Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ برابر با  ۱۹ جولای ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱  برابر با ۱۹ جولای ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

(۱۷ تا ۲۴ تیر ۱۴۰۱)

 

جمعه ۱۷ تیر ۱۴۰۱

 

- محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، دو فیلم‌ساز و کارگردان سینما در این روز بازداشت شدند.

 

گفته شده امضای بیانیه‌ی جمعی از سینماگران علیه سرکوب اعتراضات مردمی در پی فروریختن ساختمان متروپل آبادان با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» دلیل بازداشت آن‌ها بوده است.

 

- مصطفی تاجزاده در این روز به اتهامات «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور» و «نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی» بازداشت شد.

 

- در این روز خبر رسید که علیرغم گذشت بیش از یک ماه از تشخیص پزشک بهداری زندان مبنی بر اعزام اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان، به مرخصی درمانی، وی همچنان در بند قرنطینه‌ی زندان کچوئی کرج نگه‌داشته می‌شود.

 

- سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای خطاب به محسنی اژه‌ای، که در این روز منتشر شد، خواستار اقدام فوری برای آزادی سعدا خدیرزاده، زندانی کرد شد. وی که ۳۰ خرداد از طریق سزارین زایمان کرده بود یک روز بعد به زندان ارومیه بازگردانده شد.

 

- در پی تفتیش منازل برخی از فعالین حقوق زنان از جمله مریم رحمانی، نفیسه محمدپور، سارا صحرانورد فرد و آيدا جودكى در شهریور ۱۴۰۰، در این روز خبر رسید که مریم رحمانی، فعال حقوق زنان طی ابلاغیه‌ای برای ۲۰ تیرماه به اتهامات «تبليغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به دادگاه انقلاب تهران احضار شده است.

 

- در این روز خبر رسید کورش زعیم، نویسنده و پژوهشگر و زندانی سیاسی سابق، طی ابلاغیه‌ای به بازپرسی دادسرای اوین احضار شده است.

 

- سیامک قاراداغلی، فعال ترک آذربایجانی، در این روز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شد.

 

- ژیلا (میترا) ابراهیمی، مربی رقص آذربایجانی و عضو انجمن سوز ساز تبریز، به دلیل انتشار تصاویر رقص در اینترنت توسط نیروهای امنیتی در این روز در تبریز بازداشت و به بند زنان زندان این شهر منتقل شد‌.

 

 

شنبه ۱۸ تیر

 

- سازمان حقوق بشر ایران در این روز بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، سینماگر، را «نقض فاحش آزادی بیان» اعلام کرد و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آن‌ها شد.

 

- در این روز خبر رسید کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری اسپانیا، کمیسیون‌های کارگران، در چندین نوبت و‌ طی نامه‌های اعتراضی متعدد در روزهای اخیر به رهبر، قوه قضاییه و‌ نیز نماینده‌ی دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، خواهان لغو بدون قید و شرط اتهامات وارده علیه فعالین کارگری و‌ معلمان زندانی و رعایت حق تشکل، آزادی انجمن، تجمع و آزادی بیان، و نیز تصمین حقوق و حریم خصوصی اعضای خانواده‌ی رهبران و فعالین زندانی و امنیت و سلامتی آن‌ها، شده و‌ تاکید ‌نموده است که تا زمانیکه این خواسته ها و‌ ملاحظات برآورده‌ نشوند به اقدامات لازمه در این زمینه ادامه خواهد ‌داد.

 

- مریم کریم‌بیگی، خواهر مصطفی کریم‌بیگی، از جانباختگان اعتراضات سال ۸۸، که از ۲۴ خرداد در بازداشت بود، با تودیع قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی در این روز از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید ارژنگ داودی، معلم، شاعر و نویسنده که حدود دو دهه است که زندانی‌ست، جهت آزمايشات اولیه‌ی سونگرافی برای عمل پروستات، از زندان رجایی‌شهر به بیمارستان مدنی کرج اعزام شده است.

 

 

- در این روز خبر رسید پس از انتشار ویدیویی از جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده‌ی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، هفت تن از اساتید این دانشگاه اخراج شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید محمد رسول‌اف پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی، به سلول انفرادی در بازداشتگاه اوین منتقل شده و تحت بازجویی است.

