Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰ برابر با  ۰۹ جولای ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰  برابر با ۰۹ جولای ۲۰۲۱

 آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۴ تا ۱۱ تیر ۱۴۰۰)

 

کانون نویسندگان ایران

جمعه ۴ تیر ۱۴۰۰

 

- آمان محمد خوجملی، روزنامه‌نگار ترکمن طی حکمی از سوی شعبه پنجم دادگستری گنبدکاووس به اتهام «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» در این روز روانه زندان شد.

- در این روز خبر رسید کسری نوری، درویش گنابادی که محکومیت ۷ سال و شش ماهه خود را در زندان عادل‌آباد شیراز سپری می‌کند، به دلیل آنچه که «عدم مراجعه به دانشگاه» عنوان شده از ادامه تحصیل در دانشگاه تهران محروم و اخراج شده است.

- در این روز خبر رسید مجلس شورای اسلامی در هفته‌ی جاری بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» را در دستور کار قرار می‌دهد. بر اساس این طرح فعالیت افراد و سازمان‌ها در پیام‌رسان‌های مسدود شده جرم تلقی شده و پیام‌رسان‌های خارجی (فیلتر نشده) نیز ۲ ماه فرصت دارند شرایط خود را تطبیق دهند.

شنبه ۵ تیر

- ۳۴۵ دانشجوی دانشگاه تهران با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس این دانشگاه در این روز ضمن غیر قانونی عنوان کردن اخراج کسری نوری، خواهان لغو حکم اخراج این دانشجوی زندانی شدند.

- سید طبیب تقی‌زاده، روزنامه‌نگار، که از تاریخ ۲۶ آذرماه سال گذشته دوران محکومیت ۱ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، در این روز به مرخصی وصل به آزادی اعزام شد.

یکشنبه ۶ تیر

- عفو بین‌الملل در گزارشی که در این روز به مناسبت روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه منتشر کرد، جزئیات شکنجه‌ی برادران افکاری را مستند کرد. اسناد منتشر شده یافته‌های تحقیقاتی تازه عفو بین‌الملل از «روایت‌های هولناک برادران افکاری از شکنجه»‌‌ است.

- بابک پاک‌نیا، وکیل امیرحسین مرادی، از بازداشت شده اعتراضات آبان ۹۸، در این روز از انتقال وی از بازداشتگاه اداره آگاهی شاپور به زندان تهران بزرگ خبر داد. او با اشاره به اینکه روند تحقیقات در پلیس آگاهی اتمام یافته است، از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد.

دوشنبه ۷ تیر

- کانون نویسندگان ایران در این روز خبر داد بکتاش آبتین، عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، به دلیل انتشار خبر ابتلا به کرونا در فروردین سال جاری و گفتگوی تلفنی با یکی از نزدیکانش پیرامون وضعیت سلامتی خود، به بازپرسی شعبه‌ی ۴ دادسرای شهید مقدس احضار و برای وی در این رابطه پرونده‌ی جدیدی گشوده شده است.

- جاوید رحمان،‌ گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران،‌ طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز در این روز خواستار تحقیق مستقل در خصوص اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۶۷ به دستور دولت و نقشی که ابراهیم رئیسی به عنوان معاون دادستان تهران در این جنایت ایفا کرده است، شد. وی در این مصاحبه به منع روزنامه‌نگاران از سوال درباره‌ی سوابق رئیسی برای کنترل انتخابات اشاره کرد و گفت که نگران گزارش‌هایی است که برخی گورهای دسته ‌جمعی به عنوان بخشی از ادامه‌ی پوشش، تخریب می‌شود.

- ناصر زرافشان، وکیل فرزانه زیلابی، وکیل مدافع کارگران هفت تپه در این روز از صدور قرار جلب به دادرسی در مورد ۵ عنوان اتهامی «عضویت در گروه‌های معاند»، «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه نظام»، «فعالیت تبلیغی»، «توهین به رهبر» و «نشر اکاذیب» برای موکلش خبر داد.

- در این روز خبر رسید، در حالی که تنها حدود ۵۰ روز از محکومیت ۲ ساله‌ی یوسف کاری و حدود ۴۵ روز از محکومیت ۶ ماهه‌ی مهرداد شیخی، از فعالین محلی آذربایجان، باقی مانده بود، این دو به مرخصی وصل به آزادی اعزام شده و دیگر به زندان اردبیل بازنخواهند گشت.

- محمدعلی زحمتکش، فعال صنفی معلمان، که از اردیبهشت ۹۹ به دلیل حضور در در جریان تحصن سراسری معلمان در آبان ۱۳۹۷ در زندان عادل‌آباد شیراز بود، با پایان دوران محکومیت خود در این روز آزاد شد.

- خیرالله حق‌جویان، شهروند یارسان، در این روز در پی احضار به دادستانی شهرستان صحنه بازداشت و به دلیل مخالفت او با تودیع قرار وثیقه تعیین شده، به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شد. حق‌جویان از زمان بازداشت دست به اعتصاب غذا زده است. گفته شده او به دلیل شرکت و سخنرانی در مراسم هشتمین سالگرد جان باختن سه فعال یارسان که در پی توهین مقامات حکومتی به آیین یاری اقدام به خودسوزی کرده بودند، احضار و بازداشت شده است.

