Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ برابر با  ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱  برابر با ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲
گزارش آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

(۱۱ تا ۱۸ آذر ۱۴۰۱)

 

جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱

 

- به دنبال موج مسمومیت دسته جمعی دانشجویان در دانشگاه اصفهان، خوارزمی کرج، اراک و دانشگاه علامه تهران، شوراهای صنفی دانشجویان کشور در این روز آن را «مسمومیت زنجیره‌ای» و «عمدی» توصیف کرد. دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل با انتشار فراخوانی برای ۱۶ آذر، در اعتراض به سرکوب مردم و در حمایت از دانشجویان تعلیقی و ممنوع الورود ضمن اعلام اعتصاب، تمامی کلاس‌ها و امتحانات میان‌ترم را تحریم کردند و همچنین با نصب عبارت: «به نام خدای رنگین‌کمان» در یادبود کیان پیرفلک، کودک کشته شده بر سر در این دانشگاه در این روز یاد او را گرامی داشتند؛ جمعی از دانشجویان دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران نیز، با نگارش نامه‌ای خطاب به اساتید این دانشگاه، نسبت به سکوت آنها در قبال وقایع مرتبط با اعتراضات سراسری که در نهاد این دانشگاه صورت گرفته است، انتقاد کردند. همچنین دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال با انتشار بیانیه‌ای بر تداوم اعتصاب و حمایت از هم‌دانشگاهیان زندانی خود تأکید کردند. دکتر ابوالفضل شایان مدیر گروه رشته تربیت بدنی دانشگاه جهرم، به دلیل حمایت از دانشجویان در این روز تعلیق و از حضور در دانشگاه و هرگونه فعالیت آموزشی منع شد.

 

- جمعی از فیلمسازان، اهالی فرهنگ و مخاطبان سینمای مستند با انتشار بیانیه‌ای جشنواره سینما حقیقت را تحریم کردند و خواهان «مجازات آمران و عاملان کشتار مردم ایران و آزادی روزنامه‌نگاران و هنرمندان در بند» شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «تا زمانی که آزادی بیان برای روزنامه‌نگاران، خبرنگاران،‌ گزارشگران و فیلم‌سازان سینمای مستند و دیگر اقشار جامعه وجود نداشته باشد؛ جامعه‌ی ایران رنگ آزادی، برابری و نشاط نخواهد دید». همچنین کانون سینماگران مستقل ایران در افتتاحیه «جشنواره فیلم وین» روز پنجشنبه ۱۰ آذر خواستار آزادی مژگان اینانلو، کارگردان و مستندساز ایرانی شد که در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و زندانی شده است.

 

- در این روز خبر رسید همایون پناهی، شاعر و پژوهشگر فلسفه با تودیع قرار وثیقه آزاد شد، اما هیرش امینی در پاوه؛ محمدمهدی عسکری در قروه و مهدی و هادی طه خلیفانی در اشنویه بازداشت شدند.

 

- در این روز مراسم سومین روز و یادبود مهران سماک در بندر انزلی، مراسم سوم حامد سلحشوری در ایذه و مراسم چهلم سینا ملایری در اراک با حضور شماری از مردم داغدار برگزار شد.

 

- جمعی از خانواده‌های کشته‌شدگان زندانیان سیاسی دهه‌ی شصت با انتشار بیانیه‌ای در این روز به نام «خانواده در خاک خفتگان گلزار خاوران»، خواهان پیگیری سرنوشت زندانیان در بند شدند.

 

- مردم آزادیخواه سیستان و بلوچستان همراه با حضور چشمگیر زنان بلوچ در شهرهای زاهدان، خاش، چابهار، ایرانشهر و تفتان پس از نماز جمعه در خیابان به تظاهرات و اعتراض پرداختند؛ گزارشاتی نیز از شلیک نیروهای نظامی- امنیتی به مردم معترض در تفتان و زاهدان در این روز منتشر شده و شماری از شهروندان از ناحیه سر، صورت، دست و پا مجروح شدند؛ در دیگر شهرهای کشور از جمله سنندج، گرگان، بوشهر، همدان، قروه، خرمشهر، شیراز، تهران، جوانرود، مشهد، اراک نیز در این روز اعتراضات و تظاهرات خیابانی برپا شد.

 

شنبه ۱۲ آذر

 

- کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت فرا رسیدن ۱۳ آذر روز مبارزه با سانسور در این روز آورده است که ثمره‌ی خون محمد مختاری و محمدجعفر پوینده و هزاران تن دیگر که در این سال‌ها جان خود را فدای آزادی کردند به بار نشسته است و اکنون بسیاری از مردم ایران یک‌صدا آزادی را فریاد می‌زنند.

