Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ برابر با  ۰۹ نوامبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱  برابر با ۰۹ نوامبر ۲۰۲۲
آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۶ تا ۱۳ آبان ۱۴۰۱)

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

 (۶ تا ۱۳ آبان ۱۴۰۱)

 

جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱

 

- در این روز خبر رسید شماری از دانشجویان موسسه‌ی آموزش عالی معماری و هنر پارس تهران در محوطه این دانشگاه تجمع کردند و با قرائت بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن بازداشت سه تن از هم دانشگاهیان خود، محمدرضا طالبی، ناتان مسیح و محمدمهدی جلیلوند، خواهان آزادی آنها شدند.

 

- نیروهای امنیتی در این روز به خوابگاه پسرانه صدف دانشگاه جندی شاپور حمله کرده و تعدادی از دانشجویان را همراه با ضرب و شتم و استفاده از شوکر، بازداشت کردند. همچنین در جریان حمله‌ی مأموران به خوابگاه گولان ۲۲ دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با تفنگ ساچمه‌ای به دانشجویان خوابگاهی شلیک شد که منجر به مجروح شدن برخی از آنان شد. یکی از دانشجویان بر اثر اصابت ساچمه به ناحیه‌ی چشم در وضعیت وخیمی به سر می‌برد.

 

- در این روز ایلیا تابعی، فعال دانشجویی و دانشجوی مهندسی مواد دانشگاه علم و صنعت، علیرضا پورصفر فعال دانشجویی و دانشجوی هوافضا و علیرضا عباسی، دانشجوی مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت در منازل خود و محمد صفایی، کریم‌جمعی، آذرخش بابادی و جمشید الهیان در خوابگاه دانشگاه جندی‌شاپور، محمد زین‌الدینی دانشجوی دانشگاه پیام نور زاهدان، محمدعارف رنجبر دانشجوی دانشگاع علوم پزشکی اصفهان و حنان موذن دانشجوی دانشگاه صنعتی سهند بازداشت شدند.

 

- در این روز خبر رسید مژگان کاوسی، پژوهشگر، نویسنده و زندانی سیاسی سابق با پایان مراحل بازجویی روز ۵ آبان‌ماه به زندان تنکابن منتقل شده است.

 

- در این روز خبر رسید محمد ململی گلزاری، از کارگران پروژه‌ای در ایذه و احسان پیربرناش، روزنامه‌نگار و طنزنویس، بازداشت شده‌اند.

 

- سازمان نظام پزشکی ایران در این روز در صفحه‌ی رسمی خود در اینستاگرام از آزادی پزشکان و پرستاران بازداشت شده توسط نیروی انظامی خبر داد.

 

- در این روز خبر رسید مهرشاد شهیدی‌نژاد، سرآشپز ۱۹ ساله و دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی اراک روز چهارشنبه چهارم آبان در این شهر مورد ضرب و جرح نیروهای امنیتی قرار گرفته و بر اثر ضربات وارده به سر در ایام بازداشت، کشته شده است. همچنین نیروهای امنیتی با خشونت جمعی از همکاران و دوستان این جوان را که پشت در رستوران محل کارش در خیابان شریعتی اراک اقدام به روشن کردن شمع کرده بودند پراکنده و ۳ نفر از سوگواران را بازداشت کردند.

 

- نت بلاکس، وب‌سایت ناظر بر وضعیت اینترنت در جهان، از اختلال شدید و قطع اینترنت زاهدان در این روز خبر داد.

 

- جنبش آزادیخواهی مردم ایران در این روز در شهرهای زاهدان، مهاباد، سراوان، بانه، بیرجند، رشت، سقز، بابل، راسک، قصر شیرین، تنکابن، بوکان، آمل، مریوان، درود، سنندج، ارومیه، اصفهان، تهران، کرج، بهبهان، اراک، بروجرد، سرپل ذهاب، کرمان، کرمانشاه، سقز، بابل با برپایی تظاهرات اعراضی خیابانی ادامه داشت. این اعتراضات در همه‌ی شهرها با سرکوب خشن حکومت مواجه شد.

 

- تجمع مردم زاهدان در این روز با سرکوب نیروهای یگان ویژه و تیراندازی مأموران به سمت معترضان همراه بود که بر اثر آن یک نوجوان ۱۲ ساله با شلیک گلوله‌ی جنگی به سرش کشته شد و در اثر تیراندازی به سوی مردم بی دفاع و معترض در شهر سراوان دست‌کم ۵ نفر جان باختند.

