Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ برابر با  ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰  برابر با ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

 (۱۹ تا ۲۶ آذر ۱۴۰۰)

 

جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰

 

- بکتاش آبتین از اعضای کانون نویسندگان ایران، به دنبال تایید ابتلا به کرونا در این روز به بخش مراقبت‌های ویژه‌ بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد.

 

- در این روز شماری از اعضای کانون نویسندگان ایران به همراه تعدادی از فعالین مدنی به مناسبت بیست و سومین سالگرد قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای، بر مزار محمد مختاری و محمدجعفر پوینده در امامزاده طاهر کرج حاضر شدند. پس از خوانده شدن بیانیه‌ی کانون، نیروهای امنیتی که حاضران را در محاصره داشتند از آنان خواستند که گورستان را ترک کنند. نیروهای امنیتی همچنین گوشی تلفن همراه میلاد جنت، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران را توقیف و عکس و فیلم‌هایش را پاک کردند.

 

شنبه ۲۰ آذر 

 

- انجمن قلم (پن) آمریکا پس از انتشار خبر ابتلای بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران به کرونا، با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی نویسندگان در بند ایرانی از جمله اعضای کانون نویسندگان ایران شد.

 

- در آستانه‌ی روز جهانی حقوق بشر، ۲۳ سازمان حقوق بشری با صدور بیانیه‌ای در این روز از جامعه‌ی جهانی خواستند از جمهوری اسلامی بخواهد ضمن رعایت تعهدات بین‌المللی خود در حوزه‌ی حقوق بشر، به «بازداشت‌های خودسرانه پایان دهد».

 

- پویا نیک مرام، که پیشتر با اتهامات «توهین به مقدسات، توهین به بنیان گذار و تشویق مردم به فساد» در دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین در این روز بازداشت شد.

 

- مهتاب قلیزاده، خبرنگار، پس از تفهیم اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تشویق به فساد از طریق تلاش برای ورود به ورزشگاه در بازی تیم ملی ایران و سوریه در جریان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی» در دادسرای اوین در این روز با تودیع قرار یک میلیارد تومانی آزاد شد.

 

یکشنبه ۲۱ آذر

 

- ستاره جلالی، مادر هیراد پیربداقی، فعال کارگری همزمان با سالروز تولد فرزند خود در این روز، در اعتراض به تداوم بازداشت او پس از بیش از یک ماه، بار دیگر در مقابل زندان اوین دست به تحصن زد.

 

- در این روز خبر رسید حسین رزاق، فعال رسانه‌ای که ۱۴ آذر در منزل شخصی خود در آمل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه‌ اداره‌ی اطلاعات ساری نگهداری می‌شود.

 

- رسول بداقی، فعال صنفی معلمان با هجوم مأموران ضمن ضرب وشتم در این روز در منزلش بازداشت و همه‌ی وسایل ارتباطی او و همچنین گوشی همراه همسرش ضبط شد.

 

- در پی اعتصابات سراسری معلمان در این روز آمانج امینی، معلم و از فعالان صنفی استان کردستان، به اداره‌ی اطلاعات سقز احضار و پس از ضرب و شتم و هتاکی توسط مأموران امنیتی بازداشت شد.

 

- محمد نجفی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اراک که از بیماری قلبی رنج میبرد، در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و مخالفت با اعزام‌اش به مرخصی درمانی، از این روز دست به اعتصاب غذا زد.

 

- علی رمضانی پاجی، فعال محیط‌ زیست، با انتشار مطلبی در صفحه‌ی اینستاگرام خود در این روز از صدور حکم توقف فعالیت صفحه‌ی شخصی اینستاگرام‌اش به دستور شورای عالی امنیت ملی و معاون دادستان استان مازندران به دلیل اعتراض به ساخت سدی جدید در منطقه سوادکوه مازندران، برای انتقال آب مازندران به استان سمنان، خبر داد. 

 

- منزل میثم جولانی، فعال مدنی ترک آذربایجانی در اردبیل در این روز توسط نیروهای امنیتی که قصد بازداشت وی را داشتند، مورد تفتیش قرار گرفت و او به اداره‌ی کل اطلاعات استان اردبیل احضار شد.

 

دوشنبه ۲۲ آذر

 

- جعفر ابراهیمی، فعال صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در این روز در دادگاه انقلاب کرج به‌دلیل فعالیت‌های صنفی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی کشور» محاکمه شد.

