Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
در باره چهار وزیر جدید کابینه احمدی نژاد

 

 

در پشت پرده  انتخاب چهار وزیر جدید کابینه احمدی نژاد

 

چرا سردار رستم قاسمی درباره‌ی سوابق خود دروغ می‌گوید؟

وزیر شدن یک نظامی و آینده‌ی تاریک صنعت نفت ایران

چهارشنبه, ۱۲ مرداد, ۱۳۹۰

 

چکیده :رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه، دقایقی قبل رئیس کل مجموعه‌ی نفت ایران شد. در شش سال گذشته، به طور متوسط به ازای هر ایرانی در حدود 370.000 تومان در اختیار این قرارگاه قرار گرفته است، آن هم نه در قالب مناقصات مرسوم و قانونی، بلکه به صورت دستوری و ترک تشریفات! کسانی که با زیرمجموعه های این قرارگاه در مقاطعی همکاری کرده اند، می گویند هیچ کدام از پروژه ها به سرانجامی نخواهد رسید و هزاران مشکل در فردای افتتاح نمایشی آن پیش خواهد آمد....

 

گروه اقتصادی کلمه – کمال الدین صبا: دقایقی قبل، رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه، به ریاست کل مجموعه‌ی نفت ایران رسید و در حالی که اوضاع پولدارترین وزارت خانه کشور به اقرار معاونین و مدیران این وزارت خانه با سوء مدیریت و بی کفایتی باند احمدی نژاد و خانه نشین کردن مدیران با سابقه و گذاردن افرادی ناآگاه از مسائل نفتی چون میرکاظمی و علی آبادی در راس وزارت نفت از هم پاشیده است، امروز یک سردار سپاه و فرمانده یک قرارگاه نظامی- اقتصادی سپاه نیز به عنوان وزیر به ساختمان پر از پول تقاطع حافظ – طالقانی راه یافت تا پس از تصاحب قراردادهای فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، اکنون تمام صنایع و سرمایه های نفتی ملت در چنبره ی سپاه پاسداران قرار گیرد و فساد اقتصادی با ورود تمام عیار نظامیان، به حد اعلای خود برسد.

 

در هیچ جای جهان قابل قبول نیست که یک مجموعه غیر شفاف و آن هم نظامی، در عرض شش سال و بدون برآورد از توانمندی و سوابق فعالیت های مشابه، بتواند ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار پروژه اخذ کند! این مبلغ در عرف قراردادهای نفتی جهان آنچنان بزرگ است که کارتل های بزرگ نفتی نیز نمی توانند با چندین دهه سابقه درخشان نفتی و در دست داشتن تکنولوژی های روز دنیا و دسترسی به بهترین منابع و نیروهای انسانی متخصص و ماهر، این مقدار پروژه را در این مدت کوتاه اخذ کنند و آن را به انجام رسانند. برای روشنتر شدن مقیاس این عدد باید گفت اگر جمعیت کشور را ۷۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، با قیمت ارز ۱۱۰۰ تومانی، به ازای هر ایرانی در حدود ۳۷۰٫۰۰۰ تومان در اختیار این مجموعه قرار گرفته است! از آن جالبتر اینجاست که این پروژه ها نه در قالب مناقصات مرسوم و قانونی، بلکه به صورت دستوری و ترک تشریفات به این مجموعه واگذار شده و باز نکته دیگر اینکه از همان ابتدا به جای روند جاری، این مجموعه نظامی با شگفتی هزینه انجام پروژه ها را از صندوق ذخیره ارزی برداشت نموده و اقدام به فاینانس نمودن پروژه ها کرده است.

 

نویسنده این مطلب از نزدیک شاهد تجربیات دوستانش بوده که با زیرمجموعه های این قرارگاه در مقاطعی همکاری کرده اند. آنها همگی به سرانجام این پروژه ها بدبین و ناامیدند و مدیریت این مجموعه ها را آنچنان به هم ریخته و ضعیف می دانند که می گویند هیچ کدام از پروژه ها به سرانجامی نخواهد رسید و هزاران مشکل در فردای افتتاح نمایشی آن پیش خواهد آمد و علاوه بر به خطر انداختن جان صدها انسان شاغل در این پالایشگاه ها، سرمایه کشور را نیز به نابودی می کشاند.

 

سردار رستم قاسمی مدعی شده اند که در احداث چندین پالایشگاه حضور داشته اند. خیلی ساده سوال می کنیم که لطفا یکی از این پالایشگاه ها را نام ببرید! مجموعه تحت امر شما به صورت دستوری و خارج از روال قانونی، صدها پروژه بزرگ مملکت را از دست شرکت های صاحب نام و تخصصی مرتبط با این صنعت در آورده و غصب کرده است و تاکنون حتی یک پالایشگاه نیز از این پروژه ها به بهره برداری نرسیده است که ادعای احداث چندین پالایشگاه را کرده اید!

 

مدیرانی که برای این پروژه های کلان گمارده اید، حتی گاهی نمی دانند استاندارد چیست و کیفیت کدام است و مهندسی چه معنایی دارد. شما و تفکر حامی شما سرمایه مملکت و مردم را در اختیار چنین کسانی قرار داده اید.

 

به تصاحب قراردادهای بزرگ نفتی بسنده نکردید و سهام اندک شرکت های موجود مانند صدرا و تأسیسات دریایی ایران و غیره را شما و دوستان دیگر نظامی تان غصب کردید تا صاحب انحصاری هرچه قرارداد بزرگ نفتی هست شما نظامی ها باشید و شرکت های خصوصی نتوانند به هیچ شکلی رشد کنند و در نتیجه استعدادها راهی آن سوی مرزها شوند.

 

شما لطفی به مردم و مملکت نکرده اید و با قرار گرفتنتان در مسند وزارت نفت، راه ورود بیشتر نظامیان بر این مجموعه را بازتر از آنچه هست خواهید کرد و نظامی گری را بر بزرگترین و مهمترین وزارت خانه مملکت حاکم خواهید نمود. نمی توان انتظار داشت که متخصصین در مجموعه ای که باید دست به سینه و خبردار جلوی سرداران نظامی خم و راست شوند و تنها به فرمانبرداری بی چون و چرا بسنده کنند، حضور یابند و گره از مشکلات عدیده این وزارت خانه که در این شش سال به هم پیچیده و دشوارتر شده است، بگشایند.

 

البته شما خود شاید به اختیار خود این کارها را نکرده اید و دستور و امر حاکمان و آنچه در مخیله شان می گذرد بر این قرار گرفته باشد که اوضاع بر این منوال قرار گیرد و سرمایه های این وزارت خانه نیز بدین گونه مستهلک گردد.

 

امروز روز آزمون دیگری برای مجلس بود که جهت و سمت و سوی حرکتش را مشخص کند. نمایندگان اکثریت مجلس با هیاهویی که پس از نطق رئیس مجلس ایجاد کردند، نشان دادند که حتی حاضر نیستند صدای مخالفی هم به گوش برسد، و می خواهند تنها نظامیان در این مملکت در هرم قدرت قرار بگیرند و متخصصین و دود چشم خورده های صنعت نفت نیز همچون دیگر صنایع و دیگر وزارت خانه های مهم کشور شاهد حاکمیت نظامی ها شوند.

 

بدین سان، آینده صنعت نفت ایران، تاریک خواهد بود. کارتل های نفتی بزرگ در تمامی میادین نفت و گازی مشترک ما با کشورهای همسایه شریک شده اند. در کشور عراق که ما تعداد زیادی منابع مشترک مرزی داریم، در غیاب و غفلت چند ساله ما و به هم ریختگی سیاست های داخلی و خارجی کشور، دولت عراق با گرفتن سهم بیست درصدی، میدان های نفتی اش را به این غول های بزرگ نفتی سپرده است. نفت و گاز ما را به راحتی خواهند ربود. حتی حفاری افقی و نفوذ به داخل میادین نفتی ما نیز دور از ذهن نیست، کما اینکه در مورد پارس جنوبی گزارش آن منتشر شده است.

 

در شش سال اخیر به عمد قراردادهای نفتی میادین مشترک مانند اسفندیار با سنگ اندازی مواجه شده اند و هیچ توفیقی در آنها حاصل نشده است. نگهداری از پالایشگاه های موجود با مشکلات فراوان روبه‌رو بوده است. متخصصین با حاکم شدن افراد غیرمتخصص و دست نشانده بر پست های مدیریتی، تحقیر شده و از مملکت رفته اند و یا سرخورده شده اند.

 

طرح های سرمایه گذاری برای حفظ سقف تولید و افزایش تولید نفت با سیاست های غلط و عدم حرکت بر محورهای مشخص شده با کندی و توقف مواجه شده اند و هزار و یک مشکل عدیده دیگر در این چند سال دست به گریبان این وزارت خانه بوده است.

 

آنقدر افراد ضعیف بر این مسند گماشته شده اند که حال سرداری نظامی که به یمن قدرت گرفتن احمدی نژاد پا در پروژه های نفتی کرده، از شانس تصدی این وزارت خانه برخوردار شده و نمایندگان هم که از حرکات بعدی احمدی نژاد و گزینه های ضعیف تر در لیست می ترسند، آنطور که اخبار این چند روزه نشان می داد، بر صدارت رستم قاسمی بر این وزارت خانه توافق کردند و شد آنچه نباید می شد.

 

 

سپاه پاسداران؛ استعمارگر جدید نفت ایران

۱۲ مرداد ۱۳۹۰ سهند خوانساری

بخش تحلیل خودنویس: رستم قاسمی، نهمین وزیر نفت ایران شد؛ به ارزانی برای او، و به بهای گزاف برای ایرانیان و بزرگترین سرمایه‌ی ملی‌شان به نام «نفت». گویی برای ایرانیان نفت ثروثی است که چیزی از آن به صاحبان اصلی‌اش نمی‌رسد. در این میان فقط استعمارگران تغییر می‌کنند.

 

نفت ایران از سال ۱۲۸۷ که در مسجد سلیمان کشف شد تا امروز که ۱۰۳ سال از آن می‌گذرد، دوران پر نشیب و فرازی را گذرانده است؛ چه آن روزها که بختیاری‌ها برای انگلستان کارگری می‌کردند و دله دله، سطل سطل، نفت تازه استخراج شده را به نخستین پالایشگاه نفتی خاورمیانه که چند صد متر آن طرف‌تر از نخستین چاه نفت خاورمیانه بود، می‌رساندند، و چه حالا که سپاه پاسداران در دعوای چنگ‌اندازی برای ثروت ملی، وزیر نفت را هم از میان خود تعیین می‌کند.

 

آن روزها نفت ایرانی‌ها مال خودشان نبود، حالا هم نیست. گویی برای ایرانیان نفت ثروثی است که چیزی از آن به صاحبان اصلی‌اش نمی‌رسد. در این میان فقط استعمارگران تغییر می‌کنند؛ هر چند که صدقه سر انگلیسی‌ها و مسجد سلیمان صاحب اولین فرودگاه، مدرسه و سینما و باشگاه ورزشی و جاده و خیابان آسفالت و خیلی چیزهای دیگر شدند، اما حالا اهالی همان نخستین شهر نفتی خاورمیانه حتی همان‌ رفاه انگلیسی‌ را هم ندارند.

 

عمر آن روزها زیاد نبود و بیشتر از سه دهه نپایید، اما لکه سیاهش بر دل همه ایرانی‌ها مانده است. از آن بدتر کودتایی بود که سبب سقوط معمار ملی شدن نفت کشورمان شد. هرچند به یمن حضور دکتر محمد مصدق هم نفت‌مان ملی شد هم دست خارجی‌ها از آن کوتاه شد.

 

اگر مصدق همان روزها که وکیل اول مجلس تهران و قهرمان احقاق حقوق ملت ایران بود و نگذاشت دولت کودتای رضاخانی تا وقتی خارجی‌ها در ایران هستند امتیازی از نفت ایران را به آنها واگذار کند یا قراردادی را در این زمینه امضا کند، اگر او نفت ایران را ملی کرد و شاه مستبد را وادار به امضای طرح اجرایی شدن آن کرد، اگر روزی مهدی بازرگان نامی بوده که می‌رفت به آبادان تنها برای خلع ید انگلیسی‌ها از سرمایه ملی ایران و بیرون راندن آنها از کشور، اگر روزی مصدقی بود و حسین فاطمی که به گواه و شهادت دکتر مصدق نخستین پیشنهاددهنده ملی شدن نفت بوده و حق بزرگی به گردن ایرانیان دارد و سر آخر هم شهید راه وطن شد، تنها برای اینکه ایران مستقل بماند و آباد شود؛ در عوض چند سالی‌ست که به دلیل حضور سپاه نه کسی رغبت می‌کند در ایران سرمایه‌گذاری کند و نه پروژه‌ای پیش می‌رود.

 

هرچند این روزها تاریخ را تحریف می‌کنند و ناتوان از پاک‌کردن یا کمرنگ‌کردن نقش دکتر مصدق، کاشانی را مهره اصلی ملی شدن نفت معرفی می‌کنند و حرفی از پیوستن او به کودتاچیان ۲۸ مرداد سال ۳۲ نمی‌زنند، هرچند به یمن و برکت همین تحریف‌ها امروز ترورکننده دکتر فاطمی، محمدمهدی عبدخدایی بر صدر می‌نشیند و سرکرده جمعیت فدائیان اسلام می‌شود، اما ایرانیان همه اینها را خوب در خاطر نگه می‌دارند.

 

اگر روزی با ملی شدن نفت، خارجی‌ها تنها ماندند تا برای ایران سرمایه‌گذاری و کار کنند، حالا، همین خارجی‌ها ایران را تحریم می‌کنند واجازه نمی‌دهند کسی به این کشور وسایل و ابزار بفروشد تا روی پای خود بایستد.

 

چند سالی‌ست که پروژه‌های بزرگ نفتی یکی‌یکی بدون مناقصه و بدون گذشتن از فیلترهای لازم به سپاه پاسداران واگذار می‌شود. قرارگاه خاتم وابسته به سپاه بدون نیاز به عبور از آزمونی برای اثبات توانایی خویش، پروژه‌های نفتی را از آن خود می‌کند.

 

اگر تا دیروز سخن از عدم توانایی و تخصص این نهاد عقیدتی و نظامی در اداره پروژه‌های اقتصادی بود، اکنون ایرانیان باید نگران این باشند که قرارگاه خاتم سپاه پاسداران همه امکانات اقتصادی کشور را به ملک طلق خود تبدیل کرده است، آنچنان که وزارت را کاملن از آن خود می‌کند و وزیر به آنجا می‌فرستد.

