Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ برابر با  ۰۳ آوريل ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱  برابر با ۰۳ آوريل ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

 (۲۷ اسفند ۱۴۰۰ تا ۵ فروردین ۱۴۰۱)

 

جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰

 

- کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در این روز بیانیه‌ای در محکومیت بازداشت هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی منتشر کرد.

 

- در این روز چند تن از اعضای کانون نویسندگان ایران برای گرامی‌داشت یاد فریبرز رئیس‌دانا، نویسنده، اقتصاددان و عضو کانون نویسندگان ایران، بر مزار او حاضر شدند.

 

شنبه ۲۸ اسفند

 

- طبق آخرین گزارش وبسایت اسپیدتست، که در این روزمنتشر شد، رتبه‌ی ایران در اینترنت ثابت با ۴ پله سقوط به رتبه ۱۴۵ و در اینترنت همراه با ۳ پله سقوط به رتبه ۸۰ رسیده است.

 

- بر اساس داده‌های ۶۷۲۲ گزارش ثبت شده در مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه‌ی فعالان حقوق‌بشر در ایران در سالی که گذشت (اول فروردین تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۰) بازداشت ۱۷۴۳ تن در کشور مبنای عقیدتی یا سیاسی داشته که از جمله مهمترین موارد بازداشت می‌توان به ۱۰۴۷ مورد بازداشت در رسته‌ی حق آزادی بیان و اندیشه را اشاره کرد.

 

- مهرداد محمدنژاد، زندانی سیاسی سابق که از ۲۱ اسفند در منزل خود در شهریار بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین منتقل شده بود، در این روز با تودیع قرار وثیقه، موقتاً آزاد شد.

 

- رضا صلواتی، زندانی سیاسی که دوران محکومیت ۷ سال حبس خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند، در این روز به مرخصی اعزام شد.

 

یکشنبه ۲۹ اسفند

 

- کیومرث امیری معروف به لک امیر، شاعر و روزنامه‌نگار اهل کرمانشاه، برای جلوگیری از برگزاری مراسم نوروز در این روز به سازمان اطلاعات سپاه کرمانشاه احضار شد.

 

- وکیل مدافع رضا اسلامی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-کانادایی و عضو هیئت علمی دانشکده‌ی حقوق دانشگاه شهید بهشتی، در این روز از اعزام موکل خود به مرخصی خبر داد.

 

- در این روز خبر رسید شکرالله جبلی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-استرالیایی ۸۲ ساله‌ی زندانی، جان باخته است.

 

- در این روز خبر رسید در پی توقف انتشار روزنامه‌ی ایران سپید، تمام روزنامه‌‌نگاران این نشریه، که تنها نشریه‌ی ویژه‌ی نابینایان است که با خط بریل چاپ می‌شود، در آخرین روز کاری سال اخراج شده‌اند.

 

- در این روز پیام نورزی خسرو صادقی بروجنی، نویسنده و روزنامه‌نگار که از مردادماه سال ۹۹، دوران محکومیت پنج ساله‌ی خود را در زندان اوین سپری می‌کند، منتشر شد. او در بخشی از این پیام نوشته: «پس از ۵۵۵ روز حبس در زندان نوروز باز آمد. اما روز نو برای من و بسیاری از همبندان و همدردان زمانی است که آفتاب برآید، چشم باز کنیم و محبوبمان آزادی را در کنار خود ببینیم...

 

دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱

 

- در این روز خبر رسید کیانوش سنجری، خبرنگار سابق صدای امریکا بعد از ۵ سال زندان، توانست مجوز خروج از کشور را به دست آورد و ایران را ترک کند.

 

- در این روز خبر رسید نیروهای امنیتی در سنندج ده‌ها تن از شرکت‌کنندگان در مراسم نوروز این شهر را احضار و بازداشت کرده‌اند و پنج تن از شرکت‌کنندگان به نام‌های سهراب جلالی شصت ساله، خالو جمال شصت و پنج ساله، دایه بتول هفتاد و پنج ساله، فواد عنایتی سی و پنج ساله و آریانا سلیمی چهارده ساله نیز همان روز و پس از شرکت در مراسم نوروزی پارک کودک شهر سنندج، بازداشت شده‌اند.

