Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۴ شهريور ۱۴۰۱ برابر با  ۲۶ اگوست ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۴ شهريور ۱۴۰۱  برابر با ۲۶ اگوست ۲۰۲۲
افزایش فشار حاکمیت بر سینماگران

افزایش فشار حاکمیت بر سینماگران

 

 

خبر

پس از احضار و بازجویی برخی از سینماگران در هفته‌های اخیر، روز گذشته خبر رسید دو فیلمساز دیگر، مجید برزگر و محسن امیریوسفی نیز به نهادهای امنیتی احضار و تفهیم اتهام شده‌اند و برای آنان قرار وثیقه صادر شده است.

 

در روزهای گذشته سینماگران دیگری نیز در ارتباط با بیانیه‌ی موسوم به «تفنگت را زمین بگذار» به نهادهای امنیتی احضار شده و مورد تهدید و بازجویی قرار گرفته‌ بودند. چندی پیش ناصر صفاریان، مستندساز و از امضاکنندگان این بیانیه، در یادداشتی از فشارها و تهدیدهای حاکمیت پرده برداشت و اعلام کرد که «به قصد نوعی اتمام حجت» با او تماس گرفته‌اند و گفته‌اند «فهرست امضاهای موجود به جایی ارسال خواهد شد و ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌الکاری و ... در راه خواهد بود».

 

در ادامه‌ی اقدامات تهدیدآمیز وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی حاکمیت، روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز لب به تهدید گشود و به افرادی که آن‌ها را «فتنه‌گران و بیانیه‌نویسان داخلی» نامید، هشدار داد.

 

لازم به یادآوری است که پیش‌تر در تاریخ ۱۷ تیرماه، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد با یورش مأموران امنیتی به خانه‌هایشان بازداشت شدند و رسانه‌های حاکمیت دلیل این بازداشت را «مبادرت به تهیه‌ی بیانیه تحت عنوان جمعی از سینماگران و با عنوان تفنگت را زمین بگذار» اعلام کردند. پس از آن جعفر پناهی نیز، که برای پیگیری وضعیت این دو سینماگر به زندان اوین رفته بود، بازداشت شد. چندی پیش مصطفی آل‌احمد به قید وثیقه آزاد شد اما رسول‌اف و پناهی همچنان در زندان اوین به سر می‌برند.

 

 نخستین بار نیست که حاکمیت در برابر امضا و انتشار بیانیه‌ای اعتراضی دست به تهدید امضاکنندگان می‌زند. روندی که حاکمیت در برابر سینماگران در پیش گرفته، برای جامعه‌ی مستقل ادبی ایران یادآور سازوکارهای سرکوب در سال‌های سیاه دهه‌ی هفتاد است و خبر از تنگ‌تر شدن عرصه‌ی آزادی بیان و افزایش سرکوب جامعه‌ی مستقل هنری، ادبی و فرهنگی می‌دهد.

 

کانون نویسندگان ایران

پنجشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۱

 برابر با ۲۵ اگوست ۲۰۲۲

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©