 

- در این روز حمید جعفری نصرآبادی، معلم، مترجم و نویسنده در دادگاه انقلاب کاشان به اتهامات «توهین به رهبر» به ۱۵ ماه و یک روز حبس و «تبلیغ علیه نظام» به ۷ ماه و یک روز زندان، ۲ سال انفصال از خدمت و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

 

- سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در این روز از خطر اعدام ۲۸ نفر، از جمله سه کودک خبر داد که در جریات اعتراضات سراسری در دو ماه گذشته در ایران بازداشت شده‌اند. این افراد با اتهاماتی هم چون «افساد فی‌الارض» یا «محاربه» رو‌به‌رو هستند.

 

- در این روز جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دانشکده هنر دامغان، دانشگاه آزاد تهران مرکز، دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، در اعتراض به امنیتی شدن دانشگاه و سرکوب دانشجویان با برگزاری پرفورمنس و دیگر اشکال اعتراضی در دانشگاه تحصن و تجمع اعتراضی کردند؛ دانشجویان دانشگاه کردستان در اعتراض به ربوده شدن و بی‌خبری از سرنوشت دکتر بهروز چمن‌آرا، تحصن کردند؛ دانشجویان دانشگاه خوارزمی واحد کرج در اعتراض به مسمومیت گسترده‌ی دانشجویان این دانشگاه، در این روز اعتصاب غذا کردند.

 

- زهرا جلیلیان دانشجوی دکترای رشته برق دانشگاه تهران که بر اثر فشارهای روانی وارده به دلیل این‌که نام یک دانشجوی دیگر بدون رضایت وی در مقاله‌ی پژوهشی او در یک ژورنال معتبر بین‌المللی، گنجانده شده بود، در این روز اقدام به خودکشی کرد.

 

- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز از فراخوان‌های عمومی اعتصابات و اعتراضات روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذر اعلام حمایت کرده و از معلمان خواست در کنار دانشجویان و دانش‌آموزان خود قرار گیرند و حامی آن‌ها باشند.

 

- مسعود فرهیخته معلم و از فعالان صنفی استان البرز در پی حضور و گفت‌وگو در اداره‌ی آموزش و پرورش استان البرز، در این روز مقابل این اداره بازداشت شد؛ همزمان خبر رسید قاسم خدادادی که اول مهر در جریان اعتراضات سراسری در تهران بازداشت شده بود، ۷۰ روز پس از بازداشت از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی»، «توهین به مقدسات» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است. از دیگر بازداشت‌شدگان در این روز می‌توان حشمت مفاخری در سعیدآباد دهگلان؛ شیما و ژاله ابن عباسی و زانیار عزیزی کارگردان سینما و کنشگر مدنی، در سنندج و امیرحسین قادری‌چاشمی، دانشجوی کارشناسی پلیمر دانشگاه صنعتی اصفهان را نام برد.

 

 

 

- میلاد فدایی‌اصل روزنامه نگار و فعال مدنی که به همراه همسرش صبا شعردوست از ۱۸ مهر در بازداشت بودند، در این روز به قید وثیقه آزاد شد. همچنین در حالی‌که عضو کمیته پیگیری وضعیت هنرمندان بازداشتی سینما در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «حدود ۴۰ سینماگر بازداشت شده‌اند و برای ۱۵۰ نفر محدودیت در نظر گرفته شده است»، خبر رسید میترا حجار، بازیگر سینما نیز احضار و بازجویی و سپس در همین روز با قید وثیقه آزاد شده است.

 

- در این روز خبر رسید آموزش در خصوص مراقبت و جلوگیری از ابتلا به بیماری ایدز در مدارس ممنوع شده است.

 

- منصور دهمرده که با وجود معلولیت جسمی از ۱۱ مهر در در زاهدان بازداشت شده، به «محاربه» و «افساد فی الارض» متهم شده است. همچنین خبر ابلاغ حکم «اعدام» سهند نورمحمدزاده، دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات» در این روز منتشر شد. از لردگان نیز خبر رسید سید ابوالحسن موسوی، از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر این شهر که از ناحیه‌ی پا دچار معلولیت است به «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» متهم و زینب موسوی طنزپرداز و کمیدین در دادگاه بدوی به ۲ سال حبس محکوم شد.

 

- جمعی از کارشناسان و گزارشگران ویژه سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای در این روز از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند، آرش صادقی را که وضعیت جسمی نگران کننده‌ای دارد، فورا آزاد کند.

