Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ برابر با  ۱۱ مارس ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰  برابر با ۱۱ مارس ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

(۶ تا ۱۳ اسفند ۱۴۰۰)

 

 

شنبه ۷ اسفند

- در این روز خبر رسید سالار صدیق همدانی، زندانی سیاسی، از زندان کامیاران به زندان ارومیه منتقل و به دلیل مخالفت قاضی ناظر بر زندان مجدداً به زندان کامیاران بازگردانده شده است. همچنین ابراهیم صدیق همدانی، پدر وی، کماکان در زندان مریوان در اعتصاب به سر می‌برد.

 

- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز، ضمن محکوم کردن بازداشت روح‌الله مردانی، خواهان آزادی بی قید و شرط این معلم بازداشتی شد.

 

- در این روز محمدحسین انصاری‌فر، شهروند اهل بهبهان به صورت غیابی در دادگاه انقلاب ماهشهر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد.

 

- دادگاه ماندانا صادقی، کوروش کرم‌پور و سیدحسن موسوی، سه تن از روزنامه‌نگاران و نویسندگان اهل آبادان با اتهامات «توهین به رهبر» و «تبلیغ علیه نظام» در این روز در دادگاه کیفری اهواز برگزار شد.

 

- آخرين جلسه‌ی بازپرسی ویدا ربانی، روزنامه‌نگار، در خصوص اتهاماتی از جمله «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبر و مسئولان نظام» در این روز در بازپرسی دادسرای اوین برگزار شد.

 

- در این روز خبر رسید کاظم هوت، فیلم‌ساز بلوچ در خیابانی در چابهار بازداشت شده است.

 

- در این روز محمد حسین آهنگری، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، تحت نظارت پابند الکترونیکی از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

 

یکشنبه ۸ اسفند

 

- پس از گذشت سه روز بی‌خبری از وضعیت حسین رونقی، وکلای این کنشگر مدنی در این روز از گشایش پرونده‌ای برای وی در بازپرسی اوین خبر دادند. حسن رونقی، برادر حسین رونقی، از تماس او با خانواده‌اش خبر داد و افزود حسین رونقی از روز ربوده شدن اعتصاب غذای خشک کرده و حالش چندان مساعد نیست.

 

- بهاره سلیمانی زندانی سیاسی، محبوس در زندان اوین که پیشتر در پی ابتلا به کرونا به مرخصی درمانی اعزام شده بود با پایان دوران مرخصی در این روز به زندان بازگشت.

 

- در این روز خبر رسید با وجود مثبت شدن آزمایش کرونا و خونریزی معده‌ی سپیده قلیان،‌ این زندانی سیاسی صرفاً به قرنطینه‌ی زندان اوین منتقل شده و به وضعیت او رسیدگی نمی‌شود.

 

- محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل دادگستری و وکیل پرونده‌ی قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندان تهران بزرگ، که پیشتر به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۳ ماه و ۵ روز حبس تعزیری محکوم شده بود، طی ابلاغیه‌ای در این روز جهت اجرای حکم به واحد اجرای احکام دادسرای اوین فراخوانده شد.

 

- فریبا اسدی، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به یک سال حبس محکوم شده، به دنبال بروز درگیری و ضرب و شتم توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی و در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم، از این روز دست به اعتصاب غذا زد.

 

- در این روز مریم کریم‌بیگی، خواهر مصطفی کریم‌بیگی از جان‌باختگان سال ۸۸ در دفتر پیگیری وزارت اطلاعات، بازجویی شد.

 

- در این روز خبر رسید پس از ۲۱ روز اعتصاب غذا و دارو، فشار خون آرشام رضایی بین ۸ و ۹ در نوسان است و وزن او با ۸ کیلوگرم کاهش به ۵۲ کیلوگرم رسیده است. تداوم اعتصاب غذای این زندانی سیاسی در شرایطی است که وی به بیماری‌های فتق هیاتال، هلیکو باکتری و زخم اثنی‌عشر مبتلا است و با وجود درد شدید معده تا کنون به خواسته‌هایش رسیدگی نشده است.

