Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ برابر با  ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱  برابر با ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

(۲۲ تا ۲۹ مهر ۱۴۰۱)

 

جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱

 

-  روژان محمدی، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تهران و اهل کرمانشاه، عباس گلشنی دانشجوی معماری دانشگاه فردوسی مشهد، قاسم بعدی و امیر مهدی‌پور، از وکلای تبریز و عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای آذربایجان، در این روز بازداشت شدند.

 

- در این روز گزارش‌هایی مبنی بر قطع سرویس‌های ارسال SMS در ایران «با دستور قضایی تا اطلاع ثانوی» منتشر شد که در نتیجه هویت‌سنجی یا ارسال رمزهای یک‌بار‌مصرف برای تأیید هویت یا ثبت‌نام و ورود در سرویس‌های داخلی و خارجی مختل شد.

 

- در این روز خبر رسید در پی شکایت اداره کل زندان‌های استان تهران به بهانه‌ی امتناع فریبا اسدی، شکیلا منفرد، صبا کردافشاری، فروغ تقی‌پور، پرستو معینی، راحله احمدی، زهرا صفایی، عالیه مطلب‌زاده، نرگس محمدی، مرضیه فارسی، فرشته‌السادات محمدی، اعظم خضری جوادی (نسرین جوادی)، نرگس ادیبی و اسرین درکاله از استفاده از دستبند در زمان اعزام به مراجع قضایی، این چهارده زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین، با پرونده‌‌سازی جدیدی روبرو شده‌اند.

 

- شورای هماهنگی تشکل‌‌های صنفی فرهنگیان ایران در این روز، خبر داد که شماری از دانش‌آموزان دختر که روز پنج‌شنبه ۲۰ مهر در دبیرستان شاهد اردبیل در برابر احبار به شرکت در راهپیمایی حکومتی دست به اعتراض زده و شعارهایی در اعتراض به وضعیت موجود سر داده بودند، از سوی نیروهای لباس‌شخصی که در این مدرسه حضور پیدا کرده بودند، مورد حمله و ضرب و جرح قرار گرفته‌اند. در پی این هجوم یکی از دانش‌اموزان به نام اسرا پناهی بر اثر ضرب و جرح مأموران به قتل رسیده است.

 

- در این روز زلیخا موسوی، مادر حسین رونقی، فعال مدنی و رسانه‌ای بازداشتی نسبت به وضعیت جسمانی فرزندش ابراز نگرانی کرد. به گفته‌ی او، حسین رونقی طی تماسی کوتاه از زندان اوین از وضعیت نامساعد جسمی خود از جمله شکستگی هر دو پا و خونریزی معده خبر داده و اعلام کرده است که به داروهای مورد نیازش دسترسی ندارد. امری که موجب افزایش نگرانی خانواده این فعال مدنی شده است. رونقی پس از بازداشت همراه با ضرب و جرح در تاریخ ۲ مهرماه، دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

 

- در این روز خبر رسید مسعود قبادی، معلم ساکن شهرستان چرام، به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

 

- اعتراضات سراری مردم ایران در این روز در شهرهای تهران، کرج، شیراز، شاهین‌شهر و زرین‌شهر اصفهان، آمل، لالی، بندرعباش، زاهدان، مریوان، میان‌دوآب و تعداد زیادی از شهرهای کشور ادامه داشت.

 

شنبه ۲۳ مهر

 

- در این روز شماری از دانشجویان دانشگاه آزاد رشت، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده‌ی هنر دانشگاه سوره تهران، دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، دانشگاه شریعتی تهران، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه خوارزمی واحد کرج، دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشگاه علوم پزشکی قزوین دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

همچنین معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی با حضور در جمع دانشجویان، آنان را تهدید کرد و با واکنش اعتراضی دانشجویان معترض مواجه شد.

 

- جمعی از کسبه و بازاریان سقز در حمایت از اعتراضات سراسری مردم ایران در این روز دست به اعتصاب زدند.

 

- لطیف روزی‌خواه، معلم بازنشسته و از فعالین صنفی شهرستان جلفا و عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان استان آذربایجان شرقی، در این روز بازداشت شد.

