Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ برابر با  ۱۶ اگوست ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱  برابر با ۱۶ اگوست ۲۰۲۲
آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۴ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۱)

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

 (۱۴ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۱)

 

جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱

 

- در این روز خبر رسید دادسرای عمومی و انقلاب لنگرود قرار جلب به دادرسی احسان‌الله اسدی، فعال صنفی و رئیس اسبق آموزش و پرورش این شهرستان و صفر رمضانی(عمو صفر)، هنرمند و فعال صنفی را به اتهامات «اخلال در نظم عمومی از طریق دعوت به تجمعات غیر قانونی»، «تبلیغ علیه نظام» و «دعوت به اعمال خشونت‌آمیز» صادر کرده است.

 

- در این روز خبر رسید امیر سالار داودی، وکیل دادگستری که در بند ۴ زندان اوین به‌سر می‌برد، به کرونا مبتلا شده‌ و از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

 

- مادر امین کرکی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی ۹۶ در دزفول که پس از مدتی جسدش با آثار شکنجه پیدا شد، با انتشار ویئویی در این روز از یورش ۲۰ نيروی امنیتی مسلح به خانه‌اش و ضرب و شتم خود و دخترش خبر داد و گفت آن‌ها را با سلاح تهدید کرده‌اند و همچنین دو پسرش، سیروس و کامین کرکی را بازداشت کرده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید عیسی عموری و ابراهیم عموری به دلیل برگزاری مراسم تشیع و سوگواری برای ماجد عموری، زندانی محبوس در زندان سپیدار اهواز که چندی پیش اعدام شده بود، بازداشت شده‌اند.

 

شنبه ۱۵ مرداد

 

- جعفر پناهی، کارگردان سینمای محبوس در زندان اوین، در پی ابتلا به کرونا در این روز به بیمارستان طالقانی منتقل و بعد از مدتی کوتاه بدون طی مراحل درمان، به زندان بازگردانده شد. پناهی چند هفته پیش پس از حضور مقابل زندان اوین برای پیگیری شرایط دو کارگردان بازداشتی دیگر، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، برای اجرای حکم ۶ سال حبس پیشین‌اش بازداشت و به زندان منتقل شده بود.

 

- ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری که از ۲۲ اردیبهشت به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» در بند ۲۰۹ اوین بازداشت بود، در این روز با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی موقتاً آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید منصوره رنجبر، سرپرستار بیمارستان پاستور مشهد که به عدم پرداخت معوقات خود و همکارانش به مقامات بیمارستان اعتراض کرده بود همچنان در تعلیق است.

 

- اسماعیل گرامی، فعال کارگری که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند، در پی اعلام نتیجه‌ی منفی تست کرونا، در این روز از قرنطینه‌ی بهداری به بند عمومی این زندان منتقل شد. ژاله روح‌زاد همسر این کارگر بازنشسته‌ی زندانی، با انتشار نامه‌ای از عدم اعزام همسر بیمارش به بیمارستان و بی توجهی مسئولین زندان اوین انتقاد کرد. در پایان این نامه او شعری از بکتاش آبتین، عضو فقید کانون نویسندگان ایران را که به دلیل بی‌توجهی به روند درمان در زندان کشته شد، آورده است.

 

- سکینه پروانه، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان وکیل‌آباد مشهد، که تا کنون به دلیل دوری مسافت با محل سکونت خانواده‌اش، امکان ملاقات مرتب نداشته، در این روز از برقراری تماس تلفنی با خانواده محروم و کارت تلفن وی ضبط شد.

 

- در این روز خبر رسید مسئول فرهنگی زندان آمل، مانع از تحویل کتاب به یکی از زندانیان محکوم به اعدام ساکن در بند زنان این زندان شد. ممانعت مسئولان زندان آمل از تحویل کتب و نشریات داخلی به زندانیان، امری مسبوق به سابقه است.

 

گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی سابق که دوران محکومیت خود را در زندان آمل سپری کرده است، با انتشار این مطلب در صفحه‌ی شخصی خود اعلام کرد که کتب مورد اشاره «دارای شماره شابک و مجوز چاپ از وزارت ارشاد بوده» با این حال رئیس زندان بعد از گذشت یک هفته اعلام کرده «کتاب‌ها غیرقانونی است».