 

- در این روز خانواده‌های حسن سعیدی، رسول بداقی، محمد حبیبی و آنیشا اسداللهی، فعالان صنفی و کارگری بازداشتی پس از حضور در دادسرای اوین برای پیگیری وضعیت آن‌ها، با عدم پاسخگویی مسئولان مواجه شدند. همچنین در دادسرای اوین به خانواده‌ی محمد حبیبی گفته شده که قرار بازداشت وی برای سومین ماه متمادی تمدید شده است.

 

- جمعی از نویسندگان، هنرمندان و سینماگران، با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن محکوم کردن سرکوب و فشار مستمر بر سینماگران، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، دو کارگردان بازداشتی شدند.

 

- در این روز خبر رسید بهنام زارعی، روزنامه‌نگار و سردبیر نشریه‌ی ارک در خانه‌ی خود در روستای کهنه‌لی از توابع شهرستان ورزقان بازداشت شده است.

 

- در این روز سندی از نامه‌ی وزارت کشور به وزارت ارتباطات در خبرگزاری‌ها منتشر شد که نشان می‌داد بر اساس آن قرارگاه حجاب و عفاف وزارت کشور خواستار اجرای سریع طرح «فیلترینگ هوشمند» شده است.

 

یکشنبه ۱۹ تیر

 

- ابوالفضل نجات‌فتح، دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران و از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸، در این روز جهت تحمل حکم ۳ سال و ۸ ماه حبس، به دادسرای اوین، احضار شد.

 

- در این روز گروه موسیقی مسیحا در یزد، پس از ممانعت از اجرای نوازندگان زن گروه، برنامه‌ی خود در سالن را لغو کردند و با تمام اعضای گروه در یک زمین خاکی به اجرای برنامه پرداختند.

 

دوشنبه ۲۰ تیر

 

- در این روز خبر رسید مأموران حکومت به خانه‌های جان‌باختگان آبان ۹۸ حمله کرده و ضمن ضرب و شتم دادخواهان آبان، تلفن‌های همراه آنان را نیز ضبط کرده‌اند. در این هجوم ناهید شیرپیشه و مهرداد بختیاری، مادر و عموی پویا بختیاری، سکینه احمدی مادر ابراهیم کتابدار، رحیمه یوسف‌زاده مادر نوید بهبودی، محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی‌پور، سعید دامور برادر وحید دامور، طلعت مشکی و سمیه جعفرپناه، مادر و خواهر محسن جعفرپناه، ایران الهیاری مادر مهرداد معین‌فر و زینب محمدی مادر محمد طاهری بازداشت شدند.

 

- جعفر پناهی، کارگردان سینما که در این روز همراه گروهی از سینماگران برای پیگیری بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود، هنگام خروج از دادسرا، بازداشت شد.

 

- در این روز عسل محمدی، فعال کارگری، جهت تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود، به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» راهی زندان اوین شد.

 

- ابوالفضل نژادفتح، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، علیرغم داشتن علائم کرونا و درخواست مهلت از مسئولین زندان تا بهبودی حالش، در این روز جهت تحمل دوران محکومیت ۵ ساله‌ی خود بازداشت و به بند ۸، سالن ۸ زندان اوین منتقل شد.

 

- سه جشنواره‌ی بزرگ سینمایی و هنری اروپایی با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای در این روز بازداشت سینماگران ایرانی را به شدت محکوم کردند.

 

جشنواره فیلم برلین که روز شنبه بیانیه‌ای در اعتراض به بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد صادر کرده بود، روز دوشنبه در بیانیه دیگری نوشت که از شنیدن خبر بازداشت جعفر پناهی «وحشت‌زده» و «عصبانی» شده است.

 

جشنواره‌ی کن با مروری بر حضورها و موفقیت‌های جعفر پناهی و محمد رسول‌اف در این رویداد معتبر بین‌المللی، با محکومیت شدید بازداشت‌ آن‌ها، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا تمام هنرمندان بازداشت شده را آزاد کند. این جشنواره در بیانیه خود «موج شدید سرکوب فعلی هنرمندان در ایران» را محکوم کرده است.

 

جشنواره ونیز هم با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز ناراحتی از بازداشت سینماگران در ایران، «اقدامات سرکوبگرانه‌ی در حال اجرا» علیه هنرمندان را محکوم کرد و خواستار آزادی فیلمسازان بازداشتی در دفاع از حق آزادی بیان و آفرینشگری شد.

