Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ برابر با  ۲۳ اگوست ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱  برابر با ۲۳ اگوست ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

 (۲۱ تا ۲۸ مرداد ۱۴۰۱)

 

جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱

 

- در این روز خبر رسید سید مصطفی جعفری، سرپرست دفتر استانی خبرگزاری ایلنا در قزوین و مدیرمسئول سایت خبری تیتر قزوین، در دادگاه کیفری به اتهام «نشر اکاذیب» به تحمل دو سال حبس تعزیری و از بابت مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت از فعالیت‌‌های رسانه‌ای و سلب اشتغال در حرفه‌ی خبرنگاری محکوم شده است.

 

شنبه ۲۲ مرداد

 

- جلسه‌ی آخرین دفاع روناک رضایی، دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی که برای انجام پایان‌نامه‌ی خود به آبادان رفته‌بود و در جریان فاجعه متروپل بازداشت شده بود، به صورت ویدئو کنفرانس توسط دادسرای اهواز برگزار شد و او پس از ماه‌ها بلاتکلیفی، در این روز به قید وثیقه آزاد شد.

 

- در این روز یدی بهاری، راننده تاکسی، در بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب دماوند تفهیم اتهام شد. اتهامات منسوب به او «نشر اکاذیب»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبر»، «تشکیل و اداره گروه و دسته‌های ضدانقلاب در فضای مجازی» و «ارتباط با یکی از گروه‌های مخالف نظام» عنوان شده است.

 

- رزان محمدی، فعال مدنی، پس از ۱۵ ماه تحمل حبس، با پایان دوره محکومیت در این روز از زندان مریوان آزاد شد.

 

- آرشام رضایی، علی موسی‌نژاد فرکوش و زرتشت احمدی راغب، فعالین مدنی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج که چندی پیش با نگارش نامه‌ای سرگشاده، تداوم بازداشت ناهید شیرپیشه مادر پویا بختیاری، از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ را محکوم کرده و خواستار آزادی او شده بودند، در این روز به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

 

- در این روز خبر رسید که بیش از ۵۰ تن از دانش‌آموزان بهایی تاکنون در کنکور سراسری ۱۴۰۱ با عناوین مختلفی ازجمله «نقص پرونده» به دلیل بهائی بودن از ادامه‌ی تحصیل محروم شده‌اند.

 

- در این روز جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» مصطفی تاجزاده در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

 

- محمد سلیمی، پس از احضار به واحد اجرای احکام دادگاه انقلاب سقز در این روز، بازداشت و جهت اجرای حکم ۱۱ ماه زندان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام» به زندان سقز منتقل شد.

 

- علی انساندوست (خردگرا)، زندانی سیاسی سابق، در این روز در منزل‌اش بازداشت شد.

 

- معصومه عسکری، معلم بازنشسته و زندانی سیاسی محبوس در زندان کچویی کرج، در این روز توسط زندانیان متهم به جرائم خشن مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

 

یکشنبه ۲۳ مرداد

 

- کانون نویسندگان ایران در این روز با انتشار خبر سوءقصد علیه سلمان رشدی نویسنده بریتانیایی-آمریکایی هندی‌تبار، آن را «از مصادیق بارز حمله به آزادی بیان بی هیچ حصر و استثنا برای همگان» اعلام کرد.

 

- قرار بازداشت سعید مدنی، نویسنده، جامعه شناس و زندانی سیاسی سابق، دراین روز برای چهارمین بار تمدید شد. سعید مدنی روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت بازداشت و ابتدا در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس شد. او در اواخر تیرماه از این بازداشتگاه به بند عمومی زندان منتقل شد. نهادهای امنیتی اتهام‌های «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» را به مدنی نسبت داده‌اند.

 

- مصطفی نیلی، وکیل دادگستری به دلیل مصاحبه با یکی از رسانه‌ها در خصوص آخرین وضعیت موکلانش، در این روز در دادگاه کیفری مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران به اتهام «نشر اکاذیب» به پرداخت دو میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. در پی این اتهام، دو تن از موکلان آقای نیلی، عالیه مطلب‌زاده و نرگس محمدی، با انتشار نامه‌ای ضمن شرح وقایع زندان و تهدیدهایی که متوجه آن‌ها بود، شهادت دادند که وکیل‌شان جز حقیقت چیزی نگفته است.