 

- در حالی که اعتصاب رانندگان و کامیون‌داران در این روز در شیراز، ادامه داشت، اتحادیه‌ی کامیون‌داران ایران با انتشار اطلاعیه‌ای در این روز اعلام کرده در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر ماه با اعتصابات سراسری در ایران همراه خواهد شد؛ همزمان اعتراضات مردم آزادی‌خواه نیز در این روز در شهرهای گوناگون کشور از جمله: تهران، یزد، بوکان، اصفهان، بندرعباش، کرج، مشهد، گرگان، گنبد کاووس، اردبیل، آبدانان، سقز، شیراز و قوچان و... ادامه یافت؛ همزمان خبر رسید نیروهای سرکوبگر حکومتی با خانواده‌های زندانیان سیاسی که مقابل دادگستری شهر آبدانان که تجمع کرده بودند، درگیر شدند و در شهر مورموری ایلام نیروهای حکومتی پس از حمله به محل اسکان ایلات و عشایر در حومه شهر، شبانه با ورد به منازل مردم این شهر، اقدام به بازداشت گسترده‌ی معترضان کردند.

 

یکشنبه ۱۳ آذر

 

- ۴۲۶ نفر از نویسندگان و فعالان حوزه تئاتر و سینما با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواستار آزادی امیرحسین بریمانی، کارگردان تئاتر شدند؛ همزمان انجمن فیلمنامه نویسان ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که فعالیت‌های صنفی خود را به حال تعلیق در می‌آوردند.

 

- در این روز خبر رسید اسفندیار فتحی، نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار اهل برازجان در اوایل آذرماه بازداشت شده است.

 

- مهدی رضازاده، منتقد ادبی و شاعر گیلانی درگذشت.

 

- دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه، دانشکده مدیریت دانشگاه اصفهان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و... در محیط دانشگاه به شکل‌های گوناگون تجمعات اعتراضی و تحصن کردند؛ دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد رشت، دانشجویان دانشگاه‌های مازندران، دانشگاه آزاد شهرقدس، دانشگاه سمنان، دانشگاه هنر شیراز، با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه در این روز ضمن طرح مطالبات و شکایت‌شان، از فراخوان اعتصابات سراسری روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذر، حمایت کردند. همزمان ۶۲ تن از اساتید دانشگاه علم و صنعت با انتشار نامه‌ی سرگشاده‌ای خطاب به رییس این دانشگاه، به برخوردهای اخیر و فشارهای دانشگاه به دانشجویان و اساتید اعتراض کردند.

 

- بهروز چمن‌آرا، از اساتید گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان به صورت موقت آزاد شد.

 

- سه تشکل کارگری سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری و گروه اتحاد بازنشستگان، با انتشار بیانیه‌ی مشترکی به مناسبت شانزده‌آذر روز دانشجو، خواستار «آزادی بی قید و شرط دانشجویان زندانی، خروج نیروهای سرگوبگر از دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی و بازگشت آزادانه‌ی همه‌ی دانشجویان به کلاس درس و رفع محرومیت و برداشتن موانع مختلف قضایی، امنیتی و مالی و تبعیض‌های موجود و حذف اعمال نظرهای پلیسی و امنیتی در راه ادامه‌ی تحصیل دانشجویان شدند.

 

- در این روز خبر رسید ملیکا قراگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه، در تماس تلفنی با مادرش اعلام کرده است که شب گذشته مورخ ۱۲ آذرماه در بیمارستان رازی امین آباد توسط چند مرد مورد ضرب و جرح قرار گرفته است. گفته می‌شود قصد آنها تزریق آمپول به وی و بستن به تخت بوده است و در اعتراض به این وضعیت، در اعتصاب غذاست و دیگر تماسی نخواهد داشت؛ مبین احمدی دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان؛ دیاکو نیازی دانش‌آموز در سنندج؛ محمد و موسی بازیار در مورموری ایلام؛ اکبر بارانی در خرم آباد؛ کیلاد عزیزی و هَلویست رضایی در روستای نگل؛ روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، شهروندان بهائی ساکن کرمان؛ سوران محمدی دانشجوی ترم سه حقوق دانشگاه پیام‌نور سنندج؛ مهدی صفایی و علی دهقان دانشجویان الکترونیک دانشگاه فنی شمسی‌پور تهران از جمله افرادی هستند که اسامی آن‌ها به عنوان بازداشت شدگان در این روز منتشر شده اسیت.