 

- نیلوفر حامدی، خبرنگار بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری پس از قتل مهسا امینی، در تماسی تلفنی با مادرش در این روز از اتمام بازجویی و طرح اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت» علیه خود خبر داد.

 

- جعفر شریفی شهروند بازداشتی در زندان قزوین، در اعتراض به عدم پذیرش وثیقه و تداوم بازداشت خود، از این روز دست به اعتصاب زد.

 

- بخش‌هایی از زندان اوین در این روز آتش گرفت و دود ناشی از آن همراه با صدای آژیر و گلوله موجب نگرانی مردم و حرکت آنها به سوی زندان برای نجات جان زندانیان شد. مأموران امنیتی علاوه بر شلیک گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور به سمت زندانیان، در بیرون از زندان و خیابان‌های اطراف نیز با پرتاب گاز اشک‌اور در اطراف زندان سعی در پراکنده‌ساختن خانواده‌های نگران داشتند.

 

- در این روز بار دیگر در تهران و برخی شهرهای ایران اعتراضات خیابانی مردم از سر گرفته شد. مردم معترض به‌رغم اختلال گسترده در اینترنت، در شهرهایی چون تهران، اردبیل، کرج، سنندج، کرمانشاه، رشت، مشهد، همدان و اصفهان، به خیابان‌ها آمدند.

 

در پی قتل اسرا پناهی، دانش‌آموز اردبیلی، اعتراضات مردمی در این شهر شدت گرفت و والدین دانش‌آموزان در برابر دبیرستان دخترانه‌ی «شاهد» تجمع کردند.

 

در کردستان نیز به ویژه در شهرهای سقز و سنندج، شماری از مردم دست به اعتصاب و تظاهرات زدند و گروهی از دانش آموزان سنندج با برپایی تجمعی اعتراضی، شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

 

- عارف نیازی، سرباز وظیفه‌ای که ۲۹ شهریور در جریان اعتراضات شهروندان در تبریز بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه در این روز آزاد شد.

 

- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این روز از شکایت فرماندهی انتظامی از چهار عضو دیگر مجلس به دلیل مواضع‌شان درباره‌ی قتل مهسا امینی و گشت ارشاد خبر داد.

 

یکشنبه ۲۴ مهر

 

- در این روز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه نبی اکرم تبریز، دانشگاه خوارزمی واحد کرج و تهران، دانشگاه سراسری علم و فناوری مازندران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشکده‌ی علوم پزشکی دانشگاه گیلان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران، دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشگاه آزاد نجف‌آباد اصفهان، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه آزاد کرج، در حمایت از اعتراضات مردمی و دانشجویان بازداشتی اعتصاب و تجمع کردند.

 

- در این روز شماری از خانواده‌های زندانیان، مقابل درب زندان اوین دست به تجمع زدند. خانواده‌های زندانیان نگران وضعیت عزیزانشان پس از بروز درگیری و آتش‌سوزی شنبه شب در این زندان بودند.

 

- بیش از ۵۰۰ نویسنده، هنرمند و‌ کنشگر در این روز با انتشار بیانیه‌ای خواهان آزادی آتفه چهارمحالیان، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران و »تمام محبوسان عقیده و بیان در ایران» شدند.

 

- زهرا زارع سراجی، زندانی سیاسی سابق در این روز در ورامین بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

 

- در این روز خبر رسید عبدالحمید معصومی تهرانی، روحانی منتقد ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شده است.

 

- مصطفی نیلی، وکیل دادگستری در این روز از انتقال شماری از زندانیان سیاسی و مالی اندرزگاه ۸ زندان اوین، به زندان رجایی‌شهر کرج خبر داد و درباره‌ی وضعیت زندانیان در پی آتش‌سوزی زندان اوین افزود: «۱۲ نفر از زندانیان بند هشت در بهداری اوین بستری هستند. همچنین زندانیان بند ۴ و بند زنان فقط گاز اشک‌آور خوردند و از بند ۷ که محل اصلی درگیری‌ها بوده است خبر دقیقی در دست نیست».

 

- نوید سیدعلی اکبر، نویسنده‌ی کودک و نوجوان در این روز بازداشت شد. مأموران در زمان بازداشت، ضمن تفتیش منزل شماری از وسایل شخصی او و همسرش را ضبط کردند و با خود بردند.

