Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ برابر با  ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱  برابر با ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

 (۱۳ تا ۲۰ آبان ۱۴۰۱)

جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱

 

- به‌رغم تعطیلی مراکز آموزشی، اعتراضات در دانشگاه‌های مریوان و آزاد قم در این روز ادامه داشت.

 

- خواهر بهنام لایق‌پور، از جانباختگان اعتراضات سراسری در رشت، از تخریب سنگ مزار برادر خود در این روز خبر داد.

 

- کوروش جلیل، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری از این روز در زندان یاسوج دست به اعتصاب غذا زد.

 

- در این روز خبر رسید نادره وائلی‌زاده، خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری ایرنا به دلیل امضای بیانیه‌ی حمایت از روزنامه‌نگاران زندانی، از کار اخراج شده است. همچنین خبر بازداشت امید هرمزی، سازنده‌ی پادکست سرخابی و ورزشی‌نویس، دکتر حمید قره‌حسنلو، پزشک رادیولوژیست ساکن کرج و همسرش فرزانه قره‌حسنلو، از دراویش گنابادی در این روز منتشر شد.

 

- عماد قویدل، خواننده‌ی رپ، که در جریان اعتراضات سراسری جاری بازداشت شده بود، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. او شرحی از نحوه‌ی بازداشت خود را در صفحه‌ی شخصی‌اش منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: «پس از بازداشتم، وقتی به دستبند اعتراض کردم، شخصی چندین بار با مشت به صورتم کوبید و سپس شخص دیگری چندین با به سرم کوبید و می‌گفت تو هنرمندی ها؟»

 

- در این روز خبر رسید حسیب‌الله حسین‌بر، ۲۵ ساله و دبیر ادبیات مدرسه به دست نیروهای امنیتی در سراوان مجروح و بازداشت شده است. همچنین خبر بازداشت محمد محتشمی، از فعالین کارگری لرستان نیز در این روز منتشر شد.

 

- در این روز خبر رسید منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری از کشته‌شدگان آبان ۹۸، که در زندان قزوین محبوس است، به‌رغم تایید پزشکی قانونی مبنی بر لزوم انجام مراحل درمانی در بیمارستان خارج از زندان، از اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

 

- مردم معترض در این روز شهرهای زابل، خاش، زاهدان، سوران و راسک در سیستان و بلوچستان، تهران، سنندج، کرج، بوکان، آمل، رشت، لاهیجان، اصفهان،اهواز، کرمان قروه، بندرلنگه، بندعباس، ایلام، بوشهر، خلخال، به اعتراضات آزادی‌خواهانه‌ی خود ادامه دادند.

 

شماری از شهروندان در خاش با سر دادن شعارهایی دست به تجمع اعتراضی زدند که با سرکوب شدید و شلیک گلوله به سمت معترضان به خشونت کشیده شد و تعدادی از هموطنان کشته و زخمی شدند.

 

- در این روز مراسم چهلم محمد حسن ترکمان در بابل، مراسم چهلم روزبه خادمیان در کرج و مراسم چهلم شیرین علیزاده در باغ رضوان اصفهان، با حضور گسترده‌ی مردم معترض و سر دادن شعار‌های آزادی‌خواهانه همراه بود. مأموران حکومتی به این مراسم یورش بردند و به سوی مردم سوگوار آتش گشودند و گاز اشک‌اور پرتاب کردند.

 

شنبه ۱۴ آبان

 

- دانشجویان دانشگاه آزاد و علوم پزشکی مشهد، دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه گیلان، دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده‌ی مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال و واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه خوارزمی واحد کرج، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه شیراز در این روز در دانش‌گاه‌ها به اعتراضات خود ادامه دادند.

 

خبرهایی‌ نیز مبنی بر تفتیش کیف‌های دانشجویان دانشگاه شریف و دانشگاه آزاد تهران شمال، در ورودی دانشگاه به دست ماموران حراست و هتاکی به دانشجویان در این روز منتشر شد.