 

- پنج نفر از اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی معلمان کردستان، فاطمه زندکریمی، صلاح حاجی میرزایی، مجید کریمی، رضا مرادی و غیاث نعمتی و دیگر فعالین صنفی به اسامی رضا طهماسبی، صادق کنعانی، نسرین کریمی، فیصل نوری، کورش عزتی، رزگار حیدری و مختار اسدی طی ابلاغیه‌ای همگی به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» در این روز به دادسرای عمومی سنندج احضار شدند

 

- دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در این روز با شعارنویسی بر دیوارهای دانشگاه به تداوم بازداشت روناک رضایی، دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی، اعتراض کردند.

 

سه‌شنبه ۲۱ تیر

 

- در این روز شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در خصوص بازداشت هنرمندان اطلاعیه‌ای صادر کرد و «ضمن محکوم کردن این دستگیری‌های بی‌ضابطه، خواهان پایان دادن به روند سرکوب شهروندان و کنشگران صنفی و مدنی و بازگشت به مدار حقوقی و قانونی» شد.

 

- در این روز خبر رسید در پی ایجاد محدودیت و فیلترنگ گسترده‌ی اینترنت در کشور، حالت جست‌وجوی امن (قفل کودک) جستجوگر گوگل برای بخش زیادی از ایرانیان فعال شده و امکان غیر فعال کردن آن نیز سلب شده است.

 

- ژیلا (میترا) ابراهیمی، مربی رقص آذربایجانی که از جمعه دهم تیر در تبریز بازداشت شد‌ه بود، در این روز با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، موقتاً تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

 

- لطیف روزیخواه، معلم بازنشسته و عضو هیأت مدیره‌ی کانون صنفی معلمان آذربایجان شرقی، با پایان دوره‌ی محکومیت در این روز از زندان جلفا آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید واله زمانی، فعال کارگری علیرغم گذشت ۴۳ روز در بازداشتگاه ۲۴۰ زندان اوین، درحالی‌که مبتلا به مشکل حاد کبدی است محروم از رسیدگی مناسب پزشکی و دارویی بوده و در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

 

- زهرا اسفندیاری، که در جریان تجمع معلمان و فرهنگیان در ۲۲ اردیبهشت در شیراز بازداشت شده بود، در این روز آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید مهران فرهادی در حالی که دوران محکومیت خود را در زندان عادل‌آباد سپری می‌کند، از بابت پرونده‌ای جدید به تهامات «توهین به مقامات کشوری» و «نشر اکاذیب در فضای مجازی» به دادسرا احضار شده است.

 

- در این روز خبر رسید زهرا صفایی و فرزندش پرستو معینی، زندانیان سیاسی در زندان قرچک ورامین، با مطالبه‌ی ملاقات با محمدمسعود معینی دیگر عضو زندانی این خانواده دست به تحصن زده‌اند.

 

- بیش از دو هزار و ۷۰۰ تن شامل طیفی گسترده از چهره‌های دانشگاهی، حقوقی، اجتماعی و هنری و طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌‌ای رئیس قوه قضائیه، که در این روز منتشر شد، خواستار بررسی مجدد پرونده‌ی فعالان محیط‌زیست و استفاده‌ی آن‌ها از حق قانونی آزادی مشروط شدند.

 

چهارشنبه ۲۲ تیر

 

- در این روز خبر رسید قرار بازداشت رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره‌ی سندیکای کارگران شرکت واحد که از ۲۲ اردیبهشت در زندان به‌سر می‌برد، در حالی‌که در سی و یکمین روز اعتصاب غذاست، برای یک ماه دیگر تمدید شده است.