 

- در این روز خبر بازداشت سعید مولایی، معلم و مترجم ساکن تهران، محمدحسن نداف، دانشجوی دانشگاه «شهید بهشتی»، محمدجواد معنوی دانشجوی علوم کشاورزی دانشگاه ساری، سینا یوسفی و قاسم بعدی، وکلای دادگستری تبریز، رضا عبدالهی پیرعلیلو نوازنده و مدرس موسیقی در تبریز و نیک یوسفی تدوینگر و فیلمساز فعال در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شد.

 

 

 

- در این روز الناز رکابی، سنگ‌نورد ایرانی در فینال مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا در کره جنوبی، بدون حجاب حاضر شد و مسابقه داد.

 

- تظاهرات اعتراضی مردم و درگیری‌ها در این روز در تهران و برخی شهرهای کشور ادامه یافت. در شهرک اکباتان واقع در غرب پایتخت، معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند. در چند شهر استان کردستان از جمله دیواندره نیز اعتراضات خیابانی ادامه یافت؛ دامنه‌ی تظاهرات در یزد گسترده‌تر از دیگر شهرها بود و معترضان با افروختن آتش تا نخستین ساعات بامداد در خیابان حضور داشتند و شعار می‌دادند.

 

دوشنبه ۲۵ مهر

 

- در این روز شماری از دانشجویان معترض دانشگاه آزاد شهرکرد، دانشکده‌ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه آزاد تهران واحد پردیس فاز ۶، دانشگاه یزد، دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران و دانشگاه مدنی تبریز با سردادن شعارهایی اعتراضی، دست به تجمع زدند.

 

تجمع دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این روز با سرکوب شدید حراست و نیروهای امنیتی مواجه شد.

 

  -   ۹۶ نفر از روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه حوزه‌ی علم و فناوری با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواهان «آزادی هرچه سریعتر بازداشت‌شدگان، به ویژه فعالان فناوری و روزنامه‌نگاری و آزادسازی دسترسی مردم به جریان آزاد اطلاعات شده» و هشدار دادند «حیات اجتماعی و اقتصادی و امنیت مردم» در خطر است.

 

-   ۴۲ سازمان حقوق بشری در این روز ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به نقض فاحش حقوق بشر در جریان اعتراضات ایران، خواستار تشکیل جلسه‌ی اضطراری شورای حقوق بشر ملل متحد برای ایجاد یک مکانیسم تحقیق بین‌المللی نسبت به جنایات ارتکابی جمهوری اسلامی شدند.

 

- واران محمدنژاد، دانشجوی کارشناسی‌ارشد دانشگاه هنر یزد و اهل سنندج که پنجشنبه ۲۱ مهر با ضرب و شتم بازداشت شده بود، از این روز دست به اعتصاب غذا زد.

 

-  سارا شمسایی، فعال مدنی که حدود سه هفته‌ی پیش در منزلش بازداشت شده بود، با وجود بیماری دیابت از این روز دست به اعتصاب غذا زد.

 

- سازمان اطلاعات سپاه نینوای گلستان با انتشار اطلاعیه‌ای در این روز از بازداشت ۲۳ شهروند به دلیل شعارنویسی در این استان خبر داد.

 

- در این روز خبر اخراج پانته‌آ واعظ‌نیا، استاد دانشگاه الزهرا به دلیل همراهی با دانشجویان در اعتصاب و اعتراض منتشر شد.

 

- در این روز خبر رسید جعفر امیری، هنرمند و فعال محیط زیست در جریان دستگیری‌های گسترده اخیر توسط نیروهای امنیتی کرمانشاه بازداشت شده است.

 

- فرخنده آشوری، خبرنگار ساکن شیراز، بنیامین نوری و پویا مظلومی به دلیل انتشار مطالب اعتراضی در اینترنت در این روز بازداشت شدند.

 

- نیما فرقانی، رضا حکمت و علی قنبری سه دانشجوی دانشگاه مازندران مقابل درب دانشگاه و آرشام نادری گرجی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی شبانه در نزدیکی خانه‌اش بازداشت شدند. همچنین سروش نیکبخت دانشجوی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران، آرمان بهزاد، دانشجوی دانشگاه مازندران، صبارایانی و لیلی حضرتی، دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر از دانشجویانی هستند که در این روز بازداشت و اسامی آنان منتشر شده‌است.