 

شنبه ۷ آبان

 

- اعتراضات دانشجویی در این روز در دانشگاه‌های علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشکده هنر و معماری پارس، دانشکده مهندسی دانشگاه باهنر کرمان، دانشگاه صنعتی قوچان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشگاه بین‌المللی خمینی قزوین، دانشگاه خوارزمی، پردیس رضایی‌نژاد دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاە علوم پزشکی کردستان، دانشگاه جندی شاپور اهواز، دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشکده فنی دختران کرمانشاه، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاە پیام نور مریوان، دانشگاه یزد، دانشگاه چمران اهواز، دانشگاه تهران پردیس شمالی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه آزاد تهران شمال و تهران جنوب، دانشگاه فنی و حرفه ای دختران ۱۷ شهریور کرج، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه خوارزمی واحد کرج، دانشگاه الزهرا، دانشگاه خلیج فارس، دانشکده علوم پزشکی هرمزگان و کردستان و قزوین و دانشكده بهداشت و پرستارى علوم پزشكى البرز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، دانشگاه لرستان، دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاه اصفهان، دانشگاه ولی عصر رفسنجان، ادامه یافت که اغلب با سرکوب نیروهای حراست و لباس شخصی خارج از دانشگاه و بازداشت‌های بی‌شمار دانشجویان مواجه شد. در دانشکده‌ی علوم دانشگاه فردوسی مشهد، حراست دانشگاه اجازه‌ی ورود به نیروهای بسیجی خارج از دانشگاه را داد و این نیروها با چماق، تعدادی از دانشجویانی معترض را مورد ضرب و جرح قرار دادند. در دانشکده‌ی فنی دختران در کرمانشاه نیروهای امنیتی به سوی دانشجویان تیراندازی کرد، شماری مجروح شدند و مهشید مشعشعی به دست لباس شخصی‌ها ربوده شد. نیروهای لباس شخصی با همکاری رییس دانشگاه لرستان دانشجویان معترض را شناسایی کردند و با حمله به سرویس دانشگاه، جمع زیادی از دانشجویان را که حدود دست‌کم ۲۰ نفر گزارش شده، با خشونت ربودند.

 

- برخی اسامی بازداشت‌شدگان که در این روز منتشر شد عبارتند از: سعید جعفریان، دانشجوی دامپزشکی دانشگاه لرستان؛ اندیشە جلالی، آیدا مرادبیگی و کیمیا جمشیدی، دانشجویان دانشکده‌ی فنی دانشگاه رازی کرمانشاە؛ محمد مهدی نوریان و کیارش سقفی بنفشه، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مواد دانشگاه تهران؛ سعید ایران‌نژاد، دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه رازی کرمانشاه؛ محمدامین مرادقلی دانشجوی رشته‌ی مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل؛ علی عالمی آرانی، دانشجوی دکترای دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه شریف؛ محمدمهدی اکبرزاده دانشجوی رشته معدن دانشگاه تهران؛ امید همتی، علیرضا جاور، امیرحسین وفاجو، علی احمدی، اصلان صاحبدلان و متین محمدی دانشجویان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد تهران؛ سپهر مدیرصانعی دانشجوی مهندسی کامپیوتر و مبین طهرانی‌پور، دانشجوی مواد و متالورژی، محمدمعین پیریان، دانشجوی رشته مکانیک دانشگاه تهران؛ حمید رستمی، دانش‌آموخته ارشد متالورژی دانشگاه تهران و مسئول آزمایشگاه در پردیس فنی امیرآباد دانشگاه تهران؛ عرفان بنگری، دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد تهران؛ آرمان کریمی سلوک‌بن و علی صفوی دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی نقشه برداری دانشگاه تهران؛ رامتین کمالی و امیرحسین رضاپور دانشجویان دانشگاه آزاد رشت؛ محمدرضا افشاری، دانشجوی زیست شناسی سلولی مولکولی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان؛ کریم محمدی، دانش‌ آموخته‌ی موسیقی دانشگاه هنر تهران ساکن لاهیجان؛ رایحه حسینی فعال دانشجویی و دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه الزهرا؛ جواد عفتی، کارگردان تئاتر، نویسنده و از پرسنل هلال احمر در مشهد.

 

- جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین با انتشار بیانیه‌ای در این روز رخدادهای شنبه ۲۳ مهر در زندان اوین را «سرکوب خونین زندانیان» عنوان کردند و خواهان «رسیدگی فوری به وضعیت زندانیان و پاسخگویی به خانواده‌های‌شان» شدند. این بیانیه به امضای جعفر ابراهیمی، میلاد ارسنجانی، رسول بداقی، عباس دهقان، محمد شریفی‌مقدم، حسین طیوری، مصطفی عبدی، حسین قشقایی، ابوالحسن منتظر و علی نوری رسیده است.

 

- همزمان با روز بزرگداشت کوروش، «شورای امنیت کشور» طی مصوبه‌ای پاسارگاد و تخت جمشید را از ٥ تا ٧ آبان تعطیل اعلام کرد. همچنین در خبرها آماده که در این روز مسیر منتهی به آرامگاه کوروش «با خاکریز و موانع بتنی» مسدود شده است.

 

- غلامرضا اصغری مراللو، معلم بازنشسته، که از ۳۰ مهر بازداشت شده بود و خبات دهدار، فعال کارگری اهل سنندج که از ۲۸ مهر در بازداشت بود، در این روز به قید وثیقه آزاد شدند.