 

همچنین دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از جمله یزد، تهران، علامه، بهشتی و آزاد تهران ‌شمال با انتشار بیانیه‌هایی اعلام کردند که تا آزادی دانشجویان بازداشتی و برچیده شدن جو امنیتی در دانشگاه‌ها به اعتصاب و تحصن ادامه داده و در کلاس‌ها حاضر نمی‌شوند.

 

- دانش‌آموزان نیز در این روز در سنندج، مشهد، کرج، تهران و چند شهر دیگر در این روز در حیاط مدارس خود و همچنین در خیابان تظاهرات اعتراضی برپا کردند.

 

- نوید سیدعلی‌اکبر، نویسنده و مترجم، در این روز به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

 

- در این روز رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان از بازداشت ۶۲۰ شهروند معترض در این استان در جریان اعتراضات سراسری خبر داد و اعلام کرد برای ۲۵۲ نفر از این شهروندان پرونده تشکیل و تا کنون پرونده‌ی ۴۵ تن از آنان با صدور کیفرخواست به دادگاه‌های این استان ارسال شده است.

 

- شهریار شمس، دانشجوی دانشگاه آزاد، در این مجددا بازداشت شد. علی درزی دانشجوی دانشگاه تهران، مارال دارآفرین، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان در لاهیجان و محمدابراهیم واعظی و امیررضا چرچی، دانشجویان دانشگاه شریف از دیگر بازداشت‌شدگان این روز هستند که اسامی آن‌ها منتشر شده است.

 

- رضا مهرگان، فعال مدنی، با پایان دوران محکومیت در این روز از زندان اوین آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید به‌رغم نیاز به رسیدگی پزشکی، قرار بازداشت لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی و زندانی سیاسی سابق در زندان عادل‌آباد شیراز، به دست بازپرسی شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب این شهر مجددا تمدید شده و او به دلیل محروم شدن از تماس و ملاقات با خانواده دست به اعتصاب غذا زده است.

 

- سازمان حقوق بشر ایران در این روز از کشته شدن دست‌کم ۳۰۴ تن، از جمله ۴۱ کودک و ۲۴ زن در اعتراضات ۵۰ روز گذشته خبر داد.

 

- اعتراضات مردم آزادی‌خواه ایران در این روز در نقاط گوناگون کشور از جمله شهرهای جهرم، تهران، سقز، مریوان، شهرکرد، کرج، یزد، کرمانشاه، باباحیدر استان چهار محال بختیاری و... ادامه یافت. مراسم سومین روز کشته‌شدن مومن زندکریمی، از جانباختگان اعتراضات مردمی در سنندج، با تجمع و شعارهای اعتراضی مردم سوگوار همراه بود.

 

همچنین کسبه‌ی شهرهای گوناگون کردستان، خاش، بازار تجریش تهران و حصارک کرج در این روز اعتصاب کردند.

 

یکشنبه ۱۵ آبان

 

- در این روز دانشجویان دانشکده‌های مدیریت و اقتصاد و مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه آزاد تهران شمال، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، پردیس شمالی دانشگاه تهران، دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشكده‌ی زبان‌ و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، شیخ بهایی اصفهان، دانشگاه صنعتی اورمیه و واحد تهران دانشگاه غیرانتفاعی ارشاد دماوند به تحصن و تجمعات اعتراضی ادامه دادند. همچنین خبر رسید دانشگاه هنر در جهت سرکوب اعتراضات و اعتصابات، تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد گرایش تئاتر ورودی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را مشروط و محروم از امتحان پایان‌ترم کرده است و برای دانشجویان برخی کلاس‌های دوره‌ی کارشناسی، به‌رغم عدم تشکیل کلاس و عدم ثبت غیبت توسط استاد مربوطه، نمره‌ی صفر رد شده است.

 

 - حدود ۶۰۰ تن از استادان دانشگاه‌های کشور با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از اعتراضات دانشجویان در این روز اعلام کردند: «همسو و همراه با دانشجویان، از تمام مجاری اعتراضی و مدنی برای احقاق حقوق مطالبه شده استفاده خواهیم كرد».

 

- سمانه اصغری دانشجوی دانشگاه خوارزمی و فعال حقوق کودکان از این روز اعلام اعتصاب غذا کرد. او‌ ۱۹ مهر با یورش ماموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد و کماکان در زندان اوین محبوس است.

