Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ برابر با  ۰۱ دسامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰  برابر با ۰۱ دسامبر ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

 (۲۸ آبان تا ۵ آذر ۱۴۰۰)

 

 

جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰

 

- هبه مرایف، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل و سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعیه‌هایی جداگانه در این روز خواستار آزادی بی قید و شرط نرگس محمدی شدند.

 

شنبه ۲۹ آبان‌

 

- در این روز راحله احمدی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، جهت تفهیم اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در پرونده‌ی جدیدی که در ایام حبس علیه وی گشوده شده به بازپرسی دادسرای اوین اعزام شد.

 

- اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان مرکزی کرج بازگشت.

 

- پرونده‌ی امیرحسین میرخلیلی و مصطفی خسروی‌ از هواداران عرفان حلقه محبوس در زندان اوین، که به ترتیب به ۱۳ سال و ۷۴ ضربه شلاق و ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند، در این روز به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد.

 

- در این روز خبر رسید که یک شهروند در شهرستان فلاورجان استان اصفهان به دلیل انتشار و ارسال تصاویر اعتراضات کشاورزان به یکی از شبکه‌های تلوزیونی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

 

- در این روز خبر رسید سجاد شربتی، روزنامه‌نگار، به دلیل انتشار مطالبی انتقادی از امام جمعه، روز سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت، به اتهام «تشویش اذهان عمومی» مورد تفهیم اتهام قرار گرفته و به زندان درگز استان خراسان رضوی منتقل شده است.

 

- ارسطو ملارحیمی در این روز جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان مهاباد منتقل شد. اتهام منتسب به او «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام» و «تبلیغ علیه نظام» است.

 

یکشنبه ۳۰ آبان

 

- زهرا جلوداریان، خبرنگار در این روز با رفتار توهین‌آمیز هاشمی طاهری، رئیس شورای شهر کاشان، از صحن علنی شورا اخراج شد.

 

- در این روز پرویز سیابی گرجان، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق ارتباط با رسانه‌های مخالف نظام و انجام مصاحبه و انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های گروهی مبتنی بر ضدیت با کلیت و اساس نظام به قصد بر هم زدن» به یک سال حبس تعزیری، از بابت اتهام «اداره گروه‌های غیر قانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور» به ۱۰ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «عضویت در دسته‌جات‌ و گروههای‌ غیر قانونی با هدف‌ برهم زدن امنیت کشور» به ۵ سال حبس تعزیری در دادگاه‌ انقلاب اردبیل محکوم شد.

 

- در این روز لطیف روزی‌خواه، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان، توسط دادگاه انقلاب جلفا به هفت ماه حبس تعزیری محکوم شد.

 

- پدرام عبهر، در این روز بازداشت شد. ماموران پس از بازداشت، ضمن تفتیش منزل پدری وی در شیراز برخی از لوازم شخصی از جمله سند منزل مسکونی، قاب عکس‌ها و کتب مرتبط با آیین بهائی، شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه و تلفن‌های همراه اعضای خانواده و همچنین لپتاپ و هارد درایو او را ضبط کرده و با خود بردند.

 

دوشنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۰

 

- عسل محمدی، فعال کارگری، که ۱۵ آبان‌ماه به همراه هیراد پیربداقی بازداشت شده بودند، در این روز به صورت موقت و با تودیع قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

 

- سعید مدنی، نویسنده و زندانی سیاسی سابق با انتشار نامه‌ای در این روز خطاب به اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ممنوع‌القلمی خود و عدم صدور مجوز برای کتاب‌هایش اعتراض کرد.

 

- سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواستار آزادی بی قید و شرط علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجویی شد که از فروردین ۹۹ در بازداشت هستند.

 

- یوسف پیرجانی و رضا مقدسی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در این روز در دادگاه انقلاب خوی هر یک به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

 

- محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، روزنامه‌نگار اعدام شده، با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود در این روز، خواستار اعلام نقش شورای عالی امنيت ملی در پرونده‌سازی علیه پسرش شد.

 

- پرستو فروهر، فرزند پروانه اسکندری و داریوش فروهر، در جریان برگزاری مراسم بیست‌‌وسومین سالگرد قتل آنها در این روز خواهان دادرسی عادلانه شد.

 

- ودود‌ اسدی فعال ترک آذربایجانی، در پی اتمام مراحل بازجویی در این روز از بازداشتگاه وزارت اطلاعات به زندان شماره ۲ رشت منتقل شد.

 

سه شنبه ٢ آذر

 

- در این روز خبر رسید که علی سلیمانی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان‌ ۹۸ و زندانی سیاسی که اواخر مردادماه از زندان تهران بزرگ به مرخصی اعزام شده بود، باقی‌ مانده مدت محکومیت خود را با حکم دادگاه تجدیدنظر استان تهران، تحت نظارت با پابند الکترونیکی در خارج از زندان سپری خواهد کرد.

 

چهارشنبه ۳ آذر

 

- محسن قنواتی، برادر یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ که ۲۳ آبان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده بود، با تودیع قرار کفالت در این روز به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان بهبهان آزاد شد.

 

- رضا واثقی فعال ترک آذربایجانی که دوران محکومیت ۲ سال حبس خود را به اتهام «مشارکت در تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور از طریق چاپ شب‌نامه و فعالیت تبلیغی علیه نظام» سپری می‌کند، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان اردبیل بازگشت.

 

- در این روز خبر رسید کورش قاسمی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیتی داخلی و خارجی» در دادگاه تجدید نظر اهواز به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

پنجشنبه ۴ آذر

 

- جمعی از معلمان شهرستان جلفا در این روز با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی خواهان پایان دادن به اتهامات امنیتی علیه فعالان صنفی و آزادی لطیف روزی‌خواه، فعال صنفی معلمان شدند.

 

- در این روز خبر رسید که پرونده‌ی فرزانه زیلابی، وکیل مدافع کارگران هفت تپه که پیشتر در دادگاه انقلاب اهواز به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود، به دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان ارجاع داده شده است.

 

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه با انتشار بیانیه‌ای در این رابطه پرونده‌سازی برای فرزانه زیلابی، وکیل کارگران نیشکر هفت تپه را محکوم کرد.

 

- اجتماع و تحصن شبانه‌روزی شماری از کشاورزان اصفهان در بستر زاینده‌رود با ورود نیروی انتظامی جهت پایان دادن به تجمع در این روز، با به آتش کشیدن تعدادی از چادرها به خشونت کشیده شد.

 

- فرزانه انصاری‌فر، خواهر فرزاد انصاریفر از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، در این روز به دادگاه انقلاب بندر ماهشهر احضار شد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©