Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ برابر با  ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰  برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱
آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۴ تا ۲۱ آبان ۱۴۰۰)

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

(۱۴ تا ۲۱ آبان ۱۴۰۰)

 

جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰

 

- در این روز خبر رسید با پایان مراحل بازجویی، سپیده قلیان، فعال مدنی، پنج‌شنبه ۱۳ آبان به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

 

- گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، همراه با دختر، داماد و دو نوه‌ی خردسالش، پس از دو روز نگهداری در خانه‌ی امن وزارت اطلاعات و بازجویی چند ساعته در این روز آزاد شدند.

 

شنبه ۱۵ آبان‌

 

- عزیز قاسم‌زاده، فعال صنفی فرهنگیان گیلان، طی ابلاغیه‌ای در این روز برای دفاع از اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رودسر احضار شد.

 

- در این روز خبر رسید که اداره اطلاعات بانه مسئولان کانال‌های تلگرامی این شهر را پس از انتشار خبر کشته شدن محمد خدایی کانی سیف، کولبر اهل روستای کانی سیف که با شلیک نظامیان حکومتی کشته شد، احضار و تهدید و آنان را مجبور به حذف خبر کشته شدن این کولبر کرده است.

 

- «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» در این روز بازداشت غیرقانونی مادر و خواهر ستار بهشتی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آن‌ها شد.

 

- در این روز خبر رسید احسان پارسا، خبرنگار و فعال محیط زیست در شهرستان دورود، به دلیل بازنشر فیلم کول‌سواری مدیرکل محیط زیست استان لرستان بر روی یک انسان بازداشت و زندانی شده است.

 

- خبر شکایت وزارت نفت در دادسرای فرهنگ و رسانه از عاطفه اسماعیلی، خبرنگاری که نامه‌ی مربوط به یک استخدام و دریافت حقوق نجومی مدیری در دفتر وزیر نفت را افشا کرده بود، به اتهام «انتشار اسناد محرمانه» در این روز منتشر شد.

 

- عسل محمدی و هیراد پیربداقی از فعالین کارگری، در پی مراجعه نیروهای امنیتی به منزل آنها و تفتیش وسایل توسط نیروهای امنیتی در این روز بازداشت شدند. به گفته یک منبع مطلع، شواهد نشان‌دهنده ورود خشونت‌آمیز به منزل این دو فعال کارگری است. یک روز پیشتر محمدی و بداقی به همراه ۷ تن از فعالین مدنی دیگر با حضور در دفتر قضایی نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی اعلام شکایت کرده بودند.

 

یکشنبه ۱۶ آبان

 

- در این روز سپاه صاحب‌الزمان اصفهان از بازداشت چند شهروند تحت عنوان «گروهک ضدانقلاب موسوم به جنبش ق س» خبر داد. فضاسازی در شبکه‌های اجتماعی، توزیع شب‌نامه در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر و فراخوان‌های متعدد به‌منظور برگزاری تجمع از جمله اقدامات این گروه برشمرده شده است.

 

- دادگاه کیفری دو تبریز در این روز وحید ابهری، فعال مدنی ترک آذربایجانی را به اتهام «تحریک و دعوت مردم به اعمال خشونت‌آمیز از طریق سامانه‌های مخابرتی در فضای مجازی» به تحمل ۳ ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشتی و پرداخت ۲۱ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد و اجرای ۲ ماه از حکم حبس وی به مدت دو سال به حالت تعلیق درآورد.

 

- در این روز جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات مرضیه غلام‌ویسی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و سیروان عبداللهی، عطاالله رضاربابی، مهدی صیفی، فردین رحیمی، قانع خاطری و علی الله‌ویسی به اتهام «تبلیغ علیه نظام و همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» در دادگاه انقلاب سنندج برگزار شد.

 

- هیئت نظارت بر مطبوعات در این روز، مجوز انتشار روزنامه‌ی کلید را به دلیل «طرحی از ترسیم خط فقر که به دست خامنه‌ای و انگشتر وی شباهت دارد» لغو کرد.

 

- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در این روز از بازداشت افرادی در ارتباط با گروه «قیام سپید» به دلیل آن‌چه «فراخوان‌های متعدد در فضای مجازی برای تجمع در ۱۴ آبان» خواند، خبر داد و بیشتر دستگیر‌شدگان را دارای «سابقه‌ی اعتیاد به مواد مخدر، نزاع و درگیری» برشمرد و برخی از آنها را «بیمار روانی» خواند.

 

- هیراد پیربداقی در این روز طی تماسی‌ تلفنی با خانواده‌‌ی خود از انتقالش به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد.