 

- در این روز خبر رسید پس از ۲۷ روز اعتصاب غذا و دارو، علی موسی‌نژاد فرکوش که از بیماری‌های فتق هیاتال معده و دیورتیکول روده رنج می‌برد، با افت فشار و کاهش وزن شدید مواجه شده است. فشار خون او بین ۸ و ۹ در نوسان است و وزن او با ۱۳ کیلوگرم کاهش از زمان آغاز اعتصاب غذا به ۶۶ کیلوگرم رسیده است.

 

دوشنبه ۹ اسفند

 

- همسر عباس واحدیان شاهرودی، زندانی سیاسی، در این روز از وخامت حال او در زندان مشهد و انتقالش به بیمارستانی در این شهر خبر داد.

 

- روح‌الله مردانی، معلم زندانی در این روز با قرار وثیقه از زندان مرکزی خرم‌آباد آزاد شد.

 

سه شنبه ۱۰ اسفند

 

- در این روز خبر رسید طرحی با عنوان الحاق یک ماده به قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره در دستور کار مجلس است که به موجب آن هرگونه همکاری و تهیه‌ی محتوا برای پلتفرم‌های غیر‌مجاز، مجرمانه است و در صورت تصویب، تولید محتوا در پلتفرم‌های اینترنتی مانند یوتیوب و توییتر هم می‌تواند جرم تلقی شود.

 

 

- در این روز خبر رسید رسول کارگر، معلم اهل استان فارس، در دادگاه بدوی، به یک سال حبس و ۲ سال تبعید به شهرستان ارسنجان محکوم و حکم حبس این معلم که در اعتراض‌های صنفی شرکت کرده بود، به مدت دو سال تعلیق شده است.

 

- خانواده‌ی حسین رونقی،‌ فعال حقوق بشر،‌ در این روز از آزادی او با قید وثیقه خبر دادند.

 

- در این روز خبر رسید زرتشت احمدی راغب، زندانی سیاسی در زندان اوین به دلیل ضبط و ارسال صدا به بیرون از زندان، به سلول انفرادی منتقل شده است.

 

- کارشناسان حقوق ‌بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای که در این روز منتشر شد از حکومت جمهوری اسلامی خواستند اقدامات اخیر برای تصویب طرح جدید نظارت بر اینترنت موسوم به «طرح صیانت» که ایران را از جامعه‌ی جهانی اینترنت منزوی خواهد کرد، متوقف کند.

 

- در این روز خبر رسید درخواست اعاده‌ی دادرسی ناصر نورد گل‌تپه، نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین را برای بار چهارم در دیوان عالی کشور رد شده است. او در حالی دوران محکومیت ۱۰ ساله‌ی خود را سپری می‌کند که به بیماری دهان و دندان و ضعف شدید بینایی مبتلاست و از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

 

چهارشنبه ۱۱ اسفند

 

- در این روز خبر رسید مصطفی عبدی، درویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ به کرونا مبتلا شده و علیرغم بروز علائم تنفسی، تاکنون با مرخصی درمانی و یا اعزام او به بیمارستان موافقت نشده است.

 

 - زرتشت احمدی راغب بدون رعایت اصل تفکیک جرائم، از سلول انفرادی زندان اوین به بند ۴ زندان تهران بزرگ منتقل شده است.

 

پنجشنبه ۱۲ اسفند

 

- شکیلا منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، در پی بی‌توجهی مسئولان نسبت به تهدید شدن او توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی و در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم، از این روز دست به اعتصاب زد.

 

- در این روز اصغر امیرزادگان، معلم و فعال صنفی، به صورت تلفنی به دادسرای انقلاب شیراز احضار شد.

 

- بیش از ۲۲۰ نویسنده و هنرمند از جمله: حسین علیزاده، کیهان کلهر، نادر مشایخی، شیرین لک، علی باباچاهی و طیبه گوهری، با انتشار بیانیه‌ای در این روز نسبت به تخریب آثار و ابنیه تاریخی اعتراض کرده و نوشتند: «خانه‌های تاریخی شیراز و کشور، از عناصر فرهنگی ایران‌اند، نگذارید که بکوبند و بسوزانند».

....................

خبر

جان سپیده قلیان همچنان در خطر است

 

روز گذشته ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ برادر سپیده قلیان از از وخامت شرایط جسمی او خبر داد. مهدی قلیان در صفحه‌ی اینستاگرامش نوشته است: «تن سپیده در تبعیدها و اعتصاب غذاها و فشارهای مداوم این چند ساله و با وجود بیماری‌های زمینه‌ای درمان‌نشده چنان نامقاوم شده است که حتی یک سرماخوردگی هم می‌تواند او را از پا در بیاورد».