 

- اسفندیار فتحی، نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار اهل برازجان در اوایل آذرماه بازداشت شد.

 

-در این روز خبر رسید سهند نورمحمدزاده، قهرمان پرورش اندام به‌خاطر «تلاش برای کندن گاردریل» و آرین فرزام نیا دانش آموز هفده ساله‌ای که در چهلم حدیث نجفی بازداشت شد با اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده‌اند؛ مهدی سوفالی، تهیه‌کننده موسیقی به اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۵ سال حبس و ۲ سال ممنوع‌الخروجی، محکوم شد؛ وجیهه پری‌ زنگنه، فوق لیسانس تصویرسازی دانشگاه هنر تهران، نقاش و تصویرگر اصفهانی که به دلیل گل‌دوزی عبارت «باید خون گریست» بر روی لباسش در اصفهان بازداشت شده بود، به ۱۵ سال زندان محکوم شد؛ همچنین هادی نوازی، فعال ترک آذربایجانی محبوس در زندان تهران بزرگ، به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب در فضای مجازی» در دادگاه انقلاب، به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد و سهیلا مطاعی، از شهروندان بازداشتی اعتراضات سراسری در دادگاه کیفری دهگلان به ۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد.

 

- در پی بازداشت و یا احضار شمار زیادی از بازیگران سینما و تلویزیون به دلیل حمایت از اعتراضات یا انتشار عکس‌‌هایی در مخالفت با حجاب اجباری در این روز خبر رسید شقایق دهقان و الناز شاکردوست، بازیگران سینما و تلویزیون به دادسرای اوین احضار شدند.

 

- نرگس محمدی، فعال زندانی، در نامه‌ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل از درون زندان، «تعرض به زنان حین بازداشت و در بازداشتگاه‌ها» را «بخشی از برنامه سرکوب» جمهوری اسلامی علیه زنان معترض خواند و خواستار تحقیق گزارشگر حقوق‌ بشر در این‌ باره شد.

 

- مراسم خاکسپاری احسان قاسمی‌فر، اهل کنگاور که به دلیل شکنجه‌ی مأموران حکومت در کرج کشته شده است، در این روز در بهشت فاطمه کنگاور برگزار شد. همچنین از ساری خبر رسید رضا دهبوید، پس از احضار به وزارت اطلاعات، بازداشت و پس از چند روز بی‌خبری، پیکر بیجانش درحالی‌که آثار شکنجه روی آن دیده می‌شد تحویل داده شد.

 

دوشنبه ۱۴ آذر

 

- کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای در این روز از بازداشت دو عضو هیئت دبیران خود، آیدا عمیدی و روزبه سوهانی خبر داد و نوشت: نیروهای حکومت صبح دوشنبه ۱۴ آذر ماه با یورش به خانه‌های این دو عضو کانون و شکستن در خانه‌ها و ایجاد رعب و وحشت آن‌ها را بازداشت کردند.

 

- در این روز خبر رسید دستور رفع توقیف موقت روزنامه «جهان صنعت» تا زمان برگزاری دادگاه کیفری استان تهران صادر شد و این روزنامه دوباره منتشر خواهد شد.

 

- نسرین ستوده و محمد سیف‌زاده با انتشار نامه‌ای در این روز، دادگاه‌ انقلاب را «فاقد وجاهت قانونی» خواندند و با تاکید بر «بی‌طرف نبودن قضات» در جمهوری اسلامی، خواستار آزادی تمام معترضان بازداشتی شدند.

 

- بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این روز اینترنت کشور دچار اختلال شدید بود.

 

- در پی هک شدن خبرگزاری فارس و انتشار بولتن‌های خبری- امنیتی آن، صدا و سیمای جمهوری اسلامی با انتشار گزارشی در این روز خبر داد که قائم مقام خبرگزاری فارس به «جعل خبر» و «بولتن‌سازی» متهم شده است. بر اساس این گزارش عباس درویش توانگر به علت اشتباهات زیادش مورد تذکر قرار گرفته و هم اکنون در بازداشت است.

 

- حسین یزدی، مدیر خبرگزاری مبین ۲۴ و کانال خبری ایران تایمز دراین روز در اصفهان بازداشت شد.

