Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ برابر با  ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰  برابر با ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

آ

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

 (۲۶ آذر تا ۳ دی)

 

 

جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰

 

- رسول بداقی، طی تماسی تلفنی اعلام کرد در زمان بازداشت، با دشنام‌های رکیک مورد ضرب و شتم قرار گرفته و نیروهای امنیتی به او اجازه‌ی شکایت به پزشکی قانونی را نداده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید محمود ملاکی، معلم و عضو هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان بوشهر، در دادگاه انقلاب به دو سال ممنوعیت از تدریس و ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

 

- امام جمعه مشهد در این روز خواستار تعقیب قضایی کسانی شد که آنها را «بازگوکنندگان حرف‌های دشمن در مطبوعات و فضای مجازی» نامید و گفت «دستگاه‌ها باید او را تعقیب کنند تا در ورق پاره روزنامه‌اش هر چیزی می‌خواهد ننویسد و اسمش را آزادی بیان بگذارد. در دنیا اینها را محاکمه صحرایی می‌کنند».

 

شنبه ۲۷ آذر

 

- وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی در این روز با دفاع از «طرح صیانت»، اعمال فیلترینگ برای سالم سازی فضای مجازی (اینترنت) را لازم عنوان کرد.

 

- در این روز شیوا خلیلی، شهروند بهائی در دادگاه انقلاب بابل به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و همچنین ضبط گوشی تلفن همراه به عنوان آلت جرم محکوم شد.

 

- مصطفی نیلی، وکیل دادگستری که از ۲۳ مرداد به همراه شماری از فعالین مدنی و وکلای دادگستری در جریان برگزاری جلسه‌ای در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت شده بود، در این روز با تودیع قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی و زندانی سیاسی سابق علیرغم گذشت ۱۱ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بی‌خبری به سر می‌برد.

 

حسین‌زاده طی یک تماس تلفنی در همین روز از بازداشت خود در بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد.

 

او علیرغم ابتلا به بیماری کولون روده از دریافت داروهای ضروری خود محروم مانده است و در جریان بازجویی‌ها در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ و زندان اوین نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

 

- حکم ۹۱ روز حبس و پرداخت جزای نقدی امیر ستاری، زندانی سیاسی سابق، در این روز عیناً به تایید دادگاه تجدیدنظر آذربایجان شرقی رسید. بر اساس حکم صادره اجرای ۵۰ روز از مجازات حبس وی به مدت ۲ سال به حالت تعلیق درآمده است

 

 

یکشنبه ۲۸ آذر

 

- کانون نویسندگان ایران در این روز از وخامت حال بکتاش آبتین، نویسنده و روزنامه‌نگار زندانی، در پی ابتلا به ویروس کرونا خبر داد و نوشت با وجود انتقال این عضو کانون نویسندگان ایران به بیمارستان دیگری پس از دریافت مرخصی استعلاجی، بهبودی در وضعیت او حاصل نشده است.

 

- در پی اعدام حیدر قربانی، زندانی سیاسی، برادرش حسن قربانی، پس از اعتراض به حکم اعدام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

 

- محمد نجفی وكيل دادگسترى‌، زندانی سیاسی و فعال مدنی در این روز از زندان مركزى اراک به مرخصی درمانی اعزام شد.

 

- شوراهای صنفی دانشجویان کشور با انتشار اطلاعیه‌ای در این روز ضمن تأکید دوباره بر غیرقابل پذیرش دانستن بازداشت لیلا حسین‌زاده و محکوم کردن آن، قویاً اعلام کرد که عوارض ناشی از عدم مصرف داروهای ضروری‌اش مستقیماً بر عهده‌ی نهادهای امنیتی، وزارت علوم و هیئت رئیسه‌ی دانشگاه تهران است.

 

سه‌شنبه ۳۰ آذر

 

- رضا خندان (مهابادی)، نویسنده، پژوهشگر و عضو کانون نویسندگان ایران که در روزهای گذشته در زندان اوین دچار تب، تنگی نفس، سرفه، ضعف شدید و بدن درد شده بود، در این روز به بیمارستان طالقانی منتقل شد.

 

- در این روز خبر رسید پرونده‌ی عزیز قاسم‌زاده، فعال صنفی فرهنگیان گیلان، با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارجاع داده شده است.