 

- پیکر نسرین قادری، دانشجوی دکترای فلسفە که به دلیل ضرب و جرح ماموران حکومت در بیمارستانی در تهران جان باخته بود، در این روز تحت فشار نهادهای امنیتی و تهدید خانواده در مریوان به خاک سپرده شد.

 

- در این روز خبر رسید که قرار بازداشت اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان ایران و از اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی معلمان مریوان، به مدت یک‌ماه دیگر تمدید شده است.

 

- سید خالد حسینی، فعال مدنی و عضو کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، با قید وثیقه در این روز از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

 

- کامیار فکور، فعال کارگری و خبرنگار محیط زیست و سروناز احمدی، روزنامه‌‌نگار، در این روز در منزل شخصی‌شان بازداشت شدند.

 

- امیر چمنی، فعال مدنی، در این روز بازداشت و به زندان مرکزی تبریز منتقل شد. نزدیکان امیر چمنی اعلام کرده‌اند: «احتمال می‌رود این بازداشت برای اجرای حکمی باشد که پیشتر برای او صادر شد بود. دادگاه انقلاب شهر تبریز پیش از این امیر چمنی را به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.»

 

- پارسا شجاعی، دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی، ریحانه معروف، دبیر شورای صنفی دانشکده‌ی‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، هانا وکیل، پزشک بیمارستان‌های سنندج، محمدحسین همت‌پور، فعال دانشجویی سابق دانشگاه پلی‌تکنیک از جمله افرادی هستند که در این روز بازداشت شده و اسامی آن‌ها منتشر شده است.

 

- در این روز صدها تن از جمله راشد ریگی (جریزهی) در سیستان و بلوچستان بازداشت شدند.

 

- در این روز خبر رسید مجید توکلی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، مورد ضرب و جرح قرار گرفته و پس از انتقال به سلول انفرادی به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

 

- امیر رئیسیان، وکیل بهاره هدایت، زندانی سیاسی، از اجرای حکم زندان و گشوده شدن پرونده‌ای جدید برای موکلش در زندان اوین خبر داد. بهاره هدایت ۱۱ مهرماه به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او پیشتر در خصوص اعتراضات دی‌ماه ۹۸ توسط دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

- ٢٢٧ عضو مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه‌ای در این روز، مردم حاضر در جنبش اخیر را «محارب» خواندند و از مسئولان جمهوری اسلامی از جمله قوه قضائیه خواستند که «حکم الهی» و «دستور حیات‌بخش قصاص» را در مورد آنان اجرا کنند تا به گفته‌ی آنان «به همگان ثابت شود» که نظام اسلامی «با هیچکس مماشات نخواهد کرد».

 

- در این روز افزون بر تداوم اعتراضات خیابانی مردم آزادی‌خواه در شهرهای مریوان، تهران، بوکان، کاشان، اسلامشهر، کرمان، بیرجند، سنندج، کرمانشاه، اهواز، نیشابور، اراک، مشهد، بانه، بوشهر، راهبندان، اصفهان و... بازاریان و اصناف خاش و مریوان نیز اعتصاب کردند.

 

دوشنبه ۱۶ آبان

 

- در این روز دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشکده‌ی شیمی دانشگاه شریف، دانشکده برق و کامپیوتر شهید بهشتی، دانشکده‌ی علوم اجتماعی و دانشکده‌ی روانشناسی و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، موسسه‌ی آموزش عالی دماوند، دانشکده‌ی ادبیات علامه، موسسه‌ی آموزش عالی معماری و هنر پارس، دانشگاە پیام نور سقز و دانشگاه هنر سمنان به تحصن و اعتراضات در دانشگاه‌های خود ادامه دادند.

 

- ۱۲۱ نفر از استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتشار نامه‌ای نسبت به طرح‌ مقام‌های حکومتی برای «برخورد شدیدتر با دانشجویان» هشدار داده و تاکید کردند که تشدید سرکوب دانشجویان، «خلاف مصلحت و منطق» و «ناصواب» است و «اعتراضات را شعله‌ورتر» خواهد کرد.