 

- بیش از ۳۰۰ تن از فعالان رسانه‌ای، خبرنگاران، عکاسان و روزنامه‌نگاران با انتشار بیانیه ای نسبت به برخوردهای سلبی با اهالی رسانه واکنش نشان دادند. در این بیانیه از متولیان و مسئولان خواسته شده «زمینه‌ی گردش آزاد اطلاعات مطابق قانون اساسی برای ارباب جراید و اصحاب رسانه فراهم شود.‌»

 

- مدیر مسئول روزنامه شرق با انتشار متنی در رابطه با بیانیه‌ی مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و اتهام‌های وارد شده به نیلوفر حامدی و الهه محمدی در این بیانیه، اعلام کرد: «این‌ها خبرنگار هستند و کار خبری خود را کرده‌اند و هرچه در مورد نیلوفر حامدی می‌گویند دروغ است».

 

- انجمن روزنامه‌نگاران مستقل تهران در واکش به ادعاهای وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران ایران، در این روز با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از روزنامه‌نگاران بازداشتی ازجمله نیلوفر حامدی و الهه محمدی، خواستار آزادی آن‌ها شد.

 

- شبکه‌ی تلویزیونی فرانسوی- آلمانی آرته در این روز از بازداشت وحید شمس‌الدین‌نژاد، خبرنگار ایرانی خود در روز چهارشنبه ۶ مهر، در سقز خبر داد.

 

- در این روز اولین جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات ۶ شهروند معترض بازداشتی در جنبش آزادیخواهانه‌ی اخیر مردم ایران به نام‌های محمد قبادلو، محمد بروغنی، سامان صیدی، ابوالفضل مهری حسین حاجی لو، محسن رضازاده قراقلو و سعید شیرازی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران برگزار شد. در این جلسه سه تن از آنها به «محاربه» و دو تن دیگر به «افساد فی الارض» متهم شدند.

 

- سامان یاسین، کارگر و خواننده‌ی اهل کرمانشاه که دهم مهر در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، در دادگاهی در این روز به «محاربه» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» متهم شد.

 

- با ادامه‌ی فیلترینگ فراگیر اینترنت در ایران در این روز خبر رسید نقشه‌ی گوگل (Google Maps) فیلتر است. همچنین با فیلتر شدن (firebase) و گوگل پلی، امکان دریافت اعلان در گوشی‌های اندرویدی، حتی از اپلیکیشن‌های فیلتر نشده و ایرانی با IP ایران غیر ممکن شده است.

 

- اعتراضات خیابانی جنبش آزادیخوانه‌ی مردم ایران در این روز نیز در شهرهای گوناگون کشور از جمله تهران، اراک، کرج، بانه، کرمانشاه، سقز و بانه، آستارا، رشت، بروجرد، اهواز، مشهد، کریم‌آباد، سقز، بوکان، یزد، میاندوآب، قزوین، همدان، به‌رغم سرکوب شدید ادامه یافت.

- در این روز مأموران امنتیی به مراسم خاکسپاری مهرشاد شهیدی در اراک حمله‌ور شدند و به سوی مردم معترض آتش گشودند.

 

یکشنبه ۸ آبان

 

- در این روز دانشجویان دانشگاه تهران، دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه بهشتی تهران، دانشگاه بین‌المللی خمینی و دانشگاه آزاد قزوین، دانشگاه بین‌المللی امام رضای مشهد، دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران سنندج، موسسه آموزش عالی زند شیراز، دانشگاه مازندران، موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس، دانشکده فنی و حرفه ای منتظری، دانشگاه خیام و دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه بهشتی تهران، دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری اراک، موسسه آموزش عالی سپهر اصفهان، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، دانشگاه زنجان، دانشگاه تربیت مدرس تهران، آموزشکده فنی و حرفه‌ای شهید یزدان‌پناه سنندج، دانشگاه سوره تهران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه چمران اهواز، دانشگاه آزاد اسلامشهر، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه شیراز، دانشگاه سهند تبریز، دانشگاه آزاد تهران جنوب، دانشگاه لرستان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای پسران یزدان‌پناه کردستان، ‏دانشگاه گلستان گرگان، اعتراضات خود را در محیط دانشگاه ادامه دادند که با سرکوب شدید و در مواردی مانند دانشگاه آزاد تهران شمال و سنندج با شلیک مستقیم نیروهای نظامی-

امنیتی به دانشجویان همراه بود.

- در این روز خبر رسید عماد قویدل، خواننده رپ، به بازداشتگاه اطلاعات سپاه رشت منتقل شده است. در خبرها آمده او به شدت شکنجه‌ی شده است و ماموران دندانش را شکسته‌اند.

 

- توماج صالحی، خواننده‌ی رپ اعتراضی، در این روز در گردبیشه‌ی چهارمحال و بختیاری بازداشت شد.

 

- در این روز خبر رسید دکتر هاشم موذن‌زاده، فعال صنفی و رسانه‌ای جامعه پزشکان، مدیر مسئول پایگاه خبری «پزشکان و قانون» (پالنا) از روز سه‌شنبه‌ی گذشته در بازداشت است.

