Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ برابر با  ۰۶ مارس ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹  برابر با ۰۶ مارس ۲۰۲۱

گرامی باد ۸ مارس ٬ روز جهانی زن

 

 

هر ساله ٬ ۸ مارس به عنوان روز همبستگی بین المللی زنان  ٬ توسط نیروهای مترقی و سوسیالیست جشن گرفته می شود. از آنجا که از ابتدا بزرگداشت این روز به عنوان یک جشن بین المللی توسط نیروهای سوسیالیست و در یادبود تظاهرات زنان کارگر در آمریکا پیشنهاد شده بود ٬  این مراسم نمی تواند محتوی سوسیالیستی با خود نداشته باشد.

 

در آغاز این حزب سوسیالیست آمریکا بود که در سال ۱۹۰۹ در نیویورک مراسمی به یادبود زنان بافنده برگزار کرد . اما شهرت و اهمیت بین المللی این روز مدیون تلاش های کلارا زتکین ٬ انقلابی سوسیالیست آلمانی است که بر تعطیل کردن این روز در سراسر اروپا در سال ۱۹۱۰ تاکید کرد .

 

در روسیه این روز اهمیت تاریخی ویژه ای کسب کرد . در فوریه ۱۹۱۷ به دنبال وضع وخیم اقتصادی ناشی از شرکت روسیه در جنگ جهانی اول ٬ زنان روس در بزرگداشت این روز  در پتروگراد به خیابان ها آمدند و اقدام به تظاهرات کردند.لازم به توضیح است که در تقویم قدیمی که توسط امپراتوری تزاری استفاده می شد ٬ ۲۳ فوریه مصادف بود با ۸ مارس در تقویم میلادی.رهبران حزب بلشویک می خواستند تا تظاهرات بزرگ سراسری ٬ در اول ماه مه ٬ روز جهانی کارگران برگزار شود . ولی زنان٬  صبر و تحمل نداشتند و برای نان و پایان دادن به جنگ به خیابان ها آمدند.این تظاهرات سرانجام به سرنگونی تزاریسم منجر شد. پس از انقلاب اکتبر ٬  به اصرار و تقاضای الکساندرا کولنتای کمیسار امور رفاهی و اجتماعی دولت شوروی٬ لنین  ۸ مارس را تعطیل رسمی اعلام کرد .

 

جشن گرفتن ۸ مارس و بزرگداشت این روز ٬ منحصر به نیروهای سوسیالیست نیست . در دنیای سرمایه داری زنانی که حتی سوسیالیست هم نیستند برای برابر حقوقی با مردان حتی در چهارچوب مناسبات و قوانین سرمایه داری به میدان می آیند . آزادی سقط جنین ٬ دریافت دستمزد مساوی با مردان ٬ حق طلاق و ……….. به تظاهرات می پردازند. در سال گذشته تظاهرات عظیم زنان در آرژانتین و شیلی برای قانونی کردن سقط جنین بازتاب وسیعی در جهان داشت .

 

در ایران ٬  زیر حاکمیت جمهوری اسلامی ٬ زنان رنج مضاعفی را که ناشی از روی کار بودن یک رژیم مذهبی ارتجاعی است تحمل می کنند .قوانین شریعت اسلامی از جمله حجاب اجباری٬ نابرابری در ارث٬ وابستگی زن به اجازه شوهر ٬ حق حضانت ٬عدم اجازه ی زنان برای شرکت در استادیوم های ورزشی از جمله قوانین ارتجاعی اسلامی هستند که زنان ایرانی را به بند و اسارت مضاعف می گیرند .

 

 مبارزه ی شجاعانه ی زنان ایرانی از همان بدو روی کار آمدن جمهوری اسلامی که یک آپارتاید جنسیتی تمام عیار علیه زنان ایران را برقرار کرد  ادامه داشته و در سال های اخیر اوج گرفته است .زنان ایرانی علیرغم آگاهی از تبعات شورش یر علیه این قوانین ارتجاعی با برداشتن حجاب از سر که در نمونه اقدامات جسارت آمیز زنان خیابان انقلاب به اوج خود رسید ٬ پایه های رژیم حاکم را به لرزه درآوردند. زنان بسیاری هم اکنون در زندان های جمهوری اسلامی تنها به دلیل سرپیچی از این قوانین ارتجاعی به سر می برند.

شورش زنان ایران تنها منحصر به مسئله ی حجاب اجباری نیست.زنان پیشروی کارگر همپای مردان در تظاهرات علیه نپرداختن دستمزدها و گماشتن افراد بی صلاحیت در راس امور تولیدی و فروختن موسسات دولتی به ثمن بخس به حلقه ی کوچک خودی ها تحت قانون خصوصی سازی اعتراض می کنند .شرکت زنان در اعتراضات کارگران هفت تپه همپای مردان  از جمله ی مشارکت زنان در جنبش کارگری  است . زنان همچنین در بخش آموزش (معلمان) و بهداشت و درمان ٬ نقش و حضور چشمگیری دارند . در شرایط پاندمی کرونا ٬ زنان به عنوان پرستار ٬ کادرهای خدماتی بیمارستان ها و نیز پزشکان در ایران و جهان در خط مقدم مبارزه با کرونا بوده اند .آنها تلفات قابل توجهی را برای نجات قربانیان کرونا متحمل شدند و به همین دلیل مورد تقدیر همه ی مردم قرار گرفتند.زنان همچنین نقش بسیار فعالی در جنبش بازنشستگان که از هفته های اخیر آغاز شده و هنوز هم جریان دارد بازی می

کنند. 

 مردان می بایستی همراه و پشتیبان زنان در کسب برابری حقوق و آزادی زنان باشند٬ چرا که آزادی زنان بخشی جدایی ناپذیر از آزادی انسان هاست و آزادی مردان را نیز در بر خواهد داشت . در جامعه ای که توسط حاکمیت اسلامی ٬ قوانین شریعت به زور اعمال می شود و می خواهد زن را به مثابه یک موجود درجه ی دوم معرفی کند ٬ مردان  باید پا پیش بگذارند و از برابر حقوقی زنان دفاع کنند و ۸ مارس را در کنار آنان جشن بگیرند .مردان  ایرانی همچنین باید علیه فرهنگ مردسالار و خرافی و عقب مانده که قتل های ناموسی را موجب می شوند مبارزه کنند . هر ساله تعداد بسیاری از زنان ایرانی توسط اقوام درجه ی یک خود به دلیل شکستن عرف های پذیرفته شده ٬ سر بریده می شوند .زنان قربانیان این فرهنگ عقب افتاده و خرافی هستند .می بایست با حمایت بی دریغ از مبارزات زنان سعی نمود تا به آنان در رسیدن به جایگاه انسانی و برابر در جامعه ای عاری از خشونت و استثمار یاری رساند .

 

سوم مارس ۲۰۲۱

 

کانون ایرانیان مترقی در نیویورک و نیوجرسی

کنشگران آزادی -اورنج کانتی

کنشگران سیاسی ایران-لس انجلس

کنشگران کمونیست(آمریکای شمالی)

کمیته دفاع از مبارزات مردم ایران - شیکاگو

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©