Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ برابر با  ۰۴ دسامبر ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹  برابر با ۰۴ دسامبر ۲۰۲۰
دانشگاه خطرناک تر است یا زندان؟

 

 

دانشگاه خطرناک تر است یا زندان؟

 

دانشجویان کرونا می‌گیرند اما دانشجویان زندانی نه!

 

 

بیش از ۹ ماه، از تعطیلی دانشگاه به بهانه شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد. از آن زمان تاکنون ۱۰ دانشجو بازداشت و ۷ حکم قضایی علیه دانشجویان صادر شده است. علاوه براین، حکم حبس ۷ دانشجو ابلاغ، دو پرونده قضایی علیه دانشجویان گشوده، ۱ دانشجو اعدام و منزل سه دانشجو تفتیش و وسایل آنها ضبط شده است.

 

تعطیلی دانشگاه به سبب پیشگیری از شیوع کرونا، اگرچه برای دانشجویان یک مصیبت تمام عیار بوده اما برای مسئولان دانشگاه، سراپا نعمت بوده است. مهم‌ترین مزیت آن برای مسئولان دانشگاه، سلب حق استفاده از محیط دانشگاه به‌عنوان بخشی از فضای عمومی است؛ فرصتی که دانشجویان از آن برای تشکل‌یابی بهره می‌گرفتند. هرچند مسئولان وزارت علوم، به عنوان بخشی از بدنه دولت سعی دارند مهم‌ترین علت تعطیلی دانشگاه ها را نگرانی از وضعیت سلامتی دانشجویان و تلاش برای حفظ آن عنوان کنند، اما آمارهای رسمی و غیر رسمیِ تعداد کشته‌شدگان و سیاست‌های دولت برای کاهش میزان ابتلا به کرونا خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. امروز سایر شرکت‌ها و موسسات خصوصی و دولتی، کارگاه‌ها و واحدهای صنعتی و تولیدی، واحدهای خدماتی و هتل‌ها و مراکز اقامتی و وسایل حمل‌ونقل عمومی و بین شهری و ... مشغول به فعالیت هستند اما ۹ ماه است که سایه تعطیلات بر سر دانشگاه سنگینی می‌کند. در حالیکه بسیاری از دانشجویان برای تأمین معاش و هزینه‌های تحصیلی در زمره کارگران قرار می‌گیرند. یعنی جان دانشجو، نزد دولتمردان از کارگر و کارمند عزیزتر است؟ اجازه بدهید ابراز نگرانی مسئولان وزارت علوم از سلامت دانشجویان را با پوزخند پاسخ دهیم!  

 

اگر بازگشایی دانشگاه را یک خطر برای سلامت جان دانشجویان درنظر بگیریم، تعطیلی دانشگاه خطری به مراتب مهلک‌تر برای حیات دانشگاه، به مثابه میدان عمل و کنش‌ورزی دانشجویان است. امروز دانشگاه در کما فرو رفته است تا پروژه سرکوب دولت امنیتی امید و قوه سفاک قضاییه، کم هزینه‌تر اجرا شود؛ از ابتدای تعطیلی دانشگاه چند دانشجو بازداشت شده‌اند؟ چند حکم زندان برای دانشجویان در دادگاه انقلاب صادر شده است؟ چند دانشجو برای اجرای حکم راهی زندان شده‌اند؟ حتی کمیته‌های انضباطی هم از پای ننشسته اند!

 

دانشگاه در کما، دانشجویان در زندان!

 

-اسفندماه سال ۹۸، در نخستین روزهای شیوع همه‌گیری کرونا، فروزان یزدانی، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران بازداشت و علی‌رغم صدور قرار وثیقه قوه قضاییه با کارشکنی مانع از آزادی وی می‌شدند.

 

-فرودین ماه سال جاری، ابوالفضل نژادفتح، دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران در دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس محکوم شد و این حکم هم اکنون در دایره اجرای احکام است.

 

-نیمه فروردین ماه، امیر چمنی دانشجوی حقوق دانشگاه پیام‌نور، پس از احضار به پلیس فتا بازداشت شد. علی‌رغم نگرانی‌ها از شیوع کرونا در زندان‌های کشور، بازداشت وی تمدید و حدود ۴۰ روز طول کشید.

 

-۲۲ فرودین ماه نیز، امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک و علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، توسط نیروهای اطلاعات سپاه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و بازداشت شدند. این دو دانشجو از آن زمان تاکنون، علی‌رغم افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشور و اخبار متعدد از مبتلایان در زندان‌ها در بازداشتگاه ۲الف تحت فشار، شکنجه و در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند.

