Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ برابر با  ۰۷ سپتامبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱  برابر با ۰۷ سپتامبر ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

(۴ تا ۱۱ شهریور ۱۴۰۱)

 

جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱

 

- در این روز خبر رسید اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان که بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان کچویی کرج دوران محکومیت خود را سپری می‌کند، به‌رغم گذشت بیش از سه ماه از دستور پزشک بهداری زندان مبنی بر اعزام به مرخصی درمانی، از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به مرخصی محروم مانده است.

 

- در این روز خبر رسید عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، از ملاقات با وکیل خود محروم مانده است. وی به‌رغم نیاز به رسیدگی پزشکی از ۲۴ مرداد برای سومین بار ممنوع الملاقات و از تماس تلفنی محروم شده است.

 

- انجمن صنفی معلمان استان فارس، با انتشار بیانیه‌ای در این روز نسبت به دستگیری و تداوم بازداشت سارا سیاه‌پور، فعال صنفی معلمان تهران و البرز که ۲ شهریور رخ داده، واکنش نشان داد و خواستار آزادی بی قید و شرط او شد.

 

- در این روز خبر رسید مسئولین فدراسیون فوتبال به زنانی که در روز گذشته مجوز ورود به استادیوم فوتبال برای تماشای مسابقه‌ی استقلال و مس کرمان را گرفته بودند، تذکر داده‌اند که اسمی از سحر خدایاری (دختر آبی) و وریا غفوری آورده نشود: «آنها را تشویق نکنید تا دردسری درست نشود». همچنین ممانعت از فیلمبرداری، ضبط موقت لوازم آرایشی و گزینشی بودن حضور بخشی از تماشاگران زن بر اساس لیست‌های از پیش تعیین شده، از دیگر محدودیت‌هایی بود که برای حضور زنان در استادیوم اعمال شد.

 

- در حالیکه مردم همدان برای دهمین روز متوالی با قطعی گسترده آب مواجه‌اند و در اعتراض به حاکمیت در حل مشکل کمبود آب شرب، در برخی خیابان‌ها تجمع کرده‌اند، کاربران شبکه‌های اجتماعی از جو امنیتی در این شهر خبر دادند.

 

شنبه ۵ شهریور

 

- کسری نوری، درویش گنابادی زندانی، در این روز به دلیل بیانیه‌ی مشترک با امضای فعالان سیاسی زندانی از جمله نرگس محمدی، کیوان صمیمی که هنوز منتشر نشده است، از بند سیاسی زندان عادل‌آباد شیراز به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد. کانون نویسندگان ایران در خبری که در رابطه با انتقال بدون اعلام این زندانی سیاسی منتشر کرد مسئولیت هر گزندی به جان و سلامت کسری نوری را بر عهده‌ی حاکمیت و دستگاه قضایی آن دانست.

 

- عباس لسانی، فعال مدنی ترک آذربایجانی، که پیشتر به مرخصی درمانی اعزام شده بود، به‌رغم عدم تکمیل مراحل درمانی در این روز به زندان اردبیل بازگشت.

 

- فریبا اسدی، زندانی سیاسی، به‌رغم ناتمام ماندن مراحل درمان و با وجود حال نامساعد در این روز از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد.

 

- در این روز شماری از دانشجویان در اعتراض به قوانین سربازی اجباری در مقابل در اصلی سازمان نظام وظیفه در تهران تجمع کردند. این تجمع با دخالت نیروی انتظامی به خشونت کشیده شد و شماری از دانشجویان و خبرنگاران حاضر در محل این تجمع بازداشت شدند.

 

- در این روز خبر رسید فائزه هاشمی رفسنجانی به دلیل سوابق محکومیت و با اظهار نظر نهادهای امنیتی از فعالیت در احزاب محروم شده است.

 

- امین ذوالفقاری، شهروند بهائی، پس از تحمل نیمی از دوران محکومیت ۸ ماهه خود در این روز به‌صورت مشروط از زندان یزد آزاد شد.

 

- محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل دادگستری که به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» که مصداق آن مصاحبه‌هایی در مورد پرونده‌های موکلینش به ویژه علیرضا شیرمحمدعلی عنوان شده، به ۳ ماه و ۵ روز حبس تعزیری محکوم شد، طی ابلاغیه‌ای در این روز جهت اجرای حکم حبس به واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد.