 

قرارگاه خاتم الانبياء پيش از به قدرت رسيدن محمود احمدى‌نژاد، در بخش‌هاى راه و سدسازى فعال بود، ولى پس از روى كار آمدن دولت نهم، به يك پاى ثابت پروژه‌هاى نفتى بدل شده است؛ هرچند پروژه‌های به‌عهده گرفته شده از سوی سپاه یا شکست خورده و یا بر زمین مانده و به نتیجه نرسیده است.

 

نفت ایران در چند سال اخیر به گواه آنها که شاهد بوده‌اند و دستی در امور و قضایا داشته‌اند، خام به فروش رفت و خرج واردات شد. همچنان که به گفته اکبر ترکان، معاون وزیر نفت در چهار سال اول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در کل تاریخ کشف نفت در ایران، درآمد حاصل از فروش نفت ۹۹۵/۶ میلیارد دلار بوده که سهم دولت احمدی‌نژاد در شش سال اخیر به ۴۵۰ میلیارد دلار می‌رسیده است.

 

اما جالب اینجاست که دولت‌های نهم و دهم در این شش سال، به همان اندازه که از محل فروش نفت درآمد داشته‌اند، یعنی درست به میزان ۴۵۰ میلیارد دلار، واردات هم داشته‌اند. او تصریح می‌کند که تنها ۱۵ درصد واردات این شش ساله متعلق به کالاهای سرمایه‌ای و ماشین‌آلات بوده و بقیه کالاها واسطه‌ای و مصرفی بوده است؛ و این یعنی بخش عمده‌ی درآمد نفتی کشور در دولت احمدی‌نژاد، به جای اینکه در تولید به کار گرفته شود یا سرمایه‌ای بر داشته‌های ملت بیفزاید، هدر رفته است. و در این شش سال روزبه‌روز از حضور بخش سرمایه‌گذاری خارجی و خصوصی ایران کم شده و بر شرکت سپاه در پروژه‌های نفتی افزوده شده است.

 

بی‌راه نیست اگر بگوییم تاریخ ایران از روزهای «خلع ید» به بعد هرگز چنین دوران تلخی را در صنعت نفت به خاطر ندارد. حتی در دوران جنگ که مدام پایانه‌های نفتی ایران بمباران می‌شد، صنعت نفت ایران چنین ورشکسته نشد. اگر صدامیان از این طرف پالایشگاهی را بمباران می‌کردند تا اقتصاد ایران فلج شود، مردم از آن طرف آجرها را دوباره روی هم می‌چیدند، اگر از این سو اسکله‌های صادراتی خارک را بعثی‌ها آتش می‌زدند، از آن سو مردم خود را به درون آتش می‌انداختند تا خاموشش کنند. همین شد که حتی در طول هشت سال جنگ و تحریمی که مردم هرگز خواستارش نبودند و سیاست و جنگ میان دولت‌ها و «هل من مبارز» طلبیدن عده‌ای برای صدور انقلاب به همه دنیا آتش آن را برافروخت، اما کشور چنین به ورشکستگی نرسید.

 

پیش از آن نیز نفت ایران روزهای پر غرور و مردان بزرگی را در خاطر خود دارد؛ از دکتر منوچهر اقبال، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گرفته که نفتی‌ها هنوز خاطره خوش ریاستش را به یاد دارند تا نخستین وزیر نفت پس از انقلاب، مهندس معین‌فر که هرچند سابقه حضور در مجموعه نفت را نداشت اما در مدت کوتاه وزارتش نه تنها نقطه تاریکی نیست، بلکه تنها در دوره او کارمندان وزارتخانه تحت امرش موظف شدند که روزهای پنج‌شنبه هم کار کنند، چرا که این عضو کابینه دولت بازرگان معتقد بود که کشور به فعالیت و تلاش بیشتر برای سازندگی در دوره جدید احتیاج دارد.

 

وزیر بعدی که چهل روز بیشتر حضورش در این پست دوام نیاورد هم در روزهای کوتاه که تازه جنگ آغاز شده بود هرچه در توانش بود انجام داد. مهندس تندگویان که خود دانش‌آموخته دانشکده نفت آبادان بود، سخت در پی تقسیم پالایشگاه‌ها در همه کشور بود؛ چرا که معتقد بود به دلیل وقوع جنگ باید صنعت نفت را در سراسر کشور پراکنده سازد تا از گزند آسیب مصون بماند، اما در سرکشی به پالایشگاه آبادان در جاده‌ای که آن موقع تازه به دست عراقی‌ها محاصره شده بود، اسیر شد.

 

نه در دوران جنگ  که درآمد نفت به دلیل تحریم و بمباران به کمترین میزان خود یعنی حدود ۶ تا ۷/۵ میلیارد دلار رسیده بود و نه در روزهای بازسازی و سازندگی که فروش نفت ایران رونق گرفت و تا روزهای آخر آن دوران به ۳/۳ میلیون بشکه در روز رسید، هرگز پروژه‌های نفتی این‌چنین از سوی کسانی در داخل ایران ویران نشد که در چند سال اخیر سپاه با آن چنین کرد.

 

اواخر سال ۸۸ بود که مدیرعامل شرکت ملی نفت در جمع خبرنگاران از کسری بودجه ۲۰ میلیارد دلاری این شرکت خبر داد و گفت که اگر این مشکل حل نشود به زودی این شرکت با ورشکستگی روبه‌رو خواهد شد، اما در کمتر از یک‌سال بعد گزارش‌ها نشان می‌داد که نه تنها این کسری مرتفع نشده، بلکه تقریبن ۵۰ درصد پروژ‌ه‌های نفتی کشور که پیمانکار آن سپاه بود، به تعطیلی کشانده شده است.

 

حتی در دوره اصلاحات که باز ایران روزهای سخت نفتی را از سر گذراند، روزهایی که قیمت هر بشکه نفت به زیر ۱۰ دلار نزول کرد، روزهایی که نه از پارس جنوبی خبری بود و نه از حضور و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها باز هم نفت چنین خام به فروش نرفت و پولش صرف واردات نشد. در همان روزهایی که بیژن نامدار زنگنه اولین وزیر نفت دوران خاتمی بود و نفت آن قدر ارزان شده بود، صنعت پتروشیمی رشد چشمگیری یافت و اندکی بعد عملیات اجرایی 5 فاز پارس جنوبی پایان یافت و 9 میلیارد دلار قرارداد منعقد شد و روزهای پر کاروبار این صنعت را رقم زد.

 

شاید کسی خوابش را هم نمی‌دید که اندکی بعد از شروع دولت نهم چنان اوضاع سیاسی کشور دچار بی‌ثباتی شود و سپاه چنان دعوی حق و حقوق در امور اقتصادی کند که نه تنها جا برای پول خرج کردن خارجی‌ها باقی نماند بلکه بخش خصوصی داخل کشور هم به کناری رانده شود. اما در طی شش سال گذشته استراتژیک‌ترین و مهم‌ترین وزارتخانه کشور چنان زیر و رو و به قولی شخم زده شد که اکنون هم بخش خصوصی ایران ورشکسته و فلج شده و هم سپاه ناکارآمد و غیر متخصص هیچ پروژه‌ای را سالم و سرپا نگذاشته است. بعد از وزرای رنگارنگی که احمدی‌نژاد در این چند سال عوض کرد، حالا «برگ آس» تمامیت‌طلبان رو شده است: «رستم قاسمی» نامی که هیچ سابقه‌ای از او در گوگل پیدا نمی‌شود مگر همان‌ها که در قرارگاه خاتم بوده است. عجیب آنکه موافقان و مدافعانش این را به عنوان نکته مثبت سابقه او و گواهی بر آشنایی او با صنعت نفت دانسته‌اند، همچنان که علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم در جلسه رأی اعتماد او گفته است که او «فعالیت‌های چشمگیری در قرارگاه» داشته‌ است.

 

درست است! رستم قاسمی سابقه فعالیت نفتی دارد، اما در همان پروژه‌های ورشکسته‌ای که پیشتر وصفش رفت و واضح است که شرط و اولویت حضور در قرارگاه خاتم نه توانایی و تخصص، بلکه خودی بودن در جمع نیروهایی‌ست که روزی اسلاف‌شان به بهانه‌ی دفاع از کشور جمع شده بودند و اکنون هدف این جمع، تنها چیزی که نیست همین دفاع از ایران است.

 

شاید هاشمی رفسنجانی که در ابتدای دوران ریاست‌جمهوری‌اش در سال‌های پس از جنگ از سپاه برای شرکت در فعالیت‌های اقتصادی دعوت کرد در خواب هم نمی‌دید که روزی این نهاد نظامی- عقیدتی چنان قدرتمند شود که نه تنها همه فعالیت‌های بزرگ اقتصادی را در دست بگیرد، نه تنها بخش خصوصی را ورشکسته کند، بلکه همان پروژه‌های اقتصادی را هم با ناکارآمدی خود به تعطیلی بکشاند و دست هم برندارد.

 

لاریجانی در جلسه رأی اعتماد به رستم قاسمی از نمایندگان خواسته است یک رأی نمادین به او بدهند. مجلس هم بالاخره او را وزیر نفت کرد. می‌گویند قاسمی خودش با احمدی‌نژاد شرط کرده که اگر بخواهد وزیر بشود فقط به نفت می‌رود که چندان هم عجیب نیست.

 

اما مجلس ایران امروز با این رأی اعتماد روسیاهی بزرگی را به جان خرید. با ورود رستم قاسمی روزگاری تلخ‌تر از دوران حضور انگلیسی‌ها بر نفت ایران شاهد خواهیم بود. شاید فاطمی و مصدقی دیگر لازم است تا دست استعمارگران جدید را از کشور کوتاه کند

.

در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در صحن علني مجلس صورت گرفت:

 نمايندگان به چهار وزير پيشنهادي دولت راي اعتماد دادند

مردم سالاری ـ۱۳ مرداد ۱۳۹۰

جلسه علني مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در دو نوبت برگزار شد که بررسي صلاحيت و راي اعتماد به 4 وزير وزارتخانه هاي "صنعت، معدن، تجارت"- "کار، تعاون و رفاه اجتماعي" - "نفت" و "ورزش و امور جوانان" تمام وقت مجلس را به خود اختصاص دارد. در ابتدا محمود احمدي نژاد که با تني چند از وزرا و معاونان خود به مجلس آمده بود، در دفاع از وزراي پيشنهادي خود به سخنراني پرداخت و در حالي که بر اساس ماده 190 آيين نامه داخلي مجلس، مي توانست براي دفاع از هر وزير پيشنهادي يک ساعت سخنراني کند، کل نظرات خود را در 10 دقيقه خلاصه و سپس بدون آنکه منتظر شنيدن اظهارات نمايندگان موافق و مخالف شود، جلسه علني را ترک کرد.

احمدي نژاد با تبريک ماه مبارک رمضان گفت: در اين ماه همه درهاي آسمان بر روي احسان ها باز مي شود و خير و رحمت جاري است.

رييس جمهور در اهميت چهار وزارتخانه بدون وزير گفت: سه تا از اين وزارتخانه ها ناشي از ادغام شش وزارتخانه و يکي ديگر از ادغام دو سازمان و معاونت رييس جمهور است و تجربه نشان داده که اصلاح ساختار اداري و کوچک سازي بدنه اصلي دولت پس از انجام مطالعات دقيق در اجرا بايد به سرعت رخ دهد تا خللي در اداره کشور رخ ندهد و تجربه نشان داد که مي شود کارهاي بزرگي انجام داد و يک دولت کوچک اما چابک، مسلط، عالم و کارآمد داشت.

وي گفت: شما چهار وزير پيشنهادي را مي شناسيد و نيازي به معرفي نيست.  شيخ الاسلامي براي وزارت تعاون، کار و رفاه معرفي شده که از مديران دلسوز، موفق و پرتوان است و در تمام سطوح مديريتي موفق بود. فردي فکور، مدير، با برنامه و دلسوز است که همه امکانات را در تمام سطوح براي پيشرفت و کار بسيج مي کند.

وي افزود: دکتر غضنفري نيز از چهره هاي آشنا براي شما و مديريت کشور است. فردي مومن، دلسوز، پرتوان و پرکار که موفق بود.

احمدي نژاد قاسمي را از فرزندان انقلاب و دفاع مقدس اعلام کرد و گفت: وي خدمات فراواني را در دوران دفاع مقدس و سازندگي انجام داد و تقريبا در هر کجاي ايران که سفر کنيد آثاري از خدمات مخلصانه اين مرد قابل مشاهده است. امروز نيز با تسلط و آشنايي با حوزه نفت آمده که مجموعه نفت را بيش از گذشته در خدمت کشور و منافع ملي متحول کنند.

وي عباسي را چهره آشنا براي مجلس دانست وگفت: وزارت ورزش و جوانان دو حوزه مهم، پرکار و تاثيرگذارند و آقاي عباسي نيز سطوح مديريتي را مرحله به مرحله طي کردند و در تمام دوران با اخلاص، درايت و با انگيزه بالاي الهي کارها را به خوبي اداره کردند و در واقع حوزه کاريشان با کمترين تنش و بيشترين همدلي و همراهي همراه بوده است.

در ادامه نمايندگان صلاحيت عبدالرضا شيخ الاسلامي وزير پيشنهادي وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي را بررسي کردند و در نهايت با 204 راي موافق 31 راي مخالف و 10 راي ممتنع به وزارت شيخ الاسلامي راي مثبت دادند.

نماينده خوي به عنوان اولين مخالف شيخ الاسلامي، با تاکيد به اين که وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي بايد به حق طبيعي مردم مبني بر داشتن شغل پاسخ مثبت دهد، گفت: مخالفت بنده با شيخ الاسلامي به دليل نداشتن برنامه مناسب براي رفع معضلات اشتغال و همچنين متناسب نبودن رشته تحصيلي ايشان با حوزه کاري اش در اين وزارتخانه است.

مويد حسيني صدر با تاکيد به اينکه مشکل اشتغال مشکل اصلي مردم است، گفت: به نظر بنده تنها عوامل خارجي باعث ايجاد بيکاري در کشور نشده و سو»مديريت در اين موضوع نيز دخيل است که مي توان با انجام تمهيداتي آن را حل نمود.