 

- کاوه دارالشفا و یاشار دارالشفا، جهت تحمل دوران محکومیت خود در این روز راهی زندان اوین شدند. کاوه و یاشار دارالشفا پیشتر توسط مراجع قضایی به ترتیب به تحمل ۱۰ و ۱۵ ماه حبس محکوم شده بودند.

 

- در این روز خبر رسید عزیز جباری، گوینده‌ی سابق رادیو و تلویزیون اردبیل و شبکه‌ی سحر صداوسیما، که به اتهام «توهین به مقدسات» به ۳ سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل ۱ سال حبس محکوم شده بود، از ۲۵ تیر، تحت نظارت پابند الکترونیکی از زندان اردبیل آزاد شده است.

 

- دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی در این روز گفت: «کارمندان دولت باید عکس‌های پروفایل با «پوشش اسلامی» در فضای مجازی (شبکه‌های اجتماعی اینترنتی) داشته باشند»، او کارمندانی که این دستور را رعایت نکنند تهدید به ارجاع به کمیته‌ی انضباط کار و اخراج از کار به دلیل «تخطی از قانون» کرد.

 

- در این روز خبر رسید امید شاه‌محمدی، پرویز احسنی، کاوه محمدزاده و هیوا قریشی، چهار عضو انجمن صنفی معلمان کردستان (دیواندره)، علیرغم گذشت ۶۰ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

 

- سها ثابتی (رحمانی)، شهرند بهائی ساکن ساری که ۹ مرداد، همزمان با بازداشت شماری از شهروندان بهائی در شهرهای گوناگون بازداشت شده بود، در این روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

 

- محمد عینی فعال ترک مدنی آذربایجانی، در این روز تحت نظارت پابند الکترونیکی از زندان رشت آزاد شد.

 

- در این روز نصرالله مدقالچی، دوبلور، با اشاره به سانسور در صدا و سیما گفت: «واژه‌ی تکامل یکی از خط قرمزهاست و نباید در دیالوگ کاراکترها وجود داشته باشد! چراکه یادآور نظریه‌ی داروین است؛ نه تنها واژه‌ی تکامل، بلکه واژه‌های بسیار ساده‌تری هم وجود دارند که بکارگیری آنها ممنوع است.»

 

دوشنبه ۲۴ مرداد

 

- دادگاه تجدیدنظر استان تهران در این روز محکومیت دادخواهان سلامت را عیناً تایید کرد. مطابق این احکام مهدی محمودیان به چهار سال حبس به اضافه دو سال محرومیت از فعالیت‌های رسانه‌ای (اعم از تحریری، سمعی و بصری(، آرش کیخسروی به دو سال حبس، یک سال محرومیت از وکالت و یک سال محرومیت از فعالیت رسانه‌ای، مصطفی نیلی به چهار سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت‌های رسانه‌ای و همچنین دو سال محرومیت از اشتغال به حرفه وکالت، محمدرضا فقیهی شش ماه حبس و در نهایت مریم افرافراز به ۹۵ روز حبس محکوم شده‌اند.

 

- تعدادی از زنان در این روز در چند نقطه‌ی تهران در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت تجمع کردند.

 

- فریبا عادلخواه پس از پنج روز مرخصی بار دیگر در این روز به زندان اوین بازگردانده شد.

 

- فریبا اسدی، زندانی سیاسی که از بیماری قلبی رنج می‌برد، در پی وخامت حال در این روز از بند زنان زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شد.

 

- شپول خضری، شهروند اهل مهاباد، در این روز در دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به پرداخت ۶ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

 

- هنرستان موسیقی کامیاب شیراز در این روز به بهانه‌ی «عدم تامین منابع مالی» از ثبت‌نام هنرجویان دختر خودداری کرد.

 

- بهنام زارعی، شهروند بازداشتی ساکن ورزقان که از ۱۸ تیر به اتهام «تبلیغ علیه نظام به نفع گروه‌های معاند نظام» بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی در این روز موقتاً تا پایان مراحل دادرسی از زندان اهر آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید قرار بازداشت محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، روز سه شنبه ۱۱ مرداد، برای چهارمین ماه متمادی از سوی دادسرای اوین به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.