 

- اعتراضات سراسری در این روز نیز در چند شهر ایران به ویژه در غرب کشور استمرار یافت؛ در سنندج و پیرانشهر معترضان در خیابان آتش بر پا کرده و شعارهای ضدحکومتی دادند. پلیس ضد شورش، مأموران بسیج و نیروهای لباس‌ شخصی نیز به سرکوب شدید معترضان پرداختند و در شهر آبدانان واقع در استان ایلام با تیراندازی مأموران به خشونت کشیده شد. گروهی از ساکنان شهرک اکباتان تهران دوشنبه شب نیز به خیابان آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

 

در برخی شهرهای دیگر ایران نیز اعتراضات ادامه داشت؛ از آن جمله می‌توان به اعتراضات در باغستان کرج و شنیده شدن صدای تیراندازی مکرر در این شهر اشاره کرد

 

سه‌شنبه ۲۶ مهر

 

- تجمعات دانشجویی به‌رغم سرکوب گسترده، در این روز نیز در دانشگاه تهران، دانشگاه گیلان، دانشگاه مازندران، دانشگاه هنر تبریز و هنر تهران، دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه آزاد شیراز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه بابلسر، دانشگاه خوارزمی و علامه طباطبایی تهران ادامه یافت.

 

- در این روز کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در حمایت از اعتراضات سراسری دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

 -  مژگان ایلانلو، مستندساز، امیرمحمد نوربخش و محمدجواد معنوی، دانشجویان دانشگاه ساری، مرتضی فضلی‌زاده، فعال سیاسی، امیر مهدی‌پور، وکیل دادگستری و عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای آذربایجان شرقی، نیلوفر فتحی، معلم ریاضی، حسین رضایی، وکیل دادگستری و دانشجوی دانشگاه تهران، علیرضا حسنوند در خرم‌آباد، بهنام چگینی در اراک و سهیلا محمدی، فعال حقوق‌زنان در سنندج از جمله بازداشت‌شدگان در این روز هستند که اسامی آنان منتشر شده است. همچنین ماندانا نعمتی دانش‌آموز پایه‌ی یازدهم در مدرسه فرقانی کرج به همراه مادرش، به دلیل شعارنویسی در حمایت از اعتراضات سراسری، در این روز در مدرسه دستگیر شده است.

 

- در این روز خبر رسید موسسه‌ی مجری برپایی غرفه‌ی جمهوری اسلامی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سه روز پیش از گشایش هفتاد و چهارمین دوره‌ی این نمایشگاه، از حضور در آن انصراف داده است و علت این اقدام «طرح مسائلی واهی در خصوص امور داخلی ایران» از سوی برگزارکنندگان عنوان شده است. در خبرها آمده است که مسئولان این نمایشگاه ادعاهای «خانه‌ی کتاب و ادبیات» جمهوری اسلامی را رد کرده‌اند. آن‌ها با «جنبش اعتراضی شهروندان در ایران» اعلام همبستگی کرده‌اند و با همکاری «پن» برلین یک نشست بحث آزاد درباره جنبش اعتراضی در ایران را به برنامه‌های خود اضافه کرده‌اند. این در حالی است که به نقل از شهردار فرانکفورت اعلام شده که طبق تصمیم شورای شهر فرانکفورت، جمهوری اسلامی از این نمایشگاه اخراج شده است.

 

 - در این روز پدر امیرعباس آذرم‌وند، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی، از وضعیت او پس از آتش‌سوزی و درگیری در زندان اوین خبر داد و اعلام کرد فرزندش گلوله خورده و مورد ضرب و جرح قرار گرفته است.

 

ـ سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل، با انتشار بیانیه‌ای در این روز در واکنش به آتش‌سوزی زندان اوین، خواستار حمایت فوری بین‌المللی از «زندانیان شکنجه شده» در این زندان شد و از مقامات حکومت جمهوری اسلامی خواست فوراً به ناظران مستقل بین‌المللی اجازه دسترسی بدون مانع به زندان‌های ایران را بدهند.

 

- در این روز زهرا عزیزی، محمدرضا بهزادپور و حسین رشیدی از فعالین صنفی معلمان‌ کرمان به پلیس امنیت کرمان احضار شدند.