 

- مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی، با انتشار نامه‌ای در این روز به سخنان موسوی تبریزی، دادستان کل وقت در زمان کشتارهای دهه‌ی ۶۰، واکنش نشان داد. در بخشی از این نامه آمده است: «شاید شما یادتان رفته بگذارید من یادآوری کنم که خانواده‌ها حتی حق برگزاری مراسم را هم نداشتند؛ در همان مراسم‌های خانوادگی برای عزا آنها را با همه میهمانان بازداشت و راهی زندان می‌کردید؛ به خانواده‌ها نه پیکر عزیزانشان را دادید، نه گفتید کجا دفن شدند و نه حتی یک نشانی! و حالا بعد از ۳ دهه از کشتارتان از شکایت اسم می‌برید؟ حالا که من شکایت کرده‌ام آن هم بعد از سه دهه، بامن چه کرده‌اید؟ جز تهدید و تبعید و ادامه زندان غیرقانونی؟». موسوی تبریزی به تازگی گفته بود: «خانواده‌ی اعدام‌شدگان می‌توانستند شکایت کنند ولی نکردند».

 

یک‌شنبه ۱۶ مرداد

 

- زهرا محمدی، مدرس زبان کُردی و عضو انجمن فرهنگی – اجتماعی نوژین با پایان ایام مرخصی در این روز به کانون اصلاح و تربیت سنندج بازگشت.

 

- در این روز پیامی صوتی از کیوان مهتدی، عضو کانون نویسندگان ایران، پس از ۹۰ روز بازداشت منتشر شد.

 

- آرشام رضایی، رضا محمدحسینی، زرتشت احمدی ‌راغب و علی موسی‌نژاد فرکوش، چهار زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج، با انتشار نامه‌ای در این روز، تداوم بازداشت ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری از کشته‌شدگان آبان ۹۸، را محکوم کردند و خواستار آزادی بی‌قید و شرط او شدند.

 

دوشنبه ۱۷ مرداد

 

- کامیار فکور، فعال کارگری، در این روز در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «نشر اکاذیب» به ۲ سال حبس و اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال زندان محکوم شد. کامیار فکور در تاریخ ۱۹ خردادماه به دست نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. او پیش از این نیز سابقه‌ی بازداشت و محکومیت را داشته و در آبان ۱۴۰۰ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۵۰ ضربه شلاق، ۸ ماه حبس و ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است، که این احکام به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمد.

 

- در این روز خبر رسید علیرغم وخامت حال جسمی و تاکید پزشک بهداری زندان مبنی بر لزوم اعزام روزبه پیری به بیمارستان خارج از زندان تبریز، این فعال مدنی از دریافت خدمات درمانی مناسب و اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

 

- زمانه زیویه، فارغ‌التحصیل رشته حقوق، پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادگاه انقلاب سقز در این روز، جهت تحمل محکومیت ده ماه حبس تعزیری بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

 

- در این روز فریبا عادلخواه، زندانی دوتابعیتی ایرانی-فرانسوی از زندان اوین به مرخصی ۵ روزه اعزام شد.

 

سه‌شنبه ۱۸ مرداد

 

- منزل گلریز نورانی و مهرزاد زهرایی، زوج بهائی ساکن قزوین، در این روز توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. مأموران شماری از وسایل شخصی آنها از جمله لوازم دیجیتال، کتب و آثار مرتبط با آئین بهائی، انگشتر طلا با نقوش مذهبی و همچنین برخی از تصاویر شخصی آن‌ها را ضبط کردند و با خود بردند.

 

- در این روز خبر رسید علیرغم حال نامساعد جسمانی رضا شهابی، از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران، وی کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

 

چهارشنبه ۱۹ مرداد

 

- هاله صفرزاده، عضو کانون نویسندگان ایران، فعال کارگری و مدافع حقوق زنان، که ۲۰ اسفندماه سال گذشته در جریان برگزاری مراسم یادبود صمد شعبانی، شاعر و نویسنده در کرج به همراه تعدادی از فعالان مدنی دیگر توسط پلیس امنیت این شهر دستگیر شده بود، در این روز به صورت مشروط از زندان کچویی کرج آزاد شد.

