Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ برابر با  ۱۸ ژانويه ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹  برابر با ۱۸ ژانويه ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

 ( ۱۹- ۲۶)

 

جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹

 

- در این روز خبر رسید هاله صفرزاده  و علیرضا ثقفی از فعالین کارگری و از اعضای کانون نویسندگان ایران که پیشتر به یک سال زندان محکوم شده بودند، با اخطار به وثیقه‌گذار به شعبه‌ی اجرای احکام کرج احضار شدند.

 

- نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در این روز از زندان قرچک ورامین، به مدت سه روز و جهت درمان مشکل قلبی، به مرخصی استعلاجی اعزام شد.  این مرخصی سپس تا روز دوشنبه ۲۹ دی تمدید شد.

 

 - علی نوری، فعال مدنی محبوس در زندان اوین که طی روزهای اخیر با درد شدید کلیه، تهوع، سرگیجه، افزایش تپش قلب و کاهش دمای بدن مواجه شده بود در این روز در حالی که توان راه رفتن را از دست داده بود به وسیله برانکارد به بهداری زندان اوین منتقل شد. با این وجود همچنان از اعزام او به بیمارستان ممانعت  می‌شود.

 

- سالار طاهرافشار، فعال ترک، در این روز توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام به تشکیل تجمعات خلاف قانون» ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی ۳ سال زندان برای وی قابل اجرا خواهد بود.

 

شنبه ۲۰ دی

 

- در این روز خبر رسید که ابوالفضل غسالی، کارگر ایران‌خودرو  که به دلیل فعالیت‌های اینترنتی از سال ۹۶ در زندان اوین محبوس است، از ١٧ دی ماە اعتصاب غذا کردە است.

 

- نگار مسعودی عکاس و مستندساز، پس از ۷۴ روز بازداشت در بند ۲الف سپاه پاسداران، در این روز با تودیع وثیقه‌ی ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی موقتاً از زندان اوین آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید در حالی که تنها یکی از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به دلیل شلیک به هواپیمای اوکراینی در بازداشت است، تاکنون ۲۷ نفر به دلیل شرکت در اعتراضات مربوط به سقوط این هواپیما و همدردی با جانباختگان به بیش از ۴۱ سال زندان محکوم شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید رعد حمدانی، قصی خسرجی و سجاد دبات، سه تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط دادگاه انقلاب دزفول مجموعا به ۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. یکی از مصادیق اتهامات این شهروندان به آتش کشیدن عکس علی خامنه‌ای عنوان شده است.

 

- در این روز خبر رسید فرزاد سامانی و صهیب بادروج، دو تن از دانشجویان دانشگاه خوارزمی، در خوابگاه این دانشگاه در کرج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. هم‌زمان گزارش شده که نیروهای امنیتی پنج دانشجوی دیگر با نام‌های دریا طالبانی، شپول خضری، سالار رهوی، افشین مام‌احمدی و سیروان نوری را در شهر مهاباد بازداشت کردند.

 

یکشنبه ۲۱ دی

 

- در این روز سیروان کریم‌زاده، فعال محیط‌زیست کُرد، در شهرستان مریوان بازداشت شد.

 

در طول این هفته دستکم ۲۶ شهروند در شهرهای مهاباد، مریوان، ربط، بوکان، سروآباد و سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یا به نهادهای امنیتی احضار شدند.

 

- در این روز نیما دهناد و احمدرضا انصاری‌فر در بهبهان توسط نیروهای امنیتی به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت شدند. در همین هفته نیما دهناد با تودیع قرار در بهبهان آزاد شد اما احمدرضا انصاری‌فر همچنان در بازداشت است.

 

دوشنبه ۲۲ دی

 

- در این روز خبر رسید که نازنین محمدنژاد، نویسنده و شاعر ۳۳ ساله از ۱۸ آذر در بند دو الف سپاه پاسداران در زندان اوین محبوس است. علت بازداشت او اعلام نشده و تمامی وسایل شخصی او نیز ضبط شده است.

 

- در این روز وقت دادگاه آرشام رضایی، فعال مدنی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج از بابت پرونده جدیدی که در زندان به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی کشور» برایش گشوده‌اند، معین شد.

 

- در این روز خبر رسید که جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به پرونده‌ی شکیلا منفرد به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیتی داخلی/ خارجی» و «توهین به مقدسات اسلام» در تاریخ ۱ بهمن‌ماه در دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد.

 

- در این روز خبر رسید یکی از بازجویان اطلاعات سپاه پاسداران در تماس با خانواده گلرخ ابراهیمی ایرایی ضمن تهدید آنها گفته که حق اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت گلرخ ایرایی را ندارند. با گذشت یک ماه از انتقال همراه با ضرب و شتم این زندانی سیاسی از زندان قرچک ورامین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین کماکان اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.