 

ـ امید هرمزی سازنده‌ی پادکست‌های ورزشی از ۱۲ آبان‌ماه دستگیر و در زندان فشافویه است؛ دیگر بازداشت شدگانی که در این روز اسامی آن‌ها منتشر شده عبارتند از: شیوا موسی‌زاده، دانشجوی دانشگاه هنر تهران؛ ایمان نوابی، رزیدنت جراحی در سنندج؛ دانا کریمی در جوانرود؛ و در تهران، احمد غلامی مهرآبادی، طراح گرافیک؛ پگاه مقیمی و هئرو شیخ الاسلامی، نقاش؛ الهه جباری، دانش آموخته‌ی روان‌شناسی دانشگاه تهران و سمیرا‌میس‌ بابایی، نویسنده و مترجم.

 

- سوران اسکندرلطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان ایران، و مسعود نیکخواه، عضو هیئت مدیرهی انجمن صنفی معلمان مریوان، که از ۱۶ مهر ۱۴۰۱ بازداشت شده بودند، در این روز آزاد شدند؛ همچنین در این روز شیوا موسی‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی بعد از یک ماه با قید وثیقه ۸۰۰ میلیونی از زندان مرکزی خرم آباد آزاد شد؛ نسترن فرخه،‌ خبرنگار اجتماعی روزنامه شرق و هیمن حاجی‌‌میرزایی، فعال مدنی نیز با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

 

- حسین نصیری،‌ قهرمان موی‌تای که دو ماه پیش توسط ماموران امنیتی در اصفهان ربوده‌ شده بود به دلیل انتشار استوری حمایتی از اعتراضات مردم، به پنج سال حبس، دو سال ممنوع‌الخروجی و محرومیت مادام‌العمر از فعالیت ورزشی محکوم شده است. همچنین محمد آباریان، شهروند ساکن گرگان به اتهام پناه دادن به یک شهروند معترض توسط دادگاه گرگان به ۱۰ ماه حبس محکوم شد.

 

- مراسم خاکسپاری امیرمحمد رحمانی‌پور(ایلیان) نوجوان ۱۶ ساله که در زندان فیروز آباد فارس کشته شد و نیز مراسم چهلم محمد شریعتی و سارینا ساعدی در سنندج برگزار شد و شرکت کنندگان در این مراسم شعار های اعتراضی سر دادند.

 

- در این روز شماری از خانواده‌های زندانیان سیاسی و بازداشتی‌ها، علیرغم شرایط جوی نامناسب جهت پیگیری وضعیت اعضای خانواده و یا نزدیکانشان در مقابل ساختمان زندان اوین دست به تجمع زدند. مردم معترض و آزادیخواه ایران در این روز در شهرهای گوناگون کشور از جمله؛ مشهد، اصفهان، چرام بویراحمد، شیراز، تنکابن، آمل، رشت، همدان، زنجان، هنگویه و پدل هرمزگان و بندر عباس، اراک، بوشهر، ایلام، کرج، کرمانشاه، سنندج، سقز، جوانرود، کرمانشاه و ارومیه و... تظاهرات خیابانی و اعتراض علیه حکومت را ادامه دادند. بنا به گزارش‌ها مأموران سرکوب حکومتی شامگاه دوشنبه در جوانرود، خیابان قدوسی شیراز، محله گلسار رشت و کورزان کرمانشاه به سوی راهپیمایان تیراندازی کرده و برای متفرق کردن آنها به شلیک گاز اشک‌آور متوسل شدند.

 

سه‌شنبه ۱۵ آذر

 

- کانون نویسندگان با انتشار بیانیه‌ای در این روز به مناسبت «بیست و چهارمین سالگرد قتل تبهکارانه‌ی محمد مختاری و محمدجعفر پوینده» نوشت: «آنچه امروز در خیابان‌های سراسر ایران، در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها و سوله‌های گمنام و بی‌نام و نشان بر جوانان و مردم بپاخاسته و به‌جان آمده‌ی جنبش آزادی‌خواهی ما می‌گذرد، بی گمان پیوندی ناگسستنی دارد با فریاد حق‌طلبانه و آزادی‌خواهانه‌ای که سراسر این چهار دهه را درنوردیده است و تا دستیابی به آزادی همچنان طنین‌انداز خواهد بود.» و اعلام کرد: «روز جمعه ۱۸ آذر ساعت ۳ بعد از ظهر مزار محمد مختاری و محمد جعفر پوینده را گلباران می‌کند.»

 

- دانشجویان دانشگاه تهران، دانشگاه علامه‌ طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه بهشتی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران با انتشار بیانیه‌ای مشترک و دانشجویان دانشگاه الزهرا، دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب دانشگاه مازندران، با انتشار بیانیه‌های جداگانه در این روز فرارسیدن سالگرد ۱۶ آذر را گرامی داشتند. همچنین امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجوی دانشگاه شریف که از سال ۱۳۹۹ در زندان‌اند، با انتشار پیامی به‌مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو، ضمن انتقاد از سرکوب دیکتاتوری سلطنتی که به کشته شدن سه دانشجو در شانزده آذر ۱۳۳۲ منجر شد، اعلام کردند خود را در کنار دانشجویان معترضی می‌بینند که «دوشادوش مردم ایستاده‌اند».

