Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ برابر با  ۰۶ می ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹  برابر با ۰۶ می ۲۰۲۰
بنگاهی به وسعت دانشگاه

بنگاهی به وسعت دانشگاه!

 

(دانشگاه تهران به ازای خوابگاه های تعطیل شده، از دانشجویان شبانه پول طلب میکند!)

 

در روز هایی که کشور درگیر ویروسی مزاحم و مرگبار بنام کرونا است، و توصیه مؤکد رسانه ها و مسئولین داخلی و بین‌المللی مبنی بر این است که از سفرهای بی مورد جلو گیری شود، دانشگاه تهران، در اقدامی سارقانه، تحریک آمیز و نه‌چندان بی نظیر، دانشجویان دختر مقطع کارشناسی ارشد شبانه‌ی ساکن ساختمان ولیعصر را به تهران فراخواند تا وسایل خود را از داخل خوابگاه خارج کنند. در مکالمه ای که بین مسئول دانشگاه و دانشجویان انجام شده بود اینگونه عنوان شده بود که «یا به ازای اینکه وسایل شما در خوابگاه بماند، ماهیانه ۴۰۰هزار تومان پرداخت کنید، یا به تهران بیایید و وسایل خود را از ساختمان خارج کنید!!»

 

 در حالیکه اولا دانشجویان، در این خوابگاه از آخر بهمن سکونتی نداشته اند و ثانیا آب و برق و گاز مصرف نشده است!! پس ۴۰۰ هزار تومان بابت چه؟!!

 

در حالی که تقویم آموزشی کشور در حال تعلیق است تقویم پول ستاندن از دانشجویان شبانه همچنان پابرجاست

 

پیگیری های شورای صنفی خوابگاه‌های سطح شهر از مسئولین امور خوابگاه ها به اینجا رسید که «طبق دستور صندوق رفاه به دانشگاه‌ها، منبعد دانشگاه از پرداخت سوبسید، بابت اجاره‌ی خوابگاه‌های خودگردان برای دانشجویان منع شده است و براین اساس هزینه‌ی اجاره بهای خوابگاه‌های خودگردان به صورت تمام و کمال بر عهده‌ی خود دانشجو است و دانشگاه دیگر با خوابگاه‌های خود گردان قراردادی ندارد. فلذا بر اساس ابلاغیه‌ی معاون دانشجویی دانشگاه، آقای حبیبا، ما نیز این دستور را به دانشجويان ابلاغ کردیم»

 

اما بازهم این سوال که ۴۰۰ هزار تومان بابت چه باید پرداخت شود، بی پاسخ ماند!

 

سپس با پیمانکار تماس گرفته شد: «دانشگاه تهران به من گفته که دیگر سوبسیدی بابت سکونت دانشجویانش در این ساختمان پرداخت نخواهد شد و معامله را فسخ کرده و گفته خودت می‌دانی با دانشجویان!!! از طرفی من هم این ساختمان را از شخصی دیگر اجاره کرده ام و فرقی نمی‌کند که درب ساختمان باز باشد یا بسته!! در هر صورت من باید اجاره‌ی این ساختمان را به مالک اصلی پرداخت کنم و به همین دلیل دانشجویان باید اجاره بهای اسفند، فروردین و اردیبهشت را پرداخت کنند!!! چون به هر حال وسایل شان در ساختمان بوده و اگر نمی بود ما تخت آنها را می فروختیم و اتاق را به دانشجویان و افراد دیگری که متقاضی هستند اجاره می‌دادیم!!!(ایشان ادعا کردند که از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا برای باز بودن خوابگاه مجوز دارند!) »

 

جالب تر اینکه نه تنها دانشگاه، پشت دانشجویان را خالی کرده، بلکه در تحریک پیمانکار و ارائه‌ی روش‌های تیغ زدن به وی، کم نگذاشته و از پیمانکار خواسته است که اجاره‌ بهای(بخوانید پول زور!!) اسفند و فروردین و اردیبهشت را در حالیکه دانشجویان در آن ساختمان هیچگونه سکونتی نداشته اند، یکجا از آنها بگیرد!!

 

اینک دانشجویان ساکن ساختمان ولیعصر در سکوت خبری، در این روزهای کرونایی، به همراه خانواده‌ خود، قصد عزیمت به تهران را دارند تا وسایل خود را، پیش از آنکه سیاست های پولی سازی دانشگاه منجر به پرت شدن وسایل شان به بیرون از خوابگاه شود!، آنها را جمع آوری کرده و شاید با سوغات کرونا به شهر خود باز گردند!!