 

- در این روز خبر رسید زهره سرو، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، به‌رغم تعیین وقت قبلی به دلیل بهانه‌تراشی مسئولان زندان از اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

 

یکشنبه ۶ شهریور

 

- محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل دادگستری، جهت تحمل دوران محکومیت خود در این روز راهی زندان اوین شد.

 

- واله زمانی، فعال کارگری، با تودیع قرار وثیقه ۲ میلیارد تومانی، به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی در این روز از زندان اوین آزاد شد.

 

- خسرو صادقی بروجنی، نویسنده و روزنامه‌نگار، در این روز از زندان اوین به مدت یک هفته به مرخصی اعزام شد.

 

- در این روز خبر رسید که مصطفی تاجزاده، به‌رغم گذشت ۵۱ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند ۲-الف زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

 

- روح الله (رادا) مردانی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان در این روز در دادگاه کیفری دلفان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم به مدت ۴ سال به حالت تعلیق در آمده است.

 

- در این روز رحیم پناهیان، فعال مدنی ترک آذربایجانی، در تبریز بازداشت شد.

 

- عباس واحدیان شاهرودی و جواد لعل محمدی زندانیان سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، که از ۲۴ مرداد، به یک اتاق با محدودیت‌هایی مشابه سلول انفرادی و بدون دسترسی به هواخوری منتقل شده بودند، در این روز به بند عمومی زندان عادل‌آباد مشهد بازگردانده شدند.

 

- در این روز خبر رسید دو زن جوان در شیراز در پی درگیری با آمران به معروف در پاساژ مصطفوی، بازداشت شده‌اند. پس از آن در پی تصمیم شورای تأمین شهرستان شیراز، این پاساژ تا اطلاع ثانوی پلمب و یک واحد انتظامی نیز در محل مستقر شد.

 

- جمعی از دانشجویان دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در اعتراض به بازداشت غیر قانونی لیلا حسین‌زاده، در این روز در جلسه‌ای با حضور ریاست دانشکده خواستار جدیت در پیگیری وضعیت سلامت و آزادی لیلا حسین‌زاده شدند.

 

- وزارت خارجه‌ی آلمان در این روز خبر داد که آروید گرنه، گردشگر ۶۶ ساله‌ی آلمانی، چهل روز پیش در ایران به‌دلیل عکاسی در مکان‌های غیرمجاز دستگیر شده و در زندانی در نزدیکی کاشان به‌سر می‌برد.

 

دوشنبه ۷ شهریور

 

- جلسه رسیدگی به اتهامات سپیده رشنو، شهروند معترض به حجاب اجباری، در این روز در دادگاه انقلاب تهران برگزار و قرار بازداشت موقت او فک و مقرر به تودیع وثیقه شد. کانون نویسندگان ایران با انتشار خبر برگزاری دادگاه این شاعر و نویسنده از حق پوشش اختیاری و حق تشکل‌یابی زنان دفاع کرد.

 

- در این روز خبر رسید کیوان مهتدی، فعال کارگری، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران، با گذشت ۱۱۳ روز از زمان بازداشت کماکان در بند عمومی زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد او مدتی قبل از بند ۲۰۹ به بند ۴ زندان اوین منتقل شد. مسئولین زندان شفاهاً به او گفته‌اند که قرار بازداشت او مجدداً تمدید شده و قرار وثیقه نیز برای مهتدی تعیین نمی‌شود.

 

- در این روز خبر رسید علیرضا ثقفی، فعال کارگری،مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران کاماکان دوران محکومیت یک ساله‌ی خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان کچویی کرج سپری می‌کند و به‌رغم شرایط وخیم جسمانی از اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

 

- رییس دادگستری زرند در این روز از بازداشت یکی از کارگران کارخانه‌ی فولاد زرند به دلیل «اقدام به توهین به مقدسات اسلامی پس از مشاجره‌ی لفظی با عوامل سلف سرویس کارخانه» خبر داد.

 

- ژوزف شهبازیان، سمیه (سونیا) صادق و مینا خواجوی قمی، شهروندان مسیحی که به «تشکیل دسته و گروه غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور»، «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ مسیحیت تبشیری» و «تشکیل کلیسای خانگی» متهم شده‌اند، طی ابلاغیه‌ای در این روز جهت اجرای حکم حبس به شعبه یک اجرای احکام دادسرای اوین احضار شدند.

