Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ برابر با  ۱۳ ژوئن ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱  برابر با ۱۳ ژوئن ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

 کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

(۱۳ تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۱)

 

جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱

 

- در این روز خبر رسید فریبا اسدی، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین، علیرغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

 

- نهاد بین‌المللی آموزش با انتشار نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در این روز خواستار آزادی فوری همه‌ی معلمان بازداشتی شد.

 

- در این روز خبر رسید که در پی بیان اعتراض جمعی از کتاب‌داران کتاب‌خانه‌های عمومی کشور نبست به وضعیت معیشتی خود در اینترنت، تعدادی از آن‌ها از کار در کتابخانه‌های عمومی اخراج شده‌اند.

 

- مریم جعفری آذرمانی، شاعر، در این روز در صفحه‌ی شخصی‌اش از بازداشت همسرش وحید هروآبادی هنگام خروج از مرز خبر داد. پیش از این قرار بود جلسه رسیدگی به اتهامات هروآبادی، ۲۵ اردیبهشت ماه از بابت اتهامات «توهین به رهبر» و «نشر اکاذیب علیه نظام جمهوری اسلامی به قصد تشویش اذهان عمومی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی (شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر)» و «هتک حیثیت روحانیت از طریق ارتکاب اعمال مذکور» در دادگاه ویژه روحانیت برگزار شود.

 

شنبه ۱۴ خرداد

 

- در این روز خبر رسید رضا شهابی، از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و کیوان مهتدی، فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران، کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شوند. همچنین آنیشا اسداللهی علیرغم گذشت ۲۶ روز از زمان دستگیری همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرد.

 

- در این روز خبر رسید ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری علیرغم صدور و تودیع قرار وثیقه کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد.

 

- سیما علیپور و داود درخشان، زوج فعال مدنی ترک آذربایجانی، در این روز توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت شدند.

 

- در این روز خبر رسید علیرغم وخامت وضعیت جسمانی و همچنین مرگ یکی از نزدیکان سهیلا حجاب، با مرخصی وی همچنان مخالفت می‌شود.

 

- در این روز خبر رسید مسعود نیکخواه و شعبان محمدی دو معلم بازداشت شده اهل مریوان و از اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی معلمان کُردستان (مریوان) از بازداشتگاه سپاه پاسداران در سنندج به زندان اوین تهران منتقل شده‌اند.

 

- مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، اینگر آندرسن، در آستانه‌ی روز جهانی محیط زیست در این روز خواستار آزادی نیلوفر بیانی و دیگر فعالان محیط زیستی زندانی در جمهوری اسلامی شد.

 

یکشنبه ۱۵ خرداد

 

- در پی انتشار بیانیه‌ی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان به مناسبت نهمین سالگرد خودسوزی اعتراضی سه تن از پیروان این آیین، سیاوش حیاتی سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، توسط مأموران اداره اطلاعات نیروی انتظامی در این روز بازداشت و پس از ساعاتی بازجویی آزاد شد.

 

- در این روز خبر ایجاد دیوار بلوکی و نصب درهای آهنی و دوربین مداربسته در گورستان خاوران، محل گورهای گروهی زندانیان سیاسی قتل‌عام شده در دهه‌ی شصت، منتشر شد که نشانه‌ی اعمال محدودیت‌های بیشتر برای دسترسی به آن است. همچنین شهروندان بهایی نیز برای مراجعه به آرامستان خود موسوم به گلستان جاوید که در مجاورت گورستان خاوران قرار دارد، با محدودیت مواجه شده‌اند

 

- احمد تقوی، فعال صنفی معلمان شهرستان ابهر، طی ابلاغیه‌ای در این روز به دادگاه کیفری این شهرستان احضار شد.

 

دوشنبه ۱۶ خرداد

 

- مصطفی نیلی، وکیل دادگستری در این روز از تائید حکم علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران خبر داد. این دو دانشجو که کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برند، پیشتر در دادگاه بدوی هر یک به ۱۶ سال حبس محکوم شده بودند.

 

- اکبر حسینی، سرباز وظیفه‌ای که پیش از این به دلیل حمایت از مادران دادخواه جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت و محکوم شده بود، در این روز بازداشت شد.