 

-اردیبهشت ماه، سها مرتضایی، دانشجوی ستاره‌دار علوم سیاسی دانشگاه تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در دایره اجرای احکام است. وی دی ماه ٩۶، به اتهام اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت کشور‌ به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. آبان ماه سال جاری نیز، حکم دیگری با همین اتهامات و به مدت ۶ سال علیه وی صادر شد. سها مهر ماه سال گذشته در اعتراض به ستاره‌دار شدن خود، در محوطه دانشگاه تهران تحصن کرد و در اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت شد.

 

-تیرماه، سینا ربیعی، دانشجوی سابق جامعه‌شناسی دانشگاه تهران برای اجرای حکم ۱ سال حبس خود به دادسرای شهید مقدس احضار و راهی زندان اوین شد. وی در پی اعتراضات دی ماه ۹۶ بازداشت و به اتهام اجتماع و تبانی به یک سال حبس تعزیزی محکوم شد. شهریور ماه نیز، وی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به ۳ سال حبس محکوم شد. همچنین دی ماه سال گذشته، در تجمعات اعتراضی به هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری توسط سپاه پاسداران بازداشت شده بود.

 

-یک روز پس از آن، ملیحه جعفری، دانشجوی نمایش عروسکی دانشگاه تهران برای اجرای شش ماه حبس تعزیری خود به دادسرای شهید مقدس احضار شد. وی در جریان تجمع اعتراضی آبان ماه ۹۸ در دانشگاه تهران بازداشت و به اتهام اجتماع و تبانی به شش ماه حبس و ارائه خدمات اجتماعی زیر نظر قوه قضاییه محکوم شد.

 

-14 تیر رامتین موثق، دانشجوی کارشناسی اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

 

-۹ تیر، عادل گرجی، دانشجوی رشته نمایش دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز، به دلیل فعالیت صنفی در دانشگاه در دادگاه تجدیدنظر به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

-۱۷ تیرماه، پریسا رفیعی، دانشجوی عکاسی دانشگاه تهران برای اجرای حکم یک سال حبس خود راهی زندان اوین شد. علیرغم گذراندن یک سوم محکومیت، او همچنان در زندان به سر می‌برد. وی در تجمعات اعتراضی دی ماه ۹۶ بازداشت و به اتهام اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی به ۷ سال حبس محکوم شده بود. مرداد ماه نیز، وی به اتهام تبلیغ علیه نظام به دلیل انتشار نامه ای درباره رفتار غیراخلاقی نیروهای امنیتی با وی در دوران بازداشتش، مجدد تفهیم اتهام شد.

 

-۲۳ تیرماه، صابر شیخ عبدالله، دانشجوی پیشین مدیریت بیمه دانشگاه علامه طباطبایی که به اتهام مشارکت در بمب‌گذاری ده سال پیش مهاباد بازداشت شده بود، در زندان ارومیه اعدام شد. گفتنی است، هیچ دادگاه علنی برای وی برگزار و اتهامات وی به دلیل تناقضات متعدد اثبات نشد؛ هرچند این پرونده چهار بار به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد که آن هم بی هیچ نتیجه‌ای به دادگاه انقلاب مهاباد بازگشت و بدین ترتیب با محرومیت از حق دادرسی عادلانه حکم اعدام اجرا گردید!

 

-۲۶ تیر، فرید خورشیدی، دانشجوی مهندسی الکترونیک دانشگاه ارومیه که به پلیس امنیت این شهر احضار شده بود، بازداشت شد.

 

-اوایل مرداد ماه، بهاره هدایت، دانشجوی کارشناسی‌ ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران به اتهام «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ» علیه نظام، به چهار سال و هشت‌ ماه زندان محکوم شد. وی دی ماه سال گذشته، در پی حضور در تجمعات اعتراضی به هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری توسط سپاه پاسداران بازداشت شده بود.

 

-۲۹ مرداد، مهربان کشاورزی، دانشجوی کارشناسی ارشد بازیگری دانشگاه هنر، پس‌از مراجعه به زندان اوین برای پیگیری پرونده خود، بازداشت شد. وی، شهریور ماه ۹۴، به‌دلیل انتشار نشریات دانشجویی در مقطع کارشناسی‌اش _جامعه‌شناسی دانشگاه علامه_ توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده بود و فرودین ماه سال ۹۶ نیز به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه ماه تقلیل یافت.

 

-۱۰ مهرماه، محمد خانی، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به قرنطینه بند ۴ زندان اوین منتقل شد. اتهامات تفهیمی وی در شعبه دوم بازپرسی اوین، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام تفهیم‌ عنوان شده است.

 

-اواخر مهر نیز، رقیه (اشرف) نفری، دانشجوی کارشناسی ریاضی دانشگاه خواجه نصیر برای اجرای حکم سه ماه حبس تعزیری، خود را به زندان اوین معرفی کرد. وی اردیبهشت‌ماه به اتهام تبلیغ علیه نظام توسط پلیس امنیت بازداشت شده بود.