 

 این بار اولی نیست که دانشگاه تهران، از خود سلب مسئولیت کرده و دانشجویان را با پیمانکار روبرو می‌کند؛ در حالیکه طرف حساب دانشجو باید دانشگاه باشد و دعوای بین پیمانکار و دانشگاه ربطی به دانشجو ندارد. سال ۹۷ نیز چنین بلایی بر سر دانشجویان پسر مقطع کارشناسی روزانه! آوردند و در میانه‌ ترم و سال تحصیلی به آنان دستور دادند که خوابگاه را تخلیه کنند و آنان را آواره کردند!!

 

حال این بار این داستان تکراری برای دانشجویان دختر شبانه در حال وقوع است. باید از مسئولین دانشگاه تهران پرسید که مگر دانشجویان شبانه، دستگاه چاپ پول هستند که مدام از آنها پول تقاضا می‌کنند و در نهایت هم جمله‌ی تکراری و تهوع آور «ما در قبال هیچ چیز تعهدی نداریم!!!» را بلغور می‌کنند و تحویل آنها می‌دهند؟!

 

چرا تا زمانی که می‌خواهید از آنها پول بگیرید، آنها را می‌شناسید، اما همین که خر شما از پل می‌گذرد، جواب سر بالا می‌دهید؟!

 

خطاب به تمامی دانشجویان اعلام میداریم که مقابل این خودکامگی ها و پولی سازی آموزش بایستید، و الا در آینده ای نه چندان دور، از «حق تحصیل رایگان برای همه» جز گزاره‌ای مضحک، چیزی باقی نخواهد ماند!!!

 

همچنین به تمام دانشجویانی که در آستانه‌ی ورود به مقطع ارشد یا دکترا قرار دارند، اعلام می‌کنیم که به طور جد از «شبانه‌ دانشگاه تهران» گریزان باشند و خود را در معرض تیغ پول پرستانی که در این دانشگاه، بی مهابا می‌تازند، قرار ندهند و بدانید که این دانشگاه در ازای پول گزافی که از شما دریافت خواهد کرد، هیچ خدمتی ارائه نخواهد داد!! پس گول نام دهن پرکن «دانشگاه تهران» را نخورید!!

 

کنکور در مقاطع مختلف که خود متاثر از وضعیت مالی و امکان استفاده از کلاس ها و پک های آموزشی است با اختلاف چند تست حق تحصیل رایگان را از دانشجو میگیرد تا آنجا که در هنگام ثبت نام هیچ راهی بجز امضای قرارداد ترکمانچای با دانشگاه را ندارند. «دانشگاه هیچ گونه تعهدی در مورد اسکان دانشجویان شبانه ندارد»

 

بر چه اساسی دانشگاه در مقابل دانشجوی خود میتواند هیچ مسئولیتی را نپذیرد؟!

 

چه در سیستم آموزش و چه در خدمات رفاهی با آنها به مانند دانشجوی درجه ۲ برخورد می شود. در صورت اسکان در خوابگاه های دولتی از آنها بیگاری میکشند و تنها در ازای اجازه داشتن خوابگاه یک ترم میبایست به رایگان برای دانشگاه کار کنند.

 

شورای صنفی خوابگاه های سطح شهر به عنوان آخرین تذکر به دانشبنگاه تهران و صندوق‌رفاه‌دانشجویی اعلام می دارد که این حرکت آنها گرچه به لحاظ قوانین خودساخته تان نقض قانون محسوب نمی شود لکن از سوی دانشجویان هیچ لفظی بجز دزدی را در شأن و لیاقتتان نمی‌دانیم.

 

کفتارانی که بر جسم نیمه جان  آموزش‌رایگان جمع شده و هر کدام سهم خواهی میکنید و تکه از آن را به دندان میکشید.

 

شورای صنفی دانشجویان ساکن خوابگاه های سطح شهر دانشگاه تهران اعلام می دارد همچنان پیگیری این مسئله را وظیفه خود می‌داند و سکوت در این زمینه را برای هر دانشجویی را بی توجهی به حقوق صنفی دانشجویی می‌داند.

.........................................................................

منبع: شورای صنفی خوابگاه های سطح شهر دانشگاه تهران

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©