 

سه شنبه ۲۳ دی

 

- در این روز جوانمیر مرادی که ۱۴ دی ۹۹ توسط نیروهای سپاه پاسداران کرمانشاه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروهای معاند» بازداشت شده بود، با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شد. مصادیق اتهامات او فعالیت در دفاع از حقوق کارگران، مصاحبه با کانال‌های ماهواره‌ای خارجی در رابطه با وضعیت زندانیان و شکنجه‌ی زندانیان  سیاسی، پیام ویدیویی به مناسبت سالگرد جانباختگان سال ۹۸، مخالفت با اعدام نوید افکاری و روح الله زم، توزیع کمک‌های مالی در میان کودکان کار و خیابان و انتشار گزارش و عکس از لحظه توزیع اقلام کمکی عنوان شده است.

 

- نوید (رضا) میهن‌دوست، نویسنده، کارگردان و تدوینگر سینما توسط دادگاه انقلاب تهران در این روز به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت و همکاری با گروه‌های مخالف نظام به قصد براندازی» به ۳ سال حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق شعارنویسی» به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

 

- در این روز حمید حاج جعفر کاشانی، داور لیگ برتر فوتسال ایران و فعال مدنی زندانی در اوین توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال و ۲ ماه حبس، ۲ سال محرومیت اجتماعی و ۲ ماه کار اجباری در در بنیاد شهید و امور ایثارگران محکوم شد. این پرونده به دلیل صدور بیانیه‌ای در بهمن ماه ۹۸ در حمایت از اعتراض‌های سراسری آبان و محکوم کردن سرکوب خشونت‌بار معترضان و انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی، برای او گشوده شده بود.

 

چهارشنبه ۲۴ دی

 

- در این روز جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امیر چمنی، فعال مدنی در دادگاه انقلاب تبریز به «اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام» برگزار شد.

 

- هیئت نظارت بر مطبوعات با صدور اطلاعیه‌ای در این روز از فعالان خبری در پیام‌رسان‌ها و سایت‌های خبری بدون مجوز خواست که تا پایان بهمن‌ماه سال جاری، نسبت به ثبت درخواست اخذ مجوز فعالیت خود در سامانه‌ی جامع رسانه‌های کشور اقدام کنند.

 

- مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار و زندانی سابق با انتشار تصاویری از خود در حال نقاشی ساختمان در صفحه اینستاگرام، در این روز خبر داد که برای همیشه روزنامه‌نگاری را کنار گذاشته است. کاظمی خبرنگار روزنامه‌های شرق و قانون و سردبیر ماهنامه‌ی صدای پارسی بود که با حکمی از فعالیت مطبوعاتی دو سال منع شده و اجازه‌ی فعالیت رسانه‌ای ندارد.

 

- در این روز خبر رسید طی روزهای گذشته شهرهای مختلف استان کردستان و دیگر شهرهای کردنشین غرب کشور شاهد موج جدیدی از بازداشت، احضار و فشارهای قضایی و امنیتی بر شهروندان و فعالان کرد بوده است.

 

- آرش صادقی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرجدر این روز با انتشار نامهای سرگشاده نسبت به تداوم بی‌خبری از وضعیت همسر خود گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی، پس از انتقال به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین ابراز نگرانی کرد. صادقی در این نامه ضمن نام بردن از یکی از بازجویان اطلاعات سپاه و یکی از خبرنگاران کنونی صدا و سیما روند موجود را نشانی از بازگشت ساختار قضایی جمهوری اسلامی به دهه ۶۰ عنوان کرده است.

 

پنجشنبه ۲۵ دی

 

- فریدە ویسی و سیروس عباسی، دو فعال مدنی اهل شهرستان دهگلان، توسط دادگاە انقلاب سنندج مجموعاً بە دو سال حبس تعلیقی محکوم شدند. بازداشت این افراد در پی حضور در تجمعاتی در اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفته بود.

 

- دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جهان ۲۰۲۱ که در این روز منتشر شد، از افزایش شدت سرکوب و فشار بر فعالان مدنی، وکلا، مدافعان حقوق بشر، و معترضان به بی‌حقوقی و فساد در ایران خبر داد. در بخش‌هایی از این گزارش آماده است که «همزمان با شیوع بیماری کرونا در ایران، مقامات قضایی و امنیتی، ده‌ها مدافع حقوق بشر و زندانی سیاسی را در شرایط وخیمی در زندان‌ها نگاه داشته و از دادن مرخصی به آنها خودداری کرده‌اند. این در حالی است که تعدادی از مجرمان عادی، به خاطر مصون ماندن از این بیماری به خانه‌های خود فرستاده شده و در مرخصی به سر می‌برند. [...] با وجود بحران‌های متعدد ژئوپلتیکی، سلامتی، و اقتصادی که این کشور با آنها روبه‌رو است، مقامات ایران با جامعه مدنی خود به عنوان تهدید شماره یک خود برخورد می‌کنند و مسئولیت آزارها را نمی‌پذیرند

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©