Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱ تير ۱۳۹۰ برابر با  ۲۲ ژوئن ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ تير ۱۳۹۰  برابر با ۲۲ ژوئن ۲۰۱۱
دفاعیه یک کمونیست در دادگاه دانمارک

دفاعیه یک کمونیست در دادگاه دانمارک

 

علی آلنگ

 

• "آنتون نیلسن" شهروند دانمارکی به اتهام جمع آوری مبلغی حدود ۳۵۰۰ دلار کمک مالی‌ برای "ارتش انقلابی خلق کلمبیا" و گروه "جبهه خلق برای آزادی فلسطین" همراه با همرزم خود در دادگاه دانمارک محاکمه شد. این دو هر کدام به دو ماه حبس و نیز به ترتیب به چهار تا شش ماه "محرومیت مشروط" محکوم شدند ...

 

قیام "آنتون نیلسن" علیه دادگاه و "قوانین ضد ترور" در دانمارک.

اتهام وی، جمع آوری مبلغی حدود ۳۵۰۰ دلار کمک مالی‌ برای "ارتش انقلابی خلق کلمبیا" و گروه "جبهه خلق برای آزادی فلسطین" است.

 

"آنتون" که سخنگوی قربانیان اردوگاه‌های مرگ فاشیسم است در صحن دادگاه از قاضی پرسید:

" آیا قوانین ضد ترور شامل دولتی که کشور ما را تنها بر اساس مشتی دروغ به جنگ افغانستان وارد کرد نمی‌شود؟ جنگی که تا کنون بیش از ۴۰ تن از جوانان ما را بکام خود کشیده است؟، آیا مراجع سیاسی و یا حقوقی مسٔولین این عملیات را هم مورد باز خواست قرار خواهند داد؟".

"آنتون" یکروز پیش از حضور در دادگاه در مصاحبه ای تلویزیونی به کانال " لوکال اویسن"(۱) از جمله توضیح داد:

" قوانین ترور ضد دمکراتیک و تهدیدی جدی علیه دموکراسی است، بدین لحاظ ما تصمیم داریم که به انجام نافرمانیهای مدنی ادامه دهیم.". وی خاطرنشان ساخت، "...اگر کمک‌های مالی‌ جمع آوری شده را برای ادامه شهرک سازیها به اسرائیل میفرستادم جرمی‌ محسوب نمی شد و این در حالی‌ است که هر نادانی‌ بر این امر وقوف دارد که این نیروهای اشغالگر هستند که منشأ بروز چنین جنگی بوده و میباشند"..

خبر نگار پرسید: "ممکن است شما به مجازات زندان محکوم شوید، نظرتان چیست؟". آنتون پاسخ داد: "من هم مثل هر کسی دیگری از زندان با خوشحالی‌ استقبال نخواهم کرد، اما این را بگویم که در هنگام جنگ دوم پدرم به نازیست‌ها تحویل داده شد، پسرم نیز در اواخر دهه هشتاد در مبارزات علیه نژاد پرستی‌ در آفریقای جنوبی دستگیر و زندانی شد، بنابراین بلحاظ خانوادگی با این سنت‌ها آشنا هستیم!".

چندی پیش از آن خانم پروفسور "ایوا شمیت" که از برجسته‌ترین حقوقدانان دانمارک است در برنامه‌ای مستند تلویزیونی (۲) توضیح داد: "... امروز مردم پیش از ارتکاب هر نوع جرمی‌ جریمه میشوند، بدین ترتیب که سالانه حدود ۸۲۰۰۰ مورد ارتباط شامل نامه نگاری، مکالمات تلفنی، فیلمبرداری مخفی‌، ارتباطات اینترنتی و غیره ثبت و نگهداری میشوند. این مکالمات میتوانند در مواقع ضرور مورد استفاده قرار گیرند." وی اضافه کرد، "...اجرای عدالت بدین معناست که ما کسانی را که بسیار هم مخالفشان هستیم مورد حمایت قانون قرار دهیم.". او در پایان با اشاره به سخنان احمدی نژاد در مورد دستگیری تظاهر کنندگان در کپنهاک گفت: "... فراموش نکنیم که رفتار ما از جانب دیکتاتور ایران به عنوان توجیهی برای اعمال خود او مورد سؤ استفاده قرار گرفت".

وکیل و حقوقدان نامی‌ "بیورن المکویست" که یکی‌ از فعالین مشهور "سازمان عفو بین المللی" است پیش از برپایی دادگاه به خبرنگاران گفت که "...چنین پرونده‌ای را تنها میتوان در خارج از دادگاه و با تکیه بر مردم برد".

آنتون ۷۲ که با لباسی ساده، چهره‌ای گشاده، نگاهی‌ بیدار، لحنی محترمانه و استوار در دادگاه حاضر شده بود در دفاعیه ۴۵ دقیقه ای خود از جمله گفت:

"سال‌های سال است که با معضلات و روابط اجتماعی در جامعه سرو کار دارم. بیش از چهل سال است که بعنوان بنّا، نماینده کارگران در اتحادیه، عضو حزب کمونیست دانمارک به مقاله نویسی در جراید کمونیستی، ضدّ فاشیستی و سرانجام نویسندگی کتاب اشتغال دارم. فعالیت‌هایی‌ که همگی‌ در چهارچوب قانون انجام شده است... اما امروز و در اینجا با استناد به ماده ۱۱۴ قانون ترور در معرض یک "محاکمه حقوقی" قرار میگیرم، پرونده‌ای که فی‌ الواقع حامل یک موضوع سیاسی است".