 

- سعید هلیچی شاعر و مهدی امیرپور، روزنامه‌نگار ورزشی با قرار وثیقه در این روز از زندان آزاد شدند.

 

- سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی در این روز از صدور پنج حکم اعدام دیگر برای معترضانی که متهم به قتل یک بسیجی شده‌اند، به اتهام «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی»، «حمله به ماموران»، «اخلال شدید در نظم و امنیت عمومی» خبر داد و همزمان حکم اعدام دکتر حمید قره‌حسنلو، علیرغم اینکه به دلیل عمل جراحی بستری بود، در بیمارستان به او ابلاغ شد؛ همچنین رضا حمزه‌ئی وکیل دادگستری طبق رأی شعبه یک دادگاه انقلاب قزوین به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و دو سال محرومیت از وکالت محکوم شد.

 

- در این روز مراسم هفتم مهران سماک در بندر انزلی با حمله‌ی نیروهای نظامی- امنیتی به مردم و شلیک گاز اشک‌آور به خشونت کشیده شد. همزمان مراسم چهلم زانیار ابوبکری در مهاباد برگزار شد.

 

- سه دانشجوی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه به نام‌های امیرحسین بلال‌پور، عرفان خسروی و زانیار غریب در این روز بازداشت شدند؛ اسامی دیگر افرادی که در این روز بازداشت شدند و تعدادی از آن‌ها منتشر شده، عبارت‌ست از: محمدحسین رحمتی و محمدامین افتخاری دانشجویان مواد دانشگاه خواجه‌نصیر؛ صالح فرهادی دانش آموخته دانشگاه زنجان و دبیر اسبق انجمن فرهنگ و سیاست؛ عاطفه شماسی در اهواز. همچنین اعتراف اجباری توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی در رسانه‌های حکومتی منتشر شد.

 

- در پی انتشار فراخوان‌هایی مبتنی بر اعتصاب سراسری برای روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر کسبه‌ی بازار یزد، بازار دیزل‌آباد کرمانشاه، اشنویه، شهر کرد، شاهین‌شهر، کرمان، پاوه، دهگلان، قزوین، رشت، بازارچه مرزی نوبندیان چابهار، و سرابله ایلام و... با بستن دکان‌ها به اعتصاب پیوستند و در مقابل نیروهای امنیتی متعاقب فشار بر بازاریان و کسبه در سنندج، پاوه و کرمانشاه جهت بازگشایی مغازه‌ها، حساب بانکی شمار قابل توجهی از کسبه و بازاریان را مسدود کرده‌ و در روانسر نیز مغازه‌های برخی از کسبه اعتصابی را پلمب کردند؛ همزمان کارگران پتروشیمی سنندج، نوبهار کرمانشاه، ذوب‌آهن اصفهان و نیز کامیون‌داران در شهرهای گوانگون در دومین روز به اعتصاب سراسری پیوستند.

 

- سپهر اعظمی اهل کنگاور و ساکن کرج که در مراسم چهلم حدیث نجفی با شلیک مستقیم نیروهای نظامی- امنیتی مجروح شده بود، در اثر شدت جراحات، در این روز کشته شد، همچنین خبر رسید محمدرضا قربانی، مهندس برق که اول آذر در کرج بازداشت شده بود، با حضور ماموران امنیتی در روستای قصابعلی سرا (گلوف) فومن در استان گیلان به خاک سپرده شد.

 

چهارشنبه ۱۶ آذر

 

- دانشجویان دانشگاه‌های ایران در این روز و به مناسبت روز دانشجو تجمع و تحصن اعتراضی برگزار کردند. در مشهد، مأموران حراست دانشگاه فردوسی با دانشجویان معترض درگیر شدند. همزمان در دانشگاه تهران مأموران موسوم به حراست به ضرب و شتم شدید دانشجویان معترض پرداختند.

 

- بیش از پانصد نویسنده، هنرمند، دانشگاهی و فعال فرهنگی در رشته‌های مختلف از سراسر دنیا با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن محکوم کردن شدید سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردم ایران از سوی جمهوری اسلامی، اقدامات حکومت ایران را «جنایت علیه بشریت» خواندند و خواستار محاکمه عاملان سرکوب در دادگاه‌های بین‌المللی و تحریم جمهوری اسلامی در عرصه‌های هنری، فرهنگی و دانشگاهی جهان شدند.