 

- دادستان عمومی و انقلاب پردیس در این روز از بازداشت ۴ تن از هواداران عرفان حلقه در استان تهران بدون ذکر نام و مشخصات آن‌ها خبر داد.

 

- در این روز خبر رسید عسل محمدی، فعال کارگری و ثمین احسانی شهروند بهائی محبوس در زندان اوین، به کرونا مبتلا شده‌اند. این زندانیان پس از انتقال به بند قرنطینه‌ی این زندان، از رسیدگی پزشکی محروم مانده‌اند.

 

- یعقوب احمدوند، شاعر و فعال مدنی در این بازداشت شد. مأموران پس از تفتیش منزل برخی لوازم شخصی او از قبیل دست نوشته‌هایش را هم توقیف کردند.

 

سه‌شنبه ۲۵ مرداد

 

- در این روز خبر رسید اردشیر مطهری، نماینده گرمسار و آرادان در مجلس به همراه شهروندی به نام مهدی خالقی، به دلیل انتشار مطالبی در یک کانال تلگرامی به نام «حساب‌کشی»، به اتهام «نشر اکاذیب» به تحمل دو سال حبس تعزیری و به اتهام «توهین» به پرداخت ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده‌اند که حکم صادره توسط دادگاه تجدیدنظر تهران به مدت سه سال به حالت تعلیق در آمده است.

 

- پس از اظهار نظر علی کریمی، فوتبالیست، درباره‌ی نذورات مذهبی ماه محرم و اظهار مخالفت شدید یکی از «روحانیون» حاکمیت با آن، در این روز خبر رسید که بیلبوردهای تبلیغاتی او توسط شهرداری تهران جمع‌آوری شده است.

 

- در جریان تجمع اعتراضی بازنشستگان هواپیمایی ایران ایر (هما) در این روز در تهران، تعدادی از معترضان توسط نیروی انتظامی بازداشت شده و پس از ساعاتی آزاد شدند.

 

- در پی تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت سپیده رشنو، مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواستار اطلاع دقیق از وضعیت این شهروند زندانی شد. سپیده رشنو از دانشجویان مقطع کارشناسی نقاشی این دانشگاه است.

 

چهارشنبه ۲۶ مرداد

 

- در این روز جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات «تبلیغ علیه نظام از طریق طبع و نشر کتاب و عضویت در گروه های معاند نظام، مصداق، عضویت در کانون نویسندگان ایران» فرامرز سه‌دهی، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران در دادگاه انقلاب اهواز برگزار شد.

 

- در این روز خبر رسید ۱۷ تن از کارگران شرکت آذرآب اراک، به علت اعتراضات صنفی کارگران این شرکت در خرداد امسال، هر یک به ۳۰ ضربه شلاق و ۳ ماه حبس تعلیقی محکوم شدند.

 

- اسکندر لطفی، از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان، پس از تحمل ۱۰۸ روز بازداشت، با تودیع وثیقه ٢ میلیارد تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی، در این روز از زندان اوین آزاد شد.

 

- ویدا ربانی، روزنامه‌نگار، در این روز در دادگاه تجدید نظر استان تهران به اتهام «توهین به مقدسات» به ۵ سال حبس تعزیری، و اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۴ سال حبس تعزیری، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به هشت ماه حبس تعزیری و به اتهام «اخلال در نظم عمومی» نیز به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد.

 

- در این روز خبر رسید به‌رغم گذشت ۳۵ روز از زمان دستگیری ملیکا قراگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، او کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد.

 

- دادگاه تجدیدنظر استان تهران در این روز محکومیت شهروندان مسیحی، ژوزف شهبازیان به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، محرومیت از حقوق اجتماعی، منع خروج از کشور و منع عضویت در دستجات و گروه‌ها و تبعید، مینا خواجوی به ۶ سال حبس تعزیزی و سمیه صادق به ۴ سال حبس تعزیری را عیناً تائید کرد.

 

- در این روز خبر رسید که خدیجه مهدی‌پور، زندانی سیاسی که بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان ایلام نگهداری می‌شود، اخیراً توسط تعدادی از زندانیان جرائم عمومی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. همچنین او در دوران حبس، با گشایش پرونده‌ی جدیدی به اتهام «توهین به مقدسات» روبرو شده و مسئولین زندان او را از تماس تلفنی نیز محروم کرده‌اند.

