Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ برابر با  ۱۴ می ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۰  برابر با ۱۴ می ۲۰۱۱
جرونیمو

جرونیمو

صادق افروز

جرونیمو یکی از رهبران آپاچی در آمریکا بود .ما در فارسی از اصطلاح "سرخ پوست " استفاده می کنیم .ولی هیچگاه متوجه نبوده ایم و نمی دانستیم بکار بردن این ترم برای بومیان آمریکا که ساکنین اولیه این قاره قبل از ورود اروپاییان هستند ناراحت کننده است .بعد ها با گسترش مبارزات ضد نژاد پرستی در آمریکا ، واژه هایی مثل بومی (1) و آمریکاییان بومی مورد استفاده قرار گرفتند ، ولی خود بومیان از اصطلاح بومی (1) نیز استفاده نمی کنند . آنها ترجیح می دهند با نام قبیله شان مشخص شوند .مثل  "آپاچی " یا " سو "یا "چوماش " یا "چروکی"و "سمینوله " و  غیره .جرونیمو از رهبران بسیار دلیر و لایق آپاچی بود که با تعداد کمی جنگجو در مقابل تجاوز  8000  سرباز آمریکایی در نیومکزیکو ، آریزونا و تکزاس سرسختانه ایستاد .او  جنگ های بسیاری  راعلیه دو دولت مکزیک و آمریکا رهبری کرد .پس از 32 سال نبرد علیه این دو دولت در سال 1886 به محاصره نیروهای آمریکایی در آمد و پس از آنکه آمریکایی ها با شرایط او موافقت کردند خود را تسلیم نیروهای آمریکایی کرد . آمریکایی ها  طبق معمول به هیچکدام از شرایطی که وعده داده بودند عمل نکردند . جرانومو سال های بسیاری را در زندان در حسرت و افسوس پذیرش قول و قرار های آمریکایی ها گذراند و سرانجام در سال 1909 در سن 80 سالگی بر اثر افتادن از اسب درگذشت .نام و حماسه جرونیمو در تاریخ آمریکا فراموش نشدنی است . نام او یاد آور مقاومت و شهامت انسان هایی است که برای دفاع از سرزمین خود در مقابل تجاوزگران با جسارت و تا پای جان پایداری می کنند .

حالا سوال من از خواننده این سطور این است : چرا فکر می کنید رهبران کماندویی آمریکا برای سناریوی "بن لادن " که واقعا هنوز سر وته اش معلوم نیست و برای مردم سراسر جهان موضوع تمسخر و نیشخند شده است  ، از نام این جنگجوی آپاچی استفاده کردند ؟ آیا برای آنها بن لادن به جرونیمو می مانست ؟ یا عملیات برق آسای خود را به مانند حملات جنگجویان دلیر آپاچی می دیده اند ؟ بن لادن را درهیبت جرونیمو می دیده اند یا خود را؟ از پیامی که رهبر این عملیات نظامی پس از اتمام کار برای کاخ سفید فرستاد اینگونه می شود استنباط کرد که فرض اول صحیح است . در این پیام آمده است : جرونیمو " ای کی آی ا " یعنی  دشمن در عملیات کشته شد . (2) یعنی بن لادن به جرانومو تشبیه شده است .

استفاده از چنین ترم هایی توسط مقامات آمریکایی تازگی ندارد .در دادگاهی که اوایل امسال علیه یکی از اعضای یمنی  القاعده به نام علی حمزه در گوانتانامو(سرزمین اشغالی کوبا) تشکیل شد دادستان ،  القاعده را به قبیله سمینوله در فلوریدا تشبیه کرد که مثل آنها خواهان ادامه  جنگ هستند .رهبران قبیله سمینوله از دادگاه خواسته اند به خاطر چنین شبیه سازی هایی از قبیله سمینوله عذر خواهی کند .استیون نیوکامب در نشریه "ایندین کانتری تودی " می گوید : " ظاهرا رفتن یک رئیس جمهور آمریکایی – آفریقایی به کاخ سفید هم نتوانسته بر این تفکر و سنت 200 ساله که ایندین ها را دشمنان ایالات متحده می داند غلبه کند "(3)

آمریکایی ها پس از قتل و غارت بومیان آمریکا که به کشته شدن و بی خانمانی میلیون ها نفر انجامید ، تجارب حاصله از این جنایات را در جنگ علیه اسپانیایی ها  برای به اشغال درآوردن جزایر کارائیب و  فیلیپین بکار بردند .آنها که در رابطه با نسل کشی قبیله سو پس از شکست بسیار سختی که از آنها خورده بودند ؛ گفته بودند " هر مرد بالای 10 سال را از این قبیله بکشید تا مکانی و جایی برای ریشه دواندن این قبیله نماند " (4) حالا متوجه فیلیپین شدند .جنایات سپاهیان آمریکایی در مورد فلیپینی ها هم تکرار شد. بسیاری از فرماندهان نظامی که پس از شکست اسپانیایی ها در امر اشغال فیلیپین و جنگ با جنبش ملی در فیلیپین شرکت داشتند از زمره کسانی بودند که تجربه مبارزه با بومیان آمریکا را از سر گذرانده بودند .ژنرال آمریکایی هنری لاتون از فرماندهان ارشد آمریکا در فیلیپین کسی بود که جرانومو را به تسلیم کشانده بود .بر اثر وحشیگری نظامیان آمریکا   تحت فرماندهی او در فیلیپین در حدود 250 هزار نفر کشته شدند .

