Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ برابر با  ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۶ دی ۱۴۰۱  برابر با ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

(از ۱۸ تا ۲۵ آذر ۱۴۰۱)

 

جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱

 

- علیرغم حضور گسترده نیروهای انتظامی و امنیتی و تلاش جهت ممانعت از حضور شهروندان، جمعی از مردم و اعضای کانون نویسندگان ایران در این روز به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد قتل حکومتی نویسندگان، بر مزار محمد مختاری و محمدجعفر پوینده در آرامستان امامزاده طاهر کرج حاضر شده و این محل را گلباران کردند.

 

- مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی، با ارسال پیامی به بیش از ۱۰۰ دانشجو در این روز، از ممنوع الورود شدن آنها به مدت یک ماه به محل دانشگاه خبر دادند.

 

- از افرادی که اسامی آن‌ها به عنوان بازداشت شدگان در این روز منتشر شده می‌توان امیر رضایی در قروه؛ حسنا حیدری دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی دانشگاه رازی کرمانشاه؛ زیبا امیدی‌فر، خبرنگار کوردپرس؛ محمود و فرهاد شه‌بخش در زاهدان؛ و عبدالباسط سالارزهی، کارگر شهرداری در زاهدان را نام برد. همچنین در این روز خبر رسید علیرضا ارداتی، دکتر داروساز، ۱۷ آذر به دلیل «فعالیت در فضای مجازی» با ضرب و شتم در محل کارش بازداشت شده است.

 

- در این روز سعیده فتحی، روزنامه نگار ورزشی بعد از گذشت حدود دو ماه با قید وثیقه آزاد شد.

 

- انجمن آموزش تطبیقی و بین المللی (CIES) با انتشار بیانیه‌ای در همبستگی با مردم ایران در این روز با بیان این‌که «معلمان و دانش‌آموزان نقش مهمی در این اعتراضات مردمی و اعتراضات پیشین در ایران داشته‌اند.» بر: «اهمیت آزادی بیان، گردهمایی و جنبش» تاکید کرد و خواستار «توقف فوری سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات سیاسی مشروع» شد.

 

- در این روز خبر رسید مهسا محمدی دانشجوی میکروبیولوژی دانشگاه سبزوار به دلیل نوشتن یک توییت به «سب نبی» متهم شده است. همچنین حسین محمدی، بازیگر تئاتر به دلیل شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج، به «اعدام» محکوم شد.

 

شنبه ۱۹ آذر

 

- کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن محکوم کردن اعدام محسن شکاری که آن‌را «توسل به شیوه‌های وحشیانه بر ضد معترضان را از مصادیق بارز ضدیت با آزادی و آزادی بیان» بر شمرد، خواهان «آزادی بی قید و شرط و فوری همه‌ی بازداشت شدگان چند ماه اخیر و تمامی زندانیان سیاسی» شد.

 

- همچنین جمعی از شوراهای صنفی سراسر کشور با انتشار بیانیه‌ی مشترکی در خصوص «شیوه‌نامه‌ی انضباطی مصوب آبان ۱۴۰۱» در این روز، آن‌را «کشتن هرگونه بخت اجرای عدالت در دانشگاه» نامیده و نسبت به این شیوه نامه اعتراض خود را بیان کردند. همزمان جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با انتشار بیانیه‌ای در محکومیت سرکوب خشونت‌بار دانشجویان در روز دانشجو خواستار آزادی محمد شباهتی که درآن روز دستگیر شده بود، شدند.

 

- در این روز خبر رسید کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی «طرح پیگیری حقوقی اخبار کذب در فضای مجازی» را تصویب کرد که بر مبنای آن نویسندگان این‌‌گونه اخبار که سخنگوی کمیسیون به معیار تشخیص آن‌ها اشاره‌ای نکرده قرار است، با «مجازات‌های سنگین» روبرو شوند.

 

- ۴۴ نفر از وکلا و فعالان مدنی و سیاسی در نامه‌ای سرگشاده به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که در این روز منتشر شد، با اشاره به اعدام محسن شکاری و «شرایط دهشتناک کنونی در ایران» از او خواستند از حکومت ایران بخواهد که به صدور حکم اعدام برای معترضان پایان دهد.