 

- دادگاه تجدیدنظر استان تهران در این روز محکومیت ۶ ماه حبس تعزیزی حسین دهباشی، تاریخ‌پژوه و مستندساز را عیناً تایید کرد.

 

- یاشار پیری، فعال مدنی ترک آذربایجانی، پس از احضار به اداره‌ی اطلاعات تبریز در این روز بازداشت شد.

 

- در این روز خبر رسید رضا نوروزی، که به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» حکم ۵ سال حبس خود را در زندان اوین را می‌گذراند، در پی گشایش پرونده‌ای جدید توسط دادگاه عمومی و انقلاب کچویی به اتهام «اخلال در نظم زندان» به پرداخت جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده و بخش دیگری از پرونده‌ی جدید او جهت رسیدگی به اتهام «توهین به رهبر» به دادگاه انقلاب تهران ارسال شده است.

 

- آرشام رضایی، علی موسی‌نژاد فرکوش و زرتشت احمدی راغب، فعالین مدنی، در این روز به بند عمومی زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند.

 

پنجشنبه ۲۷ مرداد

 

- در این روز خبر رسید شمار شهروندان بهائی شرکت‌کننده در کنکور سراسری ۱۴۰۱ که به بهانه‌های مختلفی ازجمله «نقص پرونده» به دلیل بهائی بودن از ادامه‌ی تحصیل محروم شده‌اند، تاکنون به ۶۲ تن رسیده است.

 

- نرگس محمدی با انتشار نامه‌ای سرگشاده در این روز از زندان اوین، با عنوان «فرزندان را مجازات می‌کنند»، از رنج کودکان زنان زندانی نوشت.

 

- در این روز خبر رسید پس از آنکه اداره‌ی اطلاعات و حفاظت اطلاعات زندان مرکزی ارومیه، سعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی کرد را احضار کرده، این زندانی سیاسی اقدام به خودکشی کرده است.

 

- در این روز خبر رسید پرونده‌ی جدیدی با اتهام «اجتماع و تبانی» علیه کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار، در زندان تشکیل شده است.

 

- در این روز وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، به افرادی که آنها را «فتنه‌گران و بیانیه‌نویسان داخلی» نامید، هشدار داد. رئیس سازمان سینمایی که زیر نظر وزارت ارشاد اسلامی اداره می‌شود نیز در روزهای اخیر اعلام کرده بود پس از انتشار بیانیه‌ی سینماگران در حمایت از اعتراضات مردم آبادان در حادثه‌ی متروپل، این سازمان با برخی امضاکنندگان برای اعلام انصراف تماس گرفته است و فهرستی از ممنوع‌الکارهای سینما به زودی اعلام خواهد شد.

 

- محمد حسین آقاسی،‌ وکیل دادگستری در این روز از «محرومیت از حقوق اجتماعی» و ممانعت از سخنرانی‌اش در یک مراسم خبر داد و نوشت: «در مراسم یادبود یکی از بزرگان عرصه وکالت از او دعوت شده بود که یکی از سخنران‌های جلسه باشد اما مدیر مربوطه اطلاع می‌دهدکه فریده غیرت، نسرین ستوده و دکتر مولائی و محمد حسین آقاسی باید از لیست سخنرانان حذف گردند».

 

- در این روز خبر رسید فیلترینگ و محدودیت اینترنت شدت پیدا کرده است. کاربران اپراتورهای موبایل اگر از پلتفرم‌های توییتر، تلگرام و اینستاگرام خارج شوند، امکان بازگشت به این پلتفرم‌ها را به راحتی ندارند چرا که به نظر می‌رسد اس‌ام‌اس کد تاییدیه برای این شبکه‌های اجتماعی به دست کاربران نمی‌رسد. با این وجود اپراتورهای موبایل کشور مدعی شدند که «هیچگونه تغییر و محدودیتی توسط آنها ایجاد نشده و عدم دریافت پیامک کد ورود، به دلیل سیاست جدید این پلتفرم‌هاست و ارتباطی به اپراتورهای کشور ندارد».

 

- در این روز فریبا اسدی، علیرغم ناتمام ماندن مراحل درمان، تنها یک روز پس از آنژیوگرافی قلب، به زندان اوین بازگردانده شد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©