 

- در این روز عطاالله ظفر، شهروند بهائی ۷۸ ساله که برای تحویل نامه‌ی پزشک مبنی بر عدم توانایی تحمل حبس به دادسرای اوین مراجعه کرده بود، بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله‌ی خود به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اداره و فعالیت موثر در تشکیلات فرقه بهائیت» بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

 

- جلسه‌ی آخرین دفاع حسن سعیدی، از اعضای بازداشتی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در این روز در دادسرای اوین برگزار شد.

 

- مجتبا میرتهماسب، مستندساز، که پس از امضای بیانیه‌ی موسوم به «تفنگت را زمین بگذار» بازداشت شده بود، پس از تفهیم اتهام در دادسرای اوین، با تودیع قرار وثیقه در این روز آزاد شد. کانون نویسندگان ایران با انتشار این خبر، تهدید، بازداشت و پرونده‌سازی علیه سینماگران را نشانه‌ی تنگ‌تر شدن عرصه‌ی آزادی بیان و افزایش سرکوب جامعه‌ی مستقل هنری، ادبی و فرهنگی برشمرد.

 

- در این روز شادی گیلک، از زندان اوین به مرخصی ۵ روزه اعزام شد.

 

- در این روز به نقل از نزدیکان سمانه سعیدی خبر رسید که این زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین «مبتلا به سندروم فیبرو میالژیا است که موجب بروز اختلال در حرکت او شده است. این زندانی سیاسی باوجود سپری کردن بیش از یک سوم از دوران محکومیت خود و عدم توانایی تحمل حبس، تاکنون از اعزام به مرخصی محروم مانده است.»

 

سه‌شنبه ۸ شهریور

 

- سپیده رشنو، شهروند معترض به حجاب اجباری، با تودیع قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی در این روز به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

 

- علی احمدزاده، نویسنده و کارگردان سینما که گفته شده به تازگی اقدام به ساختن یک فیلم بدون دریافت پروانه‌ی ساخت وزارت ارشاد کرده بود، پس از احضار به یکی از نهادهای امنیتی، در این روز بازداشت شد.

 

- امید شاه‌محمدی، پرویز احسنی، کاوه محمدزاده و هیوا قریشی، چهار عضو انجمن صنفی معلمان کردستان (دیواندره)، با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی در این روز موقتاً و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج آزاد شدند.

- در این روز آرمان سلیمی، امید شیخی و امید اسدی با شکایت دادستان سنندج به اتهام «تبلیغ به نفع گروه‌ها یا سازمان‌های مخالف نظام» به دادگاه تجدید نظر کردستان احضار شدند.

 

- در این روز خبر رسید علیرضا فرشی، شاپور احسانی‌راد، اکبر فراجی، شهاب سلطانیان، اسماعیل گرامی، اکبر باقری، غلامرضا هادی‌پور برزگر، پویا قبادی بیستونی و داوود عبدالهی، زندانیان سابق زندان تهران بزرگ در پرونده‌ای مشترک که طی دوران حبس به بهانه‌ی درگیری و ضرب و شتم تعدادی از زندانیان در مهر ماه سال گذشته برایشان گشوده شده، هر یک به تحمل ۱۱‌ ماه و ۱۵‌ روز حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

 

- مصطفی نیلی، وکیل نرگس محمدی در این روز خبر داد که این فعال حقوق بشر زندانی در خصوص پرونده‌ی جدیدی که اخیراً علیه او گشوده شده است، هفته گذشته به بازپرسی دادسرای اوین احضار شده و مورد تفهیم اتهام قرار گرفته‌ است. نرگس محمدی که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند در اعتراض به عدم رعایت موارد قانونی و عدم دسترسی به وکیل، از پاسخگویی و امضای صورت جلسه امتناع کرده است.

 

- اکبر باقری، زندانی سیاسی که چندی پیش، از زندان تهران بزرگ به مرخصی درمانی اعزام شده بود، به‌رغم ناتمام ماندن مراحل درمان، در این روز جهت تحمل ادامه محکومیت خود به زندان اوین بازگشت.

