Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
ذیل متن دادنامه ای که به فعالین کارگری اشنویه ابلاغ شده را مشاهده می نمایید :

 گزارشی از روی داده های حوزه ملی

از نادر فولادی

 

 

همزمان با ادامه آتش سوزی جنگل­های کردستان، جمعی از روزنامه نگاران، فعالان مدنی و سیاسی کرد طی بیانیه‌ای خطاب به مردم دوست دار طبیعت، فعالان مدنی و طرفداران محیط زیست خواسته اند که روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ مردادماه به یاری فعالان محیط زیست شهر مریوان بشتابند و آنها را در اطفاء آتش جنگل های کردستان یاری رسانند.

 

در بخشی از این بیانیه آمده است: "در تاریخ مدرن و معاصر، مبارزه سیاسی و مدنی مردم کردستان، نمونه‌های بسیاری از موفقیت مبارزات مدنی وجود دارد که کماکان مایه مباهات همه آزادی‌خواهان است. یکی از نمونه‌های برجسته از این دست مبارزات مدنی بدون خشونت، مهاجرت تاریخی مردم شهر مریوان و راهپیمایی گسترده‌ی فعالان سیاسی و مدنی همراه با اهالی شهرهای کردستان در سال ۱۳۵۸ برای جلوگیری از جنگ افروزی و کشتار شهروندان مریوان است که به کوچ مریوان مشهور است.

در ادامه این بیانیه فعالان کرد با اشاره به اینکه "جنگل­ها و طبیعت استانهای کردستان، ایلام و لرستان سرمایه ملی مردمان ساکن این مناطق هستند" نوشته اند این سرمایه امسال و سالهای پیش مورد تهاجم افراد ناشناس قرار گرفته و به خاکستر تبدیل شده است. این مناطق روزانه در آتش میسوزند. تلاشهای بی وقفه فعالان مدنی و محیط زیست شهرهای کردستان و خاصه‌ مریوان که محیط زیست آن بیشترین خسارتها را دیده است، هنوز منجر به اطفای کامل حریق نشده است. این مهم نیاز به یک همکاری گسترده‌تر و آکسیونی عمومی دارد. جامعه کردی برای پایان این آتش سوزیها و نجات این سرمایه جاودانه، باید بار دیگر علاقه و وابستگی خود را به طبیعت و احترامش را به محیط زیست به‌نمایش بگذارد.

 

نویسندگان بیانیه ضمن تاکید بر ادامه سوختن جنگل­های کردستان در آتش گفته­‌اند: مردم شهرها و بویژه فعالان مریوان تنها مانده‌اند. درختها میسوزند و طبیعت سبز ومحیط زندگی مردم این خطه که سرمایه‌ای دیرینه به جا مانده از اجداد و نیاکان ماست و در طول تاریخ مانند جان از آن نگهبانی شده است، در حال خاکستر و سیاه شدن است، نجات و حفظ این سرمایه بی بدیل، نیاز مبرم به یک همگامی و مدد جمعی دارد.

 

فعالان کرد در پایان بیانییه خود خطاب به "همه حامیان محیط زیست، فعالان مدنی و مردم دلسوز" خواسته­اند: " ما بمثابه گروهی از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران کرد، در سالگرد کوچ بزرگ مریوان و برای حمایت از سرسبزی و زندگی طبیعت کردستان، از همه حامیان محیط زیست، فعالان مدنی و مردم دلسوز میخواهیم که روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ مردادماه به یاری فعالان محیط زیست مریوان رفته و بدینوسیله طبیعت دوستی و حس همیاری و هشیاری جمعی خود را باردیگر بنمایش بگذارند. باشد با این واکنش خود نقطه‌ی پایانی بر این دشمنی با طبیعت گذاشته و نیز هشداری به عاملین این آتش سوزیها باشد تا از اعمال تبه‌کارانه خود دست بر دارند.

 

 

*******************************************

صبح  روز شنبه كليه ي تاكسي داران شهرستان دهگلان با تجمع در دوبانده ی منتهي به ترمينال بلبان آباد دست به اعتصاب زدند و با پارك تاكسي هاي خود در حاشيه ي اين خيابان خواستار حل هر چه زودتر مشكلات سوختي خود شدند.

