Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ برابر با  ۰۳ آوريل ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱  برابر با ۰۳ آوريل ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

(۵ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۱)

 

 

جمعه ۵ فروردین ۱۴۰۱

 

- رضا براهنی، شاعر، نویسنده و منتقد و از اعضای هیئت مؤسس کانون نویسندگان ایران در این روز در سن هشتاد و شش سالگی در تورنتوی کانادا درگذشت. آثار براهنی همواره در ایران با سانسور روبرو شده بود.

 

- با دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، سایت پایگاه خبری و تحلیلی امتداد در این روز از دسترس خارج شد.

 

شنبه ۶ فروردین

 

- در این روز خبر رسید مجسمه یک زن در گرگان به بهانه‌ی بلند نبودن شلوار و مشخص بودن ساق پای این مجسمه، برداشته و اعلام شده بعد از پاره‌ای اصلاحات دوباره نصب خواهد شد.

 

- آزاد محمودیان، نوجوانی که در پی برگزاری مراسم نوروزی در پارک سنندج بازداشت شده بود، در این روز پس از یک هفته بازداشت با وثیقه و پس از اخذ تعهد کتبی از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

 

- در این روزخبر رسید دایه خدیجه سیف‌پناهی و فرزندش خالد سیف‌پناهی پس از بازداشتی که به دلیل برگزاری مراسم نورزی در پارک سنندج بوده، در حبس خانگی به سر می‌برند.

 

دوشنبه ۸ فروردین

 

- در این روز عابد خورشیدی، کیوان زندکریمی و فردین پیمانکار، از بازداشت‌شدگان مراسم نوروز پارک کودک سنندج با تودیع قرار وثیقه از زندان این شهر آزاد شدند.

 

- در این روز یوسف سلحشور، فعال مدنی ترک آذربایجانی در دادگاه انقلاب تبریز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد.

 

- در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی از اجرای جامپینگ فیتنس زنان ماهشهری در یکی از سواحل جنوبی ایران، در این روز کارت مربیگری آسیه دنیاری و آمنه کعبی، مربیان جامپینگ فیتنس در ماهشهر به دستور مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان تعلیق شد.

 

- سازمان دید‌بان حقوق بشر ضمن خبر دادن از پایان اعتصاب غذای مراد طاهباز، فعال محیط زیست سه‌تابعیتی زندانی در این روز، خواستار آزادی فوری او و دیگر زندانیان محیط زیستی شد.

 

- سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه، در این روز توسط زندانبانان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از ملاقات او با خانواده‌اش جلوگیری شد. او طی نامه‌ای که در این روز منتشر شد از اعتصاب غذای خود خبر داد.

 

سه شنبه ۹ فروردین

 

- سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه‌ی خود که در این روز منتشر شد، اعلام کرد در سال ۲۰۲۱ سرکوب دگراندیشان، زنان، دگرباشان، معترضان و مخالفان سیاسی و همچنین شکنجه و اقدام علیه رسانه‌ها، خبرنگاران و آزادی بیان در ایران ادامه یافته است.

 

- سهراب جلالی و جمال اسدی، از بازداشت‌شدگان مراسم نوروز در سنندج، با تودیع قرار وثیقه در این روز از زندان این شهر آزاد شدند.

 

- در پی ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه مشهد و برخورد خشونت‌بار با آنان در این روز، سخنان علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در خصوص این حوادث در ورزشگاه‌ها در اخبار صدا و سیما حذف شد.

 

چهارشنبه ۲۵ اسفند

 

- در این روز خبر رسید کنسرت حمید آرام‌زاده در اردکان یزد یک ساعت قبل از اجرا و در حالی که مردم در سالن بودند، با دستور اماکن به دلیل حضور نوازندگان زن لغو شده است.

 

پنج‌شنبه ۱۱ فروردین

 

- در این روز خبر رسید با وجود وخامت حال زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد که از بیماری کبد رنج می‌برد، به دستور وزارت اطلاعات، به وی مجوز مراجعه به پزشک خارج از زندان داده نمی‌شود.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©