 

- در این روز نازیلا معروفیان، خبرنگار، به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

 

- در این روز خبر رسید محمد خانی، نویسنده و مترجم که در جریان آتش‌سوزی ۲۳ مهرماه زندان اوین و رخدادهای بعد از آن بر اثر تیراندازی مأموران مجروح شده بود، پس از انجام مراحل درمانی از بیمارستان ترخیص و به بند هشت زندان اوین بازگردانده شده است.

 

- در این روز خبر رسید ۴۲ تن از زندانیان سیاسی زندان اوین که در پی اتش‌سوزی ۲۳ مهرماه از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده بودند، کماکان در شرایط نامناسبی به سر می‌برند. این زندانیان طی روزهای اخیر از قرنطینه‌ی زندان رجایی‌شهر به بند ۱۰ این زندان منتقل شده‌اند.

 

- در این روز پیکر رضا حقیقت‌نژاد، خبرنگار، پنج روز پس از ربوده شدن، بدون اطلاع خانواده به دست نیروهای امنیتی در یکی از گورستان‌های اطراف شیراز به خاک سپرده شد.

 

- بیش از سی تن از وکلای دادگستری ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن اعلام همبستگی با اعتراضات سراسری، سرکوب مردم معترض به خصوص نوجوانان توسط جمهوری اسلامی و همچنین نحوه‌ی برخورد پلیس موسوم به گشت ارشاد با زنان در رابطه با حجاب اجباری را محکوم کردند.

 

- صمد محمدی و مهدی فاضلی، دو تن از کارگران تراکتورسازی تبریز، عقیق شماعی دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه مازندران، مهدیار کاظمی، دانشجوی صنایع غذایی دانشگاه آزاد تهران، سینا شاهی‌وند و فرید خوشنام‌وند، دانشجویان دانشگاه آزاد خرم آباد، محمد رجبی، دانشجوی داروسازی دانشگاه شیراز، سعید نجفیان دانشجوی مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه شاهرود، سوسن رازانی از فعالان جنبش کارگری و جنبش زنان سنندج، علیرضا برادران دانشجوی کارشناسی ارشد رشته هوافضا، علیرضا صداقت رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، بیتا میرزایی معاون فنی و پشتیبانی سازمان نظام پزشکی مشهد، ریحانه مختاریان دلوئی سخنران جامعه پزشکی مشهد، میلاد ربیعی، دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ دانشگاه مازندران و معلم ساکن رودسر، نازیلا معروفیان خبرنگار پایگاه خبری رویداد ۲۴ و خبرنگار سابق دیده‌بان ایران و امیرعباس کاووسی نوجوان ۱۵ ساله‌ی اهل بهبهان، از جمله افرادی هستند که خبر بازداشت آن‌ها در این روز منتشر شده است. همچنین داریوش فرهود، استاد ژنتیک، در این روز توسط افراد لباس شخصی مقابل خانه‌اش بازداشت شد.

 

- جلسه رسیدگی به اتهام‌های منوچهر مهمان‌نواز، از بازداشت‌شدگان جنبش اخیر، در این روز در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. اتهام‌های طرح شده علیه او «احتراق عمدی ابنیه به قصد مقابله با حکومت اسلامی با مجازات محاربه، اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور، اخلال در نظم و امنیت عمومی از طریق ایجاد جنجال و هیاهو، شرکت در تجمعات غیرقانونی» عنوان شده است.

 

- رضا شهابی، فعال کارگری زندانی و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، با انتشار نامه‌ای سرگشاده از درون زندان در این روز با تکذیب «برساخته‌های دروغین و مشمئزکننده رسانه به اصطلاح ملی (صدا و سیمای جمهوری اسلامی)» ضمن محکوم کردن «سرکوب خواسته‌های به حق مردم شریف ایران»، اعلام کرد در کنار مردم ایستاده و «دست از تلاش‌های به حق خود بر نخواهیم داشت».

 

- اعتراضات مردم آزادیخواه ایران در این روز در شهرهای گوناگون از جمله در کوهدشت لرستان، تهران، سنندج، کرج، لاهیجان، رشت، سقز، فریدون‌شهر اصفهان، گله‌دار فارس، اسلامشهر، آبادان، بوکان، روانسر، دیواندره، مهاباد، قهدربجان، بندعباس، آبدانان، نهاوند، تربت حیدریه و... به‌رغم سرکوب شدید و شلیک گلوله‌ی جنگی نیروهای نظامی-امنیتی ادامه داشت.

 

دوشنبه ۹ آبان

 

- دانشجویان دانشگاه گیلان، دانشگاه آزاد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه بهشتی تهران، دانشگاه الزهرا، دانشکده صنایع دانشگاه امیرکبیر تهران، دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر، دانشگاه جندی شاپور دزفول، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی، ‏دانشگاه بین‌المللی قزوین، دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه بهشتی، دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده نقشه برداری دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه چمران اهواز، دانشکده دندانپزشکی زنجان، دانشکده داروسازی رشت، دانشگاه فرهنگ و هنر فاضل شیراز، دانشگاه فنی و حرفه‌ای دخترانه بقیة الله سبزوار، دانشگاه اراک، دانشگاه صنعتی ارومیه در این روز تجمعات اعتراضی برپا داشتند که اغلب با سرکوب خشن نیروهای نظامی امنتیی مواجه شد.