 

- در این روز پیام شکیبا با پایان دوران محکومیت از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد؛ سروناز احمدی، فعال حقوق کودکان، با قرار وثیقه‌ی پانصد میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. فرشید قربانپور، نویسنده و روزنامه‌نگار حوزه ادبی و کتاب، که سوم مهرماه در تهران بازداشت شده بود، نیز آزاد شد و حسن یونسی وکیل دادگستری، در این روز در حالی از زندان اوین آزاد شد که مصطفی نیلی، دیگر وکیل دادگستری که همراه و همزمان با او بازداشت شده بود، به زندان فشافویه منتقل شد.

 

- در این روز خبر رسید امیرعلی غلامی، کودک ۱۶ ساله، اهل رضوانشهر، که در هنگام شعار نویسی توسط نیروهای امنیتی ربوده شده بود، به اعدام‌ محکوم ‌شده است.

 

- فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این روز خبر داد که چهارشنبه‌ی گذشته ۹ آذر، دادگاه رسیدگی به اتهامات یلدا معیری، عکاس مطبوعاتی در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. همچنین انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در گزارشی اعلام کرد، آریا جعفری عکاس خبری و از اعضای این انجمن در دو جلسه دادگاهی شده است. همزمان خبر رسید دو ماهنامه حقوقی «ماف» از سوی اداره ارشاد استان کردستان توقیف شده است.

 

- در این روز زهرا جعفری دانشجوی ارشد رفاه و محمد شباهتی دانشجوی انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی و امین سالاری سلاجقه دانشجوی فلسفه دانشگاه تهران؛ ریحانه هادی‌پور دانشجوی برق و کیمیا کریمی دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه خواجه نصیر؛ محمد لاسجردی دانشجوی رشته برق دانشگاه علم‌و‌فرهنگ؛ دلیر نصری، زندانی سابق در سنندج؛ محمد حیدری دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد؛ عزت‌الله جعفری، فعال سیاسی و زندانی سابق در اصفهان؛ زینب حاجیان و همسرش محمد صالحی در قروه؛ حسین خدایی، فعال ترک آذربایجانی در تبریز و منصور احمدی فولادی، کارشناس ارشد هوافضا دستگیر شدند.

 

- هومن عبداللهی در جریان اعتراضات خیابانی مردم آزادی‌خواه در این روز بر اثر شلیک گلوله‌ی نیروهای نظامی- امنیتی جمهوری اسلامی در سنندج کشته شد.

 

 

پنجشنبه ۱۷ آذر

 

- محسن شکاری، یک معترض اعتراضات جاری که به «محاربه» متهم شده بود، توسط حکومت اعدام شد.

 

- انی ارنو، نویسنده برنده نوبل ادبیات امسال، در سخنرانی خود پس از دریافت جایزه با حمایت از «خیزش زنان در ایران» حکومت جمهوری اسلامی را «خشن و عقب افتاده‌ترین شکل از قدرت مردسالار حاکم بر جهان» خواند.

 

- جمعی از دانشجویان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به اساتید دانشکده و اعضای جامعه روان‌شناسی در این روز با اشاره به انتقال ملیکا قره‌گوزلو دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی، به بیمارستان روان‌پزشکی امین‌آباد و ضرب و جرح او توسط کارکنان بیمارستان، «هم‌دستی نهاد روان‌شناسی با سرکوب» را محکوم کردند.

 

- در این روز خبر رسید شادمان احمدی اهل شهرستان دهگلان، چند ساعت پس از بازداشت، زیر شکنجه کشته شده است.

 

- سازمان عفو بین الملل، در این روز اعدام محسن شکاری، در یک دادگاه ساختگی را «ناعادلانه» خواند و گفت از این اقدام «وحشت زده» است. این سازمان همچنین با انتقاد از سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران، نگرانی خود از سرنوشت بسیاری از شهروندان معترض دیگر را ابراز کرد.

 

- سعید اقبالی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج با انتشار نامه‌ای در این روز صدور و اجرای حکم اعدام معترضان از جمله محسن شکاری، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری را محکوم کرد.

 

- سندیکای کارگران شرکت واحد تهران با انتشار بیانیه‌ای در این روز اعدام محسن شکاری را محکوم کرد.

