Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
یازده اردیهبشت نماد پیوند مبارزه برای نان و آزادی

یازده اردیهبشت نماد پیوند مبارزه برای نان و آزادی

رضا سپیدرودی

مزارع کشاورزی و تولیدات گلخانه ای یکی پس از دیگری در اثر افزایش ناشی از قیمت های حامل های انرژی نابود می شوند، ورشکستگی در صنایعی که  از مزیت انرژی ارزان برخوردار بودند شدت یافته است و بيكاري ۵ هزار كارگردر كوره پزخانه هاي بوئين زهرا به دلیل گرانی گاز و سوخت و خطر ورشکستگی بیش از ۵ هزار سنگبری در سراسر کشور تازه ترین نمونه های آن است. بخش صنعت شاکی است که از بسته های ۳۰ درصدی حمایتی که قرار بود دولت از محل برچیدن یارانه ها به صنعت ارائه دهد خبری نیست، کارشناسان بخش حمل و نقل می گویند وعده دولت در تامین بودجه گسترش ناوگان حمل و نقل شهری نه تنها اجرا نشده که بعد از برچیدن یارانه ها عملا به یک دهم تقلیل یافته است. یک کارشناس حمل و نقل شهری به شماره امروز روزنامه خراسان گفته است  "پارسال در شرايط عادي ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شد و حالا در شرايط هدفمندي تنها ۵۰ اتوبوس در اختيارمان قرار داده اند." در جریان بحث های موافق و مخالف در مجلس بر سر بودجه سال ۹۰ معلوم شده است که به جای ۱۰ درصدی که قرار بود از محل برچیدن یارانه ها به بخش بهداشت و درمان واگذار شود کل بودجه بخش سلامت در حدود ۲ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. با این وضع تعجبی ندارد که بیمارستان های محکوم به خودگردانی، بیماران فقیر را با پای شکسته و بدن سوخته در اطراف کهریزک  رها می کنند تا از شر هزینه های آنها خلاص شوند. دولت که در بودجه سال جاری نحوه مصرف پنج هزار و پانصد و چهل میلیارد ریال را بدون هیچ نظارتی به رییس دفتر احمدی نژاد اختصاص داده، براساس تازه ترین گزارش منتشره از سوی بانک مرکزی با بدهی نجومی ۵۵۱۵۴ میلیارد تومانی به بانک مرکزی روبروست و بدهی ۲۷ هزار میلیارد تومانی بانک های دولتی به بانک مرکزی که ناشی از برداشت بانک‌های مسکن و کشاورزی از حساب بانک مرکزی برای مسکن مهر و خرید گندم کشاورزان بوده، با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی مواجه شده است. کل پولی که قرار شد از سفره های مردم برای سال جاری از طریق گران کردن قمیت های حامل های انرژی بیرون بکشند ۶۲ هزار میلیارد تومان است، اما این مبلغ براساس محاسبات نمایندگان مجلس به شرطی قابل تامین است که قیمت های حامل های انرژی باید تا پایان سال دوباره دوبرابر شود در غیر این صورت تنها ۳۰ تا ۳۲ هزار ميليارد تومان درآمد حاصل خواهد شد. این به معنای آن است که قیمت بنزین به ۱۴۰۰ تومان در هر لیتر برسد و قیمت سایر حامل های انرژی نیز به همین نسبت افزایش یابد. اما برچیدن یارانه ها تا همین جا هم تاثیرات فاجعه باری برجا گذاشته و نارضایتی دامنه داری برانگیخته است و بویژه در مورد قبض های گاز به یک نافرمانی مدنی توده ای در نپرداختن قبض های گاز تبدیل شده است.  براساس آخرین آمار رسمی اداره آمار بانک مرکزی، قیمت مواد غذایی در تهران حدود بیست و پنج درصد، قیمت نان ۲۳ درصد  و، نرخ کرایه تاکسی ها دوباره ۱۵ درصد افزایش یافته است، شرکت پست در یک اقدام بی سابقه تعرفه هزینه های پستی خود را بین ۴۰ تا هزار درصد افزایش داده و موسسات مطبوعاتی غیر دولتی که با هزار فلاکت به انتشار خود ادامه می دهند عملا امکان توزیع ندارند و بنابراین بزودی ورشکستگی این مطبوعات و بیکاری کارکنان آنها هم بر موج ورشکستگی ها و بیکارسازی های مرتبط با برچیدن یارانه ها اضافه خواهد شد.

این آمارها، ارقام، مستندات رسمی، و گزارش ها هم تصویری از وضعیت وخیم رژیم اسلامی و بن بست های لاجلاجی که در آن دست و پا می زند، ارائه می دهند هم توضیحی هستند بر واقعیت رشد روزافزون اعتراضات کارگری در واحدهای مختلف تولیدی و نافرمانی گسترده توده ای علیه پرداخت قبض های جدید گاز و برق و آب. برای مردم روشن شده است که حلقه محاصره قیمت ها روز به روز تنگ تر می شود و در برابر غول گرانی که روز به روز مهارناپذیرتر می شود یارانه های نقدی به جایی نخواهد رسید. همین گزارش ها و آمارها در عین حال بخش مهمی از دلایل شکاف جدید در میان باندهای مختلف حکومتی را توضیح دهند. در شرایط تاخت و تاز باندهای مختلف مافیایی بر اقتصاد و سیاست کشور، محاصره اقتصادی، رکود تورمی عمیق، بیکاری حداقل ۳۰ درصدی و گرسنگی و فقر فزاینده اکثریت مردم ؛ و در حالی که انقلاب عرب یکی پس از دیگری زیر پای دیکتاتورهای منطقه را خالی می کند، هیچ چشم اندازی برای نجات رژیم از بحران عمیقی که در آن دست و پا می زند وجود ندارد. درک این واقعیت است که دوباره گروهبندی های قدرت را به جان هم انداخته است. در چنین شرایطی است که به استقبال یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر، روز خشم و اعتراض به دیکتاتوری، فقر؛ گرانی و بیکاری می رویم. روزی که می تواند نماد پیوند مبارزه برای نان و آزادی شود و سال نود را به سال گسترش اعتراض به دیکتاتوری و پیشروی مردم در مسیر رهایی تبدیل کند.

 

۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ـ ۲۷ آوریل ۲۰۱۱

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©