بنا به گزارش ديولان نيوز اين اعتصاب به دليل عدم رسيدگي به اختلال در شبکه توزیع در این شهرستان ، مشکلات رانندگان جهت دریافت سوخت و رفتن آنها به شهر قروه به راه افتاده است . این در حالی است که مسئولان مربوطه تاکنون هیچ اقدام موثری را در این رابطه انجام نداده اند . لازم به ذكر است اين اعتصاب از ساعت 8 صبح آغاز و تاكنون نیز ادامه دارد . در گفتگوئی با یکی از اعتصاب کننده ها   ، اين راننده اينگونه اظهار داشته است : "چه مي دانم ، حدود 20 روز مي شود كه سوخت گاز را از ما بريده اند و به هر كجا هم كه مي رويم پاسخ روشني دريافت نمي كنيم ". این راننده همچنین افزود: "ما از كليه ي مسئولان اين شهر تقاضا مندیم كه هر چه زودتر اينگونه مشكلات را برطرف كنند و جوابگوي ما باشند، چرا كه در غير اينصورت همچنان به اعتصاب خود ادامه خواهيم داد.

تاکسی داران دهگلان سال قبل نیز برای دست یابی به حقوق حقه ی خود اقدام به برپایی اعتصاب نمودند و در این کار نیز به موفقیت شایان ذکری نائل گشتند. امسال نیز با تجربه موفق خود، روند گذشته را تکرار نمودند تا به دیگر اقشار جامعه نیز شیوه مبارزه مدنی را در قالب اعتصاب آرام بیاموزند.

……………………………………

 

خبات محمد زاده فرزند يونس اهل روستای گرماش از توابع سنندج که در حدودسه ماه پيش به دست نيروهای امنيتی ربوده شد ، به طور کلی مفقود شده است و هيچ يک از مراجع قضايی و امنيتی مسئوليت دستگيری و يا بازداشت و نگهداری وی را برعهده نگرفته اند.اين در حالی است که سه ماه پيش و در جريان اعتصاب عمومی مردم کردستان، که در اعتراض به اعدام فرزاد کمانگر و ديگر زندانيان سياسی انجام گرفت ،ماموريين امنيتی به منزل خبات محمد زاده ،در روستای گرماش يورش برده اند و پس از تفتيش منزل ،خبات را به همراه خود از منزل خارج کرده اند.

هيچ خبری از محل نگهداری خبات در دست نيست و خانواده و بستگان وی به شدت برای امنيت جانی خبات محمد زاده جوان 19 ساله ، نگران هستند.خانواده ی وی بارها به مراجع مختلف مراجعه کرده اند ولی در اين مدت سه ماهه کوچکتری پاسخی از سوی دستگاه های امنيتی و قضايی دريافت نکرده اند.

بستگان خبات محمد زاده که همگی در روستای گرماش ساکن هستند و هيچ گونه دسترسی به نهاد هايی حقوق بشری و هيچ رسانه ای ندارند. آنها می خواهند فعالین مدافع حقوق بشر به کمک آنها بشتابند تا مبادا سکوت ِ خبری و عدم دسترسی به امکانات رسانه ای باعث شود تا دستگاه امنيتی جمهوری اسلامی بتواند به راحتی امنيت جانی و يا روحی خبات را به مخاطره بياندازد

……………………………..

 

باجگیری نیروهای ضربت سپاه از شرکت های عمرانی و راهسازی در مریوان!

بنا به گزارش دریافتی از مناطق مختلف درکردستان، نیروهای ضربت سپاه پاسداران، شبانه در قالب وفرم نیروهای گریلا و پیشمرگه اقدام به اذیت و آزار مردم ،کسبه و شرکت های خصوصی راهسازی و عمرانی نموده اند.اخیرا" در منطقه جانوره مریوان شبانه یک گروه از این افراد به یکی از شرکت های راهسازی مراجعه وضمن اذیت و کتک کاری پرسنل و کارگران این شرکت درخواست 50 میلیون تومان نموده اند.این اقدام با مقاومت کارگران مواجه میشود. کارگران به باج گیران اعلام میکنند که اطمینان کامل دارند که این باجگیری علنی ربطی به نیروهای سیاسی ندارد واز دادن هرگونه پول  خودداری میکنند.این گروه باجگیر و دزدان گردنه که جز اراذل و اوباش سپاه و بسیج نیستند کارگران  شرکت را تهدید کرده و از آنها می خواهند که ا قدامشان را نه به اطلاع دولت و نیروی انتظامی برسانند  و نه در رسانه های مختلف مطرح کنند.مردم مریوان و روستاهای اطراف که به این حادثه واقف میشوند قریب به اتفاق اطمینان دارند که دست عوامل رژیم و نیروهای اطلاعات سپاه در این توطئه آلوده  است.

…………………………………….