وي با بيان اينکه طبق قانون اساسي چند شغله ها مجاز به کار نيستند، گفت: شما براي برخورد با چند شغله ها چه کاري انجام داديد؟

اين نماينده مجلس هشتم، با اشاره به مشکلات کارفرماها براي استخدام کارگران گفت: مطمئنا اين موضوع نيز با راهکارهاي قانوني رفع خواهد شد که باز هم شما مي توانستيد اين مشکل را در زمان تصدي تان در وزارتخانه کار حل کنيد که اين اتفاق نيز نيفتاد.

حسيني صدر با انتقاد از به کار گرفتن کارگران خارجي گفت: در حالي که در کشورمان بيکاري بسيار است شاهديم که کارگران خارجي به کار گرفته مي شوند که به نظر مي رسد در اين رابطه هيچ کنترلي وجود ندارد و تاکنون نيز اقدامي براي رفع آن انجام نشده است.

وي با اشاره به اصول 28 و 29 قانون اساسي مبني بر ايجاد شرايط مساوي براي اشتغال و همچنين برخورداري از بيمه تامين اجتماعي براي همگان گفت: آيا تاکنون امکان ايجاد اشتغال و شرايط مساوي و يا داشتن بيمه براي همه آحاد مردم فراهم شده است؟ اين امر نشان مي دهد که شما در دوران مسئوليت تان در وزارت کار اقدام موثري را انجام نداده ايد.

حسيني صدر گفت: ملت ايران کارگرپذير است و تنها بايد متخصص و دانش فني به کشورهاي ديگر ارائه کرد; مردم ما نمي توانند براي کشورهاي ديگر کارگري کنند.

وي گفت:  رشته تحصيلي شما کارشناسي ارشد راه و دکتري مهندسي عمران است که هيچ ارتباطي با وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعي ندارد.

مويد حسيني صدر همچنين برنامه وزير پيشنهادي را براي رفع معضلات کشور مناسب ندانست و گفت: شما در برنامه هايتان تنها کلي گويي کرديد و به نظر مي رسد راهکار مشخصي براي حل مشکلات کشور در حوزه کاري تان به خصوص مشکل اشتغال در کشور ارائه نکرديد.

در ادامه عضو کميسيون صنايع و معادن در موافقت با وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي گفت:  به نظر من شخصي که به عنوان وزير معرفي شده از نظر تجربي داراي برنامه هاي مشخص و وظايف مدوني است و با سابقه خود در وزارت کار تاثير زيادي در تنظيم سطح بين المللي"ILO"  داشته  و در برنامه هاي خود نيز رابطه منطقي بين وظايف وزارتخانه هاي جديد ايجاد کرده است.

علي اصغر يوسف نژاد، تبعيت از قانون و منويات رهبري و قانون برنامه پنج ساله را از نقاط قوت برنامه هاي وزير پيشنهادي عنوان کرد و گفت: مخالفان وزارت ايشان که درباره وضع اشتغال سخن مي گويند، بايد بدانند که اشتغال يک موضوع ملي و مهم در سطح کشور است و وزارت کار وظيفه تنظيم روابط کار و کارفرما را در اين حوزه بر عهده دارد و ايجاد تعامل بين تشکل هاي کارگري و فعال کردن شوراي عالي اشتغال از مهمترين فعاليت هاي ايشان در دوران تصدي وزارت کار بوده است.

در ادامه نماينده تبريز در موافقت با شيخ الاسلامي با بيان اينکه اين وزارتخانه به ويژه در شرايط جديد که ادغام صورت گرفته جزو وزارتخانه هاي تاثيرگذار به شمار مي رود، گفت: شخصيت دکترشيخ الاسلامي به عنوان يک شيخ متعصب، متدين،  انقلابي، با نشاط ،  دانشگاهي و اهل علم طي اين مدت به وضوح ديده شده است.

رضا رحماني افزود: هر کسي که به عنوان وزير کار معرفي مي شود، بايد حوزه تشکل هاي کارگري و کارفرمايي را، که يکي از چالش هاي مطرح در اين حوزه بوده است، مورد نظر قرار دهد لذا آنچه که جالب توجه بود، حمايت آقاي شيخ الاسلامي از تشکل هاي کارگري و تعاوني بود.

وي تصريح کرد: به اين ترتيب اين وزارتخانه به مدير قوي نياز دارد و آنچه که مخالف وي در خصوص ارتباط مدرک ايشان با حيطه وظايف اش صحبت کرد چندان مرتبط نيست، زيرا در مديريت کلان و استراتژيک اين امکان ندارد که يک نفر مدرک در تمامي حوزه هاي مربوطه مانند کار، تعاون و رفاه داشته باشد. لذا آنچه در مباحث مديريت استراتژيک بايد مطرح باشد مهارت هاي ارتباطي است که وزيرپيشنهادي دارا است.

نمانيده تبريز با اشاره به نقاط قوت و ضعف مطرح در خصوص برنامه هاي اين وزير گفت: بيمه ها، حمايت هاي اجتماعي،  اجراي نظام قانون تامين اجتماعي که در اصل 28 و 29 قانون نيز ذکر شده از جمله مواردي هستند که شيخ الاسلامي در برنامه هاي خود قرار داده و جزو نقاط قوت به شمار مي رود.

وي تصريح کرد: همچنين همسويي با سياست کلي برنامه پنجم توسعه از قبيل توسعه کمي و کيفي بيمه هاي سلامت، جبران  نابرابر غيرموجه درآمدي در حوزه هاي يارانه ها، انجام اقدام کاهش نرخ بيکاري به 7 درصد که در احکام برنامه پنجم نيز ذکر شده جزو برنامه هاي وزير پيشنهادي مورد تاکيد قرار گرفته است.

رحماني اظهار داشت: وزير پيشنهادي رفاه، کار و تامين اجتماعي تاکيد خاصي بر روي قانون رفاه و تامين اجتماعي داشته که از برنامه هاي کلان کشور است زيرا براساس آن بايد تمام مردم تحت پوشش بيمه ها قرار گيرند چه از حيث درماني و چه بازنشستگي باشد.همچنين تشکيل بيمه بيکاري و گسترش تعاوني ها نيز در اين زمينه قرار مي گيرد.

در ادامه نماينده نوشهر در موافقت با شيخ الاسلامي اظهار داشت: تغيير رويکرد بيمه ها از درمان نگري به سلامت نگري از برنامه هاي شيخ الاسلامي در زمينه سلامت و تامين اجتماعي است.

انوشيروان محسني بندپي با بيان اين که شيخ الاسلامي داراي 60 مقاله علمي، تحقيقي و پژوهشي است گفت:  ايشان فردي هستند که کمتر حرف مي زنند ولي عمل مي کنند.

وي گفت: اميدواريم در بحث اشتغال همکاري هاي لازم با دکتر شيخ الاسلامي انجام شود، ما مذاکراتي با ايشان داشتيم و با برنامه هاي ايشان و ايجاد اين وزارتخانه ان شا»الله شاهد ساماندهي فضاي کار و کاهش نرخ بيکاري خواهيم بود.

وي به برنامه هاي شيخ الاسلامي در زمينه تعاون اشاره کرد و گفت: ايشان بر اجراي اصل 44 تاکيد دارند اصلي که مقام معظم رهبري آن را ابلاغ کردند و پيام آن واگذاري کارها به مردم است.

محسني بندپي با بيان اين که شيخ الاسلامي برنامه هاي خوبي در زمينه بازار کار، سازماندهي آن و تنظيم رابطه ميان کارگر و کارفرما دارند و در اين ارتباط نيز تلاش کرده اند، گفت: در بخش رفاه و تامين اجتماعي نيز برنامه هاي ارزشمندي دارند از جمله توجه به اورژانس اجتماعي و تقويت آن، پزشک خانواده و سيستم ارجاع; اميدواريم بين وزارت بهداشت و اين وزارتخانه براي تحقق اين سياست ها همکاري خوبي ايجاد شود و در واقع نظام سلامت را از مشکلاتي که اکنون دچار آن است رها کند و اين مشکلات را با همکاري وزارت بهداشت حل کند. تغيير رويکرد بيمه ها از درمان نگري به سلامت نگري از ديگر برنامه هاي شيخ الاسلامي در زمينه سلامت و تامين اجتماعي است. حمايت از افراد نيازمند و بيماراني که داراي بيماري هاي صعب العلاج هستند نيز از ديگر برنامه هاست.

نماينده مشهد و کلات با تاکيد بر توسعه بيمه هاي اجتماعي براي حمايت از مستضعفان گفت: سوابق کاري شيخ الاسلامي در کنار علم، دانش و رفتار عالمانه ايشان دليل کافي براي تصدي ايشان در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي است.

اميرحسين قاضي زاده با اشاره به مشخصات علمي، سوابق تحصيلي و توانمندي هاي شيخ الاسلامي براي پياده سازي برنامه هايش در شرايط امروز در حوزه داخلي و بين المللي وزير پيشنهادي را براي تصدي اين وزارتخانه مناسب دانست.

وي يکي از دلايل موافقت خود را داشتن فهم راهبردي وزير پيشنهادي از حوزه مسئوليت خود در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي عنوان و اظهار کرد: اين که وزيري آگاهي به حوزه وظايف خود داشته باشد موضوع مهمي است که به نظر بنده آقاي شيخ الاسلامي داراي چنين خصيصه اي است.

عضو کميسيون بهداشت با بيان اين که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي را بايد وزارتخانه عدالت و رشد اجتماعي نام گذاري کرد، گفت: آقاي شيخ الاسلامي قبل از طرح موضوع ادغام دغدغه اصلي شان کنار هم قرار گرفتن وزارتخانه هاي تعاون و کار با توجه به مهم بودن موضوع اشتغال بود که نشان مي دهد ايشان براي حل مشکل اشتغال برنامه ها و دغدغه هاي بسياري دارد.

نماينده مشهد خطاب به وزير پيشنهادي گفت: با توجه به قرار گرفتن در دوره گذار، مساله حمايت هاي اجتماعي همزمان با اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها موضوع بسيار مهمي است که در اين راستا بنده از شما خواهشمندم با عميق تر کردن و توسعه بيمه هاي اجتماعي از مستضعفان حمايت هاي لازم را انجام دهيد تا همه آحاد مردم بتوانند از تسهيلات بيمه هاي اجتماعي برخوردار شوند.

در ادامه عضو کميسيون اجتماعي مجلس گفت: وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي با توجه به مدرک غيرمرتبط با اين حوزه ها و برنامه هايي که ارايه کرده است نمي تواند از عهده وزارتخانه اي که ترکيبي از سه وزارتخانه است برآيد.

داريوش قنبري به عنوان مخالف وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي با اشاره به عضويتش در کميسيون اجتماعي به عنوان کميسيون تخصصي حوزه اجتماعي گفت:  بنده به لحاظ کارشناسي با وزارت شيخ الاسلامي مخالفم و با توجه به برنامه هاي ايشان از گذشته و سوابق و برنامه هاي فعلي ايشان بر عملکرد و برنامه هاي ارايه شده نقد دارم.

نماينده ايلام، با اشاره به مدرک دکتراي حمل و نقل شيخ الاسلامي افزود: اين سوال وجود دارد که بين حمل و نقل و موسسات حمايتي مثل بهزيستي و ساير موسسات در حوزه وزارت رفاه چه نسبتي مي تواند وجود داشته باشد؟ کمااينکه ايشان در ارتباط با بحث تعاون نيز سوابق و تجربيات مناسبي ندارد.

قنبري با اشاره به اينکه پيش از اين نيز شيخ الاسلامي پست و منصب اجرايي مناسبي نداشته و مشخص نيست بر چه مبنا و اساسي براي تصدي اين وزارتخانه معرفي شده است گفت: البته يک مبنا مي تواند وجود داشته باشد و آن اينکه آقاي  شيخ الاسلامي از همکاران دانشگاه علم و صنعت آقاي احمدي نژاد بوده و تنها با عنايت به اين معيار از نامبرده استفاده شده است.

اين نماينده مجلس با اشاره به اين که در برنامه اي که شيخ الاسلامي در مرداد 88 به نمايندگان ارايه کرد تنها 35 مقاله علمي پژوهشي داشت افزود:  در برنامه مرداد 90 ايشان بعد از گذشت دو سال، اعلام کرد 60 مقاله دارد; همگان مي دانند مقاله علمي پژوهشي يعني چه؟ طبيعي است ايشان در طي اين دو سال معجزه نکرده است که بتواند 25 مقاله علمي پژوهشي تاليف کنند، پس يا مقالات افراد ديگر را به اسم خود ثبت کرده و يا خلاف گفته اند که اين امر بايد ثابت شود.

قنبري ادامه داد:  ازايشان مي خواهم اسناد و مدارک اين مقالات را در اختيار کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس قرار دهد و اين طور تصور نشود که برنامه اي داده مي شود و سپس همه چيز فراموش مي شود، کمااينکه همه اين صحبتها به عنوان تاريخ ثبت و ضبط مي شود.

وي خطاب به شيخ الاسلامي افزود: چطور توانستيد در ظرف دو سال، 25 مقاله علمي پژوهشي تاليف کنيد و با ارائه اين همه مقاله چه طور هنوز استاديار باقي مانده ايد؟

قنبري با اعتقاد به اينکه آقاي شيخ الاسلامي مسوول برنامه محوري نيست و هيچ برنامه اي در طول 2 سال گذشته که وزير کار بوده  ارائه نکرده  است افزود: شما هر زمان که صحبت از اشتغال مي شد مي فرموديد که مسئوليتي در حوزه اشتغال نداريد در حالي که در برنامه خود اعلام کرده بوديد سالانه چه تعداد شغل ايجاد خواهيد کرد، بنابراين بايد گفت که با پاک کردن صورت مساله نمي شود نمايندگان را قانع کرد و مسئوليت خود را در قبال ملت و مجلس انجام داد.

وي با اشاره به اينکه آقاي شيخ الاسلامي نتوانست برنامه دلسوزانه آقاي جهرمي را در وزارت کار در رابطه با بحث بنگاه هاي زودبازده ادامه دهد تصريح کرد: اين موضوع در حالي است که بحث بنگاه هاي زود بازده در برنامه سال 88 شما مطرح شده بود.

قنبري تصريح کرد:چطور مي توان به برنامه آينده شما اعتماد کرد درحالي که شما به برنامه دو سال پيش خود اعتنا و اعتمادي نداشتيد; پس آزموده را آزمودن خطاست.

اين نماينده مجلس، با اعتقاد به اينکه شيخ الاسلامي نتوانست از عهده وزارت کار بر بيايد حال چطور خواهد توانست از عهده وزارتخانه اي که ترکيبي از سه وزارتخانه است برآيد تصريح کرد: يکي از برنامه هاي آقاي شيخ الاسلامي بحث ساماندهي نيروي کار و اخراج نيروي کار بيگانه در سال 88 بود، درحالي که شاهد افزايش کارگران افغاني در کشورهستيم.