 

- فاطمه رجبی، روزنامه‌نگار که از ۳۰ شهریور در زندان‌اوین در بازداشت به سر می‌برد، در این روز آزاد شد.

 

 - فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این روز با انتشار اسامی روزنامه‌نگاران بازداشتی در یک ماهی که از اعتراضات سراسری در پی قتل مهسا امینی گذشته خبر داد: «۲۴ روزنامه‌نگار مجموعا در یک ماه گذشته بازداشت شده‌اند که از مجموع این ۲۶ روزنامه‌نگار تاکنون تنها ۶ نفر آنها آزاد شده‌اند.

 

همچنین از پیش از اعتراضات سراسری هم چهار روزنامه‌نگار در زندان‌های ایران، دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند

 

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) اعلام کرد که این نهاد صنفی پس از آتش‌سوزی زندان اوین از وضعیت روح‌الله نخعی، علیرضا جباری دارستانی، احمدرضا حلبی‌ساز و فرشید قربان‌پور، چهار روزنامه‌نگار زندانی در اوین بی‌خبر است.

 

 - اعتراضات سراسری در این روز در تهران و چند شهر دیگر ادامه یافت و اعترضات در آبدانان به خشونت کشیده شد. گزارش‌هایی نیز از ادامه اعتراضات پراکنده در برخی دیگر از شهرهای کردنشین از جمله سقز و وجود جو سنگین امنیتی در سطح شهر مهاباد منتشر شد و ساکنان شهرک اکباتان تهران نیز در شامگاه سه‌شنبه همچون چند شب گذشته به خیابان آمدند و علیه حکومت شعار دادند. مأموران برای متفرق ساختن معترضان در اکباتان به پرتاب گاز اشک‌آور متوسل شدند. گروهی از شهروندان در اهواز نیز به خیابان آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. در این راهپیمایی که در محله‌ی کورش برگزار شد، خودروها نیز در خیابان به نشانه اعتراض بوق ممتد می‌زدند.

 

 - آیسان و صدیقه آدی‌بیگ پس از پنج روز بازداشت در تبریز، در این روز آزاد شدند.

 

چهارشنبه ۲۷ مهر

 

- اعتراضات دانشجویان دانشگاه‌های هنر تهران، علوم پزشکی زاهدان، رازی کرمانشاه، دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه بجنورد در این روز نیز ادامه داشت.

 

- در این روز نیلوفر فتحی، معلم ریاضی به همراه وکلیش حسین رضایی، با هجوم نیروهای امنیتی به دفتر وکالت این وکیل دادگستری در تهران بازداشت شدند.

 

 - آترین آزادفر، گرافیست، در این روز در سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

- ماندانا صادقی، روزنامه‌نگار ساکن آبادان به همراه همسرش رضا محمدی در این روز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

 - سعيد هليچى نويسنده ،شاعر، مترجم و فعال محيط زيست در این روز در اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

-  بهروز یاسمی، شاعر اهل ایوان غرب، در این روز در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

- فرزانه یحیی‌آبادی خبرنگار، در این روز در محل کارش در آبادان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

- پوران ناظمی، نویسنده و فعال حقوق بشر، در این روز در منزل‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

- آرش قلعه‌گلاب، روزنامه‌نگار آبادانی در این روز با انتشار ویدئویی از حمله ماموران امنیتی به محل سکونت سابقش خبر داد.

 

-  در این روز خبر رسید مجتبا میرتهماسب، مستندساز، در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» که مصداق آن امضای بیانیه‌ی «تفنگت را زمین بگذار» در خصوص حادثه‌ی فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان بود، به یک‌ سال حبس و پرداخت ۱۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است. این حکم که به مدت ۵ سال به حالت تعلیقی درآمده است اما به دستور قاضی در دوران تعلیق آقای میرطهماسب حق خروج از کشور نخواهد داشت و باید از ۴ کتابی که توسط دادگاه اعلام شده است یک پژوهشنامه‌ی چهل صفحه‌ای تهیه و ارائه کند. همچنین باید یک قطعه فیلم زیر نظر بنیاد شهید با موضوع «خانواده و فرزندان کشته شدگان امنیت و اقتدار» تولید کند. در بخش دیگری از حکم صادر شده علیه میرتهماسب، «ارتباط و حضور و عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی چه در فضای مجازی و چه حقیقی» نیز ممنوع شده است.

