Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ برابر با  ۱۲ دسامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰  برابر با ۱۲ دسامبر ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

(۱۲ تا ۱۹ آذر ۱۴۰۰)

 

جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰

 

- در این روز خبر رسید نام چهار نویسنده، هوشنگ مرادی‌ کرمانی، جبار باغچه‌‌بان، مهدی آذریزدی و صمد بهرنگی از خیابان‌های تهران حذف شده است.

 

- کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که به مناسبت ۱۳ آذرماه، روز مبارزه با سانسور، در این روز منتشر کرد به وجود «سانسور سیستماتیک» در کشور اعتراض کرد. در این بیانیه سهم نویسندگان آزادی‌خواه، در سایه‌‌ی حکومتِ سانسور، تهدید و تبعید و قتل عنوان شده است.

 

- تقی رحمانی، فعال سیاسی ساکن پاریس و همسر نرگس محمدی در این روز از تداوم بی‌خبری از نرگس محمدی ابراز نگرانی کرد. او با اشاره به این‌که نگهداری زندانی در سلول انفرادی مصداق «شکنجه» است، خواستار پاسخگویی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی درباره وضعیت نگهداری محمدی در بازداشت شد.

 

-    پن سیدنی و پن آمریکا در این روز با انتشار بیانیه‌ای مشترک روز مبارزه با سانسور را گرامی داشتند و خواستار آزادی چهار عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین، کیوان باژن و آرش گنجی شدند.

 

شنبه ۱۳ آذر

 

- میثم کاظمی که پیشتر جهت دفاع از اتهامی که به دلیل انتشار مطالب مربوط به بازداشت‌شدگان ۲۶ تیر بهبهان احضار شده بود، پس از حضور در دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان در این روز بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

 

- خبر صدور و ابلاغ حکم جلب علیرضا ثقفی، فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران و اصغر فیروزی، از اعضای موسس کانون مدافعان حقوق کارگر در این روز منتشر شد. علیرضا ثقفی که اردیبهشت ۱۳۹۸ به دلیل تدارک برای برگزاری مراسم اول ماه مه بازداشت شده بود، به یک سال حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شده است

 

یکشنبه ۱۴ آذر

 

- دادگاه تجدیدنظر استان تهران در این روز حکم پنج سال حبس تعزیری و دو سال منع فعالیت در فضای مجازی (اینترنت) لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی و زندانی سیاسی سابق را که به بهانه شرکت در مراسم تولد محمد شریفی مقدم، درویش گنابادی زندانی مقابل دانشگاه صنعتی شریف صادر شده بود، عیناً تأیید کرد.

 

- در این روز حسین تاج، وکیل دادگستری، تداوم بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف را که از فروردین ۹۹ در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت به سر می‌برند، غیر قانونی خواند.

 

- در این روز حسین رزاق، فعال رسانه‌ای، در منزل شخصی خود در آمل توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. نیروهای امنیتی در زمان بازداشت ضمن تفتیش منزل برخی از لوازم شخصی او و اعضای خانواده را ضبط کرده با خود بردند.

 

- دادگاه تجدیدنظر انقلاب تهران در این روز با آزادی مشروط روزبه مشکین‌ خط، زندانی سیاسی، از زندان اوین مخالفت کرد. او در سال ۹۶ بازداشت و در دادگاه بدوی به ۲۸ سال زندان محکوم شده بود.

 

دوشنبه ۱۵ آذر

 

- بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران که از ۵ مهر ۱۳۹۹ در زندان اوین محبوس است، در این روز به علت تب و فشار خون بالا، شبانه از زندان به بیمارستان منتقل شد.

 

- مادر هیراد پیربداقی، فعال کارگری زندانی در اعتراض به بازداشت و بی‌خبری از فرزندش از این روز مقابل دادسرای اوین تحصن کرد.

 

- در این روز ۲۵ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات تیر ۹۹ بهبهان، از جمله فرزانه انصاری‌فر، زینب علی‌پور، پیام جیحونی، امین مرادی، جلال جعفری، مرتضی وحدانی، مریم کاظمی و علی کاظمی به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبر»، «مشارکت در اخلال در نظم عمومی» و «برهم زدن امنیت کشور» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی» در دادگاه بهبهان محاکمه شدند.

 

- ستار رضایی شاعر ، فعال کارگری و کارگر گچ‌کار که دهم آذرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری‌اش در نجف‌آباد اصفهان بازداشت شده بود، در این روز به قید وثیقه ۳۰۰ میلیونی موقتاً آزاد شد.

 

- پروین محمدی از اعضای هیئت مدیره‌ی اتحادیه‌ی آزاد کارگران ایران، برای اجرای حکم یک سال زندان که به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به دلیل سخنرانی و مصاحبه‌های وی درحمایت از حقوق کارگران صادر شده است، در این روز احضار شد.