وي افزود: همچنين بحث ديگر در برنامه 88 آقاي شيخ الاسلامي موضوع بازنگري بيمه کارگران و واحدهاي صنفي کوچک بود و اين مطلب نشان داد که شما مشکل را به درستي تشخيص نداده ايد چرا که در اين رابطه خلا» قانوني وجود ندارد و هنوز حتي قوانين مصوب اجرا نشده است; اين موضوع در رابطه با بخش قاليبافان و صنايع دستي نيز مطرح است.

در ادامه، بنا به خواسته قنبري،  فايل صوتي صحبت هاي شيخ الاسلامي در کميسيون اجتماعي مبني بر اين که هيچ مسئوليتي درحوزه اشتغال ندارد پخش شد و پس از آن قنبري افزود: اين صحبتهاي آقاي شيخ الاسلامي در حالي است که اين موضوعات در برنامه سال 88 ايشان مطرح شده است.

وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي در دفاع از برنامه هاي خود در مجلس با اشاره به فعاليت هايش در حوزه رفاه و تعاون اظهار کرد: در وزارتخانه جديد ماموريت خود را با آينده نگري، غيرمتمرکز، رقابت گرا، توانمندساز، قانون مدار، اخلاق مدار، عدالت محور و شايسته سالار دنبال خواهم کرد.

عبدالرضا شيخ الاسلامي ادامه داد: معتقدم وزارتخانه جديدالتاسيس ظرفيتش در مجموع از سه وزارتخانه اي که پيش از اين وجود داشت بيشتر است، زيرا به دليل انسجام و هماهنگي داخلي، مديريت واحد، قدرت ابتکار عمل و سرعت در انجام فعاليت ها ظرفيت بالايي داشته باشد.

وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي با اشاره به موضوع تعاون در کشور خاطر نشان کرد: در اين حوزه ظرفيت هاي بسيار زيادي وجود دارد که امکان بهره گيري از تمام آن ها در جهت رشد کشور مهيا است زيرا مردم انقلاب کرده و نظام اسلامي را برپا کردند و با حضور در تمامي صحنه هاي توانستند نقش شايسته خود را ايفا کنند. لذا حق آن است که در عرصه اقتصاد نيز زمينه براي حضور منسجم فراهم شود.

شيخ الاسلامي تصريح کرد: براي رسيدن به اهداف خود که همان اشتغال، فقرزدايي از سه دهک پايين جامعه، ايجاد چتر حمايتي براي اقشار متوسط جامعه و توانمندسازي اقشار ضعيف است به سه موضوع مهم اهداف کمي، راهکارهاي توسعه اي و راهکارهاي درآمدي توجه کرد.

شيخ الاسلامي در ادامه  دفاعيات خود در مورد برنامه هاي بخش کار و اشتغال گفت: با افتخار اعلام مي کنم که در دوران تصدي وزارت کار به همه وعده ها و اهدافي که در زمان سپردن اين مسووليت در مجلس به بنده داده شده بود رسيده ايم يا در دست اجرا داريم و حاصل آن رشد همه شاخص ها پيرامون وظايف وزارت کار است و تقويت سه جانبه گرايي جزو راهبردي برنامه هايي بود که بهترين عملکرد را در اين حوزه نيز داشت.

وي افزود: در همين دوران موضوع مهم اصلاح قانون کار را در دست بررسي داشته ايم که هم اکنون در شوراي عالي کار در حال بحث و گفت وگو پيرامون آن هستيم. هم چنين تقويت و فعال کردن شوراي عالي اشتغال و اجرايي کردن قانون مجلس در جهت حمايت و ساماندهي مشاغل خانگي و تنظيم نظام ملي صلاحيت حرفه اي در دستور کار قرار دارد و در حوزه بين الملل نيز تصدي کرسي عضويت در هيات مديره سازمان جهاني کار از برنامه هايي است که در وزارت کار سابق محقق شده است.

وزير پيشنهادي دولت به بيان اهم برنامه ها در حوزه رفاه اجتماعي پرداخت و تاکيد کرد: رفاه اجتماعي موضوعي است که سلامت، آموزش، مسکن و اشتغال در تحقق آن نقش اساسي دارند و بايد همه با هم در جهت نيل به اين هدف گام برداريم.

وي ادامه داد: پي گيري و اجراي طرح پزشک خانواده و نظام سلامت از مهم ترين برنامه هايي خواهد بود که در بخش رفاه اجتماعي پي گيري خواهد شد. هم چنين پوشش مناسب و الگوي تامين منابع بيمه اي و دنبال کردن سلامت مردم و تاکيد بر جنبه هاي بيمه گري و استقرار نظام جامع تامين اجتماعي از ديگر برنامه هايي است که در حوزه رفاه اجتماعي مدنظر قرار خواهد گرفت.

شيخ الاسلامي تاکيد کرد: اصلاح نظام بيمه بيکاري و برقراري نظام حمايتي از بيکاران يکي ديگر از برنامه هاي اساسي بخش رفاه اجتماعي خواهد بود.

وي افزود: تلاش براي تخصيص منابع هدفمندي يارانه ها به سمت توليد و اشتغال و هم چنين رويکرد سلامت نگر به جاي رويکرد درمان نگر و هم چنين پيش گيري از اهم موضوعات مربوط به سلامت جامعه است و ايجاد صندوق هاي فرصت هاي شغلي و تامين مسکن براي مددجويان و معلولين براي رسيدن به رفاه اجتماعي و توانمندسازي معلولين براي بهره مندي اين قشر از جامعه از رفاه اجتماعي نيز بسيار مهم و مورد تاکيد است.

در ادامه راي اعتماد به مهدي غضنفري برگزار شد که در نهايت پس از سخنان موافقان و مخالفان، وي با 218 راي موافق، 20 راي مخالف و 7 راي ممتنع از مجموع 246 نماينده، از مجلس راي اعتماد گرفت.

وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت، هدف نهايي خود را توجه بيشتر به توليد و تبديل شدن به يک کشور صادراتي عنوان و تاکيد کرد: توسعه صادرات غيرنفتي و بهبود فضاي کسب و کار يکي از مهمترين اولويت هاي بنده در اين وزارتخانه است.

مهدي غضنفري با تاکيد به اينکه بايستي قدم هاي بيشتري در حوزه اقتصاد برداشته شود، ادغام وزارتخانه هاي حوزه اقتصاد و تشکيل وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را به عنوان يک نياز در حوزه اقتصاد عنوان کرد و گفت: براي ورود به دهه پيشرفت و عدالت به وزارتخانه چابک و چالاک که به فکر توليد باشد و سريع تر و اثرگذارتر از تحريم ها گذر کند، نياز داريم که مطمئنا با تشکيل اين وزارتخانه اين اتفاق خواهد افتاد.

وي مبنا و محور وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را توليد و پشتيباني از توليد عنوان و اظهار کرد: تجارت بايد به عنوان موتور محرکه  توليد باشد تا بتوان به هدف بزرگ مقام معظم رهبري يعني داشتن توليد صادرات گرا در سال جهاد اقتصادي دست يافت; همچنين تلاش کرد که به آرزوي مقام معظم رهبري مبني بر بسته شدن چاه هاي نفت و پايه گذاري اقتصاد کشور بر مبناي توليد دست پيدا کرد که اميدواريم اين کار در وزارتخانه جديد محقق شود.

غضنفري با تاکيد بر اجراي بسته هاي حمايتي از توليدکنندگان گفت: با اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها، توليدکنندگان با کاهش سودهاي خود به ما در اجراي اين قانون کمک کردند و اکنون نوبت ماست که از آنها حمايت کنيم.

وي اجراي طرح هاي نيمه تمام در سطح ملي و استاني را جزو اولويت هاي اين وزارتخانه برشمرد و افزود: توسعه صنايع مادر، صنايع کوچک و متوسط و ارتباط ارگانيک ميان آن ها در کنار ايجاد صنايع با فناوري هاي بالا در راستاي افزايش ارزش افزوده از برنامه هاي اين وزارتخانه در حوزه صنعت به شمار مي آيد.

غضنفري تقويت شهرک هاي صنعتي و توجه بيشتر به مناطق کمتر محروم و کمک به ايجاد فضاي ساخت و ساز و تقويت کارخانه هاي توليدي در مناطق کمتر توسعه يافته را از ديگر اولويت هاي اين وزارتخانه برشمرد و تاکيد کرد: ما بر اين اعتقاديم که مالکيت و مديريت بايد به بخش خصوصي در راستاي کامل اصل 44 واگذار شود و در اين راستا تشکل ها و اتاق هاي بازرگاني نقش بيشتري را بپذيرند، از اين رو يکي ديگر از اولويت هاي ما تقويت تشکل هاي بخش خصوصي است.

وي با تاکيد به سرمايه گذاري در حوزه معدن گفت: بايد ارزش افزوده سرمايه گذاري در حوزه معدن در داخل کشور باشد که اين امر منوط به سرمايه گذاري بيشتر سرمايه گذاران در اين حوزه است، در اين راستا بايستي سرمايه گذاران را براي اکتشاف در معدن ترغيب کرد.

در ادامه نمايندگان پس از بررسي صلاحيت قاسمي وزير پيشنهادي نفت، وي را با 216 راي موافق، 22 راي مخالف و 7 راي ممتنع به عنوان وزير نفت انتخاب کردند.

ابتدا حشمت الله فلاحت پيشه به عنوان موافق قاسمي وزير پيشنهادي نفت با اشاره به مطرح کردن موضوع تحريم در برخي از سايت ها گفت: اين مسائل باعث شد که به جمهوري اسلامي، سپاه پاسداران و شخص آقاي قاسمي ظلم شود.

وي افزود: براساس سياست هاي نرم افزاري و توسعه انساني برنامه چيده شده و همه در آنجا بسيج مي شوند. سپاه در هشت سال جنگ کارهاي غيرممکن را ممکن کرد، بنابراين اين ظلم است که بگوييم اين انسان هاي لايق در عرصه هاي سازندگي و توسعه وارد نشوند.

نماينده اسلام آباد غرب افزود: مگر افراد بي خاصيت را در ليست تحريم قرار مي دهند، افراد در اين ليست کساني  هستند که توسعه اين مملکت را در کشور مورد توجه قرار مي دهند. ما نيز از تحريم ها فرصت ساختيم و اين نماد قدرت ماست.

وي با تاکيد بر اين که آقاي قاسمي برنامه هاي خود را به صورت شفاف ارائه داده اند و ما مي توانيم تعهدات ايشان را مورد ارزيابي قرار دهيم، افزود: رسيدن به مقام اول پالايشگاهي در منطقه، حفظ شرايط رقابتي در حوزه هاي اکتشاف و توليد، پيگيري مصوبات مربوط به پالايشگاه ها از جمله برنامه هاي ايشان است و در اين چند سالي که مردم منتظر هستند اصولگرايان معجزه کنند ما مي توانيم در اين زمينه همکاري هاي لازم را داشته باشيم. آقاي قاسمي با توجه به سلامت نفسي که دارند برنامه هاي ايشان را مي توان مورد ارزيابي قرار داد.

علي مطهري اظهار کرد: مخالفت با وزارت رستم قاسمي به عنوان وزير پيشنهادي نفت پيش از آن که مربوط به شخص ايشان باشد به اصل کلي در مورد نظام هاي سياسي خصوصا نظام جمهوري اسلامي ايران مربوط مي شود.

نماينده تهران تصريح کرد:  در واقع شخصيت حقيقي ايشان را از شخصيت حقوقي تفکيک مي کنم، زيرا ويژگي فردي وي قابل تمجيد و ستايش است و از لحاظ اخلاق،  ساده زيستي و فداکاري در راه انقلاب اسلامي مورد توجه است و در مجموع مانند تمام فرماندهان سپاه شخصيتي دوست داشتني مي باشد.

نماينده مردم تهران در مجلس گفت: اصل کلي مورد تاکيد اين جانب لزوم پيوند نخوردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان يک قدرت نظامي با يک قدرت سياسي و اقتصادي است.  به عبارت ديگر دولتي نشدن سپاه به همان اندازه بايد توجه شود که دولتي نشدن روحانيت از طرف امام(ره) و شهيد مطهري مورد تاکيد قرار گرفته است.

وي ادامه داد: تجربه وزارت اطلاعات در دوره سازندگي شاهد خوبي در اين مساله است، در آن دوره کارکنان تشويق به فعاليت هاي اقتصادي شدند و از رانت ها استفاده کردند که موجب رخنه  فساد در آن وزارتخانه شد تا اين که منع شدند; لذا وزارت يک نظامي در وزارت نفت موجب پيوند قدرت سياسي، نظامي و اقتصادي است.

مطهري گفت: عنصر تقوا تا حد زيادي مي تواند مانع فساد شود اما هرگز مصونيت حاصل نمي شود، در حوزه قدرت و ثروت نيز عامل تقوا مصونيت کافي ندارد; بنابراين بايد زمينه هاي ايجاد آن را از بين برد.

وي خاطرنشان کرد: سپاه اکنون درست يا نادرست متهم به تصاحب پروژه هاي عمراني در رقابت  نابرابر با بخش خصوصي است مانند اپراتور سوم; لذا با اضافه شدن حوزه عظيم نفت به آن اين اتهام رفع نخواهد شد.

نماينده تهران اظهار کرد: قاسمي وزير پيشنهادي نفت در پروژه هاي نفتي دست توانايي دارد و نقش فراواني داشته ، اما براي من ثابت نشده از نظر مديريت نفت کشور تجربه کافي داشته باشد و نيز کادر کافي براي اين تشکيل اين وزارتخانه داشته باشد.

رييس مجلس با تاکيد بر اين که قاسمي کارهاي بزرگي براي سازندگي کشور انجام داده است، گفت: مجلس بايد با دادن راي نمادين به وزير پيشنهادي نفت به آنهايي که موضوع قرار گرفتن ايشان را در ليست تحريم ها مطرح مي کنند، نشان دهند که مجلس به حرف هاي آن ها توجهي نمي کند.

علي لاريجاني در موافقت با وزير پيشنهادي نفت گفت:  بنده هيچ گاه بنا نداشتم در اين گونه امور صحبت کنم و غالبا دوستان صحبت ها را مطرح کرده و بنده استماع مي کردم; اما در رابطه با بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي نفت به دو دليل صحبت مي کنم.

