Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ برابر با  ۲۰ ژوئن ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱  برابر با ۲۰ ژوئن ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

(۲۰ تا ۲۷ خرداد ۱۴۰۱)

 

جمعه ۲۰ خرداد

 

- ناصر موسوی، بازرس انجمن صنفی معلمان فارس، در این روز در شیراز بازداشت شد.

 

- علیرضا آقامیرزایی، از مجروحان جنگ ایران و عراق که مدیر یک کانال تلگرامی‌ست، با دریافت ابلاغیه‌ای در این روز به دلیل شکایت «بنیاد شهید و امور ایثارگران» به دادسرای اوین احضار شد.

 

- در این روز سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در اعتراض به وضعیت رضا شهابی بیانیه‌ای منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: «سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن نگرانی عمیق شرایط وخیم جسمانی آقای شهابی، به زندانبان و قوه قضائیه اعلام می‌دارد، عواقب هرگونه شرایط وخامت جسمانی این کارگر زندانی بعهده زندانبان و مسئولین قضایی است.»

 

- سکینه احمدی، مادر ابراهیم کتابدار از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸، در این روز از کارشکنی ۴۰ روزه‌ی مأموران امنیتی در پس دادن اموال توقیف شده در جریان تفتیش منزل خود و دخترش خبر داد.

 

شنبه ۲۱ خرداد

 

- در این روز خبر رسید وحید باقری، زندانی سیاسی، پس از ۳۴ روز اعتصاب غذا به دلیل عدم رسیدگی مسئولین نسبت به وضعیت وی بيهوش شد و پس از اعزام به بهداری زندان به علت شرایط بد جسمی، برای ساعاتی به بیمارستان لقمان تهران منتقل شد.

 

- مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، با حضور در بازپرسی دادسرای کارکنان دولت پس از تفهیم اتهام «نشر اکاذیب» به دلیل مصاحبه در مورد تهدید زندانیان سیاسی زندان قرچک، با تودیع قرار کفالت در این روز آزاد شد.

 

- سجاد شکری، فعال کارگری و زندانی سیاسی سابق، در این روز مقابل منزل خود در کرج بازداشت شد.

 

- بهنام محمدی، فعال صنفی معلمان، در این روز در شیراز بازداشت شد.

 

یکشنبه ۲۲ خرداد

 

- در این روز خبر رسید که قرار بازداشت رضا شهابی، از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه، به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.

 

- در این روز ملیحه جعفری، دانشجوی دانشگاه تهران و از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. او به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور» به شش ماه حبس و مجازات‌های دیگر از جمله ارائه‌ خدمات عمومی رایگان به مدت دو ماه تحت نظر شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهش درباره حجاب اسلامی و آثار آن در۹۰ صفحه‌ دست‌نویس تحت نظارت شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و همچنین رونویسی از سه کتاب «خاطرات سفیر»، «پسرک فلافل‌فروش» و «سه دقیقه در قیامت» محکوم شده است.

 

- در این روز خبر رسید اسکندر لطفی، عضو بازداشتی هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان، به زندان اوین منتقل شده است.

 

- در این روز حکم محکومیت ۲۶ شهروند بهائی اهل شیراز در دادگاه انقلاب این شهر صادر شد. این شهروندان مجموعاً به تحمل ۸۵ سال حبس، ۲۴ سال تبعید و منع خروج از کشور محکوم شدند. در بخش دیگری از احکام صادره آمده است که آنها باید به مدت ۲ سال روزانه خود را به اداره‌ی‌ اطلاعات استان معرفی کنند.

 

- کامیار فکور، فعال کارگری، با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی در این روز به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

 

دوشنبه ۲۳ خرداد

 

- رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه، از این روز و در اعتراض به تداوم بازجویی و بازداشتش، دست به اعتصاب غذا زد.

 

سه‌شنبه ۲۴ خرداد

 

- کانون نویسندگان ایران با انتشار خبری در این روز هشدار داد که جان رضا شهابی در خطر است. در این خبر آمده است: «با توجه به شرایط جسمی وخیم شهابی، ادامه‌ی فشارها و بازجویی‌ها برای سلامت او خطر‌های جدی در پی دارد و مسئولیت هر گزندی به جان او و دیگران زندانیان سیاسی و عقیدتی بر عهده‌ی حکومت است.»

 

- جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و رسول بداقی، سه تن از فعالین صنفی معلمان در این روز به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شدند.

 

- چند تن از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، در این روز با حضور در منزل کیوان مهتدی، نویسنده، مترجم و عضو کانون نویسندگان و آنیشا اسدالهی، مترجم زندانی، با خانواده‌های آنها دیدار کردند. در این دیدار مشخص شد که قرار بازداشت آن دو که از ۱۹ اردیبهشت در زندان هستند، یک ماه دیگر تمدید شده است.

 

- در این روز خبر رسید محمد شریفی مقدم، مصطفی عبدی و عباس دهقان، سه درویش گنابادی بازداشت شده در جریان وقایع گلستان هفتم، هم اکنون در سالن ۲ اندرزگاه ۲ تیپ ۵ زندان تهران بزرگ، در سلولی با محدودیت‌های مضاعف در تردد و ارتباط با بخش‌های دیگر زندان نگهداری می‌شوند.

 

- مریم کریم‌بیگی، خواهر مصطفی کریم‌بیگی از جان‌باختگان اعتراضات سال ۸۸، در این روز ضمن تفتیش منزل شخصی‌اش بازداشت شد.