 

- محمد رسول‌اف کارگردان ایرانی، در این روز به‌رغم تأمین قرار وثیقه، به بند عمومی زندان اوین منتقل شد و مصطفی آل‌احمد، دیگر فیلمساز ایرانی با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. همچنین در این روز خبر رسید که از تاریخ ۱۵ مرداد، ارتباط جعفر پناهی کارگردان و فیلمساز، با خانواده‌اش قطع شده است.

 

- در این روز حنان هاشمی، شهروند بهائی ساکن شیراز که در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ بسر می‌برد، در تماس تلفنی با خانواده‌ی خود از اعمال فشار برای اخذ اعتراقات اجباری خبر داد.

 

- سه تن از بازنشستگان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه، در جریان تجمع اعتراضی در این روز بازداشت شدند.

 

- در این روز جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسن عباسی، روزنامه‌نگار، در دادگاه کیفری یک شهرستان کرمان برگزار شد.

 

- در این روز خبر رسید جعفر ابراهیمی، فعال صنفی معلمان بازداشتی، از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند قرنطینه‌ی این زندان منتقل شد.

 

- در پی انتقاد از کمیته امداد شهرستان کوهدشت و اعلام شکایت آن، محمد بساطی، مدیرمسئول نشریه فرهنگی و اجتماعی بلوطستان، در دادگاه کیفری کوهدشت به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۸ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

 

- یلدا ابتهاج، دختر هوشنگ ابتهاج متخلص به هـ. الف. سایه شاعر و ترانه‌سرا و از اعضای اولیه‌ی کانون نویسندگان ایران، در این روز در صفحه‌ی اینستاگرامش خبر درگذشت او را منتشر کرد.

 

کانون نویسندگان با انتشار بیانیه‌ای به این مناسبت، ضمن تسلیت به خانواده، دوستان و دوستداران او، جامعه‌ی فرهنگی، ادبی و هنری مستقل ایران نوشت: «شعرهای ارزنده‌ای در سبک و سیاق نیمایی دارد که یکی از معروف‌ترین آن ها شعر «ارغوان» است؛ شعری که ابتهاج آن را در زندان جمهوری اسلامی سرود؛ همان حکومت آزادی‌ستیزی که اکنون در پی مصادره‌ی اوست».

 

- شکرالله قهرمانی فرد، معلم و فعال مدنی ترک آذربایجانی، که با پایان مراحل بازجویی از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی اداره اطلاعات به زندان اهر منتقل شده بود در این روز آزاد شد.

 

پنجشنبه ۲۰ مرداد

 

- در این روز خبر رسید قرار بازداشت بهنام زارعی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام به نفع گروه‌های معاند نظام» در دادسرای عمومی و انقلاب ورزقان تمدید شد.

 

- بهنام ممتازی، شهروند بهائی ساکن قزوین که ۹ مرداد، همزمان با بازداشت شماری از شهروندان بهائی در شهرهای مختلف، بازداشت شده بود، در این‌ روز با تودیع قرار وثیقه از زندان این شهر آزاد شد.

 

- میثاق معنوی‌پور، شهروند بهائی ساکن شیراز، با تودیع قرار وثیقه در این روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید کیوان مهتدی، نویسنده و مترجم، عضو کانون نویسندگان ایران و فعال کارگری که از ۱۹ اردیبهشت همراه با آنیشا اسدالهی در منزل شخصی خود بازداشت شده بودند، کماکان در بند عمومی زندان اوین در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

 

- در این روز رضا سلمان‌زاده که هم اکنون در زندان اوین محبوس است، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۳ سال و ۸ ماه حبس محکوم شد. این حکم از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های غیر قانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور» صادر شده است.

 

- روابط عمومی سپاه الغدیر یزد در این روز از بازداشت ۸ تن از «هواداران عرفان حلقه» در این استان خبر داد و فعالیت آنان را موجب «آسیب‌های روحی و روانی در افراد، انحراف اعتقادات و در نتیجه فروپاشی خانواده‌ها» دانست.

 

- در این روز خبر رسید شمار شهروندان بهائی شرکت‌کننده در کنکور سراسری ۱۴۰۱ که به بهانه‌های مختلف، ازجمله «نقص پرونده»، از ادامه‌ی تحصیل محروم شده‌اند تاکنون به ۴۹ تن رسیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©