 

همچنین جمعی از دانشجویان ۱۳ دانشگاه و دانشکده هنر سراسر کشور با انتشار بیانیه‌ای در این روز به سرکوب دانشجویان و ایجاد فضای امنیتی در دانشگاه‌ها اعتراض و به ادامه‌ی تحصن و اعتراضات دانشجویان تأکید کردند. معاون آموزشی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بوشهر، علیرضا جعفری نیز در این روز در اعتراض به سرکوب دانشجویان اعلام استعفا کرد.

 

- شماری از خانواده‌های اعدام‌شدگان خاوران با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با اعتراضات سراسری جاری، با خانواده جانباختگان ابراز همدردی کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «فاجعه‌ای تلخ است که حدود سی نفر از جان‌باختگان این خیزش عظیم، نوجوانان زیر ۱۸ سال بوده‌اند. ما همدلانه در کنار خانواده‌های جان باختگان ایستاده‌ایم و عمیقا با آنها همدردیم.» آنان اعلام کرده‌اند «ما رهایی ایران را در رفع انواع تبعیض طبقاتی، جنسیتی و ملی می‌دانیم.»

 

- دادگاه رسیدگی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» اجلال قوامی حسین‌آباد، روزنامه‌‌نگار و فعال حقوق بشر در این روز در دادگاه انقلاب سنندج برگزار شد.

 

- پروفسور داریوش فرهود که صبح روز گذشته بازداشت شده بود، در این روز آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید سیدمصطفی حسینی طباطبایی، اسلام‌شناس و پژوهشگر قرآن، و ۷ تن از نزدیکانش به نام‌های عبدالحمید آسوده خلجانی، مجید ناصری، محسن رضوانی خالدی، کوروش موذنی، علیرضا بهادری‌نژاد، رضا رهنما و محمدحسین ابن‌الرضا به اتهام «تشکیل گروه به قصد اقدام علیه امنیت ملی» در دادگاه انقلاب تهران به مجموعا ۲۸ سال حبس و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده‌اند.

 

- اولین جلسه رسیدگی به اتهامات کیوان مهتدی، نویسنده، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران در این روز در دادگاه انقلاب تهران برگزار و به دلیل وجود نواقص و ایرادات در پرونده، ادامه‌ی رسیدگی به اتهامات او به جلسات بعد موکول شد. همچنین به‌رغم گذشت حدود شش ماه از بازداشت این عضو کانون نویسندگان ایران، دادگاه مجددا با آزادی او به قید وثیقه مخالفت کرد.

 

- داود سوری، اقتصاددان، محمد عرب، فعال دانشجویی و دانشجوی‌ دانشگاه نوشیروانی بابل، محمد قلاوند و علیرضا شریفات دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، آرمیتا پاویر، دانشجویی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، درسا منتی، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، محمد صفری، مهدی فریدونی و علیرضا نویگویی دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز؛ از جمله افرادی هستند که اسمشان به عوان بازداشت‌شدگان در این روز منتشر شده است.

 

- در این روز ابوالفضل حسین زاده، برادر لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز، با انتشار مطلبی در صفحه‌ی شخصی خود اعلام کرد: «عوارض بیماری لیلا حسین‌زاده شدید شده و او باید زیر نظر پزشک متخصص تحت درمان قرار گیرد.»

 

- مرضیه امیری، روزنامه‌نگار، در این روز بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

 

- اعتراضات آزدی‌خواهانه‌ی مردم ایران در این روز نیز در شهرهای گوناگون از جمله اشنویه، تهران، خرم‌آباد، شهریار، پیرانشهر، مریوان، سنندج، سردشت، کرج، آمل، اراک، کامیاران، تبریز، پل سفید مازندران و... ادامه داشت.

 

- در این روز وحید موسوی، خواننده‌ی محلی لرستان به دست ماموران امنیتی بازداشت شد.

 

- حماسه پارسا، کارگردان و فیلمنامه‌نویس، به دست ماموران امنیتی بازداشت شد.

 

- مرضیه زیاری، فمینیست و فعال حقوق زنان، به دست ماموران امنیتی بازداشت شد.

 

سه شنبه ۱۰ آبان

 

- دانشجویان دانشگاه امیرکبیر دانشکده هوافضا، دانشگاه یزد، دانشگاه بهشتی تهران، دانشگاه الزهرا تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شریف، دانشگاه آزاد تهران شمال و واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد تهران غرب، دانشگاه آزاد کرج، دانشگاه مدنی تبریز، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشگاه آزاد کرمانشاه، دانشگاه خوارزمی، علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و دانشکده آمار، ریاضی و رایانه دانشگاه علامه، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران و دانشگاه آمل در این روز در محل دانشگاه‌ها به اعتراضات خود ادامه دادند.

