Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
اعتراضات مردمی دربحرین

اعتراضات مردمی دربحرین

 

 دخالت ارتجاع عرب؛ دورویی آمریکا وجمهوری اسلامی

 

یوسف لنگرودی

 

 

اعتراضات مردمی در بحرین که از چهار هفته قبل آغاز شده اکنون وارد شرایط حساسی گردیده است.  میدان لوُلوُ(مروارید) که به مرکز تجمعات مردمی درپایتخت تبدیل شده، تا به حال چندین بار بین مخالفان سلطان و نیروهای ارتش و پلیس دست به دست شده است. دراین میان خشونت از سوی نیروهای پلیس و ارتش دایما در حال افزایش است. بر اثراین خشونت ها تاکنون چند نفرکشته شدند و تعدادی زخمی گردیدند. این در حالی است که مردم بحرین اعتراضات شان را کاملا به صورت مسالمت آمیزوبه دورازهرگونه خشونت برپا کرده اند و خواستار تحقق یک رشته اصلاحات اساسی سیاسی واقتصادی در نظام فرتوت و قبیله ای حاکم بر آن کشور هستند.

 

 در کشوری که سلطان و خانواده اش خود را صاحب کشورومردم می دانند و به هیچ وجه  به مردم پاسخگو نیستند و نخست وزیرآن چهل سال است بر مقامش تکیه زده و حاضر نیست از جای خود تکان بخورد، در کشوری که هیچگاه انتخاباتی حتی فرمالیستی نیزبرگزار نشده، شورایی دست نشانده وجود داردکه هر تصمیمی ازسوی هرنهادی را که باب میل سلطان نباشد باطل اعلام می کند.

 

در طول ناآرامی های اخیر در بحرین، حکومت آن کشور هیچیک از خواسته های مردم را جدی نگرفت وبرآورده نساخت و تنها با زور و سرکوب با مردم سخن گفت. در روزهای اخیر، حکومت برشدت سرکوب ها افزود که این خود باعث افزایش خشم مردم گردیده است. امیربحرین، که اکنون ازوقوع قیام مردم و سقوط حکومتش بیمناک است، به جای توجه به خواست های مردم، در جهتی کاملا بر عکس، به طور هم زمان  به دو اقدام  دست زده است:

 

1-  در خواست کمک ودخالت نظامی کشورهای عضو " شورای همکاری خلیج" فارس.

 

2- اعلام حکومت نظامی سه ماهه به فرمان سلطان بحرین.

 

 ضعف و بی آیندگی سلطان حاکم بربحرین است که دیگر به آخرخط رسیده و بدون اعلام حکومت نظامی، نمی تواند حکومت خود را بر پا نگه دارد. و در خواست دخالت نظامی از کشورهای دیگرنیز اعتراف رسمی به این ناتوانی است.

 

 به دنبال در خواست دخالت نظامی امیر بحرین، شماری از واحدهای نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، به زعامت عربستان سعودی، وارد آن کشور شدند تا به گفته مقامات بحرینی، ازمراکز دولتی و حساس آن کشور محافظت کنند!! در حالی که همه می دانند که هدف آشکار این نیروها شرکت مستقیم درسرکوب شورش مردمی دربحرین است. به قول وزیر امور خارجه امارات، "کشورهای عضو شورای خلیج فارس برای اعاده نظم و امنیت در بحرین مشارکت خواهند کرد."

 

سلطان نشینان خلیج فارس که از رسیدن طوفان انقلاب عرب به منطقه به وحشت افتاده اند، به هیج وجه مایل نیستند حوادث تونس و مصردرقلمروی شان تکرار شود. ازین رو تصمیم گرفتند که با توسل به قوای سرکوب وارد عمل شده و جنبش های مردمی را مهار ساخته و از بین ببرند.

 

 شیعیان بحرین که برای عدالت دربرابرحکومت آن کشور- که ازاقلیت سنی مذهب است - برپا خاسته اند، ازنظرحکام خلیج فارس هدف مقدم وآسانی برای سرکوب وبرسرجا نشاندن جنبش های توده ای درمنطقه هستند، مخصوصا برای عربستان سعودی که نزدیکترین همسایه بحرین است واستان های حساس و نفت خیرآن درمجاورت این کشور قرار دارد. عربستان از آن بیم دارد که شورش مردم این کشوربه مناطق شیعه نشین اش سرایت کند .روز جمعه گذشته شبکه های اجتماعی عربستان " روز خشم" اعلام کرده و در فراخوان خود خواستار برابر حقوقی میان سنی ها و شیعه ها و نیز آزادی تعداد زیادی از زندانیان شعیه شدند که سالیان سال بدون محاکمه در زندان بسر می برند. از پی این فراخوان در شهر قطیف و برخی از شهرهای شرقی عربستان ( که مناطق نفت خیز و اساسا" شیعه نشین هستند) تظاهراتی صورت گرفت که با سرکوب شدید قوای انتظامی و پلیس مواجه شد. این اعتراضات در حالی صورت گرفت که ملک عبدالله پادشاه عربستان قول داده است که 37 میلیارد دلار پول به عنوان افزایش دستمزد و کمک هزینه بیکاری برای جوانان اختصاص دهد.بدین ترتیب امواج انقلاب عرب غول نفتی جهان را نیز به لرزه در آورده است.  