وي افزود: با توجه به حقي که از مهندس قاسمي ضايع شد و هم چنين مطالبي که در مورد سپاه پاسداران مطرح شد به نظرم آمد که اين گونه مطالب صحيح نيست.

رييس قوه مقننه خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه آشنايي که با مهندس قاسمي دارم ايشان انصافا فردي ورزيده در کار است که در راه اسلام و در طول دوران جنگ و پس از دوران جنگ در قرارگاه خاتم الانبيا در راه اسلام مجاهدت کرد و فعاليت هاي چشمگيري را داشت. ايشان کارهاي بسيار مهمي را در قرارگاه سازندگي انجام داد که ممکن است ديگران در اين رابطه بدگويي کنند اما وقتي خود ما بررسي مي کنيم بايد حق را تشخيص دهيم.

لاريجاني ادامه داد: اتهامي را به قرارگاه خاتم الانبيا در دوران مسئوليت آقاي قاسمي زدند و در رسانه ها مکرر آن را مطرح کردند مبني بر اين که با توجه به داشتن قدرت زياد قرارگاه در کارهاي اقتصادي فرصت را از بخش خصوصي گرفته است، اين موضوع صحت ندارد. بنده خودم اين مطلب را در جلسه اي با مسئولان مختلف و شرکت هاي گوناگون در حضور آقاي قاسمي مطرح کردم که آن ها تاکيد کردند که قرارگاه کار را توزيع مي کند و رقابتي با بخش خصوصي انجام نمي دهد. اين بدان معناست که قرارگاه مجال جديدي براي بخش خصوصي و پيمانکاران ايجاد مي کند. اين موضوع نشان دهنده روحيه رقابتي آقاي قاسمي و دليل موفقيت ايشان در قرارگاه است.

لاريجاني گفت: مطالبي که مطرح شد مبني بر اين که سپاه از طريق قرارگاه خاتم الانبيا وارد سياست مي شود که اين موضوع خطرناک است، تلقي نادرستي به شمار مي آيد، چون فردي از سپاه پاسداران همچون افراد ديگري که اکنون در کشور در سپاه پاسداران مسئولند، وارد مسئوليت و تصدي وزارت نفت مي شود.

رييس مجلس يادآور شد: بنده اطلاع دارم که سپاه پاسداران مخالف با وزير شدن آقاي قاسمي در وزارت نفت بود و مدت ها در اين رابطه کشمکش وجود داشت.  وي افزود: من اطلاع دارم که فرمانده سپاه با وزارت ايشان مخالف بود ولي در نهايت وقتي که ديدند مشکلي به وجود آمده و وزارت نفت معطل است با از خودگذشتگي نيروي خوب خود را به دولت دادند تا در وزارت نفت مشغول شود.

وي هم چنين با بيان اين که از زمان مطرح شدن نام مهندس قاسمي براي تصدي وزارت نفت، موجي برعليه سپاه به خصوص شخص ايشان به وجود آمده است، گفت:  حرف هايي از اين جنس که اسم ايشان در ليست تحريم هاست و ممکن است مشکلاتي براي وزارت نفت به وجود آيد، در اين روزها مطرح شد که در اين رابطه بنده معتقدم که با توجه به طرح چنين حرف هايي، مجلس بايد به ايشان راي نمادين دهد تا ديگران تصور نکنند که مجلس به حرف هايي که آن ها در مورد تحريم مي زنند که حرف درستي نيز نيست، توجه مي کند.

 

دنیای اقتصاد ـ ۱۳ مرداد ۱۳۹۰

عبور آسان چهار وزير جديد از كانال مجلس

 

دنیای اقتصاد - در روزی که محمود احمدی‌نژاد تنها 10 دقیقه برای دفاع از وزرای پیشنهادی‌اش در مجلس نطق کرد، هر چهار فرد پیشنهادی او موفق شدند رای اعتماد نمایندگان مجلس را به دست آورند. مهدی غضنفری با 218 رای، رستم قاسمی با 216 رای، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی با 204 رای و محمد عباسی با 165 رای به ترتیب برای وزارتخانه‌های «صنعت، معدن و تجارت»، «نفت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «ورزش و امور جوانان» از مجلس رای اعتماد گرفتند تا کابینه دهم با 18 وزیر تکمیل شود.

 

رستم قاسمی، مهدی غضنفری، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی و محمد عباسی از مجلس رای اعتماد گرفتند

عبور آسان 4 وزير جديد از كانال مجلس

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: مجلس پایان دوران سرپرستی در دولت دهم را با رای اعتماد به چهار وزیر رقم زد. رستم قاسمی، مهدی غضنفری، عبدالرضا شیخ الاسلامی، محمدعباسی به ترتیب وزرای «نفت»، «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «ورزش و امور جوانان» شدند تا در دو سال پایانی عمر دولت دهم همراه محمود احمدی‌نژاد باشند.

جلسه روز گذشته مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در نوع خود بی سابقه بود، از نطق سنت شکنانه رییس مجلس در دفاع از رستم قاسمی گرفته تا انصراف مخالفان وزیر پیشنهادی صنعت وتجارت از سخنرانی کردن.

جلسه دیروز مجلس که به بررسی رای اعتماد به چهار وزیر به صورت همزمان اختصاص داشت، میدان رقابت نمایندگان مخالف و موافق بود و در رتبه‌بندی نهایی پس از 5/4 ساعت تلاش، غضنفری با 218 رای موافق در صدر جدول اعتماد نمایندگان قرار گرفت و پس از آن قاسمی با 216 رای موافق، شیخ‌الاسلامی با 204 رای و عباسی با 165 رای در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور نیز با حضور کوتاه و نیم ساعته خود در صحن علنی مجلس، تنها 10 دقیقه برای دفاع از وزرایش سخنرانی کرد. او که معتقد بود چهار وزیر پیشنهادی‌اش نیاز به معرفی ندارند، به دفاع کوتاهی از آنان بسنده کرد و بلافاصه نیز صحن مجلس را ترک کرد.

از سوی دیگر، بررسی رای اعتماد به رستم قاسمی وزیر پیشنهادی نفت در صحن علنی روز گذشته مجلس بر خلاف آنچه روزهای قبل در رسانه‌ها پیش‌بینی مي‌شد، یک مخالف جدی داشت. مخالفت علی مطهری نماینده تهران با وزارت قاسمی به دلیل آنچه خودش «لزوم پیوند نخوردن سپاه با قدرت سیاسی و دولت» مي‌نامید، کار را به آنجا رساند که علی لاریجانی در موافقت با قاسمی وارد میدان شود. اتفاقی که در طول سال‌های گذشته کاملا بی سابقه بود.

اما فضای مجلس که پس از مخالفت مطهری با رستم قاسمی، با فریاد «مرگ بر آمریکا»ی نمایندگان و سخنان رییس مجلس سنگین شده بود، علی اکبر اولیا دومین مخالف را بر آن داشت تا از قرائت نطق مخالفتش منصرف شود و با بیان اینکه مطرح شدن نظرات مخالفان «کفر» نیست و آسمان هم به زمین نمي‌آید، نمایندگان را به خدا قسم داد که: «فضا را نبندید و اجازه دهید حرف‌ها زده شود.»

از سوی دیگر، احمد توکلی نیز که فضای مجلس را پس از سخن تنها مخالف سنگین دیده بود، نسبت به این موضوع به لاریجانی تذکر داد و گفت: «فضا را آنقدر سنگین مي‌کنند که مخالف حرف نمي‌زند»، اما لاریجانی این تذکر را وارد ندانست.

جلسه علنی روز گذشته مجلس به بررسی رای اعتماد چهار وزیر اختصاص داشت و در جریان بررسی نمایندگان موافق و مخالف هر وزیر به صورت جداگانه صحبت کردند و وزرا نيز به بیان برنامه‌های خود پرداختند و در نهایت نمایندگان رای نهایی خود را در پایان جلسه به وزرا دادند.

مخالفت جدی مطهری با قاسمی

علی مطهری، نماینده تهران به عنوان مخالف وزیرپیشنهادی نفت گفت: مخالفت من با شخص وزير نيست تنها مخالفت با روند ورود نظاميان به حوزه سياسي و قدرت است.

مطهري با بیان اینکه قاسمی فردي قابل تمجيد و مانند تمام فرماندهان سپاه شخصيتي دوست‌داشتني دارد، اظهارکرد: اصل كلي مورد تاكيد اين جانب لزوم پيوند نخوردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان يك قدرت نظامي با يك قدرت سياسي و اقتصادي است.‌ به عبارت ديگر دولتي نشدن سپاه به همان اندازه بايد توجه شود كه دولتي نشدن روحانيت از طرف امام(ره) و شهيد مطهري مورد تاكيد قرار گرفته است. مطهري گفت: عنصر تقوا تا حد زيادي مي‌تواند مانع فساد شود، اما هرگز مصونيت حاصل نمي‌شود، در حوزه قدرت و ثروت نيز عامل تقوا مصونيت كافي ندارد؛ بنابراين بايد زمينه‌هاي ايجاد آن را از بين برد.

وي خاطرنشان كرد: سپاه اكنون درست يا نادرست متهم به تصاحب پروژه‌هاي عمراني در رقابت‌ نابرابر با بخش خصوصي است مانند اپراتور سوم؛ لذا با اضافه شدن حوزه عظيم نفت به آن، اين اتهام تشدید شد.

وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار كرد: قاسمي وزير پيشنهادي نفت در پروژه‌هاي نفتي دست توانايي دارد و نقش فراواني داشته‌، اما براي من ثابت نشده از نظر مديريت نفت كشور تجربه كافي داشته باشد و نيز كادر كافي براي اين تشكيل اين وزارتخانه داشته باشد.

اما حشمت‌الله فلاحت‌پيشه نماینده اسلام آباد غرب به عنوان موافق قاسمي با اشاره به مطرح كردن موضوع تحريم قاسمی در برخي از سايت‌های خبری گفت: اين مسائل باعث شد كه به جمهوري اسلامي، سپاه پاسداران و شخص آقاي قاسمي ظلم شود. وي افزود: اين ظلم است كه بگوييم اين انسان‌هاي لايق در عرصه‌هاي سازندگي و توسعه وارد نشوند.

وی افزود: مگر افراد بي‌خاصيت را در ليست تحريم قرار مي‌دهند، افراد در اين ليست كساني‌ هستند كه توسعه اين مملكت را در كشور مورد توجه قرار مي‌دهند. ما نيز از تحريم‌ها فرصت ساختيم و اين نماد قدرت ما است. فلاحت پیشه در انتها، رای به قاسمی را رای به تاریخ مقاومت ایران خواند.

دفاع بی‌سابقه لاریجانی از قاسمی

علی لاریجانی رييس مجلس نیز در اقدامی بی‌سابقه در جایگاه موافقت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: مجلس بايد با دادن راي نمادين به وزير پيشنهادي نفت به آنهايي كه موضوع قرار گرفتن ايشان را در ليست تحريم‌ها مطرح مي‌كنند، نشان دهند كه مجلس به حرف‌هاي آنها توجهي نمي‌كند. وی ادامه داد: بنده هيچ‌گاه بنا نداشتم در اين‌گونه امور صحبت كنم و غالبا دوستان صحبت‌ها را مطرح كرده و بنده استماع مي‌كردم؛ اما در رابطه با بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي نفت به دلايلی صحبت مي‌كنم. وي افزود: با توجه به حقي كه از مهندس قاسمي ضايع شد و همچنين مطالبي كه در مورد سپاه پاسداران مطرح شد به نظرم آمد كه اين‌گونه مطالب صحيح نيست.

وی خاطرنشان كرد: اتهامي را به قرارگاه خاتم‌الانبياء در دوران مسووليت آقاي قاسمي زدند و در رسانه‌ها مكرر آن را مطرح كردند مبني بر اينكه با توجه به داشتن قدرت زياد قرارگاه در كارهاي اقتصادي فرصت را از بخش خصوصي گرفته است، اين موضوع صحت ندارد. بلکه قرارگاه كار را توزيع مي‌كند و رقابتي با بخش خصوصي انجام نمي‌دهد.

لاريجاني گفت: مطالبي كه مطرح شد مبني بر اينكه سپاه از طريق قرارگاه خاتم‌الانبياء وارد سياست مي‌شود كه اين موضوع خطرناك است، تلقي نادرستي به شمار مي‌آيد، چون فردي از سپاه پاسداران همچون افراد ديگري كه اكنون در كشور در سپاه پاسداران مسوولند، وارد مسووليت و تصدي وزارت نفت مي‌شود.

وي افزود: بر اين اساس اگر كسي عضو سپاه پاسداران است و با انجام خدمت در جنگ بوده است «ذنب لايغفر» مرتكب نشده است از اين رو بايد افتخار كنيم كه اين عزيزان مسووليت‌هايي در كارهاي مختلف دارند. رييس مجلس همچنين يادآور شد: بنده اطلاع دارم كه سپاه پاسداران با وزير شدن آقاي قاسمي مخالف بود و مدت‌ها در اين رابطه كشمكش وجود داشت حتي ايشان از خود بنده در اين رابطه مشورت خواستند كه من تنها اين پاسخ را دادم كه نگران قرارگاه هستم كه اگر شما برويد ممكن است به آنجا لطمه وارد شود.

از خودگذشتگی سپاه برای وزارت نفت

وي افزود: من اطلاع دارم كه فرمانده سپاه با وزارت ايشان مخالف بود، ولي در نهايت وقتي كه ديدند مشكلي به وجود آمده و وزارت نفت معطل است با از خودگذشتگي نيروي خوب خود را به دولت دادند تا در وزارت نفت مشغول شود. از اين رو اين تلقي درستي نيست كه سپاه پاسداران مي‌خواهد قدرت سياسي را بگيرد چون با توجه به بررسي‌هايي كه انجام دادم مي‌توانم با قاطعيت بگويم كه اين‌طور نيست.

لاريجاني افزود: دليل مخالفت فرمانده سپاه با تصدي مهندس قاسمي در وزارت نفت اين بود كه ايشان در قرارگاه خوش سابقه بودند و كارهاي بزرگي را براي آباداني كشور انجام دادند، بنابراين مي‌توان گفت كه سپاه پاسداران نمي‌خواهد به اوضاع سياسي كشور چنگ زند.

