همچنین مهدی محمودیان فعال مدنی، با نگارش نامه‌ای خطاب به هیأت نظارت بر حسن اجرای قانون و احترام به آزادی‌های مشروع و حقوق شهروندی، در این روز شکایت و گزارش نقض قانون را در خصوص روند رسیدگی به پرونده خود اعلام داشتند. آن‌ها در این نامه نوشته‌اند که بازداشتشان به‌دلیل عدم پذیرش امضای تعهدنامه برای عدم شکایت از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقامات به دلیل مدیریت کرونا ادامه یافته است.

 

- مرجان داوری، مترجم و پژوهشگر علوم باطنی که در زندان قرچک محبوس است، پس از هفت سال برای نخستین بار در این روز روانه‌ی مرخصی پانزده روزه شد.

 

- غلامرضا غلامی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان استان فارس که نزدیک به یک‌ماه پیش به اتهام نامعلومی بازداشت شده بود، در این روز با وثیقه‌ی هشتصد و پنجاه میلیونی و یک برگ کفالت از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شد.

 

- عزیز قاسم‌زاده، معلم هنرمند و سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان که از ۴ مهر در پی اعتراضات و تجمعات صنفی معلمان نسبت به وضعیت رتبه‌بندی فرهنگیان و دستمزد پایین آنها بازداشت شده بود، در این روز با قرار وثیقه از زندان رودسر آزاد شد.

 

دوشنبه ۱۹ مهر

 

- در این روز خبر رسید که در پی بروز درگیری و ضرب و شتم شماری از زندانیان سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ، ۱۴ تن از آنان از جمله حسین قشقایی، مهران دلفان آذری، میثم غلامی، حجت‌الله رافعی، رضا صلواتی، مرتضی اولنگی، شهاب سلطانیان، داوود عبدالهی، شاپور احسانی راد، پویا قبادی، اسماعیل گرامی، اکبر باقری، علیرضا فرشی و اکبر فراجی به سالن ۱ تیپ دو این زندان که با عنوان بند دربسته نیز شناخته می‌شود، منتقل شده‌اند.

 

- در این روز سپیده قلیان، فعال مدنی، با هجوم ۳۰ مامور زن و مرد به منزل خواهرش در اهواز و توقیف تمامی تلفن‌های همراه خانواده، برای تحمل ادامه‌ی دوران محکومیت خود بازداشت شد.

 

- بیش از ۲۵۰ نفر از فعالان مدنی و اجتماعی کشور از جمله فعالان کارگری، معلمین، زنان، سینماگران سرشناس و مدافعان حقوق بشر، با انتشار بیانیه‌ای در این روز با اشاره به اینکه «یکی از تضمینات مهم سلامت جریان دادرسی، علنی بودن آن است»، خواهان برگزاری علنی دادگاه وکلا و فعالان مدنی، مصطفی نیلی و آرش کیخسروی و مهدی محمودیان، شدند.

 

سه شنبه ۲۰ مهر

 

- جلسه رسیدگی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محبوبه فرحزادی، فعال صنفی معلمان و از اعضای انجمن ندای زنان ایران، در این روز در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

 

- در این روز محمد داوری، فعال کارگری، پس از ۳۳ روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز به بند امنیتی زندان عادل‌آباد بازگردانده شد. داوری ۱۸ شهریورماه از این زندان خارج و پس از تفهیم اتهام و صدور قرار کفالت در دادسرا به یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شده بود.

 

چهارشنبه ۲۱ مهر

 

- جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی محمودیان فعال مدنی و آرش کیخسروی و مصطفی نیلی، وکلای دادگستری، به دلیل دسترسی دیرهنگام وکلای مدافع این شهروندان به پرونده به تعویق افتاد. قرار بود نخستین دادگاه رسیدگی به اتهامات آنان در این روز در دادگاه انقلاب تهران برگزار شود.

 

- مژگان کاوسی، نویسنده و پژوهشگر که در این روز از زندان کچوئی کرج به زندان اوین منتقل شده بود، به دلیل صدور حکم اشتباه دادستان کرج، مجدداً به زندان کچوئی کرج بازگردانده شد.

 

- گزارش‌گران بدون مرز (RSF) با صدور اطلاعیه‌ای در این روز بار دیگر نگرانی خود را از شرایط نگهداری روزنامه‌نگاران زندانی در ایران اعلام کرد و نوشت: «آن‌ها خودسرانه از ابتدایی‌ترین حقوق خود چون حق درمان بایسته، ملاقات و یا ارتباط تلفنی با خانواده محروم می‌شوند. این سازمان رفتار ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز جمهوری اسلامی ایران علیه روزنامه‌نگاران زندانی را محکوم می‌کند.»

 

- در پی انتشار خبر تجاوز مردی ۴۳ ساله به دختری ۷ ساله در کرمانشاه، خبر رسید دو خبرنگار محلی شهرستان پاوه به علت انتشار این خبر در این روز از سوی بازجویان وزارت اطلاعات احضار و از پیگیری این پرونده‌ی تجاوز منع شده‌اند.

 

پنجشنبه ۲۲ مهر

 

- در این روز خبر رسید افت سرعت اینترنت در روزهای اخیر نشانه‌ی آغاز اجرای طرح صیانت است که دولت رئيسی پشت پرده پیش می‌برد.

 

- در این روز خبر رسید سپیده قلیان که ۱۹ مهر در منزل خواهر خود در اهواز بازداشت شده بود، به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©