 

- انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان ایران با صدور بیانیه‌ای در این روز در اعتراض به سانسور نوشت که سانسور مسیر حرفه‌ای فیلم‌نامه‌نویسی را مختل کرده است.

 

- در این روز مدیر مسئول پایگاه خبری بورس‌نیوز از بابت اتهام «نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر» توسط دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد.

 

- دادگاه تجدید نظر استان کهکیلویه و بویراحمد، در این روز محکومیت رحیم ارجمندی به ۱۵ ماه و ۱ روز حبس به اتهام «توهین به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی» و ۸ ماه حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام» را تأئید کرد. بر اساس حکم صادره ۱۰ ماه از مجازات حبس قابل اجرای او به مدت سه سال به حالت تعلیق درآمده است.

 

سه شنبه ۱۶ آذر

 

- لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی در این روز در حالی که در مسافرت به سر می‌برد در شیراز بازداشت شد. 

 

- سندیکای کارگران شرکت واحد با انتشار بیانیه‌ای در این روز بازداشت و فشار بر هیراد پبربداغی، از حامیان حقوق کارگر را محکوم و خواهان آزادی بی‌قید و شرط او شد. در این بیانیه آمده است: هیراد پیربداغی از سوی بازجویان، برای قول همکاری تحت فشار است و با وجود اتمام بازجویی و صدور قرار کفالت از آزادی او جلوگیری می‌شود.

 

- در این روز خبر رسید محبوبه جاوید معلم مدارس مشهد که ۱۱ آذر در بی خبری کامل در تجمع فرهنگیان مشهد دستگیر و به زندان وکیل‌آباد منتقل شد، پس از یک هفته با قرار کفالت آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید مجوز برگزاری نمایشگاه کتاب ترکی-فارسی در شهرستان مرند، در حالی که پیشتر توسط اداره ارشاد این شهرستان صادر شده بود، یک روز مانده به تاریخ تعیین شده توسط نهاد مذکور لغو و از برگزاری آن جلوگیری شد.

 

چهارشنبه ۱۷ آذر

 

- کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت بیست و سومین سالگرد قتل‌های سیاسی پاییز ۱۳۷۷ ضمن گرامی‌داشت یاد محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، اعلام داشت «دادخواه این جنایت و همه‌ی جنایت‌ها، آزادی‌کشی‌ها و ستم‌هایی هستیم که یقین داریم بدون دست بردن به ریشه‌های آن و قطع شجره‌ی خبیثه‌ی جنایت، نمی‌توان هیچ امید داشت که کشتار و حذف فیزیکی مخالفان و حق‌طلبان تکرار نشود.»

 

- سازمان جهانی معلمان EI با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواستار آزادی اسماعیل عبدی، معلم زندانی شد. در جریان نشست هیئت اجرایی آموزش بین‌الملل در دوم دسامبر، این نهاد بین‌المللی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار احترام به «حقوق معلمان و کارکنان آموزش و پرورش برای سازماندهی و آزادی تشکل و آزادی بیان، از جمله حق تجمع مسالمت‌آمیز، بدون ترس از مداخله مقامات» شده بود.

 

- دادگاه تجدیدنظر اردبیل در این روز محکومیت ۱۲ فعال مدنی ترک آذربایجانی بازداشت شده در جریان تجمع در پارک جیرال اردبیل، به اتهامات «توهین به رهبر»، «اخلال در نظم و آسایش عمومی»، «تمرد از مامورین دولتی» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق مشارکت در ایجاد تجمع» را تأیید کرد.

 

پنجشنبه ۱۸ آذر

 

- داریوش مهرجویی، فیلمساز در اعتراض به وضع سینمای ایران، در این روز گفت: «دوست دارم فیلم جدیدی بسازم، ولی هر چه می‌سازم سانسور و توقیف می‌شود».

 

- ۲۳ سازمان‌ حقوق بشری و اعضای جامعه مدنی با انتشار بیانیه‌ی مشترکی در این روز ضمن محکوم کردن بازداشت مدافعان سلامت خواستار آزادی مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان شدند.

 

- در این روز خبر رسید بکتاش آبتین از اعضای کانون نویسندگان ایران، به دنبال تأیید ابتلا به کرونا به بخش مراقبت‌های ویژه‌ بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده است.

 

- آتنا دائمی کنشگر مدنی در پی صدور یک نامه مبنی بر انتقال فوری از زندان لاکان رشت در این روز به دادسرای اوین منتقل شد، اما پس از ساعت‌ها بلاتکلیفی مجدداً به این زندان بازگردانده شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©