وي هم‌چنين با بيان اينكه از زمان مطرح شدن نام مهندس قاسمي براي تصدي وزارت نفت، موجي بر عليه سپاه به خصوص شخص ايشان به وجود آمده است، گفت:‌ حرف‌هايي از اين جنس كه اسم ايشان در ليست تحريم‌هاست و ممكن است مشكلاتي براي وزارت نفت به وجود آيد، در اين روزها مطرح شد كه در اين رابطه بنده معتقدم كه با توجه به طرح چنين حرف‌هايي، مجلس بايد به ايشان راي نمادين دهد تا ديگران تصور نكنند كه مجلس به حرف‌هايي كه آنها در مورد تحريم مي‌زنند كه حرف درستي نيز نيست، توجه مي‌كند. لاريجاني با بيان اينكه نام قاسمي در ليست تحريم‌ها نيست، افزود: مطمئنا اگر قرار بود كه تحريم آنها موفق شود تا به حال توفيقاتي پيدا مي‌كردند؛ ما از اين تحريم‌ها زياد داشته‌ايم.

وي افزود: براي تصدي وزارت نفت داشتن روحيه استقامت و ايستادگي و استفاده از نيروهاي خودي در كشور مهم است كه چنين خصيصه‌هايي در آقاي قاسمي وجود دارد.

رییس مجلس در پايان قاسمي را فردي مدير با خدمات چشمگير خواند و گفت: البته با تصدي مسووليت وزارت نفت توسط مهندس قاسمي سپاه پاسداران از اين جهت خسارت مي‌بيند كه فرد نخبه‌اي همچون ايشان را در قرارگاه از دست مي‌دهد، ولي بايد از اين منظر به اين موضوع نگاه كرد كه سپاه با اين كار فداكاري را انجام داده است.

قاسمی: اصلا سیاسی نیستم

وزیر پیشنهادی نفت نیز در پاسخ به مخالفان با تاکید بر اینکه اصلا به کار سیاسی علاقه‌مند نیست، گفت: حضور در وزارت نفت را کار سیاسی نمي‌دانم و حضور در دولت را نیز حضور در حزب و گروه تلقی نکرده ام.

رستم قاسمی با تاکید بر اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به خوبی جای خالی شرکت‌های توتال و شل را پر کرده است، اعلام کرد: با حمایت مجلس عقب‌ماندگی در برداشت نفت و گاز از 22 میدان مشترک جبران می‌شود.وی در تشریح مهمترین برنامه‌های اولویت دار خود برای مدیریت صنعت نفت و گاز کشور گفت: هم اکنون 17 میدان مشترک نفتی در دریا و خشکی وجود دارد، ضمن اینکه 5 میدان مشترک گازی را نیز در اختیار داریم. قاسمی با اعلام اینکه در سال‌های اخیر برداشت نفت و گاز ایران از میادین مشترک کافی نبوده است، خواستار حمایت همه جانبه مجلس برای توسعه و افزایش تولید نفت و گاز از میادین مشترک کشور شد. وی ارتقای جایگاه نفتی ایران در اوپک، منطقه خاورمیانه و جهان را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار خود عنوان کرد و افزود: با وجود تلاش برخی از کشورها سعی مي‌کنیم جایگاه دوم تولید کننده نفت اوپک را حفظ کنیم، ضمن آنکه مطابق با اهداف چشم‌انداز باید به جایگاه نخست بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی دست پیدا کنیم.

بحث بر سر سوابق شیخ‌الاسلامی

شیخ‌الاسلامی دیگر وزیر پیشنهادی بود که برنامه‌هایش مورد بررسی قرار گرفت.

عدم تطابق مدرک دکترای حمل‌ونقل شیخ‌الاسلامی با مسوولیت جدیدش در تصدی سه وزارتخانه ادغامی کار، تعاون و رفاه اجتماعی محور مشترک مخالفت داریوش قنبری نماینده ایلام و موید حسینی صدر نماینده خوی بود.

قنبری در مخالفت به مدرك دكتراي حمل و نقل شيخ‌الاسلامي اشاره کرد و گفت: اين سوال وجود دارد كه بين حمل و نقل و موسسات حمايتي مثل بهزيستي و ساير موسسات در حوزه وزارت رفاه چه نسبتي مي‌تواند وجود داشته باشد؟ كمااينكه ايشان در ارتباط با بحث تعاون نيز سوابق و تجربيات مناسبي ندارد. وی با اعتقاد به اينكه شيخ‌الاسلامي مسوول برنامه محوري نيست و هيچ برنامه‌اي در طول دو سال گذشته كه وزير كار بوده‌ ارائه نكرده‌ است، افزود: شما هر زمان كه صحبت از اشتغال مي‌شد، مي‌فرموديد كه مسووليتي در حوزه اشتغال نداريد در حالي كه در برنامه خود اعلام كرده بوديد سالانه چه تعداد شغل ايجاد خواهيد كرد. قنبری تصريح كرد:‌چطور مي‌توان به برنامه آينده شما اعتماد كرد، درحالي كه شما به برنامه دو سال پيش خود اعتنا و اعتمادي نداشتيد؛ پس آزموده را آزمودن خطاست.

از سوی دیگر، موافقان با رای اعتماد به شیخ‌الاسلامی در صحن علنی مجلس تنظیم روابط کارگران و کارفرمایان، برنامه محوری، توجه به قوانین بالادستی و تطابق برنامه‌های پیشنهادی وی با برنامه پنجم توسعه را از نقاط قوت وزیر پیشنهادی کار، رفاه، تعاون و امور اجتماعی خواندند.

رضا رحمانی، نماینده مردم تبریز با تاثیرگذار خواندن سه وزارتخانه ادغامی، شخصیت متدین، انقلابی و متعهد و جوان شیخ‌الاسلامی را از مهم‌ترین دلایل موافقت وی با حضور شیخ‌الاسلامی در وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی عنوان و اظهار کرد: تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی با سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی در دوران تصدی شیخ‌الاسلامی در وزارت کار با این وزارتخانه همکاری مي‌کردند که نشان دهنده جامعیت شخصیت وزیر پیشنهادی دولت است. وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه نیز با دفاع از برنامه‌های جدید خود برای تصدی این وزارتخانه گفت: در 2 سال گذشته همه اقدامات من در وزارت کار بر اساس قوانین بوده است.

وی، رقابت گرایی، توجه به توانمندسازی ، قانون‌مداری و شایسته سالاری را از ویژگی‌های لازم برای وزارتخانه جدید برشمرد و بیان داشت: این مقوله‌ها کمک مي‌کند تا موضوع عدالت اجتماعی در جامعه گسترش یابد و سطح رفاه اجتماعی نیز بالا برود.

وزیر صنعت و تجارت؛ بی مخالف

وزیر پیشنهادی صنعت و تجارت هم بی هیچ مخالفی پشت تریبون جای گرفت و دفاع کوتاهی از برنامه‌هایش کرد. مهدی غضنفری سخنانش را با تشکر از ريیس جمهور برای انتخاب دوباره‌اش، رای اعتماد گذشته نمایندگان، انصراف نمایندگان مخالف و محرابیان وزیر صنایع قبلی آغاز کرد.

وی افزود: برای ورود به دهه پیشرفت و عدالت ما به وزارتخانه‌ای چابک و چالاک احتیاج داریم که برای گذر سریع‌تر از تحریم‌ها می‌تواند موثر باشد. غضنفری ادامه داد: تجارت به عنوان موتور حرکت باید صنعت را به عرصه جهانی ببرد تا رهنمود مقام معظم رهبری در جهاد اقتصادی محقق شود و ایشان به این آرزویشان دست یابند که چاه‌های نفت بسته شده و اقتصاد کشور بر پایه تولیدات غیر نفتی باشد. وی با اشاره به برنامه‌های خود برای وزارتخانه جدیدالتاسیس، فراهم‌آوری حضور بخش خصوصی و ایفای نقش بیشتر به اتاق‌های بازرگانی به عنوان واسط میان بخش خصوصی و دولت را از جمله برنامه‌های خود خواند. وی افزود: وزارتخانه جدید 41درصد از اقتصاد کشور را بر عهده دارد که تحقق برنامه‌های آن در گرو هماهنگی بیشتر دولت و مجلس است.

عباسی تجربه ورزشی دارد؟

نوبت به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان که رسید، مخالفان وی معتقد بودند که تخصص و تجربه ای در این زمینه ندارد و نباید کار این وزارتخانه تازه تاسیس را به عباسی سپرد. حسن كامران نماینده اصفهان به عنوان مخالف گفت: آقاي عباسي ضمن آنكه در زمينه مديريتي توانايي اين وزارتخانه را ندارد، عددها و رقم‌ها در دوره فعاليتش در وزارت تعاون نيز نشان مي‌دهد كه در وزارت ورزش فرد مناسبي نخواهد بود. محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان و دیگر مخالف نیز با تاکید بر اینکه آقاي عباسي نه تنها قهرمان ورزش نبوده‌اند، بلكه در حد محلي هم ورزش نكرده‌اند، گفت: وزارت ورزش و جوانان، وزارتي تازه تاسيس است و اولين وزير، خشت اول آن را بنا مي‌نهد، اما اگر اين خشت كج نهاده شود و وزير شناخت كاملي نسبت به شرايط آن نداشته باشد تا ثريا ديوار كج خواهد رفت.

اما بهمن محمدياري نماینده تالش و موید حسینی صدر، نماینده خوی به عنوان موافقان عباسي معتقدبودند که او به خوبي با حوزه ورزش و جوانان آشنايي دارد. حسینی صدر گفت: با توجه به آشنايي عباسی با حوزه ورزش و جوانان، بنده ايشان را بهترين فرد براي تصدي اين پست مي‌دانم. وزیر پیشنهادی ورزش نیز با بیان اینکه تعامل با نمايندگان را بيشتر از قبل در دستور قرار داده‌ام، افزود: برنامه‌ برگرفته از مستنداتي مانند قانون اساسي، سند چشم‌انداز 20 ساله كشور، برنامه پنج ساله پنجم، مصوبات مجلس و منشور تربيتي نسل جوان و نيز اصول ارزشي ورزش كه مورد تاييد و توجه مقام معظم رهبري قرار گرفته، تدوين شده است.

محمد عباسی افزود: در اين برنامه به مسائل اساسي جوانان، نيازهاي آنها و مسائلي كه دشمن در قالب آنها جوانان ما را هدف قرار داده است توجه كرده‌ايم و در كنار آنها شور، هيجان و جاذبه ارزشمند ورزش نيز به عنوان يك نكته اساسي مورد تاكيد و برنامه‌ريزي قرار گرفته است.

 

واکنش سپاه به وزیر شدن قاسمی

 مسوول روابط عمومي سپاه پاسداران گفت: راي قاطع و هوشمندانه نمايندگان ملت ايران به «رستم قاسمي» براي تصدي وزارت نفت پاسخي قاطع و معنادار به هجمه‌هاي امپراتوري رسانه‌اي غرب عليه سپاه بود. به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي سپاه؛ سردار سرتيپ دوم پاسدار رمضان شريف در پي راي اعتماد نمايندگان مجلس به «رستم قاسمي» براي تصدي وزارت نفت اظهار کرد: امروز كمتر كسي است با مشاهده عيني و عملي پروژه‌هايي مانند سدسازي، راه‌سازي، پل‌سازي، مدرسه‌سازي، مسجدسازي، درمانگاه و بيمارستان، آبرساني و طرح‌هاي كشاورزي، خطوط لوله گاز و نفت كه با تلاش مديراني مخلص مانند رستم قاسمي و ديگر پاسداران انقلاب رقم خورده است لب به تحسين و سپاس اين نهاد مردمي و خدمتگزار نگشايد. سردار شريف از دست دادن سردار قاسمي براي سپاه را خسارتي بزرگ دانست و تصريح كرد: سپاه از ابتدا با انتقال سردار قاسمي به دولت و تصدي وزارت نفت مخالف بود، اما پس از رايزني‌هاي رييس‌جمهور و سردار فرمانده كل سپاه و نيازي ضروري‌تر و فراگيرتر و صرفا براي خدمت‌رساني و كمك به دولت در مقياس ملي و حتي فراملي، سرانجام با رفتن وي موافقت كرد.

 

رسالت ـ ۱۳ مرداد ۱۳۹۰

راي اعتماد به چهار وزير پيشنهادي احمدي نژاد

گام بلند همگرايي مجلس با دولت

 

بخش سياسي داخلي: راي اعتماد بالاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به وزراي پيشنهادي رئيس جمهور در روز گذشته نقطه عطفي در مناسبات ميان دولت و قوه مقننه به حساب مي آيد که طي چند ماه گذشته دستخوش برخي ناملايمات و اختلافات شده بود. اين راي اعتماد بالا  هواي تازه اي در بهارستان دميد که نسيم خنک آن در پاستور نيز احساس مي شد.  نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني عصر ديروز پارلمان با‏ 216 رأي موافق، 22 رأي مخالف و 7 رأي ممتنع از مجموع 246 آراي مأخوذه،‎ ‎رستم قاسمي وزير پيشنهادي رئيس‌جمهور براي تصدي وزارت نفت را به عنوان وزير‎ ‎اين وزارتخانه انتخاب كردند.‏ همچنين با 218 رأي مثبت نمايندگان مجلس؛غضنفري ‌نخستين وزير "‌صنعت، معدن و تجارت" شد. غضنفري تنها 20 مخالف و 7 راي ممتنع داشت. شيخ الاسلامي و عباسي نيز به ترتيب با 204 و 165 راي به عنوان وزير "كار، تعاون و رفاه اجتماعي "‏ و وزير "ورزش و امور جوانان ايران" راي اعتماد گرفتند.‏

اين راي اعتماد بالا که درجه همگرايي اصولگرايان را ارتقا داد در واکنش به حسن انتخاب رئيس جمهور و احترام وي به ديدگاه هاي صائب اصولگرايان در نحوه اداره وزارتخانه ها و حفظ استقلال آنها صورت گرفت.

 

حرف‌هاي مطهري از حلقوم آمريكا و اسرائيل بيرون مي‌آيد

 

مهدي كوچك زاده  در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي «خبرگزاري دانشجو» (بسیج دانشجویان) ، با بيان اين مطلب كه حرف هاي مطهري در ظاهر براي مخالفت با حرف هاي وزير پيشنهادي نفت بود، گفت: حرف هاي وي در حقيقت همان حرف هايي است كه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون از حلقوم آمريكا و اسرائيل بيرون آمده است.

وي با اشاره به اين سخن امام  كه فرمودند«اگر سپاه نبود كشور هم نبود» تاكيد كرد: حرف هاي امروز مطهري در صحن علني مجلس همان حرف هايي است كه مورد عنايت و خوشحالي رسانه هاي BBC و VOA است.