 

- در این روز خبر رسید منیره عربشاهی، فعال مدنی، در پی حال نامناسب جسمی از زندان کچویی کرج به بیمارستان مدنی این شهر اعزام شده است.

 

- دادگاه مطبوعات در این روز مدیر مسئول و نویسنده‌ی پایگاه خبری «مبارز» را با اتهامات «نشر اکاذیب»، «افترا و توهین» مجرم شناخت و در پرونده‌ی دیگری مدیر مسئول و نویسنده‌ی پایگاه خبری «رجا نیوز» از اتهام «اهانت» تبرئه شدند.‌

 

- محمدرضا مرادی از فعالان انجمن صنفی معلمان استان کردستان، در این روز بازداشت شد.

 

چهارشنبه ۲۵ خرداد

 

- در این روز خبر رسید پیام شکیبا و پیمان پورداد، زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین، از بند هشت این زندان به بند قرنطینه زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید مریم کریم‌بیگی در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت است و اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی به جز آب مطلقاً لب به چیزی نخواهد زد.

 

- در این روز خبر رسید کیوان صمیمی سردبیر نشریه ایران فردا که در زندان سمنان محبوس است، به دلیل عدم دریافت ابلاغیه‌ی کتبی از همراهی با نیروهای امنیتی جهت اعزام شبانه به تهران امتناع کرده است.

 

- در این روز خبر رسید واله زمانی فعال کارگری، که ۹ خرداد جاری در ارومیه بازداشت شده بود، به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده و در انفرادی به ‌سر می‌برد.

 

- محمود ملاکی و محسن عمرانی، از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان بوشهر، در این روز بازداشت شدند.

 

- در این روز خبر رسید رضا مهرگان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، علیرغم ابتلا به بیماری قلبی و خونی به دلیل مخالفت وی با انتقال با پابند از اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

 

- ثمین احسانی، فعال حقوق کودک که پیش‌تر به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «عضویت در فرقه ضاله بهائیت» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، در این روز بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شد.

 

- کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن ابراز نگرانی از سرکوب جامعه‌ی مدنی ایران توسط حکومت، از مقامات کشور خواستند که فعالین صنفی و اعضای اتحادیه‌های کارگری بازداشتی را آزاد کنند. در این بیانیه آمده به موازات تظاهرات معلمان و سایر گروه‌های جامعه‌ی مدنی ایران، حکومت اسلامی بر اعمال فشار و استفاده از خشونت افزوده و کار را به جایی رسانده که هر نوع فعالیت اجتماعی در ایران با محدودیت‌های شدید مواجه شده است. به گفته‌ی آنان طی یک ماه و نیم گذشته، پنج نفر طی تظاهرات و اعتراضات کشته شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید با وجود گذشت ۲۳ روز از تعیین و تودیع وثیقه‌ی یک‌ میلیارد تومانی، به ریحانه انصاری‌نژاد اعلام شده است که بازداشت موقت او برای ده روز دیگر نیز تمدید شده است.

 

- در این روز خبر رسید علی غلامی، دانشجو و دبیر سابق کمیته‌ سیاسی انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، به دلیل توزیع بیانیه‌ی این انجمن، توسط شورای انضباطی بدوی این دانشگاه به مدت دو ترم از دانشگاه تعلیق شده است.

 

- در این روز خبر رسید پیمان سکوتی شهروند ساکن کوچصفهان، علیرغم گذشت ۲۳ روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان لاکان رشت در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

 

- در این روز ۱۲ تن از فعالین صنفی معلمان کردستان (سقز) به نام‌های آوات رضوی، طاهر حامدی، لقمان الله‌ مرادی، احمد قادری، کیوان احمدی، خالد شیخی، انور فرج‌‌زاده، صلاح حسینی، زاهد مرادی، آمانج امینی، حسین محمدی و طاهر قادرزاده، همزمان با صلاح حاجی میرزایی از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج) و هیوا قریشی از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (دیواندره) بازداشت شدند.

 

- زرتشت احمدی راغب، فعال سیاسی و آرشام رضایی، از زندانیان رجایی‌شهر کرج، در اعتراض به بازداشت و حبس مریم کریم‌بیگی، از این روز اعلام اعتصاب غذا کردند.

 

پنجشنبه ۲۶ خرداد

 

- سندیکای کارگران شرکت واحد با انتشار بیانیه‌ای در این روز دستگیری ده‌ها معلم و بازنشسته‌ی فرهنگی در دو روز اخیر را محکوم کرد و خواهان آزادی بی قید و شرط آنها و تمامی معلمان و کارگران در بند شد.

 

- «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» در این روز با اعلام اسامی، اعلام کرد که در پی گردهمایی اعتراضی فرهنگیان سراسر کشور، بیش از ۵۰ آموزگار در سراسر ایران به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شده‌اند.

 

- در این روز پرویز عینی از معلمان و فعالان صنفی شهرستان دلفان لرستان، بازداشت شد.

 

- عادل محمدپور، معلم بازنشسته و نویسنده و منتقد ادبی، در تجمع اعتراضی معلمان مریوان در این روز مورد ضرب و شتم مأموران انتظامی و امنیتی قرار گرفت و از ناحیه‌ی دست زخمی شد.

 

- در این روز خبر رسید سعید اقبالی، زندانی سیاسی، به خاطر افشای اخبار اعدام‌های گسترده در زندان گوهردشت به مدت ۳ ماه از ملاقات حضوری و یک ماه از ملاقات کابینی محروم شده است.

 

- در این روز خبر رسید حسام‌الدین مظلومی، معلم ساکن شیراز در جریان تجمع سراسری معلمان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©