 پیش از این خانواده‌ی سپیده قلیان اعلام کرده بودند که این فعال مدنی پس از همه‌گیری دوباره‌ی ویروس کرونا در بند زنان زندان اوین بار دیگر به این بیماری مبتلا شده است و مسئولان زندان «علیرغم بروز نشانه‌های حاد» از دادن مرخصی استعلاجی به او خودداری کرده‌اند.

پس از قتل بکتاش آبتین و تاخیر در درمان رضا خندان مهابادی، دو عضو زندانی کانون نویسندگان ایران در ماه‌های اخیر شاهد آن هستیم که ماموران حکومت همچنان در شرایطی مشابه جان زندانیان سیاسی را هدف می‌گیرند و به خطر می‌اندازند. بنا به گفته‌ی برادر سپیده قلیان با وجود طی کردن تمام کارهای اداری و امضای برگه‌ی مرخصی توسط قاضی پرونده، ماموران از دادن مرخصی به او سر باز زده‌اند. ناگفته پیداست که مسئولیت جان زندانیان بر عهده‌ی حکومت است و هر گزندی به سلامت آن‌ها متوجه مسئولان زندان و قوه‌ی قضائیه‌ خواهد بود.

............................

خبر

آزادی مشروط کیوان باژن

 

کیوان باژن، نویسنده، روزنامه‌نگار و  عضو کانون نویسندگان ایران روز گذشته ۱۸ اسفند ماه، پس از گذراندن بیش از یک‌‌ سوم از حکم سه و نیم ساله‌ی خود به صورت مشروط از زندان اوین آزاد شد.

کیوان باژن، رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین، اردیبهشت ۱۳۹۸ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه محاکمه و هر یک به شش سال زندان محکوم شدند. چندی بعد حکم باژن در دادگاه تجدید نظر به سه سال و شش ماه کاهش یافت و از تاریخ ۵ مهر ۱۳۹۹ به اجرا درآمد. مبنای اتهام‌های واهی منتسب به این سه عضو کانون نویسندگان ایران، دفاعشان از آزادی بیان و مبارزه با سانسور و مصداق این اتهام‌ها مشارکت در تدوین کتاب «۵۰ سال کانون نویسندگان ایران»، انتشار نشریه‌‌ی داخلی و بیانیه‌های کانون، حضور بر مزار محمد مختاری و محمدجعفر پوینده و شرکت در مراسم سالگرد احمد شاملو بوده است. کمی بعد آرش گنجی عضو دیگر کانون نویسندگان ایران نیز با اتهام‌هایی از این دست به ۱۱ سال زندان محکوم و از ۱۰ آبان ۱۴۰۰ به بند کشیده شد.

مردم آزادی‌خواه، هنرمندان، نویسندگان و نهادهای مستقل فرهنگی در برابر این ستم و سرکوب سکوت نکردند و صدای اعتراضشان را به گوش جهانیان رساندند. در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۲۱ انجمن قلم (پن) آمریکا جایزه‌ی سالانه‌ی «آزادی برای نوشتن» را به کیوان باژن، رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین اعطا کرد. آن‌ها پیامی از زندان برای برگزارکنندگان فرستادند که در بخشی از آن آمده است «ما در راه انجام این مسئولیت به زندان افتاده‌ایم و به آن افتخار می‌کنیم. نیز، نیک می‌دانیم که در ایران و جهان بسیاری چون ما، نام‌آشنا وناشناس، آزاد یا در بند، برای برقراری آزادی بیان، با قلم و قدم، پیکار می‌کنند. جایزه‌ی اهدایی شما در حقیقت متعلق به همه‌ی آن‌هاست؛ و نیز به اعضای کانون نویسندگان ایران که بیش از نیم قرن در شرایطی بس دشوار و به بهایی گزاف به مخالفت با سانسور و هواخواهی از آزادی بیان بی هیچ حصر و استثنا پرداخته‌اند».

چندی بعد بکتاش آبتین با اخلال عامدانه‌ی ماموران حکومت در روند درمانش به قتل رسید و رضا خندان (مهابادی) در وضعیتی مشابه، همچنان با عوارض بیماری‌اش دست و پنجه نرم می‌کند.

........................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©