 

- در این روز خبر رسید روزنامه جهان صنعت، که ۳۰ آبان توقیف و ۱۵ آذر رفع توقیف شده بود، با نامه‌ای از وزارت ارشاد، مجدداً توقیف شده است.

 

یکشنبه ۲۰ آذر

 

- علی اسدالهی، شاعر و منشی کانون نویسندگان ایران بیش از سه هفته ‌است در سلول انفرادی نگهداری شده و از ۱۴ روز پیش تماسی با خانواده‌اش نداشته است.

 

- در این روز خانواده‌های دانشجویان بازداشتی شش دانشگاه و یک دانشکده تهران با انتشار بیانیه‌ای نگرانی و اعتراض خود را نسبت به وضعیت این دانشجویان ابراز کردند و ۲۳۰ نفر از اساتید دانشگاه و پژوهشگران با انتشار نامه‌ای در دفاع از جایگاه آکادمیک دکتر حسین مصباحیان، استاد تعلیق شده‌ی گروه فلسفه دانشگاه تهران، خواستار «بازگشت محترمانه و فوری» او شدند.

 

- در این روز خبر رسید حمید پورآذری، سهیلا گلستانی و فائزه آیین، از هنرمندان تئاتر، با قید وثیقه آزاد شدند. همچنین مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل و کنشگر اجتماعی و سیاسی؛ امیرحسین سعیدی و نیلوفر فتحی، معلم، در این روز آزاد شدند.

 

- در این روز خبر رسید لیلا حسین زاده، فعال صنفی دانشجویی و زندانی سیاسی سابق، در پی حال نامساعد جسمی از زندان عادل آباد شیراز به بیمارستان اعزام و پس از انجام معاینات پزشکی به زندان بازگردانده شد.

 

- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در این روز خبر داد که با گذشت ده روز از بازداشت مسعود فرهیخته، فعال صنفی معلمان، هنوز علت و ارگان دستگیر کننده او مشخص نیست و طی این مدت او تنها یک بار و برای چند لحظه بسیار کوتاه توانسته با همسر خود تماس تلفنی داشته باشد.

 

دوشنبه ۲۱ آذر

 

- کانون نویسندگان ایران در این روز خبر داد انجمن‌های قلم(پن) آمریکا و سیدنی خواهان آزادی فوری سه عضو کانون نویسندگان ایران (آیدا عمیدی، علیرضا آدینه، روزبه سوهانی) و دیگر هنرمندان دربند شدند.

 

- در این روز خبر رسید مائده اولاد قره گوز، که به دلیل انتشار مطالبی در صفحه‌ی شخصی‌اش در اینترنت بازداشت شده بود، در دادگاه انقلاب تبریز به ۱۶ ماه حبس تعزیری، ۸ میلیون جزای نقدی، ۲ سال ممنوع الخروجی محکوم شد؛ همچنین خبر رسید سینا یوسفی، وکیل و نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر وکلای دادگستری آذربایجان شرقی به ۶ ماه حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و توقیف وسایل الکترونیک محکوم شد.

 

- در پی اعلام تحصن جمعی از زنان زندانی در زندان اوین در این روز خبر رسید تلفن بند زنان زندان اوین قطع شد.ه است.

 

سه‌شنبه ۲۲ آذر

 

- آتفه چهارمحالیان عضو پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در این روز با قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد. همزمان خبر رسید بهروز یاسمی و نوید سیدعلی‌اکبر از دیگر شاعران بازداشت شده نیز به همراه امیرعماد میرمیرانی (جادی)، فعال اینترنتی و عمار یاری، هنرآموز معماری هنرستان ماسال، با قید وثیقه آزاد شدند و نوشین جعفری، خبرنگار و عکاس سینما و تئاتر از زندان اوین به مرخصی اعزام شد.

 

- در این روز خبر رسد مصطفی آل‌احمد، فیلمساز جهت اجرای حکم ۶ سال و ۴ ماه زندان به واحد اجرای احکام دادسرای اوین فراخوانده شد.

 

- حسین دهباشی، مولف پروژه‌ی دولتی تاریخ شفاهی، در این روز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» که مصداق آن یه ۶ ماه زندان، دو سال منع عضویت در هرگونه گروه سیاسی و اجتماعی و انجام پژوهشی در هشتاد صفحه پیرامون «حب وطن و فساد و جنایات رژیم سفاک پهلوی» محکوم شد.