 

- خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام شده در دهه‌ی ۶۰ و تابستان ۶۷ با انتشار نامه‌ای در این روز، اعدام محسن شکاری را ادامه‌ و یادآور اعدام‌های «دهۀ ۶۰ و به ویژه تابستان ۶۷» دانستند و ضمن محکوم کردن آن خواستار «توقف فوری احکام اعدام و آزادی بدون قید و شرط تمام زندانیان سیاسی و دستگیرشدگان اعتراضات اخیر» شدند.

 

- در این روز خبر رسید عمار یاری، معلم هنرستان در ماسال، پس از بازداشت به زندان ضیابر رشت منتقل شده است؛ پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری به صورت مشروط از زندان لاهیجان آزاد شد.

 

 

 

- در این روز خبر رسید سینا میرعلی دانشجوی صنایع دانشگاه خواجه‌نصیر، با همدستی حراست، در مقابل خوابگاه توسط نیروهای امنیتی ربوده شده است؛ امین درزی دانشجوی دکترای علوم دامی (گرایش تغذیه دام) دانشگاه فردوسی مشهد؛ مریم صدرنیا وکیل دادگستری و متینه خدایار مربی ورزش در تهران؛ محمد امامی، دانشجوی کارشناسی بیوتکنولوژی دانشگاه بهشتی و برادر وی، راشد امامی در پاوه؛ سینا محمدی، فعال مدنی در دهگلان؛ شایان و رضا آذرنوش، در دهدشت؛ فاتح حسین‌پناهی اهل روستای قوری چای و سینا محمدی فعال مدنی در دهگلان از جمله اسامی بازداشت‌شدگان قهری در این روز هستند.

 

- کامیار بامداد، هنرپیشه تئاتر؛ صادق صدیق، فعال سیاسی و دانش آموخته علوم سیاسی و روابط بین الملل؛ عمار یاری، معلم هنرستان در ماسال؛ سجاد رحمانی، شاعر و روزنامه‌نگار؛ امیر استوار و میلاد بی‌دریغ، از فعالین اجتماعی، پیام شیخ محبوبی نویسنده و بلاگر؛ محمدرضا عاشری، قهرمان کشتی که ۲۶ آبان در ماسال بازداشت شده‌اند، در خطر صدور احکام سنگین قرار دارند.

 

- دکتر رضا رضازاده پراپری رزیدنت ارتوپدی بیمارستان شهدای تبریز پس از احضار به شعبه هفتم دادیاری دادسرای عمومی و‌انقلاب تبریز در این روز به اتهام «توهین به نظام و رهبر» بازداشت شد.

 

- سام شه‌بخش(وصالی)، از اعضای «مجموعه‌ی عرفان کیهانی حلقه تهران» که 11 مهر در منزل شخصی‌اش با ضرب و شتم بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود از 12 آبان در انفرای به سر می‌برد و با توجه به خونریزی داخلی و اعتصاب غذا از حق دسترسی به رسیدگی درمانی محروم است.

 

- خاکسپاری هومن عبداللهی در این روز در سنندج با حضور گسترده مردم و با وجود جو امنیتی، در حالی انجام شد که مراسم چهلم کومار درافتاده در پیرانشهر، چهلم سارینا ساعدی برمزارش در سنندج، مراسم چهلم محمد قائمی‌فرد در دزفول؛ چهلمین روز درگذشت مائده جوانفر در رامسر با حضور پرشمار مردم سوگوار برگزار شد و مراسم چهلم مهرشاد شهیدی در اراک در حالی برگزار شد که حکومت آرامستان این شهر را تعطیل کرد، و انبوه نیروهای نظامی در برابر آن و خانه‌ی مهرشاد شهیدی مستقر شده و ستون‌های طولانی زرهی در سطح شهر و روی بام ساختمان‌ها تیرانداز، مستقر کردند.

 

- در این روز در حالی که اعتصابات رانندگان و کامیون‌داران ادامه داشت، خبر رسید پلمپ مغازه‌ها و مسدود کردن حساب‌های بانکی کسبه‌ای که در اعتصاب‌های روزهای پیش شرکت کرده، موجب اعتراض بازاریان و اصناف در سنندج، روانسر کرمانشاه، اصفهان و نجف آباد شده است. دادستان عمومی و انقلاب ایلام نیز از بازداشت تعدادی از کسبه بازار ایلام به دلیل تعطیل کردن مغازه‌های خود در اعتصابات سراسری، خبر داد. در شهرستان جم بوشهر ۳۲ واحد صنفی به دلیل شرکت در اعتصابات توسط اداره اماکن و اتاق اصناف پلمب شدند.

.........................................................................

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©