آنتون ادامه می‌دهد: "... امروز شاید بتوان از چیزی بنام"دانمارک ممنوعه" نام برد، جائیکه باتوم‌های برقی، استراق سمع، دوربین‌های مخفی‌، پلیس اطلاعاتی ... قانون اساسی‌ را به چالش می‌‌کشند ... شگفت آور آنکه حال دیگر یک محکمه است که تصمیم می‌گیرد نظریات سیاسی ما چه و چگونه باشد و با چه کسانی مجاز هستیم که اظهار همبستگی‌ نماییم ... من دارم از حکومتی سخن میگویم که تحت تاثیر نوعی نژاد پرستی‌ و اندیشه‌های امپریالیستی خود را دمکراتیک هم به حساب می‌آورد. درست به همین علت است که همبستگی‌ با خلق‌هایی‌ که علیه نیروهای اشغالگر بپا خواسته اند جرم محسوب میشود، همبستگی‌ با مردمی که برای اثبات حقانیت ملی‌، عدالت اجتماعی و استقلال سیاسی قیام کرده اند".

 

حضّار محترم!

" فاشیست‌های امروز دیگر با پوتین‌های چرمی بلند و انیفورم ظاهر نمیشوند و فریاد‌های "هایل هیتلر" هم سر نمی‌‌دهند! اما در کشورهای دیگر دست به دخالت و "تهاجمات انساندوستانه" می‌‌زنند!، در کشور‌هایی‌ چون یوگوسلاوی سابق، عراق، افغانستان و حال نیز در کشور لیبی‌!".

در این جا آنتون با اشاره به پروسه‌های مختلف "قانون ترور"، اقدامات وزارت دادگستری، گرایش‌های پلیسی‌ دولت و حملاتی به سیاست و قوانین " ضدّ ترور" آمریکا که همبستگی‌ بین خلق‌ها را جرم میشمارد و نیز حمایت دول امپریالیستی از کشورهاییکه به کمونیست‌ها اجازه فعالیت نمیدهند به اضافه دول اروپایی چون مجارستان، کشورهای حوزه بالتیک و لهستان که در آن‌ها حکومتهای راسیستی و نیمه فاشیستی برقرار شده است نام برد. آنتون در ادامه سخنانش از عدم پذیرش پناهندگان در دانمارک به اعتراض سخن گفت و سپس به جلسات دادگاه‌های گذشته، مسئله فلسطین، سیاست سرکوب آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه، تهاجم نظامی به کشتی حامل دارو و غذا به غزه ( در ۳۱ ماه مه‌ ۲۰۱۰)،و برخی‌ حوادث دیگر ادامه سخن داد.

وی از جمله به نقل از یکی‌ از اعضای پارلمان ( بریتا شال هالبرگ) اضافه کرد: "نخست مردم را می‌‌ترسانند، سپس می‌‌آیند و به آنها می‌گویند، ما آمده ایم از شما حمایت کنیم!"(۳). این اساس شیوه ایست که بر مبنای آن قوانین "ضد ترور" تصویب شده اند. اما من به شما بگویم، همبستگی‌ بین المللی هنوز زنده است و ما فعالیت‌هایمان را برای دفاع از دموکراسی ادامه خواهیم داد گرچه در تقابل با قوانین موجود قرار گیریم!" آنتون در اشاره به کمکهای جمع آوری شده گفت: "شما میدانید مبلغ ناچیزی که من با اهداف انسانی‌ جمع کرده‌ام در مقابل مبالغ هنگفتی که نخست وزیر ما برای همکاران قاتل خود صرف می‌کند بسیار ناچیز است!"

آنتون در پایان دفاعیه ۴۵ دقیقه‌ای خود گفت:

"من از شما که با صبر و حوصله به سخنانم توجه کردید تشکر می‌کنم. من خودم را گناهکار نمیدانم و اتهامات وارده را هم رد می‌کنم. بدین لحاظ تقاضا دارم که مرا آزاد کنید!".

 

سپس دادگاه شهر کپنکاک متشکل از سه قاضی وارد شور شد و متعاقب آن "آنتون نیلسن" همراه با همرزم دیگرش "ویگو تافتن یورگنسن" به دو ماه حبس و نیز به ترتیب به چهار تا شش ماه "محرومیت مشروط" محکوم شدند.

قاضی دادگاه پس از قرائت احکام به طرز کم سابقه‌ای اضافه نمود "بعضی‌ مواقع بین حق و عدالت تفاوت می‌‌افتد! این جا ما به قوانین توجه داریم. اگر خواهان تغییر در آنها هستیم می‌بایست به پارلمان مراجعه کنیم". در عین حال اعلام شد که یکی‌ از سه قاضی حاضر خواهان برائٔت متهمین بوده است.

آنتون میتواند در اعتراض به صدور حکم وارده به دادگاه کشوری شکایت کند.

 

علی آلنگ

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©