 

 

- در این روز خبر رسید به‌رغم حال نامساعد جسمی، با بهانه‌تراشی مسئولین زندان اوین، بهنام موسیوند، فعال مدنی زندانی از دریافت خدمات درمانی مناسب و اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

 

- فروغ تقی‌پور، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، به‌رغم وضعیت نامناسب جسمانی، به دلیل مخالفت وی با انتقال با دستبند، از اعزام به بیمارستان در این روز محروم ماند.

 

- در این روز خبر رسید محمد (کرامت) چگنی، درویش گنابادی، که ۲ شهریور در کرمان بازداشت و به اداره اطلاعات این شهر منتقل شده بود، به زندان کرمان منتقل شده است.

 

چهارشنبه ۹ شهریور

 

- کانون نویسندگان ایران در این روز از انتقال آرش گنجی از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج خبر داد و نوشت: «این انتقال که به دنبال پرونده‌سازی‌های اخیر علیه آرش گنجی صورت گرفته، اعتراض زندانیان بند ۸ را نیز در پی داشت.»

 

- قرار بازداشت رضا شهابی، از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران که در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به‌سر می‌برد،در این روز‌ برای چهارمین بار، به مدت یک ماه دیگر تمدید شد.

 

- در این روز خبر رسید مصطفی تاجزاده، در پی وخامت شرایط جسمی‌اش از بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند ۲-الف زندان اوین به بیمارستان بقیةالله تهران منتقل شده است.

 

- در این روز خبر رسید بهنام موسیوند، فعال مدنی به دلیل امتناع از اعزام به بیمارستان توسط مسئولان زندان اوین همراه با ضرب و شتم به وسیله یک دستگاه خودرو ون، به مکان نامعلومی منتقل شده است و گفته شده به زندان دیگری منتقل خواهد شد. این اقدام موجب تحصن جمعی از زندانیان معترض شد. او در اعتراض به این اقدام، از این روز دست به اعتصاب غذا زد.

 

- در این روز سمانه (یلدا) سعیدی، زندانی سیاسی، از زندان اوین به مرخصی درمانی ۱۰ روزه اعزام شد.

 

- مسیب رئیسی یگانه، زندانی سیاسی که از ۲۴ مرداد به مرخصی اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان اوین بازگشت.

 

- اسماعیل گرامی، فعال کارگری با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان اوین بازگشت.

 

- در این روز خبر رسید مهسا فتحی، سامیه قلی نژاد، نگار دارابی، بسیر صمیمی، هنگامه علیپور، افنانه نعمتیان، مجیر صمیمی، مانی قلی‌نژاد، نازنین گلی، سام صمیمی، ساناز حکمت شعار، بیتا حقیقی، انیس سنایی و گلبن فلاح، چهارده شهروند بهائی ساکن شهرهای ساری و قائمشهر، در قائمشهر بازداشت و به اداره اطلاعات ساری منتقل شده‌اند و منزل ۳ تن از این شهروندان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

 

- در این روز خبر رسید غالب حسینی، خالد حسینی، مظفر صالح‌نیا و نامق باباخانی، چهار فعال کارگری اهل سنندج، از طریق تماس تلفنی به پلیس امنیت این شهر احضار شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید به‌رغم بیماری قلبی اسماعیل محمدپور، زندانی سیاسی اهل پیرانشهر که دوران محکومیت خود را در زندان نقده سپری می‌کند، وی از دسترسی به امکانات پزشکی و انتقال به مراکز درمانی محروم مانده است.

 

پنجشنبه ۱۰ شهریور

 

- ریبوار عبدالهی، فعال کارگری اهل سنندج، پس از احضار بە ادارە اطلاعات این شهر، در این روز مورد بازجویی قرار گرفت.

 

- در این روز حکم محکومیت ۱ سال حبس تعزیری به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و به ۲ سال حبس تعزیری و ممنوعیت خروج از کشور و ۲ سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی به اتهام «توهین به رهبر» علیه میلاد افتخاری، در دادگاه تجدیدنظر استان فارس عیناً تأیید شد.

 

- علی‌الله ویسی، جهت اجرای حکم ۲ سال زندان به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام»در این روز بازداشت و به زندان سنندج منتقل شد.

 

- زاهد مردایان و خبات دهدار، دو تن از فعالین کارگری، طی تماس تلفنی در این روز به اداره اطلاعات سنندج احضار و برای ساعاتی مورد بازجویی قرار گرفتند.

 

- در این روز حسن عباسی، روزنامه‌نگار، با شکایت دادستان بندرلنگه، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادسرای بندرعباس احضار شد.