 

- کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز با اعلام اینکه «در این چند ماه فشار سازمان‌یافته‌ی حاکمیت بر نویسندگان، هنرمندان و فعالان صنفی و مدنی بی‌وقفه ادامه داشته است. بسیاری در سلول‌های انفرادی محبوس شده‌اند، بسیاری در بازداشت نهاد‌های امنیتی به سر می‌برند و هر روز اخبار نگران‌کننده‌ای از وضعیت زندانیان و تداوم اعتصاب غذای آنان منتشر می‌شود» به موج اخیر سرکوب‌ها در کشور اعتراض کرد. در این بیانیه آمده است: «هر روز صدای اعتراض نویسندگان و هنرمندان معترض بلندتر می‌شود و صفی به صفوف ایستادگیِ کارگران و معلمان می‌پیوندد. هر روز زنان بیشتری هم‌پیمان می‌شوند، فریاد آزادی‌خواهی سر می‌دهند و سد استبداد و ارتجاع را در هم می‌شکنند. اکنون دیگر مردمان دادخواه، مردمان این ماه و آن ماه نیستند، مردمان هم‌صدا و خروشانِ سالیان‌اند...» در انتهای این بیانیه «کانون نویسندگان ایران همراه این پایداری و ایستادگی، سرکوب سازمان‌یافته‌ از سوی حاکمیت را محکوم می‌کند، خواهان آزادی بی‌قید‌وشرط بازداشت‌شدگان اخیر و همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی است و از آزادی‌خواهان سراسر جهان می‌خواهد صدای رسای اعتراض به این سرکوب‌ها باشند.»

 

- در پی اعتصاب کارگران معدن ورزقان در هفته‌ی گذشته در این روز خبر رسید پس از خاتمه‌ی اعتصاب کارگران معدن مس سونگون ورزقان، نهادهای امنیتی با همکاری مدیریت مجتمع و شرکت‌های پیمانکاری بیش از ۲۰ تن از کارگران اعتصابی این مجتمع را بازداشت کرده‌اند.

 

- نوزده صنف سینمایی در پی بازداشت محمد رسول اف، مصطفی آل احمد و جعفر پناهی، کارگردانان سینما، با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواهان فراهم شدن شرایط آزادی آن‌ها شدند.

 

- رضا شرفخانی، دبیر کانون و کمیته پیگیری غرامت جنگ ایران و عراق در حالی‌که در این روز برای درمان در بخش اورژانس بیمارستان رضوی مشهد حضور داشت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد منتقل شد.

 

- سوری بابایی چگینی، که به همراه همسر خود محمدرضا مرادبهروزی، ضمن انتشار ویدئویی در اینترنت با از سر برداشتن روسری به قانون حجاب اجباری اعتراض کرده بود، در این روز در منزل برادرش در قزوین بازداشت شد. گفته شده مأموران ضمن تفتیش برخی از لوازم شخصی وی، تلفن همراه او و دو فرزندش را ضبط کرده و با خود بردند.

 

- به دنبالِ انتشارِ گزارش‌هایی از یاسر نوروزی، خبرنگارِ حوزه‌ی کتاب، درباره‌ی برخی سوءاستفاده‌‌ها در بازار نشر کتاب، در این روز خبر رسید که وی هدف تماس‌های تهدیدآمیزی قرار گرفته است.

 

- ملیکا قراگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، در این روز بازداشت شد.

 

- مصطفی نیلی وکیل سعید مدنی، نویسنده، جامعه‌شناس و زندانی سیاسی سابق، با انتشار یادداشتی در این روز، از انتقال سعید مدنی از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان خبر داد.

 

پنچشنبه ۲۳ تیر

 

- در پی وخامت حال جسمانی فریبا اسدی، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین وی روز پیش به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده و در این روز بدون تکمیل دوره‌ی درمان به زندان بازگردانده شد.

 

- در این روز خبر رسید با پایان اعتصاب کارگران پیمانی معدن مس سونگون، ۲۰ نفر از کارگران اعتصابی بازداشت شده‌اند، پیش از این نیز ۷ کارگر اعتصابی دیگر بازداشت شده بودند.

 

- بیش از ۱۴۰ نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار و هنرمندِ مقیم خارج از کشور با انتشار بیانیه‌ای که در این روز منتشر شد، بازداشت سینماگران در ایران را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط آنان شدند.

 

- در این روز خبر رسید علی صادقی و خانعزیز اسماعیلی، دو معلم بازنشسته از اعضای انجمن فرهنگی شاغل و بازنشسته‌ی کرمانشاه با دریافت ابلاغیه‌ای به دادسرای عمومی و دادگاه انقلاب اسلامی این شهرستان احضار شدند.

 

- در این روز خبر پیوستن انجمن جهانی قلم (PEN)، همگام با چند نهاد بین‌المللی حامی حقوق نویسندگان و مترجمان، به کارزار آزادی آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی منتشر شد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©