 

دانشجویان دانشگاه خبرنگاران مشهد با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن تحریم کلاس‌های درس حمایت خود را از «اعتراضات به حق مردم و دانشجویان» اعلام کردند. دانشجویان دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌ی تهران در اعتراض به بازداشت محمد ساعد و همچنین وضعیت سلامتی محمد خانی که در زندان اوین طی آتش‌سوزی ۲۳ مهر‌ماه اوین مورد اصابت گلوله قرار گرفت، در راهرو اساتید تجمع کردند. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دانشجویان دانشگاه آزاد تهران غرب و دانشجویان دانشگاه آزاد رشت با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه کلاس‌های درس را تحریم کردند.

 

- محمود طراوت‌روی، شاعر و وکیل دادگستری در این روز هنگام پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در دادسرای شیراز بازداشت شد.

 

- علیرضا برادران مظفری، علیرضا حسینی، عرفان رضایی، امیرحسین عسگری و آرمین جلالی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، نازنین سالاری وکیل پایه یک دادگستری و رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری فارس و بهار صحرائیان وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در شیراز از جمله بازداشت‌شدگان این روز هستند که اسامی آن‌ها منتشر شده است.

 

- عین‌الله رضازاده جویباری که به دلیل پیام تسلیت به مناسبت چهلم آبان ۹۸ و انتشار نامه‌های انتقادی‌اش زندانی شده بود، با پایان دوران محکومیت در این روز از زندان ساری آزاد شد.

 

- مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌‌های داخلی، بدون ذکر هویت از آزادی ۸ تن از خبرنگاران بازداشتی در این روز خبر داد و گفت «هیچ فردی در تهران به ‌خاطر فعالیت رسانه‌ای دستگیر نشده است».

 

- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن اعلام «همبستگی با وکلا، پزشکان، دانشجویان، کارگران، بازاریان، جوانان و نیز ‌قاطبه‌ی مردم عدالتخواه معترض» نوشت «آنچه که امروز بر مردمان سراسر ایران می‌رود، مصداق واقعی قانون‌گریزی، استبداد و خودکامگیِ کاربه‌دستان است».

 

- جنبش اعتراضی آزادیخواهانه‌ی مردم ایران در این روز در شهرهای تهران، چابهار، اراک، دهلران، پرند، سقز، سنندج، کرج، مریوان، و دیگر نقاط کشور ادامه داشت.

 

چهارشنبه ۱۱ آبان

 

- کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواهان تبدیل «خواست آزادی زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان جنبش آزادی‌خواهی مردم» به «خواستی همگانی» شد. در این بیانیه با اشاره به اسامی، فعالین کارگری، معلمان زندانی و معترضینی که جانشان به دلیل اتهامات سنگین در معرض خطر است، آمده: «سرکوب بازداشت‌شدگان به خیال ارعاب معترضان، مردم آزادیخواه را از طلب آزادی بازنخواهد داشت؛ مردمی که آزادی بیان را به بهای خون در خیابان بازیافته‌اند».

 

- در این روز دانشجویان در دانشگاه پیام نور مریوان، دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه اقبال لاهوری مشهد علیرغم سرکوب و حمله‌ی نظامیان و نیروهای امنیتی در محیط دانشگاه تجمعات اعتراضی و تحصن خود را ادامه دادند. دانشجویان دانشگاه گیلان با انتشار نامه‌ی سرگشاده‌ای خظاب به استادان و پرسنل دانشگاه، با ارائه‌ی فهرستی از «تخلفات و حوادث رخ داده در اعتراضات به حق دانشجویان دانشگاه گیلان» نوشتند: «که از حدود ۶۰۰ نفر عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان کمتر از ۵۰ نفر از اساتید حاضر به امضای بیانیه‌های دانشجویان در رابطه با آزادی بیان و آزادی پس از بیان دانشجویان و همینطور امضای بیانیه آزادی دانشجویان بازداشت شده شدند که مایه تاسف است».

 

همچنین خبر رسید بیش از ۱۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه، بدون احضار به کمیته انضباطی، تعلیق شده‌اند.

 

- دانش‌آموزان در چندین شهر از جمله تهران، کرج، شیراز، سنندج، مریوان و کرمانشاه، در حیاط مدرسه و همچنین بعد از تعطیلی مدارس در خیابان‌ها شعار‌های آزادی‌خواهانه سر دادند.

 

همچنین خبر رسید مهرسا موسوی، دانش‌آموز اهل شهرستان زرقان، در این روز بازداشت شده است.

 

- در این روز خبر رسید منزل ایرج زبردست، شاعر ساکن شیراز و همسرش فرناز جعفرزادگان، شاعر، مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته است. 

 

- فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این روز خبر داد ویدا ربانی، روزنامه‌نگار بازداشت شده، در تماس از زندان به خانواده‌ی خود گفته است به خاطر ضرب و شتم و بدرفتاری قصد شکایت از مسئولان زندان اوین را دارد.