 

- جامعه‌ی جهانی بهائی با انتشار بیانیه‌ای در این روز از افزایش سرکوب و فشار بر بهائیان ایران خبر داد. براساس این بیانیه «موارد سرکوب در یک ماه به ۲۴۵ نفر رسیده است و در ۳۲ روز گذشته، مقامات با دستگیری، حبس، تخریب و مصادره املاک، محرومیت از تحصیل ده‌ها جوان بهائی از تحصیلات دانشگاهی، یورش به منازل و اماکن کسب‌‌وکار، ضرب‌وشتم و امتناع از ارائه خدمات درمانی به بازداشت‌شدگان، شهروندان بهائی را مورد آزار قرار داده اند».

 

- در این روز نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست از زندان اوین به مرخصی ۳ روزه اعزام شد.

...................................................................

اطلاعیه

به مناسبت درگذشت محسن میهن‌دوست

 

روز گذشته ۱۳ شهریورماه، محسن میهن‌دوست، نویسنده، پژوهشگر، اسطوره‌شناس، مردم‌شناس و عضو قدیمی کانون نویسندگان ایران درگذشت.

میهن‌دوست بهمن‌ماه ۱۳۲۳ در مشهد به دنیا آمد. او از امضاکنندگان «متن ۱۳۴ نویسنده» بود که در سال ۱۳۷۳ با عنوان «ما نویسنده‌ایم» منتشر شد. میهن‌دوست در روزهای هولناک قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای از اعضای فعال کانون نویسندگان ایران به شمار می‌آمد و همواره در جمع‌های مشورتی کانون حاضر می‌شد.

از آثار محسن میهن‌دوست می‌توان به «گفتاری از سیاووش شاهنامه»،‌ «پژوهش عمومی فرهنگ عامه»،‌ «اوسنه‌های پهلوانی - تغزلی و درنگی تحلیلی و نظری در آن‌ها»، «اوسنه‌های بخت و درنگی تحلیلی و نظری در آن‌ها»،‌ «اوسنه‌های خواب و درنگی تحلیلی و نظری در آن‌ها»‌ و «اوسنه‌های عاشقی» اشاره کرد. از میهن‌دوست همچنین مقاله‌های متعددی در زمینه‌های اسطوره‌شناسی و مرد‌م‌شناسی منتشر شده است.

کانون نویسندگان ایران درگذشت محسن میهن‌دوست را به خانواده، دوستان و دوست‌دارانش و به جامعه‌ی مستقل فرهنگی و ادبی ایران تسلیت می‌گوید.

 

کانون نویسندگان ایران

۱۴ شهریور ۱۴۰

...........................................

خبر

عباس معروفی درگذشت

 

عباس معروفی نویسنده، نمایشنامه‌نویس و روزنامه‌نگار ایرانی در سن ۶۵ سالگی درگذشت. او در سال‌های اخیر به بیماری سرطان مبتلا شده بود. معروفی در اردیبهشت ۱۳۳۶ در تهران به دنیا آمد و تحصیلاتش را در رشته‌ی ادبیات دراماتیک دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان رساند. از آثار او می‌توان به رمان‌های «سمفونی مردگان»، «سال بلوا»، «فریدون سه پسر داشت»، «پیکر فرهاد»، «ذوب شده»، «نام تمام مردگان یحیاست»، «تماما مخصوص» و مجموعه‌داستان‌های «دریاروندگان جزیره‌ی آبی‌تر»، «روبه‌روی آفتاب» و «عطر یاس» اشاره کرد. معروفی در سال ۱۳۶۹ مجله‌ی «گردون» را بنیاد نهاد اما پس از توقیف این مجله راهی آلمان شد، نشر «گردون» را دایر کرد و به کار ادبی خود در آن‌جا ادامه داد.

درگذشت عباس معروفی را به خانواده، بستگان، دوستان و دوست‌دارانش تسلیت می‌گوییم.

...........................................................................

خبر

حبس آرش گنجی در سلول انفرادی

 

پس از گذشت چهار روز از انتقال آرش گنجی، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران، به زندان رجایی‌شهر کرج، او همچنان در سلول انفرادی محبوس است و تنها چند تماس کوتاه با خانواده‌اش داشته است.