 

- سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در این روز اعدام مجیدرضا رهنورد را محکوم کرد همزمان فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های فوتبالیست‌های حرفه‌ای (FIFPRO) با انتشار اطلاعیه‌ای در این روز احتمال صدور حکم اعدام برای امیررضا نصرآزادانی، فوتبالیست سابق تیم تراکتورسازی تبریز را که در اعتراضات اخیر در اصفهان بازداشت شده است «تهوع‌آور» خواند و خواستار «لغو مجازات» وی شد.

 

چهارشنبه ۲۳ آذر

 

- در این روز خبر رسید حکم بازداشت احسان پیربرناش، خبرنگار ورزشی، پس از یک ماه بازداشت تمدید شده است. همزمان خبر رسید گلرخ ایرائی، زندانی سیاسی در زندان اوین در دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» که مصادیق آن اظهار نظر و انتقادهای وی به عوامل حکومت اسلامی در شبکه های اجتماعی اینترنتی بوده، محاکمه شده است.

 

- فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، با انتشار گزارشی دراین روز، خبر داد از مجموع ۵۷ روزنامه‌نگار بازداشت شده در اعتراضات سه ماه گذشته، تاکنون تنها ۳۰ نفر آزاد شده‌اند. همچنین پیش از آن‌ هم ۵ روزنامه‌نگار در زندان‌های ایران، دوران محکومیت خود را سپری می‌کردند که همچنان زندانی‌اند.

 

- در این روز دادستان بندرعباس از فرشید معنایی، مدیرعامل انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان و حسن عباسی، روزنامه‌ نگاری که انتقادات او را از دستگاه قضایی، منتشر کرده به اتهام «نشر اکاذیب» شکایت کرد.

 

- ۲۳۵ نفر از اعضای تشکل‌های صنفی در بخش‌های فعالان حقوق زنان، کانون نویسندگان ایران، فعالان کارگری، معلمان، بازنشستگان، مادران دادخواه و خانواده‌های خاوران، هنرمندان، شاعران و دیگر فعالین اجتماعی و مدنی با انتشار بیانیه‌ای در این روز، اعدام فعالان بلوچ و کرد، محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد و صدور احکام محاربه و اعدام سایر معترضین «قیام زن، زندگی، آزادی» را محکوم کردند.

 

- در این روز خبر رسید هادی سپهری، موسیقیدان در کرج بازداشت شده و آموزشگاه وی نیز توسط مراجع قضایی پلمب شد.

 

پنج‌شنبه ۲۴ آذر

 

- جمعی از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، در این روز به دیدار خانواده‌ی علی اسداللهی، شاعر و منشی منتخب و عضو زندانی کانون نویسندگان ایران رفتند که از ۳۰ آبان در بازداشت به سر می‌برد.

 

- در این روز خبر رسید محمدعلی کامفیروزی، وکیل تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله نیلوفر حامدی و الهه محمدی، خبرنگاران روزنامه‌های شرق و هم میهن، در این روز بازداشت شد.

 

- زانیار عزیزی، هنرمند و فعال اجتماعی اهل سنندج، که از ۱۲ آذر در بازداشت بود، در این روز آزاد شد. همزمان خبر رسید حمید رحمتی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان که به دلیل در دست گرفتن پلاکادر «عدالت کجاست؟» مقابل در خانه‌اش، ۷۴ روز بازداشت شده بود، پس از ششمین روز اعتصاب غذای خشک، به قید وثیقه از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد.

 

- انجمن قلم آلمان با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواستار پایان دادن به سرکوب اعتراضات از سوی حکومت ایران، آزادی همه معترضان و همچنین حکم تبرئه برای آتفه چهارمحالیان، شاعر و کنشگر مدنی شد.

 

- دراین روز خبر رسید مهرنوش طافیان، خبرنگار محیط زیستی و اجتماعی در خوزستان به اتهام آن‌چه از سوی دادگاه «انجام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انعکاس خبرهای اعتراضات» اخیر گفته شده، در دادگاه انقلاب اهواز به یک سال حبس محکوم شد.

...................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©