كوچك زاده افزود: جا داشت كه نمايندگان مجلس تو دهني محكمي به علي مطهري مي زدند كه متاسفانه اين اقدام صورت نگرفت، اما رئيس مجلس تا حدودي ياوه گويي هاي مطهري را جبران كرد و از بي حيثيت شدن مجلس جلوگيري كرد.

وي با اشاره به اينكه ماهيت علي مطهري مشخص نيست، خاطرنشان كرد: معلوم نيست كه علي مطهري چه هويتي دارد و هويت شخصي وي زير سوال است.

( مطهری در جریان رسیدگی به پیشنهاد سپردن سمت وزارت نفت ایران به سرتیپ رستم قاسمی، در مورد "روند ورود نظامیان به حوزه سیاست و دولت" و "پیوند خوردن سپاه با نظام سیاسی و پولی ایران" هشدار داده بود).

 

تکرار ماجرای دو دو کردن اینبار با لعاب و ظاهر ارزشی     

۱۲ مرداد ۱۳۹۰ـ روزنامه الف

محسن مقدسی

 

1- حدود یک ماه پیش رهبر انقلاب جمعی از نمایندگان مجلس را دعوت و نسبت به برخورد مجلس با رئیس جمهور تذکرات تندی را مطرح کردند. تذکر رهبر انقلاب این بود که سوال کردن و استیضاح، حق نمایندگان مجلس است ولی نباید به گونه ای برخورد شود که ضمن توهین به افراد حرف موافق و مخالف شنیده نشود.

این تذکر به جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش برمی گشت. در آن جلسه برخی نمایندگان حین سخنان رئیس جمهور با دو دو کردن پیاپی اجازه ندادند وی سخنان خود را با آرامش مطرح کند و همین موضوع مورد انتقاد جدی رهبری قرار گرفت.

2- امروز در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نفت، مطابق روال عادی قرار بود موافق و مخالف درباره وزرای پیشنهادی صحبت کنند که با سخنان علی مطهری فضای مجلس در مورد رستمی وزیر پیشنهادی نفت از حالت طبیعی خارج شد. مطهری با اذعان به اينكه «قاسمي در پروژه‌هاي نفتي فردي باتجربه، داراي دستي توانا و نقش فراوان است‌» در مخالفت با وزير پيشنهادي نفت گفت: مخالف ورود يك نظامي به وزارت نفت هستم.

پس از سخنان مطهری برخی نمایندگان هیاهو کردند و برخی هم شعار مرگ بر آمریکا سر دادند و نهایتا علی لاریجانی در دفاع از رستم قاسمی گفت: به دو دليل لازم ديدم تا به دفاع از قاسمي بپردازم. يكي اينكه مشاهده كردم حقي از ايشان ضايع شد و ديگر اينكه در مورد سپاه مطالبي گفته شد كه صحيح نيست.

لاریجانی همچنان گفت که باید به قاسمی یک رای نمادین دهیم که این حرف مجددا با شعار نمایندگان و احسنت احسنت گفتن عده ای مواجه شد.

3- در چنین شرایطی علي‌اكبر اوليا نماينده يزد و صدوق به عنوان مخالف پشت تريبون حاضر شد، و وقتی فضای مجلس را سنگين احساس كرد از بیان نظرات خود صرفنظر کرد و تریبون را تحویل رئیس مجلس داد. طبیعی است وی در چنین شرایطی مجبور است برای اثبات دینداری و اعتقاد به نظام و انقلاب و اعلام برائت از استکبار و آمریکا از انتقاد خود به وزیر پیشنهادی نفت خودداری کند!

برخی نمایندگان مجلس، مخالفت علی مطهری را بی دلیل همراهی با استکبار و غیره دانستند و هیاهو کردند و علی لاریجانی نیز تحت تاثیر فضای سنگین مجلس به این برداشت غلط دامن زد و نهایتا نماینده مخالف نتوانست حرفی بزند و سخن منتقدی هم شنیده نشد. عده ای نمایندگان از جمله توکلی با سخنان مطهری مخالف بودند اما رئیس مجلس با احساسی کردن فضا اجازه نقد صحیح سخنان مطهری را نداد و همین شد که فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد سخنان دلسوزانه ولو نادرست مطهری را ظالمانه و انتقاد وی را در راستای سیاست دیپلماسی دشمن قلمداد کرد.

اتفاقی که امروز در مجلس افتاد تکرار همان دو دو کردن نمایندگان حین سخنان رئیس جمهور در مجلس بود. انتقاد رهبر انقلاب به برخورد آنروز مجلس، امروز با رنگ ظاهرا ارزشی مجددا تکرار شد. یک بار دیگر عده ای بدون توجیه، با احساسی کردن فضای مجلس و اتهام زدن نادرست، فرصت شنیدن سخنان موافق و مخالف را از مجلس گرفتند. بدون شک رای بالای رستم قاسمی پس از شنیدن سخنان موافق و مخالف با ارزش تر از رای نمادینی است که با گرفتن حق قانونی نمایندگان کسب شود. توهین و بی اعتنائی و اجازه حرف زدن ندادن بی اخلاقی است چه با دو دو باشد چه با مرگ بر آمریکا

 

معرفی قاسمی؛ انتخابی مناسب از سوی احمدی نژاد است    

۱۲ مرداد ۱۳۹۰ـ سایت الف

احمد توکلی

 

دفاع از وزارت آقاي قاسمي براي نشان دادن اهليت وي جهت تصدي اين مسئوليت و به دوش گرفتن تعهدات دولت در حوزه نفت است. سازگاری نسبي شخصيت، تجربه و برنامه او با اين مسئوليت، كه بحمدالله وجود دارد، لابد در جاي خويش خواهد آمد. بنده قصدم اين است كه به برخي شبهات كه در رسانه‌هاي خارجي يا بعضاً داخلي آمده است پاسخي در حد وسعم بدهم.

اولين اشكالي كه هفته پيش در روزنامه انگليسي فاينانشال تايمز 27 جولاي و روزنامه آمريكايي وال استريت جورنال 28 جولاي خواندم و بعد هم در برخي منابع داخلي همان را ديدم، اين است كه مدعي مي‌شوند نقش اقتصادي سپاه در كشور با اين انتخاب گسترش مي‌يابد و جا براي بخش خصوصي تنگ‌تر مي‌گردد. اضافه مي‌كنند كه با اين سهم خواهي مهم، نقش سياسي سپاه نيز برجسته‌تر مي‌شود.

چنانكه خواهم گفت اين انتصاب به احتمال قوي چنين آثاري ندارد. ولي ابتدائاً بايد تصريح كرد كه تبديل سپاه به قدرت اقتصادي، به دلايل متعدد زيانبار است.

اول آنكه با روح سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي در تعارض است و قطعاً از بسط و رشد بخش خصوصي جلوگيري مي‌كند. چنانكه ما به فروش شركت مخابرات حتي به تعاوني بازنشستگان سپاه به اين دليل و دلايل ديگر، معترض بوده و هستيم.

دوم آنكه به جايگاه مردمي و اسلامي سپاه كه براي همه ما بسيار مهم است آسيب مي‌زند، زيرا به اقدامات سپاه در دفاع از امنيت و اقتدار نظام كه وظيفه انكارناپذير اين نهاد پربركت است، رنگ منفعت طلبي مي‌پاشد و اين به هيچ وجه به صلاح انقلاب اسلامي نيست.

سوم اين است كه نيروهاي فداكار سپاه را در معرض ابتلاء به فساد رايج در عرصه اقتصادي قرار مي دهد.

چهارم و مهمتر اين است كه بكارگيري نيروها و تجهيزات نظامي در زمان صلح براي سازندگي، به ويژه در وضعيت تحريم، امر لازمي است، ولي اين مهم نبايد به نقش گسترده اقتصادي براي نيروهاي مسلح منجر شود كه در اين صورت خطر تمايلات مداخله جويانه در سياست شكل مي گيرد؛ خطري كه امام رحمت خدا بر او باد به شدت از آن نهي فرموده بودند و رهبر بصير ما نيز بر آن نهي تاكيد دارند. البته اين غير از وظيفه سياسي سپاه دردفاع از انقلاب و دستاوردهاي آن است. به رغم قبول همه اينها، به دلايل زير، وزير شدن آقاي قاسمي مصداق اين شبهات نيست:

1)    اگر خواست و كاركرد برادر فداكارم، سردار عزيز جعفري، فرمانده كل سپاه را بازگو كننده تمايل و اقدام سپاه بدانيم كه چنين است، در اين مورد سردار جعفري و سردار قاسمي، هيچ كدام، نه تنها داوطلب چنين امري نبودند، بلكه مدتها در برابر پيشنهاد آقاي رئيس جمهور مقاومت مي‌كردند و حتي در يك برهه شروط سختي را مطرح كردند تا آقاي رئيس جمهور از پيشنهادش منصرف شود.

2)    اگر سردار جعفري يا مهندس قاسمي مي‌خواستند بر نقش سپاه در اقتصاد بيفزايند، مي توانستند حيطه كار قرارگاه خاتم را گسترش دهند، نه آن كه آقاي قاسمي با قبول مسئوليت وزارت، حتي سپردن كار جديد به قرارگاه را دشوار سازد تا به رانت خواري متهم نشود.

3)    خبر دارم سردار قاسمي در برابر امتياز طلبي يكي از همكارانش در سپاه براي استخدام فرد خاصي از نزديكانش محكم ايستاد و بر صلاحيت و قواعد تاكيد كرد. چنين فردي حاضر نخواهد بود خود را فداي گسترش نفوذ ديگران سازد.

4)    آقاي قاسمي مي‌دانست كه وقتي در معرض راي قرار گيرد، همين مباحث و مشابه آن مطرح خواهد شد. پس همين حرفها پيماني است بين ما نمايندگان مردم با او كه كارش تنها براي حفظ مصالح نظام در عرصه نفت باشد، نه گرايشهاي صنفي و نهادي و نه تن دادن به توقعات غيرقانوني از مجلس و دولت.

5)    اگر سپاه به دنبال سهم خواهي در قدرت سياسي بوده است كه وزير شدن قاسمي يك مصداق آن قلمداد شود، چرا سپاه به حذف نازيبا و مساله دار فتاح، صفارهرندي، و ميركاظمي كه هر سه سپاهي‌اند، به راحتي تن داد و هيچ اعتراضي در آشكار و نهان از سپاه شنيده نشد؟

بنا به دلايل مذكور، اين معرفي نه تلاش براي گسترش قدرت اقتصادي  را نشان مي دهد و نه پيگيري تعميق نفوذ سياسي را. سپاه از اين نمد كلاهي براي خويش ندوخته است.

اشكال دوم  به اين معرفي چنين عنوان مي‌شود كه چون مهندس قاسمي سپاهي است، اگر راي بياورد نظارت بر كار وزير سخت مي‌شود و اكثر نمايندگان به دليل احترام اين نهاد، يا رودربايستي يا ملاحظه كاري‌هاي ناسالم، اعمال نظارت نخواهند كرد.

پاسخ اين است كه:

اولاً، اگر سپاهي بودنِ وزير مانع نظارت مجلس است، نمايندگان بايد از نظارت بر وزير كشور بيشتر بپرهيزند تا وزير نفت. مگر سپاهي بودن نجار، وحيدي، صفارهرندي، فتاح و يا مير كاظمي مانع تذكر، سوال و تحقيق و تفحص و طرح استيضاح آنان در مجلس شد، كه حالا نگران ناممكن شدن نظارت بر قاسمي باشيم؟

ثانياً، مگر با خودِ سپاه در مجلس در صورت لزوم برخورد صورت نگرفته است؟ كم بوده مواردي كه كميسيونها از سپاه سوال و بازخواست كرده‌اند؟ حرمت و محبوبيت سپاه، براي اكثريت نمايندگان مانع نظارت نيست.

اشكال سوم موضوع قرارداشتن نام آقاي مهندس قاسمي در فهرست تحريم است.

اول آنكه تحريم بين المللي متوجه مهندس قاسمي نيست. تحريم بين المللي متوجه قرارگاه خاتم است، با اين توهم كه اين قرارگاه در فرآيند رشد دانش هسته‌اي فعال است و اين فرآيند هم به زعم دشمنان به بمب هسته‌اي خواهد كشيد.

دومين دليل اين است كه به رغم آنكه قاسمي را اتحاديه اروپا و آمريكا، فراتر از سازمان ملل، در ليست تحريم قرار داده‌اند، هم اكنون او به  راحتي به سفر خارجي مي‌رود.

سوم آنكه دكتر صالحي وزير محترم امورخارجه نيز در سمت پيشين خود چنين وضعيتي داشت ولي پس از راي اعتماد مجلس، موضوع بي‌اثر شد.

 اشكال چهارم درباره  معرفي آقاي مهندس قاسمي براي وزارت نفت چنين مطرح مي‌شود كه اولا‌ به دليل تحريم و ثانيا به دليل عدم همكاري دولت تحت فشار جريان انحرافي، قاسمي شكست مي‌خورد و مجبور است در نيمه راه كناره‌ گيري كند يا كنارش خواهند گذاشت. آن وقت آبروي سپاه و نظام آسيب مي‌بيند.

اين اشكال نيز به چند دليل وارد نيست

اول. قرارداشتن نام آقاي مهندس قاسمي در فهرست تحريم، چنانكه گفتم چندان جدي نيست.

دوم. مگر عدم توفيق وزراي ديگر كه مثلا از دانشگاه و يا صنعت وارد كابينه شده‌اند، آبروي دانشگاه يا صنعت را به چالش مي‌كشد كه به فرض وقوع چنين حالتي براي آقاي قاسمي، سپاه آسيب ببيند؟ هر كس مسئول كار خودش است.

 سوم. آقاي مهندس قاسمي چنانكه برايم نقل كرد، در صحبت با جناب آقاي رئيس جمهور به ايشان صريحاً گفته است كه برخي را از نفت كنار خواهد گذاشت و معاونانش را نيز خودش بر‌مي گزيند و آقاي احمدي نژاد نيز تصريح كردند كه هماهنگي با رئيس جمهور در نصب معاونان طبق قانون است و من توقعي بيش از قانون از شما ندارم. اين نحوه تعامل عقلاني و قانوني، استقلال وزير را تامين مي‌كند و در عين حال هماهنگي وي با رئيس جمهور را كه امر لازمي است فرو نمي‌گذارد.