مسئولان زندان اعلام کرده بودند که او امروز، ۱۲ شهرویور، به بند عمومی این زندان منتقل خواهد شد. حبس گنجی در سلول انفرادی، پس از انتقال بی‌دلیل و شتابزده‌ی او از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر، فشار مضاعفی را به او و خانواده‌اش تحمیل کرده و بر نگرانی‌های پیرامون وضعیت سلامت او دامن زده است.

آرش گنجی از بیماری قلبی رنج می‌برد و ادامه‌ی حبس او در سلول انفرادی، جان او را بیش از پیش در معرض خطر قرار داده است. انتقال او به زندانی خارج از حوزه‌ی اقامت خود و خانواده‌اش نیز با توجه به بیماری مادرش، بر دشواری‌های خانوا‌ده‌ی او برای ملاقات افزوده است.

تا این لحظه پیگیری‌های مکرر خانواده و وکلای گنجی برای اطلاع از دلایل این انتقال کماکان بی‌نتیجه مانده است و مسئولان زندان هیچ پاسخ روشنی در این خصوص نداده‌اند.

صبح روز نهم شهریورماه، آرش گنجی به واحد اجرای احکام زندان اوین احضار شد و ساعاتی پس از این احضار، بدون دلیل موجه و بدون اطلاع قبلی از بند ۸ به زندانی خارج از حوزه‌ی اقامتی خود و خانواده‌اش منتقل شد. به گنجی حتی این فرصت داده نشد که برای برداشتن وسایل شخصی‌اش به بند بازگردد. این انتقال به دنبال پرونده‌سازی‌های اخير علیه آرش گنجی، به اتهام انتشار فایلی صوتی از وضعیت بند ۸ زندان اوین به خارج از زندان صورت گرفته است. اتهامی که در جلسه‌ی رسیدگی شورای انضباطی زندان اوین در تاریخ ۲۶ مردادماه، صراحتا از سوی گنجی رد شده است. او در این جلسه به رئیس زندان، رئیس بند ۸ و رابط قضایی اعلام کرده که نه تنها در انتشار این فایل نقشی نداشته‌، بلکه اساسا از وجود چنین فایلی بی‌اطلاع است.

آرش گنجی که با اتهام‌های واهی و پرونده‌سازی‌های بی‌اساس، به جرم ترجمه‌ی یک کتاب به ۱۱ سال زندان محکوم شده، اکنون با ادامه‌ی همان شیوه‌ها و پرونده‌سازی‌ها تحت فشار و آزار مضاعف قرار گرفته است. بی‌شک مسئولیت هر گزندی به جان و سلامت گنجی بر عهده‌ی حاکمیت، به ویژه زندانبانان و قوه‌ی قضاییه خواهد بود.

....................................................

خبر

احضار و تفهیم اتهام مجتبا میرتهماسب

 

در ادامه‌ی موج اخیر سرکوب سینماگران، صبح امروز مجتبا میرتهماسب، نیز با احضار قبلی در دادسرای اوین تفهیم اتهام شد. این مستندساز پس از ساعاتی با قرار وثیقه، تا زمان تشکیل دادگاه موقتا آزاد شد. میرتهماسب ۹ مرداد ماه نیز به دلیل امضای بیانیه‌ی موسوم به «تفنگت را زمین بگذار» احضار و بازجویی شده بود.

اقدامات تهدید‌آمیز حاکمیت علیه سینماگران امضاکننده‌ی این بیانیه به بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد و سپس جعفر پناهی انجامید. اندکی پس از آزادی موقت آل‌احمد به قید وثیقه، دو کارگردان دیگر، مجید برزگر و محسن امیریوسفی، احضار، تفهیم اتهام و با صدور قرار وثیقه آزاد شدند.

کانون نویسندگان ایران پیشتر در گزارشی درباره‌ی افزایش فشار حاکمیت بر سینماگران، روندِ برخورد حاکمیت با سینماگران را یادآور سازوکارهای سرکوب در سال‌های سیاه دهه‌ی هفتاد دانسته بود. تهدید، بازداشت و پرونده‌سازی علیه سینماگران خبر از تنگ‌تر شدن عرصه‌ی آزادی بیان و افزایش سرکوب جامعه‌ی مستقل هنری، ادبی و فرهنگی می‌دهد.

............................................

