Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ برابر با  ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱  برابر با ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

 (۱ تا ۴ آذر ۱۴۰۱)

 

سه‌شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱

 

- در این روز شماری از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شیخ بهایی اصفهان، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر تهران، دانشکده‌ی روانشناسی دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر، دانشکده هنر دانشگاه گیلان، دست به تجمع اعتراضی زدند. شورای انضباطی دانشگاه صنعتی شریف، با انتشار اطلاعیه‌ای در این روز از تعلیق ۱۰ تن از دانشجویان این دانشگاه خبر داد. جمیل بهرامی از اساتید مهندسی عمران-آب دانشگاه کردستان پس از قرائت پیام اساتید این دانشگاه در این روز، توسط نیروهای حکومتی ربوده شد.

 

- در این روز بیست و چهارمین سالگرد قتل پروانه اسکندری و داریوش فروهر به همت فرزندشان پرستو فروهر، نویسنده و نقاش، برگزار شد. پروانه اسکندری و داریوش فروهر از کشته‌شدگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای در آذر ۱۳۷۷ هستند که به دست ماموران حکومت در خانه‌‌شان کاردآجین شدند.

 

- مدیر مسئول روزنامه‌ی جهان صنعت در این روز به دادسرای تهران احضار و تفهیم اتهام شد. این روزنامه پس از انتشار مطلبی به نقل از صادق زیباکلام و اظهاراتی علیه نیروی انتظامی در ارتباط با اعتراضات، توقیف شده بود.

 

- در این روز خبر رسید گذرنامه‌ی رضا دُرمیشیان، نویسنده و کارگردان سینما، در فرودگاه توقیف و او ممنوع‌الخروج شده است. همچنین سمانه بابازاده، هنرمند و بازیگر ساکن تبریز که از ۲۲ آبان در بازداشت بود، با تودیع قرار وثیقه در این روز موقتاً تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد‌.

 

- کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، در این روز ضمن اشاره به برخورد خشونت‌آمیز با معترضان و ارائه آمار از کشته شدن بیش از ۳۰۰ تن از معترضین از جمله بیش از ۴۰ کودک در جریان اعترضات سراسری، وضعیت ایران را «بحرانی» توصیف کرد و خواستار «رسیدگی به حقوق شهروندان ایران برای برابری و کرامت آنها به جای استفاده از سرکوب بیشتر معترضین» و همچین «آزادی بازداشت‌شدگان و لغو فوری مجازات اعدام» شد.

 

- در این روز خبر رسید حمید رحمتی، معلمی که به دلیل در دست داشتن پلاکاردی با مطالبه‌ی «امنیت کجاست؟» مقابل خانه‌اش بازداشت شده بود، به «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده است.

 

- در این روز خبر رسید شهروز سلیمانیان، فعال مدنی ترک آذربایجانی، در دادگاه کیفری پارس‌آباد به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق تشویش اذهان عمومی» به پنج میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

 

- در این روز خبر رسید کامیار حبیبی، شهروند بهائی محبوس در زندان قزلحصار کرج که ۷۳ روز از بازداشتش می‌گذرد، به‌رغم نیاز پزشکی از دسترسی به داروهای مورد نیاز خود محروم مانده است.

 

- سخنگوی قوه‌ی قضاییه جمهوری اسلامی در این روز از صدور یک هزار و ۱۱۸ کیفرخواست برای بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در تهران خبر داد و اعلام کرد: «در کل کشور تاکنون برای ۲ هزار و ۴۳۲ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات رای بدوی صادر شده است».

 

- در این روز شبکه‌ی خبری سی ان ان با انتشار «گزارشی تحقیقی» از آزار جنسی و تجاوز‌ به شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر به دست نیروهای نظامی و امنیتی حکومت خبر داد.

 

- روح‌اله نخعی و علیرضا خوشبخت، دو روزنامه‌نگار زندانی، در این روز به زندان تهران بزرگ منتقل شدند.

