Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ برابر با  ۱۷ می ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱  برابر با ۱۷ می ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

(۱۶ تا ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱)

 

جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

 

- در پی انتشار فراخوانی برای اعتراض عمومی به گرانی‌ها و بازداشت‌های امنیتیِ چند روز اخیر شهرهای خوزستان، اینترنت موبایل در بسیاری از شهرهای این استان قطع یا به شدت کند شد.

 

- در این روز خبر رسید اسماعیل عبدی فعال صنفی معلمان، در ششمین روز از اعتصاب غذا، از زندان مرکزی کرج به زندان کچویی این شهر منتقل شده است.

 

- در این روز خبر رسید انوشاوان آودیان، نوکیش مسیحی، به تحمل ۱۰ سال حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت ۱۰ سال و پرداخت جزای نقدی محکوم شده است. همچنین عباس سوری و مریم محمدی، نوکیشان مسیحی، نیز به ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و پرداخت جزای نقدی ۵۰ میلیون تومانی، منع عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی، منع خروج از کشور، ثبت حضور به صورت فصلی در دفتر نظارت و پیگیری ضابطین پرونده و منع اقامت در استان تهران و استان‌های همجوار آن به مدت ۲ سال محکوم شدند.

 

- شیرکو تابناک که از ۲۰ آذر سال گذشته دوران محکومیت ۵ ماهه خود را به اتهام «تبلیغ علیه نظام به نفع یکی از احزاب مخالف نظام» می‌گذراند، با پایان دوران محکومیت در این روز از زندان بوکان آزاد شد.

 

شنبه ۱۷ اردیبهشت

 

- فرهاد میثمی، فعال مدنی با ارسال نامه‌ای از زندان رجایی‌شهر در این روز اعلام کرد «تا زمانی که اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی پژوهشگر دو تابعیتی زندانی لغو نشود، دست به اعتصاب غذا خواهد زد».

 

- سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط حدود ۴۰ معلم بازداشتی در ایران شد.

 

- پس از اعلام اعتصاب غذای منوچهر بختیاری، مهدی فراحی‌شاندیز و مهدی بیرامی در حمایت از اعتصاب غذای اسماعیل عبدی، معلم زندانی، سیدساسان مکانیک‌ناریه از زندانیان سیاسی زندان مرکزی کرج چهارمین فردی است که در این روز در حمایت از اعتصاب غذای اسماعیل عبدی دست به اعتصاب غذا زده است.

 

- در این روز خبر رسید دادگاه انقلاب تهران، مهتاب قلی‌زاده ،روزنامه‌نگار، را به ۲ سال حبس و ۱۵ میلیون تومان جزای نقدی برای اتهام «نشر اکاذیب» و ۱۰ ماه حبس برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم کرده که اجرای این حکم به مدت ۵ سال تعلیق شده است. او همچنین از اتهام تشویق به فساد تبرئه شده است. اما در مدت ۵ سال تعلیق مراقبتی دادگاه سه شرط منع ارتباط، حضور و عدم عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی اعم از واقعی یا مجازی، ممنوع‌الخروجی مگر با اجازه موردی دادسرا، انجام پژوهش ۱۲۰ صفحه‌ای با موضوع «وطن دوستی، ادب و آسیب‌رسانی به افکار عمومی» را تعیین کرده است.

 

- در این روز خبر رسید صدیقه اقدسی، شهروند بهائی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز که چندی پیش در پی سکته قلبی به بیمارستان منتقل شده بود، از رسیدگی پزشکی و اعزام درمانی محروم مانده است.

 

- عباس نیکروان، فعال مدنی ترک آذربایجانی که به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شده بود، جهت اجرای حکم حبس در این روز بازداشت و به زندان سلماس منتقل شد.

 

یکشنبه ۱۸ اردیبهشت

 

- سیامک منتظری، شاعر و فعال سیاسی که ۱۱ اردیبهشت در جریان تجمعات اعتراضی معلمان و کارگران در شهر مشهد بازداشت شده بود، در اعتراض به وضعیت نامناسب زندان و عدم اجرای قانون و موازین حقوق‌بشر در این روز دست به اعتصاب غذا و دارو زد.

 

- فریبا فریدونی، فعال مدنی با دریافت ابلاغیه‌ای در این روز جهت دفاع از اتهام «نشر اکاذیب» به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان خمین احضار شد.

 

 

 

- نوشین کشاورزنیا، پژوهشگر اجتماعی و فعال حقوق زنان که ۵ اردیبهشت‌ در تهران بازداشت شده بود، در این روز آزاد شد.

 

- پس از حضور پانزده تن از شهروندان معترض روستای سراوان رشت در دادسرای شهر سنگر، در این روز ۱۴ تن از این شهروندان با تودیع قرار کفالت آزاد شده و یک نفر از معترضان راهی زندان شد.

 

- بهنام اخلاقی، بابک حسین‌زاده، ایوب (فرزین) پوررضازاده و احمد (یوحنا) سرپرست، نوکیشان مسیحی ساکن رشت در این روز توسط مأموران اطلاعات سپاه در منزل خود بازداشت شدند.

 

- در این روز خبر رسید یک نوازنده‌ی خیابانی در رشت به بهانه‌ی نداشتن مجوز برای اجرای موسیقی در خیابان بازداشت و آلات موسیقی او توقیف شده است.