خبر

بی‌خبری از وضعیت کسری نوری

 

شنبه پنجم شهریور ماه، خانواده‌ی کسری نوری، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی- عقیدتی، از انتقال او از بند سیاسی زندان عادل‌آباد شیراز به مکانی نامعلوم خبر دادند. با وجود گذشت دو روز از این انتقال که بدون ارائه‌ی دستور قضایی صورت گرفته، پیگیری‌های خانواده‌ و وکلای نوری نتیجه‌ای در بر نداشته و بی‌خبری از این درویش گنابادی به نگرانی‌ها پیرامون وضعیت او افزوده است.

کسری نوری اسفند ماه ۱۳۹۶ بازداشت شد و سپس در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام شرکت در اعتراضات گلستان هفتم و نیز  مشارکت در اعتراضات دی ۱۳۹۶ ایران به ۱۲ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید به ثلاث باباجانی، ۲ سال ممنوع‌الخروجی و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و فعالیت رسانه‌ای محکوم شد.

نوری که از اسفند ۱۳۹۶ تا کنون، بدون یک روز مرخصی، بیش از چهار سال از دوران محکومیت خود را در زندان‌های فشافویه، عادل‌آباد، اوین و دوباره عادل‌آباد سپری کرده، پیش از این نیز با بازداشت، زندان و پرونده‌سازی حاکمیت مواجه بوده است. او دو بار در دی‌ماه ۱۳۹۶ بازداشت شد و در سال ۱۳۹۰ نیز بازداشت ۱۵ ماهه‌ی او به حکم ۴ سال و ۴ ماه زندان انجامید.

در دو سال اخیر، تبعید نوری به زندان عادل‌آباد شیراز امکان ملاقات خانواده را با او به حداقل رسانده است. ادامه‌ی پرونده‌سازی در زندان، تبعید و اکنون انتقال نوری به مکان نامعلوم بر نگرانی‌ها پیرامون سلامت و جان این زندانی سیاسی افزوده است. بدیهی است که مسئولیت هر گزندی به جان و سلامت کسری نوری بر عهده‌ی حاکمیت و دستگاه قضایی آن است.

......................................................

برگزاری نخستین جلسه‌ی دادگاه سپیده رشنو

 

ساعاتی پیش وکیل سپیده رشنو از برگزاری جلسه‌ی اول دادگاه او خبر داد و افزود: «قرار بازداشت موقت او فک و تبدیل به قرار وثیقه شد». پیش‌تر در تاریخ ۲۹ مرداد رسانه‌های حاکمیت خبر صدور و ابلاغ کیفرخواست علیه سپیده رشنو را منتشر کرده و اتهامات وارده به او را به نقل از رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور ازطریق ارتباط با افراد خارج‌نشین و فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و تشویق مردم به فساد و فحشا» اعلام کرده بودند.

سپیده رشنو، شاعر و نویسنده، اواخر تیر ماه پس از اعتراض به تهدید و پرخاش یک «آمر به معروف» در اتوبوس، به دست مأموران امنیتی بازداشت شد و پس از ۱۴ روز بی‌خبری، شبکه‌های خبری جمهوری اسلامی ویدئوی اعتراف‌ اجباری او را پخش کردند. همزمان اخبار منتشر شده حاکی از انتقال رشنو به بیمارستان، پیش از اعتراف‌گیری بود و از احتمال ضرب و شتم پرده بر می‌داشت.

در همین زمینه کانون نویسندگان ایران در تاریخ ۱۰ مرداد بیانیه‌ای منتشر کرد و ضمن اشاره به کارنامه‌ی سیاه حاکمیت در «اعتراف‌گیری و دستکاری افکار عمومی» به قصد «بی‌اعتبار کردن اعتراض و ارعاب معترضان» افزود: «خشم و واکنش گسترده‌ی مردم» نشان داده است که حربه‌ی «سرکوب‌شدگان را به ضرب و زور مقابل دوربین نشاندن و خفقان حاکم را به نمایش گذاشتن» بیش از پیش از کار افتاده است. در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «کانون نویسندگان ایران ضمن دفاع از حق انتخاب پوشش، بار دیگر حمایت خود را از حق تشکل‌یابی زنان اعلام می‌کند و این بازداشت‌ها و پخش اعترافات اجباری‌ را ادامه‌ی سرکوب سازمان‌یافته‌ی زنان می‌داند. آزادی بی‌قید و شرط، حق سپیده رشنو و همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی است».

...........................................

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©