 

- د این روز دانش‌آموختگان دانشگاه هنر تهران با انتشار بیانیه‌ای از دانشجویان دانشگاه هنر تهران که «در جریان اقدامات سرکوبگرانه‌ی این دانشگاه، بدلیل پایداری در اعتصابات و اعتراضات از ترم تحصیلی خود مشروط و از امتحان محروم شدند» حمایت کردند.

 

- میلاد عبدی، دانشجوی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، امیر حسینی، ورزشکار ساکن سنندج، وحید بشیری از فعالان حقوق حیوانات، فرید مرادی دانش‌آموخته‌ی دانشگاه تربیت مدرس و یادگار محمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تحقیقات از جمله بازداشت‌شدگانی هستند که اسامی آن‌ها در این روز منتشر شده است.

 

- کوکب بداغی، معلم خوزستانی، طی ابلاغیەای دراین روز بە دادگاه انقلاب احضار شد.

 

 

 

- مصطفی نیلی و سعید یونسی، وکلای دادگستری، در این روز بازداشت شدند.

 

- در این روز جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات سه تن از بازداشت‌شدگان جنبش آزادی‌خواهانه‌ی مردم ایران به نام‌های سهند نورمحمدزاده به اتهامات «محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات»، علی هوشمندی فتوت با اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی از طریق شرکت در تجمعات و تخریب اموال عمومی» و بهداد اسکندرنژاد با اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی» در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

 

- در این روز خبر رسید علیرضا فرشی، شاپور احسانی راد، اکبر فراجی، شهاب سلطانیان، اسماعیل گرامی، اکبر باقری، پویا قبادی بیستونی و داوود عبدالهی، از اتهامات «درگیری و ضرب و جرح» و «اختلال در نظم زندان» دادگاه تجدید نظر استان تهران تبرئه شدند.

 

- در این روز خبر رسید جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات فائزه براهویی، شهروند معترض بازداشتی، روز ۱۰ آبان در شعبه‌ی دو دادگاه انقلاب زاهدان برگزار شده است. در خبرها آمده که او از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

 

- در پی هم‌خوانی نکردن برخی بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی با سرود جمهوری اسلامی و حرکت نمادین سعید پیرامون، بازیکن این تیم در حمایت از اعتراضات مردم، کمیته‌ی فوتبال ساحلی فدراسیون فوتبال با صدور بیانیه‌ای، ورزشکارانی که «رفتارهای سیاسی در میادین ورزشی» دارند را به «رسیدگی وفق مقررات» تهدید کرد.

 

- کیوان جامه‌بزرگ عضو هیئت مدیره‌ی «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران» در این روز اعلام کرد: «اکنون چیزی به نام اینترنت نداریم و آنچه که وجود دارد یک شبکه دست و پا شکسته و ناپایدار است» و افزود: «مسئولان به صراحت گفتند هیچ حسابی روی تداوم فعالیت پلتفرم‌های بین‌المللی آن باز نکنید.»

 

- اعتراضات مردم آزادی‌خواه ایران در این روز نیز در نقاط گوناگون کشور از جمله شهرهای تهران، بوکان،بوشهر، مشهد، مریوان، سقز، سنندج، اهواز، زنجان، باباحیدر، گنبد کاووس، اردبیل و سلماس، با تظاهرات خیابانی، شعارهای شبانه و شعارنویسی ادامه داشت. بازاریان نیز در بوکان و خاش و بازار مبل ولیعصر تهران اعتصاب کردند.

 

- در این روز در مراسم خاکسپاری عرفان زمانی، جوانی که با گلوله‌ی مأموران در لاهیجان کشته شد، سرکوب‌گران حکومت در آرامستان سیاهکل به سوی سوگواران آتش گشودند.

 

- در این روز خبر رسید سام شه‌بخش (وصالی)، از اعضای «مجموعه‌ی عرفان کیهانی حلقه تهران» که ۱۱ مهر در منزل شخصی‌اش با ضرب و شتم بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، سی روز است که دست به اعتصاب غذا زده است.