 

- بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز که از ۳ مهر در بازداشت بود، با تودیع قرار وثیقه در این روز به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

 

- دادستان ایلام در این روز از توقیف آن‌چه «کانال‌های تلگرامی متخلف در این استان» نامید خبر داد.

 

- در این روز خبر رسید انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور و عزیز قاسم‌زاده، فعالین صنفی فرهنگیان گیلان، در دادگاه انقلاب شهرستان رشت مجموعا به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند و احمد تقوی، فعال صنفی معلمان شهرستان ابهر نیز جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله‌ی خود راهی زندان این شهر شده است.

 

- قهرمان کریمی‌ وکیل دادگستری، احمد مقدم‌نیا، دانشجوی دانشگاه آزاد اهواز و پویا صراف، شهروند بهائی ساکن کرج در این روز بازداشت شدند.

 

- عباس و محسن دریس، دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، در این روز از زندان ماهشهر به زندان سپیدار اهواز منتقل شدند. عباس دریس اخیرا توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر به اعدام محکوم و محسن دریس، برادر او، از اتهامات انتسابی تبرئه شده بود.

 

- دراین روز تصاویری کوتاه از اعترافات اجباری و شکنجه‌ی فردی که خبرگزاری‌های حکومت او را توماج صالحی، معرفی کردند، منتشر شد. پخش این تصاویر با واکنش اعتراضی گسترده‌ی مردم همراه بود.

 

- ۴۰ تن از وکلای کشور با انتشار بیانیه‌ای در این روز مبارزه و مقابله با «اراده‌ای نامشروع و تصمیمات و قوانین آن» را حق مردم دانستند و اعلام کردند «اکنون مسئله‌ ما آزادی و عدالت قضایی‌ است».

 

- جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره‌ی ایران، در نشست ویژه شورای امنیت درباره‌ی ایران در این روز گفت که در جریان هفته‌های گذشته بیش از ١٤ هزار نفر از تظاهرکنندگان از جمله مدافعان حقوق بشر، دانشجویان، وکلا، روزنامه‌نگاران و فعالان جامعۀ مدنی در این کشور دستگیر شده‌ و در نتیجه‌ی خشونت‌های بی وقفه‌ی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی طی همین مدت دست کم ٢٧٧ نفر کشته شده‌اند. او با اشاره به محاکمه‌ی هزار تن از دستگیرشدگان روزها و هفته‌های اخیر افزود که اتهامات ایراد شده علیه دستگیرشدگان در برخی موارد حکم اعدام را در پی خواهد داشت.

 

- در این روز در شهرهای گوناگون کشور از جمله تهران، سنندج، کرج، اهواز، بابل، نوشهر، تبریز، آبیک قزوین، مهاباد، قم، شیراز، مشهد، بوکان و میاندوآب تظاهرات آزادیخواهانه‌ی مردم ایران ادامه یافت و همچنین بازاریان در سقز، سنندج، مهاباد، مریوان، خاش و زاهدان اعتصاب کردند.

 

- در این روز مأموران در چهلیمن روز قتل حکومتی حنانه کیا به مردم سوگوار حاضر در اطراف خانه‌ی پدری‌اش در نوشهر، گاز اشک‌آور شلیک کردند.

 

پنج‌شنبه ۱۲ آبان

 

- کانون نویسندگان ایران در این روز فهرستی از نویسندگان، شاعران و مترجمان بازداشت‌شده منتشر کرد. در این خبر به بازداشت محمود طراوت‌روی، شاعر و کیل دادگستری، تداوم بازداشت آتفه چهارمحالیان، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران، نوید سید‌علی‌اکبر، نویسنده‌ و مترجم، سعید هلیچی، شاعر و مترجم، کرم‌الله سلیمانی، نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر، امیرحسین بریمانی، نویسنده و روزنامه‌نگار، ماندانا صادقی، شاعر و روزنامه‌نگار، رضا محمدی، شاعر و نویسنده، بهروز یاسمی، شاعر و منتقد ادبی، امیرحسین آتش، شاعر، بهناز امانی، نویسنده و مترجم، آرش رمضانی، نویسنده، علیرضا ایزدی، نویسنده و کارگردان تئاتر، یوسف گرامی‌پور، شاعر و فعال کارگری، انتقال مژگان کاوسی، مترجم و‌ زندانی سیاسی سابق به زندان تنکابن و شکنجه‌ی نصیبه نامی، شاعر، در مدت بازداشت و انتقال او به زندان یاسوج اشاره شده است.

 

- گروهی از دانشجویان دانشگاه آزاد مریوان، دانشجویان موسسه آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی معماری و هنر پارس در تهران، با سر دادن شعارهایی در این روز دست به تجمع اعتراضی زدند. شورای صنفی دانشجویان کشور نیز در این روز خبر داد نیروهای امنیتی یاسر ناروئی، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را مقابل دانشگاه به ضرب گلوله کشته‌اند.

