Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ برابر با  ۲۲ می ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹  برابر با ۲۲ می ۲۰۲۰
گــــزارش

 

 

کانون نویسندگان ایران

گــــزارش

 

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

(۲۵ - ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹)

 

 

پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

 

- در این روز پلیس فتای جمهوری اسلامی اعلام کرد که ۳۲۰ نفر در ارتباط با فعالیت‌های مجازی بازداشت شده‌اند. پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه با بیان اینکه با کسانی که موهای خود را در اینستاگرام نپوشانند نیز برخورد می‌شود، درباره‌ی کشف حجاب در فضای مجازی گفت: «به علت اینکه زير مجموعه‌ی ناهنجاری‌ها قرار می‌گیرد، تخلف محسوب می‌شود».

 

- در همین روز خبر حذف نماهنگ شناگران ایرانی از اینستاگرام فداراسیون جهانی شنا منتشر شد. رئیس فدراسیون شنای جمهوری اسلامی درباره‌ی حضور دختران شناگر بدون حجاب در یک کلیپ دوستانه که ورزشکاران جوان برای روحیه بخشیدن در ایام قرنطینه‌ی کرونا به صورت گروهی ساخته‌ و منتشر کرده بودند، گفت: «ما بی اطلاع بودیم. به فینا می‌گوییم ویدئوها باید از درگاه ما ارسال شوند». به دلیل اعتراض فدراسیون شنای جمهوری اسلامی، این نماهنگ از صفحه‌ی اینستاگرام رسمی فدراسیون جهانی شنا حذف شده است.

 

جمعه ۲۶ اردیبهشت

 

- در پی یورش مأموران به محل کار رضا اسلامی، استاد ارشد حقوق بشر و محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، وی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. مأمورین پس از بازداشت وی را به محل سکونتش برده و با تفتیش منزل برخی دیگر از اقلام شخصی او از قبیل گوشی تلفن همراه، چند جلد کتاب، لپتاپ و جزوات دانشگاهی را ضبط کردند. مقامات قضایی یا امنیتی تاکنون درباره‌ی دلیل بازداشت و اتهام رضا اسلامی توضیحی نداده‌اند.

 

شنبه ۲۷ اردیبهشت

 

- حکم جلب مژگان کاوسی، نويسنده، مترجم و پژوهشگر و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ در شعبه‌ی دوم اجرای احکام شهرستان نوشهر صادر شد. خانم کاووسی در مرحله‌ی بدوی در دادگاه انقلاب نوشهر به پنج سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که آن حکم پس از تجدید نظر به شش سال و چهار ماه حبس تعزیری افزایش یافت.

 

- جلوه جواهری، فعال حقوق زنان، روزنامه نگار و مترجم، فروغ سمیع‌نیا از فعالین مدافع حقوق زنان در گیلان و کاوه مظفری، جامعه شناس، نویسنده و مترجم جهت تفهیم اتهام انتسابی «تبلیغ علیه نظام» به شعبه‌ی ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت احضار شدند. به گزارش سایت بیدارزنی پیش‌تر نیز در تاریخ ۵ دی ۱۳۹۹ این افراد همراه با تنی چند از ديگر شرکت کنندگان در مراسم یادبود چهلم نوید بهیودی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ توسط دادسرای صومعه‌سرا بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بودند.

 

- زهره اسدپور، فعال مدافع حقوق زنان، برای تفهیم اتهام انتسابی «تبلیغ علیه نظام» به شعبه‌ی ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت احضار شد.

 

دوشنبه ۲۹ اردیبهشت

 

- کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار و سردبیر ماهنامه‌ی ایران فردا، از برگزاری دادگاهش خبر داد. او که از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر سال ۱۳۹۹ بوده، پیش‌تر به صورت غیابی در همین شعبه به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

- شورا فکری، شاعر و فعال مدنی اهل آمل، پس از محکومیت به شش ماه حبس، به زندان منتقل شد.

 

 

 

سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت

 

- امیر رئیسیان، وکیل مدافع لیلا حسین‌زاده روز شنبه ۳۰ اردیبهشت از آزادی این فعال صنفی دانشجویی که به علت بروز بیماری صعب العلاج و بنا بر نظر پزشک، مشمول عدم تحمل کیفر شناخته شد، خبر داد.

 

- درهمین روز خواهر مرضیه امیری، روزنامه‌نگار و از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر سال ۱۳۹۹ در توئیتر شخصی خبر لغو حکم پنج سال زندان او را از قول وکیلش نوشت.

 

- خانم کاوسی، مترجم که روز شنبه حکم جلب وی صادر شده بود، بازداشت و جهت تحمل دوران محکوميت خود به زندان نوشهر منتقل شد.

 

- نجات بهرامی، روزنامه‌نگار و معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد. این روزنامه‌نگار به یک‌سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت استفاده از تلفن هوشمند و عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شده است.

 

- در همین روز جعفر ابراهیمی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران، در دادسرای فرهنگ و رسانه مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و با تودیع قرار آزاد شد.

 

- ورزشکار جوان پارکور، علیرضا جاپلقی، پس از انتشار عکسی از صحنه‌ی بوسیدن دوست‌دخترش و نیز انتشار مطلبی درباره‌ی مفقود شدن پدرش که افسر مبارزه با مواد مخدر بود، بازداشت شد.

 

چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت

 

- ۱۰ تن از منتقدان مذهبی با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن قتل علیرضا شیرمحمدی در زندان فشافویه، از قانون توهین به مقدسات انتقاد کرده و این قانون را از اساس «تبعیض آمیز» و مغایر با «آزادی بیان مشروع» آدمیان خوانده و آن‌را ابزار دست حاکمان برای جلوگیری از انتقاد و «فکر آزاد» در حوزه‌ی دین و همینطور «بستن دهان منتقدان» ارزیابی کردند.

 

- فدراسیون تکواندوی جمهوری اسلامی با صدور بخشنامه‌ای خطاب به هیئت‌های تکواندوی استان‌ها با «غیر اسلامی و غیر اخلاقی» خواندن ویدئویی که اخیراً از تعدادی جوانان ورزشکار تکواندوی کشور برای روحیه بخشی در ایام قرنطینه‌ی کرونا منتشر کردند، خواهان هشدار دادن به ورزشکاران این رشته شد.

 

- ابولحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی جمهوری اسلامی از پیگیری قانونی ۱۳۰۰ مورد "محتوای جعلی" مرتبط با بحران کرونا در فضای مجازی خبر داد.

 

- در این روز جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات مریم ابراهیم‌وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کنندۀ فیلم، بدون داشتن وکیل و به اتهام‌های «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی و ادعای اعمال نفوذ» برگزار شد. خانم ابراهیم‌وند از تیرماه ۱۳۹۷ در بازداشت است.

 

- شعبۀ ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران احکام صادره علیه ساسان نیک‌نفس، مریم سامقانی، علیرضا حاتمی، علی اصغر حسینی راد، همایون پرهیزگار، علی مطلبی، امیرپورنگ سرمدی طهرانی، عطا اله رضایی، سعیده قربانعلی و یاسمین جمالی کسرینه را که در شهرهای تهران، گرگان، قم، تنکابن و... بازداشت شده‌اند، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری» اعلام و آنان را مجموعاً به ۱۰۰ سال و دو ماه زندان و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور محکوم کرد. آنها همچنین متهم به هواداری از نظام پادشاهی هستند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©