 چهارم. با توجه به آنچه گفته شد و ويژ‌گي‌هاي مثبت آقاي مهندس قاسمي  احتمال موفقيت او در اين مسئوليت بالاست. بنا بر اين فشار و دسيسه فاسدان و منحرفان انشاءالله كارساز نخواهد بود.

اشكال پنجم و آخر اين است كه گفته مي‌شود جريان انحرافي مي‌خواهد با اين نصب، سپاه را نسبت به خود منفعل سازد و خويش را نزد نيروهاي وفادار به نظام تطهير كند.

پاسخ اين اشكال بر فرض صحت، اين است كه اولاً سپاه با درايتي كه دارد، و مهندس قاسمي با اعتقادي كه به ولايت فقيه و عزت ايران اسلامي دارد، حساب امور مختلف را از يكديگر جدا مي‌كنند. برخورد جدي در تبعيت از مقام رهبري با جريان منحرف و فاسد يك امر است و خدمت به كشور و همكاري با رئيس جمهور در عرصه مهم اقتصادي و سياسي نفت امري ديگر.  ثانياً، به فرض كه كج انديشانِ كج رفتار با نيت سوئي معرفي مهندس قاسمي را كارسازي كرده باشند، وقتي وي در قياس با ديگراني كه در گذشته بودند و يا نسبت به كساني كه به جاي وي مطرح شده و يا احتمالاً مطرح خواهند شد، براي حمل اين بار گران به طور نسبي ويژگي‌هاي برجسته‌اي دارد، و مي دانيم با منحرفان همراهي نخواهد كرد، نبايد در سپردن اين مسئوليت به وي كوتاهي كنيم. معرفي مهندس قاسمي به عنوان وزير نفت، يكي از انتخابهاي مناسب دكتر احمدي نژاد در اين دو دوره بوده است. انشاءالله با راي بالا به         مهندس قاسمي وي را در عرصه خارجي نفت، اصلاح و تقويت صنعت نفت و مقاومت در برابر فشارهاي نادرست احتمالي پشتيباني كنيم.

اگر مجلس محترم اين گونه دلايل را كافي دانست و به مهندس قاسمي راي داد، كه انشاءالله چنين خواهد بود،  اميدوارم سه توصيه راهبردي كه تقديم مي كنم برايش بكار آيد:

1- دلخوري از دولت در بدنه نفت زياد است. تعويض هاي پي در پي و بي اعتنايي به نظرات كارشناسي داخل نفت، آنان را رنجانده است. اگر قاسمي بخواهد فرمانده باشد اين رنجش به سپاه نيز سرايت خواهد كرد و هزينه افزايش خواهد يافت. مهندس قاسمي! وزير باش. برادري مهربان و نيازمند نظر و عمل نفتي ها. صنعت نفت به رفتاري عقلاني و ترميم اخلاقي محتاج است.

2- در برنامه هاي مهندس قاسمي بر محورهاي زيادي تاكيد شده است. برادر قاسمي! دو سال بيشتر وقت نداري. توانت گرچه بالاست، اما اگر پراكنده اش كني در اين مدت اندك، كم ثمر و بي نتيجه خواهد شد. روي دو موضوع اساسي تمركز كن: اول، جهت كاهنده توليد نفت خام را برعكس كن. دوم، توليد گاز را از ركود خارج ساز. بقيه كارها را جزيياتي بدان كه بايد در خدمت اين دو هدف تحول يابند.

3- دولت، بيش از همه بخش ها، در نفت و گاز سرمايه گذاري مي كند. به همين دليل پيمانكاران بهترين فرصت براي ارتقاي توانايي خود و انتقال فناوري به كشور را دارند. متاسفانه بيشتر پيمان ها و اغلب با ترك تشريفات مناقصه، به نهادها و شركت هاي نيمه دولتي و دولتي داده مي شود. آن ها هم در بسياري از موارد، نه به شكل معقول پيمانكار عمومي(General Cunstractor)، بلكه به شكل دلال، پيمان را بين   شركت هاي خصوصي دست دوم تقسيم مي كنند. اين وضعيت هزينه پروژه ها را براي ملت افزايش   مي دهد، زمينه هاي فساد را در شركت ها و نهادهاي مزبور بالا مي برد و دلسردي را براي شركت هاي خصوصي و بي اعتمادي فعالان اقتصادي را نسبت به نظام در پي دارد. مهندس قاسمي عزيز! تو از نهاد پاسدار انقلاب اسلامي به نفت مي روي اين روند را دگرگون كن به ويژه اگر در قرارگاه خاتم باشد؛ كه وصي برحقِ خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله فرمود: آنكس كه خود را در مرتبه پيشوايي قرار مي دهد،  بايد پيش از تربيت ديگران به تربيت خويش بپردازد. و پيش از كار زباني با رفتار خود به تاديب ديگران قيام كند.

 

سلام خدا بر شما

 كه به سخنانم گوش فرا داديد

احمد توكلي

 

 

رسالت ـ ۱۱ مرداد ۱۳۹۰

عضو فراكسيون اكثريت مجلس:

جريان انحرافي اشرافي بر وزيران پيشنهادي ندارد

 

عضو فراكسيون اصولگرايي مجلس گفت: با كاركردي كه وزراي پيشنهادي در مسئوليت‌هاي سابق خود داشته‌اند، مطمئن هستيم كه هيچ‌كدام تحت فرمان و اثرپذير از جريان انحرافي نيستند.

به گزارش فارس از ياسوج، حجت‌الاسلام سيد علي‌محمد بزرگواري در حاشيه بازديد از محور مواصلاتي پاتاوه به دهدشت در جمع خبرنگاران با اشاره به نظر مثبت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نسبت به وزراي پيشنهادي رئيس‌جمهور به مجلس اظهار داشت: ارزيابي كلي ما اين است كه نمايندگان با توجه به سوابق روشن اين افراد و از همه مهم‌تر درجه بالاي ولايت‌پذيري آنها، با راي بالا هر چهار نفر را براي تصدي وزارتخانه‌هاي جديد بر مي‌گزينند. عضو جبهه پايداري انقلاب اسلامي، بالاترين ميزان راي را متعلق به رستم قاسمي براي تصدي وزارت نفت تخمين زد و گفت: سپاهي بودن اين نيروي انقلابي و هجمه‌اي كه طي چند روز اخير از سوي رسانه‌هاي استكباري و ته‌مانده‌هاي داخلي آنها بر وي وارد شده، مجلس را براي راي اعتماد بالا به قاسمي مصمم‌تر كرده است. وي در پاسخ به اين سؤال كه جريان انحرافي تا چه ميزان بر وزراي پيشنهادي و عملكرد آنها در آينده تاثيرگزار خواهد بود، تصريح كرد: اين احساس ميان نمايندگان مجلس وجود ندارد كه جريان انحرافي اشرافي بر وزراي پيشنهادي داشته باشد چرا كه همه اين افراد اصولگرا و از نيروهاي ارزشي بوده و اصولا فردي همچون رستم قاسمي با شروط خاصي وارد اين عرصه شده و رئيس‌جمهور نيز تمام شروط وي را پذيرفته است. اين نماينده اصولگراي عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: از شروط قاسمي براي پذيرش اين مسئوليت مهم و حساس، تغييرات اساسي در راس هرم وزارت نفت و معاونين آن بوده كه مبارزه با رانت‌خواري نيز به حتم سرلوحه كارهاي وي قرار مي‌گيرد.

 

چگونه احمدی نژاد بسیاری از متخصصان شاغل در عسلویه را فراری داد

عسلویه؛ سند فریبکاری دولت در آمار اشتغال

دوشنبه, ۱۰ مرداد, ۱۳۹۰

 

چکیده :از لیست ده هزار نفره متخصصین جویای کار که در اختیار نمایندگان قرار دارد، حتی یک نفر در سال گذشته در این منطقه مشغول به کار نشده است و تعداد شاغلین در عسلویه از 90 هزار نفر به هشت هزار نفر کاهش یافته است اما مسوولان سعی در آمارسازی دارند و ادعا می کنند که در یک سال 1.5 میلیون شغل ایجاد کرده اند و می خواهند 2.5 میلیون شغل جدید نیز ایجاد کنند!...

 

گروه اقتصادی کلمه- کمال الدین صبا: از آنجا که عمده سرمایه گذاری دولتی در سالهای اخیر منطقه پارس جنوبی است، بهترین شاخص میزان شغل ایجاد شده توسط دولت، منطقه پارس جنوبی و بخصوص عسلویه است. اگر تعداد شاغلین در این منطقه که آمارگیری از آن کار ساده ای است، رشد کرده باشد، توهم دولت در خصوص ۱٫۵ میلیون اشتغال زایی در سال گذشته و ۲٫۵ میلیون اشتغال زایی در سال جدید می تواند قابل بررسی باشد، اما اگر در این منطقه با ادعای این همه سرمایه گذاری واقعیت چیز دیگری باشد، نشان از فریب و دروغ دوباره دولتیان و رئیس دولت دارد و چنین فاجعه ای باید ناگزیر در مجلس بررسی شده و در خصوص این آمار فریبکارانه و دروغ از احمدی نژاد سوال شده و تکلیف ایشان مشخص شود.

 

نه تنها مشاهدات تمامی کارشناسانی که به منطقه رفت و آمد دارند، که اکنون اقرار یک به یک مسوولان نشان می دهد حرف های احمدی نژاد تبلیغاتی بیش نیست و واقعیت در این منطقه بسیار متفاوت از این آمارهاست. مدیر عامل شرکت ملی گاز نیز پس از امام جمعه عسلویه و یکی از نمایندگان استان اذعان کرد که اشتغال در این منطقه به شدت کاهش یافته است.

 

البته جمشیدی دانا علت را در اتمام عملیات احداث پالایشگاه ها می داند، اما این دلیل قانع کننده نیست، زیرا تنها فازهای یک تا پنج به صورت کامل افتتاح شده اند و فازهای شش تا ده علی رغم چندین بار افتتاح! توسط احمدی نژاد، هنوز با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند و حتی چاه های دریایی آن نیز کامل حفر نشده اند. قراردادهای احداث فازهای ۱۱ تا ۲۲ پارس جنوبی نیز دراین چند سال امضا شده و عمدتا به مجموعه های نظامی و یا چینی واگذار شده. حتی حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان از این قراردادها طی یک روز و در سفر احمدی نژاد به این منطقه با مجموعه های نظامی بسته شد و با چنین حجم واگذاری خارج از مناقصه، اگر واقعا هدف احداث پالایشگاه بوده باشد، باید شاهد تحولی در منطقه باشیم و شواهد دیداری نیز آن را تأیید کند.

 

از طرفی پالایشگاه های نفت و گاز از صنایع زیرساختی و مادر هستند و اصولا پس از راه افتادن صنایع مادر، زمینه برای وارد شدن صنایع پایین دستی فراهم می شود و در نتیجه تعداد بیشتری باید به کار مشغول شوند. بنابراین  گفته جناب حمشیدی دانا صحیح نیست و کاهش اشتغال ریشه در جاهای دیگری دارد.

 

پورفاطمی نماینده دشتی و تنگستان در مجلس می گوید که از لیست ده هزار نفره متخصصین جویای کار که در اختیار نمایندگان قرار دارد، حتی یک نفر در سال گذشته در این منطقه مشغول به کار نشده است و تعداد شاغلین در عسلویه از ۹۰ هزار نفر به هشت هزار نفر کاهش یافته است و آمادگی خود را برای مناظره دراینباره نیز اعلام نموده است، اما مسوولان سعی در آمارسازی دارند و ادعا می کنند که در یک سال ۱٫۵ میلیون شغل ایجاد کرده اند و می خواهند ۲٫۵ میلیون شغل جدید نیز ایجاد کنند! ارقامی که در صحبت های معاونان وزرا نیز به تمسخر گرفته می شود و بصورت  لطیفه در آمده و گویا همگان بر پوچ بودن آن واقفند.

 

با سوار شدن احمدی نژاد بر اریکه قدرت با استفاده از اهرمهای مرئی و نامرئی، بسیاری از متخصصین شاغل در عسلویه که با کاهش حقوق و تحقیر زیادی مواجه شدند، با آنکه با دقت و ظرافت دولت آقای خاتمی در کنار شرکت های معتبر دنیا کار آموخته بودند و مهارت های کافی برای طراحی تا راه اندازی و راهبری پالایشگاه ها را آموخته بودند و برای هرکدام کلی سرمایه گذاری شده بود، چنان عرصه را بر خود تنگ دیدند که به ناچار تعداد زیادی از آنها به شرکت های خارجی مهاجرت کردند و شرایط استخدامی جدید نیز آنچنان سخت گیرانه و بدون مزایای مناسب بود که متخصصین انگیزه ای برای رفتن به این منطقه پر خطر و آغشته به انواع آلاینده های خطرناک نیستند و در جایی که متخصصین به کار گرفته نشوند، زمینه کار برای دیگر مشاغل نیز فراهم نخواهد شد و تا سر کار بودن تفکر موجود در حاکمیت و دولت، انتظاری جز وضع موجود نباید داشت.

 

واقعیت پیش‌گفته در مورد عسلویه، مثال بارزی است از اوضاع صنایع دیگر کشور در این چند سال که علی رغم افزایش نجومی درآمدهای نفتی کشور در دوران احمدی نژاد، همگی دچار رکود و تلاطم شده اند و شاخص های کلان اقتصادی چنان عامدانه و به غلط به هم ریخته شده اند که نه تنها اشتغال ۲٫۵ میلیونی در سال ۹۰ توهمی بیش نمی نماید، که اندک صنایع موجود در مملکت و مشاغل موجود را نیز با خطر جدی و ورشکستگی مواجه ساخته است و آمارهای اعتراضی فزاینده کارمندان و کارگران و معلمان و اصناف، همگی نشان از چیز دیگری دارد.

 

ایجاد هر شغل پایدار با نگاه کارشناسان در حالت خوشبینانه و فضای اقتصادی سالم حدود ۵۰ هزار دلار نیاز دارد و برای ایجاد اشتغال ۲٫۵ میلیون نفری در سال، حداقل به ۱۲۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری احتیاج است که ارقام بودجه چنین چیزی را نشان نمی دهد و با رشد اقتصادی زیر یک درصدی، مشخص است که بیان چنین توهماتی تنها با اغراض سیاسی و برای فریب افکار عمومی صورت می گیرد و بایسته  است که نمایندگان مجلس این موضوع را هم در طرح سوال از احمدی نژاد پیگیری کنند و اجازه بطلان بیشتر سرمایه های مملکت را به ایشان ندهند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©