 

- حسین برزو، دانشجوی دانشکده‌ی علوم اجتماعی علامه طباطبایی؛ آیدین محسن‌نژاد در خوی؛ فائزه عبدی‌پور، فعال صنفی دانشجویی سابق و دانشجوی ارشد دانشگاه مازندران؛ سعید سلطان‌پور از دراویش گنابادی در کرج؛ ژیلا خیر، فعال صنفی معلمان استان فارس در کازرون؛ مجتبی عباسی، نویسنده، شاعر و معلم در بندر گناوه؛ بیژن رستمی در سنندج؛ داريوش دارابی فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق در اراک؛ ئالان فتحی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان؛ محمدرضا راستی دانشجوی دانشگاه یزد؛ عبدالباسط ریگی، ورزشکار در خاش؛ فرزاد نظام‌دوست، شهروند اهل بیرجند و ساکن زاهدان؛ حسان بابامیر، دانش‌ آموخته‌ی دانشگاه هنر تهران؛ ساناز تفضلی، شهروند بهائی، در مشهد؛ محمد بابولی، محمدطاهر احمدی‌اقدم، هیمن سرگلی، محمد خلیلی، پیمان روزخون و سمکو دودکانلو، در روستای کوسه‌ کهریز مهاباد از جمله بازداشت‌شدگان در این روز بودند که نام آن‌ها منتشر شده است. همچنین در این‌روز از سنندج خبر رسید که نیروهای امنیتی، اشکان مروتی، ورزشکار معترض و مجروح را از بیمارستان کوثر این شهر ربوده‌اند.

 

- تظاهرات اعتراضی مردم آزادی‌خواه در این روز در آشار شهر‌های مه‌گس، تهران، نسیم‌شهر، مهاباد، پیرانشهر، زاهدان، سبزوار، شهرری، اندیمشک، دهگلان، دزفول، تایباد، آشار مهرستان، شهر مُهر، پُدل هرمزگان، ارومیه و روستای بزرگ نازلو، شهر ری، زریوار، قوچان، خمینی شهر و ... ادامه یافت و بازاریان و کسبه‌ی جوانرود و دیزج مرگور ارومیه نیز با اعتصاب و بستن دکان‌ها در این روز حمایت خود را از جنبش آزادی‌خواهی مردم اعلام کردند.

 

- در این روز خبر کشته شدن ریباز صالحی‌وند در مهاباد و سعدی شاهرخی‌فر در بوکان منتشر شد.

 

- مراسم هفتم سپهر اسماعیلی، از کشته‌شدگان اعتراضات در قزوین و مراسم کاروان قادر‌شکری در پیرانشهر در این روز با حضور گسترده‌ی مردم برگزار شد.

 

چهارشنبه ۲ آذر

 

- کانون نویسندگان ایران در این روز بیانیه‌ای با عنوان «سرکوب خونین و مقاومت مردم کرد» منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «آنچه امروز بر مردم کرد می‌گذرد ادامه‌ی سال‌ها سرکوب و شکنجه‌ی سیستماتیک حاکمیتی چهل و چند ساله است که با اقلیت‌ستیزی و ایجاد ناامنی و دستگیری و اعدام مخالفان، سعی در یکپارچه‌سازی زبان و باورهای مذهبی و آئینی دارد».

 

- اعتراضات دانشجویی در این روز در دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه علامه، دانشکده‌ی ریاضی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه کردستان، دانشگاه هنر و معماری پارس تهران، دانشگاه مدنی آذربایجان و... ادامه داشت. در این روز جمعی از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه کردستان در اعتراض به سرکوب خشونت‌آمیز مردم کردستان در محوطه‌ی این دانشگاه تجمع کردند. جمعی از دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران با انتشار بیانیه‌ای در این روز در اعتراض به «اتفاقات اخیر» اعلام کردند: «به مدت یک هفته، از شرکت در کلاس‌های درس خودداری خواهند کرد». ۷۲ تن از اساتید دانشگاه چمران اهواز نیز با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس این دانشگاه «رفع فوری تعلیق و ممنوع‌الورودی و سایر محدودیت‌های اعمال شده برای دانشجویان و آزادی فوری دانشجویان بازداشت شده» را خواستار شدند.

 

- در این روز خبر رسید سارینا قرابت، فائزه جوادی، شیوا کیانفر، پارسا دستمالچی و سونیا ستوده از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری، به اتهام‌های «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» توسط شعبه‌ی ۳ دادگاه انقلاب ارومیه مجموعا به ۲۱ سال حبس محکوم شده‌اند.

 

- اسامی آلان فتحی، اهل تکاب و میلاد مرادی، اهل پاوه، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سنندج؛ رضا اسدآبادی، خبرنگار حوزه کارگری ایلنا؛ صهیب نادری و همسرش بیان صالحی، فعالان مدنی_کارگری در سنندج؛ مولوی فضل‌الرحمن ریگی (مفتی) در ایرانشهر؛ فریده مرادخانی، فعال مدنی در تهران؛ مرتضی نبات زهی، ‏راننده مولوی عبدالغفار نقشبندی امام جمعه موقت راسک؛ مرتضی نبات زهی، در راسک؛ سیامک منبری دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه آزاد مشهد؛ مجید شیعه علی، دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه آزاد سنندج؛ کیومرث‌ شهنوازی در خاش؛ بیژن آزاد، خواننده و پسرعموی او، فدا آزاد از اهالی روستای شولم از توابع شهرستان فومن؛ اسامە عزیزی ۱۶ ساله در جوانرود به عنوان تعدادی از بازداشت‌شدگان در این روز منتشر شد. همچنین فرمانده‌ی سپاه شهرستان پردیس استان تهران از بازداشت یک شهروند بدون ذکر نام و هویت او، به دلیل ارسال تصاویر به رسانه‌های خارجی، خبر داد.