 

- خانواده‌ی بکتاش آبتین مراسم تحویل سال جدید را در این روز در کنار مزار او برگزار کرد.

 

- در این روز خبر رسید مأموران امنیتی از برگزاری مراسم نوروز و سال جدید در پیرانشهر ممانعت کرده‌اند.

 

سه‌شنبه ۲ فروردین

 

- آریانا سلیمی چهارده ساله و دایه بتول عظیمی هفتاد و پنج ساله مادر بزرگ آریانا سلیمی از بازداشت‌شدگان نوروز سنندج پس از تعهد کتبی در این روز آزاد شدند. اما آرمان سلیمی که دختر و مادرش در این روز آزاد شده بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

 

- در این روز خبر رسید امید شیخی به دلیل شرکت در مراسم نوروز روز ۱ فروردین‌ در پارک کودک سنندج، از طریق تماس تلفنی به سازمان اطلاعات سپاه سنندج احضار و پس از مراجعه به آنجا بازداشت شده است.

 

- حسین روئین‌تن، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ساکن دشتستان در این روز در دادگاه انقلاب این شهر به اتهام ««اقدام علیه امنیت ملی کشور» به تحمل ۱۰ سال حبس، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس، به اتهام «توهین به مقدسات و ائمه اطهار، اهل بیت، حضرت سکینه و زینب» به ۵ سال حبس، به اتهام «توهین به بنیانگذار و توهین به رهبر» به ۲ سال حبس و به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» به ۲ سال حبس و پرداخت ۱۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. ایجاد کمپین اینترنتی و دعوت به تجمع غیرقانونی از مصادیق اتهامات او عنوان شده است.

 

- در این روزخبر رسید خسرو صادقی بروجنی، نویسنده و روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین به بهانه‌ی مشارکت در برنامه‌ی بزرگداشت نوروز در زندان و ایراد سخنرانی از برقراری تماس تلفنی محروم شده است.

 

چهارشنبه ۳ فروردین‌

 

- بهرام بهرامی‌فرد و طاهره شمشکی، از بازداشت شدگان در مراسم نوروز پارک کودک سنندج، با اخذ تعهد آزا‌د شدند.

 

- کاظم هوت، فعال محیط زیست و مستندساز دشتیاری که شنبه ۷ اسفند در چابهار بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شده بود، در این روز آزاد شد.

 

- در پی احضار تلفنی سامان میرکی به سازمان اطلاعات سپاه سنندج، به دلیل شرکت در مراسم نوروزی ۱ فروردین‌ در پارک کودک سنندج، او در این روز بازداشت شد.

 

پنجشنبه ۴ فروردین

 

- جمعی از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی کردستان با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواستار آزادی بازداشت‌شدگان اخیر در جریان مراسم نوروز در سنندج شدند.

 

- در این روز خبر رسید امید اسدی به دلیل شرکت در مراسم نوروز در پارک کودک سنندج به اطلاعات سپاه احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.

 

- عادل نادری، از هنرمندان اهل سنندج در این روز به اطلاعات سپاه احضار و به مدت چند ساعت بازداشت و بازجویی شد. ضمن تهدید از وی تعهد کتبی اخذ کرده‌اند که نباید در هیچ کدام از مراسم‌های مردمی ویژه نوروز شرکت کند و تنها می‌تواند در مراسم‌ حکومتی که زیر نظر سپاه پاسداران برگزار می‌شود شرکت داشته باشد.

 

در جریان برگزاری مراسم ویژه‌ی نوروز در کردستان تاکنون بیش از سی شهروند بازداشت و صدها فعال دیگر توسط نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته‌اند.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©