 

- وریا دل‌انگیز از فعالین مدنی مریوان، در این روز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

- صالح ملاعباسی، فعال مدنی ترک آذربایجانی، در این روز و در اعتراض به بازداشت غیر قانونی و بلا‌تکلیفی در اداره اطلاعات تبریز، دست به اعتصاب غذا زد.

 

- حمید جعفری، معلم و مربی فوتبال در این روز در کاشان بازداشت شد.

 

- مائده دلبری، فعال دانشجویی دانشگاه الزهرا، پس از ۲۷ روز بازداشت در این روز به قید وثیقه آزاد شد.

 

- سازمان عفو بین‌الملل، با انتشار بیانیه‌ای در این روز نسبت به وضعیت سلامتی آرش صادقی ابراز نگرانی کرد. بر اساس اخبار منتشر شده او را از خدمات پزشکی محروم کرده‌اند. این سازمان اعلام کرد: «محروم کردن آرش صادقی از مراقبت‌های پزشکی حیاتی نقض حق حیات او است

 

- اعتراضات سراسری مردم ایران در این روز در شهرهای تهران، کرج، سنندج، دهگلان، کامیاران، اهواز، مریوان، اصفهان، مشهد، کرمانشاه، دره‌شهر ایلام، اسلام‌آباد غرب، لاهیجان، شیراز، بندرعباس، مهاباد، قهدریجان، آبدانان، گیلان‌غرب، ساری، تبریز، ادامه داشت و کسبه و بازارهای تعدادی از شهرهای کردستان مانند بوکان دست به اعتصاب و تعطیلی دکان‌ها زدند.

 

- بنا بر خبری که در این روز به نقل از یاشار تبریزی، زندانی سیاسی اوین که شاهد وقایع آتش‌سوزری شنبه‌شب این زندان بوده، منتشر شد، ۴۲ زندانی سیاسی از زندان اوین به قرنطینه‌ی زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده‌اند که همه‌گی زخمی هستند و حال اکثر آن‌ها وخیم است. این در حالی است که اقدامی برای درمان آنها نشده و در جواب اعتراض آنها گارد ویژه‌ی زندانیان مجروح و بی دفاع را کتک زده است.

 

- در این روز خبر رسید محمد ایلخانی‌زاده، فعال دانشجویی از ادامه تحصیل در مقطع دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تهران محروم شده است.

 

پنجشنبه ۲۸ مهر

 

- کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز همبستگی خود را با خانواده‌های دادخواه دانش‌آموزان و زندانیان اعلام کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است «آنچه در هفته‌ی گذشته بر کودکان و زندانیان رفت، از سیاه‌ترین برگ‌های کارنامه‌ی حاکمیت کنونی است. هجوم نیروهای امنیتی به مدرسه و زندان و ضرب و جرح و قتل کودکان و زندانیان، فاجعه‌ای فراتر از کشتار معترضان در خیابان‌هاست».

 

- در این روز خبر رسید کرم الله سلیمانی، نویسنده و کارگردان تئاتر، علیرغم گذشت ۲۹ روز از زمان دستگیری در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در بازداشت به‌سر می‌برد و از وضعیت او خبری در دست نیست.

 

- در این روز نصیبه نامی‌فر، شاعر اهل گچساران، به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

- در این روز خبرهایی از اعتراضات دانشجویی در دانشگاه چمران اهواز، دانشکده‌ی فنی مهاجر اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی بجنورد و دانشگاه زاهدان منتشر شد.

 

- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن اعتراض شدید به سرکوب دانش‌آموزان، معلمان و مردم ایران توسط حکومت اعلام کرد: روزهای ۲۸ و ۲۹ مهر و شنبه اول آبان را عزای عمومی اعلام می‌کند و روزهای یکم و دوم آبان در مدارس تحصن می‌کند.

 

- خانواده‌های زندانیان سیاسی بند هشت اوین که در همه‌ی روزهای هفته‌ی جاری برای پیگیر وضعیت عزیزان خود مقابل زندان حاضر می‌شدند، در این روز مقابل دادسرای اوین تجمع کردند. در این روز نیز مراجعه‌ی بسیاری از آن‌ها به دادسرای اوین بی‌نتیجه ماند.