 

دوشنبه ۱۷ آبان‌

 

- در این روز خبر رسید تعدادی از کارگران معترض معادن زغال‌سنگ شمال استان کرمان که هفته‌های پیش در مقابل استانداری تجمع کرده‌ بودند، به اتهام «اخلال در نظم عمومی و شایعه‌پراکنی در فضای مجازی» به دادسرا احضار شده‌اند.

 

- سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خطاب به محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، در این روز خواستار آزادی ناهید تقوی و مهران رئوف شد.

 

عفو بین‌الملل در این خصوص نوشت: «ناهید تقوی ۶۷ ساله آلمانی-ایرانی و مهران رئوف، ۶۴ ساله انگلیسی-ایرانی، هر دو زندانی عقیدتی، به دلیل استفاده مسالمت‌آمیز از حقوق خود در آزادی بیان و اجتماع، از جمله حمایت از حقوق کارگران و زنان در حال گذراندن احکام ناعادلانه در زندان اوین تهران هستند.»

 

- دراین روز خبر رسید امین ذوالفقاری، محبوبه میثاقیان، میترا بندی امیرآبادی و هیوا یزدان مهدی‌آبادی، شهروندان بهائی ساکن یزد هر یک به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه تجدید نظر به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

 

سه شنبه ۱۸ آبان

 

- به دنبال تعطیلی دو روزه‌ی مذهبی بهائیان در این روز محل کسب ۶ تن از بهائیان در قائمشهر توسط مأموارن اداره‌ی اماکن پلمب شد.

 

- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، با انتشار بیانیه‌ای در این روز نسبت به احضار و پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی واکنش نشان داد و خواستار «پایان دادن به روند پرونده‌سازی، احضار و بازداشت‌ تمامی فعالان صنفی و مدنی از جمله جعفر ابراهیمی، لطیف روزی‌خواه، مهدی فتحی، غلامرضا غلامی کندازی، محمود ملاکی و سایر کنشگران صنفی» شد.

 

- عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی، در این روز در دادگاه انقلاب مشهد به اتهام «تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور» به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

 

- در این روز راحیل موسوى (شیما مشعشعی)، عکاس و فعال محیط زیست اهل خرمشهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

 

- امین خاکی، میلاد گودرزی و علیرضا نورمحمدی نوکیشان مسیحی، طی ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم حبس احضار شدند. این شهروندان توسط شعبه‌ی چهارم دادگاه انقلاب کرج، از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر شرع مقدس اسلام» هر یک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و ۴۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بودند و نهایتا توسط شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان البرز هر یک به سه سال حبس محکوم شدند.

 

چهارشنبه ۱۹ آبان

 

- در این روز خبر رسید آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان لاکان رشت، علیرغم دستور مستقیم واحد اجرای احکام، بیش از ۲ ماه است که از داشتن کارت تلفن و حق برقراری تماس تلفنی محروم است.

 

- سازمان گزارشگران بدون مرز در این روز لغو مجوز روزنامه‌ی کلید را به دلیل ترسیم طرحی از دست خامنه‌ای محکوم کرده و نوشت: «گمان برده می‌شود که این روزنامه با استناد به ماده ۲۷ قانون مطبوعات توقیف شده است. در این قانون توهین به رهبر جمهوری اسلامی جرم انگاری شده است».

 

پنجشنبه ۲۰ آبان

 

- در پی تجمعات سراسری معلمان در این روز، نیروهای امنیتی با حمله به معلمان در مترو بهارستان تهران قصد بازداشت چند تن از معلمان را داشتند که پس از ضرب‌وشتم چند تن از معلمان، مسعود فرهیخته از فعالین بازنشسته‌ی معلم را به‌زور بازداشت کردند. گفته شده وی ساعاتی بعد و پس از بازجویی آزاد شده است.

 

- ساسان خسروی و حبیب حیدری، نوکیشان مسیحی، که پیشتر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب بوشهر هریک به یکسال حبس تعزیری در کنار سایر مجازات‌ها محکوم شده بودند، جهت تحمل حبس در این روز راهی زندان بوشهر شدند.

 

- ایرج عبادی، نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار ۷۳ ساله‌ی ساکن سنندج، صاحب امتیاز و سردبیر هفته‌نامه‌ی «لوتکه» که به بهانه‌ی درخواست تحویل آرشیو آن نشریه از طرف نیروهای امنیتی از ۱۶ آبان در بازداشت بود، در این روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید که طی ابلاغیه‌ی رسمی، دادستانی با آزادی مشروط و درخواست مرخصی عالیه مطلب‌زاده، فعال اجتماعی و زندانی سیاسی مخالفت کرده است.

 

- عسل محمدی فعال کارگری که ۱۵ آبان‌ماه، پس از تفتیش منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، در این روز از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹، به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©