 

- آرش قلعه گلاب، شاعر و روزنامه‌نگار آبادانی که در جریان اعتراضات مردمی آبادان پس از فروریزی ساختمان متروپل از ۵ خرداد بازداشت و راهی زندان شده بود، در این روز به قید وثیقه آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید تعدادی از بازنشستگان در ۱۶ شهر ایران در اعتراض به اقدام ناگهانی دولت علیه مستمری‌بگیران به خیابان‌ها آمده‌اند و تعدادی از بازنشستگان در تهران بازداشت شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید تحسین مصطفی و سیوان سلیمانی، از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان)، تحت عنوان اتمام حجت به ستاد خبری شهر مریوان احضار شده‌اند و به این فعالین صنفی تذکر داده شده که فعالیت در چهارچوب انجمن صنفی معلمان کردستان را ترک کنند.

 

- جبار دوستی، معلم بازنشسته، در این روز بازداشت شد. مأموران ضمن تفتیش کامل منزل و وسایل، تلفن همراە و لپتاپ تمامی اعضای خانواده را توقیف کردند.

 

- روناک رضایی، شهروند ساکن آبادان در این روز بازداشت و به زندان سپیدار اهواز منتقل شد. گفته می‌شود که بازداشت رضایی پس از برگزاری تجمعات اعتراضی در این شهر در پی فروریختن ساختمان متروپل صورت گرفته است.

 

- در این روز خبر رسید امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار و فعال کارگری محبوس در زندان اوین، با تودیع قرار وثیقه به مرخصی اعزام شده است.

 

- سیما علیپور و داود درخشان، زوج فعال مدنی ترک آذربایجانی، با تودیع قرار وثیقه در این روز از زندان تبریز آزاد شدند.

 

- در این روز خبر رسید خدایار رمضانی، از اهالی روستای دیل از توابع شهرستان گچساران، به زندان این شهر منتقل شد. گفته می‌شود که بازداشت او به دلیل انتشار مطالبی در فضای مجازی صورت گرفته است.

 

سه شنبه ۱۷ خرداد

 

- در این روز دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان، محکومیت ۲۲ ماه حبس تعزیری میثم کاظمی، شهروند ساکن بهبهان را به اتهامات «تبلیغ علیه نظام و به نفع گروه‌های معاند نظام» و «توهین به رهبر» عیناً تایید کرد.

 

- در این روز خبر رسید پیمان سکوتی شهروند ساکن شهر کوچصفهان، علیرغم گذشت ۱۶ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان لاکان رشت در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

 

- در این روز یاشار توحیدی که به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در گروه‌های چپ مارکسیستی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال و ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد.

 

- در این روز مهدی فتحی فعال صنفی معلمان استان فارس، توسط نیروهای امنیتی در منزلش واقع در روستای کردشول پاسارگاد بازداشت شد.

 

- محمد ایران‌نژاد، کتاب‌فروش که در بهمن ماه سال گذشته توسط دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، طی ابلاغیه‌ای در این روز جهت اجرای حکم حبس احضار شد.

 

- در این روز خبر رسید منیره عربشاهی و یاسمن آریانی، فعالان مدنی، همچنان دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان کچویی کرج سپری می‌کنند و منیره عربشاهی از رسیدگی پزشکی کافی محروم است و علیرغم تاکید پزشکان مبنی بر انجام ۱۰ روز یک بار آزمایش‌هایش، این امر با کارشکنی مسئولان زندان تنها یک‌بار در ماه صورت می‌گیرد.

 

- عباس لسانی، فعال مدنی ترک آذربایجانی در این روز در دیوان عالی کشور به اتهام «تشکیل و اداره گروه و جمعیت با هدف بر هم زدن امنیت ملی» به ۸ سال حبس و دو سال اقامت اجباری در شهرستان یزد محکوم شد.

 

- در این روز بیش از ۶۵۰ نفر از زندانیان سیاسی، خانواده‌‌های دادخواه، فعالان مدنی، کارگری و زنان، اهالی ادبیات، هنر و فرهنگ، معلمان و روزنامه‌نگاران با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با مردم آبادان پس از فاجعه ریزش ساختمان متروپل، بر حق شهروندان برای اعتراض در خیابان تأکید کردند.