 

طي چند روز گذشته ممانعت هاي شديد نيروهاي شهرداري و راهنمايي و رانندگي دهگلان از توقف دست فروشان در اطراف خيابان هاي اصلي شهر سبب خشم و نارضايتي عده ي زيادي از كاسبكاران اين شهر شده است.

بنا به گزارش منابع خبری عده ي زيادي از اين دستفروشان هر روز جهت گريز از افتادن در دام اين نيروها مدام به جابه جايي و حمل و نقل كالاهاي خود به نقطه اي دورتر از ديد اين نيروها متوسل مي شوند.

لازم به ذكر است اين كارگران تاكنون بارها از سوي ماموران شهرداري - پليسي مورد ضرب و شتم واقع شده و با وجود ارتقاء يافتن دهگلان از "بخش" به "شهرستان " تاكنون هيچگونه اقدامي نيز جهت بهبود وضعيتشان صورت نگرفته است.

..........................................

 

 

همزمان با آغاز بناي ساختمان جديد و قوي پيكر اداره ي اطلاعات واقع در بين جاده ي روستاي سعيدآباد - دهگلان دلهره ها و نگراني هايي دامنگير مردم دهگلان بويژه فعالان مدني و سياسي اين شهرستان شده است . از سوي ديگر گمان مي رود اين ساختمان جهت ايجاد فضاي شديد امنيتي و همچنين سبب فشار بر فعالان سياسي و مدني بنا مي شود

لازم به ذكر است مقر كنوني اين اداره در حال حاضر جنب شهرداري اين شهرستان قرار دارد 

 

 

 

.......................................

 

یک زندانی کرد محکوم به اعدام در زندان مرکزی ارومیه به نام" محمد امین آگوشی" از روز یکشنبه 24 مردادماه ماه سال جاری ،دست به اعتصاب غذا زده است.

 

خانواده این زندانی در گفتگویی با سرویس حقوق بشر آژانس خبری موکریان ضمن تایید این خبر اظهار داشتند : اعتصاب" آگوشی" در اعتراض به محدودیتهای اعمال شده در قبال وی در زندان و نگهداری در بند قاتلین می باشد.

 

یاد آور می گردد که" محمد امین آگوشی" (معلم بازنشسته ) به همراه" ایرج محمدی" و"احمد پولاد خانی"  به اتهام مشارکت در جاسوسی حدود یک سال پیش بازداشت واز سوی شعبه دوم دادگاه نظامی آذربایجان غربی به اعدام محکوم شدند که رای صادره پس از اعتراض توسط متهمین از سوی شعبه 31 دیوان عالی کشور عینا ابرام گردید.

 

…………………………………

 

روز گذشته شنبه 23 مردادماه، بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی در مناطق مرزی سردشت یک کاسبکار زخمی شد.

 

به گزارش روانیوز، "حمزه بیگمال" یکی از کاسبکاران کرد در منطقه مرزی "آلوتان" سردشت بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی زخمی و به یکی از بیمارستانهای این شهر منتقل گردید.

 

همچنین در پی تیراندازی این نیروها 6 اسب بارکش کاسبکاران کشته و کالاهای آنان نیز ضبط شده است.

 

بنا به آمارهای منتشر شده، سال گذشته بیش از 90 تن از کاسبکاران و کولبران مرزهای کردستان توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

…………………………………….

 

بنا به یک گزارش خبری از دیواندره بعد از آن که شماری از جوانان این شهر  كه لباس کوردی به تن داشتند، اقدام به حرکت دسته جمعی در سطح خیابان های شهر نمودند با واکنش سرکوبگرانه نیروهای اطلاعاتی روبرو شدند. در جریان این رویداد تعدادی از جوانان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردیدند. به دنبال این موضوع، اعضای خانواده های بازداشت شدگان در مقابل اداره اطلاعات این شهر تجمع کردند و به اقدامات سرکوبگرانه عوامل رژیم اسلامی اعتراض نمودند.

 

همچنین بنا به خبری که از جوانرود رسیده است کارگزاران رژیم در اداره آموزش و پرورش این شهر تصمیم گرفته اند مدیر و معاون زن مدرسه ابتدایی "ایران زمین" را توسط مردان جایگزین کنند.

 

کارگزاران رژیم در اداره آموزش و پرورش جوانرود به بهانه واهی افزایش سی درصدی دانش آموزان و بر اساس این منطق زن ستیزانه که این دو زن به علت افزایش تعداد دانش آموزان قادر به اداره این مدرسه نیستند، چنین تصمیمی را اتخاذ کرده اند.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©