 

- در این روز خبر رسید سها مرتضایی، دبیر اسبق شورای صنفی کل دانشگاه تهران و فعال صنفی‌دانشجویی سابق، جهت تحمل حکم ۳ سال و ۸ ماه حبس، به زندان اوین منتقل شده است.

 

- حسن عباسی، روزنامه‌نگار در این روز در دادگاه کیفریِ یک استان کرمان از اتهامات «افترا» و «نشر اکاذیب» تبرئه شد. همچنین نوید جمشیدی روزنامه‌نگار و سردبیر وب‌سایت آسیا نیوز از زندان آزاد شد.

 

- در این روز جلسه‌ی بازپرسی دو تن از فعالین مدنی ترک آذربایجانی برگزار شد. عسگر اکبرزاده به «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و سعید صادقی‌‌فر به «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» متهم شد.

 

- شماری از روحانیون اهل سنت ارومیه با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن حمایت از اعتراضات مردم، به برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی-انتظامی با معترضان اعتراض کردند.

 

- اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز، با اشاره به بازخواست‌شدن به‌ دلیل درخواست‌شان از نیروی انتظامی برای پرهیز از خشونت در برابر معترضان، «در همراهی با مردم» استعفا کردند.

 

- نزدیکان آیدا راستی قلاتی در این روز اعلام کردند «بازجویی او از ۸ روز پیش تمام شده و این شهروند بهائی کماکان از حق دسترسی به وکیل محروم است.» همچنین در خبرها آمده با وجود تعیین وثیقه برای او، مسئولان تاکنون از اعلام و قبول وثیقه خودداری کرده‌اند.

 

- فریده مرادخانی در این روز جهت اجرای حکم حبس بازداشت شد. به گفته‌ی نزدیکان این فعال مدنی «او در هنگام مراجعه به دادسرای اوین جهت اجرای حکم حبسش بازداشت و به زندان منتقل شده است. فریده مرادخانی اخیرا به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود.»

 

- ملیحه جعفری، دانشجوی دانشگاه تهران و از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ با پایان دوران محکومیت خود در این روز از زندان اوین آزاد شد. ملیحه جعفری، از خردادماه سال جاری دوران محکومیت شش ماهه‌ی خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کرد.

 

- ضمن تداوم اعتراضات شبانه در برخی از شهرها، در این روز مقاومت مردمی در بوکان، سنندج، پیرانشهر مهاباد، جوانرود و سقز در فضای سنگین نظامی- امنیتی ادامه پیدا کرد و ماموران حکومت به خانه‌ها هجوم بردند. در این روز اعتراضات خیابانی در نقاط گوناگون کشور از جمله مشهد، کرمانشاه، تهران، زاهدان، لنگرود، ارومیه، اندیشه کرج، زنجان، دهدشت، ادامه داشت. همچنین در ثلاث باباجانی، کرمانشاه، بوکان و سقز، کامیاران، شهرک زیوه ارومیه، چراغ‌برق تهران، بازار و شهر در اعتصاب بود.

 

- در این روز مراسم خاکسپاری جواد اسعدزاده که به دلیل شعارنویسی در مشهد بازداشت و زیر شکنجه در بازداشت‌گاه کشته شده بود، مراسم خاکسپاری حسین زرینجویی در خرم آباد لرستان، مهدی کابلی کفشگیری کودک ۱۵ ساله در گرگان و مراسم خاکسپاری کورش پاژخ در سرپل ذهاب برگزار شد.