 

چهارشنبه ۱۸ خرداد

 

- مجید کریمی، فعال صنفی معلمان در سنندج و مسعود فرهیخته، عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، با تودیع قرار وثیقه در این روز از زندان سنندج آزاد شدند.

 

- در این روز خبر رسید جعفر اسماعیل‌زاده بیشک، فعال مدنی ترک آذربایجانی، توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شد. نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه فرزندش و سه عدد فلش‌مموری را ضبط کرده و با خود بردند.

 

- هفت شهروند مسیحی، ژوزف شهبازیان، سالار اشراقی مقدم، فرهاد خزایی، سمیه صادق، معصومه قاسمی، مینا خواجوی قمی و ملیحه نظری در این روز در دادگاه انقلاب تهران، مجموعاً به ۲۸ سال حبس، جزای نقدی، محرومیت از حقوق اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شدند.

 

- به دنبال صدور منع تعقیب در خصوص اتهام «تبلیغ علیه نظام»، اکبر حسینی، سرباز وظیفه اهل مرند، در این روز آزاد شد.

 

- سازمان دیدبان حقوق بشر با انتشار یک سند پژوهشی در این روز اعلام کرد که اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ در جمهوری اسلامی مصداق «جنایت علیه بشریت» است.

 

 

- در این روز خبر رسید دو شهروند زن که هویتشان اعلام نشده، در شهرستان قائمشهر به دلیل آنچه که «توهین به سرود سلام فرمانده» عنوان شده با دستور دادستان این شهرستان بازداشت شدند.

 

- در این روز خبر رسید مأموران اطلاعات با مراجعه به منزل محمد حسن‌پوره، معلم و فعال صنفی، اقدام به بازرسی و تفتیش منزل به منظور ضبط تلفن همراه و بازداشت این فعال صنفی نمودند‌.

 

- صالح نیکبخت، وکیل معلم زندانی اسکندر لطفی، با انتشار توئیتی در این روز از انتقال نگران‌کنندە‌ی موکلش بە شهری نامعلوم خبر داد.

 

- در این روز خبر رسید زرتشت احمدی راغب، کارگر اخراجی و از امضاکنندگان بیانیه‌ی استعفای خامنه‌ای، جهت انجام‌ عمل جراحی از زندان رجایی‌شهر به بیمارستان مدنی کرج منتقل شده است.

 

- در این روز خبر رسید یاشار تبریزی، زندانی سیاسی، پس از گذشت سی و هفت روز انفرادی از بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شده است.

 

پنجشنبه ۱۹ خرداد

 

- کامیار فکور، فعال کارگری، ضمن تفتیش منزل شخصی‌اش توسط نیروهای امنیتی در این روز بازداشت شد.

 

- بیش از ۱۲۰ فعال دانشجویی با انتشار بیانیه‌ای در این روز نسبت به «برخورد حراست دانشگاه‌ها و ایجاد محدودیت‌ در خوابگاه‌ها، تفکیک برخی امکانات دانشگاه که منجر به حذف زنان در بسیاری از عرصه‌ها شده است، اخراج و ارعاب دانشجویان و اساتید دانشگاه، ممنوعیت از فعالیت‌های سیاسی آزاد در دانشگاه، احضار هر روزه دانشجویان به کمیته‌های انضباطی و بعضا نهادهای امنیتی خارج دانشگاه» اعتراض کردند.

 

- در این روز خبر رسید مژگان باقری، فعال صنفی معلمان استان فارس، علیرغم گذشت حدود یک ماه از زمان دستگیری، کماکان در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی شیراز در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

 

- سندیکای کارگران شرکت واحد با انتشار بیانیه‌ای در این روز اعلام کرد که از وخامت وضعیت جسمانی رضا شهابی که همچنان در بند ۲۰۹ زیر بازجویی‌های شدید بازجویان وزرات اطلاعات به‌سر می‌برد، شدیداً نگران است.

 

- در پی تائید حکم دوماه حبس پدر و برادر فرزاد انصاری‌فر، از کشته شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، این دو طی ابلاغیه‌ای در این روز جهت اجرای حکم حبس به واحد اجرای احکام دادسرای بهبهان احضار شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©