Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ برابر با  ۱۶ می ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲  برابر با ۱۶ می ۲۰۲۳

کانون نویسندگان ایران

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

 (۱۵ تا ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲)

[بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی هیچ حصر و استثنا حق همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.]

جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

ــ در پی درج مطالبی درباره «فروش اعضای بدن به دلیل فقر» و «از مبادله کالابه‌کالا تا کارگری برای به دست آوردن چند ران مرغ» در روزنامه‌های «جهان صنعت» و«اعتماد»، مدیران مسئول این دو روزنامه برای پاسخ‌گویی و ارائه مستندات در مورد انتشار مطالب غیرمستند به دادسرا احضار شدند.

ــ سپیده قلیان، فعال مدنی، به اتهام «توهین به رهبر» به ۲ سال زندان محکوم شد.

شنبه ۱۶ اردیبهشت

ــ پانته‌آ بهرام و کتایون ریاحی، بازیگران سینما، به دادسرای فرهنگ و رسانه‌ی تهران احضار شدند.

ــ مریم وحیدیان، روزنامه‌نگار، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم‌زدن امنیت ملی» به ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت

ــ جلسه بازپرسی توماج صالحی، خواننده‌ رپ اعتراضی، به صورت ویدیو کنفرانس در دادسرای اصفهان برگزار شد.

ــ هاشم آقاجری، استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس، به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شد و هم‌زمان منزل او مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.

ــ فعالیت پایگاه خبری انصاف‌نیوز به دستور دادستانی متوقف شد.

ــ سجاد شهرابی، گوینده رادیو، بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت.

ــ میثم جعفری، شهروند کم‌توان، در پی اعتراض به عدم اجرای قانون معلولان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادسرای عمومی و انقلاب لنگرود احضار شد.

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت

ــ یوسف مهراد و سید صدرالله فاضلی زارع، دو زندانی عقیدتی که پیش‌تر به اتهام «سب‌النبی» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان اراک اعدام شدند.

ــ عبدالله ناصری طاهری، نویسنده و مترجم و پژوهش‌گر تاریخ، پس از تفتیش خانه‌اش توسط نیروهای امنیتی به دادسرای زندان اوین احضار شد.

ــ برای باران کوثری و شقایق دهقان، بازیگران سینما و تلویزیون، به دلیل «کشف حجاب و انتشار تصاویر در فضای مجازی (اینترنت)» پرونده‌ی قضایی تشکیل شده است.

سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت

ــ در جریان تجمع اعتراضی سراسری معلمان، شماری از آنان از جمله عاتکه رجبی در مشهد، فاتح عثمانی و فرزاد صفی خانپور در سنندج و فاطمه (مژگان) تدریسی در تهران بازداشت شدند. هم‌زمان ۱۱ معلم از اعضای کانون صنفی فرهنگیان خوزستان به اتهام «عضویت در گروه‌های معاند» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» احضار شده‌اند.

ــ آرش صادقی، زندانی سیاسی پیشین، به اتهام‌های «اجتماع و تبانی» به ۳ سال و ۷ ماه و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه زندان محکوم شده است.

ــ سهیل عربی، زندانی سیاسی پیشین، برای تحمل حکم ۲ سال تبعید به شهرستان برازجان اعزام شد.

ــ دادستانی تهران علیه روزنامه جهان صنعت به دلیل « ارائه نکردن ادله و مستندات در مورد خبر افزایش فروش اعضای بدن» اعلام جرم کرد.

ــ حسین باقری‌نیا، استاد دانشگاه حکیم سبزواری، به دادسرای بجنورد احضار شد.

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت

ــ جلسه محاکمه‌ی فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری، به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «توهین به رهبر» و «عضویت در احزاب اپوزیسیون» در دادگاه کیفری اهواز برگزار شد.

ــ انوش عادلی، عزیز قاسم‌زاده و محمود صدیقی‌پور، از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان گیلان، که از ۱۷ فروردین برای تحمل یک‌سال حبس در زندان لاکان رشت به سر می‌برند از ملاقات و تماس محروم شدند.

ــ عاتکه رجبی، معلم زندانی در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد، دست به اعتصاب غذا زد.

پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت

ــ فرزاد صفی خانپور، معلم زندانی در زندان سنندج، دست به اعتصاب غذا زد.

ــ شماری از وکلای دادگستری ازجمله سارا حمزه‌زاده، علی شریف‌زاده اردکانی، علی مجتهدزاده، ابوالفضل حمزه، محمدعلی کامفیروزی، سعید شیخ، ابوذر نصراللهی، میترا ایزدی و مرجان اصفهانیان به دادسرا احضار شدند.

……………………..

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©