- اسرافیل فتح‌الله‌زاده، فعال محلی آذربایجانی که از بهمن ماه سال گذشته دوران محکومیت ۷ ماهه‌ی‌ خود را به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به دلیل حضور در اعتراضات خیابانی به برنامه‌ی تلویزیونی فیتیله در سال ۹۴ در زندان اهر سپری می‌کرد، در این روز به مرخصی وصل به آزادی اعزام شد.

سه شنبه ۸ تیر

- در پی اعتراض دادستان دادسرای عمومی و انقلاب اسلام‌‌آباد غرب به حکم آنیسا جعفری‌ مهر، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی دانشگاه کردستان که خرداد امسال از اتهام انتسابی «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در دادگاه انقلاب تبرئه شده بود، پرونده‌ی او جهت رسیدگی مجدد به دادگاه تجدیدنظر استان کرمانشاه ارجاع داده شد.

- علیرغم پذیرش درخواست واخواهی و برگزاری جلسه دادگاه، حکم غیابی صادره علیه شهرزاد نظیفی، شهروند بهائی و از قهرمانان و مربیان موتورکراس زنان کشور در این روز در شعبه‌ی صادرکننده عیناً تائید شد. براساس این حکم وی به اتهام «اداره کردن گروه‌ها و دستجات غیرقانونی با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به ۸ سال حبس تعزیری و مجازات تکمیلی ارائه خدمات اجباری نگهداری از بیماران دارای معلولیت ذهنی با هماهنگی اداره کل بهزیستی استان تهران به مدت ۳ ماه روزی ۴ ساعت و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

- در این روز خبر رسید ضیاءالدین نبوی، امیرحسین علی بخشی و علی حقیقت‌جوان، سه فعال دانشجویی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس تعزیری، ۴ ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی بدل از ۳ ماه حبس تعزیری در دادگاه انقلاب تهران محکوم شدند. نبوی به عنوان مجازات تکمیلی به ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و همچنین حضور ماهانه در قطعه شهدای بهشت زهرا، آسایشگاه جانبازان و «کلاس‌های کنترل‌هیجان» در قم محکوم شده است.

- در این روز مریم سامقانی، جهت اجرای حکم ۹۱ روز حبس تعزیری به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در منزل خود در گرگان بازداشت شد. مأموران در زمان بازداشت تلفن همراه وی را نیز ضبط کرده و با خود بردند.

چهارشنبه ۹ تیر

- در این روز بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری از صدور حکم اعدام برای حسین خیری، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۹۸، از بابت اتهام «محاربه از طریق تخریب اموال مردم به قصد مقابله با نظام» خبر داد. پاک‌نیا گفت که «ادله‌ی قوی ما نشان‌ می‌دهد که عنوان محارب، قابلیت انطباق با اعمال انجام شده را ندارد». هفت هم‌پرونده‌ی حسین خیری، به نام‌های مجید کهراری، فردین عسگری، نیما حیدری، میلاد کرمی، محمود کرمی و دو متهم دیگر این پرونده توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۳۴ سال و شش ماه حبس محکوم شدند.

- مهدی سلیمی، نویسنده و مترجم، که با رای دادگاه انقلاب تهران به اتهام «توهین به مقدسات اسلام و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی»، به ۳ سال و ۸ ماه حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده در این روز اعلام کرد که حبس را تحمل می‌کند، ولی مجازات‌های تکمیلی را نمی‌پذیرد. دادگاه ۲ سال و ۶ ماه از محکومیت سلیمی را به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآورده است، ولی او را به لزوم کسب مجوز برای سفر به خارج از ایران، «منع عضویت در احزاب» و گروه‌های اجتماعی، ماهی یک بار حضور در بهشت زهرا و شرکت در کلاس‌های «کنترل هیجان» در شهر قم و نوشتن پژوهشی درباره نواندیشی دینی با هماهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران محکوم کرده است.

- امین خاکی، میلاد گودرزی و علیرضا نورمحمدی، سه نوکیش مسیحی در این روز توسط شعبه چهارم دادگاه انقلاب کرج، هر یک به تحمل پنج سال زندان و پرداخت ۴۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند.

- سیاوش امامی که سه‌شنبه ۲۵ خرداد به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (اینترنت) در خصوص تحریم انتخابات به اتهام «تبلیغ علیه نظام» توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در آمل منتقل شده بود، در این روز با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

- محمود حسینی‌زاد، نویسنده در این روز خبر داد که پس از توقیف رمان «بیست زخم‌ کاری» وی، نام این رمان از عنوانبندی یک سریال ویدئویی که بر اساس آن ساخته شده نیز حذف شده است.

پنجشنبه ۱۰ تیر

- معین محمدی، شهروند بهائی اهل یزد، در این روز جهت تحمل دوران محکومیت خود، راهی زندان این شهر شد. محمدی علیرغم سپری کردن ۱ سال تحت نظارت پابند الکترونیکی در محدوده این شهرستان و پایان دوره محکومیت، با اعتراض دادستان مجددا از بابت همان پرونده به ۳ سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شد.

- برزان محمدی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق در این روز توسط دادگاه انقلاب مریوان از بابت اتهامات توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به ۲۲ ماه و ۱۷ روز حبس تعزیری محکوم شد.

- در این روز حکم جزای نقدی جوانمیر مرادی، فعال کارگری، که پیشتر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» توسط دادگاه انقلاب کرمانشاه به یک سال حبس تعزیری محکوم شده و حکمش در مرحله‌ی تجدید نظر به جزای نقدی تبدیل شده بود، به اجرا درآمد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©