 

 نسیم انقلاب عرب چندی است که به عربستان نیز رسیده و درمیان جوانان و زنان آن کشور نشانه های امیدوار کننده ای از بیداری عمومی دیده می شود؛مسئله ای که در صورت تداوم خود، به بزرگترین دغدغه و معضل ارتجاع عرب و امپریالیسم در منطقه تبدیل خواهد شد.

 

اماهمه می دانند و تردیدی نیست که حضورنظامی سلطان نشینان منطقه دربحرین، دخالت درامور داخلی آن کشوراست. در حالی که مردم بحرین این اقدام را اشغال نظامی کشور خود می دانند، کاخ سفید با انتشار بیانه ای کاملا جانب دارانه، اعلام کرده که اعزام این نیروها را به معنای دخالت در امور این کشورنمی داند. این در حالی است که مقامات کاخ سفید در مواضع تا کنونی خود خواهان اجرای یک سلسله اصلاحات توسط حکومت بحرین بودند و آن را بهترین راه برای حل مسالمت بحران بحرین  وجلوگیری از بهره برداری جمهوری اسلامی می دانستند. بنابراین، این موضع واشنگتن چیزی به جزچراغ سبز نشان دادن به سرکوب عریان نظامی مبارزات آزادی خواهانه مردم بحرین نیست.

 

 آمریکا که در تبلیغات خود، از مبارزات مسالمت آمیز مردم در کشورهای دیکتاتور زده برای دمکراسی و انتخابات دمکراتیک حمایت به عمل می آورد، با موضعی که دربرابر تحولات بحرین در پیش گرفته، یک باردیگر دورویی ودروغین بودن حمایتش را ازمبارزات آزادیخواهانه مردم به نمایش گذاشته است. به هرحال نباید فراموش کرد که ناوگان پنجم آمریکا برای دفاع از منافع چپاولگرانه و امپریالیستی اش  سال هاست در سواحل بحرین، که در حساس ترین نقطه خلیج فارس قرار دارد، مستقراست. بحرین جزو آن دسته از کشورهای مصنوعی خلیج فارس است که دولت در آن به معنای مدرن وامروزی کلمه وجود ندارد و توسط شیوخی که بعدا خودشان خود را پادشاه نامیدند اداره می شوند که بدون حمایت قدرت های بزرگ نمی توانند یک روز هم خودشان را اداره کنند. بی جهت نیست که در نیم قرن گذشته بیشترین حمایت های غرب از سلطان نشین های منطقه - به عنوان عقب مانده ترین و مرتجع ترین  دیکتاتورهای جهان - صورت گرفت.

 

اما دراین میان موضع جمهوری اسلامی نیزمطابق معمول بسیارعوامفریبانه است. به گزارش رادیوو تلویزیون ایران، وزیر خارجه جمهوری اسلامی با ابراز نگرانی از تشدید خشونت در بحرین و حضورواحدهای نظامی شورای همکاری خلیج فارس، " ضرورت خویشتنداری و توجه به مطالبات مشروع مردم را که به روش های مسالمت آمیز در این کشور در حال پیگیری است، مورد تاکید قرار داد." همین منابع خبری می افزایند که " صالحی" وزیر خارجه با توصیه جدی به دولت بحرین برای خودداری از توسل به خشونت علیه معترضان، از مقامات بحرینی خواسته است با "مطالبات مردم این کشوربا درایت برخورد کنند" و " حق مردم برای اعتراض و پیگیری خواسته هایشان را محترم بشمارند."

 

وزیرخارجه حکومتی که در دوسال گذشته اعتراضات مسالمت آمیزمردم ایران را به طور سیستماتیک و بسیارخشونت بارسرکوب کرده ودربرابرمخالفان، جوانان وزنان، به زندان، اعدام وشکنجه قرون وسطایی و بسیار بی شرمانه توسل جسته، حالا سنگ مردم بحرین را به سینه می زند وازحکومت بحرین می خواهد تا در برابر شهروندانش نه با خشونت که با "درایت" برخورد کند.  جمهوری اسلامی درحالی خود را مدافع مردم شیعه بحرین نشان می دهد که بیش ازسی سال است مردم ایران را که اکثریت شان شیعه مذهب هستند، به گروگان گرفته و با بیرحمی هر چه تمامترسرکوب می کند.

 

اما امواج انقلاب، همان طورکه به بیداری مردم در شمال آفریقا و خاورمیانه انجامیده، راهنمای مردم منطقه – چه سنی و چه شیعه -  خواهد بود و دیر یا زود بساط هرنوع استبداد را برخواهد چید. مستبدین،  دیگر مانند گذشته نخواهند توانست بر مردم حکومت کنند.

 

 براثروجود نسیم انقلاب درسی سال گذشته و مقاومت مردم دربرابرارتجاع حاکم ووحشت حکومت ازخیزبرداشتن جنبش آزادی خواهانه مردم درایران بوده که رژیم جمهوری اسلامی هرگز روی ثبات به خود ندید وشب و روزی را با آرامش سپری نکرد. آن دوره وحشت و بیم برای حاکمان، اکنون بیش ازهرزمانی دیگری شدت یافته زیرا که رژیم اسلامی به چشم خود می بیند که در تمام عرصه ها دارد به بن بست می رسد و همه تدابیرش برای مهارو سرکوب قطعی جنبش ضد استبدادی مردم ایران بی اثر می شوند و دریافته که کارش به جایی رسیده  که حتی یک حادثه غیر قابل پیش بینی نیز می تواند حکومتش را به دست مردم واژگون سازد.

 

سه شنبه بیست وچهارم اسفند هشتادونه

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©