سه‌شنبه ۱۷ آبان

 

- در این روز دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، با همراهی تعدادی از اساتید این دانشگاه و دانشجویان در دانشگاه‌های علم و فرهنگ، دانشکده مدیریت و دانشکده علوم‌ اجتماعی دانشگاه علامه، دانشگاه تبریز، موسسه‌ی آموزش عالی ارشاد دماوند، دانشکده ریاضی دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشگاه آزاد نجف‌آباد اصفهان به تحصن و تجمعات اعتراضی در دانشگاه ادامه دادند.

 

- در این روز فائزه براهویی، از معترضان بازداشت‌شده در زاهدان، به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

 

- محمدرضا فردوسی که روز ۱۳ آبان پس از سردادن شعارهایی علیه حکومت، در مقابل مسجد جامع قرچک خودسوزی کرده بود، در این روز به سبب آسیب‌های ناشی از سوختگی جان‌باخت و پیکرش «در شرایط امنیتی» در امام‌زاده ابراهیم قرچک به خاک سپرده شد. پیش از این در خبرها آمده بود که او با ۷۰ درصد سوختگی در بیمارستان مطهری بستری شده و «تحت کنترل» نیروهای امنیتی قرار دارد.

 

- در این روز خبر رسید عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد علیرغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

 

- حکم ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۶ ماه حبس فاطمه بهمنی، فعال صنفی معلمان در این روز در دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی عیناً تایید شد.

 

- کریم زنگنه فرد، فعال صنفی معلمان، در این روز توسط ستاد خبری اداره کل اطلاعات استان خوزستان واقع در اهواز احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت.

 

- قرار بازداشت داود رضوی، فعال کارگری در این روز برای یک ماه دیگر تمدید شد.

 

- حامد صابر باغی، دانشجوی سابق دانشگاه شریف، توحید شافی، دانشجوی دانشگاه «شهید بهشتی» و نظام‌الدین چاکری‌پور، دانشجوی دانشگاه آزاد چابهار در این روز بازداشت شدند.

 

- سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در این روز نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگاری که مرگ و خاکسپاری مهسا امینی را گزارش کرده بودند، به «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم کرد.

 

- بیش از ۱۲۰۰ نفر از مدیران کسب‌وکارهای حوزه‌ی فناوری اطلاعات کشور در این روز با امضای نامه‌ای مشترک خطاب به ابراهیم رئیسی خواستار توقف محدودیت‌های اینترنتی و همچنین آزادی فعالان حوزه‌ی آی‌تی بازداشت‌شده در هفته‌های اخیر شدند.

 

- با شروع محاکمه‌ی دستگیرشدگان اعتراضات اخیر و تهدید مقام‌های مختلف حکومتی به «اشد مجازات» این افراد، ۷۰۰ وکیل، مدافع حقوق بشر، هنرمند، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواهان «انحلال دادگاه‌های انقلاب»، «توقف دادگاه‌های نمایشی» و «توقف صدور حکم اعدام» شدند.

 

- در پی انتشار گزارش‌های متعدد از برخوردهای خشونت‌آمیز با کودکان و اجبار به مشارکت در برخی برنامه‌های حکومتی، بیش از ۶۲۰ پزشک متخصص حوزه کودکان با امضای بیانیه‌ای خواستار «توقف فوری» این برخوردها شدند.

 

- آترین آذرفر، بازیگر و گرافیست اهل سنندج پس از حدود سه هفته بازداشت، با قرار وثیقه در این روز به طور موقت از زندان آزاد شد.

 

- طبق آماری که سایت «کلود فلیر» از ترافیک مجموع کاربران مخابرات و اپراتورهای موبایل کشور در این روز منتشر کرد، حدود ۷۳ درصد کاربران روی گوشی‌های همراه و ۲۷ درصد روی کامپیوتر در حال استفاده از اینترنت هستند که از این بین، فقط ۷ درصد بدون فیلترشکن از اینترنت بین‌الملل استفاده می‌کنند.