 

همچنین به دنبال حوادث رخ داده در روز ۷ آبان ماه در دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران، ۱۰۵ تن از اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران با انتشار بیانیه‌ای به «حرمت‌شکنی دانشگاه از سوی نهادهای اطلاعاتی» اعتراض کردند.

 

- یونس جعفری دانشجوی دانشگاه یزد، زینب نصیری، دانشجوی دانشگاه اصفهان، سینا برکپور، دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد و حسن درافتاده، پدر کومار درافتاده از کشته‌شدگان جنبش آزادی‌خواهی مردم، از جمله افراد بازداشت شده در این روز هستند که اسامی آن‌ها منتشر شده است.

 

- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با انتشار بیانیه‌ای مراسم ۱۳ آبان را «نمایشی مضحک» خواند و ضمن همراهی و حمایت از ملت ایران و دانش‌آموزان اعلام کرد: «برای اکثریت دانش‌آموزان و ملت ایران آشکار است که حاکمان فریبکار و قدرت‌طلب و اختلاسگران اموال مردم، می‌خواهند با این نمایش، با وجود فقر، بی‌عدالتی، تجاوز به حریم مدرسه، کشتار دانش آموزان و سرکوب اعتراضات به حق مردم، پرده‌ای بر اعمال ننگین خود بپوشانند، حال آنکه این شرمساری در کشتن کودکان بی‌گناه لکه‌ی ننگینی است که با هیچ آبی پاک نخواهد شد».

 

- در این روز یغما فشخامی، روزنامه‌نگار، که یک روز قبل از سوی وزارت اطلاعات احضار شده بود، پس از حضور در دفتر پیگیری این وزارت، بازداشت شد.

 

- در این روز خبر رسید خانه‌ی وصال ممتازی و همسرش آنیسا سمیعیان، شهروندان بهائی ساکن رشت، به دست نیروهای امنیتی تفتیش شده و ماموران برخی از لوازم این شهروندان را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

 

- فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن محکوم کردن اتهام‌های طرح شده علیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی از سوی نهادهای اطلاعاتی حکومت ایران، آن را تلاشی برای جلوگیری از گزارش رسانه‌ها از تحولات ایران و بخشی از تلاش‌های حکومت ایران برای سرکوب اعتراضات جاری در این کشور دانست.

 

- در این روز سازمان دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد که در جریان محاکمات «به شدت ناعادلانه» و طرح اتهامات علیه معترضان، برخی از آن‌ها با «خطر مجازات اعدام» روبه‌رو هستند.

 

- در این روز خبر رسید منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، که در زندان قزوین محبوس است، به‌رغم تایید پزشکی قانونی مبنی بر لزوم انجام مراحل درمانی در بیمارستان خارج از زندان، از اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

 

- در این روز خبر رسید ۹ تن از زندانیان سنی مذهب محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، فرهاد شاکری، حسین وارسته سلیمانی، عبدالحسین مزرعه، عبدالباسط اورسن، عیسی عیدمحمدی، هادی براوه‌ئی، محمد رضا شیخ احمدی، عبدالحکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمن گرگیج، با انتشار نامه‌ای خطاب به مقامات سازمان ملل، درخواست رسیدگی به پرونده‌ی خود را کرده‌اند. این زندانیان در نامه‌ی خود از «ضرب و شتم جهت اخذ اعترافات اجباری و فشار بر اعضای خانواده» خبر داده‌اند.

 

- در این روز علاوه بر تداوم قیام آزادی‌خواهانه‌ی مردم در شهرهای تهران، رشت، کرج، اصفهان، اهواز، مریوان، چالوس، آمل، قزوین، بانه، رشت، بندرانزلی، مریوان، لاهیجان، تبریز، فسا، مشهد، کرمان، کامیاران، اهواز، اراک، شیراز، سقز، سنندج و مریوان، در نقاط گوناگون کشور بر مزار کشته‌شدگان جنبش آزادی‌خواهانه‌ی مردم، مراسم چهلم جانباختگان برگزار شد. در مراسم چهلم حدیث نجفی، پارسا رضادوست و دیگر کشته‌شدگان اخیر در گورستان بهشت سکینه کرج، غزاله چلاوی در آمل، مهسا موگویی در فولادشهر اصفهان، سعید محمدی در اسلام‌آباد غرب، جواد حیدری در قزوین، مهداد لایق‌پور در رشت، امیرنورزی در بندرانزلی و ‏مراسم هفتمین روز قتل مهرشاد شهیدی در بهشت زهرای اراک، مأموران به مردم سوگوار حمله و با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک به مردم موجب بروز درگیری شدند. در شیراز نیز شمازی از مردم به‌رغم لغو مراسم یادبود رضا حقیقت‌نژاد، خبرنگار، در خیابان محلی که قرار بود مراسم در آنجا برگزار شود، دست به تجمع زدند.

 

همچنین جمعی از کسبه و بازاریان کرمانشاه، در حمایت از اعتراضات مردمی اعتصاب کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©