 

پنجشنبه ۳ آذر

 

- دانشجویان رشته‌ی نمایش دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک، دانشگاه آزاد تهران واحد علوم تحقیقات، دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه تهران و دانشگاه کردستان با برپایی تجمع و تحصن در این روز با اعتراضات مردم آزادی‌خواه ایران همراهی کردند. ۲۰۰ تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به ریاست دانشگاه، خواستار «آزادی دانشجویان بازداشت شده»، «لغو احکام انضباطی» و «ممانعت از ورود نیروهای لباس شخصی به محیط دانشگاه‌ها» شدند. همزمان از دانشگاه شهید بهشتی تهران خبر رسید دکتر محمد راغب، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر نگار ذیلابی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و ادیان و دکتر اسلام ناظمی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر این دانشگاه ممنوع‌الورود شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید سیاوش حیاتی سخنگوی «مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان»، در دادگاه انقلاب کرمانشاه به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

- در این روز محمودزاده، نماینده‌ی مهاباد در مجلس شورای اسلامی، از احضار خود به مراجع قضایی به دلیل انتشار مطالبی در حمایت از مردم معترض این شهر، خبر داد.

 

- در این روز خبر رسید قرار بازداشت حمید جعفری، نویسنده، معلم و مربی فوتبال که به اتهام «اخلال در نظم مدرسه» و «اقدام علیه امنیت ملی» از ۲۷ مهر در زندان یزدل کاشان به‌سر می‌برد، تمدید شده است.

 

- محمدولی حیدربیگی، از مجروحان جنگ ایران و عراق که از ۲۸ آبان در بازداشت به‌سر می‌برد، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود در زندان صفرآباد زنجان از این روز دست به اعتصاب غذا زد.

 

- وریا غفوری، بازیکن تیم فولاد خوزستان؛ صهیب نادری و بیان صالحی از فعالین مدنی و کارگری در سنندج؛ امید آراسته، بهنام آراسته، امین امینی‌نژاد، دانیال رستگار، فرشاد درستکار و ادهم درستکار به دلیل انتشار مطالبی در اینترنت، در شهر گروک واقع در شهرستان سیرک؛ فرشید حسن‌زهی، جمشید حسن‌زهی، امید حسن‌زهی، اسماعیل حسن‌زهی و بهزاد حسن‌زهی در زاهدان؛ بشیر‌اله وردی، شهروند بهائی، در تهران و ادیب منوچهری در پاوه از افرادی هستند که در این روز بازداشت و اسامی آنان منتشر شده است. پژمان راهبر روزنامه‌نگار ورزشی نیز برای مدت کوتاهی در این روز به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.

 

- در پی هجوم نیروهای امنیتی به جلسه‌ی «شبکه‌ی یاری کودکان کار»، در این روز آمنه زمانی، نقاش و فعال حقوق کودکان، بازداشت شد.

 

- محمد مقیمی وکیل دادگستری در این روز اعلام کرد: «بنابر شواهد، احتمال صدور حکم اعدام به اتهام «افساد فی‌الارض» علیه توماج صالحی وجود دارد.»

 

- جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران با اشاره به آمار جانباختگان در جنبش آزادیخواهی مردم ایران، در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارشی در رابطه با وضعیت ایران ارائه داد. در جریان این نشست، قطعنامه‌ی تشکیل کمیته‌ی حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره «سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مردمی در ایران» با ۲۵ رای موافق تصویب شد.

 

- در این روز خبر قتل حکومتی شمال خدیری در ارومیه و هیمن امان در بوکان منتشر شد. همچنین ماهک هاشمی ۱۶ ساله، با ضربات باتوم در شیراز کشته شد.

 

- مراسم یادبود فواد محمدی از جانباختگان جنبش آزادی‌خواهی مردم؛ مراسم هفتم برهان کرمی در روستای چروسانه از توابع شهرستان کامیاران؛ مراسم یادبود محسن نیازی از جانباختگان دهگلان؛ مراسم هفتم حمیدرضا روحی در تهران و خاکسپاری دانیال پابندی نوجوان ۱۷ ساله‌ی اهل سقز با حضور گسترده‌ی مردم سوگوار و سردادن شعارهای اعتراضی در این روز برگزار شد.

 

- در پی انتشار فراخوان‌هایی در حمایت از مردم کردستان در این روز علاوه بر اعتصابات گسترده‌ی بازار و کسبه‌ی شهر‌های کردستان، روانسر، بانه، جوانرود، کامیاران، سقز، سنندج، دیواندره، پیرانشهر، ثلاث باباجانی، قروه، سرپل ذهاب، ارومیه و دزفول، زاهدان و... اعتراض و تظاهرات خیابانی مردم آزادی‌خواه در شهرهای گوناگون کشور از جمله تهران، کرج، اصفهان، رشت، مشهد، بوشهر، راسک، اسلام آباد، کرمانشاه، پیرانشهر، ثلاث باباجانی، سقز، زاهدان، اهوار، پرند، مُهر، ایلام، ملایر، دهدشت، همدان، تنکابن و... نیز ادامه یافت.

...................................................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©