 

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با انتشار بیانیه‌ای در این روز بازداشت لیلا حسین‌زاده از دانشجویان حامی کارگران را محکوم و تأکید کرد که فعالیت‌های ایشان در دفاع از طبقه‌ی کارگر بوده و باید بدون قید و شرط، بلافاصله آزاد و حکم ظالمانه‌ی زندان برای وی لغو گردد.

 

- کژال نصری و فرهنگ عیوضی، از فعالین مدنی و زیست‌محیطی روستای تنگیسر در این روز توسط مأموران اطلاعات سنندج بازداشت شدند.

 

- سینا قلندری، خبرنگاری که خبر قتل مبینا سوری دختر ۱۴ ساله در لرستان را به دست همسر روحانی‌اش در شهریور ماه منتشر کرده بود، در این روز خبر داد: «در دادگاهی که حضور نداشتم به ۱۱ ماه و ۱۶ روز زندان و دو سال ممنوعیت از شغل خبرنگاری محکوم شدم.»

 

- علیرضا فرشی، فعال مدنی ترک آذربایجانی محبوس در زندان تهران بزرگ در اعتراض به نقض حقوق اقلیت‌های قومی و زبانی در کشور و محرومیت آنان از حقوقی همچون آموزش زبان مادری از این روز اعلام اعتصاب غذا کرد.

 

- در این روز احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار، با شکایت سپاه صاحب‌الزمان و سازمان اطلاعات سپاه اصفهان به اتهام افترا و نشر اکاذیب به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان احضار شد.

 

- در این روز علیرضا شریعتی، در دادگاه انقلاب ماهشهر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس تعزیری و به عنوان مجازات تکمیلی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب و دستجات سیاسی و اجتماعی محروم شده است.

 

سه‌شنبه ۲۳ آذر

 

- کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای در این روز حمله‌ی نیورهای امنیتی و انتظامی به تجمع معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی را محکوم کرد و ضمن دفاع از حق اعتراض، آزادی بیان و مطالبات صنفی معلمان، خواستار آزادی معلم‌های زندانی و سایر زندانیان سیاسی، عقیدتی و کنشگران صنفی و مدنی شد.

 

- در این روز خانواده و وکیل بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران موفق شدند برای او از زندان مرخصی استعلاجی هفت روزه بگیرند‌. به این ترتیب آبتین از بیمارستان طالقانی به بیمارستان دیگری منتقل شد تا خانواده بتوانند بر روند درمان او نظارت داشته باشند.

 

- در این روز خبر رسید هیراد پیربداقی، فعال کارگری علیرغم گذشت ۳۷ روز از زمان بازداشت کماکان در بند ۲۰۹ زندان اوین در کنار زندانیان متهم به جرائم عمومی نگهداری می‌شود و طی روزهای اخیر، یک زندانی متهم به جرائم خشن او را به قتل تهدید کرده است.

 

- در این روز خبر رسید لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی و زندانی سیاسی سابق با گذشت ۶ روز از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی شیراز نگهداری می‌شود و از زمان دستگیری از حق تماس تلفنی با خانواده خود محروم بوده است.

 

- حکم حبس وحید ابهری به اتهام «تحریک و دعوت مردم به اعمال خشونت‌آمیز از طریق سامانه‌های مخابراتی در فضای مجازی» بر اساس رای دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به مدت ۲ سال به حالت تعلیق درآمد.

 

- میترا بندی امیرآبادی و هیوا یزدان مهدی‌آبادی، که به اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام (بهائیت)» و «تبلیغ علیه نظام» مجموعاً به ۱۳ سال و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند، در این روز در منزل شخصی خود بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان یزد منتقل شدند.

 

آرمان انصاری‌فر، برادر فرزاد انصاری،فر از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، در این روز به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای بهبهان احضار شد. از او خواسته شده تا ظرف مدت ۵ روز از زمان صدور این احضاریه در این شعبه حاضر شود.

 

- محمد نجفی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اراک، پس از اعزام به بیمارستان در این روز، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

 

- در این روز خبر رسید که پس از گذشت شش‌ماه از انتخابات مجمع‌عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، برخی از منتخبان از جمله حسن نمک‌دوست، رییس انجمن، از سوی «مراجعی خاص» «رد صلاحیت» شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید که سوران دانشور، دانشجوی دکتری فلسفه در دانشگاه تبریز با دستور وزارت اطلاعات از ادامه‌ی تحصیل محروم شده است.