 

- رسول بداقی، دبیر کانون صنفی معلمان اسلامشهر در این روز به قید وثیقه آزاد شد.

 

- در این روز آخرین جلسه‌ی بازپرسی عسل محمدی، فعال کارگری، در دادسرای اوین برگزار شد. اتهامات مطروحه در این پرونده که متهم دیگر آن هیراد پیربداقی است، «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» با مصادیقی از جمله شرکت در کمپین «شکنجه‌ی سفید» و عضویت در محافل مارکسیستی عنوان شده است.

 

- در این روز قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: «افشای فساد به معنای انتشار آن در فضای مجازی (اینترنت) نیست. مراجع قانونی مسئول برخورد و رسیدگی به موضوعات مرتبط با فساد هستند و افراد می‌توانند مستندات خود را در خصوص فساد به این دستگاه‌ها اطلاع دهند تا آنها بتوانند کار خود را انجام دهند.»

 

- آمانج قربانی فعال محیط زیست، در این روز توسط مأموران اداره‌ی اطلاعات کامیاران بازداشت شد.

 

- میثم کاظمی که از ۱۳ آذر پس از حضور در بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان بازداشت شده بود، در این روز از زندان بهبهان به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات اهواز منتقل شد.

 

- افشین حسین پناهی به دلیل شرکت در مراسم سوگواری حیدر قربانی زندانی سیاسی اعدام شده در این روز به اداره اطلاعات سنندج احضار شد و ساعاتی مورد بازجویی قرار گرفت.

 

چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰

 

- حسین رزاق، فعال رسانه‌ای که اواسط آذرماه در منزل شخصی خود در آمل بازداشت و با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود، در این روز به دادسرای آمل احضار شد.

 

- راحله احمدی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین برای پرونده‌ای که اخیراً در دوران حبس علیه وی گشوده شده، در این روز به صورت شفاهی به دادسرای اوین احضار شد. اما به دلیل عدم دسترسی به وکیل منتخب، از حضور در جلسه‌ی دادگاه خودداری کرد.

 

- افشار محب، فعال مدنی ترک آذربایجانی، پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل، در این روز به عنوان عناوین «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام» تفهیم اتهام و به زندان اردبیل منتقل شد.

 

- معصومه عسگری، معلم زندانی که دوران محکومیت خود را به دلیل شرکت در اعتراضات معلمان در زندان اوین سپری می‌کند، در این روز به صورت غیرمنتظره به زندان کچویی کرج منتقل شد.

 

پنجشنبه ۲ دی‌

 

- مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس کمیسیون ویژه‌ی بررسی طرح صیانت از فضای مجازی (اینترنت) که در این روز منتشر شد، ضمن بر شمردن اشکالات عدیده‌ی این طرح آن را «مغایر با اصول متعدد قانون اساسی» برشمرد.

 

- در پی تجمعات اعتراضی معلمان و فرهنگیان در ده‌ها شهر کشور در این روز محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، از احضار و تهدید بیش از صد نفر از فعالان صنفی معلمان فشار نهادهای امنیتی برای لغو تجمعات خبر داد.

 

- در حالی که ۱۰ روز از نخستین سالروز اعدام روح‌الله زم گذشته است، سنگ مزار او در این روز توسط افراد ناشناسی به وسیله قیر داغ مخدوش شد.

 

- در این روز خبر رسید علاوه بر ملا میرزا محمد رحمانی، برهان کمانگر و‌ سیروان قربانی که در مراسم ختم زندانی سیاسی حیدر قربانی شرکت کرده بودند، توسط مأموران امنیتی در کامیاران بازداشت شده‌اند.

 

گفته شده طی دو روز گذشته بیش از ۱۵۰ نفر از شهروندان کامیارانی توسط اداره‌ی اطلاعات احضار درباره‌ی شرکت درمراسم ختم و تدفین حیدر قربانی، زندانی سیاسی اعدام شده، مورد بازجویی قرار گرفته و از آن‌ها تعهد کتبی اخذ شده است.

 

- لیلا حسین زاده، فعال صنفی دانشجویی که ۱۶ آذر در شیراز بازداشت و از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز به بند ۲۰۹ زندان اوین تهران منتقل شده بود، در این روز به بند زنان زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©