 

- در این روز پرونده‌ی سه شهروند مسیحی به نام‌های ژوزف شهبازیان، سمیه (سونیا) صادق و مینا خواجوی قمی پس از صدور کیفرخواست به اتهام «تشکیل دسته و گروه با هدف برهم زدن امنیت کشور، اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ مسیحیت تبشیری و تشکیل کلیسای خانگی» به دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد.

 

دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌

 

- کیوان مهتدی، نویسنده، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران و آنیشا اسدالهی، مترجم، در این روز با هجوم مأموران امنیتی در منزل خود بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

 

- مرتضی صیدی، فعال کارگری بازداشتی ساکن تهران با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی در این روز به صورت موقت آزاد شد.

 

- گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی، در این روز از زندان آمل آزاد شد.

 

- عثمان اسماعیلی، فعال کارگری، با تودیع قرار وثیقه در این روز از زندان سقز آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید ریحانه طراوتی، عکاس و فیلمبردار بازداشت شده است.

 

- بهنام اخلاقی و بابک حسین‌زاده، دو نوکیش مسیحی بازداشتی ساکن رشت، پس از یک روز بازداشت در این روز آزاد شدند.

 

- هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر بازجویی و تحت فشار قرار دادن معلمان بازداشت‌شده، وکیل آن‌ها در این روز از پیگیری قضایی اتهامات مطرح‌شده علیه موکلانش از جمله «همکاری با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی» خبر داد.

 

سه شنبه ۲۰ اردیبهشت

 

- محمد ایران‌نژاد، کتابفروش، در این روز به صورت موقت با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید مأموران امنیتی با تفتیش خانه‌های تعدادی از سینماگران و مستندسازان، فیروزه خسروانی و مینا کشاورز را بازداشت کرده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید کنسرت‌های موسیقی در اهواز به دلیل آن‌چه دلایل امنیتی عنوان شده، لغو شده‌اند.

 

- فرهاد میرزایی، از معلمین شهرستان اسلام‌آباد‌ غرب و عضو شورای عالی فعالان صنفی فرهنگیان ایران در این روز توسط نیروهای امنیتی در کرمانشاه بازداشت شد.

 

- کیومرث لطیفی، فعال فرهنگی، که از ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در بازداشت است، پس از طی‌ مراحل بازجویی و تفهیم اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف نظام» به زندان سنندج منتقل شد.

 

- مرتضی حاجب مشهود کاری، نوکیش مسیحی ساکن رشت، پس از مراجعه به دادسرا در این روز بازداشت و به زندان لاکان منتقل شد.

 

- حسین رمضانپور، از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی که به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» با حکم ۶ ماه حبس و دو میلیون تومن جزای نقدی در زندان بود، پس از تحمل چهارماه حبس با پرداخت جریمه در این روز از زندان بجنورد آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید بهنام موسیوند، فعال مدنی، علیرغم حال نامناسب جسمی از بیمارستان طالقانی به زندان اوین بازگردانده شده است

 

چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت

 

- شعبان محمدی، معلم بازنشسته و عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی معلمان استان کردستان (مریوان) در این روز بازداشت شد.

 

- در این روز خبر رسید دادستان عمومی و انقلاب شیراز چهار وکیل دادگستری از جمله محمود طراوت‌روی، نازنین سالاری و مسعود احمدیان را که همگی به عنوان فعالان حقوق‌بشر شناخته شده و وکیل بسیاری از متهمین سیاسی و عقیدتی بوده‌اند، به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» و «همکاری با دول متخاصم» مورد تعقیب قرار داد.

 

- مسعود نیکخواه، معلم و از اعضای انجمن صنفی معلمان استان کُردستان (شاخه مریوان) پس از یازده روز بازداشت با تودیع قرار کفالت در این روز موقتاً از زندان مرکزی مریوان آزاد شد.

 

- صهبا فرنوش، شهروند بهائی ساکن تهران، جهت تحمل دوران محکومیت دو سال حبس خود، در این روز راهی زندان اوین شد.

 

- جلسه سوم دادگاه پرونده موسوم به «دادخواهان سلامت» در این روز در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

 

- صبا کردافشاری، فعال مدنی در این روز از زندان قرچک ورامین به مرخصی اعزام شد.

 

- حسین مهدی‌پور، معلم ساکن شهرستان دشتیاری، در این روز بازداشت شد.

 

- دومین جلسه‌ی محاکمه‌ی احمد زاهدی لنگرودی، نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار و عضو کانون نویسندگان ایران در این روز در دادگاه مطبوعات رشت برگزار شد.

 

پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت‌

 

- رضا شهابی، از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در این روز در منزل خود بازداشت شد.

 

- ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری، در این روز بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. نگرانی‌های جدی درباره‌ی سلامت او وجود دارد.

 

- در این روز معصومه دهقان، معلم و مسعود فرهیخته و لطف‌اله جمشیدی از فعالین فرهنگی در تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان در مقابل مجلس بازداشت شدند که دهقان ساعاتی بعد آزاد شد. همچنین خبرهایی از بازداشت ده‌ها معلم دیگر در دیگر استان‌های کشور در این روز منتشر شده است.

 

- مینا کشاورز و فیروزه خسروانی، دو مستندساز بازداشت شده طی یک تماس تلفنی کوتاه در این روز از حضور خود در زندان اوین خبر دادند.

 

- در این روز خبر رسید محمدعلی (پیروز) منصوری، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج علیرغم نیاز جدی به اقدامات درمانی، در پانزدهمین سال حبس از رسیدگی پزشکی و مرخصی استعلاجی محروم مانده است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©