 

- در این روز خبر رسید علی پروین و سهیلا سپیده‌‌دم، دانشجویان داروسازی و میلاد امیری، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در پی حضور در اعتراضات سراسری با دریافت ابلاغیه‌‌هایی جداگانه به مدت یک ماه از حضور در محیط‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی تا تشکیل شورای انضباطی محروم شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان محبوس در زندان اوین، از برقراری تماس تلفنی با خانواده‌ی خود محروم شده‌اند. مطلب‌زاده در پی حال نامساعد جسمی از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد. همچنین وضعیت جسمی نرگس محمدی نیز وخیم گزارش شده است.

 

- ‏‌جمعی از پزشکان و اعضای کادر درمان مشهد با تجمع در ساختمان نظام پزشکی این شهر در این روز به «سرکوب شدید مردم»، «خشونت حکومتی علیه معترضان» و «کشتار مردم معترض به‌ویژه کودکان و نوجوانان با سلاح‌های جنگی» اعتراض کردند.

 

- در این روز خبر رسید به‌رغم ناتمام ماندن مراحل درمان یاشار توحیدی، رندانی سیاسی که در درگیری و آتش‌سوزی زندان اوین مورد اصابت گلوله‌ی جنگی قرار گرفته بود، این زندانی سیاسی از بیمارستان به زندان بازگردانده شده است.

 

- در این روز خبر رسید وضعیت آرمیتا عباسی که گفته شده بعد از یک هفته بازداشت و شکنجه بر اثر ضربات شدید باتوم به بیمارستان مدنی منتقل شده، همچنان نامشخص است.

 

- در این روز خبر رسید کامیار حبیبی، مربی موسیقی و شهروند بهائی ساکن کرج، به‌رغم مشکلات پزشکی در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان قزلحصار کرج به‌ سر می‌برد.

- در این روز فرید علی‌نژاد، برنامه‌نویس کامپیوتر در تبریز و خبات دهدار، از فعالین کارگری در سنندج بازداشت شدند.

 

- اعتراضات سراسری مردم ایران در این روز نیز در شهرهای تبریز، تهران، گوهردشت کرج، کرمان، مشهد، اصفهان، رشت، ساری، مریوان، پلدختر، پیرانهشر، مهاباد و سنندج، گرگان، بابلسر، خرم‌آباد، اندیمشک، همدان و... ادامه یافت. همچنین گزارش‌هایی از اعتصاب کسبه و بازاریان در فیروآباد فارس و منتشر شد.

........................................

یاد احمد میرعلائی  گرامی باد

 

صبح دوم آبان ۱۳۷۴، احمد میرعلائی، مانند صبح‌های دیگر همان سال، راهی کتابفروشی‌اش شد. در حکومتی که آزادی بیان به انحاء گوناگون سرکوب می‌شود، هر اهل قلم و منتقدی آن‌گاه که از سرپناهش خارج می‌شود، ممکن است دیگر به آن‌جا بازنگردد، چنان که احمد میرعلایی رفت و دیگر  بازنگشت. تن بی‌جان او را، پاسی از شب رفته، در محله‌ای دور از مسیر همیشگی‌اش یافتند.

اثر سوزن سرنگ بر دست راستش گواهی بود بر این که دژخیمان با تزریق بیش از حد انسولین، جانش را گرفته‌اند. هر چند حاکمیت ضد آزادی بیان و نویسنده‌کُش هیچ‌گاه به قتل میرعلائی مانند قتل «سعیدی سیرجانی»، «حمید حاجی‌زاده» و کودک خردسالش «کارون»، «ابراهیم زال‌زاده»، «پیروز دوانی» و… به گردن نگرفت، اما، شواهد ما را به آمران و عاملان این جنایات رهنمون می‌کنند.

احمد میرعلائی، مترجمی پرکار، نویسنده‌ای متعهد، مستقل و آزادی‌خواه، روزنامه‌نگار، عضو کانون نویسندگان ایران و از امضاکنندگان متن ۱۳۴ نویسنده با عنوان «ما نویسنده‌ایم» بود.

 

یادش گرامی.

................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©