استفاده از ترم های باقی مانده از جنگ با بومیان آمریکا هنوز هم در ارتش آمریکا بسیار متداول است .به غیر از نام گذاری هلیکوپتر جنگی (آپاچی) و ناو جنگی ترم های دیگری مورد استفاده قرار می گیرد .برای مثال مقر دشمن را " ایندین کانتری "  می گویند . در جریان جنگ ویتنام ستادهایی که را که نزدیک منطقه جبهه ازادیبخش ملی بود ، ستاد آپاچی ها می نامیدند .در سایگون روی دیوار با حرف بزرگ نوشته بودند" ما برای این سرزمین صلح به ارمغان خواهیم آورد .ما این کار را انجام خواهیم داد حتی اگر لازم باشد همه ساکنین این سرزمین را به قتل برسانیم .بعد زیر این نوشته امضا شده بود :ژنرال کاستر (5) . این گفته معروف ژنرال کاستر بود که برای سرکوب ائتلاف بومی ها به  منطقه  محل سکونت آنها اعزام شده بود .

استفاده از ترم های بومیان آمریکایی توسط ارتش آمریکا در جنگ اول امریکا و عراق (طوفان صحرا )نیز مشاهده شد .ژنرال ریچارد نیل از منطقه تحت اشغال عراق در کویت با عنوان "ایندین کانتری " نام برد . وقتی بومیان آمریکا به سخنان ایشان اعتراض کردند در جواب گفت : این ترم به معنی منطقه تحت اشغال دشمن است و به کرات در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفته است .در جنگ دوم آمریکا و عراق و پس از اشغال کامل کشور در نقاط نا امن مثل رمادی اصطلاح    " ایندین کانتری " به دفعات مورد استفاده ژورنالیست های و مقامات ارتشی آمریکا قرار گرفت .

پال داماتو در مقاله خود با عنوان "از امپراطوری قاره تا امپراطوری جهان " در همین رابطه چنین می گوید :

آیا نامیدن افغانستان و عراق و ویتنام با عنوان "ایندین کانتری "اقرار به زیر پاگذاشتن

حق حاکمیت ملل دیگر با استفاده از وحشیانه ترین راه ها نیست ؟(6)

پال داماتو در نتیجه گیری مقاله اش چنین می گوید :

بین اسامه بن لادن و جرانومو فرق های بسیاری وجود دارد . جرانومو بومی بزرگی بود

که برای آزادی و حق  وجود مردم جنگید .اسامه بن لادن یک سرمایه دار سابق ثروتمند

سعودی بود که باآمریکایی ها و پاکستانی ها در جنگ علیه روس ها همکاری می کرد .

او سپس یک شبکه تروریستی را سازمان داد که مردمی را که نقشی در جنایات امپریالیزم

آمریکا ندارند هدف قرار داد .با این کار او به واشنگتن این بهانه را داد تا پایه های

هژمونی اش را در دوران پس از جنگ سرد در مناطق نفت خیز خاورمیانه محکم کند .

استفاده از اسامی بومیان آمریکا برای نامیدن دشمن باید یاد آور ارتباط منطقی بین

جنگ های نسل کشی واشنگتن در این قاره ، و جنگ های فاتحانه در خارج باشد .

توضیحات :

 Indigenous .1

Enemy killed in action.2

Indian country Today.3

این اصطلاح از سوی نظامیان آمریکایی و خبرنگاران جنگی استفاده می شود و به معنی منطقه تحت نفوذ دشمن است

4. برای آگاهی بیشتر از جنایات امپریالیزم آمریکا در فیلیپین به کتاب "تاریخ مردم آمریکا "نوشته هوارد زین مراجعه کنید

5.ژنرال کاستر از فرماندهان جنگ های داخلی و فرمانده جنگ علیه ائتلاف بزرگ بومیان . در همین جنگ کاستر کشته شد .از دیگر گفته های معروف ژنرال کاستر این جمله نژاد پرستانه است : " یک سرخ پوست خوب ، یک سرخ پوست مرده است "

From continental empire to world empire.6

صادق افروز

12 می 2011

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©