 

- داریوش پیرنیاکان رئیس و سخنگوی هیات مدیره خانه موسیقی، طی سخنانی در این روز به صحبت‌های کاظم موسوی، عضو مجلس شورای اسلامی که درباره‌ی ممنوعیت ورود ساز به کشور گفته بود «کسانی که دنبال موسیقی هستند از کشور بروند» واکنش نشان داد.

 

- محمد ابوالحسنی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق که پیشتر در دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۴ ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم شده بود، طی ابلاغیه‌ای در این روز جهت اجرای حکم حبس احضار شد.

 

- آرمان انصاری‌فر، برادر فرزاد انصاری‌فر از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، در این روز به دلیل آن‌چه «انتشار محتوای سیاسی در صفحه شخصی» او در اینترنت عنوان شده، به بازپرسی دادسرای بهبهان احضار شد.

 

- در این روز اصغر امیرزادگان، معلم و فعال صنفی توسط دادگاه کیفری فیروزآباد به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم و به عنوان مجازات تکمیلی صفحه‌ی اینستاگرام وی مسدود و به مدت دوسال از حق استفاده از فضای مجازی (اینترنت) و پیام‌رسان‌های داخلی یا خارجی محروم شد.

 

چهارشنبه ۲۴ آذر

 

- وکیل مصطفی نیلی، وکیل مدافع زندانی که بیش از ۴ ماه است به بهانه‌ی حضور در نشستی برای هم‌اندیشی پیرامون پیگیری حقوقی قصور مقامات در واکسیناسیون کرونا، در بازداشت به سر می‌برد خبر از تبدیل قرار بازداشت او به وثیقه داد.

 

- روزبه پیری، فعال مدنی ترک آذربایجانی، در این روز در دادگاه انقلاب تبریز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

- علیرضا فرشی، فعال مدنی ترک آذربایجانی، در این روز در زندان تهران بزرگ به اعتصاب غذای خود پایان داد.

 

- حسین رزاق، فعال رسانه‌ای، با تودیع قرار وثیقه ۲ میلیارد تومانی در این روز از زندان آزاد شد.

 

- سجاد شکری، فعال کارگری، که از مرداد ۹۹ در تهران بازداشت و در زندان اوین به سر می‌برد، در این روز به صورت مشروط آزاد شد.

 

پنج‌شنبه ۲۵ آذر

 

- همسر نرگس محمدی، زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر با انتشار یادداشتی در این روز از تداوم حبس و بی‌خبری از وضعیت او خبر داد و نوشت نرگس محمدی که از ۲۵ آبان در کرج با ضرب و شتم مأموران امنیتی بازداشت شده، «حق انتخاب وکیل ندارد و در انفرادی به سر می‌برد».

 

- احمدرضا حائری، زندانی سیاسی سابق، طی ابلاغیه‌ای در این روز با شکایت اداره‌ی کل زندان‌های به دادسرای جرائم رایانه‌ای استان تهران مبنی بر «نشر اکاذیب» و «انتشار تهمت، افترا و الفاظ رکیک یا نسبت‌های توهین آمیز» احضار شد.

 

- سازمان گزارش‌گران بدون مرز در گزارش رده‌بندی وضعیت آزادی رسانه‌ها در کشورهای مختلف که در این روز منتشر شد اعلام کرد از میان ۱۸۰ کشور جهان، ایران رتبه‌ی ۱۷۴ را به خود اختصاص داده است. بنابر اعلام این سازمان، مقامات جمهوری اسلامی در دوره‌ی کرونا نیز علاوه بر مهار اطلاعات، تهدید، احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگاران را افزایش دادند.

 

- دو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با انتشار بیانیه‌ی مشترکی در این روز بازداشت و پرونده‌سازی برای رسول بداقی را محکوم و خواستار آزادی بی قید و شرط ایشان و اسماعیل عبدی و سایر معلمان زندانی و زندانیان سیاسی شدند.

 

- در این روز خبر رسید کورش قاسمی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی به نفع گروه‌های معاند نظام» به تحمل یک سال حبس تعزیری و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» به چهار سال حبس تعزیری در دادگاه تجدید نظر استان خوزستان محکوم شده است.

 

- سعید سلطانی، فعال مدنی ترک آذربایجانی در این روز در دادگاه انقلاب تبریز به اتهام «عضویت در دسته‌ها و جمعیت‌ها با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©