 

- مبارزات مردم آزادی‌خواه ایران در این روز نیز در شهرهای یزد، تهران، سنندج، کرمان، یزد، کرج، مشهد، کرمانشاه، کامیاران، کرمان، ادامه یافت. همچنین جمعی از کسبه و بازاریان زاهدان و بازار تبریز در حمایت از اعتراضات مردمی اعتصاب کردند.

 

- مراسم سومین روز کشته‌شدن نسرین قادری، در این روز در مریوان با حضور گسترده‌ی شهروندان و سر دادن شعارهای اعتراضی برگزار شد.

 

چهارشنبه ۱۸ آبان

 

- دانشجویان موسسه‌ی آموزش عالی معماری و هنر پارس، دانشگاه علم و فرهنگ، دانشکده‌ی مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده‌ی هنرهای زیبا و دانشکده حقوق دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه هنر تبریز و دانشگاه رازی کرمانشاه، به اعتراض و تحصن در محیط دانشگاه در این روز ادامه دادند.

 

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی تهران از ممنوعیت ورود ۱۳۰ دانشجو به دانشگاه در ارتباط با اعتراضات سراسری خبر داد. همچنین در جریان حمله‌ی مامورهای لباس شخصی به خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این روز ۳ تن از دانشجویان مجروح و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

 

- فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با انتشار خبری دراین روز اعلام کرد مأموران امنیتی به خانه‌ی بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار، مترجم و مستند‌ساز هجوم برده‌ و تمامی وسایل الکترونیک این روزنامه‌نگار را ضبط کرده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید علیرضا کریمی، دانشجوی دانشگاه اراک در جریان اعتراضات دانشجویی دانشگاه اراک بر اثر ضربات متعدد باتومِ مأموران حکومت کشته شده است.

 

- در این روز سام (سپهر) بیرانوند، جوان ۱۸ ساله، مقابل درب منزلش در کوی طلاب خرم‌آباد به ضرب گلوله‌ی نیروهای امنیتی کشته شد.

 

- توحید شافی، دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی و الهه کریمی، دانشجوی دانشگاه زند شیراز، محمدعلی عظیمی، خلبان و علی غزی این روز بازداشت شدند.

 

- سعید حوالی (حمیدى)، خواننده، در این روز در روستای ندافیه شهر ملاثانی بازداشت شد.

 

علی قمصری، نوازنده و آهنگساز نیز در این روز از ممنوع‌الخروجی و ضبط پاسپورت خود خبر داد.

 

- در این روز سومین جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات «افترا» و «نشر اکاذیب» حسن عباسی، روزنامه‌نگار در دادگاه مطبوعات کرمان برگزار شد.

 

- سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای در این روز با ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت روزنامه‌نگاران بازداشت شده در جریان اعتراضات مردم ایران نوشت: «امروز شمار زنان روزنامه‌نگار زندانی در ایران پنج برابر بیشتر از زمان قبل از شروع ناآرامی‌هاست» و خواستار آزادی «فوری و بدون قید و شرط» این خبرنگاران شد.

 

- در این روز مردم معترض در سراسر کشور از جمله شهرهای تهران، رشت، شهریار، سنندج، شیراز، قهدریجان اصفهان، مشهد، مهاباد، بوکان، سقز، زاهدان، سنندج، بندرعباس، اراک، اهواز، شهرکرد، شیراز، جم بوشهر، قم، تبریز، بهبهان و... تظاهرات خیابانی برپا کردند. در گرامی‌داشت چهلمین روز جانباختگان جمعه‌ی خونین زاهدان نیز تظاهرات اعتراضی متعددی در خیابان‌ها بر پا شد و بازاریان و کسبه در مهاباد، سنندج، زاهدان، بانه، بوکان، کامیاران و بازار مبل ولیعصر تهران اعتصاب کردند.

 

- در این روز به‌رغم فشارهای شدید امنیتی، مراسم تشییع پیکر فایق مام قادری، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری، با حضور گسترده‌ی مردم مهاباد و سر دادن شعارهای اعتراضی برگزار شد.

