Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ برابر با  ۱۰ مارس ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹  برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۱

8 مارس ، بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران به مناسبت روز جهانی زن

 

به نام خداوند جان و خرد

 

-   8 مارس روز جهانی زن، یادآور جنبشی فراگیر سیاسی و اجتماعی است. جنبشی که زمینه های آن در نیمه ی دوم قرن نوزدهم شکل گرفت و با برگزاری انترناسیونال زنان در اوایل قرن بیستم به جنبشی بین المللی تبدیل شد.

- زنان جهان به عنوان نیمی از  جامعه ی انسانی چیزی فراتر از حق و شایستگی خود نمی خواهند.

- ریشه‌ی سیاسی این روز، برگزاری اعتصابات، اعتراضات و جنبش هایی برای آگاهی بخشی و هشدار علیه نابرابری های مستمر و گاه سازمان یافته آنان بوده است.

- در بسیاری از کشورهای دنیا تحت تاثیر سنت غلط مردسالارانه و انحرافات مذهبی و با برجسته کردن شخصیت‌های مذهبی و تاکید بر منزلت و ویژگی های اولیه ی زنان همچون مادربودن، همسر بودن و... سعی دارند از زن، همسر وشهروندی مطیع و رام بسازند و از این طریق حقوق و خواسته‌های آنان را نادیده گرفته و نقشی ساختگی و هدایت شده به آنان بدهند.

- اما زنان همواره به چیزی که به آن اعتقاد دارند و حق خود می دانند، می اندیشند و برای رسیدن به برابری خواهی و ایفای نقش شایسته ی یک انسان در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی ، اقتصادی و... تلاش می کنند.

- شوربختانه زنان در کشورهای جهان سوم بیش از هر جای دیگر از جهان مورد آماج انواع ستم ها و آزارها واقع شده اند، از جمله در کشور ما ایران، زنان همواره با تبعیض و نابرابری های مضاعف و چند گانه از طریق سنت های ارتجاعی و ضد انسانی مواجه بوده، حقوق مدنی و اجتماعی‌‌شان از جهات گوناگون مورد تعرض قرار گرفته است، از این رو زنان همواره خواهان :

۱. رفع تبعیض و تصویب قوانین منطبق با ارزشهای والای انسانی مانند : اصلاح قوانین ازدواج،حق برابری طلاق ، حق برابری در ارث ،آزادی درحجاب ، حق برابری در شهادت و قضاوت ، حق حضانت فرزند و...

۲. رفع تبعیض از قوانین مربوط به حقوق و دستمزد

۳. حق تشکل یابی  و برگزاری تجمع در دفاع از مطالبات زنان

۴. فراهم کردن فضای سالم و مبارزه با خشونت جنسی در محیط کار

۵. دسترسی  رایگان و همگانی زنان به تحصیل و حق داشتن شغل بویژه در مناطق محروم

6. لغو قوانین مغایر با ارزشهای والای انسانی مربوط به زن کشی و قتلهای معروف به ناموسی.

7. پایان دادن به ازدواج کودکان ( کودک همسری که در واقع تجاوز به کودکان است) و ...

8. آموزش های لازم برای ارتقای بهداشت دختران در سن بلوغ و فراهم آوردن دسترسی به وسایل بهداشتی رایگان

9. مبارزه با جرائم سازمان یافته علیه زنان مانند: روسپیگری، قاچاق انسان و دیگر جرائم مرتبط با جنسیت زنان

10.  آموزش حقوق شهروندی به دختران

 - یادآوری می شود ، نگاهی به فعالیت جنبش زنان و فعالان زن در طی این سال‌ها در ایران نشان دهنده ی آگاهی، رشد و توجه به حقوق انسانی خود در جامعه ی زنان است.

- شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن عرض شادباش به زنان آگاه ،قدرتمند، شایسته و شجاع ایران بخصوص زنان معلم و زنان کنشگر صنفی  و زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی زنان اندیشمند ،بویژه  نویسندگان ، هنرمندان ، مخترعین فعالان حقوق بشرو... که در روند توسعه یافتگی ایران نقش ارزنده ای داشته اند . این تشکل فرهنگی  هر گونه ستم و خشونت آشکار و پنهان علیه زنان جهان ،به ویژه زنان ایران را محکوم می‌کند و خواهان ارج نهادن به حقوق واقعی زنان به عنوان نیمی از  جامعه ی انسانی می باشد، همچنین این تشکل براین باور است ، که جامعه‌ی برابر، توانمند ، توسعه یافته و شکوفا جامعه ای خواهد بود، که در آن زمینه  برای حضور و نقش فعال و موثر زنان فراهم باشد،  و خواسته های انسانی  و ترقی‌خواهانه‌ی آنها محقق  شود.

 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۷

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©