 

-آبان‌ماه سال جاری، مرجان اسحاقی، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران، در دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شد. وی آبان‌ماه سال گذشته و در پی تجمعات اعتراضی به افزایش قیمت بنزین بازداشت شده بود.

 

-همزمان، کامیار ذوقی، دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران در دادگاه انقلاب، اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به ۴ سال حبس تعلیقی و ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی آبان ماه سال گذشته و در پی تجمعات اعتراضی به افزایش قیمت بنزین بازداشت شده بود.

 

-۲۵ آبان، نیروهای اطلاعات سپاه با یورش به خانه مرتضی داداشی دانشجوی ارشد شیمی کاربردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجتبی داداشی دانشجوی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی، ضمن تفتیش وسایل آنها، گوشی، کتاب و لپ تاپ آنها را ضبط کردند.

 

-اواخر آبان ماه، محمد شباهتی، دانشجوی انسان‌شناسی دانشگاه تهران در فرایندی کاملا غیابی، به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. گفتنی است، سایر مراحل پرونده قضایی این دانشجو، از جمله تفهیم اتهام، صدور کیفرخواست، برگزاری جلسه دادرسی و صدور حکم، بدون اطلاع وی و به صورت کاملا غیابی انجام گرفته‌ و هم‌اکنون در مرحله اجرای حکم است. این بدعت را نیز می‌توان از ثمرات تعطیلی دانشگاه دانست.

 

-در آخرین مورد، هفته گذشته، الهام صمیمی، دانشجوی انسان شناسی دانشگاه تهران، که در تاریخ ۲۵ مهر منزلش توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته بود، بازداشت شد. الهام صمیمی از زمان یورش نیروهای امنیتی، با تهدید خود و خانواده اش، چندین بار احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود. علاوه بر بازجویی این فعال دانشجویی در اوین، چندین جلسه بازجویی وی در مکانی غیررسمی و غیر قانونی( خانه امن ضابطین) در خیابان لبافی نژاد تهران صورت گرفته است. در پی مقاومت او برای مراجعه به مکان مورد نظر و ادامه ی بازجویی، مامورین امنیتی اقدام به تهدید مکرر او و خانواده اش می کنند. پس از آخرین تماس نیروهای امنیتی و آزار و اذیت خانواده وی، این‌ فعال دانشجویی تحت فشار قرار می گیرد که به زندان اوین مراجعه کند و با مراجعه به زندان اوین، نیروهای امنیتی این فعال دانشجویی را بازداشت می کنند. لازم به ذکر است نیمه شب ۲۵ مهر ماه ماموران امنیتی به خانه الهام صمیمی، یورش بردند و کتاب‌ها، لوازم شخصی و وسایل الکترونیکی از جمله موبایل و لپ‌تاپ وی و دیگر افراد ساکن در منزل از جمله وسایل بستگان و مهمان‌های او را ربودند. این فعال دانشجویی همچنین طی این یورش به احضار و برخورد امنیتی و قضایی تهدید شده بود. یک هفته از بازداشت الهام صمیمی می گذرد و از وضعیت او خبری در درست نیست.

 

-مدتی بعد ویدا ربانی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و از آن زمان تاکنون اطلاعی از وضعیت وی در دسترس نیست.

 

به این ترتیب، از ابتدای تعطیلی دانشگاه‌ها به بهانه شیوع کرونا در کشور، ۱۰ دانشجو بازداشت و هفت حکم قضایی علیه دانشجویان صادر شده است. علاوه براین، حکم حبس هفت دانشجو ابلاغ، دو پرونده قضایی علیه دانشجویان گشوده و یک دانشجو اعدام و منزل سه دانشجو تفتیش و وسایل آنها ضبط شده است.

 

این‌ها احکام و پرونده‌هایی است که در این مدت، خبر آن‌ها منتشر شده‌است، باید توجه داشت که احتمالا احکام انضباطی و قضایی بسیاری در سکوت خبری، دانشجویان را تحت فشار و سرکوب امنیتی قرار داده‌اند.

 

قسم حضرت عباس وزارت علوم و دم خروس!

 

اگر تشبیه تعطیلی دانشگاه‌ها به انقلاب فرهنگی دوم، تعبیر نادرستی است و مسئولان جمهوری اسلامی نگران سلامت دانشجویان هستند؛ چرا امروز دانشجویان را در زندان‌ها که یکی از خطرناک‌ترین محیط ها برای ابتلا به کروناست، محبوس کرده‌اند!؟ باز هم با پوزخند می‌گوییم قسم حضرت عباستان را باور کنیم یا دم خروستان؟!

.................................................

منبع:  شوراهای صنفی دانشجویان کشور

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©