 

پنجشنبه ۱۹ آبان

 

- در این روز در پی سخنرانی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشجویان در این دانشگاه تجمعات اعتراضی برپا کردند. دانشجویان دانشگاه‌های بجنورد و دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیز در دانشگاه تجمعات اعتراضی برپا کردند و گروه‌هایی از دانشجویان در دانشگاه‌هایی از جمله دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه امیرکبیر تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، برای هفته‌ی آتی درخواست تحصن دادند. همچنین خبر رسید ۱۳۸ نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان برای یک ترم و حدود ۳۴ نفر به مدت دو ترم از تحصیل تعلیق شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید محسن زهتابی، نویسنده، در روز ۳۰ شهریور با ضرب و جرح در شیراز بازداشت شده و کماکان در زندان عادل‌آباد این شهر محبوس است. محمود طراوت‌روی، شاعر و وکیل محسن زهتابی نیز از ۱۰ آبان‌ماه در شیراز بازداشت شده است.

 

- در این روز اردلان‌ قاسمی، شهروند اهل گیلان‌غرب، در حال شعارنویسی بر دیوار در شهر کرمانشاه با تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شد.

 

- الهام افکاری، خواهر نوید افکاری به همراه همسر و کودک سه ساله‌اش در این روز در شیراز بازداشت شد. سعید افکاری، برادر الهام افکاری، پس از مدتی از آزادی همسر و فرزند او خبر داد.

 

- مونا بختیاری،‌ خواهر پویا بختیاری، از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، از هجوم مأموران امنیتی و شکستن در خانه‌ی خانواده‌اش خبر داد.

 

- چند تن از زنان سینماگر، از جمله سپیده ابطحی، مینا اکبری، آزاده بیزارگیتی، شقایق دهقان، سحر زکریا، ترانه علیدوستی، دنیا مدنی، خزر معصومی و مریم یاوری در این روز عکس‌های بی‌حجاب خود را در صفحات شخصی‌شان منتشر کردند. پیش‌ترانه نیز پگاه آهنگرانی، مریم بوبانی، کتایون ریاحی، شبنم فرشادجو، معصومه قاسمی‌پور و فاطمه معتمدآریا تصاویر بی‌حجاب خود را منتشر کرده بودند.

 

- پارمیدا قاسمی، از اعضای تیم ملی تیر و کمان ایران در این روز در مراسم اختتامیه‌ی «جام خلیج‌فارس» در تهران، در اقدامی اعتراضی روسری خود را روی سکوی قهرمانی از سر برداشت.

 

- سعید شیرزاد، زندانی سیاسی سابق که از ۱۰ مهر بازداشت شده بود، در پی صدور قرار منع تعقیب در این روز آزاد شد.

 

- ۳۲ وکیل دادگستری از اهالی کرمانشاه و کردستان با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار «بازگرداندن حق تعیین سرنوشت به مردم» شدند.

 

- عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی در این روز شمار کشته‌شدگان جمعه خونین خاش را ۱۸ نفر اعلام کرد و افزود که نیروهای امنیتی در سرکوب مردم این منطقه از «گلوله‌های جنگی مرگبار» استفاده می‌کنند.

 

- دنا شيبانی، گرافيست، سنگ‌نورد و مربی اسنوبورد، در این روز با حمله‌ی ماموران مسلح ربوده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز منتقل شد.

 

- اعتراضات مردم آزادی‌خواه ایران در این روز در شهرهای تهران، ارومیه، کرج، مهاباد، سنندج و سقز و بوکان، رشت، اصفهان، موچش کامیاران، آزادشهر، یزد، میاندوآب، زاهدان، بهبهان و... ادامه‌ داشت. تجمع مردم در میدان شهرداری رشت که با رقص و شادی همراه بود، با یورش و سرکوب ماموران امنیتی روبه‌رو شد و ماموران به سوی مردم آتش گشودند.

 

- در این روز مراسم چهلم مختار احمدی، از جانباختگان اعتراضات سراسری در مریوان، هفتم مؤمن زندکریمی در روستای ماچکه سنندج و خاکسپاری پیکر مهران شکاری، از جانباختگان اعتراضات سراسری در میاندوآب با حضور گسترده‌ی مردم و سردادن شعارهای اعتراضی برگزار شد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©